فراگیری مفاهیم هوش مصنوعی — مجموعه مقالات جامع وبلاگ فرادرس

۱۷۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
فراگیری مفاهیم هوش مصنوعی — مجموعه مقالات جامع وبلاگ فرادرس

هوش مصنوعی (Artificial intelligence) یکی از گرایش‌های روز فناوری‌اطلاعات است که توجه افراد زیادی را در صنعت و دانشگاه به خود جلب کرده. با وجود مطرح بودن این علم برای مدتی مدید، به دلیل ازدیاد سرمایه‌گذاری در این حوزه طی سال‌های اخیر و توسعه علوم و فناوری‌های مرتبط به آن، اخیرا علاقمندی به استفاده از آن در حوزه‌های گوناگون از بهداشت و درمان گرفته تا آموزش و پرورش و ورزش بیش از پیش افزایش یافته است.

این در حالیست که با وجود این حجم از توجهات، همچنان اغلب افراد مفاهیم هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، علم داده و داده‌کاوی را به اشتباه به جای یکدیگر به‌کار می‌برند و جالب‌تر آنکه افسانه‌های زیادی درباره هوش مصنوعی وجود دارد (هرچند که در واقع خود هوش مصنوعی و آینده‌ای که دنیا برای آن متصور است شاید واقعا یک افسانه باشد که به تدریج به حقیقت می‌پیوندد).

از این رو، با هدف آشنایی مخاطبان گرامی با مباحث هوش مصنوعی، مجموعه مطلبی با عنوان «هوش مصنوعی چیست؟» طی هشت بخش در وبلاگ فرادرس منتشر شده است. در ادامه به مباحث مطرح شده در هر بخش اشاره می‌شود.

بخش اول: در بخش اول از این مجموعه مطلب، به مفاهیم هوش مصنوعی و تاریخچه آن پرداخته می‌شود. همچنین مبانی این دانش و در واقع موضوعاتی همچون عامل هوشمند، محیط و الگوریتم‌های این حوزه به‌طور اجمالی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

بخش دوم: در این بخش، به برخی از مهم‌ترین مسائل موجود در حوزه هوش مصنوعی از جمله استدلال و حل مساله، ارائه دانش، برنامه‌ریزی، یادگیری، پردازش زبان طبیعی، ادراک، تحرک و کار دستی، هوش اجتماعی و هوش عمومی پرداخته شده است.

بخش سوم: رویکردهای متعددی پیرامون مبحث هوش مصنوعی وجود دارد. در این بخش به انواع آن‌ها از جمله هوش مصنوعی نمادین، شبیه‌سازی شناختی، هوش مصنوعی مبتنی بر منطق، پادمنطق یا ناهنجار، مبتنی بر دانش، زیرنمادین، هوش تجسمی، هوش محاسباتی و محاسبات نرم و یادگیری آماری اشاره و به‌صورت کلی به آن‌ها پرداخته می‌شود. در انتهای مطلب، پارادایم عامل هوشمند و معماری عامل‌ها و معماری شناختی مورد بررسی قرار گرفته است.

بخش چهارم: در این بخش به ابزارهای موجود برای حل مسائل هوش مصنوعی پرداخته شده است. از جمله مباحث مورد بررسی می‌توان به جست‌و‌جو و بهینه‌سازی، منطق، روش‌های احتمالاتی برای استدلال غیر قطعی، دسته‌بندها و روش‌های یادگیری آماری، شبکه‌های عصبی مصنوعی، پیش‌خور و بازگشتی عمیق و ارزیابی پیشرفت اشاره کرد.

بخش پنجم: دامنه کاربردهای هوش مصنوعی روز به روز در حال گسترش است. ولیکن استفاده از این دانش در برخی کاربردها به‌دلیل مزایای متعدد آن جدی‌تر و عمیق‌تر دنبال می‌شود. بهداشت و درمان، خودروها و دیگر سامانه‌های حمل و نقل هوشمند و خودران، اقتصاد و امور مالی، بازی‌های ویدئویی، امور نظامی، حسابرسی و تبلیغات از جمله زمینه‌های کاربرد هوش مصنوعی هستند که در این بخش به آن‌ها پرداخته شده است.

بخش ششم: هوش مصنوعی یکی از مباحثی است که بحث‌های فلسفی گوناگونی پیرامون آن وجود دارد. همچنین، اخلاق و حریم خصوصی هوش مصنوعی و عامل‌های هوشمند از موضوعات جنجال بر‌انگیزی هستند که پژوهشگران و دانشمندان گوناگون درباره آن به اظهار نظر پرداخته‌اند. در این بخش به برخی از مهم‌ترین مباحث فلسفی و نظرات ارائه شده در حوزه اخلاق در هوش مصنوعی، مانند پروپوزال دارتموث، استدلال گودلیان، استدلال مغز مصنوعی، اثر هوش مصنوعی، ریسک‌های بالقوه هوش مصنوعی و استدلال اخلاقی، خطر انحصار (که دغدغه دانشمندانی همچون استیون هاوکینگ، ایلان ماسک و بیل گیتس است)، کاهش ارزش انسان، کاهش تقاضا برای نیروی کار انسانی، عامل‌های هوشمند اخلاقی، اخلاق ماشین، هوش مصنوعی بدجنس و اخلاق‌مدار، آگاهی، احساسات و ذهن ماشینی، محاسبه‌گرایی و کاربردی بودن، حقوق ربات‌ها، ابرهوشمندی، تکینگی فناوری و ترابشریت پرداخته شده است.

علاقمندان به یادگیری علمی و کاربردی هوش مصنوعی، می‌توانند از مجموعه آموزش‌های هوش مصنوعی فرادرس بهره‌مند شوند که به صورت ویدئویی، به زبان فارسی و توسط اساتید با تجربه این حوزه تهیه شده‌اند.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای ۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *