۱۰ فاکتور تاثیرگذار در نرخ کلیک ارگانیک (CTR)

۱۰۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
۱۰ فاکتور تاثیرگذار در نرخ کلیک ارگانیک (CTR)
سلب مسئولیت مطالب رپورتاژ آگهی: مجموعه‌ی «فرادرس» در تهیه‌ و تنظیم این محتوای تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی راجع به صحت آن نمی‌پذیرد.

اگر به عنوان یک کاربر معمولی به دنبال نرخ کلیک یا CTR هستید، احتمالا می‌خواهید بدانید چه میزان از کاربران در نتایج سرچ، لینک شما را کلیک کرده‌اند و میزان مقبولیت سایت خود را بسنجید. اما اگر به عنوان یک متخصص سئو حرفه‌ای به دنبال بررسی تغییرات نرخ کلیک یا CTR هستید، احتمالا قصد دارید نرخ کلیک سایت خود را بهبود بخشیده و درصد آن را بیشتر کنید.

اگر دوست دارید بدانید چه فاکتور هایی بر نرخ CTR سایت شما تاثیر می‌گذارد و چرا در سئو سایت، نرخ کلیک را نباید نادیده بگیرید، با این مقاله همراه ما باشید.

اهمیت نرخ کلیک

اگر تا به حال به CTR توجه نکرده‌اید ، وارد ابزار Google Webmaster سایت خود شده و روی Performance کلیک کنید. در جدولی که پیش‌رویتان است، مهم‌ترین داده‌ها از عملکرد سایت خود برای صدها کلمه کلیدی در نتایج جستجو را مشاهده می‌کنید. یکی از مهم‌ترین داده‌هایی که برای ساییتان باید بررسی کنید CTR است.

سوال این است که چرا؟

هنگامی که یک کاربر در گوگل موضوعی را سرچ می‌کند گوگل یک صفحه از بهترین نتایج را به او نشان می‌دهد. کاربر روی یکی از نتایج نمایش داده شده کلیک کرده و سایت مورد نظر را بر می‌گزیند. در حقیقت نرخ کلیک درصدی از کاربران است که در بین نتایج نمایش داده شده توسط گوگل سایت شما را انتخاب کرده و روی آن کلیک می‌کنند.

Google دائماً موتور جستجوگر خود را اصلاح می‌کند تا مطمئن شود که مرتبط‌ترین‌، با ارزش‌ترین و منحصر به فردترین اطلاعات موجود را به کاربران نشان می‌دهد. نرخ CTR در حقیقت نشان می‌دهد که گوگل برای جستجوی صورت گرفته، چه ارزشی به سایت شما داده است.

نرخ کلیک بالا نشان می‌دهد که سایت شما در نتایج جستجو رتبه خوبی را کسب کرده است. از آنجایی که این نرخ بالا می تواند ناشی از تبلیغات (Ads) باشد، شما باید این نرخ را برای نتایج ارگانیک محاسبه کرده و به آن استناد کنید.

بررسی این عامل روی نتایج در 10 صفحه اول گوگل اعمال می شود. شما از نرخ CTR می‌توانید جایگاه سایت را به طور تقرببی حدس بزنید. این نرخ نه تنها برای صفحه 1 تا 10 بلکه حتی میان رنک 1 تا 10 نیز تفاوت فاحشی دارد.

اما موضوعی که در این بین اهمیت دارد این است که همیشه نرخ CTR بالا عامل حفظ رتبه برتر در نتایج گوگل نیست. اگر سایت در نتایج جستجو نرخ بالایی بالایی داشته باشد، اما درصد بانس ریت و متوسط زمانی که کاربر در آن صفحه میگذراند پایین باشد، در نهایت این نرخ کاهش می‌یابد.

برای اینکه بتوانید تغییرات CTR را بهتر متوجه شوید 10 مرحله زیر را دنبال کنید. هر یک از این عوامل نقش بسیار تعیین کننده‌ای در نرخ CTR سایت شما دارد.

1. انتخاب کلیدواژه

اولین راه برای افزایش CTR ارگانیک شما انتخاب کلمات کلیدی مناسب است. کلمات کلیدی شما باید با آنچه شما در سایت ارائه می‌دهید و محتوای SEO شده را برای آن تولید می کنید، بسیار مرتبط باشند.

گوگل به طور مستقیم در مورد کلمات کلیدی و CTR می گوید: «هرچه کلمات کلیدی به سایت شما ارتباط بیشتری داشته باشند، احتمال اینکه کاربر پس از جستجوی عبارت کلمات کلیدی، روی نتیجه نمایش داده کلیک کند بیشتر است.»

2. محتوا

مانند کلمات کلیدی شما، محتوای شما نیز باید به عبارت جستجو مربوط باشد. اگر در نتایج جستجوی گوگل برای عبارت «مبلمان اداری»، صفحه شما که در مورد «مبلمان منزل» است نشان داده شود، نباید انتظار داشته باشید کاربر کلیک کند و در نتیجه نرخ کلیک شما پایین می‌آید.

شاید تصور کنید این اتفاق نمی‌افتد ولی تجربه ثابت کرده در برخی موارد به طور تصادفی مواردی از این دست اتفاق افتاده است. پس باید به طور صحیح محتوای صفحه هدف خود را تولید کنید.

۳. عنوان

عنوان جذاب برای SERPها بهترین روش برای افزایش CTR شما است. سئو فقط در مورد رتبه‌بندی نیست. اگر می‌خواهید در حال حاضر و آینده موفقیتی داشته باشید، باید در بسیاری از زمینه‌های مختلف بازاریابی مهارت داشته باشید و این شامل نوشتن متن و عنوان صفحات نیز می‌شود.

اگر می‌خواهید توسط عنوان صفحه CTR را بالا ببرید باید از کلمه کلیدی هدف در نوشتن عنوان صفحه استفاده کنید. نوشتن کلمه کیدی در عنوان باعث می شود:

  1. توجه جستجوكنندگان را به خود جلب كنید.
  2. به آنها تاکید كنید تا كلیک كنند.

برای نوشتن تیتر جذاب خود می‌توانید از الگوهای زیر استفاده کنید:

  1. تیتر متناسب با علاقه خودتان: گیاهان آپارتمانی برای رشد به نور مصنوعی نیاز دارند
  2. تیتر خبری: هوای تهران سرد می‌شود
  3. تیتر عجیب و کنجکاوی برانگیز: سئو برای چه سایت‌هایی جوابگو نیست
  4. تیتر با ارائه راهکار: 5 اقدام مهم در سئو سایت

هرکدام از تیترهای فوق باعث می‌شود کاربر به گونه‌ای متفاوت ترغیب شود و سایت شما را مطالعه کند. اما نکته مهم این است که شما در نوشتن تیتر خلاقیت به خرج داده و برای کاربر یک تیتر جذاب ارائه دهید.

4. توضیحات

بعد از نوشتن عنوان جذاب، وقت آن رسیده است که برای صفحه خود توضیحاتی بنویسید که به همان اندازه جذاب باشد تا کاربر را به کلیک تشویق کند. برای نوشتن توضیحات متا باید به بزرگترین فایده مطالب اشاره کنید اما همه آن را بیان نکنید.

شما تنها باید کاربر را تشویق کنید تا روی آن کلیک کند. بدیهی است نوشتن توضیحات فرصتی برای تزریق کلمات کلیدی LSI است که برای اهداف SEO می‌توان از آن‌ها بهره برد، اما در حقیقت تمرکز اصلی شما باید روی کلمه کلیدی اصلی باشد.

در نوشتن توضیحات صفحه به خاطر داشته باشید که شما باید توضیح قانع کننده‌ای به کاربر نشان دهید تا دریابد صفحه شما برای کلیک با ارزش است پس نباید اطلاعات اضافی و بی‌فایده و نامربوط را در توضیحات نمایش دهید. برای مثال نوشتن شماره تلفن در توضیحات یا عنوان اصلا جایز نیست.

5. Call To Action

CTA برای دعوت مخاطبانتان به خواندن ادامه مطلب بسیار حیاتی است با نوشتن عباراتی مانند «اکنون بخوانید» ، «اکنون کلیک کنید»، «برای ادامه مطلب با ما همراه باشید» و غیره مخاطبان را تحت فشار می‌گذارید تا با کلیک در صفحه باقی بمانند و مطلب شما را دنبال کنند.

6. URL

سعی کنید URL سایت خود را بهینه و کوتاه انتخاب کنید. با این کار نه تنها گوگل درک بهتری از صفحه شما خواهد داشت، بلکه کاربران هم براحتی می‌توانند موضوع صفحه شما را دریابند. اگر در سایت خود از برد کرامب برای مسیردهی صفحات استفاده می‌کنید آن را بهینه کرده تا به درستی مسیردهی کند. گوگل برد کرامب‌ها را نیز در SERP نمایش می‌دهد.

7. Rich Snippets

ریچ اسنپت در واقع کدهایی هستند که کمک می‌کند اطلاعات کد گذاری شده شما در صفحه نمایش نشان داده شده و کاربر اطلاعات بیشتری درباره موضوعی که سرچ کرده است بدست آورد.

برخی از اسنیپت ها به شرح زیر است:

  • Restaurants (رستوران‌ها): میانگین بررسی، تعداد ستاره و دامنه قیمت
  • Music albums (آلبوم‌های موسیقی): اشعار و پیوند برای پخش آهنگ
  • People (افراد): عکس و شماره تلفن
  • Businesses (مشاغل): موقعیت مکانی و بررسی مشتری
  • Recipes (دستور العمل ها): عکس‌ها ، رتبه‌بندی دستور العمل‌ها و زمان مورد نیاز
  • Video (ویدئو): تصویر تصویری
  • Products (محصولات): رتبه‌بندی، تصویر، قیمت
  • Events (رویدادها): تاریخ رویداد، مکان و زمان

براساس آمار، سه نتایج اول جستجو تقریباً 55٪ از کل کلیک ها را دارند، اما آمار نشان می‌دهد که داشتن لینک‌های سایت می‌تواند حدود 20٪ نرخ کلیک را برای نتیجه برتر افزایش دهد.

آنها گزینه‌های بیشتری را برای هدایت سایت شما به کاربر ارائه می دهند. همه کاربرانی که سایت شما را در Google جستجو می کنند، لزوماً نمی خواهند در صفحه اصلی شما فرود بیایند، نقشه های سایت در SERP ارتباط مستقیمی با سایر قسمت های سایت شما که ممکن است برای آنها مفید باشد، فراهم می کند یا آنها را ترغیب می کند تا بخش هایی را که احتمالاً از آنها اطلاعی نداشته اند را مشاهده کنند.

9. تست

برای بهبود CTR باید دائماً در حال آزمایش رابط کاربری سایت خود باشید. شما باید صفحات خود را که رتبه خوبی دارند را شناسایی کنید و عناوین و توضیحات جدید را امتحان کنید.

برای مطالعه بیشتر در زمینه بهینه‌سازی سایت، مقالات آموزشی سئو وب وان را پیشنهاد می‌کنیم.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *