قند ادرار نشانه چیست؟

۴۵۷۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۴ دی ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
قند ادرار نشانه چیست؟

آزمایش گلوکز یا قند ادرار آزمایشی ساده برای آنالیز سطح قند ادرار است. بدین ترتیب مشخص خواهد شد که عملکرد انسولین در بدن شما به درستی انجام می‌گیرد یا دچار اختلال شده است.

چرا باید آزمایش قند ادرار بدهیم؟

آزمایش قند ادرار برای کنترل سلامت، اندازه‌گیری سطح قند بدن و درمان به موقع ضروری است. در گذشته، آزمایش‌ ادرار روش اصلی برای سنجش قند در بدن افرادی بود که مستعد ابتلا به دیابت بودند، با این حال امروزه آزمایش‌های دقیق‌تر و آسان‌تری قابل انجام هستند. در برخی موارد ممکن است پزشک آزمایش قند ادرار را، برای بررسی مشکلات کلیوی یا عفونت «مجاری ادرار» (urinary tract infection) تجویز کند.

آزمایش قند ادرار چیست؟

این آزمایش، روشی ساده و سریع برای تشخیص میزان قند در ادرار است. قند، نوعی کربوهیدرات است که بدن برای تولید انرژی به آن نیاز دارد. در واقع بدن، کربوهیدرات مصرفی مانند میوه‌، حبوبات یا سبزیجات و فیبر را به قند تبدیل می‌کند. میزان بالای قند در بدن، می‌تواند نشانه‌ای از بیماری یا اختلالات مختلف باشد که در صورت عدم درمان و بالا ماندن سطح آن، عوارضی جدی به دنبال دارد.

آزمایش قند ادرار با نمونه‌گیری ساده از ادرار و قرار دادن نوار مخصوص آزمایش در آن انجام می‌شود. بعد از چند لحظه، با توجه به تغییر رنگ نوار می‌توان وجود قند و میزان آن را در ادرار مشخص نمود. اگر میزان قند ادرار بالا یا متوسط باشد، پزشک آزمایش‌های بیشتری برای تشخیص علت آن تجویز می‌کند. شایع‌ترین دلیل افزایش قند، دیابت است که بر توانایی مصرف و سطح قند خون تاثیر می‌گذارد. اگر دیابتی هستید یا نشانه‌هایی از این بیماری دارید، کنترل قند ادرار و آزمایشات دوره‌ای را فراموش نکنید. نشانه‌های دیابت شامل موارد زیر هستند:

  • تشنگی مفرط
  •  تاری دید
  • خستگی

توصیه اکید می‌شود که اگر این علائم را دارید به آنها بی‌توجه نمانید. دیابت می‌تواند به عواقب بلند مدت مانند مشکلات کلیوی و عوارض عصبی منجر شود.

چگونه برای آزمایش قند ادرار آماده شویم؟

قبل از انجام آزمایش، درباره داروهای مصرفی خود با پزشک مشورت کنید چون برخی داروها بر نتیجه آزمایش تاثیر می‌گذارند. ضمن اینکه نباید مصرف داروهای خود بدون تجویز پزشک را قطع کنید.

آزمایش قند ادرار چطور انجام می‌شود؟

نمونه ادرار در ظرف پلاستیکی درپوش‌داری ریخته و به مسئول آزمایشگاه تحویل داده می‌شود. پس از دفع کمی از ادرار، مقدار مناسبی از آن را در ظرف نمونه‌گیری خالی کنید، در ظرف را ببندید و آن را در جای مناسبی که مسئول آزمایشگاه مشخص کرده، قرار دهید. آزمایش‌های اندازه گیری معمولا سریع انجام می‌شوند و طی چند روز نتیجه به اطلاع شما خواهد رسید.

قند ادرار
مقدار مناسبی از ادرار را در ظرف پلاستیکی درپوش‌دار آزمایشگاه بریزید و در جایی که معین شده بگذارید تا تکنسین آزمایشگاه سطح قند ادرار را اندازه‌گیری کند.

جواب آزمایش قند ادرار

میزان غیر طبیعی قند در ادرار، از ۰ تا ۰/۸ میلی‌مول در لیتر است. مقدار بالاتر می‌تواند نشانه‌ای از اختلال قند خون باشد. دیابت، شایع‌ترین دلیل افزایش سطح قند در بدن است. پزشک با مشاهده نتیجه آزمایش، علت بالا بودن قند را پیگردی می‌کند. گاهی افزایش سطح قند در ادرار به علت بارداری است. زنان بارداری که سطح قند در ادرارشان بالاست باید به دقت سطح قند در دوران بارداری خود را کنترل کنند.

سطوح بالای قند در ادرار می‌تواند ناشی از«گلیکوزوری ‌کلیوی» (Renal Glycosuria) هم باشد. گلیکوزوری کلیوی بیماری نادری است که در آن، کلیه‌ها با وجود اینکه سطح قند خون طبیعی یا پایین است، آن را به ادرار ترشح می‌کنند. اگر نتایج آزمایش قند ادرار غیر عادی باشد، پزشک آزمایشات بیشتری برای تشخیص علت آن تجویز می‌کند. لازم است با دکتر صادق باشید، به توصیه‌های او عمل کنید و صادقانه وضعیت خود را شرح دهید. داروها و دستورالعمل‌هایی که تجویز می‌شوند غالبا بر تنظیم سطح قند خون و ادرار تاثیر می‌گذارند. اگر تحت استرس هستید، به پزشک خود اطلاع دهید یا به روان‌درمانگر مراجعه کنید، چون استرس موجب افزایش سطوح قند در بدن می‌شود.

دیابت و آزمایش قند ادرار

شایع‌ترین علت افزایش قند در ادرار، دیابت است. بدن فرد مبتلا به دیابت، قادر به مصرف قند برای تولید انرژی نیست. به طور طبیعی هورمونی به نام انسولین که از سلول‌های بتای جزایر لانگرهانس لوزالمعده ترشح می‌شود، سطح قند خون را تنظیم می‌کند. اما در افراد مبتلا به دیابت، انسولین کافی ترشح نمی‌شود یا به درستی عمل نمی‌کند و در نتیجه این ناکارآمدی، قند در خون افزایش می‌یابد.
علائم دیابت به شرح ذیل هستند:

  • تشنگی یا گرسنگی مفرط
  • تکرر ادرار
  • خشکی دهان
  • خستگی
  • تاری دید
  • عدم ترمیم زخم‌ها و آسیب‌های پوستی

دیابت نوع ۱

به طور کلی دو نوع دیابت داریم که به دیابت نوع ۱ و دیابت نوع ۲ معروف هستند. دیابت نوع یک به عنوان دیابت جوانی هم شناخته شده است. در این نوع دیابت، انسولین به میزان خیلی کمی وجود دارد یا اصلا ترشح نمی‌شود. دیابت نوع یک، نوعی اختلال خودایمنی است که در اثر حمله سیستم ایمنی به سلول‌های تولیدکننده انسولین در لوزالمعده و در نتیجه کاهش انسولین خون، ایجاد می‌شود. این روند در نهایت به افزایش سطح قند خون فرد می‌انجامد. افراد مبتلا به دیابت نوع ۱، باید هر روز انسولین مورد نیاز برای تنظیم قند را، از طریق تزریق دریافت کنند.

دیابت نوع ۱

دیابت نوع ۲

دیابت نوع ۲ معمولا در طول زمان ایجاد می‌شود. در این بیماری، بدن مقداری انسولین تولید می‌کند اما سلول‌ها به آن پاسخ نمی‌دهند و قند در خون باقی می‌ماند. افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، غالبا مبتلا به اضافه وزن هستند یا تحرک بدنی کافی ندارند. دیابت نوع ۲ بیشتر در بزرگسالان شایع است اما کودکان هم می‌توانند به این نوع دیابت مبتلا شوند.

درمان دیابت

چاقی و دیابت
معمولا با توصیه‌های متخصص تغذیه به ورزش و رژیم غذایی سالم می‌توان روند سطح قند بدن را کنترل کرد.

هر دو نوع دیابت نوع ۱ و نوع ۲ را می‌توان با دارو و تغییرات در سبک زندگی کنترل کرد. در اغلب موارد پزشکان ورزش، رژیم غذای سالم و مراجعه به متخصص تغذیه را توصیه می‌کنند.

این مطلب توسط نویسنده مهمان، «آزاده ارشدی»، نوشته شده است.

بر اساس رای ۳۷ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Healthline
۱ دیدگاه برای «قند ادرار نشانه چیست؟»

با سلام و خسته نباشید
ببخشید برای تست قند صبحگاهی تو خونه اول صبح باید مثانه تخلیه شده باشد بعد قند گرفت؟
من بشدت استرسی هستم همیشه قندم۹۴بود صبح الان چن وقته با دیدن دستگاه فشار خون و تست قند بشدت تپش قلب میگیرم و استرس میاد سراغم که امروز قند صبحم شد۱۰۵??
ممنون میشم راهنمایی بدین
من۳۱سالمه و وزنم۷۸

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *