مزرعه بیت کوین چیست و آیا قانونی است؟ + مجوزها و نحوه راه اندازی

۳۰۰۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۹ دقیقه
مزرعه بیت کوین چیست و آیا قانونی است؟ + مجوزها و نحوه راه اندازی

برای کسب درآمد از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها استخراج ارزهای دیجیتال است. برای استخراج ارز دیجیتال از دستگاه‌های مخصوص ماینر استفاده می‌شود و مزرعه بیت کوین در اصل مجموعه‌ای از این دستگاه‌ها است. در این مقاله می‌خواهیم علاوه بر پاسخ به سوال مزرعه بیت کوین چیست مراحل مربوط به اخذ مجوز و راه‌اندازی آن را نیز بررسی کنیم.

استخراج ارز دیجیتال چیست ؟

قبل از این که به سوال مزرعه بیت کوین چیست پاسخ دهیم ابتدا باید مفهوم استخراج ارزهای دیجیتال را بررسی کنیم. استخراج ارز دیجیتال به معنی تولید سکه‌های جدید یک پروژه رمزارز مانند «بیت کوین» و «اتریوم» است. این مفهوم در ارتباط با استخراج طلا از معادن نام‌گذاری شده است. همانطور که برای تولید سکه‌های طلا، معدنکاران باید کلی کار انجام دهند، در استخراج ارزهای دیجیتال نیز برای تولید توکن‌های جدید باید کار انجام شود. تفاوت این دو، تنها در نوع کار انجام شده است.

رمزارزها برای این که به صورت غیرمتمرکز فعالیت کنند باید کلیه فرآیند‌های خود را به صورت اتوماتیک و امن پیش ببرند. امنیت اطلاعات در شبکه‌های بلاک چین با توزیع کردن دفتر کل در میان همه نودهای شبکه تامین می‌شود اما این کار تایید و ثبت اطلاعات درست در شبکه را تضمین نمی‌کند. بنابراین، برای این که همه نودها بتوانند اطلاعات یکسان در شبکه یادداشت کنند باید به وسیله یک الگوریتمی باهم دیگر به اجماع برسند. الگوریتمی که بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال قابل استخراج از آن استفاده می‌کنند الگوریتم اجماع «اثبات کار» (Proof of Work | PoW) است. سایر ارزهای دیجیتال که از الگوریتم‌های اجماع دیگر مانند «اثبات سهام» (Proof of Stake | PoS) استفاده می‌کنند، قابل استخراج نیستند.

الگوریتم اجماع اثبات کار

در الگوریتم اجماع اثبات کار از تکنیک‌های رمزنگاری و توابع هش برای رسیدن به اجماع استفاده می‌شود. توابع هش توابعی یک طرفه هستند که برای هر ورودی، یک خروجی با اندازه یکسان می‌دهند و امکان رسیدن به وورودی از خروجی وجود ندارد. برای این‌که اطلاعات یکسان در دفتر کل ثبت شود، نودهای شبکه یا همان ماینرها به دنبال حل توابع هش تعریف شده از سمت شبکه هستند. رقابت به این شکل است که ماینرها باید اطلاعات تراکنش‌ها، اطلاعات هش بلاک قبلی و یک مقدار به اسم «نانس» (Nonce) را در تابع هش قرارداده و جواب آن را به دست بیاورند.

نانس مقدار شانس است و در اصل ماینرها به دنبال پیدا کردن نانس تعریف شده از سمت شبکه هستند. شبکه بر اساس سختی موجود جواب هش را به صورتی تنظیم می‌کند که دارای مقدار خاصی صفر در ابتدای هش خروجی باشد. منظور از سختی شبکه مقدار کل توان پردازشی موجود در شبکه است. هر چه مقدار سختی شبکه بیشتر باشد، حل معادله سخت‌تر می‌شود تا به دست آوردن جواب معادله در یک زمان ثابت که برای بیت کوین ده دقیقه است، انجام شود.

نودها باید با جایگزینی نانس‌های مختلف در تابع و حل آن، خروجی هش مورد انتظار شبکه را پیدا کنند. هر کس که برای اولین بار به جواب برسد نتیجه را به شبکه اعلام می‌کند تا آن‌ها نیز جواب را تایید کنند. با تایید جواب توسط ماینرها، بلاک جدید توسط ماینر برنده به شبکه اضافه می‌شود و در کنار آن، بیت‌کوین‌های جدید شبکه استخراج و در اختیار او قرار می‌گیرد. علاوه بر بیت‌کوین‌های جدید، هزینه تراکنش‌ها نیز به ماینر برنده پرداخت می‌شود.

ترید و سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها به دلیل ماهیت غیرمتمرکز و نوسانی آن ریسک زیادی دارد. بدون دریافت آموزش ارز دیجیتال، فعالیت در این بازار می‌تواند زیان‌های جبران‌ناپذیری به سرمایه‌گذاران وارد کند. به دلیل اهمیت این موضوع، «فرادرس» فیلم آموزش مقدماتی ارزهای دیجیتال یا رمزارزها را تدوین کرده که لینک آن در ادامه آمده است.

استخراج بیت کوین

دستگاه استخراج ارز دیجیتال چیست ؟

در بخش‌های قبلی گفته شد که استخراج ارزهای دیجیتال جدید با استفاده از دستگاه‌های محاسباتی و با حل توابع هش شبکه انجام می‌شود. سخت‌افزارهای مختلفی مانند «واحد پردازش مرکزی» (CPU)، «کارت گرافیک» (GPU)، «FPGA» و «دستگاه‌های مدار مجتمع با کاربرد خاص» (ASIC) برای استخراج ارز دیجیتال به کار می‌رود. امروزه بر اساس سختی هر شبکه می‌توان از یک یا چند نوع سخت‌افزار برای استخراج استفاده کرد.

استخراج بیت کوین با کامیپوترهای خانگی و CPUهای معمولی در سال‌های ابتدایی پیدایش آن انجام می‌شد. به تدریج با بزرگ شدن جامعه طرفداری بیت کوین، ریگ کارت گرافیک جای سی‌پی‌یو را در ماینینگ گرفت. قدرت پردازشی کارت گرافیک بسیار بیشتر از پردازنده‌های مرکزی است. در ادامه روند بهبود سخت‌افزارهای استخراج از FPGA برای استخراج بیت‌ کوین استفاده شد. FPGA قطعه سخت‌افزاری قوی برای کاربردهای خاص است که قدرت آن 3 تا 100 برابر بیشتر از کارت‌های گرافیک است.

علی‌رغم قدرت پردازشی بالا، استفاده از FPGA برای ماینینگ خیلی متداول نشد چراکه استفاده همزمان از چندین FPGA به راحتی کار با کارت‌های گرافیک نیست. در نهایت، اصلی‌ترین دستگاه ماینر بیت‌کوین با نام ASIC با قدرت پردازشی بسیار بالا و مصرف برق پایین در سال 2013 به بازار ارائه شد. ای‌سیک‌ها توان پردازشی بسیار بالایی دارند و با رونق استفاده از آن‌ها، سختی شبکه بیت‌کوین بسیار افزایش یافته است. این افزایش به نحوی است که امروزه استخراج بیت‌کوین با سایر سخت‌افزارها سودده نیست.

سودده نبودن استخراج با کارت‌های گرافیک در بیت‌کوین برای تمام ارزهای دیجیتال صادق نیست. به عنوان مثال ارز دیجیتال اتریوم یکی دیگر از ارزهای قابل استخراج است که الگوریتم خود را در برابر استفاده گسترده از ای‌سیک مقاوم کرده و افراد را به استفاده از کارت‌های گرافیک برای استخراج اتریوم تشویق می‌کند. بنابراین، یکی از نکات مهم قبل از تاسیس مزرعه ارز دیجیتال توجه به دستگاه‌های مناسب استخراج هر ارز دیجیتال است.

استخر استخراج چیست ؟

در فرآیند ماینینگ ماینرها برای استخراج ارز دیجیتال با یکدیگر رقابت می‌کنند. اگر چه در رقابت بر سر یافتن یک مقدار تصادفی، ممکن است هر ماینری زودتر از دیگران به جواب مساله ماینینگ دست پیدا کند اما طبیعی است که هر کسی دستگاه محاسباتی قوی‌تری داشته باشد، می‌تواند تعداد بیشتری معادله را در واحد زمان حل کند و به همین دلیل شانس بیشتری برای برنده شدن دارد. با توجه به این‌که در حال حاضر بسیاری از ماینرها از دستگاه‌های با قدرت پردازشی بالا استفاده می‌کنند، احتمال حل معادلات شبکه توسط ماینرهای خرد عملا نزدیک صفر است.

این مساله می‌تواند سبب متمرکز شدن فرآیند ماینینگ در دست سرمایه‌گذاران بزرگ شود. برای این که این مشکل به وجود نیاید، «استخر استخراج» (Mining Pool) بیت‌کوین ایجاد شده است. استخر استخراج محلی است که در آن کاربران توان پردازشی دستگاه‌های استخراج خود را تجمیع کرده و به صورت یکجا در فرآیند ماینینگ شرکت می‌کنند. اگرچه در این حالت ماینرها درصدی از سود خود را به استخر پرداخت می‌کنند (حدود 2 درصد) اما در عوض، امکان کسب سود از فرآیند ماینینگ برای همه به وجود می‌آید و از متمرکز شدن شبکه جلوگیری می‌شود.

تا به این‌جای مقاله سعی شد مختصری از ماهیت و فرآیند استخراج ارز دیجیتال ارائه شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد استخراج بیت کوین، اتریوم و دستگاه‌های ماینر، مطالعه مطالب زیر پیشنهاد می‌شود.

استخر استخراج بیت کوین

مزرعه بیت کوین چیست ؟

در بخش‌های قبلی در مورد کلیت استخراج و فرآیند انجام آن بحث شد. اما هنوز به سوال اصلی مقاله یعنی مزرعه بیت کوین چیست پاسخ داده نشده است. استخراج ارزهای دیجیتال به خصوص بیت‌کوین با استفاده از یک یا چند ماینر که توان پردازشی آن کم است آن‌چنان سودده نیست چرا که توان پردازشی شبکه بیت‌کوین بسیار بالا است. از طرفی، کنترل کردن حجم عظیم افرادی که با دستگاه‌های کم‌توان اما پرمصرف ارز دیجیتال استخراج می‌کنند بسیار سخت است. بنابراین، در بسیاری از کشورها که ماینینگ در آن‌ها انجام می‌شود، تنها سرمایه‌گذارانی مجاز به استخراج هستند که با استفاده از تعداد زیادی ماینر و در مقیاس صنعتی فعالیت کنند.

ماینرهای بیت‌کوین معمولا تعداد زیادی دستگاه ماینر را برای استخراج استفاده می‌کنند. از آن‌جایی که دستگاه‌‌های ماینر پر سر و صدا هستند، معمولا این دستگاه‌ها را در محیطی خارج از شهر و در سوله‌‌های صنعتی راه‌اندازی می‌کنند. به این سوله‌ها که خارج از شهر و در مناطق صنعتی برای استخراج بیت‌کوین استفاده می‌شوند مزرعه بیت کوین گفته می‌شود. بنابراین، در پاسخ به سوال مزرعه بیت کوین چیست می‌توان گفت مزرعه بیت کوین به مکانی خارج از شهر می‌گویند که در آن تعداد زیادی دستگاه ماینر برای استخراج بیت کوین کار می‌کنند.

تامین برق مزرعه بیت کوین بر عهده صاحب مزرعه است. به همین دلیل بهترین منطقه برای احداث مزرعه بیت کوین شهرک‌های صنعتی اطراف شهرهای بزرگ است که معمولا مشکلی از نظر تامین برق ندارند. البته باید به این نکته توجه کرد که در تمامی شهرک‌های صنعتی امکان احداث مزرعه بیت کوین وجود ندارد. در ادامه در مورد مراحل راه‌اندازی مزرعه بیت کوین بیشتر حرف خواهیم زد.

راه قانونی احداث مزرعه بیت کوین چیست ؟

پیش از این که در مورد پارامترهای مختلف موثر بر احداث مزرعه بیت کوین بحث کنیم، باید در مورد شرایط قانونی آن اطلاعات کسب کنیم. احداث مزرعه بیت کوین در تمام کشورها قانونی نیست و استخراج ارزهای دیجیتال به دلیل مشکلاتی که برای سیستم توزیع برق ایجاد می‌کند ممنوع است. تا قبل از 13 مرداد سال 1398، راه‌اندازی مزرعه بیت کوین در ایران قانونی نبود. البته منع قانونی هم برای انجام این کار وجود نداشت و بسیاری از فعالان این حوزه در سوله‌های خود به استخراج ارز دیجیتال می‌پرداختند.

با گسترش تعداد ماینرهای بیت کوین و مشکلاتی که برای سیستم برق کشور به وجود آمد، دولت تصمیم گرفت فرآیند استخراج ارزهای دیجیتال را قانونی کند. این قانون، فعالیت در حوزه استخراج ارزهای دیجیتال را منوط به کسب مجوزهای لازم از وزارت صنعت، معدن و تجارت کرد. با این قانون عملا استخراج خانگی بیت کوین و ارزهای دیجیتال ممنوع شد و تنها سرمایه‌گذاران بزرگ قادر به استخراج ارزهای دیجیتال هستند. طبق آخرین اصلاحیه در 25 فروردین 1400 حداقل توان مصرفی مجاز برای استخراج 100 کیلووات است.

این مقدار در آیین نامه قبلی 250 کیلووات بود که عدد بسیار بالایی بود و در آیین نامه جدید تعدیل شده است. با توجه به این‌که میانگین مصرف برق ماینرهای فعال در کشور بین 3 تا 3/5 کیلووات است بنابراین، برای راه‌اندازی قانونی مزرعه بیت کوین، حداقل 30 دستگاه ماینر نیاز است. قیمت ماینرهای مختلف با توجه به توان پردازشی آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. خرید دستگاه‌های گران قیمت به معنی کسب سود بیشتر است و برعکس. در حال حاضر قیمت این دستگاه‌ها از 25 میلیون تا 450 میلیون تومان متغیر است.

بنابراین، اگر بخواهیم فارغ از بازدهی و تنها با توجه به مقدار برق مصرفی، حداقل سرمایه برای خرید دستگاه‌های ماینینگ در یک مزرعه استخراج بیت کوین را به دست آوریم باید 30 دستگاه ماینر 25 میلیون تومانی داشته باشیم که مقدار آن 750 میلیون تومان است. طبیعی است که استفاده از دستگاه‌های با توان بالاتر که همین مصرف انرژی را دارند سود بیشتری برای سرمایه‌گذار دارد. بنابراین، بهتر است سرمایه‌گذار از دستگاه‌های با توان بالاتر استفاده کند. اگر به صورت میانگین هزینه هر دستگاه را 250 میلیون در نظر بگیریم در این صورت سرمایه مورد نیاز 7/5 میلیارد تومان خواهد بود.

قانون احداث مزرعه بیت کوین

مراحل احداث مزرعه بیت کوین چیست ؟

راه‌اندازی مزرعه بیت کوین درست مانند راه‌اندازی مزرعه کشاورزی نیاز به مطالعات اولیه دارد. همانطور که کاشت هر محصولی در یک مزرعه مناسب نیست، استخراج هر ارز دیجیتالی نیز ممکن است سودده نباشد. علاوه براین، استفاده از ابزارهای مختلف شرایط مخصوص به خود را دارد و لزوما دستگاه قوی‌تر به معنی سود بیشتر نیست. در این بخش می‌خواهیم مراحلی که یک سرمایه‌گذار باید قبل از تاسیس مزرعه استخراج ارز دیجیتال طی کند را بررسی کنیم.

مطالعه دستورالعمل استخراج ارز دیجیتال

برای احداث مزرعه بیت کوین به صورت قانونی، کاربران باید دستورالعمل‌ها و قوانین مربوط به استخراج ارز دیجیتال را مطالعه کنند. دستورالعمل‌ها شامل اطلاعاتی هستند که کاربران با مطالعه آن‌ها می‌توانند به این نتیجه برسند که با شرایط موجود تاسیس مزرعه بیت کوین برای آن‌ها صرفه اقتصادی دارد یا نه. علاوه بر این ممکن است کاربران به این نتیجه برسند که سرمایه لازم برای تاسیس مزرعه را ندارند. در ادامه این بخش نکات مهمی که در دستورالعمل استخراج ارز های دیجیتال وجود دارد را بررسی می‌کنیم.

  • حداقل توان مصرفی مجاز برای صدور مجوز 100 کیلووات است. بنابراین، مجموع برق مصرفی دستگاه‌های شما باید حداقل به این مقدار برسد. با توجه به مقدار برق مصرفی میانگین هر ماینر بین 3 تا 3/5 کیلووات، حداقل تعداد ماینر مورد نیاز برای راه‌اندازی مزرعه بیت کوین 30 عدد است. استخراج بیت کوین با استفاده از چند ماینر کوچک به صورت کارگاهی ممنوع است.
  • برای دریافت مجوز مزرعه بیت کوین، ابتدا باید در سامانه بهین‌یاب اطلاعات مربوط به دستگاه‌های ماینر و محل فعالیت ثبت شود. در این مرحله، جواز تاسیس برای مزرعه بیت کوین صادر می‌شود. این جواز تنها برای یک شخص یا یک شرکت صادر می‌شود. بنابراین، اگر با چند نفر شریک به دنبال راه‌اندازی مزرعه استخراج ارز دیجیتال هستید، باید شرکت ثبت کنید و به عنوان شخص حقوقی مجوز دریافت کنید. اعتبار این مجوز شش ماهه است و با ارائه گزارش پیشرفت کار برای شش ماه بعدی تمدید می‌شود.
  • مکان استخراج ارز دیجیتال باید کاربری صنعتی داشته باشد. استخراج در مکان‌های با کاربری مسکونی، اداری، کشاورزی و غیره ممنوع است. تامین زیرساخت‌های مورد نیاز منطقه در صورت نبود امکاناتی مثل برق، آب و غیره بر عهده دارنده مجوز است. مزرعه بیت کوین می‌تواند از شبکه سراسری برق کشور برای ماینینگ استفاده کند یا به صورت خصوصی برق مورد نیاز خود را تامین کند.
  • برای واحدهای تولیدی صنعتی و معدنی فعال، دریافت مجوز ماینینگ و صدور پروانه بهره‌برداری از آن امکان پذیر نیست اما واحدهای صنعتی غیرفعال می‌توانند مجوز فعالیت در این حوزه را دریافت کنند.
  • صدور جواز تاسیس تنها پس از فراهم‌کردن امکانات طرح مانند برق، دستگاه ماینینگ و زمین امکان‌پذیر است. برای زمین‌های اجاره‌ای که حداقل یکسال قرارداد اجاره‌نامه دارند نیز امکان صدور مجوز ماینینگ وجود دارد.
  • پس از صدور جواز تاسیس اطلاعات مجوز به وزارت نیرو ارسال می‌شود و پس از اختصاص انشعاب برق وزارت نیرو و اطلاعات آن را به وزارت صمت اطلاع می‌دهد. اگر متقاضی بخواهد از طریق احداث نیروگاه حرارتی برق خود را تامین کند، وزارت صمت پرونده را به وزارت نقت ارجاع می‌دهد تا در آن‌جا مورد بررسی قرار گیرد.

قوانین دریافت پروانه بهره‌برداری از مزرعه بیت کوین

تا به اینجای کار قوانین مربوط به اخذ جواز ماینینگ بررسی شد. پس از این مرحله باید شخص حقیقی یا حقوقی شرایط ذکر شده در جواز را ایجاد و به سازمان اطلاع دهد. سازمان پس از بازدید و بررسی شرایط با جواز ارائه شده، پروانه بهره‌برداری را صادر می‌کند. صدور پروانه با رعایت قوانین محیط زیستی انجام می‌شود و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها در این مورد از سازمان محیط زیست استعلام می‌گیرند. در این بخش چند نکته مهم وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

  • تغییر طرفیت مزرعه استخراج باید به سازمان اطلاع داده شود. اگر تغییر ظرفیت مورد تایید بود سازمان پروانه بهره‌برداری جدید را جایگزین پروانه بهره‌برداری قبلی می‌کند.
  • در صورتی که برق از شبکه سراسری تامین می‌شود پیش از صدور پروانه بهره‌برداری استعلام آن از وزارت نیرو صورت می‌گیرد.
  • مدت اعتبار مجوز استخراج بیت کوین یا همان پروانه بهره‌برداری یک سال است و با ارائه گزارش‌های لازم و تایید سازمان تمدید می‌شود.
  • لغو مجوز ماینینگ در صورت درخواست شخص حقیقی و حقوقی صاحب مجوز یا در صورتی که شرایط استخراج ماینینگ مثل حداقل برق مصرفی مزرعه از بین رفته باشد، قابل انجام است.
  • هزینه‌های دریافت مجوز برای مزرعه بیت کوین شامل هزینه‌های مختلفی است که در مجموع از دویست هزار تومان تجاوز نمی‌کند.
  • در صورتی که سازما‌ن‌های مختلف به خصوص سازمان استاندارد استفاده از نوع خاصی از ماینرها را ممنوع کند، باید صاحبان مزرعه ارز دیجیتال از آن تبعیت کنند.

مواردی که در این بخش گفته شد، بحث قانونی مربوط به ایجاد مزرعه بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال است. در بخش‌های بعدی سایر مراحل مورد نیاز برای تاسیس مزرعه ارز دیجیتال را بررسی می‌کنیم. طبیعی است که در نهایت هدف کسب سود از استخراج است و ما در این مراحل به دنبال بررسی این موضوع هستیم.

قانون تاسیس مزرعه بیت کوین در ایران

انتخاب ارز مناسب استخراج

اگرچه این مطلب با عنوان مزرعه بیت کوین چیست بیشتر به دنبال بررسی شرایط مورد نیاز برای استخراج بیت کوین است اما، قبل از شروع کار باید اطمینان حاصل کنید که با استخراج کدام ارز می‌توانید سود بیشتری در بلند مدت کسب کنید. روزانه تعداد زیادی ارز جدید وارد بازار ارزهای دیجیتال می‌شود که برخی از آن‌ها با الگوریتم اجماع اثبات کار فعالیت می‌کنند و قابل استخراج هستند. ممکن است یکی از این پروژه‌ها شرایط بهتری برای استخراج داشته باشد و استخراج آن، سود بیشتری نصیب سرمایه‌گذار بکند.

پاسخ سوال روش محاسبه سودآوری مزرعه بیت کوین چیست را در بخش بعدی خواهیم داد اما قبل از بررسی سودآوری استخراج یک ارز دیجیتال، باید به بنیاد پروژه توجه کنیم. بیت کوین ده سال است که به عنوان اولین رمزارز بازار فعالیت می‌کند و در طی این سال‌ها روند صعودی قیمت خود را حفظ کرده است. ارزهای دیجیتال جدید اضافه شده به بازار لزوما این مسیر را طی نمی‌کنند. ممکن است در حال حاضر استخراج یک ارز دیجیتال سود بیشتری نسبت به استخراج بیت‌کوین داشته باشد، اما اگر پروژه بنیاد قوی نداشته باشد ممکن است وس از چند سال به کل از بین برود و سودی نصیب ماینر نشود. در حال حاضر از این نظر بیت‌کوین کم‌ریسک‌ترین ارز دیجیتال برای استخراج است.

نکته دیگری که در مورد انتخاب ارز دیجیتال مناسب برای استخراج وجود دارد توجه به تغییرات پروژه است. به عنوان مثال ارز دیجیتال اتریوم قرار است در آینده نزدیک الگوریتم اجماع خود را از اثبات کار به اثبات سهام تغییر دهد. بنابراین پس از آن دیگر قابل استخراج نخواهد بود. این مساله نشان می‌دهد که در حال حاضر شروع سرمایه‌گذاری بر روی استخراج اتریوم منطقی نیست.

انتخاب دستگاه مناسب استخراج

دستگاه‌های مختلف توان پردازشی متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند و به همین دلیل سوددهی آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. بنابراین، انتخاب دستگاه مناسب استخراج برای شروع کار بسیار مهم است. برای این کار توجه به چند نکته بسیار حیاتی است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

  • دستگاه‌های ماینر هر کدام با یک الگوریتم خاص کار می‌کنند. بنابراین با استفاده از دستگاه ماینر مربوط به لایت‌کوین نمی‌توان اتریوم استخراج کرد. البته برخی از ارزهای دیجیتال چون از الگوریتم‌های مشابهی استفاده می‌کنند، دستگاه‌های استخراج یکسانی دارند. بنابراین، پس از انتخاب ارز دیجیتال مناسب برای استخراج، در وهله اول باید بین سخت‌افزارهای مختلف استخراج انتخاب کرد. در حال حاضر استخراج بیت کوین تنها با دستگاه‌های ماینر امکان‌پذیر است.
  • نکته دوم توجه به مصرف برق و قیمت دستگاه‌های استخراج است. با توجه به این که حداقل توان مجاز مصرفی باید 100 کیلووات باشد شما برای هر نوع دستگاه تعداد ماینر مورد نیاز و هزینه آن را حساب می‌کنید تا در نهایت با توجه به سوددهی آن‌ها و همچنین مقدار سرمایه خودتان بین آن‌ها انتخاب کنید.
  • نکته سوم در انتخاب دستگاه، توجه به توان پردازشی آن است. هر چقدر توان پردازشی یک دستگاه زیاد باشد، سوددهی آن نیز بیشتر خواهد بود. در حال حاضر دستگاه‌های با توان پردازشی زیر تراهش برای استخراج بیت‌کوین مناسب نیستند. امروزه ماینرهایی با توان بالای 100 تراهش نیز در چرخه استخراج فعالیت می‌کنند.
دستگاه ماینر

روش محاسبه سودآوری مزرعه بیت کوین چیست ؟

سودآوری استخراج ارزهای دیجیتال تابع عوامل متعددی است. این عوامل در کنار هم میزان سوددهی استخراج و به صرفه‌بودن یا نبودن تاسیس مزرعه بیت‌کوین را مشخص می‌کنند. در ادامه عوامل موثر بر سودآوری استخراج را بررسی می‌کنیم و در نهایت با اطلاعات واقعی، سوددهی و بازگشت سرمایه مربوط به یک مرکز استخراج را به دست می‌آوریم.

هش ریت کل دستگاه‌های ماینر موجود در مزرعه

اصلی‌ترین عامل سودآوری مزرعه، توان کل دستگاه‌های موجود در آن است. هر چقدر توان دستگاه‌ها زیاد باشد، مقدار بیت‌کوین استخراج شده بیشتر و سودآوری مزرعه بیشتر خواهد بود. با فرض این‌که از دستگاه‌های ماینر «Bitmain ‎Antiminer S17+‎» برای استخراج بیت کوین استفاده می‌شود، ابتدا مقدار کمینه دستگاه‌های مورد نیاز و سپس هش ریت کل آن‌ها را محاسبه می‌کنیم.

مصرف برق این ماینر 2/92 کیلووات است. با تقسیم عدد 100 کیلووات تعیین شده در قانون برای حداقل مصرف برق، تعداد ماینرهای مورد نیاز به 35 عدد می‌رسد. توان پردازشی هر یک از این ماینرها برابر 73 تراهش است. بنابراین کل تراهش مزرعه فرضی برابر با 2555 تراهش بر ثانیه می‌شود. قیمت تقریبی این ماینرها در داخل کشور به 130 میلیون می‌رسد. بنابراین هزینه تامین کل دستگاه‌های مورد نظر نیز در این حالت برابر با 4/55 میلیارد تومان می‌شود. توجه داشته باشید که این عدد با تغییر قیمت دلار تغییر می‌کند.

مقدار برق مصرفی و هزینه برق مصرفی

اصلی‌ترین هزینه فرآیند ماینینگ مربوط به مصرف برق دستگاه‌های ماینینگ و دستگاه‌های خنک کننده است. هزینه برق مصرفی در ایران متغیر است و بر اساس شرایط کشور تغییر می‌کند. در زمان‌های اوج بحران مصرف برق که حداقل 13 روز از سال را شامل می‌شود، فعالیت ماینرهای بیت کوین به کل ممنوع است و دستگاه‌ها باید خاموش باشند. سایر روزها نیز بر حسب مصرف برق به دو دسته زمان‌های محدودیت دار که حداقل  112 روز از سال را شامل می‌شود و روزهای عادی تقسیم می‌شود.

در روزهای عادی، هزینه برق مصرفی برای هر کیلووات ساعت برابر 8287 ریال و در روزهای محدودیت دار برابر 33148 ریال است. علاوه بر این هزینه، هزینه‌های مالیات و عوارض نیز به این قیمت اضافه می‌شود. با یک میانگین‌گیری ساده این عدد به 2 هزار تومان می‌رسد که با فرض دلار 28 هزار تومانی هزینه برق مصرفی ماینینگ در ایران برابر با 7 سنت می‌شود. این مقدار بر اساس قیمت دلار هر سه ماه یکبار قابل تغییر است. در سطح جهانی نیز قیمت برق مصرفی برای استخراج ارز دیجیتال بین 5 تا 10 سنت در نظر گرفته می‌شود.

کارمزد استخر استخراج

همانطور که در بخش‌های قبلی مزرعه بیت کوین چیست توضیح داده شد، امروزه استخراج بیت کوین به صورت انفرادی سودده نیست و ماینرها برای کسب بازدهی بیشتر از استخرهای استخراج ارز دیجیتال استفاده می‌کنند. در استخر استخراج توان پردازشی ماینرهای مختلف تجمیع می‌شود و به صورت یک کل در فرآیند استخراج شرکت می‌کند. بنابراین احتمال استخراج ارز دیجیتال بیشتر می‌شود.

در نهایت پاداش دریافت شده از شبکه، به نسبت توان پردازشی به اشتراک گذاشته بین تمام کاربران تقسیم می‌شود. در مقابل این خدمتی که استخرها ارائه می‌کنند، دو درصد از پاداش دریافت شده را به عنوان کارمزد دریافت می‌کنند. البته این مقدار برای استخرهای مختلف متفاوت است اما نرم آن همین دو درصد است.

سایر عوامل موثر بر سودآوری استخراج

علاوه بر سه مورد بررسی شده، موارد دیگری مثل «سختی شبکه»، «قیمت بیت‌کوین»، «مقدار پاداش شبکه»، «هزینه اجاره محل ایجاد مزرعه بیت کوین» و سایر هزینه‌های امور جاری مدیریت مزرعه نیز در محاسبه سودآوری ماینینگ موثر است. پارامتر سختی شبکه مربوط به کل توان پردازشی شبکه است. هر چه توان پردازشی کل شبکه افزایش یابد، استخراج از دیجیتال برای کاربران سخت‌تر می‌شود. تاثیر این پارامتر در ماشین‌ حساب‌های محاسبه سودآوری به طور خودکار اعمال می‌شود.

قیمت بیت کوین پارامتر دیگری است که در سودآوری ماینرها تاثیر گذار است. بازار ارزهای دیجیتال بازار پرنوسانی است و قیمت رمزارزها دائما در حال تغییر است. بنابراین، سودآوری استخراج نیز دائما در حال تغییر است و ممکن است قیمت به قدری کاهش یابد که فرآیند استخراج بیت کوین سودده نباشد. این مساله نشان می‌دهد که ماینرها باید بتوانند بیت‌کوین‌های خود را در قیمت‌های پایین هودل کنند و در روند‌های صعودی به فروش برسانند.

مساله مهم دیگری که به طور اتوماتیک در ماشین حساب‌های محاسبه سودآوری در نظر گرفته می‌شود، میزان پاداش شبکه است. شبکه بیت کوین هر چهار سال یکبار میزان سکه‌های جدید تولید شده خود را به نصف کاهش می‌دهد. در سال‌های اولیه تاسیس بیت‌کوین، میزان پاداش استخراج یک بلوک بیت‌کوین که در ده دقیقه اتفاق می‌افتد برابر با 50 بیت کوین بود. این مقدار هر چهار سال یکبار نصف شده و در حال حاضر برابر با 6/25 بیت کوین است.

علاوه بر سکه‌های جدید استخراج شده، کارمزد تراکنش‌ها نیز به ماینرهای شبکه پرداخت می‌شود. معمولا کارمزد تراکنش‌ها در برابر سکه‌های جدید استخراج شده قابل چشم پوشی است. به همین دلیل با کاهش پاداش شبکه، مقدار سود ماینرها کاهش می‌یابد. بیت‌کوین با افزایش قیمت خود در این بازه‌ها سعی می‌کند کاهش مقدار پاداش شبکه را جبران کند.

محاسبه سودآوری مزرعه بیت کوین

ماشین حساب سودآوری مزرعه بیت کوین

سایت‌های مختلفی وجود دارند که شما می‌توانید با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز، دوره بازگشت سرمایه و میزان سود استخراج را بر حسب ساعت، روز، ماه و سال به دست آورید. یکی از سایت‌های معروف این حوزه «whattomine.com» است. شما می‌توانید با مراجعه به این سایت و انتخاب ارز مورد نظر خود، اطلاعات استخراج را در آن وارد و خروجی سود را مشاهده کنید.

ما در این سایت مشخصات یک دستگاه ماینر «Bitmain ‎Antiminer S17+‎» با هزینه برق 7 سنت، توان پردازشی 73 تراهش و مصرف 2/92 کیلوووات را با کارمزد استخر استخراج 2 درصد وارد کردیم. با توجه به قیمت روز بیت کوین (42000 دلار) و سختی شبکه، سوددهی به دست آمده برای زمان‌های مختلف مطابق جدول زیر است.

زماندرآمد بیت‌کوینیدرآمد دلاریهزینه دلاریسود دلاری
ساعت0/0000150/650/20/44
روز0/00037115/544/9110/63
هفته0/002599108/7634/3474/42
ماه0/011141466/13147/17318/96

همانطور که مشاهده می‌کنید سودآوری یک ماینر با توان 73 تراهش در حال حاضر حدودا 320 دلار در ماه است. این مقدار پس از حذف هزینه‌های برق هست اما هزینه‌های ثابت در آن لحاظ نشده است. با توجه به قیمت این دستگاه که در حدود 130 میلیون تومان است و با در نظر گرفتن قیمت دلار برابر با 28 هزار تومان، دوره بازگشت سرمایه در حال حاضر برابر 15 ماه است. این عدد با تغییر قیمت بیت‌کوین تغییر می‌کند و ممکن است بیشتر یا کمتر شود. به طور میانگین می‌توان گفت این مقدار برابر با یک سال است و سرمایه‌گذار پس از یک سال به مبلغ سرمایه‌گذاری خود می‌رسد.

سرمایه‌گذار باید با استفاده از دستگاه‌های با توان مختلف و مقدار سرمایه‌گذاری مورد نظر خود، سوددهی استخراج را محاسبه و از میان سخت‌افزارهای مختلف مناسب‌ترین آن‌ها را با توجه به سودآوری و بودجه خود انتخاب کند. دستگاه‌های ماینر قوی‌تر مثل «Bitman Antiminer S19 Pro» با توان پردازشی 110 تراهش و مصرف برق 3/2 کیلووات سوددهی بیشتری نسبت به نسخه‌های قبلی دارند اما خرید آن‌ها به سرمایه‌گذاری اولیه بیشتری نیاز دارد. سرمایه‌گذار باید با توجه به این آیتم‌ها بهترین ماینر را برای استخراج انتخاب کند.

آیا راه‌اندازی مزرعه بیت کوین در ایران قانونی است؟

از 13 مرداد سال 1398 استخراج ارز دیجیتال در ایران قانونی شده است. متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت بهین‌یاب اطلاعات مورد نیاز از جمله مشخصات دستگاه‌های ماینر و زمین مورد نظر را وارد کنند و جواز ماینینگ دریافت کنند. جواز ماینینگ به مدت شش ماه اعتبار دارد و در این مدت سرمایه‌گذار باید نسبت به تامین شرایط ذکر شده اقدام کند. این مدت با ارائه گزارش از سمت سرمایه‌گذار به مدت شش ماه دیگر قابل تمدید است. پس از تامین شرایط و تایید آن توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت هر استان، پروانه بهره‌برداری از مزرعه بیت کوین صادر می‌شود. این مجوز یک ساله است و با ارائه گزارش‌های لازم تمدید می‌شود.

آیا راه‌اندازی مزرعه بیت کوین سودآور است؟

سودآوری بیت‌کوین به پارامترهای مختلفی مانند توان پردازشی ماینر، سختی شبکه، کارمزد استخر استخراج، میزان پاداش شبکه، قیمت بیت‌کوین، میزان برق مصرفی، هزینه برق و هزینه خرید دستگاه ماینر بستگی دارد. با توجه به این که برخی از این پارامترها مثل قیمت بیت‌کوین دائما در حال تغییر هستند، پاسخ این سوال نیز برای زمان‌های مختلف متغیر است. اما به طور کلی می‌توان گفت استخراج بیت کوین تا به امرزو سودآور بوده و در شرایط کنونی نیز سودآور است.

آیا استخراج ارز دیجیتال در خانه ممکن است؟

طبق ماده 5 دستورالعمل اخذ مجوز استخراج ارز دیجیتال، مکان استقرار واحد استخراج‌کننده ارز دیجیتال می‌بایست دارای کاربری صنعتی باشد. بنابراین، امکان استخراج قانونی بیت‌کوین و سایر رمزارزها در خانه یا محل کار وجود ندارد. علاوه بر این، طبق ماده 9 همین دستورالعمل، صدور جواز تاسیس برای کاربرانی که مجموع توان برق مصرفی دستگاه‌های استخراج رمز ارز آن‌ها کمتر از ۱۰۰ کیلووات باشد، ممنوع است. با توجه به این‌که توان برق مصرفی بیشتر ماینرها زیر 3/5 کیلووات است بنابراین حداقل 30 دستگاه ماینر برای استخراج نیاز است که امکان استفاده از آن در محیط خانگی و اداری وجود ندارد.

آیا استخراج بیت کوین مشمول مالیات است؟

استخراج بیت کوین به عنوان یک فعالیت صنعتی شناخته می‌شود و همانند سایر فعالیت‌های صنعتی مشمول مالیات است. اگر ماینر بیت‌کوین‌های تولید شده خود را در صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی به فروش برساند، همانند شرکت‌های صادر کننده با وی رفتار می‌شود در غیر این‌صورت، مالیات او مشابه سایر فعالیت‌های صنعتی داخلی خواهد بود. واحدهای استخراج ارز دیجیتال در صورتی که دارایی‌های خود را صادر کنند (در صرافی‌های بین‌المللی به فروش برسانند) و ارز حاصل از آن را طبق ضوابط بانک مرکزی به چرخه اقتصادی بازگردانند، مالیات آن‌‌ها صفر خواهد شد.

معرفی فیلم آموزش مقدماتی ارزهای دیجیتال یا رمزارزها

فیلم آموزش ارز دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال بازار پرنوسانی است که فعالیت در آن بدون دریافت آموزش ارز دیجیتال ممکن است ضررهای جبران‌ناپذیری به تریدرها و سرمایه‌گذاران وارد کند. به دلیل اهمیت این موضوع، «فرادرس» فیلم 6 ساعت و 51 دقیقه‌ای آموزش مقدماتی ارزهای دیجیتال یا رمزارزها را تدوین کرده است.

این دوره آموزشی در هشت فصل تدریس شده است که در سه فصل ابتدایی مقدمات، مفاهیم و اصطلاحات تخصصی و ویژگی‌های اساسی هر رمز ارز آموزش داده می‌شود. در درس چهارم، وب‌سایت‌ها و منابع اطلاعاتی مهم مانند «کوین‌مارکت‌کپ» و «تریدینگ‌ویو» مودر بحث و بررسی قرار می‌گیرند.

رویکردهای مختلف فعالیت در بازار مانند استراتژی هودل یا ترید نوسانی در درس پنج آموزش داده می‌شود. درس ششم به الزامات فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال مانند نحوه کار با صرافی ارز دیجیتال یا کار با کیف پول‌های ارز دیجیتال اختصاص دارد. در درس هفتم دوره، سکه‌‌های اصلی بازار از منظرهای مختلف مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند. در نهایت و در درس هشتم، باورهای نادرست و اشتباهات زیان آور تریدرها در بازار ارزهای دیجیتال مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. این دوره آموزشی برای تمامی فعالان بازارهای مالی مفید است.

جمع‌بندی

استخراج ارز دیجیتال فرآیندی است که در آن توکن‌های یک شبکه بلاک چین که از الگوریتم اجماع اثبات کار استفاده می‌کند تولید شده و در اختیار ماینر‌ها قرار می‌گیرد. ماینرها با استفاده از توان محاسباتی دستگاه‌های خود معادلات بلاک‌های شبکه را در یک فضای رقابتی حل می‌کنند و هر کسی که زودتر از دیگران به جواب معادله برسد پاداش بلاک را دریافت می‌کند. هر چه توان پردازشی بیشتر باشد احتمال برنده شدن در این رقابت بیشتر است بنابراین، کاربران به جای یک دستگاه ماینر از چندین دستگاه به صورت یکجا استفاده می‌کنند.

در پاسخ به سوال مزرعه بیت کوین چیست می‌توان گفت به مراکزی که در آن تعداد زیادی دستگاه ماینر برای استخراج بیت کوین فعالیت می‌کنند مزرعه بیت کوین گفته می‌شود. در این مقاله، علاوه بر پاسخ به سوال مزرعه بیت کوین چیست به سوال‌های دیگری مانند روش راه‌اندازی مزرعه بیت کوین چیست و مراحل شروع به کار مزرعه بیت کوین چیست پاسخ داده‌ شده است.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بیت کوین — رایگان و از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۱۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Behinyabمجله فرادرس
۱ دیدگاه برای «مزرعه بیت کوین چیست و آیا قانونی است؟ + مجوزها و نحوه راه اندازی»

با سلام و درود میخاستم ببینم هنوز زدن مزرعه رمز ارز به صرفه هست یا خیر ممنون میشم راهنمایی کنین .

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *