بهترین فرصت‌های شغلی برنامه‌نویسی

۲۱۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
بهترین فرصت‌های شغلی برنامه‌نویسی

مشاغل مرتبط با برنامه‌نویسی، شاید دیگر اعتبار گذشته را نداشته باشند و یا راه‌اندازی چنین کارهایی به سادگی قبل نباشد اما هنوز هم فرصت‌های رشد زیادی در این حوزه وجود دارد. هر فردی می‌تواند کار در زمینه برنامه‌نویسی را شروع کند. اگر کسی به شما بگوید که برای شروع این کار خیلی دیر است، یا دروغ می‌گوید یا اطلاعات به‌روزی ندارد. گذشته از این مسائل، شغل‌های مرتبط با کدنویسی و برنامه‌نویسی با هم یکسان نیستند.

مطمئناً خیلی خوب می‌شد اگر یک توسعه‌دهنده بازی‌های ویدیویی به اندازه یک مهندس پایگاه داده حقوق می‌گرفت اما چنین چیزی در واقعیت رخ نمی‌دهد. در این مقاله، بهترین و پرتقاضاترین زمینه‌های شغلی مرتبط با برنامه‌نویسی در سال 2017 و توانایی‌های مورد نیاز در هر یک از این زمینه‌ها را معرفی خواهیم کرد. از آنجایی که پایه‌گذاری کسب و کارهای مرتبط با برنامه‌نویسی در فضای کاری فعلی دشوار است، سعی کنید تمرکز خود را بر روی یکی از زمینه‌های معرفی شده در این مقاله معطوف کنید تا احتمال موفقیتتان افزایش یابد.

توسعه نرم‌افزار

عناوین شغل‌های برنامه‌نویسی بسیار مبهم هستند. «توسعه‌دهنده نرم‌افزار»، «مهندس نرم‌افزار»، «برنامه‌نویس کامپیوتر» و «توسعه‌دهنده اپلیکیشن»، همه می‌توانند به یک شغل یکسان اشاره داشته باشند. با این حال، توسعه‌دهنده نرم‌افزار یک شرکت در مقایسه با توسعه‌دهنده نرم‌افزار یک شرکت دیگر می‌تواند تفاوت بسیار زیادی داشته باشد. از این‌رو، خودتان را با جزئیات عنوان‌ها درگیر نکنید.

معمولاً فرآیند کلی مشابه در تمام این عنوان‌های شغلی، جمع‌آوری ویژگی‌های مورد نیاز، طراحی یک راه حل و پیاده‌سازی ویژگی‌های مذکور است. هنگامی که به دنبال شغلی با عنوان توسعه‌دهنده نرم‌افزار می‌گردید، بهتر است گزینه‌های زیر را در نظر داشته باشید:

  • شرکت‌های مالی: سیستم‌های مالی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های دنیا محسوب می‌شوند. این سیستم‌ها دارای الگوریتم‌های پیچیده، تحلیل‌های آماری و میزان بسیار زیادی از اطلاعاتی هستند که باید هر روز مورد پردازش قرار گیرند. سرعت بالا و تأمین امنیت را می‌توان به عنوان بیشترین دغدغه‌های موجود در این حوزه معرفی کرد. فشار بالایی در این محیط کاری وجود دارد که می‌تواند باعث فرسودگی سریع فرد شود. با این حال، اگر فکر می‌کنید که قادر به کار کردن در این چنین فضایی هستید، تقاضای بالایی برای برنامه‌نویسان باهوش در این حوزه وجود دارد.
  • نهادهای دولتی: در تمام سطوح دولتی و برای هر چیزی، از کارهای ابتدایی گرفته تا طراحی و تعمیر و نگهداری سیستم‌های بزرگ، به برنامه‌نویسان نیاز است. اگر در زمینه کامپیوتر و امنیت شبکه تخصص دارید، می‌توانید برای موقعیت‌های شغلی در محدوده‌های حفاظت شده نیز درخواست بدهید. کار دولتی شاید هیجان‌انگیز نباشد اما مزایای بسیار خوبی دارد.
  • تجهیزات قدیمی: تکنولوژی همیشه در حال پیشرفت است و اکثر برنامه‌نویسان، بر روی موضوعات داغ امروزی تمرکز دارند. با این حال، بیشتر کسب و کارهای باسابقه، از تجهیزات قدیمی‌تر برای کار خود استفاده می‌کنند. در این حوزه شغلی، دو نوع کار وجود دارد. اول، تعمیر و نگهداری یا توسعه سیستم‌های قدیمی و دوم، اتصال سیستم‌های قدیمی به تجهیزات جدیدتر. به خاطر داشته باشید، هر چیزی که امروز مدرن محسوب می‌شود، ممکن است فردا قدیمی به حساب بیاید.

توسعه اپلیکیشن‌های تلفن همراه

بر اساس تحقیقات صورت گرفته در سال 2015، درصد بالایی از افراد در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه، از تلفن‌های هوشمند برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنند. این آمار برای کشورهای کانادا، بریتانیا، آمریکا و استرالیا به ترتیب، 67، 68، 72 و 77 درصد است و برای کره جنوبی به عدد خیره‌کننده 88 درصد می‌رسد. با گذشت زمان این ارقام افزایش می‌یابند.

اینکه اشتیاق به استفاده از اپلیکیشن‌های تلفن همراه به اوج خود رسیده است یا خیر، هنوز کاملاً مشخص نیست اما مطمئناً می‌توان گفت که این اپلیکیشن‌ها، آینده بسیار طولانی پیش روی خود دارند و تقاضای کار برای توسعه‌دهندگان تلفن‌های همراه، به مدت زیادی وجود خواهد داشت. این صنعت فاصله بسیاری تا رسیدن به بلوغ کافی دارد اما قطعاً جایگاه خود را در بازار تثبیت کرده است. گزینه‌های زیر، حوزه‌هایی هستند که می‌توانید از حضور در آن‌ها بهره ببرید:

  • کسب و کارهای نوپا: اول از همه باید اشاره کنیم که پیوستن به یک کسب و کار نوپا یا اصطلاحاً «استارتاپ» (Startup) در حوزه تکنولوژی، ریسک‌های زیادی دارد. حدود نیمی از استارتاپ‌ها در پنج سال اول فعالیت خود، شکست می‌خورند. با این حال، اگر جوان، مجرد، دارای پشتکار و روحیه جاه‌طلبی هستید، دنبال کردن آرزوهایتان، می‌تواند ارزشمند باشد. توجه کنید که لازم نیست حتماً مانند اینستاگرام یا دیگر اپلیکیشن‌های معروف، توفیق جهانی کسب کنید. یک موفقیت در حد متوسط هم موفقیت محسوب می‌شود.
  • صنعت بازی: این حوزه نیز مانند استارتاپ‌ها، ریسک‌های بسیار زیادی دارد. ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها وقت خود را صرف انجام یک پروژه کنید اما حتی یک نسخه از بازی شما هم به فروش نرسد. در حالت دیگر، ممکن است تنها چند هفته بر روی یک پروژه فرعی وقت بگذارید و نتیجه کارتان، یک بازی پرطرفدار و پر سر و صدا مانند «Angry Birds» شود. در این بین، کار کردن برای شرکت‌های بازی‌سازی شناخته شده، ریسک کمتری نسبت به بقیه گزینه‌ها دارد.

توسعه وب

توسعه وب دارای جایگاه خاصی در برنامه‌نویسی است و قواعد موجود در این حوزه منحصربه‌فرد هستند. زبان‌ها، معماری، گردش کار و مفاهیم موجود در توسعه وب، هم‌پوشانی کمی با هم دارند یا در برخی از موارد هیچ هم‌پوشانی با هم ندارند (مانند توسعه اپلیکیشن‌های تجاری یا توسعه بازی‌های ویدیویی). به علاوه، توسعه‌دهندگان وب بیشتر از توسعه‌دهندگان هر حوزه دیگری تمایل دارند که به عنوان یک آزادکار یا اصطلاحاً «فریلنسر» (Freelancer) مشغول به کار شوند.

اگر قصد دارید این حوزه را دنبال کنید، باید بگوییم که سه نوع توسعه‌دهنده وب وجود دارند: توسعه‌دهندگان «فرانت‌اند» (Front-End) یا سمت کاربر، توسعه‌دهندگان «بک‌اند» (Back-End) یا سمت سرور و توسعه‌دهندگان «فول‌استک» (Full- Stack) که تقریباً در همه زمینه‌های توسعه کامپیوتری دارای یک دانش عمومی هستند. زبان‌ها و تکنولوژی‌هایی که باید یاد بگیرید، به زمینه انتخابی شما از بین این سه گزینه بستگی خواهد داشت:

  • توسعه فرانت‌اند: توسعه‌دهنده فرانت‌اند، طراحی مورد نظر برای یک وب‌سایت را می‌گیرد و آن را به همان شکل ایجاد می‌کند. این توسعه‌دهنده با استفاده از زبان‌هایی مانند جاوا اسکریپت، HTML و CSS، قابلیت‌هایی را به وجود می‌آورد که باعث تعاملی و کاربردی شدن یک وب‌سایت می‌شوند. می‌توان این وب‌سایت‌ها را از ابتدا ساخت یا اینکه برای فریم‌ورک‌هایی مانند «وردپرس» (WordPress)، «قالب نمایش» (Theme) یا قالب‌های پیشرفته ایجاد کرد و سپس آن‌ها را به فروش رساند.
  •  توسعه بک‌اند: توسعه‌دهنده بک‌اند، با منطق و داده‌های اصلی یک وب‌سایت سر و کار دارد. برای درک بهتر تفاوت این نوع توسعه با نوع قبلی، یک ماشین را در نظر بگیرید. توسعه‌دهنده فرانت‌اند، درها و اسکلت ماشین را می‌سازد، در حالی که یک توسعه‌دهنده بک‌اند، به تمام اجزای موجود در این اسکلت رسیدگی می‌کند. زبان PHP با فریم‌ورک «لاراول» (Laravel)، پایتون با «جنگو» (Django)، جاوا اسکریپت با «نود.جی‌اس» (Node.js) و روبی با «روبی آن ریلز» (Ruby on Rails)، نمونه‌هایی از زبان‌ها و فریم‌ورک‌های متداول در این حوزه هستند.
  • توسعه فول‌استک: توسعه‌دهنده فول‌استک، توانایی به کارگیری توسعه بک‌اند و فرانت‌اند را دارد. در این نوع توسعه، فرقی ندارد که یک کارمند باشید یا یک فریلنسر، در هر صورت باید علاوه بر طراحی وب‌سایت، منطق و داده‌های مورد نیاز برای تداوم فعالیت وب‌سایت را پیاده‌سازی کنید. فعالیت به عنوان یک توسعه‌دهنده فول‌استک، کار بسیار زیادی می‌طلبد اما تقاضای کار برای این افراد بیشتر از دیگران است و آن‌ها نیز معمولاً دستمزد بالاتری درخواست می‌کنند.

توسعه پایگاه داده

هر نرم‌افزاری که دارای داده باشد، به احتمال زیاد از پایگاه داده برای ذخیره آن داده استفاده می‌کند. برای به حداقل رساندن پیچیدگی، بهینه‌سازی عملکرد و اطمینان از جستجو و دسترسی راحت داده‌ها توسط برنامه‌های نیازمند داده، ایجاد یک طراحی هوشمند برای پایگاه داده ضروری است. با اینکه پایگاه داده رابطه نزدیکی با توسعه وب دارد اما تنها کاربرد آن در زمینه وب نیست. به عنوان مثال، نهادهای دولتی و بانک‌ها، پایگاه داده‌های داخلی بسیار بزرگی دارند. به علاوه، به دلیل حساسیت بالای پایگاه داده‌ها برای انجام امور، اغلب تقاضا برای توسعه‌دهندگان اختصاصی پایگاه داده‌ زیاد است.

در صورت علاقه به کسب تخصص در این زمینه، باید در مورد دو نوع اصلی پایگاه داده‌ها اطلاعات کسب کنید. تسلط بر هر دو نوع، ایده‌ئال است اما با توجه به حوزه فعالیتتان، خیلی ضروری نیست:

  • SQL: نوع سنتی «پایگاه داده رابطه‌ای» (Relational Database) محسوب می‌شود که برای چند دهه در برنامه‌نویسی کامپیوتر استفاده شده است. در حالیکه SQL یک زبان است، چندین سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای برای آن وجود دارد که از محبوب‌ترین آن‌ها می‌توان «MySQL PostgreSQL» ،«Microsoft SQL Server» و «SQLite» را نام برد.
  • NoSQL: یک «پایگاه داده غیر رابطه‌ای» (Non-Relational Database) است که انعطاف‌پذیری، مقیاس‌پذیری و سرعت توسعه بیشتر اما در عوض، ساختار داخلی و یکپارچگی کمتری را ارائه می‌دهد. در این پایگاه داده، روش جامع SQL برای پرس و جو یا اصطلاحا اجرای «کوئری» (Query) پایگاه داده‌ها وجود ندارد. در حال حاضر، استفاده از NoSQL برای توسعه وب و تلفن همراه به کمک «Redis» ،«MongoDB» و «Cassandra» در حال ترویج است اما در مجموع، هنوز هم SQL محبوبیت و تقاضای بیشتری دارد.

سخن آخر

باید توجه داشته باشید که انتخاب یک مسیر شغلی در راستای مهارت‌های برنامه‌نویسی‌تان، تنها نیمی از چالش یافتن شغل خواهد بود. شما می‌توانید با نوشتن یک رزومه خوب و افزایش فرصت‌های شغلی، با ادامه این چالش مواجه شوید. به علاوه، فراموش نکنید که دانش برنامه‌نویسی، تنها مهارت مورد نیاز برای شما نیست. تمام کارکنان حوزه تکنولوژی باید با «مهارت‌های نرم» از قبیل برقراری ارتباط با دیگران، روحیه کار تیمی، توانایی ارائه، مثبت‌اندیشی، خلاقیت و غیره آشنایی کافی داشته باشند.

شاید پس از مطالعه مطالب بالا، تشخیص دهید که برنامه‌نویسی برای شما مناسب نیست. در این صورت، هیچ مشکلی نخواهد بود؛ چراکه افراد بخصوصی از کار کردن به عنوان یک برنامه‌نویس لذت می‌برند و در این کار موفق می‌شوند. خوشبختانه، فرصت‌های شغلی فراوانی در زمینه‌های دیگر تکنولوژی وجود دارند که شما می‌توانید به دنبال یکی از آن‌ها بروید.

#

بر اساس رای ۱۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
MAU
۲ دیدگاه برای «بهترین فرصت‌های شغلی برنامه‌نویسی»

بسیار خوب بود. سپاس از شما دوستان عزیز

خیلی عالی بود ممنون

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *