ماتریس SWOT چیست؟ — تحلیل سوات جامع و به زبان ساده

۳۴۰۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۴ دقیقه
ماتریس SWOT چیست؟ — تحلیل سوات جامع و به زبان ساده

ایجاد ماتریس SWOT روشی قدرتمند برای ارزیابی کسب‌وکار یا پروژه شما است. ماتریس SWOT برای کسب‌وکارهای کوچک حتی با ۲ کارمند و کسب‌وکارهای بزرگ با بیش از ۵۰۰ کارمند، کارایی خواهد داشت. در این مطلب یاد می‌گیریم ماتریس SWOT چیست و تحلیل، نکات و استراتژی‌های لازم برای ایجاد ماتریس سوآت را بیان می‌کنیم. همچنین نحوه استفاده از اطلاعات این ماتریس، برای بهبود فرآیندهای داخلی و «گردش کار» (Workflow) مطرح می‌شود.

ماتریس SWOT چیست ؟

ماتریس SWOT روشی برای تعیین نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها است. نتایج تحلیل این ماتریس در ابعاد وسیعی از جمله کل سازمان یا یک پروژه در واحد خاص کاربرد دارد. اما این تحلیل بیشتر در سطح کل سازمان برای مشخص کردن هم‌راستایی شرکت با معیارهای موفقیت و اهداف استراژیک به کار می‌رود. همچنین در یک پروژه خاص برای تعیین عملکرد از آن استفاده می‌شود برای مثال یک کمپین تبلیغاتی آنلاین راه‌اندازی کرده‌اید و به کمک ماتریس سوآت مشخص می‌کنید کمپین به چه میزان در راستای KPIها است.

ماتریس SWOT‌ چیست

فرآیند تحلیل ماتریس SWOT چیست ؟

SWOT مخفف چهار واژه «نقاط قوت» (Strengths)، «نقاط ضعف» (Weaknesses)، «فرصت‌ها» (Opportunities) و «تهدیدها» (Threats) است. در ادامه معنی هرکدام را به صورت جداگانه شرح می‌دهیم.

نقاط قوت

اولین عنصر در این ماتریس نقاط قوت است و به مواردی اشاره دارد که کسب‌وکار شما به خوبی از عهده آن برمی‌آید. در واقع مزیت‌هایی است که شما را از سایر رقبا متمایز می‌کند. منابع داخلی مانند کارکنان با مهارت بالا و دارایی‌های مشهود مانند مالکیت معنوی و تکنولوژی اختصاصی در دسته نقاط قوت به شمار می‌آیند.

نقاط ضعف

پس از کشف نقاط قوت به سراغ نقاط ضعف می‌رویم. چه چیزی کسب‌وکار یا پروژه شما را به عقب می‌راند. این موارد شامل محدودیت‌های شرکت اعم از محدودیت مالی و بودجه یا کمبود سرمایه انسانی شرکت می‌شود. همچنین در بسیاری از موارد نقاط قوت رقبا به عنوان نقاط ضعف شما به حساب می‌آیند.

فرصت‌ها

فرصت‌ها عوامل خارج از سازمان را شامل می‌شوند. تعداد کم رقبا و پوشش رسانه‌ای از شرکت شما نمونه‌هایی از «فرصت» هستند. همچنین عرضه کم محصولات شما در بازار یا افزایش نیاز به آنها برای شما فرصت ایجاد می‌کند. به طور خلاصه، ماتریس SWOT تمام موارد برای افزایش فروش و رشد شرکت را پوشش می‌دهد و سازمان را در راستای ماموریت خود پیش می‌برد.

تهدیدها

عامل خارجی دیگر در ماتریس سوآت تهدیدها هستند. تهدیدها شامل هر چیزی است که سازمان شما یا موفقیت و رشد آن را در خطر می‌اندازد. این موارد شامل شرکت‌های در حال ظهور، تغییر در قوانین، ریسک‌های مالی، تغییر نگرش مصرف‌کنندگان به محصولات شما، پوشش رسانه‌ای نامناسب از شرکت و سایر خطرها برای کسب‌وکار شما هستند.

عوامل داخلی و خارجی در ماتریس SWOT چیست ؟

به طور معمول نقاط قوت و ضعف به عنوان عوامل داخلی و فرصت‌ها و تهدیدها به عنوان عوامل خارجی شناخته می‌شوند. عوامل داخلی تحت کنترل هستند و در نتیجه تصمیمات شرکت ایجاد می‌شوند، در حالی که عوامل خارجی خارج از کنترل شرکت هستند. برای مثال ظهور رقبای جدید تحت کنترل کسب‌وکار شما نیست پس یک عامل خارجی به حساب می‌آيد.

نرخ خروج بالای کارمندان از شرکت نقطه ضعف به حساب می‌آیند اما بهبود آن در کنترل شرکت است پس این یک عامل داخلی به حساب می‌آید.

فرصت‌ها (O)
(خارجی، مثبت)
تهدیدها (W)
(خارجی، منفی)
نقاط قوت (S)
(داخلی، مثبت)
استراتژی‌های تهاجمی
OS
استراتژی‌های رقابتی‌
TS
نقاط ضعف (W)
(داخلی، منفی)
استراتژی‌های محافظه‌کارانه
OW
استراتژی‌های تدافعی
TW

با درنظر گرفتن نقاط قوت و فرصت‌ها این سوال مطرح می‌شود که از کدام نقاط قوت سازمان می‌توان برای حداکثر کردن فرصت‌ها استفاده کرد. در این مرحله استراتژی‌های تهاجمی ایجاد می‌شوند.

با درنظر گرفتن نقاط ضعف و فرصت‌ها این سوال مطرح می‌شود که چه اقدامی باید برای حداقل کردن ضعف‌های شرکت با استفاده از فرصت‌ها انجام داد. پاسخ به این سوال استراتژی‌های محافظه‌کارانه را شکل می‌دهد.

با درنظر گرفتن نقاط قوت و تهدیدها از خود می‌پرسیم چگونه می‌توان از نقاط قوت برای کاهش اثرات تهدیدها استفاده کرد. در این مرحله استراتژی‌های رقابتی ایجاد می‌شوند.

با درنظر گرفتن نقاط ضعف و تهدیدها از خود می‌پرسیم برای جلوگیری از تهدیدها چطور باید نقاط ضعف شرکت را به حداقل برسانیم. در پاسخ به این سوال استراتژی‌های تدافعی شکل می‌گیرند.

آنالیز ماتریس SWOT چیست ؟

تا اینجا یاد گرفتیم که عوامل داخلی و خارجی در ماتریس SWOT چیست. راه‌های متفاوتی برای آنالیز ماتریس SWOT وجود دارد اما قبل از انجام آنالیز، باید تعدادی سوال را از خود بپرسیم. برای این کار اولین عنصر را نقطه قوت درنظر بگیرید و تعدادی از سوالات زیر را پاسخ دهید.

  • مشتریان در مورد محصولات یا شرکت شما چه چیزی را دوست دارند؟
  • عملکرد شرکت شما در مقایسه با رقبا در چه بخشی بهتر است؟
  • بهترین ویژگی‌های برند شما چیست؟
  • پیشنهاد منحصربه‌فرد شما در فروش چیست؟ چه چیزی شما را از سایرین متمایز می‌کند؟
  • چه منابعی در اختیار دارید که رقبا از آن‌ها بی‌بهره‌اند.

با پاسخ به این سوالات می‌توانید نقاط قوت خود را شناسایی و آن‌ها را فهرست کنید.

با استفاده از همین روش می‌توان نقاط ضعف را مشخص کرد.

  • مشتریان شما در مورد محصولات یا شرکت شما چه چیزی را دوست ندارند؟
  • اغلب در نقد و بررسی‌ها چه مشکلات و انتقاداتی مطرح می‌شوند؟
  • چرا مشتریان سفارشات خود را کنسل می‌کنند یا وفاداری خود را از دست می‌دهند؟
  • شرکت شما در چه زمینه‌ای می‌تواند بهبود یابد؟
  • بدترین ویژگی‌های برند شما چیست؟
  • بزرگ‌ترین مشکل در قیف فروش شما چیست؟

با پاسخ به پرسش‌های بالا نقاط قوت و ضعف سازمان یا پروژه خود را به دست می‌آورید. تعیین نقاط قوت و ضعف زمان کمتری نسبت به فرصت‌ها و تهدیدها از شما می‌گیرد چراکه همان‌طور که قبل‌تر گفتیم این عوامل در کنترل شما هستند. در شناسایی عوامل خارجی باید به داده‌های بیشتری اتکا کنید و تلاش بیشتری می‌طلبد.

شناسایی فرصت‌ها و تهدیدها ممکن است شما را ملزم به انجام «تحقیقات هوش رقابتی» (Competitive Intelligence Research) عمیق در مورد رقبا کند. اما این بدان معنا نیست که فرصت ها و تهدیدها نمی توانند داخلی باشند، حتی ممکن است آن‌ها را تنها بر اساس نقاط قوت و ضعف شرکت خود کشف کنید. برخی از سوالات احتمالی که می‌توانید برای شناسایی فرصت های بالقوه بپرسید ممکن است شامل موارد زیر است.

  • چگونه می‌توان خدمات پشتیبانی مشتریان را بهبود داد؟
  • چه نوع پیامی در ذهن مشتریان ما تداعی می‌شود؟
  • چطور می‌توانیم با حامیان برند خود در تعامل باشیم؟
  • آیا منابع را در هر بخش سازمان به صورت کارا اختصاص داده‌ایم؟
  • آیا بودجه، ابزار یا منابع دیگری وجو دارد که از حداکثر ظرفیت آن استفاده نشده است؟
  • چه کانال‌های تبلیغاتی ما را سریع‌تر به هدف می‌رسانند و چرا؟

در مورد تهدیدها نیز سوالاتی مانند سوالات بالا را بپرسید اگرچه تهیه فهرستی از تهدیدهای احتمالی که کسب‌وکار شما با آن‌ها مواجه است بدون طرح سوال نیز بسیار آسان است. تهدیدهای احتمالی اغلب شامل تجمیع رقبا با هم، ظهور رقبای جدید، تغییر قوانین نظارتی، نوسانات بازار یا حتی تهدیدات داخلی مانند جابجایی بالای کارکنان باشد که می‌تواند رشد کسب‌وکار را تهدید کند.

آنالیز PEST

آنالیز PEST از بسیاری جهات به SWOT‌ مرتبط است. در قبل اشاره کردیم عوامل خارجی مانند تغییر قانون و مقررات و نوسانات بازار به عنوان تهدید در ماتریس سوآت در نظر گرفته می‌شوند. با این‌حال، علی‌رغم اهمیت این عوامل، این تهدیدها اغلب توسط هزاران عامل دیگر ایجاد می‌شوند. به همین دلیل این عوامل فراتر از هدف یک ماتریس سوآت معمولی هستند. در این راستا بسیاری از شرکت‌ها از تحلیل PEST بهره می‌گیرند.

تکنولوژیکیاجتماعیاقتصادیسیاسی
پیشرفت تکنولوژیکیجمعیت شناختیرشدپایداری سیاسی
نوآوریجامعه شناختیGDPقوانین
تحقیق و توسعهفرهنگ اجتماعینرخ بهرهقوانین کار
پذیرش تکنولوژی جدیدتحصیلاتنرخ تورمسرمایه‌گذاری خارجی
تعداد مراکز تکنولوژیکیشاخص توسعه انسانینرخ بیکاریقوانین تجارت
اطلاعات و ارتباطاتامنیت اجتماعیپایداری اقتصادی
نیروی کار فعال
قدرت خرید
تعادل تجاری

آنالیز PEST عوامل خارجی را در ۴ دسته سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و تکنولوژیکی بررسی می‌کند. مواردی که در آنالیز PEST مورد بررسی قرار می‌گیرند، در بخش فرصت‌ها و تهدیدهای ماتریس سوآت قابل استفاده هستند. برای مثال، آشفتگی سیاسی و اقتصادی که در طول سال 2020 در ایالات متحده دیده‌ایم، می تواند به خوبی برای بسیاری از مشاغل تهدیدهای جدی یا فرصت باشد، اما این نوع موانع معمولا بسیار پیچیده‌تر از فرصت‌ها و تهدیدهایی است که در اکثر تحلیل های SWOT مشاهده می‌کنید.

مواردی که در تحلیل PEST‌ بررسی می‌شوند بلند مدت هستند. برای مثال تلاش برای حل مشکلات داخلی مانند جابجایی کارمندان بسیار آسان‌تر از منتظر ماندن برای رونق گرفتن اقتصاد است. به همین دلیل اغلب شرکت‌ها آنالیز PEST‌ و ماتریس SWOT را هم‌زمان باهم ایجاد می‌کنند. ماتریس سوآت اقدامات سریع، قابل اجرا و نقشه راه می‌طلبد در حالی‌که آنالیز PEST در برنامه‌ریزی‌ها و تعریف اهداف بلند مدت استراتژیک کاربرد دارد.

دلیل نیاز کسب‌کارهای کوچک به ماتریس SWOT‌ چیست ؟

ایجاد ماتریس SWOT به صورت جامع به شما در مورد عملکرد کسب‌وکار دیدگاه می‌دهد. مدیران و کارمندان ممکن است در میان انبوه کارهای روزانه شرکت گم شوند. ماتریس سوآت به افراد در درک وسیع‌تری از کسب‌وکار و موقعیت آن‌ها در حوزه تخصصی خود می‌دهد. یکی از مزایای این ماتریس این است که در طیف وسیعی از سناریوها قابل اجرا است و فقط دورنمای کلی از شرکت نیست. از ماتریس سوآت می‌توان برای ارزیابی نقاط قوت و ضعف کمپین‌های تبلیغاتی آتی، پروژه‌های محتوایی یا تصمیم در مورد شرکت کردن یا نکردن در یک نمایشگاه تجاری استفاده کرد.

همان‌طور که در قبل مطرح کردیم ماتریس SWOT به شما در تشخیص تهدیدها و فرصت‌های پیش روی شرکت، مواردی که کسب‌وکار شما در آن به خوبی عمل می‌کند و موارد نیازمند بهبود کمک می‌کند. علاوه بر این ایجاد ماتریس سوآت به شما در طراحی نقشه راه و جدول زمانی برای راه‌حل‌های احتمالی کمک می‌کند. این موضوع در برنامه‌ریزی بودجه، تشخیص نیازهای استخدامی و سایر برنامه‌ریزی‌های استراتژیک میان مدت و بلندمدت نقش اساسی دارد.

ماتریس SWOT‌ چیست

نمونه ماتریس SWOT

تا اینجا می‌دانیم ماتریس SWOT چیست. در ادامه برای توضیح نحوه ایجاد ماتریس SWOT یک رستوران خانوادگی را مثال می‌زنیم که تنها یک شعبه دارد و خارج از شهر فعالیت می‌کند. شکل ماتریس گونه سوآت باعث می‌شود طیف گسترده اطلاعات آن به راحتی قابل خواندن باشد و عوامل داخلی و خارجی به راحتی قابل تشخیص باشند. در ادامه ماتریس سوآت برای رستوران فرضی را آورده‌ایم.

نقاط ضعفنقاط قوت
قیمت بالاتر نسبت به رستوران‌های زنجیره‌ای داشتن تنها یک شعبه و دسترسی کم مشتریان به رستوران کمبود بودجه تبلیغاتی عدم ارائه خدمات تحویل غذا در محل ترافیک مناسب در محل رستوران شهرت خوب در میان افراد محلی دارای منوی فصلی و غذاهای محلی
تهدید‌هافرصت‌ها
احتمال تاسیس شعبه توسط رستوران‌های زنجیره‌ای در آن محل محیط اقتصادی نامطمئن افزایش قمیت مواد اولیه منوی فصلی باعث می‌شود فضا جذاب و غذاها تازه باشند. رشد احتمالی نرم‌افزارهای تحویل در محل افزایش تمایل افراد به کسب‌وکارهای محلی

همان‌طور که مشاهده می‌کنید شکل ماتریس گونه به شما اجازه می‌دهد سریع و راحت عناصر مختلف تحلیل را مشاهده کنید. برای مثال، موقعیت مکانی مناسب، شهرت خوب و منوی فصلی نقاط قوت این ماتریس هستند. از طرف دیگر، رقابت شدید رستوران‌های زنجیره‌ای و افزایش قیمت مواد اولیه دو نمونه از نقاط ضعف رستوران فرضی هستند.

چطور بر اساس ماتریس SWOT اقدام کنیم؟

با ایجاد ماتریس سوآت می‌توانیم شرایط شرکت را به وضوح مشاهده کنیم. پس از این در طی دو گام باید اقدامات مربوط به سوآت را تکمیل کنیم. ابتدا نقاط قوت را با فرصت‌ها تطابق دهیم و دوم تلاش کنیم تا نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل کنیم.

اقدام بر اساس نقاط قوت

نکته مثبت در مورد نقاط قوت این است که شرکت هم‌اکنون آن‌ها را انجام می‌دهد. در مثالی که مطرح کردیم موقعیت مکانی رستوران، شهرت و منوی فصلی نقاط قوت هستند. این موارد به رستوران فرضی موارد زیر را توصیه می‌کند.

  • ادامه و گسترش منوی فصلی.
  • تقویت رابطه خود با مشتریانی که باعث شهرت او شده‌اند.

تقویت نقاط ضعف

ترتیب دادن اقدامات براساس نقاط ضعف دشوارتر از نقاط قوت است چراکه برای تعیین نقاط ضعف باید با خود صادق باشید. به مثال رستوران فرضی بازگردیم، بعضی از نقاط ضعف، بسیار چالش‌برانگیز هستند. قدرت مالی رستوران‌های زنجیره‌ای در مقایسه با یک رستوران خانوادگی بسیار بیشتر است. همچنین رستوران با محدودیت شعبه و دسترسی به مشتریان روبه‌رو است. از طرف دیگر به دلیل بودجه تبلیغاتی اندک و عدم توانایی در ارائه غذا در محل نمی‌تواند پتانسیل‌های موجود برای فروش بیشتر استفاده کند.

محدودیت بودجه

البته این بدین معنی نیست که نباید به بهبود امید داشت. رقابت با رستوران‌های زنجیره‌ای برای این رستوران فرضی دشوار است اما آن‌ها می‌توانند اقدامات دیگری برای رقابت انجام دهند که به طور عمومی رستوران‌های زنجیره‌ای در ارائه آن‌ها ناتوانند. برای مثال این رستوران می‌تواند روابط قوی و عمیق با مشتریان خود ایجاد کند و وفاداری را در آن‌ها افزایش دهد که یکی از نقاط قوت رستوران نیز به حساب می‌آید.

بهره‌گیری از فرصت‌ها

بخش فرصت‌ها در ماتریس سوآت نیازمند اقدامات اجرایی فراوان است. با تعیین نقاط قوت و فرصت‌های پیش‌ روی سازمان باید لیستی از اهداف مشخص کنید. در مثال مطرح شده افزایش تمایل افراد به کسب‌وکارهای محلی مهم‌ترین فرصت است. البته نمی‌توان تنها بر فرصت‌ها و پیروزی‌ها تکیه کرد و باید در این راستا اقداماتی نیز انجام داد. این اقدامات می‌تواند شامل استفاده بیشتر از محصولات محلی برای کاهش هزینه‌ها یا سرمایه‌گذاری فنی در نرم‌افزارهای تحویل غذا باشد.

نباید به فرصت‌های پیش‌ روی کسب‌وکار خود مغرور و راضی شوید، حتی اگر نسبت به هر کسب‌وکار دیگری در حوزه تخصصی خود مزیت‌های بیشتری داشته باشید. اختصاص ندادن زمان، پول و منابع انسانی در نگهداری این مزیت‌ها منجر به از دست رفتن فرصت‌ها در طول زمان می‌شود. فرصت‌ها در کسب‌وکارهای مختلف، متفاوت است بنابراین ایجاد یک نقشه راه برای استفاده از فرصت‌ها و نقاط قوت ضروری است.

کاهش اثر تهدیدها

پیش‌بینی و کاهش اثر تهدیدها دشوارترین بخش این سناریو است چراکه تهدیدها اغلب عوامل خارجی هستند. برای کاهش آسیب‌های عوامل خارجی اقدامات زیادی قابل انجام هستند. جدا از این‌که چه تهدیدهایی را در ماتریس سوآت خود فهرست کرده‌اید، پاسخ به تهدیدها و نظارت بر آن‌ها باید الویت اصلی شما باشد.

در این مثال همه تهدیدها چالش‌برانگیز هستند. برای رقابت با قیمت‌های رستوران‌های زنجیره‌ای، رستوران مثال ما مجبور به کاهش کیفیت مواد اولیه و خرید مواد ارزان‌تر یا کاهش حاشیه سود خود است. محیط اقتصادی نامطمئن غیر قابل کنترل است و تهدیدی دائمی برای این رستوران خانوادگی به حساب می‌آید.

در آنالیزهای SWOT ممکن است بین تهدیدها و فرصت‌ها همپوشانی ایجاد شود. برای مثال در تحلیل بالا افزایش تمایل افراد به کسب‌وکارهای محلی، فرصت و افزایش رقابت یک تهدید شناسایی شده است. بهبود رابطه با جوامع محلی و اقتصاد آن‌ها راهی برای غلبه بر تهدیدهای ناشی از رشد روزافزون رستوران‌های زنجیره‌ای است. هنگام مقایسه نتایج ماتریس سوآت سعی کنید بین فرصت‌ها و تهدیدها نقاط تلاقی پیدا کنید مانند ایجاد روابط عمیق با مشتریان برای افزایش وفاداری و در نتیجه رقابت با رستوران‌های زنجیره‌ای بدون صرف بودجه بیشتر، که بر اساس نقاط ضعف و فرصت‌ها طراحی شده است.

معرفی فیلم آموزش مدیریت استراتژیک پیشرفته

معرفی فیلم آموزش مدیریت استراتژیک پیشرفته

اهداف، فلسفه وجودی هر سازمان هستند و با کمک مقاصد و خط مشی‌ها، سازمان را به موفقیت می‌رسانند. مدیریت استراتژیک شامل بررسی محیط داخلی و خارجی سازمان و تعیین اهداف بلند مدت، ارزیابی و کنترل استراتژی‌ها است. بدون تدوین استراتژی و مدیریت استراتژیک سازمان به موفقیت دست نمی‌یابد. به همین منظور «فرادرس» دوره مدیریت استراتژیک پیشرفته را در ۷ ساعت و ۲۰ دقیقه و نه درس تدوین کرده است. در ادامه مهم‌ترین سرفصل‌های این دوره را بررسی می‌کنیم.

در این دوره با مبانی و اصول تفکر استراتژیک و سطوح مختلف برنامه‌ریزی آشنا می‌شوید. مکاتب برنامه‌ریزی استراتژیک، مباحث روز در مدیریت استراتژیک و اجرا و پیاده‌سازی استراتژی آموزش داده می‌شود و در نهایت دیدگاه اسلام در مدیریت استراتژیک مطرح می‌شود.

نمونه جدول SWOT

تا اینجا می‌دانیم ماتریس SWOT چیست و نمونه‌ای فرضی را نیز برای درک بهتر بررسی کرده‌ایم. در ادامه ماتریس SWOT شرکت اپل را به عنوان یک نمونه واقعی و معتبر مطرح می‌کنیم تا موضوع شفاف‌تر شود.

ماتریس SWOT شرکت اپل

براساس تحقیقات سال ۲۰۲۱ ماتریس سوآت شرکت اپل شامل موارد زیر است.

نقاط ضعفنقاط قوت
قیمت بالای محصولات کاهش سهم بازار تبلیغات و ترویج محدود خط تولید محدود پیگیری دعاوی حقوقی مربوط به افشای مکان کاربران انتخاب‌های محدود در طراحی آیفون ناتوانی در برآوردن انتظارات مخاطبان اتهام به نقض حق ثبت اختراع پس از همکاری با گوگل در برنامه سافاری ارزش برند محصولات نوآورانه طیف وسیع محصولات طراحی و تکنولوژی مناسب قدرت مالی مغازه‌های خرده فروشی توسعه خدمات تمرکز بر مشتری استراتژی‌های بازاریابی قبل از رونمایی از محصول
تهدیدهافرصت‌ها
عدم قطعیت در زنجیره تامین و کاهش سود‌آوری تغییرات تکنولوژیکی ظهور رقبای جدید تقلید سایرین از طراحی محصولات اپل شیوع ویروس کرونا کاهش نفوذ در بازار گوشی‌های هوشمند افزایش رقابت بین شرکت‌های بزرگ مانند مایکروسافت و گوگل و غیره کاهش تقاضای بازار گوشی‌های هوشمند افزایش اعتماد به تکنولوژی مشتریان وفادار شبکه توزیع گسترده متخصصان باتجربه کمبود تکنولوژی‌های سازگار با طبیعت صنعت رو به رشد گجت‌های تکنولوژیکی پوشیدنی ایجاد دسترسی راحت برای مخاطبان با جهانی‌سازی بازارها به‌کارگیری هوش مصنوعی برای افزایش سود

بر اساس آنالیز SWOT اپل، می‌بینیم که نقاط قوت و فرصت‌های آن به دلیل شهرت و تعداد زیاد مصرف‌کنندگان، نسبت به تهدیدها و ضعف‌ها، برتری استراتژیک دارد. البته با استفاده از روش‌های مدیریت کارا و حذف خطرات احتمالی می‌توان چالش مربوط به این ضعف‌ها و تهدیدها را کاهش داد. این تحلیل نشان می‌دهد که کیفیت و اصالت آیفون یکی از نقاط قوت کلیدی است.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

بودجه تبلیغاتی محدود همواره یکی از نقاط ضعف شرکت‌ها به حساب می‌آید و تبلیغات گسترده رقبا به عنوان تهدیدی برای شرکت شما است. برای تبدیل تهدیدها به فرصت و تبدیل نقاط ضعف به قوت، استفاده از تبلیغات هدفمند اینترنتی روش خوبی است. بهره‌گیری از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. برای مثال در «مجله فرادرس» مطلبی با موضوع «مدت زمان یادگیری فتوشاپ» نوشته شده و با استفاده از کاپریلا، بنرهای تبلیغاتی زیر که با موضوع نوشته مرتبط هستند و اندازه و حجم کمی دارند درون متن نمایش داده شده است.

در این پلتفرم بخش دیگری نیز وجود دارد که به صورت «تبلیغ‌دهنده» فعالیت می‌کند. افراد با استفاده از آن می‌توانند کسب‌وکار خود را معرفی کنند و به آن رونق ببخشند. از آنجایی که این تبلیغات تنها برای مشتریان هدف انجام می‌گیرد و جامعه هدف علاقه بیشتری برای خرید و استفاده از این محصولات دارند، این روش نرخ تبدیل بالایی دارد.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم مناسب برای رپورتاژ آگهی، بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های کارا در بازاریابی اینترنتی است. متن هر رپورتاژ آگهی باید بر اساس لحن هر رسانه نوشته شود. دقت داشته باشید که انجام تمامی نکات مربوط به تدوین متن رپورتاژ آگهی به دانش و صرف وقت و هزینه نیاز دارد. به همین دلیل باید از پلتفرمی استفاده کرد که تمامی این ویژگی‌ها را داشته باشد و البته در زمان مناسب و با هزینه معقول این خدمات را ارائه کند. برای این کار می‌توان از «نشریلا» به عنوان بزرگترین پلتفرم این حوزه تخصصی نام برد. کاربرد دیگر نشریلا، استفاده از آن برای بررسی و معرفی محصولاات است.

ماتریس SWOT منابع انسانی چیست ؟

ماتریس SWOT منابع انسانی با درنظر گرفتن عوامل داخلی و خارجی عملکرد منابع انسانی را در شرکت تحلیل می‌کند.

نقاط قوت در روش SWOT چیست ؟

استراتژی منابع انسانی به اهداف بلندمدت، مانند توسعه نیروی کار متخصص یا تبدیل شدن به یک کارفرمای منتخب اشاره دارد. برگزاری جلسات ثبت‌نام آزاد برای انتخاب پوشش بیمه سلامت جدید، نمونه‌ای از فعالیت‌های بخش عملیاتی منابع انسانی است. نقاط قوت در HR شامل وجود رهبری اجرایی برای توسعه و ترویج استراتژی‌های منابع انسانی است. یکی دیگر از نقاط قوت منابع انسانی شامل دانش و تخصص کارکنان این بخش است.

نقاط ضعف در روش SWOT چیست ؟

محدودیت‌های بودجه شرایطی است که منابع انسانی اغلب باید با آن دست و پنجه نرم کنند، چراکه منابع انسانی یک بخش درآمدزا نیست. بخش HR برای تأمین مالی سرمایه‌گذاری‌های خود باید دلایل قوی داشته باشد. با این حال، پول تنها نقطه ضعف نیست. روحیه پایین کارکنان و جابجایی زیاد کارمندان عوامل جدی هستند که می‌توانند منابع انسانی یک سازمان را مختل کنند. در این موارد این بخش باید با اقدامات فوری و واکنشی، احساس نارضایتی در کارکنان را بهبود دهد.

جابجایی زیاد کارمندان

فرصت‌ها در روش SWOT چیست ؟

فرصت رشد نیروی کار یکی از مهم‌ترین عوامل خارجی برای HR است چراکه این موضوع در نهایت به افزایش تقاضا برای محصولات و خدمات شرکت می‌انجامد. همچنین تجربه بیشتر کارکنان فعلی باعث افزایش دستمزدهای آن‌ها می‌شود و نیاز به استخدام‌های جدید را ایجاد می‌کند. فرصت‌ها خود را به صورت موقعیت‌هایی برای موفقیت شرکت در توسعه فعالیت‌ها و بهبود شهرت در حوزه تخصصی‌ نشان می‌دهند.

تهدیدها در روش SWOT چیست ؟

تهدیدها عوامل خارجی هستند که بر سازمان به خصوص منابع انسانی تاثیر منفی می‌گذارند. زمانی‌که یک رقیب سهم بازار خود را افزایش می‌دهد، بر سودآوری شرکت شما تاثیر می‌کذارد و ممکن است به کند شدن کسب‌وکار یا حذف از بازار بیانجامد. تهدید دیگر این است که شرکت دیگری حتی از حوزه تخصصی دیگر شرایط کاری بهتری را ایجاد کند. برای مثال دستمزد و مزایای بیشتری به کارکنان خود دهد و در نتیجه بهترین متخصصان را استخدام کند.

دپارتمان‌های منابع انسانی نمی‌تواند همیشه خود را از عوامل خارجی تهدیدکننده محافظت کنند، زیرا برخی از آنها به طور حتم اتفاق میفتند. با این حال، این بخش می‌تواند تأثیر تهدیدهای خارجی را کاهش دهد و با انجام ارزیابی‌های ساختار پاداش، بررسی نظرات کارکنان در مورد شرایط کاری و تقویت روابط کارفرما-کارمند نقش خود را ایفا کند.

سوالات متداول پیرامون ماتریس SWOT چیست ؟

در ادامه سوالات متداول پیرامون ماتریس SWOT را بررسی می‌کنیم و به آن‌ها پاسخ می‌گوییم.

ماتریس SWOT چیست ؟

ماتریس SWOT روشی برای تعیین نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها است. نتایج تحلیل سوآت در سطح سازمان برای مشخص کردن هم‌راستایی شرکت با اهداف استراژیک به کار می‌رود.

ماتریس SWOT مخفف چیست؟

SWOT مخفف چهار واژه «نقاط قوت» (Strengths)، «نقاط ضعف» (Weaknesses)، «فرصت‌ها» (Opportunities) و «تهدیدها» (Threats) است.

آنالیز PEST چیست؟

آنالیز PEST عوامل خارجی تاثیرگذار بر کسب‌وکار را در ۴ دسته سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و تکنولوژیکی بررسی می‌کند.

بر اساس رای ۱۷ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
SEOAVESHRMP
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *