مجموعه مقالات آشنایی با مفاهیم مقاومت مصالح و خصوصیات رفتاری مواد

۹۸۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
مجموعه مقالات آشنایی با مفاهیم مقاومت مصالح و خصوصیات رفتاری مواد

مقاومت مصالح یا مکانیک مواد، علمی است که به مطالعه استحکام مواد مهندسی و رفتار مکانیکی آن‌ها می‌پردازد. یک طراحی ایمن و صحیح، نیازمند کسب دانش کافی در زمینه ویژگی‌های رفتاری مواد و واکنش آن‌ها در شرایط مختلف بارگذاری است. مهندسان مکانیک، عمران، معدن و ژئوتکنیک، قطعات و سازه‌های مورد نظر خود را با در نظر گرفتن مبانی مقاومت مصالح طراحی می‌کنند. ارزیابی خواص مکانیکی مواد، یکی از مهم‌ترین شاخه‌های موجود در این علم به شمار می‌رود که مفاهیمی از قبیل تنش، کرنش، سختی، استحکام، مدول الاستیک و غیره را دربر می‌گیرد.

وبلاگ فرادرس، به منظور آشنایی بیشتر دانشجویان و علاقه‌مندان، چندین مطلب آموزشی و کاربردی را در زمینه مفاهیم اساسی و مهم مقاومت مصالح و بخصوص خواص مکانیکی مواد منتشر کرده است. در این مجموعه، ابتدا شما را با دو مفهوم اصلی در مقاومت مصالح، یعنی تنش و کرنش آشنا خواهیم کرد. سپس، به توضیح منحنی تنش-کرنش و روش تخمین آن خواهیم پرداخت. قانون هوک، شکل‌پذیری، مواد شکل‌پذیر و شکننده، سخت‌شوندگی کرنش و انرژی کرنشی، مطالب دیگری هستند که در این مقالات پوشش داده خواهند شد.

در ادامه، فهرستی از عناوین این مجموعه آموزشی را برای شما ارائه می‌کنیم و می‌توانید با کلیک روی هر یک از آنها مقاله‌‌ی مربوطه را مطالعه کنید.

امیدواریم، این مطالب برایتان مفید واقع شوند. اگر به مطالعه در زمینه‌های مشابه علاقه‌مند هستید، آموزش‌های زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

^^

بر اساس رای ۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *