فرصت‌های شغلی برنامه‌نویسان جاوا

۲۵۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۱ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
فرصت‌های شغلی برنامه‌نویسان جاوا

برای رسیدن به یک جایگاه ارزشمند در این حوزه، برنامه‌نویسان جاوا باید حداقل در مقطع کارشناسی رشته‌های علوم کامپیوتر، IT، ریاضیات یا رشته‌های مرتبط دیگر تحصیل کرده باشند. برخی از کارفرمایان فقط افراد با حداقل مدرک کارشناسی ارشد را استخدام می‌کنند.

سطح تحصیلات

با برخورداری از توانایی برنامه‌نویسی جاوا، به دست آوردن شغل در شرکت‌های رایانه‌ای چندان سخت نخواهد بود. برخی از شرکت‌ها، برنامه‌نویسانی را که از تجربه و توانایی‌های فنی بالایی برخوردارند اما تحصیلات دانشگاهی ندارند، نیز استخدام می‌کنند. با این‌ وجود هرچه فرد تحصیلات و تجربه بالاتری داشته باشد، شانس خود را برای استخدام شدن افزایش می‌دهد.

مسیر شغلی

بسته به تجربه، حرفه شما به‌ طور معمول در یکی از مسیرهای زیر ادامه خواهد یافت:

1. برنامه‌نویس تازه‌کار: شما کارتان را به‌عنوان برنامه‌نویس تازه‌کار شروع می‌کنید و حدود 3 تا 4 سال در این سطح باقی می‌مانید. وظایف شما شامل برنامه‌نویسی، اشکال‌زدایی، مشارکت در بررسی کدها و مستندسازی فنی است. در این مرحله، شما همچنین باید انرژی خود را برای به دست آوردن دانش بیشتر در محیط جاوا و تسلط در یک یا چند زمینه‌ی دیگر متمرکز کنید.

2. برنامه‌نویس ارشد: با افزایش تجربه، دانش و تخصص خود به سطح برنامه‌نویس ارشد ارتقا پیدا می‌کنید. در این سطح مسئولیت‌های شما بیشتر می‌شود. باید بر کار برنامه‌نویسان تازه‌کار نظارت کنید و در طراحی و پیاده‌سازی نرم‌افزار مشارکت نمایید. در حین مشارکت در برنامه‌نویسی، ارتباط شما با مشتریان نیز افزایش پیدا می‌کند؛ زیرا ممکن است وظیفه آموزش نرم‌افزار به کاربران نیز بر عهده شما گذاشته شود. در این مرحله با تمرکز برافزایش سطح دانش، تحصیلات و تخصص‌ می‌توانید در مسیر رسیدن به سطوح مدیریتی قدم بردارید.

3. معمار سیستم: در این سطح با برخورداری از تجربه بیشتر از 10 سال در برنامه‌نویسی، می‌توانید به نقش یک معمار سیستم دست پیدا کنید. وظایف یک معمار سیستم شامل ارتباط با مشتریان و کاربران نرم‌افزار شرکت، جمع‌آوری و تجزیه‌ و تحلیل نیازها و مسئولیت معماری کلی سیستم نرم‌افزاری است. در این سطح ممکن است نقش مدیریتی بیشتری شامل تعامل با مدیران سطوح بالاتر نیز به وظایف شما افزوده شود.

4. مدیر: با قرار گرفتن در این سطح، در مسیر مدیریتی قرار می‌گیرید. احتمالا در دوره‌های آموزشی مدیران شرکت می‌کنید و گواهینامه‌های آن‌ را دریافت می‌نمایید. وظایف شما در این سطح شامل مسئولیت کلی ارائه نرم‌افزار، مدیریت مالی، بودجه‌بندی و تعامل با مدیران ارشد دیگر است.

کاربردهای برنامه‌نویسی جاوا

برنامه‌نویسی جاوا شامل زمینه‌های شغلی متنوعی است و کاربردهای گسترده‌ای دارد. اکثر زمینه‌های شغلی مربوط به برنامه‌نویسی جاوا را می‌توان به قسمت‌های اصلی زیر تقسیم کرد.

توسعه‌دهنده  «back-end»

java language

توسعه‌دهنده «back-end» کد سرورهای «back-end» را می‌نویسد. این سرورها شامل سرورهای وب، پایگاه داده و نرم‌افزار است. در حال حاضر این شغل یکی از پر متقاضی‌ترین مشاغل مربوط به جاوا است و فرصت‌های استخدامی زیادی در آن وجود دارد. علاوه بر دانش پلتفرم «core Java» باید درزمینه‌ی «back-end» نیز تخصص داشته باشید که موارد زیر را شامل می‌شود:

  • «EJBs» یا «Enterprise Java Beans» در بسیاری از سازمان‌ها به جای EJBs از «Spring» استفاده می‌گردد.
  • «Hibernate» در تامین پایداری بیشتر کاربرد دارد.
  • در بسیاری از پروژه‌های کوچک و بزرگ از «SQL» استفاده می‌گردد.
  • «JSP» و «Servlets» برای حفاظت از «بسته سرور وب» (web server stack) مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • از سرویس‌های «REST» برای ایجاد یک «API» در وب‌سرویس استفاده می‌شود.

توسعه‌دهنده «کلان داده‌ها» (Big Data)

java language

یک توسعه‌دهنده کلان‌داده در کار با مجموعه داده‌های بزرگ تخصص دارد. تعداد شرکت‌هایی که به دنبال استفاده از اطلاعات موجود در مجموعه‌های داده با نرم‌افزارهای هوشمند تجاری و تصمیم‌گیری هستند روز به روز افزایش می‌یابد. به همین دلیل فرصت‌های شغلی زیادی در این زمینه وجود دارد. برای رسیدن به این جایگاه یک برنامه‌نویس باید بر موضوعات زیر مسلط باشد:

  • «Hadoop» به عنوان اولین پلتفرمی که پردازش کلان‌داده را بر روی خوشه‌ایی از سرورها ممکن ساخته است.
  • «Spark» که در سالیان اخیر توسعه زیادی پیدا کرده است.
  • «Pig» که زبانی مناسب برای پردازش کلان‌داده‌ها در نظر گرفته می‌شود.
  • «MapReduce» که فناوری جالبی برای پردازش کلان‌داده‌ها است.

توسعه‌دهنده اندروید

java language

اندروید سیستم‌عاملی مبتنی بر جاوا است. برای توسعه برنامه‌های اندروید با حداقل پیچیدگی ممکن هم باید از زبان جاوا استفاده کنید. زمانی که پلتفرم اندروید را فراگرفتید و در برنامه‌نویسی اندروید تخصص پیدا کردید، فرصت‌های شغلی زیادی را به دست خواهید آورد. تمام شرکت‌هایی که در فضای مجازی فعالیت دارند یا خدمات تجارت الکترونیک ارائه می‌دهند، نیاز به این پلتفرم دارند. این شرکت‌ها برای باقی ماندن در رقابت با دیگر شرکت‌ها باید مجهز به اپلیکیشن اندروید (یا iOS) مخصوص خود باشند. به همین دلیل این شرکت‌ها به برنامه‌نویسان جاوا نیاز مبرم دارند.

توسعه‌دهنده «Embedded Devices»

با توجه به تعداد روزافزون سیستم‌های این حوزه، از «روترها» (Router) گرفته تا ابزارهای شبکه و سرگرمی که در آن‌ها از زبان جاوا استفاده‌ شده است، می‌توان گفت که این زمینه شغلی بسیار ایده‌آل و در حال رشد است. به طور خلاصه، برنامه‌نویسان جاوا فرصت‌های شغلی زیادی پیش رو خواهند داشت. اگر این مطلب مورد توجه شما واقع شده است، آموزش های زیر برای شما مفید خواهند بود:

#

بر اساس رای ۱۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
MakeUseOf
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *