غار گرگ در آسمان ها — تصویر نجومی روز

۲۰۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۷ شهریور ۱۳۹۸
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
غار گرگ در آسمان ها — تصویر نجومی روز

«سحابی بازتابی» (Reflection Nebula) آبی رنگ و رازآلود کشف شده به نام VdB 152 یا Ced 201، بسیار کم نور است. این سحابی در بالای سحابی بلند و تیره «برنارد ۱۷۵» (Barnard 175) در ناحیه‌ای غبارآلود قرار گرفته است که «غار گرگ» (Wolf's Cave) نامیده می‌شود.

برای  مشاهده تصویر در اندازه کامل، کلیک کنید.

اجرام کهکشانی موجود در مرکز این تصویر تلسکوپی، نزدیک به ۱,۴۰۰ سال نوری از امتداد شمالی «راه شیری» (Milky Way) فاصله و در «صورت فلکی قیفاووس» (Constellation Cepheus) قرار دارند. غبارهای میان‌ستاره‌ای موجود در نزدیکی مرز «ابر مولکولی» (Molecular Cloud)، نور ستارگان پس زمینه و ستاره روشنی که موجب آبی شدن این سحابی بازتابی شده است را پنهان می‌کنند. نور فرابنفش ساطع شده از این ستاره نیز موجب ایجاد نور کم و مایل به قرمز در غبارهای سحابی می‌شود. اگرچه ستارگان در ابرهای مولکولی شکل می‌گیرند، این ستاره تصادفا در این منطقه سرگردان شده و سرعت آن با سرعت سحابی بسیار متفاوت است.

دیگر سحابی چگال و تیره‌ای که می‌توان در سمت راست و بالای این تصویر آن را مشاهده کرد، LDN 1221 نام دارد. سحابی رنگارنگ‌تری که می‌توان به سادگی آن را پایین‌تر از مرکز این تصویر مشاهده کرد نیز «دنگل-هارتل ۵» (Dengel-Hartl 5) است. نور مایل به قرمزی که از پایین و سمت راست تصویر به بالا و سمت چپ آن رفته نیز مربوط به بقایای یک «ابرنواختر» (Supernova) است که می‌توان آن را در میان ناحیه مملو از گرد و غبار قیفاووس مشاهده کرد.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *