معامله شورت و لانگ چیست؟ – به زبان ساده و در ارز دیجیتال

۲۹۰۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۹ دقیقه
معامله شورت و لانگ چیست؟ – به زبان ساده و در ارز دیجیتال

فعالیت در بازارهای مالی به دانش کافی و استفاده از استراتژی‌های مناسب نیاز دارد. اما قبل از همه این موارد آشنایی با برخی مفاهیم همانند معامله شورت و لانگ در بازارهای مالی از اهمیت بیشتری برخوردار است. برای معامله یا ترید یک دارایی، معامله‌گر دو حالت معامله لانگ و معامله شورت را می‌تواند انجام دهد. پوزیشن‌های لانگ و شورت عبارت‌هایی هستند که هر معامله‌گر در ابتدای فعالیت خود در بازارهای مالی باید درک درستی از آن‌ها داشته باشد. معامله لانگ به معنای خرید دارایی است. معامله‌گر در پوزیشن لانگ انتظار دارد قیمت دارایی افزایش پیدا کند. برعکس در معامله شورت معامله‌گر انتظار کاهش قیمت دارایی را دارد. اما ممکن است قبل از این‌که این سوال برای شما مطرح شود که چگونه معامله شورت انجام دهیم، این سوال مهم‌تر برای شما ایجاد شود که چگونه می‌توان از بازار نزولی سود کسب کرد. این مطلب به شما کمک می‌کند تا جواب سوالات خود را پیدا کنید.

فهرست مطالب این نوشته

معامله لانگ و شورت چیست ؟

در بازارهای مالی برخی افراد از بالا رفتن قیمت‌ها و افرادی دیگر از پایین رفتن آن سود می‌کنند. در معامله لانگ سرمایه‌‌گذار یا معامله‌‌گر پیش‌بینی می‌کند که قیمت بالا خواهد رفت. بنابراین در معاملات لانگ معامله‌گر از بالا رفتن قیمت دارایی سود می‌کند. اما در معاملات شورت معامله‌گر انتظار دارد قیمت دارایی در آینده پایین رود. در معاملات شورت تریدر از پایین رفتن قیمت‌ها سود می‌کند.

معامله لانگ چیست ؟

برای این‌که تریدرها بتوانند از پیش‌بینی قیمت یک دارایی سود کسب کنند، ابزارهای مالی مختلفی وجود دارد. معاملات بازار مشتقات که خود انواع مختلفی مثل معاملات آپشن و فیوچرز را شامل می‌شوند نمونه‌ای از این ابزارهای مالی هستند. با وجود این‌که هر کدام از این محصولات به روش‌های مختلفی اجرا می‌شوند ولی در مجموع هر کدام این امکان را به تریدر می‌دهند تا بتواند با تحلیل درست بازار کسب سود کند.

اگر تحلیلی که تریدر از قیمت دارایی موردنظر انجام می‌دهد صرف‌نظر از نوع ابزار یا محصول انتخابی برای ترید باعث خرید دارایی یا انتخاب پوزیشنی شود که در صورت بالا رفتن قیمت سود کسب کند در این حالت تریدر معامله لانگ انجام داده است.

معامله‌گر بر اساس تحلیلی که از بازار انجام می‌دهد قیمت دارایی را پیش بینی می‌کند و بر اساس این پیش‌بینی، وارد معامله شورت یا لانگ می‌شود. در این‌جا ممکن است این سوال به ذهن خطور کند که چه طور امکان دارد که شخصی قبل از خرید یک دارایی بتواند وارد معامله شورت شود. در ادامه این مطلب را توضیح می‌دهیم.

معامله شورت چیست ؟

معامله شورت نوعی استراتژی ترید است که در آن تریدر قصد دارد از پایین رفتن قیمت دارایی یا سهم کسب سود کند. برای این‌کار سرمایه‌گذار یا تریدر در ابتدا دارایی یا سهام را از کارگزار قرض می‌گیرد و سپس آن را می‌فروشد. سپس بعد از پایین آمدن قیمت دوباره همان دارایی یا سهم را با قیمت پایین‌تر می‌خرد و آن را به کارگزار پس می‌دهد. به این ترتیب تریدر از اختلاف قیمت سهام یا دارایی به واسطه افت قیمت آن سود کسب می‌کند.

معامله شورت

معنی معاملات شورت چیست ؟

برای شروع معامله شورت تریدر معمولا سهم یا دارایی را از طریق «حساب مارجین» (Margin Account) خود در کارگزاری قرض می‌کند و آن را می‌فروشد. با این کار معامله‌گر وارد «پوزیشن شورت» (Short Position) می‌شود. ولی در مجموع پوزیشن شورت معنای گسترده‌تری دارد و به هر پوزیشنی که تریدر برای کسب سود از پایین رفتن قیمت باز می‌کند، گفته می‌شود.

نحوه عملکرد معاملات شورت

در فرآیند باز کردن معاملات شورت که به آن «شورت سلینگ» (Short Selling) نیز می‌گویند در ابتدا معامله‌گر سهام یا دارایی موردنظر را از کارگزار قرض می‌گیرد. سپس این دارایی را به سرمایه‌گذار یا تریدر دیگری می‌فروشد. در این معاملات تریدر موظف است قرض خود را به کارگزاری پس بدهد. بنابراین باید دوباره همان دارایی را بخرد تا بتواند قرض خود را به کارگزاری پرداخت کند.

اگر از زمانی که تریدر معامله شورت را باز کرده تا زمانی که دوباره برای پس دادن قرض خود به کارگزاری آن دارایی را می‌خرد، قیمت دارایی کاهش یابد در این صورت تریدر سود کرده است.

مثالی برای معامله شورت

برای مثال فرض کنید سرمایه‌گذاری ۴۰۰ سهم از سهام الف را قرض می‌کند و آن‌ها را در قیمت ۴۵ دلار برای هر سهم می‌فروشد. بعد از مدتی قیمت هر سهم به ۳۲ دلار کاهش می‌یابد. با توجه به این‌که سرمایه‌گذار باید قرض خود را به کارگزار پرداخت کند بنابراین سهم را در قیمت ۳۲ دلار می‌خرد و به کارگزاری قرض خود را پرداخت می‌کند. با این توضیحات سرمایه‌گذار به ازای هر سهم ۱۳ دلار سود خواهد کرد. با ضرب ۴۰۰ سهم در میزان سود هر سهم مقدار سود کل این پوزیشن شورت محاسبه می‌شود.

البته کارگزاری کارمزدی را جهت انجام تراکنش‌ها از تریدر دریافت می‌کند که هر معامله‌گر برای محاسبه میزان سود خالص از معامله شورت باید آن را درنظر بگیرد. بنابراین به‌طور خلاصه میزان سود خالص تریدر را در مثال فوق می‌توانیم طبق مراحل زیر محاسبه کنیم.

  1. سرمایه‌گذار ۴۰۰ سهم را قرض می‌کند و آن‌ها را به ازای هر سهم ۴۵ دلار می‌فروشد. با این فروش سرمایه‌گذار ۱۸۰۰۰ دلار دارد.
  2. اگر میزان کارمزد کارگزاری برابر با ۲٪ باشد. میزان 360 دلار از ۱۸۰۰۰ دلار بابت کارمزد کم می‌شود. بنابراین سرمایه‌گذار 17640 دلار بعد از کم کردن کارمزد خواهد داشت.
  3. هنگامی که قیمت هر سهم برابر با 32 دلار می‌شود، سرمایه‌گذار اقدام به خرید ۴۰۰ سهم می‌کند. سرمایه‌گذار برای این خرید 12800 دلار پرداخت می‌کند.
  4.  کارمزد ۲ درصدی برای 12800 دلار که برابر است با 256 دلار را به مبلغ 12800 اضافه می‌کنیم تا مبلغ واقعی پرداختی برای خرید سهم‌ها مشخص شود. این مبلغ برابر است با 13056.
  5. بنابراین برای محاسبه میزان سود خالص برای تریدر از این معامله شورت باید 13056 را از 17640 کم کنیم که حاصل برابر است با 4584.

توجه: با توجه به این‌که در معامله شورت سرمایه‌گذار از کارگزاری مربوطه دارایی یا سهام را قرض می‌گیرد بنابراین معامله شورت در حساب مارجین کارگزاری انجام می‌شود و قبل از اقدام به معامله شورت شما باید در کارگزاری موردنظر حساب مارجین باز کنید.

ریسک معاملات شورت

معاملات شورت این امکان را به شما می‌دهد تا از بازار نزولی نیز کسب سود کنید. اما باید به ریسک‌های موجود در معاملات شورت نیز توجه کنید. دو نمونه از این ریسک‌ها را در ادامه توضیح می‌دهیم.

  • زیان حاصل از تشخیص اشتباه: هنگامی که سرمایه‌گذار معامله شورت انجام می‌دهد هیچ تضمینی برای پایین رفتن قیمت وجود ندارد. بنابراین اگر برخلاف تحلیل سرمایه‌گذار قیمت دارایی بالاتر رود، با توجه به این‌که سرمایه‌گذار باید دارایی قرض‌شده را به کارگزاری تحویل دهد بنابراین مجبور است در قیمت‌های بالاتری آن را خریداری کند و در واقع معامله‌گر دچار زیان می‌شود.
  • کال مارجین: «کال مارجین» (Margin Call) ریسک دیگری است که افرادی که پوزیشن شورت باز می‌کنند با آن مواجه هستند. مارجین کال زمانی روی می‌دهد که کارگزار از شما می‌خواهد تا حساب خود را پر کنید. برای این‌که پوزیشن مارجین شما یعنی مقدار قرضی که باید به کارگزاری پرداخت کنید بسیار زیاد شده است. در معاملات شورت مارجین کال زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت دارایی به قدری بالا می‌رود که مقدار موجودی پوزیشن شما به زیر حداقل مورد نیاز برای باز ماندن پوزیشن می‌رسد.
ریسک معاملات شورت

فرق معامله شورت و لانگ

برای درک بهتر معاملات شورت و لانگ در ادامه به جزئیات بیش‌تری از تفاوت‌های بین معاملات شورت و لانگ می‌پردازیم.

  • در معاملات شورت تریدر دارایی قرض‌شده را می‌فروشد ولی در پوزیشن لانگ خریداران نیازی به قرض ندارند و خودشان دارایی یا سهام را خریداری می‌کنند.
  • در پوزیشن‌های شورت از مارجین استفاده می‌شود ولی در پوزیشن‌های لانگ از مارجین می‌توان استفاده کرد ولی الزامی برای این کار وجود ندارد.
  • در پوزیشن‌های شورت تریدرها از افت قیمت دارایی یا سهام سود کسب می‌کنند اما در معاملات لانگ تریدرها از بالا رفتن قیمت سود می‌کنند.

معنی باز کردن پوزیشن شورت چیست ؟

باز کردن پوزیشن شورت به معنی این است که تریدر دارایی یا سهام قرضی را بفروشد. تریدر این کار را برای کسب سود انجام می‌دهد. تریدر پس از تحلیل بازار به این نتیجه می‌رسد که احتمال ریزش بازار زیاد است در نتیجه تصمیم به فروش سهام قرضی می‌کند تا پس از پایین آمدن قیمت دوباره آن را در قیمت‌های پایین‌تر خریداری کند. بنابراین فروش سهام قرضی به معنی باز کردن پوزیشن شورت است.

معامله شورت و لانگ در ارز دیجیتال چیست ؟

افراد زیادی با مفهوم پوزیشن شورت و لانگ در بازار سهام آشنا هستند. اما با توجه به این‌که رمزارزها نسبت به دیگر دارایی‌ها جدیدتر هستند بنابراین ممکن است افراد کمتری از امکان معامله شورت و لانگ در ارزهای دیجیتال آگاه باشند. بنابراین در ادامه به توضیح معاملات شورت و لانگ در ارز دیجیتال می‌پردازیم.

معامله شورت ارز دیجیتال

معامله شورت در ارز دیجیتال چیست ؟

همانند پوزیشن شورت در بازار سهام، معاملات شورت ارزهای دیجیتال این امکان را برای تریدرها فراهم می‌کنند تا بتوانند از کاهش قیمت نیز کسب سود کنند.

برای باز کردن پوزیشن شورت در ارز دیجیتال تریدر در ابتدا مقداری توکن یا کوین از صرافی ارز دیجیتال قرض می‌گیرد و سپس رمزارزهای قرضی را می‌فروشد. هنگامی که قیمت رمزارز مورد نظر پایین آمد، تریدر اقدام به خرید رمزارز و پرداخت قرض خود به صرافی ارز دیجیتال می‌کند. بنابراین تریدر از اختلاف قیمت حاصل کسب سود می‌کند.

معامله لانگ در ارز دیجیتال چیست ؟

در معامله لانگ در ارز دیجیتال نیز تریدر هنگامی که روند قیمتی بازار را صعودی تشخیص می‌دهد، اقدام به باز کردن پوزیشن لانگ می‌کند تا از افزایش قیمت سود ببرد. تریدر می‌تواند برای باز کردن پوزیشن لانگ از ابزار و محصولات مختلفی استفاده کند. البته همان‌طور که ذکر شد در تمام این روش‌ها صرف‌نظر از نحوه عملکردی آن‌ها در پوزیشن لانگ تریدر از افزایش قیمت کسب سود می‌کند. در ادامه این مطلب با این روش‌ها آشنا می‌شویم.

معامله لانگ ارز دیجیتال

روش های باز کردن معاملات شورت و لانگ در ارز دیجیتال

انجام معاملات شورت در ارز دیجیتال به روش‌های زیر می‌تواند انجام شود.

  • معاملات قراردادهای آتی یا فیوچرز
  • معاملات آپشن
  • ترید با حساب مارجین
  • ترید CFD

پوزیشن شورت و لانگ در قراردادهای آتی یا فیوچرز

قراردادهای «فیوچرز» (Futures) یا آتی ابزاری در بازار مشتقات هستند که به تریدرها امکان می‌دهند تا برای خرید و فروش در تاریخ و قیمت تعیین‌شده توافق کنند. در معاملات شورت و لانگ بازار فیوچرز در واقع تریدر قرارداد آتی را معامله می‌کند و مالک ارز دیجیتال مرتبط نیست. با توجه به این‌که در معاملات بازار آتی شما قراردادی با شرایط مشخص را خرید و فروش می‌کنید بنابراین مزایای اقتصادی خرید ارز دیجیتال شامل شما نمی‌شود.

در واقع قراردادهای آتی بر اساس درست بودن حدس شما از آینده قیمت ارز دیجیتال مربوطه به شما سود می‌دهد. با توجه به تحلیل تریدر از بازار و میزان ریسک معامله، تریدر معامله شورت یا لانگ را انجام می‌دهد. با پیش‌بینی افزایش قیمت ارز دیجیتال مربوطه، تریدر وارد پوزیشن لانگ و با پیش‌بینی کاهش قیمت وارد پوزیشن شورت می‌شود.

در بسیاری از بازارهای آتی شما از «اهرم» (Leverage) نیز می‌توانید استفاده کنید. استفاده از اهرم این امکان را برای تریدر فراهم می‌کند تا با سرمایه‌ای کمتر از قیمت قرارداد، آن را معامله کند.

پوزیشن شورت

پوزیشن شورت و لانگ در معاملات آپشن

معاملات آپشن قراردادهایی در بازار مشتقات هستند که به خریدار آپشن حق خرید یا فروش دارایی را در قیمت و تاریخ تعیین‌شده می‌دهند. معاملات آپشن نیز همانند محصولات دیگر در بازار مشتقات این امکان را به افراد می‌دهد تا بتوانند با پیش‌بینی قیمت از نوسانات بازار کسب سود کنند. دو نوع آپشن در معاملات استفاده می‌شوند که در ادامه توضیح می‌دهیم.

  • «کال» (Call): این نوع آپشن به تریدر حق خرید دارایی را می‌دهد. در واقع آپشن Call ابزار یا قراردادی است که به فرد حق انتخاب برای خرید دارایی را در قیمتی تعیین‌شده در تاریخی معین یا قبل از آن می‌دهد.
  • «پوت» (Put): این نوع آپشن به تریدر حق فروش دارایی را می‌دهد. این آپشن در واقع روشی برای معامله شورت در ارز دیجیتال است. بنابراین افرادی که بازاری نزولی را برای ارز دیجیتال مربوطه پیش‌بینی می‌کنند در صورت افت قیمت از این نوع معامله آپشن سود کسب می‌کنند.

پوزیشن شورت و لانگ با حساب مارجین

معامله شورت و لانگ با حساب مارجین به این معنی است که تریدر برای انجام معامله از کارگزاری یا صرافی قرض بگیرد. برای مثال فرض کنید شما ۱۰۰ دلار در حساب خود دارید و با حساب مارجین می‌خواهید ۱۰۰۰ دلار بیت کوین بخرید. در این مثال صرافی ۹۰۰ دلار در حساب مارجین به شما قرض می‌دهد. استفاده از مارجین این امکان را به تریدر می‌دهد تا بتواند معاملات بزرگ‌تری با سود و ریسک بالاتری انجام دهد.

برای استفاده از حساب مارجین با توجه به این‌که شما از صرافی قرض می‌گیرید بنابراین در معاملات خود باید به بهره و کارمزد صرافی توجه کنید. علاوه بر این ممکن است برخی از صرافی‌ها امکان استفاده از حساب مارجین را نداشته باشند.

شورت و لانگ در معاملات CFD

«قراردادهای مابه‌التفاوت» (Contract For Difference | CFD) این امکان را به افراد می‌دهند تا برای سرمایه‌گذاری یا ترید از طریق قراردادی با کارگزاری یا صرافی اقدام کنند. در این معاملات از اختلاف قیمت ایجاد شده در دارایی موردنظر برای محاسبه سود و زیان تریدر استفاده می‌شود. هنگامی که تریدر در معامله شورت یا لانگ در این روش اقدام می‌کند هیچ خرید و فروشی در ارز دیجیتال اتفاق نمی‌افتد و تریدر تنها اختلاف قیمت را پیش‌بینی می‌کند.

اگر تریدر پوزیشن لانگ در معاملات CFD باز کند در واقع انتظار دارد قیمت بالاتر رود تا از این پوزیشن کسب سود کند. از طرف دیگر هنگامی که تریدر معامله شورت در CFD باز می‌‌کند امیدوار است قیمت ارز دیجیتال مربوطه افت کند تا بتواند کسب سود کند.

نحوه عملکرد معاملات CFD

در ادامه منطق عملکردی در معاملات CFD را شرح می‌دهیم. جزئیات فرآیند در این مراحل ممکن است در کارگزاری‌های مختلف به روش‌های متفاوتی اجرا شوند ولی در مجموع ساز و کاری مشابه دارند.

  • انتخاب دارایی در معاملات CFD: در ابتدا تریدر دارایی موردنظر خود را در کارگزاری انتخاب می‌کند. این دارایی می‌تواند موارد مختلفی مثل سهام، شاخص یا ارز دیجیتال باشد.
  • انتخاب نوع و تنظیمات در معاملات CFD: پس از این‌که تریدر نوع دارایی موردنظر خود را انتخاب کرد، در مرحله بعدی باید از دو نوع معامله شورت و لانگ یکی را انتخاب کند و مقدار سرمایه و میزان اهرم در معامله CFD را مشخص کند.
  • توافق مشترک کارگزاری با سرمایه‌گذار: در این مرحله کارگزاری و سرمایه‌گذار شرایط تنظیم‌شده همانند قیمت در زمان باز شدن قرارداد را مورد تأیید قرار می‌دهند.
  • اجرا شدن معامله CFD: در این مرحله معامله باز می‌شود و تا زمانی که تریدر به آن پایان ندهد، باز می‌ماند. ممکن است در این مرحله معامله با رسیدن به قیمتی که تریدر برای کسب سود یا حد ضرر تعیین می‌کند یا رسیدن به زمان انقضا، به‌طور خودکار بسته شود.
  •  سود و زیان در معاملات CFD: اگر قیمت دارایی مطابق با پیش‌بینی تریدر تغییر کند پوزیشن لانگ یا شورت در معامله مربوطه برای تریدر سودآور خواهد بود. اما اگر قیمت دارایی برخلاف پیش‌بینی و پوزیشن تریدر باشد، این معامله تریدر را دچار زیان می‌کند.

معایب پوزیشن شورت در ارز دیجیتال

با وجود این‌که پوزیشن شورت در ارزهای دیجیتال این امکان را برای تریدرها ایجاد می‌کند تا بتوانند در بازار نزولی نیز سود کنند ولی در مجموع انجام معامله شورت در ارز دیجیتال به مهارت بالایی نیاز دارد. در ادامه به معایب پوزیشن شورت در رمزارزها می‌پردازیم.

  • نوسانات بالای رمزارزها: رمزارزها به دلیل «مارکت کپ» (Market Cap) یا ارزش بازاری پایینی که دارند، نسبت به دارایی‌های دیگر نوسانات بیش‌تری را تجربه می‌کنند. نوسانات موجود در بازار رمزارزها به‌راحتی می‌تواند حد ضررهای تریدرها را فعال کنند. این موضوع باعث عدم کسب سود مطلوب در بازار ارز دیجیتال می‌شود.
  • وجود نهنگ‌های ارز دیجیتال: یکی از مواردی که معاملات شورت و به‌طور کلی ترید در ارز دیجیتال را پرریسک می‌کند، وجود نهنگ‌های بیت کوین و ارز دیجیتال است. این نهنگ‌ها با ورود و خروج به بازار رمزارزها باعث می‌شوند تا روند قیمت رمزارزها برخلاف پیش‌بینی تریدر باشد. این موضوع می‌تواند پوزشن‌های لانگ و شورت در ارزهای دیجیتال را بسیار پرریسک کند.
  • مسائل مربوط به صرافی‌ها: افرادی که قصد دارند تا پوزیشن شورت در ارزهای دیجیتال باز کنند باید در یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال حساب مارجین ایجاد کنند. با توجه به محدودیت‌هایی که از نظر قانون‌گذاری در ارزهای دیجیتال وجود دارد افراد زیادی نمی‌توانند در برخی صرافی‌ها حساب مارجین باز کنند. از طرف دیگر با توجه به اهمیت انتخاب صرافی ارز دیجیتال مناسب، افراد برای ترید در این صرافی‌ها باید تحقیق و بررسی کافی انجام دهند.

آموزش معامله شورت در بایننس

صرافی «بایننس» (Binance) یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال است که شما می‌توانید به روش‌های مختلفی همانند معاملات فیوچرز، آپشن و حساب مارجین، پوزیشن شورت باز کنید.

در ادامه قصد داریم تا باز کردن معامله شورت در حساب مارجین صرافی بایننس را آموزش دهیم.

چگونه در مارجین معامله شورت باز کنیم ؟

در پلتفرم بایننس شما می‌توانید معامله شورت برای بیت کوین و رمزارزهای دیگر باز کنید. فرض کنید قیمت بیت کوین برابر با 10 هزار BUSD است. لازم به ذکر است BUSD استیبل کوین صرافی بایننس است. با توجه به تحلیل‌هایی که انجام می‌دهید پیش‌بینی می‌کنید که قیمت بیت کوین پایین می‌آید بنابراین می‌خواهید معامله شورت بیت کوین را انجام دهید. برای این‌کار مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول: در ابتدا وارد حساب بایننس شوید. در این مرحله برای مثال 10 هزار BUSD از حساب «اسپات» (Spot) صرافی به حساب «مارجین» (Margin) خود به‌عنوان وثیقه منتقل کنید.

معامله در بایننس

مرحله دوم: سپس در صفحه مربوط به معامله جفت رمزارز BTC/BUSD در قسمت cross 3x گزینه Limit را انتخاب کنید. سپس بر روی گزینه Borrow کلیک کنید و در قسمت مربوط به قیمت، 10 هزار را وارد کنید و اسکرول مربوط به مقدار را هم تا انتها امتداد دهید که مقدار 100 درصد را نشان دهد. سپس همانند تصویر بر روی گزینه قرمز رنگ فروش در قسمت پایین کلیک کنید.

در واقع با کامل شدن این سفارش شما 2 بیت کوین قرض کردید و هر یک را به قیمت 10 هزار BUSD فروخته‌اید.

معامله شورت در بایننس

کسب سود از معامله شورت بیت کوین در بایننس

بعد از مدتی فرض کنید که روند قیمت بیت کوین مطابق با تحلیل شما پیش برود و از 10 هزار BUSD به 7 هزار BUSD کاهش پیدا کند. برای کسب سود از معامله شورت در بخش حساب مارجین در پلتفرم بایننس گزینه Repay را انتخاب کنید. در ادامه همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید 2 بیت کوین هر یک به قیمت 7 هزار BUSD بخرید.

بنابراین شما با 14 هزار BUSD می‌توانید 2 بیت کوین را خریداری کنید و قرض خود را به صرافی پرداخت کنید. در این حالت سود شما از این معامله برابر با 6 هزار BUSD می‌شود. در تصویر زیر میزان موجودی در حساب مارجین را مشاهده می‌کنید. این مقدار برابر با 16 هزار BUSD است.

معامله شورت در بایننس

خطر از دست رفتن سرمایه: توجه به این نکته ضروری است که استفاده از مارجین و معاملات اهرم‌دار در صورتی که بازار مطابق با تحلیل شما پیش نرود ممکن است کل سرمایه شما در صرافی را از بین ببرد. بنابراین توجه به دستورالعمل‌های صرافی در کنار مدیریت ریسک در معاملات می‌تواند سرمایه شما را از آسیب حفظ کند.

آموزش معامله شورت در کوکوین

بازار رمزارزها نوسانات زیادی را تجربه می‌کند. هنگامی که شما رمزارزی را می‌خرید ممکن است با افزایش قیمت آن سود قابل توجهی کسب کنید. اما همواره بازار صعودی نیست و در مواقعی تریدرها با افت قیمت دارایی‌های رمزارزی خود مواجه می‌شوند. بنابراین همان‌طور که قیمت‌های ارزهای دیجیتال به سرعت می‌تواند افزایش پیدا کند، به همان سرعت نیز وارد روندی نزولی می‌شود.

در این مواقع تریدرهای با تجربه با تشخیص درست و در زمانی مناسب دارایی‌های خود را به استیبل‌کوین‌ها که قیمتی ثابت دارند تبدیل می‌کنند تا از زیان حاصل از ریزش بازار جلوگیری کنند. علاوه بر این با انجام معاملات شورت می‌توانند از بازار نزولی نیز سود کسب کنند. بنابراین با توجه به اهمیت کسب سود از بازار نزولی در ادامه روش‌های انجام معاملات شورت در صرافی کوکوین را به‌صورتی کاربردی توضیح می‌دهیم.

چگونه معامله شورت باز کنیم ؟

برای این‌که معاملات شورت باز کنید در ابتدا باید از صرافی، ارز دیجیتال قرض گرفته و پس از فروش دوباره آن را در قیمت‌هایی پایین‌تر خریداری کنید و قرض خود را به صرافی پس بدهید. اختلاف قیمت رمزارز در زمان فروش و خرید دوباره، سود تریدر از معامله شورت است. البته فرایند قرض گرفتن و پرداخت آن در پلتفرم‌های صرافی‌های ارز دیجیتال به‌صورت غیرمستقیم و در پشت صحنه انجام می‌شود. بنابراین تریدر نیازی به انجام کار خاصی ندارد.

روش های معامله شورت در کوکوین

روش‌های مختلفی برای باز کردن معامله شورت در ارز دیجیتال وجود دارد. صرافی‌های گوناگون ممکن است برخی از این روش‌ها یا تمامی آن‌ها را در اختیار تریدرها قرار دهند. در فهرست زیر روش‌های انجام معامله شورت در کوکوین را مشاهده می‌کنید.

  • معامله شورت در بخش اسپات کوکوین
  • معامله شورت در بخش مارجین کوکوین
  • پوزیشن شورت در فیوچرز کوکوین
  • توکن‌های اهرم‌دار

معامله شورت در اسپات

درمعاملاتی که در بخش «اسپات» (Spot) صرافی‌ها وجود دارد، تریدرها رمزارزی که دارای پتانسیل رشد خوبی است را خریداری می‌کنند و پس از رشد قیمت، آن را می‌فروشند. اما تریدرهایی که در بخش اسپات صرافی فعالیت می‌کنند نیز می‌توانند از بازار نزولی سود کسب کنند. بنابراین معامله شورت در اسپات به این روش انجام می‌شود که وقتی قیمت ارز دیجیتال موردنظر به ناحیه‌ای می‌رسد که احتمال برگشت قیمت وجود دارد، تریدر، رمزارزها را می‌فروشد و دوباره در قیمت‌های پایین‌تر مقدار بیش‌تری از کوین موردنظر را می‌خرد. در تصویر زیر مسیر ورود به بخش اسپات در صرافی کوکوین را مشاهده می‌کنید.

معامله شورت در کوکوین

معامله شورت بیت کوین

برای مثال فرض کنید در حساب اسپات صرافی ۱ بیت کوین دارید و با توجه به تحلیل‌هایی که انجام داده‌اید پیش‌بینی می‌کنید که در روزهای آینده قیمت بیت کوین از 50 هزار دلار به 40 هزار دلار کاهش پیدا می‌کند. بنابراین می‌توانید بیت کوین خود را در قیمت 50 هزار دلار بفروشید و زمانی که قیمت آن به 40 هزار دلار رسید دوباره آن‌را خریداری کنید. هنگامی که در قیمت 40 هزار دلار یک عدد بیت کوین می‌خرید، سود حاصل از این اختلاف قیمت 10 هزار دلار می‌شود.

با توجه به این‌که بخش اسپات در صرافی به شما امکان استفاده از اهرم و مارجین را نمی‌دهد بنابراین برای کسب سود از روند نزولی بیت کوین تنها می‌توانید بیت کوین موجود در حساب اسپات صرافی را در قیمت‌های بالاتر بفروشید و دوباره آن را در قیمت‌های پایین‌تر خریداری کنید.

نحوه معامله شورت در فیوچرز کوکوین

بازار فیوچرز رمزارزها بخشی از بازار مشتقات ارز دیجیتال است که قابلیت استفاده از اهرم را برای افزایش حجم و سود معامله در اختیار تریدرها قرار می‌دهد. با استفاده از معامله شورت در فیوچرز کوکوین تریدرها می‌توانند در بازارهای نزولی هم کسب سود کنند.

صرافی کوکوین پلتفرمی پیشرفته را برای معامله شورت در بخش فیوچرز این صرافی در اختیار افراد قرار می‌دهد. تریدرها در این صرافی علاوه بر معاملات شورت بیت کوین می‌توانند معاملات شورت تعداد زیادی از رمزارزهای دیگر را با اهرم‌های مختلف انجام دهند. در تصویر زیر مسیر انتخاب بخش فیوچرز را در صرافی کوکوین مشاهده می‌‌کنید.

فیوچرز کوکوین

پوزیشن شورت در مارجین کوکوین

یکی از متداول‌ترین روش‌ها در ترید ارز دیجیتال استفاده از حساب مارجین است. تریدرها با استفاده از امکاناتی که بخش مارجین در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد می‌توانند با استفاده از اهرم و قرض از صرافی حتی با موجودی کم، سودهای قابل توجهی به‌دست آورند.

لازم به ذکر است استفاده از اهرم در معاملات به تجربه بالایی در ترید نیاز دارد. بنابراین همان‌طور که با تشخیص درست می‌توان میزان سود را با کمک اهرم زیاد کرد، در صورت تشخیص اشتباه، استفاده از اهرم می‌تواند ضررهای سنگینی را برای تریدر ایجاد کند. در تصویر زیر مسیر بخش مارجین در صرافی کوکوین را مشاهده می‌کنید.

مارجین کوکوین

معامله شورت و لانگ با توکن اهرم دار

تریدرهایی که تمایل به استفاده از اهرم در معاملات شورت و لانگ دارند علاوه بر استفاده از حساب مارجین و بخش فیوچرز کوکوین می‌توانند از توکن‌های اهرم‌دار استفاده کنند. استفاده از این توکن‌ها همانند بکارگیری اهرم در معاملات است و میزان سود و زیان در این توکن‌ها بر حسب مقدار اهرمی که دارند محاسبه می‌شود.

تریدرها بدون نیاز به سپردن وثیقه و باز کردن حساب مارجین یا ترس از احتمال «لیکوئید شدن» (Liquidation Risk) می‌توانند از این توکن‌های اهرم‌دار استفاده کنند. برای مثال توکن‌های اهرم‌دار BTC3L و BTC3S را درنظر بگیرید. اگر قیمت بیت کوین یک درصد افزایش پیدا کند، قیمت توکن اهرم‌دار BTC3L سه درصد افزایش و ارزش توکن BTC3S سه درصد کاهش پیدا می‌کند. در تصویر زیر مسیر استفاده از توکن‌های اهرم‌دار را در صرافی کوکوین مشاهده می‌کنید.

توکن اهرم دار

معامله شورت و لانگ در کوینکس

در صرافی «کوینکس» (CoinEx) نیز همانند صرافی‌های بایننس و کوکوین شما می‌توانید معاملات شورت و لانگ باز کنید. اصول کلی که برای ترید ارزهای دیجیتال در صرافی‌های بایننس و کوکوین وجود دارد، در این صرافی نیز به‌کار می‌رود. در ادامه این مطلب به توضیح معاملات شورت و لانگ و چگونگی انجام آن‌ها در صرافی کوینکس می‌پردازیم.

معامله شورت در اسپات کوینکس

با استفاده از معاملات اسپات در صرافی‌ها نیز تریدرها می‌توانند بدون نیاز به استفاده از حساب مارجین و معاملات فیوچرز از روند نزولی بازار سود کسب کنند. در بخش اسپات صرافی کوینکس نیز می‌توان با استفاده از معامله شورت از روند نزولی بازار کسب سود کرد. البته توجه داشته باشید که در بخش اسپات شما می‌توانید رمزارز را به‌صورت مستقیم خریداری کنید و با انجام خرید در بخش اسپات، رمزارز مربوطه به کیف پول اسپات شما در صرافی واریز می‌شود. بنابراین قبل از این‌که بخواهید در بخش اسپات صرافی با استفاده از معامله شورت از روند نزولی بازار کسب سود کنید در ابتدا نیاز دارید تا رمزارز مربوطه را در کیف پول خود داشته باشید.

برای مثال فرض کنید که برای انجام معامله شورت در اسپات کوینکس مقداری ارز صرافی کوینکس را در حساب اسپات خود دارید و طبق تحلیل‌هایی که انجام دادید پیش‌بینی می‌کنید که در روزهای آتی قیمت این رمزارز کاهش پیدا می‌کند.

همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید مراحل زیر را انجام دهید.

  1. به بخش اسپات تریدینگ بروید. (مستطیل سبز شماره ۱)
  2. نوع فروش را انتخاب کنید. (مستطیل سبز شماره ۲)
  3. در این قسمت قیمت فروش و تعداد توکن را برای فروش مشخص کنید.(مستطیل سبز شماره ۳)
  4. پس از تکمیل اطلاعات فروش مورد نیاز با کلیک بر روی گزینه فروش، سفارش شما انجام می‌شود.(مستطیل سبز شماره 4)
معامله شورت در کوینکس

بنابراین برای کسب سود از ریزش قیمت توکن، شما توکن‌های خود را می‌فروشید و صبر می‌کنید تا قیمت آن کاهش پیدا کند. اگر روند بازار مطابق تحلیل شما پیش برود، می‌توانید در قیمت‌های پایین‌تر توکن‌های خود را بخرید. در این حالت اختلاف قیمت در زمان فروش و خرید توکن‌ها میزان سود شما از این معامله است.

برای خرید توکن‌ها در قیمت پایین‌تر می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید.

  1. به بخش اسپات تریدینگ بروید. (مستطیل سبز شماره ۱)
  2. نوع خرید را انتخاب کنید. (مستطیل سبز شماره ۲)
  3. در این قسمت قیمت خرید و تعداد توکن را برای خرید مشخص کنید.(مستطیل سبز شماره ۳)
  4. پس از تکمیل اطلاعات خرید مورد نیاز با کلیک بر روی گزینه خرید، سفارش شما انجام می‌شود.(مستطیل سبز شماره 4)
صرافی کوینکس

اموزش معامله شورت و لانگ در کوینکس

همان‌طور که پیش‌تر توضیح دادیم یکی از روش‌های باز کردن پوزیشن شورت و لانگ، استفاده از معاملات فیوچرز است. صرافی کوینکس مانند بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال امکان معاملات فیوچرز را برای کاربران خود فراهم کرده است. صرافی کوینکس از دو نوع قراردادهای دائمی در فیوچرز پشتیبانی می‌کند.

نوع اول قراردادهای دائمی که Linear Contract نام دارند از USDT به‌عنوان مارجین و برای تسویه‌حساب استفاده می‌کنند. نوع دومی از قراردادهای دائمی فیوچرز نیز به‌نام Inverse Contract وجود دارند که از کوین به عنوان مارجین و برای تسویه‌حساب استفاده می‌کنند.

در ادامه نحوه معاملات شورت و لانگ را در کوینکس طی مراحل زیر به شما آ‌موزش می‌دهیم.

پس از ورود به حساب خود در صرافی کوینکس به صفحه معاملات فیوچرز بروید. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید در ابتدا پنجره‌ای باز می‌شود که به شما ریسک‌ها و خطرات ترید در معاملات فیوچرز را یادآوری می‌کند. در ادامه با مطالعه و تأیید آن می‌توانید به صفحه فیوچرز کوینکس وارد شوید.

فیوچرز کوینکس

در این قسمت نوع قرارداد دائمی فیوچرز را بر مبنای استیبل کوین قرار دهید. بنابراین Linear Contract را انتخاب کنید. سپس ارز دیجیتال موردنظر را برای پوزیشن شورت یا لانگ جستجو و انتخاب کنید (فلش و مستطیل سبز رنگ در تصویر). لازم به ذکر است در حساب فیوچرز مقدار سرمایه موردنیاز خود برای معاملات را باید آماده کنید.

معاملات فیوچرز

در این مرحله باید نوع مارجین و میزان اهرم را مشخص کنید. با انتخاب «کراس مارجین» (Cross Margin) تمام موجودی حساب شما به‌عنوان مارجین برای پوزیشن انتخابی استفاده می‌شود. اما در «مارجین ایزوله» (Isolated Margin) تنها از موجودی حساب شما در این بازار استفاده می‌شود. البته در صورت نیاز می‌توانید به مارجین خود اضافه کنید. هرچه اهرمی که استفاده می‌کنید بزرگ‌تر باشد، مقدار و ریسک معامله شما بزرگ‌تر می‌شود.

کوینکس

در این قسمت با توجه به این‌که می‌خواهید معامله شورت یا لانگ انجام دهید در قسمت مربوطه مشخصات معامله از قبیل قیمت و مقدار را تعیین می‌کنید.

معاملات شورت و لانگ

پس از این‌که سفارش خود را ثبت کردید می‌توانید وضعیت سفارش خود را از قسمت Current Position پیگیری کنید. در این قسمت می‌توانید معامله خود را در صورت نیاز ببندید. شما می‌توانید برای معامله خود حد ضرر و تارگت تعیین کنید تا در صورت رسیدن قیمت به آن‌ها پوزیشن شما بسته شود.

معاملات در کوینکس

جمع بندی

در این مطلب به توضیح معاملات لانگ و شورت پرداختیم. تریدرها برای معامله دارایی‌ها و سهام‌های خود در بازارهای مالی همواره با دو گزینه لانگ و شورت روبه‌رو هستند. در ابتدا به توضیح مفهوم هر یک از این معاملات در بازارهای مالی پرداختیم و با توجه به این‌که کسب سود از بازارهای نزولی با معاملات شورت امکان‌پذیر است، بنابراین نحوه عملکرد معاملات شورت را به همراه مثال توضیح دادیم.

در ادامه معاملات شورت و لانگ را در بازار ارزهای دیجیتال مورد بررسی قرار دادیم و روش‌های باز کردن معاملات شورت و لانگ در ارزهای دیجیتال را توضیح دادیم. در این رابطه انواع معاملات لانگ و شورت در بازارهای فیوچرز و آپشن را توضیح دادیم و پوزیشن شورت و لانگ در حساب مارجین و معاملات CFD را بررسی کردیم.

برای آشنایی بیشتر با نحوه بازکردن پوزیشن‌های لانگ و شورت در ادامه نحوه بازکردن معامله شورت در حساب مارجین صرافی بایننس را توضیح دادیم. روش‌های مختلف باز کردن معامله شورت در صرافی کوکوین با استفاده از حساب مارجین و معاملات فیوچرز کوکوین را توضیح دادیم و معامله شورت و لانگ با توکن اهرم‌دار در این صرافی را شرح دادیم. در پایان نیز به آموزش معامله شورت و لانگ در صرافی کوینکس پرداختیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
the balancecoin rivetCoinEx
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *