لینک سازی در دیجیتال مارکتینگ چیست؟ — راهنمای لینک بیلدینگ (Link Building)

۳۱۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۳۱ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۴ دقیقه
لینک سازی در دیجیتال مارکتینگ چیست؟ — راهنمای لینک بیلدینگ (Link Building)

در گذشته لینک سازی با تمرکز بر کمیت به جای کیفیت انجام می‌شد، اما امروزه برای لینک سازی موفق، فاکتورهای زیادی شایان توجه است. با توجه به همین تغییرات نیز در ابتدا لازم است بدانید که فرآیند لینک سازی یک مسیر زودبازده نیست. بلکه برای اجرای اصولی آن نیاز به زمان کافی است. بنابراین، در این پست از مجله فرادرس علاوه بر ارائه اصطلاحات و مباحث مربوط به این حوزه، شما را با سه استراتژی لینک سازی موفق همراه با مثال‌های ملموس آشنا می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

مقدمه‌ای بر آموزش لینک سازی

اگر به تازگی به جمع اهالی فعال در زمینه سئو پیوسته باشید، احتمالا لینک سازی می‌تواند یک چالش برای شما باشد. زیرا بعضی از کارشناسان سئو معتقدند که محتوای ارزشمند لینک‌ها را به طور طبیعی به سمت خود جذب می‌کند. بدون این‌که نیازی به تلاش برای لینک سازی باشد. از طرفی بعضی دیگر اعتقاد دارند که هر محتوایی با هر سطحی از کیفیت نیازمند استراتژی‌های لینک بیلدینگ و ارسال ایمیل‌های هدفمند است. در این میان کسانی هم هستند که با لبخندی رازآلود به شما می‌گویند، لینک خریدن ساده‌ترین راه است.

قبل از اینکه بخواهیم درباره هر یک از نظرات مطرح شده توضیحات مفصلی را دنبال کنیم، در ابتدا بهتر است بدانیم لینک سازی چیست؟

بک لینک در سئو

لینک سازی چیست ؟

لینک سازی را می‌توان عملیات ایجاد هایپرلینک‌های یک طرفه (که گاهی با نام بک لینک هم شناخته می‌شوند) برای یک وب‌سایت و به منظور بهبود رتبه آن در نتایج موتورهای جست‌وجو دانست. در همین راستا استراتژي‌های رایجی از جمله بازاریابی محتوا، ایجاد ابزارهای مفید، ارتباط ایمیلی، استفاده از لینک خراب و روابط عمومی وجود دارد که در این مقاله آن‌ها را با دیدگاهی تخصصی بررسی می‌کنیم.

 

چرا لینک سازی در سئو مهم است؟

برای درک اهمیت این موضوع لازم است تا به سراغ روزهای بدون گوگلِ اینترنت برویم. در آن زمان موتورهای جست‌جویی همچون «یاهو» (Yahoo) و «آلتا ویستا» (Alta Vista) رایج بودند و رتبه‌بندی سایت‌ها را فقط و فقط بر اساس محتوای صفحات وب‌سایت‌ها در نظر می‌گرفتند. اما با ورود گوگل همه چیز عوض شد و الگوریتم رتبه‌بندی مشهور آن روند را کاملا تغییر داد. درواقع در این نگاه جدید، گوگل تنها محتوای صفحات را آنالیز نمی‌کرد، بلکه به طور هوشمندی تعداد افرادی که به صفحه شما لینک دادند را نیز مورد بررسی قرار می‌داد.

لینک سازی چیست

حال پس از گذشت سال‌ها، لینک‌ها همچنان به عنوان بهترین روش برای تعیین کیفیت صفحات مورد استفاده قرار می‌گیرند. چراکه بک‌لینک‌‌ها، سیگنال‌هایی برای کمک به رتبه‌بندی صفحات از نظر گوگل هستند. بنابراین احتمالا شما نیز به این مسئله فکر می‌کنید که در چنین حالتی می‌توان تعداد زیادی لینک‌های مرتبط و نامرتبط داد تا گوگل را دور زد و رتبه بهتری کسب کرد.

البته این حرف تا زمانی درست بود که الگوریتم پنگوئن گوگل وارد صحنه نشده بود. درواقع با استفاده از پنگوئن گوگل، این موتور جست‌و‌جو دیگر بر روی کیفیت لینک‌ها و نه کمیت آن‌ها تمرکز می‌کند. اما لینک باکیفیت چیست و چطور می‌توان به نحو صحیحی لینک سازی کرد؟
این موارد همان چیزهایی است که در ادامه درباره آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

الگوریتم رتبه بندی گوگل
نمایی از الگوریتم PageRank گوگل

چطور لینک‌های باکیفیت پیدا کنیم؟

قبل از اینکه بخواهیم درباره استراتژي‌های لینک سازی به صورت گام به گام صحبت کنیم، لازم است بدانیم که چگونه لینک‌های با کیفیت بسازیم. بنابراین در این قسمت بیشتر بر روی لینک‌های با کیفیت تمرکز می‌کنیم و معیارهایی را به منظور معرفی لینک‌های معتبر ارائه می‌کنیم.

در ابتدا و طی یک نگاه کلی می‌توان این معیارها را به شرح زیر در نظر گرفت.

ساخت لینک مفید

اعتبار صفحه

آیا لینک شما به یک صفحه با رتبه و اعتبار بالا ارجاع داه شده است؟ اگر چنین است، این لینک می‌تواند اثر مثبت زیادی روی رتبه‌بندی شما داشته باشد. درواقع می‌توان مدعی شد که «اعتبار صفحه ارجاع» (Authority)، شاید مهم‌ترین فاکتور نسبت به دیگر موارد باشد. لازم به ذکر است که اگرچه گوگل اطلاعات رتبه‌بندی صفحات را به صورت عمومی انتشار نمی‌دهد اما این سبک از  اطلاعات پایه‌های الگوریتم گوگل را می‌سازد.

برای اطلاع از رتبه‌بندی صفحات خود می‌توانید به سایت‌های فعال در این حوزه از جمله «Alexa» مراجعه کنید. برای این کار تنها کافی است که URL صفحه را وارد و رتبه آن را بررسی کنید.

  • لینک سایت الکسا: «+»
تحلیل در لینک سازی

اعتبار دامنه وب‌سایت

جالب است بدانید که کیفیت یک لینک با استفاده از اعتبار دامنه وب‌سایت هم مشخص می‌شود. به عنوان مثال یک لینک از دامنه سایتی همچون «science.org» تاثیر بیشتری نسبت به لینک‌های یک وب‌سایت گمنام خواهد داشت. البته به یاد داشته باشید که به دست آوردن این لینک‌ها چندان ساده نیست ولی توصیه می‌کنیم که در این زمینه تلاش کنید.

مرتبط بودن

وقتی صحبت از اعتبار یک صفحه یا دامنه و لینک دادن به آن می‌شود، نباید بحث «مرتبط بودن» (Relevancy) مطلب وب‌سایت خود را با لینک مدنظر نادیده بگیرید. برای واضح‌تر شدن موضوع اجازه بدهید قضیه را با مثال جلو ببریم.

فرض کنید که شما نویسنده وب‌سایتی در حوزه آشنایی با آداب و رسوم سرخپوستان هستید. در چنین حالتی مسلما به سایتی معتبر و فعال در زمینه ساخت دوربین عکاسی لینک نمی‌دهید. زیرا چنین اقدامی چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. بنابراین فرآیند لینک سازی باید در ارتباط نزدیکی با مطالب وب‌سایت باشد.

موقعیت لینک در صفحه

اگر تصمیم به اضافه کردن لینک داشته باشید، به طور قطع موقعیت درون محتوای اصلی انتخاب بهتری نسبت به «فوتر صفحه» (Page’s Footer) است زیرا لینک‌هایی که در فوتر صفحات یا پاورقی قرار می‌گیرند نسبت به لینک‌های میان محتوا، ارزش کمتری دارند. به همین دلیل توجه به موقعیت مناسب لینک در صفحه ضروری است. به طور مثال می‌توان مقایسه‌ای بین لینک‌های داخل متن با لینک‌های انتهای آن در «پانویس» (فوتر) انجام داد که در تصویر زیر آورده شده است. در بخش بالایی و در داخل متن، عبارت «سئو سایت» دیده می‌شود و مخاطب با مشاهده آن در صورت نیاز بر روی لینک کلیک می‌کند. اما در پایین صفحه و در بخش پانویس، لینک‌هایی وجود دارد که ممکن است لزوما با مبحث مورد مطالعه کاربر ارتباطی نداشته و اهمیت کمتری داشته باشند. از این‌رو، چنین لینک‌هایی در انتهای مطالب قرار داده شده‌اند.

موقعیت لینک در لینک سازی

لینک‌های اصیل

پس از اینکه محتوای خود را نوشتید، باید از خود بپرسید که آیا مطالب این صفحه از ارزش بالایی برای فعالان این حوزه برخوردار است؟ به طور دقیق‌تر آیا بر اساس ارزش محتوایی و جذاب بودن سایت است که به آن لینک می‌دهند؟ اگر پاسخ شما به این سوالات بله است، باید بدانید که «لینک اصیل» (Editorial Link) ساخته‌اید.

درواقع لینک‌های اصیل را می‌توان ازجمله مواردی دانست که به واسطه درخواست یک شخص یا وابستگی به ‌وب‌سایت دیگری ساخته نشده است. اگر لینک‌های خارجی از سایت‌های وابسته به خود شما باشد، این لینک، اصیل نیست.

متن لینک

«متن لینک» (Anchor Text) یا همان «انکر تکست» عبارتی است که قصد لینک دادن به آن را داریم و چه بهتر که شامل کلمه کلیدی نیز باشد. به طور کلی گوگل از انکر تکست‌ها به عنوان سیگنالی برای رتبه‌بندی استفاده می‌کند. به عنوان مثال فرض کنید وب‌سایت شما از انکر تکست «پرسونای مشتری» لینک گرفته است. با دیدن این انکر تکست، گوگل چنین نتیجه می‌گیرد که اگر آن سایت از انکر تکستِ پرسونای مشتری استفاده کرده است، احتمالا صفحه ارجاع داده شده هم درباره پرسونای مشتری است.

متن لینک
نمایش کد انکر تکست یا همان متن لینک

لازم به ذکر است که مانند دیگر موارد در سئو متاسفانه افرادی هستند که از این فاکتور هم سوء استفاده می‌کنند، بنابراین شاهد تعداد زیادی انکر تکست‌های نامرتبط در بعضی صفحات هستیم. البته گوگل برای این مسئله نیز راه‌حلی در نظر گرفته است و چگالی بیش از حد آن را اسپم تشخیص می‌دهد.

متن اطراف لینک

«متن اطراف لینک» (Link Co-Occurrences) را می‌توان شامل کلماتی در نظر گرفت که به نوعی انکرتکست‌های کوچک به حساب می‌آیند. چراکه در اطراف انکرتکست کلماتی با محتوای مرتبط یا سرنخ‌هایی وجود دارد که برای درک بهتر گوگل از متن شما لازم است.

متن اطراف لینک

لینک فالو و لینک نوفالو

تگ «نوفالو» (Nofollow) برچسبی به شکل زیر است که به لینک اضافه می‌شود. این تگ به موتور جست‌وجو این پیام را می‌رساند که این لینک را به عنوان اعتبار در نظر نگیرد و در رتبه‌بندی وب‌سایت مقصد لحاظ نکند. در حالی که لینک‌های فالو به عنوان امتیاز در نظر گرفته می‌شوند و در رتبه‌بندی گوگل موثر هستند.

نمایش تگ نوفالو

بازاریابی محتوا و نقش آن در لینک بیلدینگ

محتوا می‌تواند همچون شاه کلیدی در نظر گرفته شود که درب بک لینک‌های ارزشمند از سراسر وب را بر روی ما باز می‌کند، به شرطی که به درستی پیاده‌سازی شود. درواقع ساده انگارانه است که تصور کنیم تنها با انتشار محتوا می‌توان لینک گرفت.

با توجه به همین مسئله نیز در این بخش به چهار نمونه از شکل محتواهایی با بیشترین دریافت لینک اشاره می‌کنیم.

  • تولید محتوا با عناصر بصری
  • »پست‌های لیستی» (List Posts)
  • استفاده از آمار و ارقام
  • نوشتن مقالات جامع (مانند راهنماهای جامع یا کاربردی)
نحوه لینک سازی

تولید محتوا با عناصر بصری

به طور کلی عناصر بصری در تولید محتوا را می‌توان شامل موارد زیر دانست.

  • تصاویر
  • نمودارها
  • اینفوگرافیک
  • جداول و هر نوع محتوای بصری دیگر

اهمیت عناصر بصری در لینک سازی

لینک سازی با استفاده از عناصر بصری خیلی ساده است. به عنوان مثال زمانی که یک نمودار را در وب‌سایت خود منتشر می‌کنید، هرگاه دیگران آن را به اشتراک بگذارند به شما لینک داده می‌شود. طبیعی است که اعمال این کار در محتوای متنی چندان راحت نیست، چراکه در چنین حالتی باید به طور مرتب یادآور شوید که در صورت اشتراک‌گذاری این تصویر به من لینک بدهید.

پست‌های لیستی

«پست‌های لیستی» یا همان (List Posts) از جمله محتواهایی هستند که در درون آن‌‌ها مراحل، استراتژی‌ها، دلایل و ... به صورت شماره‌گذاری شده یا گام به گام و فهرست‌وار وجود دارد. با استفاده از این نوع مقالات می‌توانید حجم زیادی از مطالب را به بخش‌های کوچک‌تر و قابل فهم‌تر تبدیل کنید. برای درک بهتر اهمیت این شکل از محتوا لازم است مثالی از همکاری سایت BuzzSumo و MOZ با بیش از یک میلیون مقاله بزنیم.

جالب است بدانید زمانی که این وب‌سایت‌ها به بررسی و تحلیل مطالب مختلف پرداختند، متوجه شدند که مقالاتی به این شکل نسبت به دیگر نوشته‌های سایت، بک لینک بیشتری گرفته‌اند. بنابراین با وجود چنین تجربه‌هایی اهمیت این شکل از محتوا کاملا قابل درک است.

استفاده از آمار و ارقام

این محتوا شامل هر نوع داده‌ جدید و حاصل از مطالعات و تحقیقات در صنایع و حوزه‌‌های مختلف است.

استفاده از داده‌های آماری در لینک سازی چه اهمیتی دارد؟

نمایش مطالعات آماری و داده‌های حاصل از آن، از موارد بسیار لینک ساز است که نمونه آن را می‌توانید در مجلات مختلف ازجمله مقاله «بازار کار پایتون | درآمد برنامه نویس پایتون در ایران و جهان» مشاهده و مطالعه نمایید. لازم به ذکر است که این نوع از نوشته‌ها بازده و قابلیت لینک سازی سریع‌تری نسبت به دیگر شکل‌های مقالات دارند.

آمار و ارقام در لینک سازی
نمایش زبان‌های برنامه‌نویسی که شرکت‌ها در سال ۲۰۲۰ تمایل به استخدام نیرو برای آن‌ها دارند

نوشتن مقالات جامع

یک مقاله جامع، منبعی از تمام موارد لازم درباره یک موضوع معین است. این نوع از محتوا قابلیت این را دارد که حجم عظیمی از اطلاعات را در یک محل جمع‌آوری کند و منبعی قابل ارجاع برای هر موضوعی باشد. به عنوان مثال می‌توان به مطلب «آموزش ری اکت (React) — کامل و رایگان | از صفر تا صد» اشاره کرد که به طور کامل به آموزش «ری اکت» می‌پردازد.

نحوه صحیح لینک سازی با ایمیل

اگر تمایل به لینک سازی به روش اصولی و حرفه‌ای داشته باشید، لینک سازی از طریق ایمیل می‌تواند یکی از روش‌های پربازده باشد. درواقع این هدف را دنبال می‌کنیم که بدون ارسال «هرزنامه» (Spam) با بلاگرها و سایر نویسندگان ارتباط داشته باشیم. حال با توجه به آنچه مطرح شد مراحل زیر را به منظور لینک سازی با ایمیل ارائه می‌کنیم که به شرح زیر است.

لینک سازی با ایمیل

وبلاگ‌های معتبر پیدا کنید

همانطور که می‌دانید پیدا کردن کسانی که علاقه‌مند به لینک دادن به شما باشند، می‌تواند در فرآیند لینک سازی بسیار با اهمیت جلوه کند. بنابراین، به منظور پیدا کردن لینک‌هایی با این سطح از علاقه‌مندی و برقراری ارتباط با آن‌ها می‌توان رویه زیر را دنبال کرد.

  • کلمه کلیدی را جست‌وجو کنید.
  • آدرس ایمیل سایت‌ها را پیدا کنید.
  • به اهداف خود ایمیل بزنید

مرحله اول: کلمه کلیدی را جست‌وجو کنید

در ابتدا واژه کلیدی مدنظر را گوگل کنید و سپس URL اولین نتیجه به دست آمده را کپی کنید. پس از این کار URL انتخابی را در ابزارهای آنالیزی، (در این مثال از Ahrefs استفاده شده است) قرار دهید.

آنالیز بک‌لینک‌ها
سپس بر روی دکمه «Check Backlinks» کلیک کنید. با این کار، فهرستی از سایت‌های علاقه‌مند به لینک دادن به محتوای تولیدی شما، نمایش داده می‌شود.
استراتژی‌های لینک سازی

مرحله دوم: آدرس ایمیل سایت‌ها را پیدا کنید

پس از آن‌که لیست سایت‌های علاقه‌مند را پیدا کردید، وقت آن است که آدرس ایمیل آن‌ها را پیدا کنید. برای این کار می‌توانید به صفحه «تماس با ما» برای هر سایت مراجعه کنید یا از ابزاری همچون Hunter.io به منظور پیدا کردن ایمیل سایت‌های مدنظر استفاده کنید.

موقعیت

مرحله سوم: به اهداف خود ایمیل بزنید

پس از این‌که سایت هدف خود را شناختید، وقت ایمیل زدن به آن است. با توجه به همین مسئله نیز در این قسمت یک نمونه ایمیل آماده را برای درک بهتر این نوع ارتباط ارائه می‌کنیم.

لینک سازی با ایمیل

لینک سازی کلاه سفید و کلاه سیاه

یک مقاله خوب در حوزه سئو و لینک‌سازی، مقاله‌ای است که علاوه بر روش‌های لینک سازی کلاه سفید، توضیحاتی درباره لینک سازی کلاه سیاه هم بدهد. به طور ساده می‌توان بیان کرد که لینک سازی کلاه سیاه هرگونه عملیاتی بر خلاف «راهنمای گوگل برای وب‌مسترها» (Google’s Webmaster Guidelines) است.

اما آیا این مسئله بدان معناست که نباید از روش‌های کلاه سیاه استفاده کرد؟
پاسخ به این سوال تا حد زیادی به خود شما وابسته است، اما از دیدگاه متخصصان سئو این کار چندان توصیه نمی‌شود. چراکه ممکن است جریمه‌های گوگل گریبان‌گیر شما شوند. حال برای درک بهتر به طور مختصر درباره این موضوع صحبت می‌کنیم.

لینک سازی کلاه سفید و سیاه

الگوریتم پنگوئن گوگل

هدف گوگل از ایجاد «الگوریتم پنگوئن گوگل» (Google Penguin) شناسایی سایت‌هایی با تکنیک‌های لینک سازی اسپم است. در همین راستا راحت‌ترین راه برای جریمه نشدن به وسیله گوگل استفاده از تکنیک‌های کلاه سفید برای لینک سازی است.

پنالتی گوگل برای لینک‌های مصنوعی

بر خلاف الگوریتم پنگوئن، برخی از جریمه‌های گوگل از طریق «سرچ کنسول گوگل» (Google Search Console) اطلاع‌رسانی می‌شود. به طور کلی هیچکس خارج از گوگل دقیقا نمی‌داند که چطور یک سایت، مشمول پنالتی می‌شود. اما یکی از راه‌های ممانعت از آن استفاده از لینک‌های معتبر با روندی واضح و دقیق است.

بک لینک PBN چیست؟

بک‌لینک‌های (Private Blog Network) یا PBN را می‌توان شبکه‌ای از هایپرلینک‌هایی دانست که از سایت‌ها و بلاگ‌های متصل به هم ساخته شده است. به طور کلی این شبکه‌ها توسط افرادی به صورت خصوصی ساخته می‌شود که در ازای دریافت مبالغی به سایت‌ها بک لینک می‌دهند.

استراتژی لینک سازی

در این قسمت سه استراتژی پرکاربرد برای ساختن لینک‌های کلاه سفید ارائه می‌شود که به شرح زیر است.

  1. لینک سازی به کمک سایت‌های معتبر
  2. لینک سازی با لینک خراب (Broken Links)
  3. لینک سازی با تکنیک آسمان خراش
استراتژي های لینک سازی

لینک سازی به کمک سایت‌های معتبر

منابع سایت درواقع همان محتوای باکیفیتی است که به آن‌ها لینک می‌دهید. وجود منابع معتبر در یک مطلب می‌تواند یکی از بهترین استراتژی‌های لینک سازی باشد. اما چگونه آن‌ها را پیدا کنیم؟ در بخش زیر روش‌هایی را به منظور یافتن منابع ارزشمند ارائه می‌کنیم.

روش‌های پیدا کردن منابع معتبر برای لینک سازی

  • رتبه URL صفحه را بررسی کنید: با استفاده از ابزارهای تحلیلی معرفی شده در بخش دوم مقاله، می‌توانید URL یک صفحه را از نظر رتبه آنالیز کنید.
  • منطبق‌ترین محتوا را انتخاب کنید: لینک منبع انتخابی شما باید در تطابق مناسبی با محتوای شما باشد. بنابراین در کنار اعتبار سنجی منبع باید به انطباق محتوا نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید.

لینک سازی با لینک خراب

در این استراتژی به جای درخواست مستقیم برای دریافت لینک از سایت‌های مدنظر، با استفاده از لینک‌های خراب موجود در آن‌ها می‌توان به صورت غیر مستقیم دیگر سایت‌ها را ارزشمند کرد. اما در ابتدا باید بدانیم که لینک خراب دقیقا به چه معناست.

لینک خراب چیست؟

به طور کلی لینک خراب را می‌توان لینکی تعریف کرد که با کلیک بر روی آن به هیچ صفحه‌ای راهنمایی نمی‌شوید یا با صفحه‌ای خالی روبه‌رو می‌شوید.

چگونه با استفاده از لینک خراب لینک سازی کنیم؟

برای انجام این کار دستورالعمل زیر می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

  • افزونه‌هایی همچون My Links یا LinkMiner را نصب کنید: جالب است بدانید که با نصب یکی از این ابزارها می‌توانید لینک‌های خراب وب‌سایت‌های مختلف را پیدا کنید.
    لینک بیلدینگ کلاه سفید
  • صفحه‌ای با حداکثر تعداد لینک‌های خراب را انتخاب کنید: بدانید که صفحاتی با بیشترین لینک، دارای بیشترین لینک‌های خراب هم هستند. بنابراین این صفحات می‌توانند گزینه‌های خوبی برای اقدامات بعدی باشند.
    لینک های خراب
  • ایمیل بزنید: حال وقت آن است که به این وب‌سایت‌ها ایمیل بزنید و آن‌ها را از لینک‌های خراب موجود در صفحه آگاه کنید. سپس می‌توانید لینک صفحه خود را به عنوان لینک جایگزین معرفی کنید.

لینک سازی با تکنیک آسمان خراش

در همین ابتدا لازم است بدانید که تکنیک آسمان خراش از جمله روش‌های کارآمدی است که بارها و بارها توسط صاحبان کسب‌وکارهای مختلف پیاده سازی شده است. درواقع این روش با تکیه بر کیفیت محتوا می‌تواند حجم بالایی از ترافیک را به سمت وب‌سایت شما سرازیر کند. بنابراین در این قسمت تکنیک آسمان‌خراش را به صورت گام به گام دنبال می‌کنیم.

استراتژی آسمان خراش
  • منابعی که قبلا برای کلیدواژه شما رتبه آورده‌اند را پیدا و تحلیل کنید.
  • محتوایی بهتر از قبل تولید کنید.
  • محتوای خود را ترویج کنید.

منابع برتر پیرامون کلمه کلیدی را تحلیل کنید

همواره می‌توانید با جست‌وجوی عباراتی مرتبط با کلیدواژه هدف خود، نیازهای افراد را بهتر بشناسید و در کنار آن ارزش محتوای خود را بالا ببرید. به عنوان مثال فرض کنید که شما مالک فروشگاه آنلاین فروش و دوخت انواع «شلوار» هستید. در چنین حالتی کلید واژه شما می‌تواند عبارتی همچون شلوار باشد. از طرفی همانطور که اشاره شد با جست‌جو به روش مطرح شده می‌توانید نیاز مشتریان را بهتر بشناسید. درواقع با وارد کردن کلمه کلیدی، احتمالا با عبارت شلوار زنانه جیب‌دار هم روبه‌رو می‌شوید. بنابراین این عبارات دید شما را به نیازهای افراد واضح‌تر و دقیق‌تر می‌کند.

در کنار این مورد از نوشتن مطلب به سبکی جذاب هم غافل نشوید. چراکه با جست‌وجوی عباراتی مرتبط با کلیدواژه خود شاید به مطالبی با درجه کیفیت پایین از نظر محتوایی و یا خسته کننده برسید. بنابراین متوجه خواهید شد که محتوای شما باید جذاب‌تر از سایر رقبا باشد. همچنین وجود انواع مختلفی از ویدئو، عکس‌های مرتبط، اینفوگرافی، نمودار و غیره می‌تواند نقش مهمی در افزایش کیفیت محتوای شما و بهتر شدن سئو سایت داشته باشد.

محتوایی بهتر از قبل تولید کنید

محتوای خود را دائما به‌روز کنید و سعی کنید تا حد امکان کپی نکنید. به یاد داشته باشید چیزی که تولید می‌کنید باید ارزش رتبه اول نتایج جست‌وجو را داشته باشد. همچنین برای بهبود محتوا می‌توانید از اطلاعات و تجربیات سایر نویسندگان و بلاگرهای آن حوزه سوال کنید.

به طور مرتب محتوای خود را ترویج کنید

انتشار یک مقاله بسیار ارزشمند در حوزه‌ای خاص می‌تواند بسیار با اهمیت باشد، اما بدون دیده شدن مقاله و لینک سازی، مقاله به مخاطبان هدف نمی‌رسد. پس در این راه باید از اینفلوئنسرها، رپورتاژ آگهی، تبلیغات هدفمند اینترنتی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی برای فروشگاه‌های اینترنتی استفاده کنید. در کنار آن ایمیل زدن به نویسنده منبع اصلی و درخواست برای لینک دادن به محتوای شما نیز می‌تواند راه هوشمندانه‌ای برای افزایش ترافیک وب‌سایت باشد.

نکات بیشتر برای لینک سازی حرفه‌ای‌تر

در این قسمت فهرستی از نکات بیشتر و پیشرفته‌تر برای لینک‌سازی را ارائه می‌کنیم.

لینک سازی پیشرفته
  1. با جست‌جوی نام برند یا مجموعه خود در BuzzSumo، وب‌سایت‌هایی که از شما نام برده‌اند، اما به شما لینک نداده‌اند را پیدا کنید و از آن‌ها بخواهید که به شما ارجاع دهند.
  2. اگر محتوایی با نمودارها و اینفوگرافیک‌های مختلف تولید کرده‌اید با استفاده از جست‌جوی تصویر گوگل آن‌ها را پیدا کنید و با یک ایمیل دوستانه از صاحبان آن وب‌سایت‌ها بخواهید که به شما لینک دهند.
  3. ایمیل‌های خود را در پایان ساعات کاری بفرستید، چراکه در چنین حالتی گیرنده در صبح روز بعد و در هنگام بررسی ایمیل‌ها پیام شما را می‌بیند.
  4. قالب‌های آماده‌ای را برای درخواست لینک ایجاد کنید که کوتاه و در عین حال هدف‌مند باشند. همچنین سعی کنید که فرآیند ارسال ایمیل خود را دو مرحله‌ای کنید. چراکه طی این رویه احتمال پاسخ‌دهی بیشتری نسبت به ارسال تک ایمیل وجود دارد.
  5. برای پیدا کردن وب‌سایت‌های علاقه‌مند به لینک سازی با موضوع مدنظر شما از رقبای خود کمک بگیرید. درواقع منظور این است که با شناخت رقبای خود و وارد کردن نام آن‌ها در ابزارهای تحلیلی همچون «Ahrefs» یا «MOZ»، می‌توانید سایت‌های علاقه‌مند به موضوعات مدنظر خود را بهتر بشناسید. پس از شناخت آن‌ها می‌توانید تکنیک‌های پیاده‌سازی بک لینک را اجرا کنید یا مستقیما از آن‌ها لینک بخواهید.

معرفی فیلم آموزش سئو در وردپرس (WordPress SEO)

بک لینک و سئو

اگر به تازگی وارد حوزه تخصصی سئو شده‌اید احتمالا اولین چیزی که یاد گرفته‌اید توضیحات مربوط به سئو و اهمیت آن است. به طور کلی SEO مخفف عبارت «Search Engine Optimization» به معنای بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو است. درواقع در این حوزه شاهد تکنیک‌ها و روش‌های مهمی از جمله لینک بیلدینگ هستیم که بدون کسب دانش کافی درباره آن‌ها نمی‌توان وب‌سایت را رشد داد. بنابراین فرادرس با ارائه فیلم آموزشی یادگیری سئو در وردپرس، این دوره را برای علاقه‌مند به این حوزه آماده کرده است.

سرفصل‌ها و مطالب مطرح شده در این مجموعه آموزشی به شرح مقابل است. فصل اول این دوره ارائه کننده مراحل نصب افزونه‌ها و تنظیمات سئو برای برگه‌ها و نوشته‌ها است. در فصل دوم نیز در کنار تنظیمات پیشرفته با افزونه کاربردی (Yoast SEO) آشنا خواهید شد. لازم به ذکر است که این دوره برای تمام فعالان حوزه بازاریابی محتوا، دیجیتال مارکتینگ، سئو و افراد فعال در راه‌اندازی سایت و کار با وردپرس مناسب است.

جمع‌بندی

رویه شما در لینک سازی یکی از مهمترین فاکتورها برای رتبه‌بندی نتایج گوگل است اما در کنار آن به یاد داشته باشید که گوگل به طور کامل معیار خود را بر اساس تعداد لینک‌های ارجاع داده به شما قرار نمی‌دهد، بلکه کیفیت محتوای تدوین شده، استفاده از تکنیک‌های بهبود سئو و به‌روزرسانی دائمی محتوا نیز حائز اهمیت است.

بر اساس رای ۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Backlinko
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *