لینکدین چیست؟ + آموزش نحوه استفاده موثر و کاربردی

۲۴۱۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۱ دقیقه
لینکدین چیست؟ + آموزش نحوه استفاده موثر و کاربردی

در تعریفی بسیار ساده، می‌توان لینکدین را به‌عنوان شبکه اجتماعی تعریف کرد که برای برقراری ارتباطات کاری و تعامل بین افراد حرفه‌ای ایجاد شده است. برخلاف دیگر شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام یا فیس‌بوک که کاربران بیشتر با هدف سرگرمی و برقراری ارتباط با دوستان و نزدیکان در آن عضو می‌شوند، لینکدین محیطی برای شبکه‌سازی حرفه‌ای افراد شاغل در حوزه‌های گوناگون با یکدیگر و پیدا کردن شغل است. این شبکه اجتماعی اولین بار در اوایل سال ۲۰۰۳ میلادی در دسترس کاربران اینترنت قرار گرفت و با داشتن نزدیک به ۹۰۰ میلیون نفر عضو، به بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی مخصوص افراد حرفه‌ای تبدیل شده است. البته استفاده از لینکدین فقط به افراد محدود نیست و سازمان‌های مختلف هم می‌توانند با ایجاد حساب کاربری سازمانی، از آن برای بازاریابی و پیدا کردن افراد متخصص استفاده کنند. در این نوشته از مجله فرادرس یاد می‌گیرید شبکه اجتماعی لینکدین چیست و چه کاربردهایی برای افراد و سازمان‌ها دارد. در ادامه، بخش‌های مختلف حساب کاربری، روش ایجاد حساب کاربری حرفه‌ای در LinkedIn و اصطلاحات مهم آن را به شما آموزش می‌دهیم.

فهرست مطالب این نوشته

شبکه اجتماعی لینکدین چیست‌؟

در تعریفی دقیق‌تر، «لینکدین» (LinkedIn) شبکه اجتماعی تخصصی است که افراد و سازمان‌ها با شخصیت حرفه‌ای و کاری خود در آن ثبت‌نام و فعالیت می‌کنند. فضای وب‌سایت و اپلیکیشن لینکدین به شکلی طراحی شده که کاربران می‌توانند از طریق آن با همکاران و دیگر افراد شاغل در حوزه تخصصی و حرفه‌ای خود ارتباط برقرار کنند، از فرصت‌های شغلی کسب و کارهای معتبر باخبر شوند، محتوای مرتبط با تخصص خود را با دیگران اشتراک‌گذاری کنند و به سوالات مرتبط با کسب و کار پاسخ دهند.

فضای لینکدین کمی با دیگر شبکه‌های اجتماعی متفاوت و رسمی‌تر است و افراد و سازمان‌ها شخصیت کاری و حرفه‌ای خود را در آن به دیگران نشان می‌دهند. در حقیقت لینکدین برای افراد، مانند رزومه آن‌ها در فضای آنلاین برای نمایش مهارت‌ها، سوابق شغلی و تحصیلی است. علاوه بر افراد، کسب و کارهای مختلف نیز از لینکدین برای تولید محتوای مرتبط با فضای کاری، شبکه‌سازی بهتر با متخصصان و افزایش آگاهی از برند استفاده می‌کنند.

کاربرد شبکه اجتماعی linkedin چیست

بنابراین تفاوتی ندارد تازه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده و در جستجوی اولین شغل خود باشید، شرکتی بزرگ را مدیریت کنید یا تازه کسب و کارتان را راه‌اندازی کرده باشید، در هر صورت لینکدین برای بهبود مسیر شغلی و شبکه‌سازی با افراد متخصص بهترین گزینه است. اگر قصد دارید از این شبکه اجتماعی برای برندسازی شخصی، پیدا کردن شغل و تولید محتوا به‌طور حرفه‌ای استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم از فیلم‌های مجموعه آموزش لینکدین فرادرس بهره ببرید.

چرا باید از لینکدین استفاده کنیم؟

در بخش قبلی به به این سوال پاسخ دادیم که شبکه اجتماعی لینکدین چیست و سازمان‌ها نیز علاوه بر افراد از آن استفاده می‌کنند. در ادامه، کاربردهای استفاده از لینکدین را برای افراد و سازمان‌ها به‌طور جداگانه بررسی می‌کنیم تا دیدگاه بهتری نسبت به قابلیت‌ها و ویژگی‌های این شبکه اجتماعی پیدا کنید.

کاربرد لینکدین برای افراد

در فهرست زیر به چند مورد از اصلی‌ترین کاربردهای لینکدین برای افراد اشاره کرده‌ایم:

  • استفاده از پروفایل لینکدین به‌عنوان رزومه حرفه‌ای آنلاین: برای ثبت‌نام در لینکدین، باید برای خودتان حساب کاربری و پروفایل بسازید. در این پروفایل فهرستی از اطلاعات مهم مانند سوابق شغلی، تحصیلی، مهارت‌ها و دستاوردهایتان ایجاد می‌کنید که دقیقا مانند رزومه‌ای حرفه‌ای شما در فضای لینکدین عمل می‌کند. پروفایل لینکدین به شکل زیر است:
پروفایل لینکدین برای افراد (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)
  • برقراری ارتباط حرفه‌ای و تعامل مستقیم با افراد متخصص و کارفرمایان: پس از ساخت حساب کاربری می‌توانید همکاران، کارفرمایان و افراد مرتبط و متخصص در حوزه کاری خودتان را در لینکدین پیدا کرده و برای آن‌ها درخواست «کانکشن» (Connection) ارسال کنید. خود لینکدین هم در این مسیر افراد مرتبط را به شما پیشنهاد و معرفی می‌کند. با قبول درخواست، شما و فرد موردنظر به شبکه مخاطبان یکدیگر در لینکدین اضافه می‌شوید. امکان ارسال پیام خصوصی، درخواست توصیه‌نامه و «تاییدیه» (Endorsement) و نمایش پست‌ها ازجمله ساده‌ترین قابلیت‌های لینکدین برای کانکشن‌ها و افراد مرتبط است.
درخواست ارسالی کانکشن در linkedin
  • جستجو و پیدا کردن فرصت‌های شغلی: لینکدین علاوه بر دارا بودن ماهیت تعاملی شبکه‌های اجتماعی، به‌عنوان یکی از پلتفرم‌های کاریابی هم شناخته می‌شود و با کمک «ابزار جستجوی شغل» (Job Search Tool) و وارد کردن عنوان شغلی یا نام شرکت در آن، می‌توانید موقعیت‌های شغلی باز سازمان‌های مختلف را در آن ببینید. البته این قابلیت برای همکاری با سازمان‌ها ,و شرکت‌های خارج از کشور در دسترس است. در تصویر زیر، عنوان شغلی «نویسنده محتوای وب» (Web Content Writer) را در لینکدین جستجو کرده‌ایم:
استفاده از ابزار جستجوی شغل linkedin
  • تولید و اشتراک‌گذاری محتوای متنی، تصویری و ویدیویی: فعالیت در لینکدین هم مثل اینستاگرام، توییتر و فیس‌بوک با تولید محتوا انجام می‌شود. لینکدین امکان افزودن مقاله‌های طولانی، محتوای تصویری، ویدیویی، نظرسنجی و دیگر انواع محتوا را برای اعضای خود فراهم کرده است. نکته مهم در مورد محتوای تولیدی در این شبکه اجتماعی، مرتبط بودن آن با حوزه تخصصی کسب و کار است. در زمان تولید محتوا در لینکدین باید فکر کنید در جمع افراد متخصص مشغول صحبت و ارائه نظرات خود هستید.
  • عضویت در گروه‌های لینکدین و آشنا شدن با افراد مرتبط: لینکدین قابلیت ایجاد گروه را نیز به قابلیت‌های دیگر خود اضافه کرده که با استفاده از آن می‌توانید با افراد مرتبط در فضایی مجزا از چت‌های خصوصی، شبکه‌سازی و تعامل کرده و از آن‌ها سوال بپرسید.

در ادامه یاد می‌گیرید کاربردهای لینکدین برای سازمان‌ها چیست و این شبکه اجتماعی چه قابلیت‌هایی برای کسب و کارها دارد.

کاربرد لینکدین برای سازمان ها

تا این بخش یاد گرفتید کاربرد و اهمیت لینکدین برای افراد چیست و چرا ساخت حساب کاربری در لینکدین یکی از کارهای ضروری برای افراد حرفه‌ای است. سازمان‌ها و برندهای مختلف می‌توانند با ایجاد «صفحه شرکت» (Company Page) در لینکدین از قابلیت‌های مختلف این شبکه اجتماعی استفاده کنند.

در تصویر زیر صفحه سازمانی «فرادرس» را در لینکدین می‌بینید:

پروفایل فرادرس در لینکدین

ازجمله اصلی‌ترین کاربردهای لینکدین برای سازمان‌ها و کسب و کارها می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • اشتراک‌گذاری محتوا و اخبار سازمان با مخاطبان: کسب و کارها نیز مانند افراد می‌توانند با تولید محتوای مرتبط و باکیفیت در لینکدین، نظر مخاطبان و افراد حرفه‌ای بیشتری را به برند جلب کنند. محتوای تولید کسب و کارها در لینکدین بیشتر برای ارتقای فرهنگ سازمانی، نمایش مزیت‌های کار در سازمان، آشنا کردن مخاطبان با کارمندان و اطلاع‌رسانی در مورد رویدادهایی مانند «برندسازی مجدد» (Rebranding)، معرفی محصولات و خدمات جدید و مواردی از این دست صورت می‌گیرد و جنبه‌ای کاملا رسمی و حرفه‌ای دارد.
اسکرین شات صفحه پست لینکدین برند سفرهای علی بابا
نمونه پست سازمانی در لینکدین
  • پیدا کردن و جذب افراد متخصص: همان‌طور که افراد از لینکدین برای پیدا کردن فرصت‌های شغلی استفاده می‌کنند، سازمان‌ها نیز تلاش می‌کنند افراد متخصص و حرفه‌ای را از طریق این شبکه اجتماعی پیدا و جذب کنند. این کار هم از طریق پست کردن محتوای مرتبط با فرصت‌های شغلی در صفحه رسمی سازمان و هم با کمک برچسب Hiring در پروفایل افراد «استخدام‌کننده» (Recruiter) شاغل در سازمان صورت می‌گیرد.
اسکرین شات پست همکاری کافه بازار در لینکدین
  • بازاریابی محصولات و خدمات کسب و کار از طریق لینکدین (لینکدین مارکتینگ): کسب و کارهای مختلف خصوصا برندهای B2B از لینکدین به‌عنوان کانال بازاریابی استفاده می‌کنند. از آن‌جا که لینکدین برای افراد حرفه‌ای ساخته شده، پلتفرم بسیار مناسبی برای تولید «مخاطب راغب» (لید) است. به‌عنوان کسب و کار می‌توانید بر اساس حوزه کاری، سازمان، عنوان شغلی و ... روی مشتریان بالقوه هدف‌گذاری کرده و به افرادی دسترسی پیدا کنید که کسب و کار، محصولات و خدمات شما برای آن‌ها اهمیت زیادی دارد.

چگونه پروفایل لینکدین حرفه ای بسازیم؟

تا این بخش یاد گرفتید لینکدین چیست و چه کاربردهایی دارد. در ادامه، با روش ساخت حساب کاربری در لینکدین آشنا می‌شوید. ایجاد حساب کاربری در LinkedIn آسان است و نکته خاصی ندارد. آنچه پروفایل ساده لینکدین شما را به یک پروفایل حرفه ای لینکدین تبدیل می‌کند، رعایت نکات مهم در نحوه تکمیل این بخش‌ها است.

برای شروع، می‌توانید از لینکدین وب «+» یا اپلیکیشن لینکدین در اندروید «+» و iOS «+» استفاده کنید. برای ایجاد حساب کاربری در نسخه وب، وارد وب‌سایت رسمی لینکدین شوید و روی گزینه «New to LinkedIn? Join now» کلیک کنید:

اسکرین شات صفحه اصلی وب سایت لینکدین
صفحه اصلی وب سایت لینکدین و کلیک روی گزینه New to LinkedIn? Join now (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

در ادامه صفحه جدیدی برای شما باز می‌شود که باید آدرس ایمیل و گذرواژه موردنظرتان را در آن وارد کرده و روی گزینه «Agree & Join» کلیک کنید (اگر در حساب کاربری گوگل حضور دارید، می‌توانید گزینه «Continue with Google» را از بخش پایینی انتخاب کنید.):

اسکرین شات صفحه ورود ایمیل و گذرواژه برای ساخت حساب کاربری در لینکدین
صفحه ورود ایمیل و گذرواژه برای ساخت حساب کاربری در لینکدین (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

در ادامه لازم است اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، موقعیت شغلی، شهر و کشور محل زندگی و موارد مشابه را به لینکدین بدهید تا حساب کاربری شما را ایجاد کند.

برای تبدیل پروفایل ساده لینکدین به پروفایل حرفه‌ای مراحل زیر را دنبال کنید:

  • افزودن تصاویر پروفایل و پس‌زمینه
  • افزودن عنوان اصلی
  • تکمیل بخش خلاصه
  • تکمیل بخش Featured Section
  • بهینه کردن بخش Experience لینکدین
  • تکمیل بخش Education
  • افزودن مهارت‌ها
  • ویرایش آدرس پروفایل لینکدین

ببینیم نکات مربوط به تکمیل هرکدام از بخش‌های بالا در پروفایل لینکدین چیست و چطور باید آن‌ها را اضافه کنید.

افزودن تصاویر پروفایل و پس زمینه

اولین کاری که برای تبدیل پروفایل ساده به پروفایل حرفه‌ای در لینکدین باید انجام دهید، تکمیل و افزودن ۳ مورد اصلی تصویر اصلی، تصویر پس زمینه، عنوان اصلی پروفایل لینکدین است. این ۳ مورد اولین مواردی هستند که بازدیدکننده صفحه از پروفایل شما می‌بیند، به‌همین دلیل بهتر است خیلی سریع پس از ایجاد حساب کاربری آن‌ها را تکمیل کنید. اول از همه به سراغ افزودن تصاویر پروفایل می‌رویم.

اضافه کردن تصویر اصلی به پروفایل

زمانی که کاربران دیگر لینکدین از طریق جستجو به پروفایل شما می‌رسند، اولین چیزی که در پیش‌نمایش این پروفایل نظر آن‌ها را جلب می‌کند، تصویر اصلی پروفایل شما است:

نمونه پیش نمایش پروفایل لینکدین

بنابراین انتخاب یک تصویر حرفه‌ای احتمال این‌که از پروفایل شما بازدید کنند را بیشتر می‌کند. به همان میزان، یک تصویر بد و بی‌کیفیت خیلی سریع ممکن است کارفرما یا کانکشن جدید شما را فراری دهد. می‌پرسید چه تصویر پروفایل لینکدین چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ در ادامه توضیح می‌دهیم.

چه عکسی را برای پروفایل لینکدین انتخاب کنیم؟

تصویری که به‌عنوان تصویر اصلی پروفایل لینکدین انتخاب می‌کنید بهتر است پس‌زمینه ساده‌ای داشته باشد و در آن به‌طور مستقیم به دوربین نگاه کرده باشید. همچنین بهتر است قبل از ثبت تغییرات، از کیفیت مناسب تصویر و نورپردازی مناسب آن اطمینان حاصل کنید.

بنابراین باید چک‌لیست زیر را برای تصاویر در نظر بگیرید:

  • تصویر بهتر است پس‌زمینه ساده و تک رنگ داشته باشد. برای مثال دیوار یا فضای ساده دفتر کار پشت سرتان قرار گرفته باشد زیرا نباید توجه بیننده به نکته دیگری به جز صورت شما جلب شود.
  • حتما به دوربین مستقیم نگاه کنید و با اعتماد به نفس لبخند بزنید. سعی کنید از تصاویر سلفی برای پروفایل لینکدین استفاده نکنید، چون به اندازه کافی رسمی نیستند.
  • تصویر انتخابی شما باید نورپردازی مناسبی داشته باشد. تصاویر خیلی روشن یا خیلی کم‌نور برای پروفایل لینکدین مناسب نیستند.
  • تصویر باید از کیفیت و وضوح مناسبی برخوردار باشد چون تصاویر بی‌کیفیت اعتبار پروفایل شما را کم می‌کنند.
  • از عکاس بخواهید تصویر صورت شما را ترجیحا از شانه به بالا ثبت کند.
  • لباسی رسمی در زمان عکاسی به تن داشته باشید.

تصویر زیر، دو نمونه خوب و بد عکس برای پروفایل لینکدین را نشان می‌دهد:

نمونه بد و خوب عکس برای پروفایل لینکدین

روش اضافه کردن تصویر به پروفایل لینکدین چیست ؟

برای اضافه کردن تصویر اصلی به پروفایل لینکدین، روی محل تصویر در پروفایل کلیک کنید. این کار پنجره مربوط به افزودن تصویر را برای شما باز می‌کند:

افزودن تصویر به پروفایل لینکدین

برای استفاده از دوربین روی «Use Camera» بزنید یا اگر تصویر را از قبل آماده کرده‌اید، گزینه «Upload photo» را انتخاب و پس از انتخاب فایل تصویر، روی گزینه «Save photo» کلیک کنید تا تغییرات ذخیره شوند.:

نحوه اضافه کردن تصویر به پروفایل لینکدین

البته در پنجره افزودن تصاویر علاوه بر گزینه «Add photo» گزینه‌های دیگری برای ویرایش تصاویر و تغییر قاب‌بندی آن وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. هرچند توصیه کارشناسان این است که تصاویر پروفایل لینکدین را تا جای امکان ساده نگه دارید و از نورپردازی‌ها و افکت‌های غلیظ برای آن‌ها استفاده نکنید.

اگر بخواهید برچسب Hiring یا Open To Work به تصویر اضافه کنید، پس از ذخیره‌سازی و با کلیک دوباره روی کارد تصویر در پروفایل و انتخاب گزینه Frames می‌توانید این کار را انجام دهید:

انتخاب فریم برای تصویر پروفایل لینکدین

اضافه کردن تصویر پس زمینه به پروفایل

پس از تصویر اصلی پروفایل باید به سراغ تصویر پس‌زمینه پروفایل لینکدین بروید. اهمیت این تصویر به اندازه تصویر اصلی نیست اما اگر آن را درست انتخاب کنید، از دیگر کاربران لینکدین متمایز می‌شوید. البته لینکدین یک تصویر پیش‌فرض برای این بخش در نظر گرفته که جذابیت چندانی ندارد و بهتر است آن را با تصویر پس‌زمینه دیگری که به صورت سفارشی برای شما ایجاد شده، جایگزین کنید.

برای تغییر تصویر پس‌زمینه در پروفایل خود روی علامت دوربین گوشه تصویر کلیک کنید تا پنجره مربوط به آن برای شما باز شود:

انتخاب تصویر پس زمینه در لینکدین

روی گزینه Edit profile background کلیک و فایل تصویر را از سیستم انتخاب و در نهایت Save را انتخاب کنید:

انتخاب و ذخیره سازی تصویر پس زمینه لینکدین

بعد از انتخاب تصویر مانند تصویر پروفایل، گزینه‌های مختلفی مثل «برش» (Crop)، فیلتر و تنظیمات دیگر وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. برای تغییر تصویر روی گزینه «Change photo» کلیک کرده و پس از انتخاب تصویر، Apply را انتخاب کنید تا تغییرات اعمال شوند. در ادامه نیز پنجره را ببندید.

نکته مهم: برای انتخاب یا ایجاد تصویر پس‌زمینه مخصوص به خودتان می‌توانید از نرم‌افزارهای گرافیکی مثل Canva «+» استفاده کنید یا از وب‌سایت‌هایی مثل Unsplash «+» ایده بگیرید. این وب‌سایت‌ها قالب‌های آماده‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهند که به کمک آن‌ها می‌توانید تصاویر سفارشی برای خودتان ایجاد کنید.

نوشتن عنوان پروفایل لینکدین

بعد از نهایی کردن تصاویر، باید به سراغ عنوان پروفایل بروید. «عنوان» (Headline) یکی از مهم‌ترین بخش‌های پروفایل لینکدین شما است و به بخشی گفته می‌شود که در زیر نام شما در پروفایلتان قرار می‌گیرد. در عنوان پروفایل، اطلاعاتی در مورد موقعیت شغلی، حرفه و تخصص خود در اختیار کارفرما یا کانکشن جدید قرار می‌دهید. برای نوشتن این عنوان تا ۲۰۰ کاراکتر ظرفیت دارید. در ادامه دلایل اهمیت این بخش را بررسی می‌کنیم.

چرا عنوان لینکدین خیلی مهم است؟

عنوان لینکدین پس از تصویر اصلی پروفایل از اهمیت خیلی زیادی برخوردار است چون:

  • در نتایج جستجو به بازدیدکنندگان نمایش داده می‌شود و برگ برنده‌ای است که از طریق آن می‌توانید افراد را به کلیک روی پروفایل خود ترغیب کنید:
  • خلاصه کوتاهی از توانایی‌ها و مهارت‌های شما است و باید در آن نشان دهید چقدر حرفه‌ای هستید.

چطور عنوان لینکدین را بنویسیم؟

برای نوشتن عنوان مناسب در لینکدین به نکات و نمونه‌های زیر توجه کنید:

  • عنوان‌های مناسب برای پروفایل لینکدین معمولا دارای کلمه کلیدی حوزه تخصصی کسب و کار شما است و جزییات بیشتری در مورد شما و کاری که انجام می‌دهید یا علاقه دارید انجام دهید، در معرض دید بازدیدکننده قرار می‌دهد.
  • بهتر است عنوان پروفایل شامل موقعیت شغلی و سازمانی که در آن مشغول به کار هستید، باشد.
ذکر عنوان شغلی و نام سازمان در عنوان پروفایل
  • اگر در سازمان خاصی مشغول به کار نیستید، عنوان لینکدین را با اشاره کوتاهی به حوزه تخصصی و جزییات قابل‌توجه در مورد خودتان بنویسید:
نمونه بیان تخصص در عنوان لینکدین
  • هرگز از عنوان پیش‌فرضی که لینکدین برای شما در نظر می‌گیرد استفاده نکنید.
  • بهتر است در عنوان پروفایل از کلماتی مانند «در جستجوی شغل» یا «مشتاق فرصت‌های جدید» استفاده نکنید.

این نکته مهم را فراموش نکنید که عنوان پروفایل لینکدین، تبلیغ کوتاهی از شما و حوزه تخصص‌تان است و هرچه بتوانید آن را جذاب‌تر بنویسید، احتمال بیشتری وجود دارد که نظر کانکشن‌ها و کارفرمایان را جلب کنید. نمونه‌های بالا درست مطلق نیستند و باید عنوان مناسب را با توجه به توانمندی‌ها و حوزه تخصصی خودتان انتخاب کنید.

چطور عنوان لینکدین را اضافه کنیم؟

حالا که اهمیت عنوان و نکات مهم آن را درک کردید، باید یاد بگیرید چطور لازم است آن را به پروفایل لینکدین اضافه کنید. برای این کار، در صفحه اصلی پروفایل و کادر Introduction روی مداد ویرایش کلیک کنید تا صفحه مربوط به ویرایش اطلاعات برای شما باز شود:

کلیک روی آیکون مداد در بخش معرفی پروفایل لینکدین

عنوان موردنظرتان را در بخش Headline تایپ و روی گزینه Save کلیک کنید:

نحوه افزودن عنوان اصلی پروفایل لینکدین

تکمیل بخش خلاصه در لینکدین

بخش «خلاصه» (About) در لینکدین بعد از عنوان اصلی، بخشی است که می‌توان با اطمنینان گفت افرادی که وارد پروفایل شما می‌شوند، آن را به دقت می‌خوانند. در این بخش خلاصه کوتاهی در مورد خودتان و مسیر حرفه‌ای که تا زمان حال طی کرده‌اید بنویسید تا افراد با خواندن آن کمی در مورد شما شناخت پیدا کنند. در متنی که برای این بخش می‌نویسید باید بتوانید به ۳ سوال مهم پاسخ دهید:

  • چه کسی هستید؟
  • چه کارهایی انجام داده‌اید و چه دستاوردهایی داشته‌اید؟
  • چه کاری می‌توانید برای افراد و کسب و کارها انجام دهید؟

این بخش شباهت زیادی به خلاصه حرفه‌ای رزومه شما دارد، با این تفاوت که جزئی‌تر است و باید کمی جذاب‌تر و صمیمانه‌تر نوشته شود. در نوشتن این متن به نکات زیر توجه کنید:

  • خلاصه لینکدین را به‌صورت اول شخص بنویسید. شما چه که هستید و در چه کاری در حوزه کاریتان انجام داده‌اید؟
  • دو تا سه جمله اول را جذاب و گیرا شروع کنید تا بازدیدکننده به مطالعه ادامه آن ترغیب شود، چون پس از ورود به پروفایل شما، فقط ابتدای بخش خلاصه را می‌بیند و اگر بخواهد بقیه آن را بخواند، روی گزینه See More کلیک می‌کند:
جذابیت دو سه جمله ابتدایی بخش خلاصه لینکدین
  • کمی از علاقه‌مندی‌های شخصی در ابتدای خلاصه اضافه کنید تا بازدیدکننده پروفایل شناخت بیشتری در مورد شما به دست بیاورد. برای مثال، انگیزه حرفه‌ای شما چیست و کار روی چه موضوعاتی شما را هیجان‌زده می‌کند؟
  • در پاراگراف دوم خلاصه بهتر است در مورد یکی از اصلی‌ترین دستاوردهای شغلی و حرفه‌ای خود صحبت کنید. برای مثال بگویید چطور توانسته‌اید روی دستاوردهای شرکت محل کارتان تأثیر بگذارید.
  • طول متن این بخش را در حد سه تا چهار پاراگراف نگه دارید که هرکدام نهایتا از سه جمله تشکیل شده‌اند.
  • بخش‌های مختلف این متن را سعی کنید با جملات کوتاه و فهرست‌های نقطه‌ای از هم جدا کنید تا خواندن آن برای دیگران راحت‌تر باشد:
نمونه استفاده از فهرست نقطه ای در بخش خلاصه لینکدین

روش افزودن خلاصه به پروفایل لینکدین چیست ؟

برای افزودن خلاصه به پروفایل لینکدین روی علامت مداد گوشه کادر About کلیک کرده و در کادر مخصوص متن موردنظرتان را اضافه کنید:

نحوه افزودن بخش خلاصه به پروفایل لینکدین

این متن را می‌توانید هم فارسی و هم انگلیسی بنویسید و در پایان روی گزینه Save کلیک کنید تا تغییرات ذخیره شوند.

بخش Featured بهترین بخش برای جلب کردن توجه بازدیدکنندگان پروفایل به پست‌های مهم شما است و در قسمت پایینی بخش About پروفایل لینکدین شما قرار می‌گیرد. می‌توانید به این بخش پست‌ها و مقاله‌های لینکدین، لینک وب‌سایت‌های دیگر مثل ویدیو‌های کانال یوتیوب یا لینک صفحات وب‌سایت شخصی خودتان، فایل‌های دلخواهتان را به این بخش اضافه کنید. در لینکدین فارسی اغلب افراد لینک پست‌های پربازدید لینکدین خود را به این بخش اضافه می‌کنند:

افزودن بخش featured به پروفایل لینکدین

احتمالا سوال شما هم در مورد تکمیل این بخش این است که هنوز و برای شروع که هیچ پست یا محتوایی در لینکدین منتشر نکرده‌ایم، چطور باید این بخش را تکمیل کنیم؟ در پاسخ باید گفت لزومی ندارد همان ابتدای کار هیچ محتوای خاص و ویژه‌ای به این بخش اضافه کنید و بهتر است تکمیل این بخش را در پروفایل لینکدین به موکول کنید. فقط این نکته را بدانید که یکی از ویژگی‌های پروفایل لینکدین افراد متخصص و باسابقه، تکمیل این قسمت در لینکدین است.

برای تکمیل این بخش لازم است روی علامت + گوشه سمت راست کلیک کنید تا صفحه‌ای به شکل زیر برای شما باز شود که در آن می‌توانید انواع مختلفی از محتوا را انتخاب کنید:

افزودن بخش featured به پروفایل لینکدین

اگر گزینه پست را انتخاب کنید، فهرستی از پست‌های شما در لینکدین در صفحه جدید فهرست می‌شوند که برای افزودن آن‌ها به بخش Featured باید روی علامت ستاره Feature کلیک کنید. همچنین برای ویرایش این بخش، در کادر مربوط روی علامت مداد کلیک کنید تا به گزینه‌های حذف و ویرایش این پست‌ها دسترسی پیدا کنید:

تکمیل بخش Experience در لینکدین

بخش Experience لینکدین اولین بخشی است که در نیمه دوم پروفایل دیده می‌شود. البته قرار گرفتن بخش Experience بعد از بخش‌های دیگر چیزی از اهمیت این بخش کم نمی‌کند و باید سوابق شغلی و حرفه‌ای خود را با نهایت دقت در آن وارد کنید. این بخش شباهت بسیاری به بخش سوابق حرفه‌ای رزومه شما دارد. البته بهتر است اطلاعات موجود در رزومه را در این بخش کپی نکنید و چون محدودیت فضا ندارید، اطلاعات و جزییات بیشتری در مورد تجربیات حرفه‌ای و شغلی مختلفی که تا زمان حال داشته اید در آن وارد کنید.

نکات مهم در مورد افزودن سوابق شغلی به پروفایل لینکدین

زمانی که سوابق شغلی را به پروفایل لینکدین اضافه می‌کنید، حتما به نکات زیر توجه کنید:

  • برای هر موقعیت شغلی بهتر است پاراگراف توصیفی در حد یک یا دو جمله بنویسید. این جملات باید به دستاوردهای حرفه‌ای شما در آن موقعیت شغلی اشاره کنند. یکی از مواردی که نوشتن آن در این بخش بسیار تأثیرگذار است، اشاره به نتایج و دستاوردهای عددی شما برای کسب و کارتان است. برای مثال تعداد محصولات و خدمات فروخته شده می‌تواند اثربخشی بالای شما را در تیم فروش موردبحث بهتر و واضح‌تر نشان دهد:
استفاده از جملات توصیفی در بخش سوابق شغلی پروفایل لینکدین
  • در مواردی می‌توانید لینک صفحه یا نمونه کارهای موفق خود را نیز در این بخش اضافه کنید. مانند آنچه در تصویر بالا می‌بینید.

چطور سوابق شغلی را به پروفایل اضافه و ویرایش کنیم؟

برای افزودن تجربه کاری به پروفایل لینکدین، در کادر Experience روی علامت + کلیک کنید تا صفحه مربوط به افزودن سوابق برای شما باز شود:

افزودن بخش سوابق شغلی به پروفایل

در این صفحه لازم است اطلاعات و جزییات زیادی مثل «عنوان» (Title)، «سازمان» (Company)، «تاریخ شروع به کار» (Start Date)،  در مورد موقعیت شغلی به پروفایل لینکدین اضافه کنید:

نحوه افزودن اطلاعات شغلی به پروفایل

همچنین جزییات زیاد دیگری هم وجود دارند که می‌توانید در مورد موقعیت شغلی تعیین کنید، برای مثال:

  • به‌روزرسانی عنوان اصلی پروفایل لینکدین بر اساس موقعیت شغلی فعلی
  • افزودن بخش توضیحات به موقعیت شغلی با پر کردن Description
  • افزودن لینک یا فایل مرتبط به نمونه کار

بعد از اضافه کردن هر سابقه شغلی، برای ویرایش آن می‌توانید روی علامت مداد هر موقعیت کلیک و اطلاعات موجود در آن را ویرایش کنید:

ویرایش اطلاعات شغلی در پروفایل

تا این بخش یاد گرفتید مهم‌ترین بخش‌های پروفایل لینکدین چیست و چطور باید آن‌ها را بهینه کرد. در ادامه در مورد چند بخش دیگر می‌خوانید.

تکمیل بخش تحصیلات در پروفایل لینکدین

در بخش‌های قبلی به این نکته اشاره کردیم که پروفایل لینکدین رزومه آنلاین شما است و در این رزومه باید به سوابق تحصیلی هم اشاره کنید. در این بخش لازم است مقاطع تحصیلی خود را به همراه سال و نام مرکز آموزشی فهرست کنید. ازجمله مواردی که اضافه کردن آن‌ها به بخش تحصیلات در جلب نظر کارفرمایان و کانکشن‌های شما موثر است، می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • عضویت در انجمن‌های دانشجویی معتبر
  • معدل بالا
  • نمرات بسیار بالا آزمون‌ها
  • بورسیه تحصیلی یا دیگر دستاوردهای موفقیت‌آمیز دوران تحصیل

روش افزودن سوابق تحصیلی به پروفالی لینکدین چیست ؟

مانند بخش مربوط به تجربیات شغلی، برای افزودن سابقه به این بخش هم باید از علامت + روی کادر مربوط به همین بخش کمک بگیرید که شما را به صفحه زیر هدایت می‌کند:

افزودن بخش تحصیلات به پروفایل

در این بخش باید اطلاعات مهمی مانند نام دانشگاه یا مدرسه، مقطع و رشته تحصیلی، تاریخ شروع و پایان تحصیل و اطلاعات دیگر را به لینکدین اضافه کنید:

افزودن مشخصات سوابق تحصیلی به پروفایل

برای ویرایش اطلاعات هرکدام از بخش‌ها هم کافی‌ست روی علامت مداد کلیک کنید و تغییرات موردنظرتان را در آن اعمال کنید.

تکمیل بخش مهارت ها

تا این قسمت، بخش زیادی از پروفایل لینکدین شما تکمیل شده و فقط چند مورد دیگر مانده که لازم است به آن اضافه کنید. بعد از بخش تحصیلات، لازم است به سراغ مهارت‌ها بروید. لینکدین امکان افزودن ۵۰ مهارت سخت و نرم را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. تکمیل این بخش احتمال ظاهر شدن پروفایل شما را در نتایج جستجوهای دیگر کاربران لینکدین بالاتر می‌برد.

نکته مهم دیگر در مورد این بخش، آن است که کانکشن‌های شما می‌توانند با اندورس هرکدام از مهارت‌هایی که ذکر کرده‌اید، صلاحیت شما را در آن مهارت تایید کنند.

در این بخش بهتر است به جای وارد کردن تمام مهارت‌هایی که دارید، فقط آن‌هایی را ذکر کنید که می‌خواهید شما را به‌خاطر آن‌ها بشناسند یا مهارت‌هایی که واقعا در آن‌ها متخصص هستید. سعی کنید تا جای امکان این مهارت‌ها را جزیی و تخصصی نگه دارید. برای مثال اگر در حوزه محتوا مشغول به کار هستید، باید عبارت Content را در نوار جستجوی مهارت وارد کنید تا لینکدین مهارت‌های جزیی‌تر مربوط به آن‌ها را نیز به شما نشان دهد:

افزودن مهارت های جزیی به پروفایل

روش افزودن مهارت به پروفایل لینکدین چیست ؟

برای اضافه کردن مهارت، کافی‌ست در کادر مربوط روی گزینه Add Skills کلیک کنید و در صفحه‌ای که باز می‌شود، مهارت موردنظرتان را جستجو کنید:

نحوه افزودن مهارت به پروفایل

البته لینکدین در این بخش چند مهارت پیشنهادی بر اساس دیگر اطلاعات پروفایل به شما نشان می‌دهد که می‌توانید از آن‌ها هم استفاده کنید. برای ویرایش مهارت‌ها و تنظیم سه مهارت اصلی که در صفحه اصلی پروفایل به بازدیدکنندگان نمایش داده می‌شوند هم می‌توانید از علامت مداد در کنار کادر کمک بگیرید.

تا این بخش، صفحه لینکدین شما تا حد زیادی کامل شده و فقط یک مورد دیگر مانده که لازم است آن را تنظیم کنید و آن مربوط به آدرس پروفایل لینکدین است.

ویرایش پیوند یکتا و پروفایل عمومی لینکدین

بخش آخری که ویرایش آن در پروفایل لینکدین از ضروری است، پیوند یکتای پروفایل لینکدین شما است. زمانی که پروفایل خود را در لینکدین ایجاد می‌کنید، خود پلتفرم آدرسی را برای شما در نظر می‌گیرد که مانند تصویر زیر، ممکن است اعداد و حروف تصادفی در آن به کار رفته باشد. این موضوع از اعتبار پروفایل شما کم می‌کند و بهتر است خیلی زود این آدرس را ویرایش کنید. برای این کار، در گوشه سمت راست صفحه اصلی لینکدین، به بخش Edit public profile & URL بروید و روی آن کلیک کنید:

ویرایش پیوند یکتای پروفایل

در بخش «Edit your custom URL» روی علامت مداد کلیک کنید تا امکان ویرایش پیوند یکتا برای شما فراهم شود:

ویرایش پیوند یکتا

در این بخش می‌توانید حروف دلخواهتان از سه تا هزار کاراکتر اضافه کنید ولی نمی‌توانید علامت، فاصله یا عدد در این بخش قرار دهید. بهترین گزینه برای آدرس پروفایل لینکدین، نام و نام خانوادگی شما یا ترکیب‌هایی از آن است. با انجام این کار، پروفایل لینکدین را برای خودتان شخصی‌سازی می‌کنید.

اگر مراحل بالا را به‌درستی انجام داده باشید، پروفایل لینکدین شما تا حدی زیادی تکمیل شده و می‌توانید با اطمینان خاطر از آن به‌عنوان رزومه آنلاین استفاده کنید. ادامه مسیر، مربوط به فعالیت بیشتر در لینکدین است که با ارسال درخواست کانکشن برای دیگر کاربران، تولید محتوای مرتبط و تخصصی، تلاش برای دریافت تاییدیه و توصیه‌نامه از افراد متخصص صورت می‌گیرد.

بخش های مختلف اکانت لینکدین چیست ؟

اگر تا این قسمت از مطلب را به‌خوبی مطالعه کرده باشید، می‌دانید لینکدین چیست و چه کاربردهایی دارد. همچنین روش ساخت پروفایل حرفه‌ای لینکدین را یاد گرفتید. در ادامه، بخش‌های مختلف حساب کاربری لینکدین را بررسی می‌کنیم. شبکه اجتماعی لینکدین در دو نسخه وب و اپلیکیشن لینکدین ارائه می‌شود و زمانی که اولین بار وارد آن می‌شوید، ممکن است محیط آن کمی برای شما گیج‌کننده باشد. در ادامه، بخش‌های مهم و اصلی حساب کاربری لینکدین را بررسی می‌کنیم.

پس از ایجاد حساب کاربری در این شبکه اجتماعی، صفحه‌ای به شکل زیر برای شما باز می‌شود:

بخش های مختلف حساب کاربری در لینکدین چیست
بخش‌های مهم حساب کاربری در لینکدین (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

بخش‌های مهم در تصویر بالا عبارت‌اند از:

  • «پروفایل» (Profile)
  • کادر گروه‌های لینکدین
  • «کادر جستجو» (Search Box)
  • «خانه» (Home)
  • «شبکه من» (My Network)
  • «شغل‌ها» (Jobs)
  • «پیام‌رسانی» (Messaging)
  • «اعلان‌ها» (Notifications)
  • آیکون Me
  • بخش مربوط به پست‌گذاری در لینکدین

ببینیم نقش هرکدام از بخش‌های بالا در حساب کاربری لینکدین چیست و به چه مواردی اشاره دارند.

پروفایل لینکدین کجاست؟

در بخش‌های قبلی در پاسخ به سوال لینکدین چیست به این نکته اشاره کردیم که پروفایل لینکدین صفحه‌ای است که کاربران دیگر از حساب کاربری شما می‌بینند. این بخش در حقیقت رزومه لینکدینی شما است که تنظیمات و تغییرات مختلف را در آن اعمال می‌کنید. صفحه پروفایل چند بخش اصلی دارد که می‌توانید بعدا گزینه‌هایی را به آن اضافه کنید. ازجمله بخش‌های مختلف پروفایل می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • بخش معرفی (Introduction): اولین بخشی که هر بازدیدکننده از پروفایل شما می‌بیند. بخش Introduction شامل بخش‌های زیر است:

در شکل زیر، همه این بخش‌ها را نشان داده‌ایم:

معرفی بخش های اصلی پروفایل لینکدین
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.
  • بخش خلاصه (About): در این کادر باید خلاصه کوتاهی از زمینه شغلی و حوزه‌هایی که در آن‌ها مشغول به کار بوده‌اید، بنویسید.
بخش خلاصه پروفایل لینکدین
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

نکته مهم: دو بخش Introduction و About بخش‌هایی از پروفایل شما هستند که در قسمت بالایی صفحه قرار می‌گیرند یعنی کاربران قبل از اسکرول اول در پروفایل شما اطلاعات موجود در آن‌ها را می‌بیند. بنابراین مطمئن شوید که این دو بخش را با نهایت دقت تکمیل می‌کنید. در ادامه نکات مربوط به تکمیل این بخش‌ها را به‌طور کامل یاد می‌گیرید.

  • بخش فعالیت‌ها (Activity): این بخش خلاصه کوتاهی از تعامل‌ها و فعالیت‌های شما در لینکدین به بازدیدکنندگان نمایش می‌دهد:
بخش activity پروفایل لینکدین
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.
  • بخش سوابق شغلی (Experience): بخش تجربه‌ها برای وارد کردن سوابق شغلی و حرفه‌ای شما ایجاد شده و بهتر است سوابق شغلی خود را در ترتیب زمانی جدید به قدیمی در آن وارد کنید.
بخش سوابق شغلی در پروفایل لینکدین
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.
  • بخش تحصیلات (Education): بخش تحصیلات برای نمایش سوابق تحصیلی شما ایجاد شده و باید مراحل تحصیل خود را از آخرین مقطع به ترتیب در آن وارد کنید.
بخش تحصیلات پروفایل لینکدین
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.
  • بخش گواهینامه‌ها و مدارک (Licenses & Certificates): در این بخش باید گواهینامه و مدارک مهارت‌های حرفه‌ای و تحصیلی خود را وارد کنید.
بخش گواهینامه‌ها در پروفایل لینکدین
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.
  • بخش Languages: در این بخش می‌توانید زبان‌هایی را که در سطوح مختلف آموزش دیده‌اید، اضافه کنید.
بخش زبان ها در پروفایل لینکدین
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.
  • بخش مهارت و تاییدیه (Skills & Endorsement): در این بخش مهارت‌های مختلف خود را فهرست می‌کنید و اگر از کانکشن‌های دیگر «تاییدیه مهارت» (Endorsements) دریافت کرده باشید، کاربران می‌توانند آن را در کنار مهارت مربوط به آن ببینند:
بخش مهارت ها در پروفایل لینکدین
  • بخش توصیه‌نامه‌ها (Recommendations): در این بخش کاربران توصیه‌‌نامه‌هایی را که از کانکشن‌های دیگر دریافت کرده‌اید، مشاهده می کنند:
بخش توصیه نامه در پروفایل لینکدین

در پروفایل لینکدین علاوه بر بخش‌هایی که تا این بخش گفتیم، بخش‌های دیگری هم وجود دارند که می‌توانید از طریق منوی Add Profile Section در قسمت Introduction آن‌ها را به پروفایل اضافه یا از آن حذف کنید. این منو در بخش معرفی قرار گرفته است:

بخش add profile section در پروفایل لینکدین

نکته مهم: با کلیک روی این گزینه، صفحه زیر برای شما باز می‌شود که می‌توانید تنظیمات بخش‌های مختلف پروفایل را در آن اعمال کنید:

بخش add profile section در پروفایل لینکدین

در بخش بعدی به‌طور مفصل یاد می‌گیرید روش ساخت پروفایل لینکدین حرفه‌ای چیست و هم‌چنین نکات مربوط به نوشتن هرکدام از این بخش‌ها را به‌طور مفصل بررسی می‌کنیم. قبل از آن باید دیگر بخش‌های حساب کاربری لینکدین را بشناسید.

بخش رویداد‌ها و گروه ها در لینکدین

به صفحه حساب کاربری در لینکدین برمی‌گردیم. بخش بعدی که در زیر کادر پروفایل قرار گرفته، بخشی برای مدیریت و بررسی گروه‌ها، رویداد‌ها و هشتگ‌هایی است که آن‌ها را در لینکدین دنبال می‌کنید:

بخش recent در حساب کاربری لینکدین

در مطلب زیر از مجله فرادرس، در مورد نحوه ایجاد و مدیریت گروه در لینکدین توضیح داده‌ایم:

کادر جستجو

بخش مهم دیگر کادر یا نوار جستجوی لینکدین است که در گوشه بالا و سمت چپ تصویر قرار گرفته است. در این بخش می‌توانید نام افراد، فرصت‌های شغلی و صفحات سازمانی کسب و کارهای مختلف را جستجو کنید. کافی‌ست عبارت موردنظرتان را در نوار جستجو وارد کنید و در ادامه، روی ذره‌بین جستجو یا کلید Enter کلیک کنید:

نوار جستجوی لینکدین

لینکدین در پاسخ پروفایل افراد و سازمان‌هایی را که نام آن‌ها را وارد کرده‌اید، به همراه موارد پیشنهادی خودش را به شما نشان می‌دهد:

نمونه استفاده از نوار جستجوی لینکدین

خانه

صفحه اصلی یا Homepage صفحه‌ای است که با هربار ورود به لینکدین، به آن هدایت می‌شوید. در این بخش می‌توانید آخرین پست‌ها و به‌روزرسانی‌های کانکشن‌های خود را در ترتیب زمانی با بر اساس محبوبیت و میزان دیده شدن ببینید:

بخش های home در لینکدین

همچنین در این بخش می‌توانید خودتان در لینکدین پست‌گذاری کنید، جدیدترین اخبار را ببینید و به بخش Help Center لینکدین دسترسی پیدا کنید.

بخش My Network

در قسمت My Network حساب کاربری لینکدین سه بخش اصلی می‌بینید:

  • بخش اول در گوشه سمت چپ برای مدیریت ارتباطات حساب کاربری شما ایجاد شده است.
  • بخش دوم برای مدیریت دعوت‌نامه‌های ارسال شده و دریافتی است.
  • بخش سوم پیشنهادات لینکدین را با توجه به شبکه مخاطبان شما نشان می‌دهد.
بخش های مختلف my network در لینکدین

بخش شغل ها

با کلیک روی آیکون Jobs می‌توانید از ابزار جستجوی شغل لینکدین برای پیدا کردن فرصت‌های شغلی فعال استفاده کنید. نتایج حاصل از این جستجو را می‌توانید بر اساس موقعیت مکانی، سطح تجربه و چند فیلتر دیگر متناسب با نیاز خودتان دسته‌بندی کنید:

ابزار جستجوی شغل لینکدین
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

همچنین در این بخش می‌توانید موقعیت‌های شغلی که برای آن‌ها درخواست ارسال کرده‌اید پیگیری کنید و چند توصیه شغلی پیشنهادی هم از طرف لینکدین ببینید.

بخش پیام رسانی در حساب کاربری لینکدین

در بخش Messaging در لینکدین می‌توانید فهرستی از گفتگوهای خصوصی خود را ببینید. لینکدین به‌صورت خودکار پیام‌های این بخش را بر اساس سه وضعیت ارسال از طرف کانکشن‌ها، پیام خصوصی InMail و اسپم دسته‌بندی می‌کند. این قابلیت باعث می‌شود مدیریت پیام‌ها خصوصا زمانی که تعداد آن‌ها زیاد است، برای شما آسان‌تر شود:

بخش پیام رسانی در لینکدین

همچنین در صفحه پیام‌رسانی می‌توانید خودتان پیام بنویسید و به همراه فایل برای کانکشن‌ها ارسال کنید. پیام‌های InMail در لینکدین به آن دسته از پیام‌های خصوصی گفته می‌شود که برای افرادی خارج از فهرست کانکشن‌ها شما ارسال می‌شوند. ارسال پیام‌های InMail تنها با خرید نسخه پریمیوم لینکدین امکان‌پذیر است.

بخش اعلان در حساب کاربری لینکدین

در این بخش می‌توانید نوتیفیکیشن‌های اخیر حساب کاربری خود را ببینید. برای مثال، اگر کسی از پروفایل شما دیدن کرده باشد، در این بخش می‌توانید نام و زمان بازدید او را ببینید:

بخش اعلان ها در لینکدین

در صورت دریافت نوتیکفیکیشن‌های جدید، روی علامت این بخش یک نقطه قرمز‌رنگ به همراه تعداد اعلان‌ها نمایش داده می‌شود که تا زمانی که نوتیفیکیشن‌ها را به‌طور کامل بررسی نکرده باشید، همچنان باقی می‌ماند.

آیکون Me در لینکدین

با کلیک روی آیکون Me که تصویر کوچکی از عکس پروفایلتان در لینکدین به شما نشان می‌دهد، منوی جدیدی به شکل زیر برای شما باز می‌شود:

آیکون me در حساب کاربری لینکدین

در این منو می‌توانید خیلی سریع تنظیمات پایه حساب کاربری، مسائل مربوط به حریم خصوصی و گزینه‌های پیشرفته‌تر تنظیمات حساب کاربری را ببینید. همچنین مدیریت تاریخچه پست‌ها، تغییر زبان پروفایل و خروج از حساب کاربری از طریق گزینه‌های مختلف این بخش قابل‌انجام است.

اصطلاحات مهم لینکدین کدام اند؟

تا این‌جا به خوبی می‌دانید لینکدین چیست و استفاده از آن چه کاربرد و اهمیتی برای افراد و سازمان‌ها دارد. پس از ایجاد حساب کاربری در لینکدین با اصطلاحات جدیدی روبه‌رو می‌شوید که بعضی از آن‌ها فقط در لینکدین کاربرد دارند. در این بخش چند مورد از مهم‌ترین این اصطلاحات را بررسی می‌کنیم تا هم بهتر نحوه کار این شبکه اجتماعی را درک کنید و هم فعالیت در آن را یاد بگیرید. این اصطلاحات عبارت‌اند از:

  • «پروفایل» (Profile)
  • «استخدام‌کننده» (Recruiter)
  • «کانکشن» (Connection)
  • «دعوت‌نامه» (Invitation)
  • «توصیه‌نامه» (Recommendation)
  • «تایید یا اندورس» (Endorsement)
  • «حوزه کاری» (Industry)

در ادامه، هرکدام از موارد بالا را بررسی می‌کنیم.

پروفایل لینکدین چیست

پروفایل به صفحه‌ای در لینکدین گفته می‌شود که هر کاربر پس از کلیک روی نام شما در این شبکه اجتماعی به آن هدایت می‌شود. پروفایل لینکدین را مانند رزومه آنلاینی ببینید که مشخصات و اطلاعات مربوط به سوابق کاری، تحصیلی و مهارت‌های مختلف خود را به آن اضافه می‌کنید. هم‌چنین می‌توانید با افزودن تصویر به پروفایل و خلاصه کوتاهی از خودتان به پروفایل لینکدین آن را تکمیل کنید تا بهتر نظر بازدیدکنندگان را به خود جلب کنید.

استخدام کننده

منظور از استخدام‌کننده در لینکدین فردی است که وظیفه جذب و استخدام نیروهای جدید را در سازمانی خاص برعهده می‌گیرد. این افراد در لینکدین پست‌های «فرصت شغلی» (Job Opening) در حساب کاربری خود منتشر کرده یا تلاش می‌کنند از قابلیت جستجوی لینکدین برای پیدا کردن افراد متخصص استفاده کنند.

در بسیاری از موارد این افراد را در لینکدین می‌توانید با برچسب بنفش‌رنگ Hiring روی تصویر پروفایل ببینید:

نمونه وضعیت در حال استخدام در پروفایل لینکدین
وضعیت در حال استخدام در پروفایل لینکدین (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

این افراد ممکن است به‌صورت مستقیم به افراد واجد شرایط موقعیت شغلی درخواست همکاری ارسال کنند.

کانکشن connection در لینکدین چیست ؟

در لینکدین افراد از طریق شبکه مخاطبان به یکدیگر مرتبط می‌شوند. به هر کدام از افراد حاضر در این شبکه، کانکشن گفته می‌شود. مفهوم کانکشن در لینکدین چیزی شبیه به دوست در فیس بوک است. با اضافه کردن افراد به فهرست کانکشن‌ها در لینکدین، می‌توانید برای آن‌ها پیام خصوصی ارسال کنید، از به‌روزرسانی‌های پروفایل آن‌ها باخبر شوید، پست‌های آن‌ها را در بخش فید حساب کاربری خودتان ببینید و از آن‌ها درخواست توصیه‌نامه کنید. در لینکدین سه نوع کانکشن یا به عبارت بهتر سه سطح ارتباطی با دیگر کاربران وجود دارد:

  • «کانکشن درجه یک» (1st Degree Connection)
  • «کانکشن درجه دو» (2nd Degree Connection)
  • «کانکشن درجه سه» (3rd Degree Connection)
سطح کانکشن ها در linkedin

در مطلب زیر به‌طور مفصل در مورد کانکشن بحث کرده‌ایم:

سطح هر کانکشن را می‌توانید در کنار نام کاربرد موردنظرتان ببینید. در ادامه، در مورد هرکدام از انواع کانکشن به‌طور مختصر توضیح می‌دهیم.

کانکشن درجه یک

کانکشن درجه یک به شخصی گفته می‌شود که یا شما به او درخواست برقراری ارتباط ارسال کرده‌اید یا به او به شما درخواست برقراری ارتباط ارسال کرده است. در هر صورت، این فرد در حال حاضر عضو شبکه لینکدین شما است.

کانکشن درجه یک در لینکدین

کانکشن درجه دو

کانکشن درجه دو در شبکه مخاطبان لینکدین شما عضو نیست ولی در فهرست مخاطبان کانکشن‌های درجه یک شما حضور دارد. از طریق ارسال درخواست برقراری ارتباط می‌توانید کانکشن درجه دو را به کانکشن درجه یک حساب کاربری خود تبدیل کنید.

کانکشن درجه دو در لینکدین

کانکشن درجه سه

کانکشن درجه سه هم یک پله از کانکشن درجه دو دورتر است و در فهرست مخاطبان کانکشن درجه دو شما یافت می‌شود.

کانکشن درجه سه در لینکدین

نکته مهم: در نسخه رایگان لینکدین در هفته می‌توانید بین ۸۰ تا ۱۰۰ درخواست برقراری ارتباط (دعوت‌نامه) برای دیگران ارسال کنید. هم‌چنین امکان حذف کانکشن هم در لینکدین وجود دارد که در مطلب زیر به آن پرداخته‌ایم:

تا اینجا می‌دانید مفهوم کانکشن و درجه‌بندی آن در لینکدین چیست در ادامه، اصطلاح مهم دیگری به نام دعوت‌نامه را بررسی می‌کنیم.

دعوت نامه یا invitation در لینکدین چیست ؟

دعوت‌نامه در لینکدین درخواستی است که در لینکدین برای دیگران ارسال می‌کنید تا به شبکه مخاطبان اضافه شده و به کانکشن درجه یک شما تبدیل شوند. به‌عبارت بهتر، ایجاد کانکشن در لینکدین از طریق ارسال دعوت‌نامه برای دیگر اعضا امکان‌پذیر است و هرکدام از افرادی که دعوت شما را می‌پذیرند به کانکشن شما تبدیل می‌شوند و در شبکه مخاطبان شما قرار می‌گیرند.

در زمان ارسال دعوت‌نامه برای دیگران می‌توانید متن دلخواه و سفارشی را به دعوت‌نامه اضافه کنید و انگیزه و اشتیاق خود برای ارسال دعوت‌‌نامه به شخص دریافت‌کننده ابزار کنید. برای این کار کافی‌ست وارد پروفایل فرد موردنظر شوید و روی گزینه Connect کلیک کنید.  اگر گزینه Connect وجود نداشت، روی More بزنید و از منوی باز شده Connect را انتخاب کنید. با این کار صفحه‌ای به شکل زیر می‌بینید:

نحوه ارسال دعوت نامه

متن موردنظرتان را در کادر مربوطه بنویسید و روی گزینه Send کلیک کنید. البته نوشتن این متن برای ارسال دعوت‌نامه الزامی نیست و می‌توانید فقط برای دیگر کاربران دعوت‌نامه معمولی ارسال کنید.

مفهوم pending invitation

زمانی که برای دیگر کاربران لینکدین دعوت‌نامه ارسال می‌کنید، دعوت‌نامه تا زمان قبول یا رد درخواست در حالت «بلاتکلیف» (Pending) باقی می‌ماند. برای بررسی وضعیت دعوت‌نامه‌ها می‌توانید از بخش My Network حساب کاربری، در کادر Invitations هم دعوت‌نامه‌های ارسال شده توسط کاربران و هم دعوت‌نامه‌های ارسال شده توسط خودتان را ببینید. زمانی که روی گزینه See all کلیک می‌کنید، صفحه جدیدی برای شما باز می‌شود که در تب «Sent» آن دعوت‌نامه‌های ارسالی خودتان برای دیگران قابل دیدن و حذف کردن است:

درخواست کانکشن ارسال شده در لینکدین

تعریف توصیه نامه در لینکدین چیست ؟

«توصیه‌نامه» متنی کوتاه در حد یک یا دو پاراگراف است که کانکشن‌های شما در موردتان می‌نویسند و در آن به نقاط قوت و مهارت‌های مثبت و اثرگذار شما در زمینه شغلی اشاره می‌کنند. توصیه‌نامه را معمولا آن دسته از کانکشن‌هایی که شما را از نزدیک می‌شناسند یا تجربه همکاری با شما را در گذشته داشته‌اند، می‌نویسند. البته در بسیاری از موارد باید از افراد درخواست کنید تا برای شما توصیه‌نامه بنویسند. برای جبران این لطف می‌توانید شما هم برای دیگران توصیه‌نامه بنویسید.

اندورس endorse در لینکدین

«اندورس» (Endorse) در زبان انگلیسی به معنی «تایید و حمایت» است. در شبکه اجتماعی لینکدین نیز اصطلاح اندورس زمانی استفاده می‌شود که کانکشن‌های شما مهارت‌ها و توانایی‌های حرفه‌ای شما را در پروفایل لینکدین تایید می‌کنند. وجود اندورس در پروفایل لینکدین حساب کاربری شما را معتبرتر نشان می‌دهد و تأثیر بسیار خوبی روی سازمان‌ها و کارفرماها می‌گذارد.

بخش مهارت ها در لینکدین

در مطلب زیر از مجله فرادرس به‌طور مفصل در مورد اندرورس بحث شده است:

منظور از industry در لینکدین چیست ؟

در زمان تنظیم و تکمیل پروفایل در لینکدین، پلتفرم این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد که حوزه کاری هماهنگ با سازمان یا نوع شغلی را که مشغول به انجام آن هستید، به‌طور دقیق انتخاب کنید. با افزودن حوزه کاری به پروفایل، افراد و سازمان‌ها راحت‌تر شما را پیدا می‌کنند و شما هم راحت‌تر می‌توانید افراد متخصص اکوسیستم کاری خود را پیدا کنید.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «بازاریابی شبکه های اجتماعی» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا - مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن افزایش ترافیک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

آیا لینکدین رایگان است؟

یکی از سوالاتی که همیشه بعد از سوال لینکدین چیست پرسیده می‌شود این است که «آیا لینکدین رایگان است» همین ابتدای کار خیالتان را از این بابت راحت کنیم که ثبت‌نام در لینکدین، اشتراک‌گذاری پست و شبکه‌سازی در آن کاملا رایگان است. پس برای شروع نیازی به پرداخت هیچ هزینه‌ای ندارید. البته لینکدین علاوه بر نسخه پایه و رایگان خود، نسخه پولی (پریمیوم) هم دارد که سطح دسترسی بیشتر و قابلیت‌های گسترده‌تری را در اختیار کاربران حرفه‌ای قرار می‌دهد. در ادامه، قابلیت‌ها و جزییات نسخه های مختلف لینکدین را بررسی می‌کنیم.

نسخه رایگان لینکدین

بهترین گزینه برای شروع فعالیت در لینکدین ثبت‌نام در نسخه رایگان آن است. همه می‌توانند به‌طور کاملا رایگان در لینکدین ثبت‌نام کنند و از قابلیت‌های اصلی و پایه لینکدین استفاده کنند. ثبت‌نام در لینکدین هم از طریق وب‌سایت و هم از طریق اپلیکیشن آن امکان‌پذیر است.

قابلیت‌های نسخه رایگان LinkedIn

در فهرست زیر به قابلیت‌های این نسخه اشاره کرده‌ایم:

  • ساخت پروفایل حرفه‌ای در لینکدین (با امکان افزودن سوابق کاری، تحصیلی، مهارت‌ها و علاقه‌مندی‌ها)
  • شبکه‌سازی با افراد حاضر در فهرست مخاطبان ایمیل و «کانکشن‌های درجه دو» (2nd-degree Connections)
  • دریافت نامحدود پیام‌های InMail از کاربران دیگر (استخدام‌کنندگان و افراد خارج از شبکه کانکشن‌های شما)
  • جستجوی پروفایل دیگر اعضای لینکدین در نوار جستجوی بالای صفحه
  • ذخیره‌سازی پست‌ها و تنظیم یادآور
  • ایجاد و عضویت در گروه‌های لینکدین

محدودیت‌های لینکدین رایگان چیست ؟

بد نیست در اینجا به چند مورد از محدودیت‌های نسخه رایگان لینکدین هم اشاره کنیم. این موارد در زیر فهرست شده‌اند:

  • محدود بودن تعداد جستجوها تا ۱۰۰ مورد در ماه
  • امکان ارسال پیام خصوصی فقط به کانکشن‌ها (فعال نبودن قابلیت ارسال پیام‌های InMail)
  • نمایش مشخصات فقط ۵ بازدیدکننده آخر پروفایل

لینکدین علاوه بر نسخه رایگان خود، ۶ نسخه پولی با قابلیت‌های مختلف به کاربران حرفه‌ای ارائه می‌کند که در ادامه آن‌ها بررسی می‌کنیم.

استفاده از Linkedin برای شبکه سازی حرفه ای

لینکدین پریمیوم

حالا که می‌دانید قابلیت‌ها و محدودیت‌های نسخه رایگان لینکدین چیست به سراغ نسخه پولی آن می‌رویم که برای استفاده از قابلیت‌های حرفه‌‌ای‌تر در لینکدین می‌توانید از آن استفاده کنید. از اصلی‌ترین ویژگی‌های نسخه‌های پولی Linkedin می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • می‌توانید برای اعضای دیگر لینکدین پیام خصوصی InMail ارسال کنید.
  • به دوره‌های آموزشی پلتفرم لینکدین (LinkedIn Learning) دسترسی نامحدود دارید.
  • می‌توانید به‌صورت نامحدود پروفایل افراد و سازمان‌هایی را که از صفحه شما بازدید کرده‌اند، ببینید.
  • می‌توانید از قابلیت‌های جستجوی پیشرفته در لینکدین و دستیابی به نتایج گسترده‌تر استفاده کنید.
  • و بسیاری از قابلیت‌های دیگر

انواع نسخه های پولی لینکدین

نسخه‌های پولی لینکدین با شش کاربرد و هزینه‌های مختلف ارائه می‌شوند که بد نیست نام آن‌ها را بدانید:

  • نسخه لینکدین Premium Career: مناسب برای افراد حرفه‌ای جویای کار از نظر قابلیت‌های جستجوی پیشرفته شغل (هزینه ۳۰ دلار در ماه)
  • نسخه لینکدین Premium Business: مناسب برای کسب و کارهای کوچک و متوسط از نظر دسترسی به داده‌های بازاریابی (هزینه ۶۰ دلار در ماه)
  • نسخه لینکدین Sales Navigator: مناسب برای فروشندگان حرفه‌ای از نظر ایجاد مخاطب راغب (لید) (هزینه ۸۰ دلار در ماه)
  • نسخه لینکدین Navigator Team: مناسب برای تیم‌های فروش حرفه‌ای از نظر سطح همکاری و ابزارهای رصد مخاطب راغب (لید) (هزینه ۱۳۵ دلار در ماه)
  • نسخه لینکدین Recruiter Lite: مناسب برای کسب و کارهای کوچک و افراد حرفه‌ای شاغل در حوزه جذب و استخدام از نظر ابزارهای استخدامی (هزینه ۲۴۰۰ دلار در ماه)
  • نسخه لینکدین Recruiter: مناسب برای کسب و کارهای بزرگ و تیم‌های حرفه‌ای منابع انسانی از نظر دسترسی گسترده به ابزارهای جذب نیرو (هزینه ۹۰۰۰ دلار در سال)
نسخه های پریمیوم لینکدین
نسخه‌های پریمیوم لینکدین (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

جمع‌بندی

در بخش‌های قبلی آموختید شبکه اجتماعی لینکدین چیست و چه کاربردهایی دارد. لینکدین هم برای افراد و هم برای سازمان‌ها کاربردهای فراوانی دارد که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • کاربرد برای سازمان‌ها: پیدا کردن افراد متخصص و تولید محتوا با هدف بازاریابی محصولات و خدمات
  • کاربرد برای افراد: شبکه‌سازی با افراد متخصص و پیدا کردن فرصت‌های شغلی فعال

شبکه اجتماعی لینکدین با نسخه رایگان و نسخه‌های پریمیوم خود امکانات متعددی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که ساخت رزومه آنلاین، امکان افزودن سوابق شغلی، ارسال درخواست کانکشن یا توصیه‌نامه به افراد متخصص ازجمله این قابلیت‌ها است. همچنین به این نکته اشاره کردیم که ساخت حساب کاربری در لینکدین کافی نیست و باید حتما با تکمیل پروفایل آن را به یک حساب کاربری حرفه‌ای تبدیل کنید. در ادامه نیز به این نکته اشاره کردیم که منظور از تکمیل حساب کاربری لینکدین، افزودن تصویر اصلی و تصویر پس‌زمینه، اضافه کردن عنوان اصلی، درج سوابق شغلی و تحصیلی و بیان مهارت‌ها به آن است.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
StandOut CVGCFGlobalwizalyneProfessor Heather Austin
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *