فرهنگ بازی‌های سرعتی – مهارتی و آینده بازیکن‌های بازی‌های ویدیویی

۱۴۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
فرهنگ بازی‌های سرعتی – مهارتی و آینده بازیکن‌های بازی‌های ویدیویی

فرهنگ بازی‌های سرعتی - مهارتی و آینده بازیکن‌های بازی‌های ویدیویی

خوبی‌ بازی‌های ویدیویی در این است که می‌توانید ساعت‌ها مشغول بازی باشید و متوجه گذر زمان نشوید. شاید در مورد بازی‌های آنلاین با چند بازیکن مختلف این موضوع صدق نکند، اما شک نداشته باشید که تمام بازی‌هایی که در نقش قهرمان داستان بازی می‌کنید و احتیاج به هوش و سرعت شما دارد جذابیت بیشتری نسبت به یازی‌های دیگر دارند.

بعضی‌ها به داستان و شخصیت‌های بازی اهمیت می‌دهند،‌ بعضی‌ها هم فقط برای سرگرمی و گذراندن وقت بازی می‌کنند. بعضی‌ها هم می‌خواهند خودشان را به چالش بکشند. افرادی که دنبال چالش هستند هم به دو دسته تقسیم می‌شوند، بعضی‌ها با گروهی از دوستان‌شان در رقابت هستند و بقیه با خودشان رقابت می‌کنند، این جایی است که چالش اصلی بازی‌های سرعتی - مهارتی شکل می‌گیرد.

شروعی محجوب برای بازی‌های سرعتی- مهارتی

در ساده‌ترین شکلِ بازی‌های سرعتی - مهارتی،‌ بازیکن باید پیش از اتمام زمان مقرر مرحله را تمام کند. رقابت با دیگران مفهومی قدیمی است اما بازی‌های سرعتی - مهارتی بر اساس رقابت با خود پایه‌گذاری شدند.

به عنوان یک شروع مردمی، می‌شود گفت شروع بازی‌های سرعتی - مهارتی با Doom بوده است. چرا این بازی؟ چون DOOM با دو مشخصه ویژه روانه بازار بازی‌های ویدیویی شد که باعث می‌شد هر بازیکن زمان دقیق شروع و اتمام بازی خود را مشخص کند. ویژگی دوم توانایی ضبط یک نسخه نمایشی از بازی هر فرد بود که قابل ارسال و به اشتراک گذاشتن بود.

یک سال بعد از بازی Doom، سیمون ویدلیک وب‌سایت COMPETE-N را راه‌اندازی کرد تا بازیکنان Doom رکوردهای خود را به صورت آنلاین ثبت کنند، این وب‌سایت به عنوان اولین وب‌سایت درباره بازی‌های سرعتی - مهارتی شناخته می‌شود.

در طول سال‌ها این نوع بازی‌ها کامل‌تر شدند و در حال حاضر چند نوع از بازی‌های سرعنی-مهارتی شناخته می‌شود:

100 درصد تمام: در این نوع از بازی‌، بازیکن باید پیش از اتمام زمان در نظر گرفته شده، تمام مراحل را کامل کند، گنجینه‌های مخفی را پیدا کند و با تمام دشمنان بجنگد تا مرحله کامل شود.

نیمه تمام: در این نوع برخلاف بازی‌های 100 درصد تکمیل، بازیکن باید قبل از اینکه عوامل بازی مانع از کامل کردن مرحله شوند مرحله را کامل کند، که معمولا از نوع قبل سخت‌تر است.

ناتمام: در این نوع از بازی‌های سرعتی - مهارتی هیچ مقررات یا محدودیتی برای بازیکن وجود ندارد تا بازی را هرچه سریع‌تر تمام کند.

همه بازی‌های ویدیویی درگیر چالش‌ها هستند و این امر کاملا اجتناب‌ناپذیر است. که در نهایت تولید کننده‌های بازی با ایجاد ابزارهایی به کمک این چالش‌ها رسیدند. مثلا با آهسته‌تر کردن سرعت بازی در بعضی قسمت‌ها، بازیکن می‌تواند چالش‌هایی را که در حالت عادی بسیار دشوار هستند آسان‌تر رد کند. افراد دیگر ممکن است تصور کنند این یک جور سو استفاده از ابزارهای کمکی است و فایده بازی با ابزارهای کمکی چیست؟ اما آن‌ها که درگیر بازی هستند و تمام کردن مراحل برای‌شان مهم‌ است این‌گونه فکر نمی‌کنند.

عقب نشاندن بازیکن‌ها

بازی برای بازیکن‌ها تمام می شود اگر به آن فقط به چشم بازی نگاه کنند. اما وقتی بازی برای آن‌ها تبدیل به یک پازل می‌شود، دیگر هیچی جلوی آن‌ها را نمی‌گیرد. برای غلبه به محدودیت‌ها و تمام کردن بازی از هر روشی استفاده می‌کنند. بازیکن‌ها باید زمان و توان خود را بهینه‌سازی کنند،‌ در انتهای هر بازی رکوردی که بازیکن به دست می‌آورد مهم است.

بازیکن باید بازی را بشناسد تا بتواند معماها و پازل‌هایی که در طول بازی دارد را حل کند و خب هرچه بیشتر بازی را بلد باشد قطعا بهتر بازی می‌کند. مثلا در بازی سوپر میت‌ بوی Super Meat Boy بازیکن باید از خطرات زیادی در امان بماند اما مهم‌ترین حیاتی‌ترین نکته زمان است. در نتیجه بازیکن باید از حافظه و مهارت‌هایش بیشترین استفاده را کند تا بازی را ببرد.

در بازی‌هایی که بیش از حد بر مهارت و اراده تاکید ندارد، بهترین راه استفاده از میان‌برها است. از دیگر مولفه‌های بازیکن خوب، پایداری و استقامت بازیکن است. با اینکه خیلی از بازی‌های ویدیویی در چند دقیقه تمام می‌شود، اما بازی‌های ویدیویی دیگری هم هستند که رکورد جهانی چندین ساعت متوالی را دارند و برای بازیکن‌های بازی‌های طولانی، مهم‌ترین چیز، مسلط بودن به اعصاب خود در چنین زمان طولانی است.

گاهی پس از پنج ساعت بازی، بازیکن فقط سه ثانیه رکوردش را بهتر کرده و خب پس از پنج ساعت بازی مداوم، تجربه چنین لحظه‌ای دلهره‌آور است. بازیکن‌هایی که ذهن قوی دارند نیروی خود را برای تلاش و تمرین دوباره حفظ می‌کنند اما بازی کردن یک مرحله تکراری بسیار سخت است.

تمرین فقط بازی کردن یک مرحله تکراری نیست. اگر بازیکن یک بازی را برای چندین بار بازی کرده باشد، راه‌های جدیدی یاد می‌گیرد تا با مهارت بیشتری بازی کند.

بهتر بازی کردن چگونه است؟ در هر بازی بسته به اینکه مهارت یا سرعت اهمیت دارد، بازیکن می‌تواند مهارت یا سرعتش را بیشتر کند و بهتر بازی کند.

با چالش‌های ناگهانی چه کنیم؟ به طور  معمول چالش‌ها در بازی‌های ویدیویی به صورت تصادفی یا شانس در مسیر بازیکن قرار می‌گیرند. بازیکن‌هایی که دانش کامپیوتری بیشتری دارند قطعا در رد کردن چالش‌های هر بازی موفق‌تر هستند.

دسته اول بازیکن‌ها از بهتر کردن رکورد‌های قدیمی خود لذت می‌برند و هیج چیز برایشان هیجان‌اگیزتر از این نیست که در هر مرحله رکورد خود را بهتر کنند. اما قطعا شکستن رکورد بعد از اینکه ده بار بازی را کرده باشید از اولین بار سخت‌تر خواهد بود.

دسته دوم بازیکن‌های بازی‌های ویدیویی از فرآیند کشف لذت می‌برند. قطعا آن‌ها هم از اینکه رکوردشان را بهتر کنند لذت می‌برند، اما یادگیری و پیدا کردن نقطه‌های جدید بازی و جست‌وجوی گنج‌ها و جایزه‌ها برایشان لذت‌بخش‌تر است. این‌ها با علاقه خاصی، بارها و بارها یک بازی را تکرار می‌کنند و هر بار از آن لذت می‌برند، این باورنکردنی و گاهی برای ساطندگان بازی‌های ویدیویی الهام‌بخش است.

چه چیزی باعث می‌شود یک بازی سرعتی - مهارتی محبوب شود؟

همه این صحبت‌هایی که درباره بازی‌های ویدیویی شد، ممکن است یک سرگرمی عجیب و غریب به نظر برسد. اما در حال حاضر صدها بازی فعال در حال چرخش و بازی بین مردم است. شاید شوخی به نظر بیاید اما ورژن‌ها جدیدی از Doom ساخته شده و پس از سال‌های متمادی مردم هنوز به رقابت با خودشان و دیگران در این بازی می‌پردازند.

بازی‌ها در پلت‌فرم‌های 2D و 3D اجرا می‌شوند. ورژن‌های مختلف سوپر ماریو و ماریو 64 اجرا شد و همچنان جزو محبوب‌ترین بازی‌ها در میان مردم است. همچنین می‌توان گفت سیستم‌های اندروید برای بازیکن‌ها محبوب‌تر است.

اما برای جواب دادن به سوال چه چیزی باعث می‌شود یک بازی سرعتی - مهارتی محبوب شود؟ باید گفت: برای شروع یکی از مولفه‌های مهم سیستم تمایز مهارتی افراد است. یعنی هر بازیکن بسته به مهارت خود از بازیکنان دیگر جدا شود. بازیکن‌های ماهر از بازیکن‌هایی که مهارت کافی برای حل چالش‌های بازی ندارند متمایز باشند.

دیگر اینکه بازیکن باید بر روی زمان‌بندی بازی تاثیر‌گذار باشد. راه حل این است که هر بازیکن بتواند نمره معینی در قبال سرعت خود بگیرد. اما بازی‌هایی هم وجود دارد که این نکته را در مورد بازیکن‌ها در نظر نمی‌گیرد.

در کنار همه اینها باید هدف نهایی هر بازی مشخص باشد. معمولا بازی‌ها با شکست دادن شخصیت بد داستان، یا پاکسازی مرحله آخر از دشمنان تمام می‌شود.

بازی که مبتنی بر شانس باشد، بعد از تلاش زیاد و کسب مهارت کسل‌کننده خواهد بود. در بازی‌های موفق عامل تعیین کننده سرعت و تلاش بالای بازیکن است.

یک بازی خوب نباید مدت زمان زیادی طول بکشد. بازی باید پویا باشد و بازیکن پس از بازی کسل و درگیر نباشد. به نظر می‌رسد اگر بازی بیشتر از چند ساعت طول بکشد، بازیکن‌ها علاقه خود را به بازی از دست خواهند داد.

خیلی از بازی‌ها معیارهای بالا را برآورده می‌کنند، حتی خیلی از بازی‌هایی که بعضی از معیارهای بالا را ندارند جزو بازی‌های سرعتی - مهارتی خوب محسوب می‌شوند. اما اگر بخواهیم به طور قاطع جواب بدهیم که کدام بازی سرعتی - مهارتی بهتر است؟ می‌توانیم بگوییم بازی‌ای که بازیکن از بازی مداوم آن لذت ببرد.

توسعه فرهنگ بازی‌های سرعتی - مهارتی

با یک نگاه کلی به بازی‌های ویدیویی متوجه خواهیم شد که تغییرات بسیاری در روند ایجاد بازی‌ها شکل گرفته، هرچند که ماهیت تمام آن‌ها بازی کردن است، اما به مرور متوجه خواهیم شد که تماشا کردن بازی‌ها هم لذت‌بخش است. هر روز عده‌ بیشتری به وب‌سایت Twitch سر می‌زنند تا رقابت در بازی‌های محبوب دنیا را دنبال کنند.

علاوه بر این وبسایت Twitch تالارهای گفتگو و رقابت هم هست که برای بسیاری افراد جالب است. در حال حاضر این وب‌سایت مرجع بسیار خوبی است از بازی‌های محبوب و آرشیوی از بازی بهترین بازیکن‌ها.

وب‌سایت دیگر Speedrunslive  است که به بازی خاصی اختصاص داده نشده و بیشتر مخصوص افرادی است که به‌صورت آنلاین با هم رقابت می‌کنند.

بازار چه چیزی برای عرضه به علاقه‌مندان بازی‌های ویدیویی دارد؟

علاقمندان به بازی‌های ویدیویی همچنان در دوران کودکی خود به سر می‌برند. درواقع دو دهه گذشته دوره نهفتگی بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شد و با روآوردن افراد بیشتری به بازی‌های ویدیویی بازار آن روز به روز گسترش و رونق بیشتری می‌گیرد. شاید بتوان گفت با توجه به پیشرفت تکنولوژی و گسترده شدن ابزارهای آن، پیش‌بینی روند بازار بازی‌های ویدیویی تنها به چند سال آینده محدود می‌شود.

اگر به این مقاله علاقه‌مند هستید، شاید مقاله‌های زیر نیز برای شما جذاب و مفید باشند:

--

منبع

بر اساس رای ۳۶۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۱ دیدگاه برای «فرهنگ بازی‌های سرعتی – مهارتی و آینده بازیکن‌های بازی‌های ویدیویی»

خوب می دانی این گروه انتخاب میکنم چون خیلی خفن و حیجان زده به نظر می رسد

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *