برگزاری و مدیریت کلاس های آنلاین | راهنمای کاربردی

۲۲۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۳ مهر ۱۳۹۹
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
برگزاری و مدیریت کلاس های آنلاین | راهنمای کاربردی

در ماه‌های اخیر معلمان و استادان زیادی به سمت برگزاری کلاس‌های مجازی سوق داده شده‌اند و به دنبال آن دانش‌آموزان و دانشجویان نیز ملزم به حضور و استفاده از این کلاس‌ها شده‌اند. در کلاس‌های مجازی آموزش و یادگیری به صورت آنلاین و با استفاده از بستر اینترنت صورت می‌گیرد. صرف نظر از عدم دسترسی تعدادی از معلمان و دانش‌آموزان به این کلاس‌‌ها، برگزاری کلاس‌های آنلاین مفید و پربازده کار آسانی نیست و نیازمند تلاشی مضاعف خواهد بود. در این نوشته، نکات مفیدی برای برگزاری و مدیریت کلاس های آنلاین بیان می‌شوند که سبب خواهند شد این کلاس‌ها بازدهی بیشتری داشته و کاربردی‌تر باشند.

قبل از آغاز کلاس آنلاین چه باید کرد؟

برای مدیریت کلاس آنلاین قبل از شروع، از میان نرم‌افزارهای مدیریت کلاس های آنلاین موجود، نرم‌افزار متناسب با نیاز خود را انتخاب کنید. به طور کلی نرم‌افزارهای آنلاین و رایگان متعددی وجود دارند که می­‌توان از امکانات به‌­روز آن‌­ها برای برگزاری کلاس خود استفاده کرد. به عنوان نمونه نرم‌­افزار «زوم» (ZOOM) و «ادوب کانکت» (Adobe Connect) از نرم­‌افزارهای پیشرو در مدیریت کلاس های آنلاین هستند که امکانات کاربری مناسبی را برای معلمان و دانش‌آموزان ایجاد کرده‌اند. نیاز است دو نکته را در انتخاب نرم‌افزار کاربردی خود مد نظر قرار دهید:

  • دارای محیط تعاملی مناسب برای آموزش و یادگیری باشد.
  • به راحتی برای همگان (اعم از معلم، دانش‌آموزان و حتی والدین آن‌ها) در دسترس و قابل استفاده باشد.

نکات مربوط به انتخاب نرم افزار جهت مدیریت کلاس های آنلاین

لازم به ذکر است که گاهی مراکز آموزشی، نرم‌افزار ویژه‌­ای را معرفی می‌کنند که همگی ملزم به استفاده از آن هستند. بعد از انتخاب نرم‌افزار مناسب، دانش‌آموزان را از انتخاب خود آگاه کنید و مطمئن شوید که همگی امکان دسترسی به آن‌را دارند. سعی کنید قبل از برگزاری کلاس، راهنمای استفاده از نرم‌افزار را مطالعه کنید و به محیط کاربری آن به عنوان معلم مسلط شوید. هم­چنین می‌­توانید به طور مختصر راهنمای چگونگی استفاده از آن‌را برای دانش‌آموزان خود تهیه و ارسال کنید (هر چند که نرم‌افزارهای معروف همگی دارای راهنمای استفاده هستند) و از آن­ها بخواهید که کار با نرم‌افزار را پیش از شروع کلاس یاد بگیرند.

برای شروع کلاس آنلاین خود نیازمند لپ‌تاپ، کامپیوتر یا تبلت حرفه‌­ای (با قابلیت نصب نرم‌افزار و اتصال به اینترنت) هستید. دانش­‌آموزان شما نیز باید دارای لپ‌تاپ یا گوشی­ هوشمند متصل به اینترنت باشند. زمان دقیق برگزاری کلاس را به دانش‌آموزان اطلاع‌رسانی کنید. برای اطلاع‌­رسانی آسان‌­تر می‌­توانید گروه‌­های مخصوص درس خود را در شبکه‌­های اجتماعی ایجاد کنید.

با توجه به اهمیت توجه به مدیریت کلاس های آنلاین و نیاز روزافزون به این موضوع، «فرادرس» اقدام به انتشار فیلم آموزش گوگل کلاس روم (Google Classroom) – مدیریت کلاس مجازی کرده که لینک آن در ادامه آورده شده است.

  • برای دیدن فیلم آموزش گوگل کلاس روم (Google Classroom) – مدیریت کلاس مجازی + اینجا کلیک کنید.

سایر نکات قبل از شروع کلاس آنلاین

قبل از شروع کلاس آنلاین از اتصال خود به اینترنت پرسرعت مطمئن و به دانش‌آموزان خود این نکته را یادآور شوید. طرح درس خود و مباحث مورد نظر برای آموزش را از پیش تهیه کنید تا اگر این محیط جدید باعث عدم تمرکز شما شد بتوانید دوباره به موضوع مسلط شوید. سعی کنید مکان مناسبی در منزل یا دفتر کار خود به این موضوع اختصاص دهید. لازم است در مکانی مستقر شوید که به ابزار و وسائل مورد نظر خود دسترسی داشته باشید. این امر به شما در انجام بهتر مدیریت کلاس های آنلاین کمک می‌­کند.

بهتر است مکان انتخابی، نور کافی و هم­چنین آلودگی صوتی کمتری نسبت به سایر مکان‌­ها داشته باشد. هم­چنین دانش‌­آموزان خود را نیز به رعایت این نکته ترغیب کنید. در صورتی که دانش‌­آموزان شما کم سن و سال هستند از والدین آن­ها بخواهید در این امر به آن­ها کمک کنند. این نکته باعث می‌­شود که دانش­‌آموزان در هنگام یادگیری تمرکز بیشتری داشته باشند. مطمئن شوید که در قاب دوربین شما آدرس خانه یا دفتر کار، اطلاعات شخصی و محرمانه، اطلاعات دانش­‌آموزان و حتی عناوین برخی کتاب‌ها وجود نداشته باشند.

پیش از شروع کلاس­های آنلاین در منزل، اعضای خانواده و در محل کار، همکاران را از زمان برگزاری کلاس آگاه کنید و از آن‌­ها بخواهید که در آن ساعت مشخص به قاب دوربین شما وارد نشوند زیرا موجب حواس‌پرتی شما و دانش‌آموزان خواهند شد.

اگر حیوانات خانگی دارید سعی کنید آن­‌ها را از محل برگزاری کلاس دور نگه دارید که در حین زمان برگزاری برای شما مزاحمت ایجاد نکنند. وسایل ارتباطی خود هم­چون تلفن منزل و تلفن همراه را از دسترس خارج کنید یا در حالت سکوت قرار دهید که در کلاس شما اختلال ایجاد نکنند. سعی کنید لباس مناسب با محل کارتان انتخاب کنید و بپوشید. لازم است این نکته را در مورد کل پوشش­ خود در نظر بگیرید، که اگر مجبور به بلند شدن از روی صندلی­ شدید، موجبات خنده­ دانش‌­آموزان فراهم نشود.

مدیریت کلاس های آنلاین

چگونگی مدیریت کلاس های آنلاین

لازم است هر جلسه در ابتدا، کلاس را به گرمی آغاز و سعی کنید همانند کلاس‌­های حضوری، پی­گیر پروژه‌­ها و تکالیف خواسته شده از دانش‌­آموزان باشید. سعی کنید روال و سبک خاصی را در تدریس داشته باشید و آن‌را هر جلسه دنبال کنید زیرا تغییر در سبک آموزش شما موجب عدم تمرکز دانش‌­آموزان می‌­شود. تمرکز و توجه در کلاس‌­های آنلاین برای دانش­‌آموزان کمی دشوار است بنابراین سعی داشته باشید به کمک ابزارهایی مثل چت، تخته­ سیاه مجازی در نرم‌افزار یا قلم‌های نوری توجه آن‌­ها را به کلاس جلب کنید. از دانش­‌آموزان و دانشجویان خود بخواهید که فهم خود را از مطالب ارائه شده بیان کنند و اگر مطلبی واضح نیست از شما بخواهند که دوباره تکرار شود.

شما می‌­توانید از دانش‌­آموزان خود بخواهید با استفاده از امکانات نرم‌افزار، موضوع درخواستی شما را به صورت ویدویی ارائه دهند یا تکالیف را برای شما ارسال کنند. هم­چنین با کمک فرم‌های الکترونیکی می‌توانید از آن‌ها آزمون بگیرید. کلاس‌­های آنلاین به این معنا نیست که دانش­‌آموزان امکان انجام کارهای گروهی را ندارند. نرم‌افزار­های معروف در مدیریت کلاس های آنلاین دارای امکاناتی هستند که به شما اجازه می‌­دهند دانش‌­آموزان را به صورت دو نفره و بیشتر تقسیم‌بندی کنید و امکان مشاهده و نظارت فعالیت دانش‌آموزان خود را در قسمت چت خواهید داشت.

سخن پایانی در خصوص برگزاری کلاس آنلاین

به طور کلی برگزاری کلاس‌­های آنلاین ساده‌­تر از کلاس­های حضوری است و شما می‌­توانید تمرکز بیشتری در هنگام تدریس داشته باشید زیرا از در گوشی صحبت کردن دانش­‌آموزان و نجواهای آن­ها با یکدیگر خبری نیست و رفت و آمدی هم صورت نمی­‌گیرد. اما ممکن است هنگام تدریس، دانش‌­آموزی میکروفونش را روشن کند یا در قسمت چت با یکدیگر صحبت کنند و تمرکز شما از بین برود. بنابراین بهتر است که هنگام تدریس، میکروفون دانش­‌آموزان را خاموش کنید و علت آن را نیز به اطلاع دانش­‌آموزان خود برسانید که احساس بدی نسبت به این موضوع نداشته باشند. می­‌توانید از آن‌­ها بخواهید که برای حفظ مشارکت در کلاس از قسمت چت به صورت خصوصی یا عمومی استفاده کنند.

حفظ مشارکت و توجه دانش­‌آموزان در کلاس­های آنلاین بسیار سخت­‌تر از کلاس­های حضوری است. سعی کنید با تاکید کردن در یکسری عبار‌ت‌­های خود و تغییر تن صدای خود توجه آ‌ن‌­ها را به کلاس برگردانید. هم­چنین با طرح پرسش‌­هایی هنگام تدریس از آن­ها بخواهید پاسخ خود را در قسمت چت عنوان کنند تا آن­‌ها مجبور به توجه و مشارکت در کلاس باشند. هر چند ذکر این نکته لازم است که همیشه سکوت دانش‌­آموزان نشانه این نیست که آن‌­ها در حال یادگیری نیستند.

البته در پایان لازم است یادآور شویم در کنار برگزاری کلاس‌های آنلاین، ارائه فیلم‌های آموزشی آنلاین نیز می‌تواند بسیار کاربردی باشد و کمک کند تا دانش‌پذیران به شکل بهتری مباحث را درک کنند. اگر شما نیز قصد دارید تا اقدام به تهیه فیلم‌های آموزشی آنلاین کنید لازم است به این نکته اشاره کنیم که فرادرس به کمک ۱.500 عضو هیئت علمی خود، تاکنون، بیش از ۱۵.000 ساعت فیلم آموزشی را تولید کرده است. شما نیز می‌توانید در صورت واجد شرایط بودن، برای انتشار فیلم‌های آموزشی و تجربیات خود و دستیابی به چند صد هزار مخاطب، از این بستر بهره بگیرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر برای تدریس در فرادرس روی این لینک (+) کلیک کنید.

این مطلب توسط نویسنده مهمان، «زهرا راکی»، نوشته شده است.

بر اساس رای ۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *