فروش NFT — آموزش از صفر تا صد و کامل

۸۱۳۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۳ آذر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۴ دقیقه
فروش NFT — آموزش از صفر تا صد و کامل

NFT یکی از داغ‌ترین موضوعات بازار ارزهای دیجیتال است. در مقالات قبلی فرادرس علاوه بر تعریف این واژه، به نحوه ساخت NFT و بازارهای مختلف موجود در این فضا پرداختیم. در این مقاله به بررسی یکی دیگر از مباحث مهم این حوزه یعنی فروش NFT می‌پردازیم. ساخت NFT امروزه با وجود بازارهای عمومی و خصوصی مختلف، کار چندان سختی نیست و کاربران می‌توانند آثار هنری خود را به سادگی و در عرض چند دقیقه بسازند. مساله مهمی که در این میان وجود دارد فروش NFT ساخته شده است. در این مقاله، نحوه فروش NFT در بازارزهای خرید و فروش ان اف تی را آموزش می‌دهیم و پس از آن عوامل موثر بر فروش NFT را بحث می‌کنیم.

NFT چیست ؟

پیش از وارد شدن به موضوع فروش NFT ابتدا تعریف مختصری از این مفهوم ارائه می‌کنیم. واژه NFT مخفف عبارت «Non-Fungible Token» به معنی توکن غیرمثلی، توکن غیرقابل معاوضه یا توکن بی‌همتا است. توکن‌های ارز دیجیتال معمولی که به آن‌ها توکن‌های مثلی گفته می‌شود فرقی با یکدیگر ندارند و ارزش هر واحد از آن‌ها با هر واحد دیگر برابر است. بنابراین، ۲۱ میلیون سکه شبکه بیت کوین همگی باهم یکسان هستند و قابل استفاده به جای یکدیگر می‌باشند.

در مقابل،‌ توکن‌های غیرمثلی توکن‌‌های منحصر‌به‌فردی هستند که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند و همین مساله باعث ارزش متفاوت آن‌ها می‌شود. از این جنبه می‌توان هر توکن را یک اثر هنری در نظر گرفت که ویژگی‌های متفاوتی با دیگر آثار دارد هر چند که تمامی آن‌ها اثر یک هنرمند باشند. بنابراین، هر یک از توکن‌های موجود در مجموعه NFT «میمون‌های کسل» (Bored APE Yacht Club) که شامل ۱۰۰۰۰ عضو است، منحصر به فرد است و قابل استفاده به جای یکدیگر نیستند.

از NFT در کاربردهای مختلفی می‌توان استفاده کرد. ایجاد مالکیت برای آثار هنری و کلکسیون‌ها به صورت دیجیتال، تعریف هویت دیجیتال، تعریف دامنه‌های اینترنتی غیرمتمرکز، ایجاد شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر NFT، بازی‌های رایانه‌ای و هم‌چنین ایجاد زمین‌های مجازی در متاورس از جمله معروف‌ترین این کاربردها است. در ادامه مقاله، به بررسی نحوه فروش NFT و عوامل موثر بر فروش NFT می‌پردازیم.

تعریف nft

نحوه فروش NFT

برای این که فرآیند فروش NFT را توضیح دهیم ابتدا باید مشخص شود که NFT مورد نظر را خودمان ساخته‌ایم یا می‌خواهیم NFT خریداری شده از دیگران را به فروش برسانیم. در این بخش ما می‌‌خواهیم نکات مهم در مورد فروش NFT را در هر دو حالت آموزش دهیم تا بیشترین سود نصیب کاربران شود.

فروش NFT خریداری شده

در صورتی که به دنبال فروش NFT خریداری شده هستید، بهترین راه استفاده از «بازار ان‌اف‌تی» (Marketplace) است که رمزارز را از آن خریداری کرده‌اید. معمولا توکن خریداری شده از یک بازار مشتریان خود را در همان بازار دارد و امنیت آن نیز در هنگام ثبت تراکنش‌ها بالاتر از سایر بازارها است. در هر حال شما هیچ محدودیتی برای انتخاب بین بازارهای مختلف NFT ندارید و درصورتی که بازار بزرگ‌تری برای فروش وجود دارد که انتقال توکن شما در شبکه آن ممکن است می‌توانید از آن بازار نیز استفاده کنید.

با فرض اینکه شما NFT را از بازار «OpenSea» خریداری کرده‌اید و در همان‌جا می‌‌خواهید به فروش برسانید، اولین کار مراجعه به سایت این بازار و اتصال کیف پول دیجیتال حاوی NFT به آن است. معمولا از کیف پول متامسک برای این کار استفاده می‌شود. پس از اتصال کیف پول، باید با کلیک بر روی تصویر پروفایل خود در قسمت راست بالای صفحه، به پروفایل خود مراجعه و NFT مورد نظر خود را انتخاب کنید.

فروش nft در opensea

با انتخاب NFT در گوشه سمت راست تصویر گزینه «Sell» دیده می شود که با کلیک بر روی آن، پنجره مربوط به ارسال NFT به بازار برای فروش (Listing) باز می‌شود. در این پنجره شما می‌توانید قیمت و نوع فروش خود را مشخص کنید. فروش با «قیمت ثابت» (Fixed Price) به معنی فروش NFT در یک قیمت ثابت و از پیش تعیین شده است. روش دیگر مدل «حراجی» (Auction) است که در آن یک قیمت پایه برای NFT در نظر گرفته می‌شود اما کاربران می‌توانند قیمت‌های بالاتر از این مقدار را برای خرید ارز دیجیتال پیشنهاد دهند. پس از اتمام مهلت حراجی، کاربری که بیشترین پول را داده باشد برنده مزایده می‌شود.

برای دریافت درخواست‌های خرید کاربران در قیمت پایین‌تر گزینه «Make an Offer» وجود دارد که سفارش کاربران را ثبت می‌کند. این گزینه به طور خودکار برای هر دو حالت قیمت ثابت و حراجی فعال است. علاوه بر این، امکان تعیین تاریخ انقضا برای فروش توکن نیز وجود دارد. تاریخ انقضا کمک می‌‌کند تا درخواست فروش شما برای همیشه فعال نباشد. هزینه‌های مربوط به فروش NFT نیر در قسمت پایانی پنجره نمایش داده می‌شود. هزینه کمیسیون بازار OpenSea برابر با ۲/۵ درصد است . علاوه بر آن ممکن است درصدی از پول فروش به سازنده NFT بر اساس تعریف اولیه تعلق پیدا کند.

فروشnft در اپن سی
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، بر روی آن کلیک کنید.

در نهایت با انتخاب گزینه «Complete Listing» توکن مورد نظر برای فروش در بازار لیست می‌شود و خریداران از آن پس می‌توانند درخواست خود مبنی بر خرید ارز دیجیتال را ارئه کنند یا این که با قیمت تعیین شده، NFT مورد نظر را خریداری کنند. با فروش NFT هزینه‌های بازار و سازنده اثر کم می‌شود و مابقی کریپتوکارنسی به کیف پول شما واریز می‌شود.

نکات مهم در فروش NFT خریداری شده

به صورت کلی برای فروش NFT در این حالت باید به چندین نکته توجه کنید تا دچار ضرر مالی نشوید.

  • توجه به شبکه بلاک چینی توکن: استاندارد استفاده شده برای ساخت NFT در شبکه‌های بلاک چینی متفاوت است و ممکن است استانداردها به طور کلی باهم ناسازگار باشند. بازارهای NFT ساخته شده در شبکه‌های بلاک چینی مختلف نیز معمولا از شبکه‌ اصلی خود و سایر شبکه‌های تعامل‌پذیر با آن پشتیبانی می‌کنند. بنابراین، اگر از بازار NFT که توکن را خریداری کرده‌اید استفاده نمی‌‌کنید، در انتخاب بازار جدید دقت لازم را داشته باشید. انتقال NFT به یک شبکه اشتباه به معنی از دست دادن آن توکن است.
  • توجه به کمیسیون بازار در تعیین قیمت: هنگام فروش NFT به هزینه کمیسیون بازار توجه داشته باشید. در بسیاری از بازار‌های فروش NFT کمیسیون بازار از قیمت تعیین شده کسر می‌شود و باقی‌مانده پول به فروشنده پرداخت می‌شود. از طرفی درصد این کارمزدها نیز در بازارهای مختلف متفاوت است. بنابراین بهتر است قیمتی که برای NFT تعریف می‌کنید با در نظر گرفتن این نکته باشد.
  • توجه به ویژگی‌های NFT: برخی از ویژگی‌ها در NFTها وجود دارند که هنگام فروش NFT درصدی از هزینه فروش را به سازنده NFT یا هولدرهای قبلی آن تخصیص می‌دهد. اگر NFT شما چنین ویژگی‌هایی دارد حتما به قیمت‌گذاری توجه کنید تا دچار ضرر و زیان نشوید. علاوه بر این، در بسیاری از  پلتفرم‌ها قیمت NFT بر اساس توکن‌های ارز دیجیتال تعیین می‌شود که قیمت دلاری آن‌ها همواره متغیر است. بنابراین در قیمت‌گذاری به این مساله نیز توجه داشته باشید.
  • تعیین تاریخ انقضای فروش: تعیین تاریخ انقضا به شما کمک می‌کند که بتوانید با توجه به شرایط متغیر بازار قیمت‌گذاری توکن‌های خود را تغییر دهید. اگر قصد فروش NFT به صورت مزایده‌ای دارید نیز حتما قیمت مینیمم فروش را برای توکن خود تعیین کنید.

فروش NFT ساخته شده

فرآیند فروش NFT ساخته شده توسط خود کاربر تفاوت چندانی با روش قبلی ندارد. تفاوت این دو روش تنها در ساخت NFT است. بهتر است کاربران از بازار و پلتفرمی که برای ساخت NFT می‌کنند برای فروش نیز استفاده کنند. به عنوان نمونه در اینجا فرض می‌کنیم NFT مورد نظر در بازار OpenSea ساخته شده است. با ساخت NFT، توکن به حساب کاربری شما در این بازار که متصل به کیف پول است انتقال داده می‌شود.

تصویر تزئینی مطلب فروش NFT

در فرآیند ساخت NFT در پلتفرم OpenSea برای این‌که ساخت NFT راحت‌تر باشد و کاربران مجبور به پرداخت «هزینه تراکنش» (Gas fee) و کمیسیون نشوند، از فرآیند «Lazy Minting» استفاده می‌شود. در این حالت توکن مورد نظر در شبکه اتریوم ذخیره نمی‌شود تا هزینه کارمزد شبکه پرداخت نشود اما به محض خرید توکن توسط سایر کاربران، پرداخت کارمزد ثبت NFT در بلاک چین توسط خریدار انجام شده و توکن به صورت رسمی در قرارداد هوشمند ذخیره می‌شود.

بنابراین، برای فروش NFT در این حالت پس از اتصال به کیف پولی که با آن NFT مورد نظر ساخته شده است، مشابه با روش قبل به پروفایل خود می‌رویم و با انتخاب توکن مورد نظر و تعیین متغیرهای مختلف توکن را به فروش می‌رسانیم. در سایر بازارهای NFT مانند «Rarible» و «Binance» نیز فرآیند مشابه این روند طی می‌شود. طبیعی است که ساخت NFT و قراردادن آن در بازار دلیلی بر فروش آن نیست و عوامل مهمی برای فروش NFT موثر هستند. در ادامه به بررسی این عوامل می‌پردازیم.

عوامل موثر بر فروش NFT

ساخت NFT با وجود بازارهای ساخت و خرید و فروش NFT بسیار راحت‌تر از گذشته شده است. افراد برای ساخت NFT نیازی به برنامه‌نویسی قرارداد هوشمند ندارند و می‌توانند به سادگی و با تعیین چند گزینه NFT خود را ایجاد کنند. اما فروش NFT یک مساله فنی صرف نیست و به مارکتینگ پروژه، اقتصاد آن، کاربردهای تعریف شده و همکاری‌های صورت گرفته با سایر فعالان بستگی دارد. به طور کلی ۴ مولفه اصلی برای یک مجموعه NFT وجود دارد که سازنده اثر باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشد.

  • خود اثر هنری
  • مدل کسب و کار
  • بازاریابی
  • جامعه طرفداری

هر یک از این مولفه‌ها مهم هستند و در ایجاد ارزش برای هولدرهای مجموعه NFT و همچنین بازار ارزهای دیجیتال مفید هستند. در ادامه عوامل مهمی که به نوعی به این چهار مولفه بستگی دارند را بررسی می‌کنیم تا در نهایت بتوانیم عواملی که می‌توانند در فروش NFT به ما کمک کنند را شناسایی کنیم.

هدف پروژه NFT

هدف پروژه عاملی است که به افراد و کامیونیتی‌ها برای بهتر شدن کمک می‌کند. جامعه بر مبنای هدف شکل می‌گیرد بنابراین، اگر به دنبال فروش NFT خود هستید باید با یک هدف مشخص این کار را نجام دهید. اگرچه اصلی‌ترین نتیجه فروش NFT برای هنرمندان و سایر فعالان کسب درآمد از ارزهای دیجیتال و ثروتمند شدن است اما این هدف مناسبی نیست چراکه شما برای این که پول به دست بیاورید باید برای خریداران مجموعه خود ارزش آفرینی کنید و در غیر اینصورت پروژه شما به مشکل خواهد خورد.

سازنده NFT باید برای هولدرها و طرف‌های درگیر NFT خود ارزش بلند مدتی ایجاد کند. این کار را می‌توان به روش‌های مختلفی انجام داد. استفاده از NFT در پلتفرم‌های دیفای برای دریافت وام و کشت سود یکی از گزینه‌های مطرح است. راه دیگر، در نظر گرفتن درصدی از فروش‌های متوالی به هولدرهای قبلی پروژه است. استفاده از NFT به عنوان بلیت برای یک فعالیت اجتماعی نیز می‌تواند کارساز باشد. به عنوان مثال، یک موزیسین می‌تواند دارندگان مجموعه NFT خود را به صورت رایگان در کنسرت‌های خود مهمان کند.

یکی دیگر از عوامل مهم این است که نوع فعالیت خود را تعریف کنید. گاهی اوقات شما یک یا چندین اثر NFT را ایجاد می‌کنید و به فروش می‌رسانید بدون اینکه بتوانید ارتباطی بین این آثار ایجاد کنید یا برنامه‌ای برای توسعه آثار خود و فعالیت‌های مرتبط با آن‌ها داشته باشید. در برخی موارد هدف شما می‌تواند بلند مدتی باشد و مجموعه ایجاد شده قدم اول در این راه باشد. این مساله نیز بهتر است در مورد آثار NFT در نظر گرفته شود.

تاثیر اقتصاد توکن در فروش NFT

«اقتصاد توکن‌های غیرقابل معاوضه» (ٔNFTonomics) یکی دیگر از متغیرهای بسیار مهم و اثرگذار در ارزشمندی پروژه و فروش آن است. برای این‌که بتوانید یک اقتصاد مناسب برای پروژه خود تعریف کنید بهتر است به سوالات زیر فکر کنید و پاسخ‌های مناسبی برای آن‌ها داشته باشید.

  • یک کلکسیون هنری چند عضو دارد و تعداد تکراری هر کدام از اعضا چقدر است؟
  • هولدرهای اثر هنری چه سودی از نگهداری آن کسب می‌کنند؟
  • آیا هولدرها نیز از فروش‌های دوباره اثر پول دریافت می‌کنند یا فقط سازنده اثر این ویژگی را دارد؟
  • آیا سرمایه‌گذاران می‌توانند با رای خود نقشی در آینده پروژه داشته باشند؟
  • سود سرمایه‌گذاران از خرید، نگهداری و فروش NFT چیست ؟

این سوالات بسیار مهم هستند چرا که ارزش‌های مالی یک پروژه را برای سرمایه‌گذاران تعیین می‌کنند. کمیاب بودن یک اثر هنری در کنار کیفیت خود اثر دو عامل اصلی ارزشمندی آن است. شما باید به عنوان سازنده یک مجموعه NFT به فکر هولدرها و سرمایه‌گذارهای خود باشید. پروژه‌‌هایی مانند «Bored Ape Yacht Club» و «SolYetis» به خوبی متوجه این مساله شده‌اند و به همین دلیل سعی در ایجاد مشوق‌های گوناگون مانند دریافت کمیسیون برای هولدرها هستند.

ارزش گذاری nft

چه کسانی از پروژه سود می‌برند؟

تعیین این که چه کسانی از مجموعه NFT شما سود می‌برند می‌تواند یک ارزش داخلی برای پروژه ایجاد کند. تعیین این که سیستم پروژه برای فعالیت دیگران بسته یا باز است، مشخص کردن این که چه کسانی و به چه نسبت از پروژه سود کسب می‌کنند و تعیین سازمان‌های مختلف مانند دانشگاه‌ها یا خانه سالمندان برای دریافت بخشی از سود حاصل از پروژه می‌تواند به گسترش پروژه کمک کند. با استفاده از NFT می‌توان دنیای واقعی و فعالیت‌های آن را به دنیای دیجیتال منتقل کرد و این مساله می‌تواند به عمیق‌تر شدن این مفهوم بسیار کمک کند.

بازاریابی و تبلیغات

بازاریابی یکی از اصلی‌ترین مباحث مطرح در فروش NFT است. برای ایجاد یک جامعه طرفداری از افراد نیاز است که کارها و فعالیت‌های شما در معرض دید آن‌ها باشند. شما باید راهی برای این کار پیدا کنید. بدین منظور می‌توانید از روش‌های پولی یا رایگان استفاده کنید. در هر حالت نیاز است که شما نحوه بازاریابی، روش و محل انجام تبلیغات، ساخت کامیونیتی و استفاده از وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی را برای خود تعیین کنید.

شما می‌توانید از یکی از شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر، ردیت و اینستاگرام یا سایر تکنیک‌های تبلیغات دیجیتال و غیر دیجیتال برای معرفی پروژه خود استفاده کنید اما توصیه این است که تا جای ممکن بیشتر این شبکه‌ها و روش‌ها را امتحان کنید. این نکته را همیشه به یاد داشته باشید که هسته اصلی پروژه NFT  جامعه طرفداری و کامیونیتی آن است. بنابراین هدف شما از بازاریابی و تبلیغات گسترش جامعه و درگیر کردن آن‌ها با فعالیت‌ها است. در ادامه به چند توصیه مهم بازاریابی برای پروژه‌های NFT اشاره می‌کنیم.

به صورت منطم توییت کنید

ساخت اکانت شبکه اجتماعی توییتر و فعالیت در آن برای فعالان بازار کریپتو به خصوص افراد درگیر در پروژه‌های NFT ضروری است. برای گسترش جامعه هواداری شما باید به صورت روزانه چندین بار توئیت کنید و در مورد موضوعات مختلف مربوط به فعالیت خودتان یا مباحث مطرح در بازار حرف بزنید. علاوه بر این، بهتر است که به گفتگوهای مربوط به NFT در این فضا بپیوندید و سعی کنید با فعالیت خود توجه عده زیادی از کاربران را به خود جذب کنید. ساخت هشتگ مناسب برای فعالیت‌ها نیز می‌تواند در گسترش سریع فعالیت‌ّای شما موثر باشد.

در سایر شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنید

علاوه بر توییتر در سایر شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توان با فعالیت مناس،ب کاربران زیادی را به اکوسیستم پروژه جذب کرد. شبکه‌های اجتماعی مثل ردیت و اینستاگرام می‌توانند در این زمینه مناسب باشند. اینستاگرام به عنوان شبکه اجتماعی مبتنی بر عکس می‌تواند در تبلغ آثار NFT به صورت تصویر و ویدیو مورد استفاده قرار گیرد. یوتیوب نیز قابلیت زیادی برای جذب مخاطب برای تیم‌های فعال در حوزه NFT دارد که نیازمند تولید محتوای حرفه‌ای و جذاب است.

ارتباط خود را با کاربران عمیق کنید

برای انجام این کار نیاز است که شما اطلاعات زیادی به کاربران ارائه کنید. برای این منظور می‌توانید از برگزاری جلسه‌های پرسش و پاسخ استفاده کنید. این یک روش عالی برای علاقمند کردن مردم به پروژه شما است چرا که هر چقدر کاربران اطلاعات بیشتری در مورد پروژه شما داشته باشند می‌توانند با اطمینان بیشتری در آن سرمایه‌گذاری کنند. بدون برقراری ارتباط سالم با یک پروژه معمولا کمتر سرمایه‌گذاری در یک پروژه ناشناس NFT سرمایه‌گذاری می‌کند.

تبلیغات پولی انجام دهید

تبلیغات پولی کمک می‌کند تا شما برند شخصی خودتان را گسترش دهید. مردم با دیدن تبلیغات شما با مدل ذهنی و کار شما آشنا می‌شوند و همین مساله راه را برای تبدیل آن‌ها به جامعه طرفداری در آینده و با سایر فعالیت‌ها هموار می‌کند. در تبلیغ پولی حتما دقت کنید که تبلیغ برای جامعه هدف شما انجام شود.

جامعه طرفداری ایجاد کنید و با آن‌ها در ارتباط باشید

یکی از اصلی‌ترین جنبه‌های یک پروژه، کامیونیتی آن است. کامیونیتی مثل خون در رگ‌های مجموعه NFT شما است و بدون آن مجموعه شما عمر زیادی نخواهد داشت. هر چقدر کامیونیتی شما قوی‌تر باشد به شما کمک خواهد کرد تا کارهای خود را به سرعت در میان عموم مردم گسترش دهید و ارزش بیشتری برای آثار خود ایجاد کنید. محتواهایی که کاربران برای پروژه شما ایجاد می‌‌کنند بسیار اثربخش هستند و به صورت رایگان انجام می‌شوند. به همین دلیل این مساله در گسترش فعالیت‌ها بسیار حیاتی است.

تصویر تزئینی مطلب فروش NFT

از نشریه‌ها و روزنامه‌های مطبوعاتی استفاده کنید

به طور معمول نشریه‌ها و روزنامه‌ها جای مناسبی برای تبلیغات هستند و می‌توانند قشر خاصی از جامعه را با شما همراه کنند اما ممکن است تبلیغ در این نشریه‌ها گران باشد. برای حل این مشکل می‌توانید از NFTهای خود استفاده کنید و در ازای آن چند گزارش مطبوعاتی در مورد پروژه خود بگیرید. با انتخاب یک روزنامه خوب و تدوین یک گزارش مناسب شما می‌توانید تعداد زیادی از کاربران را به جامعه طرفداری خود جذب کنید.

تیم پروژه

مردم باید مطمئن شوند که تیمی از افراد پشت یک پروژه NFT است تا در صورت نیاز به آن مراجعه کنند. مردن باید مطمئن شوند که افراد واقعی در ایجاد پروژه نقش داشته‌اند و این افراد از این که در اجتماع کاربران حضور داشته باشند ترسی ندارند. برای این کار نیاز نست که حتما اسم واقعی یا تصویر خود را وارد کنید به جای آن می‌توانید از نام خود در شبکه اجتماعی دیسکورد استفاده کنید. نمونه‌ای از این نوع نامگذاری را می‌توان در پروژه «Bored Ape Yacht Club» مشاهده کرد. شما برای فروش NFT نیاز دارید که به طور دائم با دیگران در ارتباط باشید و این یکی از وظایف اصلی شما است.

طراحی سایت منحصربه‌فرد برای فروش NFT

بسیاری از پروژه‌های NFT سایت مخصوص به خود را دارند. اگرچه در بسیاری از موارد شما می‌توانید با استفاده از بازارهای عمومی، NFT خود را به فروش برسانید اما برای تعریف یک پروژه بلند مدت با اهداف گوناگون بهتر است که از یک وبسایت استفاده کنید. طراحی این سایت بسیار مهم است و باید منحصر به فرد و بسیار زیبا باشد. اگر نگاهی به وبسیایت پروژه‌های بزرگ بیاندازید شاهد این نکته خواهید بود.

وبسایت باید نشان‌دهنده اطلاعات مختلف در مورد پروژه مانند اهداف آن،‌ مزایای پروژه برای هولدرها و سایر افراد، شاخص‌های اقتصادی توکن‌های ایجاد شده، نقشه راه پروژه و اطلاعات مربوط به تیم باشد. شما باید اجازه بدهید کاربران تمامی اطلاعات مربوط به پروژه را در وبسایت مشاهده و مطالعه کنند. شما باید بتوانید به کاربران خود توضیح دهید که چرا پروژه شما ارزشمند است و چرا باید آن‌ها در جامعه شما فعالیت کنند.

قصه‌گویی برای جذب مخاطبان و فروش NFT

قصه‌گویی به خصوص قصه‌گویی با استفاده از طرح‌ها و مدل‌های گرافیکی ابزارهای قدرتمندی برای غوطه‌ور کردن کاربران در احساسات و افکار آن‌ها است. اگر شما بتوانید توجه و علاقه کاربران را به مجموعه خود جذب کنید در این صورت خواهید توانست به راحتی NFTهای خود را به فروش برسانید. برای این که بتوانید قصه بگویید در وهله اول باید در طرح‌های خود خلاقانه عمل کنید. طرح‌های خلاقانه می‌توانند قصه خود را با زبان بی‌زبانی تعریف کنند و تاثیر عمیق بر دیگران بگذارند.

مورد دوم استفاده از ابزارهای مختلف موجود است. به عنوان مثال برگزاری تور مجازی از کلیه آثار هنری موجود می‌تواند توجه بسیاری از کاربران را به مجموعه شما جذب کند. کاربران می‌توانند با حرکت در این فضا آثار مختلف را مشاهده کنند و بر روی آثاری که دوست دارند کلیک کنند تا اطلاعات بیشتری از آن پروژه به دست آورند. استفاده از یک موسیقی و صدای مناسب برای توضیح داستان پروژه می‌تواند جذابیت این کار را برای مخاطبان چندین برابر کند.

ارزش‌گذاری NFT چگونه انجام می‌شود؟

ارزش‌گذاری NFT مانند ارزش‌گذاری آثار هنری چهارچوب خاصی ندارد و هر هنرمندی با توجه به شرایط خود و شرایط بازار اقدام به ارزش‌گذاری آثار خود می‌کند. اما در میان کلکسیون‌های هنری می‌توان کم‌یابی آثار مختلف را بررسی کرد و کم‌یاب‌ترین اثر را پیدا کرد. معمولا کم‌یاب‌ترین اثر به عنوان باارزش‌ترین اثر نیز شناخته می‌شود. محاسبات مربوط به کم‌یابی هم از طرف فروشنده NFT و هم خریدار می‌تواند برای اطمینان از ارزش آثار استفاده شود.

برای محاسبه کم‌یابی آثار موجود در یک کلکسیون می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. اگر در یک کلکسیون برای تمامی آثار تنها یک ویژگی تعریف شده باشد در این صورت آثاری که کمترین تکرار در آن ویژگی را دارند به عنوان کم‌یاب‌ترین NFT‌ها انتخاب می‌شوند. به عنوان مثال، اگر رنگ ویژگی تعریف شده برای یک مجموعه NFT باشد و تنها ۲ اثر شامل رنگ سفید باشند به گونه‌ای که بقیه آثار از سایر رنگ‌ها بیش از دو مورد تکراری داشته باشند، در این صورت NFT‌های با رنگ سفید کم‌یاب‌ترین‌ها خواهند بود.

این مساله با افزایش تعداد ویژگی‌ها پیچیده می‌شود. در برخی موارد، برای هر کدام از NFT‌ها کم‌یابی را برای تمامی ویژگی‌های تعریف شده محاسبه می‌کنند و ویژگی با کم‌ترین میزان کم‌یابی را انتخاب می‌کنند. بدین ترتیب، از میان تمامی آثار، آن اثری که بالاترین نایابی را در یک ویژگی دارد به عنوان اثر کم‌یاب انتخاب می‌شود. این نوع محاسبه باعث می‌شود که اگر یک اثر از میان تمام ویژگی‌ها تنها در یک ویژگی کم‌یاب‌ترین بود و در بقیه ویژگی‌ها کم‌یاب نبود به عنوان کم‌یاب‌ترین اثر انتخاب شود.

روش‌هایی مانند میانگین‌گیری از کم‌یابی تمام ویژگی‌ها این مشکل را حل می‌کنند اما میانگین‌گیری نیز منحصربه‌فرد بودن NFT در یک ویژگی خاص را نادیده می‌گیرد. در نهایت یک روشی مابین به صورت میانگین وزن‌دار را می‌توان برای محاسبه کم‌یابی آثار و ارزش‌گذاری متناسب استفاده کرد. توجه داشته باشید که کمیابی تنها یکی از عوامل ارزشمند بودن NFT است.

محاسبه کم یابی nft

چه نوع NFT را می‌توان ساخت و به فروش رساند؟

هنرمندان و کاربران عادی معمولا آثار هنری مانند نقاشی، عکس، موسیقی و کلیپ ویدیویی را می‌توانند به راحتی در بازارهای عمومی به NFT تبدیل کنند و از فروش آن‌ها درآمد کسب کنند. علاوه بر این، کاربرها می‌توانند در بازارهای ساخت NFT مربوط به پروژه‌های ارز دیجیتال متاورس و بازی‌های بلاک چینی به ساخت طرح‌ها و مدل‌های سه‌بعدی برای استفاده در این فضا بپردازند. انواع دیگر NFTها معمولا به صورت یک پروژه مجزا مطرح می‌شوند که نیاز است کاربران با استفاده از قراردادهای هوشمند اپلیکیشن مورد نظر خود را ایجاد و آثار NFT را در آن ایجاد کنند.

بهترین سایت های فروش NFT

بهترین سایت برای فروش NFT مربوط به پروژه‌ای است که به صورت همزمان بتواند خدمات مختلفی را ارائه کند. مهم‌ترین متغیر در این میان حجم نقدینگی است. بازاری که نقدینگی بالایی داشته باشد و حجم معاملات در آن قابل قبول باشد می‌تواند گزینه مناسبی برای فروش NFT باشد. علاوه بر این، امکان ساخت و فروش NFT در شبکه‌های بلاک چینی مختلف، کمیسیون کم، استفاده از روش‌ ضرب تنبل، سرعت بالای ثبت تراکنش‌ها در بلاک چین و رابط کاربری مناسب از جمله ویژگی‌های یک بازار فروش NFT خوب است. در تصویر زیر می‌توانید فهرستی از بازارهای ساخت و خرید وفروش NFT در بلاک چین‌های مختلف را مشاهده کنید.

بهترین بازار خرید و فروش nft
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، بر روی آن کلیک کنید.

جمع‌بندی

NFT یکی از مفاهیم اصلی در آموزش ارزهای دیجیتال است که جنبه‌های مختلفی از زندگی انسان‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. در حال حاضر هنرمندان و افراد خلاق زیادی از در این حوزه فعالیت می‌کنند و پروژه‌های بزرگی به دنبال گسترش کاربردهای این حوزه هستند. در این مقاله به بررسی نحوه فروش NFT در بازارهای خرید و فروش NFT پرداخته شد. علاوه بر آن عوامل موثر بر فروش NFT نیز در این مقاله مطرح شد تا کاربران با دید بازتری آثار خود را در این فضا به فروش برسانند.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ارزهای دیجیتال — راهنمای مفاهیم و اصطلاحات رمزارزها» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۲۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
MediumBootcamp
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *