فرق فرمول و تابع در اکسل — به زبان ساده + فیلم آموزشی رایگان

۱۷۲۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه
فرق فرمول و تابع در اکسل — به زبان ساده + فیلم آموزشی رایگان

تقریبا هر زمانی که در حال صحبت راجع به نرم‌افزار اکسل مایکروسافت باشیم، سخنی راجع به «توابع» و «فرمول‌ها» نیز به میان می‌آید. گاهی از اوقات نیز مردم از این دو عبارت برای صحبت راجع به مفهومی یکسان استفاده می‌کنند. اما حقیقت این است که این دو کاملا با یکدیگر تفاوت داشته و کارکردی متمایز از دیگری به نمایش می‌گذارند. برای اینکه بتوانید درکی بهتر از ماجرا به دست آورید، در این مقاله به بررسی فرق فرمول و تابع در اکسل می‌پردازیم و تفاوت‌های میان این دو را تشریح می‌کنیم؛ پس اگر علاقه‌مند هستید که بیشتر بدانید به مطالعه ادامه دهید.

فیلم آموزشی تفاوت فرمول و تابع در اکسل

دانلود ویدیو

تابع در اکسل چیست؟

یک تابع در نرم‌افزار مایکروسافت اکسل، فرمولی از پیش تعریف شده است. توابع که در پس‌زمینه این نرم‌افزار کار می‌کنند امکان محاسبه، قالب‌بندی و رسیدگی به وظایف مشابه را امکان‌پذیر می‌کنند، بدون اینکه کاربر نیازی به دانش چندان نسبت به عملگرها یا زبان‌های برنامه‌نویسی داشته باشد.

از یک تابع می‌توان برای کارهایی مانند افزودن اعداد، شمارش سلول‌ها و برش زدن فضای سفید استفاده کرد. از جمله توابع رایج در اکسل می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

توابع با حروف بزرگ زبان انگلیسی نوشته می‌شوند، برای انتخاب و استفاده در دسترس هرکسی قرار دارند و می‌توان از آن‌ها درون هر فرمولی که خودتان می‌سازید بهره گرفت.

فرق فرمول و تابع در اکسل

هر تابع در اکسل نیازمند یک ترکیب‌بندی یا ساختار مشخص است. هنگامی که در مسیر ساخت فرمول خود به تعبیه یک تابع درون آن مشغول می‌شوید، قادر به مشاهده این ساختار به خصوص نیز خواهید بود. به عنوان مثال، اگر روی آیکن Insert Function (به شکل fx) در سمت چپ نوار فرمول اکسل کلیک کنید، می‌توانید به جستجو برای هر تابعی مشغول شوید.

سپس در بخش پایینی پنجره‌ای که باز می‌شود، قادر به دیدن ساختار مورد نیاز برای تابعی که در این فهرست انتخاب می‌کنید، خواهید بود.

در این ساختار ممکن است شاهد آرگومان‌هایی مانند «مقدار» (Value) یا «عدد» (Number) باشید که اساسا به تابع می‌گویند چطور رفتار کند. اگرچه برخی توابع را می‌توان بدون آرگومان به کار بست، این قاعده راجع به سایر توابع مصداق ندارد. برای مثال نمی‌توانید به خودی خود و خیلی ساده از تابع SUM (برای جمع زدن) استفاده کنید. در عوض این تابع باید درون فرمولی قرار بگیرد که حاوی آرگومان‌هایی درون پرانتز می‌شود.

فرق فرمول و تابع در اکسل

در برخی موارد، از توابع می‌توان بدون آرگومان استفاده کرد. مثلا برای وارد کردن تاریخ و زمان کنونی در یک سلول اکسل، می‌توانید از () Now استفاده کنید که تابعی ساده به حساب می‌آید. همانطور که خودتان می‌بینید، هیچ آرگومانی نداریم، اما پرانتزی که مقابل عبارت Now یا «اکنون» قرار گرفته، بخشی از ساختار ضروری تابع است.

فرمول در اکسل چیست؟

فرمول در اکسل، یک صورت (مانند یک معادله) است که توسط شما درون یک سلول جای می‌گیرد. هنگام ساخت فرمول، می‌توانید یک تابع را نیز درون آن قرار دهید یا معادله را بدون هیچ تابعی طراحی کنید.

فرمول‌ها باید هنگام قرار گرفتن درون یک سلول با علامت مساوی (=) آغاز شوند و غایی‌ترین معادله‌ای به حساب می‌آیند که می‌توان از آن برای پیاده‌سازی محاسبات یا وظایف مورد نظر شما بهره گرفت. به محض افزودن فرمول به یک سلول، می‌توانید صورت آن را در نوار فرمولی که بالای صفحه اکسل قرار گرفته مشاهده کرد.

فرق فرمول و تابع در اکسل

فرمول‌های حاوی تابع

اگر تابع مورد نظرتان را انتخاب کردید، فرایند کار بدین شکل خواهد بود که آن را به فرمول اضافه کرده و سپس به سراغ آرگومان‌های خود می‌روید که می‌توانند شامل ارجاع دادن به سلول‌ها، اعداد یا مقادیر متنی باشند. از مثال‌های چنین فرمول‌های ساده‌ای که حاوی تابع هستند می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

 =SUM(A1:A10)
 =COUNT(A1:A10)
 =AVERAGE(A1:A10)
 =TRUNC(7.5,1)
 =TRIM(A1)

همانطور که می‌توان دید، هر فرمول با یک تابع آغاز می‌شود. بخش‌هایی از این فرمول که درون پرانتز قرار گرفته‌اند نیز آرگومان‌های شما هستند. برای مثال اگر تابع «SUM» را درون فرمول خود قرار دهید، باید این را نیز تعیین کنید که می‌خواهید چه چیزی (مثلا بازه سلول‌های حاوی مقادیری مشخص) به معادله اضافه شود.

فرمول‌های بدون تابع

فرمول‌ها می‌توانند به خودی خود و بدون توابع نیز مورد استفاده قرار بگیرند. بنابراین می‌توانید وظایفی مانند افزودن اعداد یا ضرب کردن مقادیر موجود در سلول‌ها را به سادگی پیش ببرید. از مثال‌های فرمول‌های ساده بدون تابع در اکسل می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

 =A1+A2  =C1-C2  =2*4  =B1/B2  =D1*D2

سخن پایانی راجع به فرق فرمول و تابع در اکسل

حتی با این وجود که توابع اساسا یک فرمول هستند، اما فرمولی از پیش تعیین شده به حساب می‌آیند و نه فرمولی که شما ساخته باشید. بنابراین ساده‌ترین راه برای درک فرق فرمول و تابع در اکسل این است که به خاطر بسپارید تابع را می‌توان درون فرمول‌ها تعبیه کرد و فرمول نیز توسط شما ساخته می‌شود.

تابع: تعریفی از پیش مشخص دارد و می‌توان درون یک فرمول قرار بگیرد.

فرمول: توسط شما تعریف می‌شود و می‌تواند همراه یا بدون تابع از راه برسد.

بر اساس رای ۱۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
How To Geek
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *