تقلب نامه (Cheat Sheet) فرمول های نسبیت (فیزیک مدرن)

۱۶۰۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
تقلب نامه (Cheat Sheet) فرمول های نسبیت (فیزیک مدرن)

در راستای تکمیل مجموعه تقلب‌نامه‌های مجله فرادرس در حوزه فیزیک، در این مطلب، تقلب‌نامه‌ای شامل فرمول های نسبیت (فیزیک جدید) ارائه شده است. تقلب‌نامه (Cheat Sheet)، برگه‌ای است که در یک یا چند صفحه تنظیم شده و در بردارنده نکات مهم و خلاصه یک درس یا کتاب و فرمول‌های لازم برای حل مسائل آن حوزه است. از تقلب‌نامه‌ها می‌توان در مقاطع مختلف تحصیلی استفاده کرد. استفاده از تقلب‌نامه می‌تواند سرعت و دقت حل مسائل را بالاتر ببرد. همچنین، می‌توان قبل از امتحان، با مطالعه تقلب‌نامه نکات مهم را به‌ سرعت مرور کرد و یک جمع‌بندی مناسب از محتوای علمی داشت.

فهرست مطالب این نوشته

با توجه به مواردی که گفته شد، تدوین تقلب‌نامه‌های پرکاربرد در حوزه‌های مختلف علمی، یکی از اهداف مجله فرادرس بوده و در همین رابطه، تقلب‌نامه‌های مختلفی تهیه و تدوین می‌شود. جهت مشاهده دیگر تقلب‌نامه‌های مجله فرادرس می‌توانید به این لینک مراجعه کنید. همان‌طور که اشاره کردیم، تقلب‌نامه‌ای که در اینجا تهیه و تدوین شده، شامل فرمول های نسبیت (فیزیک مدرن) است که در درس فیزیک مدرن برای دانشجویان گرایش‌های مختلف فیزیک ارائه می‌شود. لازم به ذکر است که درس فیزیک مدرن به عنوان درسی اختیاری برای دانشجویان رشته برق الکترونیک و مخابرات نیز ارائه می‌شود.

تقلب نامه فرمول های نسبیت

در این تقلب نامه سعی شده است تا تمامی فرمول‌های مورد نیاز برای حل مسائل سینماتیک و دینامیک نسبیتی که در درس فیزیک مدرن مطرح می‌شوند، به صورت یکجا در قالب جدول‌هایی مجزا ارائه شوند. در تقلب نامه مذکور، فرمول‌هایی مربوط به مباحث زیر گردآوری شده‌اند:

  • تبدیلات لورنتس و سرعت‌های نسبی (روابط سرعت در تبدلات لورنتس)
  • اتساع زمان و انقباض طول
  • نمودار فضا زمان و بازه فضا زمانی
  • تکانه نسبیتی
  • انرژی جنبشی نسبیتی و انرژی سکون
  • رابطه نسبیتی تکانه، انرژی جنبشی و انرژی کل

برای دانلود این تقلب‌نامه روی لینک زیر کلیک کنید.

دانلود تقلب‌نامه (+کلیک کنید)

لازم به ذکر است که در تقلب نامه فوق، به منظور حفظ انسجام جداول، تنها به معرفی فرمول‌ها و پارامترهای مربوطه پرداخته شده است.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

^^

بر اساس رای ۱۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *