مهارت های لازم برای فرصت های شغلی برجسته ۲۰۱۹

۱۱۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷
زمان مطالعه: ۹ دقیقه
مهارت های لازم برای فرصت های شغلی برجسته ۲۰۱۹

مطلبی در زمینه «فرصت های شغلی برجسته سال ۲۰۱۹»، با همکاری «گای برگر» (Guy Berger)، اقتصاددان ارشد «لینکدین» (LinkedIn) و بر اساس تحلیل داده‌های موجود در این «شبکه اجتماعی برخط» (Online Social Network)، تدوین و توسط لینکدین منتشر شده است. در این مطلب، به محتوای این گزارش پرداخته شده است. اهمیت مطالعه این مطلب از آن جهت است که افراد با علوم و فنون نویی که در سال‌های اخیر مطرح و ماندگار شده‌اند و رشد قابل توجهی داشته‌اند آشنا می‌شوند. بر همین اساس، می‌توانند انتخاب کنند که در چه زمینه‌هایی به فراگیری مهارت بپردازند و آگاه باشند که کدام مشاغل در حال حاضر پر درآمد هستند و فرصت‌های شغلی متعددی برای آن‌ها وجود دارد. شایان توجه است که این گزارش بر اساس داده‌های کشور آمریکا تدوین شده، اما با احتمال خوبی برای دیگر کشورها نیز صادق است.

«گزارش مشاغل در حال ظهور» (The Emerging Jobs Report)، فرصتی برای بررسی مشاغل و مهارت‌هایی است که به سرعت در سراسر کشور آمریکا در حال رشد هستند، بنابراین افراد می‌توانند با آگاهی از آن‌ها تصمیمات خود به منظور انتخاب زمینه شغلی را به صورت هدفمندتر انجام بدهند. با استفاده از داده‌های فراهم شده توسط «گراف اقتصادی لینکدین» (LinkedIn’s Economic Graph)، مشاغلی که سازمان‌ها به طور گسترده‌ای در حال استخدام نیرو برای آن‌ها هستند، مهارت‌های مرتبط با آن‌ها و نقش‌های شغلی که طی ده سال گذشته پدید آمده‌اند، مورد تحلیل قرار می‌گیرد. مهم‌ترین موارد قابل استخراج از گزارش مشاغل در حال ظهور امسال به شرح زیر است.

هوش مصنوعی (Artificial Intelligence | AI) اینجاست که بماند. نه؛ این بدین معنا نیست که ربات‌ها قرار است شغل‌ها را از آن خود کنند، بلکه بدین معنا است که بشر شاهد رشد چشم‌گیری در زمینه هوش مصنوعی و کارکردهای آن خواهد بود. امسال، ۶ مورد از ۱۵ شغل نوظهور به نوعی مربوط به هوش مصنوعی هستند و پژوهش‌ها حاکی از آن است که مهارت‌های مرتبط با هوش مصنوعی در حال نفوذ به همه صنایع و نه فقط فناوری اطلاعات هستند. در حقیقت، مهارت‌های هوش مصنوعی در میان مهارت‌هایی با سریع‌ترین رشد در لینکدین قرار می‌گیرند و در سراسر جهان از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ رشد ۱۹۰٪ از خود نشان داده‌اند.

هوش مصنوعی و فرصت های شغلی برجسته

کارکردهای پایه‌ای کسب‌و‌کارها در حال افزایش هستند. هوش مصنوعی ممکن است در حال افزایش باشد، اما نمی‌تواند جایگزین قدرت انسانی شود. کارکردهای مربوط به عملیات پایه‌ای مانند وظایف مربوط به دستیار اداری، کارکنان تضمین کیفیت و نمایندگان توسعه کسب‌و‌کار همچنان در لیست مشاغل پر متقاضی قرار دارند. هنگامی که به نقش‌هایی با سریع‌ترین رشد در کشور آمریکا نگاه می‌شود، می‌توان مشاهده کرد که تقریبا همه موارد بیان شده به طور تدریجی و طی سال‌ها رشد کرده‌اند. از دیگر مشاغلی با شرایط بیان شده، می‌توان به «مهندس نرم‌افزار» (Software Engineer)، متصدی رسیدگی به حساب مشتری‌ها و مسئول منابع انسانی اشاره کرد.

بزرگ‌ترین شکاف کنونی موجود در زمینه مهارت‌های شغلی، مربوط به «مهارت‌های نرم» (Soft Skills) است. علارغم آنکه نقش‌های فنی با قدرت‌نمایی زیادی در لیست مشاغل نوظهور سال ۲۰۱۸ قرار گرفته‌اند، مهارت‌های نرم مانند ارتباطات کلامی، رهبری و مدیریت زمان نزدیک به نیمی از لیست مهارت‌های که در تامین آن‌ها چالش وجود دارد را فراهم می‌کنند. در حالیکه «مهارت‌های سخت» (Hard Skills) حائز اهمیت هستند، همچنان برای کارشناسان ضروری است که مهارت‌های نرم خود را در این فضای شغلی به سرعت در حال رشد توسعه دهند. زیرا، افرادی با این مهارت‌ها یک گام جلوتر هستند.

مهارت‌های شغلی نوظهور امسال، همگی تقریبا به طرز فوق‌العاده‌ای در سراسر کشور آمریکا و همه شهرهای آن از «سان‌فرانسیسکو» (San Francisco) گرفته تا دموین (Des Moines) و از صنعت بهداشت و درمان گرفته تا سرویس‌های دولتی دارای متقاضیان زیادی هستند. این موارد نقش‌هایی هستند که بیشترین رشد را با توجه به اعضایی از لینکدین داشته‌اند که این نقش‌ها را به پروفایل خود افزوده‌اند.

تعجب‌آور نیست که بشر شاهد رشد نمایی نقش‌های مربوط به «یادگیری ماشین» (Machine Learning) و رشد پیوسته نقش‌های مرتبط با «علم داده» (Data Science) است. در حقیقت، سوسویی از این مشاغل در گزارش سال گذشته وجود داشته است و اکنون هر دو شغل شاهد بیشترین نقش‌های ویژه در حال ظهور هستند. همچنین، احتمالا بسیاری از افراد از شنیدن این موضوع که «توسعه‌دهندگان بلاک چین» (Blockchain Developers) در صدر این لیست قرار دارند شگفت‌زده نخواهند شد، زیرا این موضوع از علاقمندی زیاد افراد به «بلاک چین» (Blockchain) و «رمزارزها» (Cryptocurrency) نشات می‌گیرد. تنها زمان می‌تواند مشخص کند که آیا بلاک چین یک زمینه با ماندگاری بلند مدت در بازار کار است یا خیر، اما می‌توان به دیگر مشاغل موجود در لیست امسال شامل مهندس یادگیری ماشین، کارکنان تضمین کیفیت، نماینده توسعه فروش و نماینده توسعه کسب‌و‌ کار به عنوان گزینه‌هایی که تاکنون ماندگار بوده‌اند نظری داشت. این موارد، کارکردها و مهارت‌های متنوعی از کسب‌و‌کارها را شامل می‌شوند و آمده‌اند که بمانند.

مشاغلی با بیشترین رشد

۱. توسعه‌دهنده بلاک چین (رشد ۳۳ برابری)

  • مهارت‌های اصلی مورد نیاز: Solidity، بلاک چین، «اتریوم» (Ethereum)، رمزارزها، «نود.جی‌اس» (Node.js)
  • صنایع برتر: خدمات و فناوری اطلاعات، نرم‌افزار کامپیوتر، اینترنت

۲. مهندس یادگیری ماشین (رشد ۱۲ برابری)

۳. مدیر اجرایی فروش نرم‌افزارهای کاربردی (رشد ۸ برابری)

  • مهارت‌های اصلی مورد نیاز: «نرم‌افزار به عنوان خدمات» (Software as a Service)، «برنامه‌های کاربردی ابری» (Cloud Applications)، «مدیریت سرمایه‌های انسانی» (Human Capital Management)، «برنامه‌ریزی منابع سازمانی» (Enterprise Resource Planning)، «فروش راهکار» (Solution Selling)
  • صنایع برتر: خدمات و فناوری‌های اطلاعات، مخابرات، نرم‌افزارهای کامپیوتری

۴. متخصص یادگیری ماشین (رشد ۶ برابری)

۵. نماینده توسعه کسب‌و‌کار و فروش (رشد ۶ برابری)

  • مهارت‌های اصلی مورد نیاز: فروش محصولات دارویی، اثربخشی فروش، راه‌اندازی محصول، دستگاه‌های پزشکی، گوارش شناسی (گاستروانترولوژی | Gastroenterology)
  • صنایع برتر: بیوتکنولوژی، داروسازی، بیمارستان‌ها و بهداشت و درمان

۶. مشاور ارتباطات (رشد ۵.۵ برابری)

۷. متخصص علم داده (رشد ۵ برابری)

۸. کارمند بیمه (رشد ۵ برابری)

  • مهارت‌های اصلی مورد نیاز: حسابرسی، حسابداری، ارائه گزارش مالی، کنترل داخلی
  • صنایع برتر: حسابداری، آموزش عالی، خدمات مالی

۹. نماینده توسعه فروش (رشد ۴ برابری)

  • مهارت‌های اصلی مورد نیاز: Salesforce (نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتریان)، «تماس سرد» (Cold Calling)، نرم‌افزار به عنوان خدمات، «تولید سرنخ یا لید» (Lead Generation)، «بازاریابی فروش» (Sales Prospecting)
  • صنایع برتر: نرم‌افزار کامپیوتر، فناوری و خدمات اطلاعات

۱۰. مشاور پشتیبانی کسب‌و‌کار (رشد ۴ برابری کسب و کار)

  • مهارت‌های اصلی مورد نیاز: «مدیریت ریسک» (Risk Management)، اعتبار (امور مالی)، بانکداری، تحلیل‌های کسب‌و‌کار، فرآیندهای کسب‌و‌کار
  • صنایع برتر: خدمات مالی، صنایع همگانی، بانکداری

۱۱. مشاور توان خورشیدی (رشد ۴ برابری)

  • مهارت‌های اصلی مورد نیاز: توان خورشیدی، انرژی‌های تجدیدپذیر، فروش، توسعه کسب و کار، بازاریابی
  • صنایع برتر: مواد تجدید پذیر و محیط، ساخت و ساز، خدمات محیطی

۱۲. دستیار اداری (رشد ۴ برابری)

  • مهارت‌های اصلی مورد نیاز: وظایف مسئول پذیرش، دستیار اداری، ورود داده، دستیار دفتری، مایکروسافت آفیس
  • صنایع برتر: آموزش عالی، بیمارستان‌ها و بهداشت و درمان، ادارات دولتی

۱۳. کارآگاه پیشینه (رشد ۴ برابری)

  • مهارت‌های اصلی مورد نیاز: تحقیق و بررسی، بررسی سوابق و پیشینه، تحقیقات خصوصی، اجرای قانون، عدالت کیفری
  • صنایع برتر: فناوری و خدمات اطلاعات، امنیت و تحقیقات، اجرای قانون

۱۴. پژوهشگر یادگیری ماشین (رشد ۴ برابری)

۱۵. مدیر علم داده

آنچه بیان شد مشاغلی هستند که در طول چهار سال گذشته به طور قدرتمند و پایداری از میان کارفرمایان متقاضی داشته‌اند (و افراد زیادی این موارد را به لیست مهارت‌های خود افزوده‌اند) و شاهد بیشترین رشد در نرخ استخدام در میان سایر مشاغل ایالات متحده آمریکا بوده‌اند. بدین معنا که این مشاغل نورم (Norm) استخدام پایدار بالا و رشد عظیمی را به صورت سال به سال تجربه کرده‌اند و این امر آن‌ها را به انتخاب‌های شغلی پایداری مبدل ساخته است.

برخی از این مشاغل، در لیست مشاغل در حال رشد سال گذشته نیز وجود داشته‌اند و این امر آن‌ها را به گزینه‌های پایدارتری مبدل می‌سازد. افرادی که لیست مشاغل رو به رشد سال گذشته را مشاهده کرده‌اند، ممکن است برخی از مشاغل موجود در آن را به خاطر داشته باشند. از جمله این مشاغل می‌توان به «دلال معاملات ملکی» (Realtor) و «دانشمند داده» (Data Scientist) اشاره کرد. این امر حاکی از آن است که چنین مشاغلی به رشد خود ادامه داده‌اند و حتی رشد آن‌ها سرعت نیز گرفته است. در ادامه، برخی از مشاغلی که دارای فرصت‌های شغلی پایدار هستند و برخی اطلاعات پیرامون آن‌ها آورده شده است.

۱. مهندس نرم‌افزار

۲. متصدی رسیدگی به حساب‌های مشتریان

۳. دلال معاملات ملکی

  • فرصت‌های شغلی کنونی: بیش از ۲,۰۰۰
  • مهارت‌های اصلی مورد نیاز: کار با خانه اولی‌ها (افرادی که برای اولین بار است قصد دارند خانه بخرند)، ویژگی‌های سرمایه‌گذاری، نمایندگی خریدارها، خرید و فروش خانه‌های ویلایی

۴. مدیریت فروش و ارتباط با مشتریان (Account Manager)

  • فرصت‌های شغلی کنونی: بیش از ۱۷,۰۰۰
  • مهارت‌های اصلی مورد نیاز: مدیر فروش، عملیات فروش، مدیریت ارتباط با مشتریان، فروش مستقیم، فرآیند فروش

۵. مسئول منابع انسانی

  • فرصت‌های شغلی کنونی: بیش از ۸,۰۰۰
  • مهارت‌های اصلی مورد نیاز: استخدام، منابع انسانی، کارگزینی، سیستم‌های پیگیری متقاضیان، استخدام نیروی فنی

۶. مدیر پروژه

  • فرصت‌های شغلی کنونی: بیش از ۴۲,۰۰۰
  • مهارت‌های اصلی مورد نیاز: ساخت و تولید، مدیریت ساخت، مدیریت برنامه، مهندسی، بهبود فرآیندهای شغلی

۷. کارشناس بازاریابی

۸. نمایندگی املاک و مستغلات

  • فرصت‌های شغلی موجود: ۶,۰۰۰
  • مهارت‌های اصلی مورد نیاز: کار با خانه اولی‌ها (افرادی که برای اولین بار خانه می‌خرند)، ویژگی‌های سرمایه‌گذاری، مدیریت فروشندگان، فروش خانه‌های مسکونی، تراکنش‌های معاملات املاک

۹. مدیر محصول

۱۰. دانشمند داده

ارتباطات کلامی همچنان از جمله مهارت‌هایی با بیشترین کمبود در سراسر آمریکا (و احتمالا جهان) باقی مانده‌اند. مهارت‌های فنی کلیدی مانند رسانه‌های اجتماعی، طراحی گرافیکی و توسعه وب، نظر به اینکه همه سازمان‌ها صرف نظر از میزان کوچک و بزرگ بودنشان به آن‌ها نیاز دارند، همچنان پرمتقاضی هستند و فرصت‌های شغلی زیادی برای آن‌ها وجود دارد. همچنین، بر اساس تحلیل‌های صورت پذیرفته مشخص شده است که افراد دارای مهارت‌های کلامی با سرعت بیشتری نسبت به افراد فاقد این مهارت‌ها استخدام شده‌اند و نیاز به افراد دارای مهارت‌های نرم همچنان زیاد است. در ادامه، به برخی از این مهارت‌ها اشاره شده است.

۱. ارتباطات کلامی

  • مهارت‌ها شامل: سخنرانی در میان عموم، ارتباطات، مهارت‌های ارائه مطلب
  • مشاغل مرتبط با این گروه از مهارت‌ها: معلم، دستیار اداری، وکیل

۲. مدیریت انسان‌ها

  • مهارت‌ها شامل: کار گروهی، مهارت‌های نظارتی، مدیریت کارکنان
  • مشاغل مرتبط: مسئول فروش، مدیر پروژه، کارشناس بازاریابی

۳. ابزارهای توسعه

۴. رسانه‌های اجتماعی

  • مهارت‌ها شامل: رسانه‌های اجتماعی، رسانه‌های دیجیتال، سنجش رسانه‌های اجتماعی
  • مشاغل مرتبط: طراح گرافیک، مدیر بازاریابی، نویسنده

۵. مدیر کسب‌و‌کار

  • مهارت‌ها شامل: مدیریت، برنامه‌ریزی استراتژیک، بهبود فرایندهای کاری
  • مشاغل مرتبط: مدیر فروش و ارتباط با مشتریان، برنامه‌ریزی استراتژیک، بهبود فرآیندهای کاری

۶. مدیریت زمان

  • مهارت‌ها شامل: مهارت‌های سازمان‌دهی، مدیریت زمان، چندوظیفه‌ای
  • مشاغل مرتبط: منابع انسانی، تحلیل‌گر مالی، مدیر فروشگاه

۷. رهبری

  • مهارت‌ها شامل: رهبری، رهبری تیم، ساخت تیم
  • مهارت‌های مرتبط: فروشنده، مدیر کل، مدیر فروش

۸. طراحی گرافیک

۹. علم داده

  • مهارت‌ها شامل: تحلیلگر داده، پیش‌بینی، آمار
  • مشاغل مرتبط: مهندس نرم‌افزار، دانشمند داده، تحلیلگر مالی

۱۰. توسعه وب

  • مهارت‌ها شامل: HTML، جاوا اسکریپت، CSS
  • مشاغل مرتبط: طراح گرافیک، توسعه‌دهنده فرانت‌اِند، تحلیل‌گر داده

در سال‌های اخیر، حتی یک روز از زندگی بشر هم بدون آمار و ارقامی نمی‌گذرد که حکایت از ورود هر چه بیشتر ربات‌ها به زندگی انسان‌ها دارند. بنابراین، بشر باید برای هر اتفاقی آماده باشد. با وجود آنکه هوش مصنوعی یک زمینه نوباوه است، می‌توان آثار آن را در زندگی بشر مشاهده کرد.

نفوذ هوش مصنوعی در صنعت

مهارت‌های هوش مصنوعی به عنوان مهارت‌هایی تعریف می‌شوند که برای توسعه و استفاده موثر از ابزارها و فناوری‌های قدرت گرفته از هوش مصنوعی مورد نیاز هستند. پژوهشگران چنین پیش‌بینی می‌کنند که هوش مصنوعی دارای کاربردهایی تقریبا در همه بخش‌های صنعت، از  ساخت و تولید گرفته تا خدمات مالی و دیگر زمینه‌ها است. از همین رو، بررسی‌هایی در زمینه هوش‌مصنوعی انجام شده است تا مشخص کند آیا این علم در حال حاضر محدود به صنعت نرم‌افزار است یا در دیگر حوزه‌ها نیز در حال نقش‌آفرینی است. پاسخ سوال این است: تقریبا همه صنایع به بهره‌گیری از مهارت‌های مرتبط با هوش مصنوعی روی آورده‌اند.

نظر به رشد مهارت‌های مرتبط به هوش مصنوعی، تحلیلگران علاقمند به درک بهتر این موضوع بوده‌اند که آیا مهارت‌های انسانی نیز به همین نسبت در حال افزایش هستند؟ در واقع آیا نیاز به مهارت‌های ویژه انسان‌ها از جکله مهارت‌های مرتبط با ویژگی‌های شخصی ارتباطات بین انسانی و مهارت‌های ادراکی، در حال افزایش هستند یا خیر. یافته‌های این پژوهش‌ها تعجب‌آور نیستند. حداقل در حال حاضر، دنیا هنوز به وجود انسانیت نیاز دارد.

به طور متوسط، ۲۶ درصد از همه مهارت‌های گزارش شده در سال ۲۰۱۷ توسط توسط اعضای لینکدین (با توجه به آمارهای ایالات متحده آمریکا) در دسته‌های مهارت‌های میان فردی یا مهارت‌های نرم قابل تقسیم هستند. مهارت‌های نرمی مانند مدیریت پروژه و رهبری نیز در میان مهارت‌هایی با سریع‌ترین رشد قرار دارند. با در نظر گرفتن جایگاه‌های شغلی مانند «مهندس سیستم» در سال ۲۰۱۵، مهارت‌های نرم و میان فردی کمتر از ۱٪ مهارت‌های مورد نیاز برای موفقیت شغلی را در بر می‌گرفتند و در حال حاضر این رقم به ۸٪ رسیده است. هیچ شکی نیست که مهارت‌های هوش مصنوعی در حال رشد هستند، اما برخی از مهارت‌های انسانی که هنوز قابل تکرار توسط ماشین‌ها نیستند به همان سرعت در حال رشد هستند و آمده‌اند که بمانند.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بود، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

^^

بر اساس رای ۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
economicgraph.linkedin
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *