طراحی داشبورد سازمانی

۱۰۵۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
طراحی داشبورد سازمانی
سلب مسئولیت مطالب رپورتاژ آگهی: مجموعه‌ی «فرادرس» در تهیه‌ و تنظیم این محتوای تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی راجع به صحت آن نمی‌پذیرد.

درشرکت‌های ایرانی هوش تجاری معادل با داشبوردهای مدیریتی و سیستم‌های پشتیبانی تصمیم است. ابزارهای مختلفی برای طراحی داشبورد و تحلیل داده وجود دارد. ابزارهایی مانند کلیک ویو (Qlikview)، تبلو (Tableau) و اکسل (Excel).

اما مایکروسافت Power BI ابزاری رایگان و با امکانات بسیار عالی برای پیاده‌سازی داشبورد در شرکت‌ها و سازمان‌ها است. حتی برای نسخه Server این برنامه که داشبوردها را برای مخاطبان به اشتراک می‌گذارد نیازی به پرداخت هزینه ندارید. این نرم افزار بالغ بر 300 نمودار دارد و با دارا بودن اپلیکیشن موبایل و نسخه Server می‌تواند تمام دغدغه‌های پیاده‌سازی سیستم BI در شرکت‌ها را رفع کند.

طراحی داشبورد سازمانی

طراحی داشبورد با Power BI

آموزش Power BI برای کاربران و علاقمندان این حوزه چیزی شبیه اکسل خواهد بود. زیبا، نسبتاً آسان و جذاب. با چند کلیک می‌توانید داده‌های خود را تمیز کنید، با چند کلیک نمودارها بسازید و با چند کلیک آن‌ها را بر روی مرورگر با دادن دسترسی و رمز عبور با مدیران خود به اشتراک بگذارید.

فرمول‌نویسی Power BI با زبان DAX انجام می‌شود. آموزش زبان DAX کمی تخصصی‌تر بوده ولی بسیار شبیه به فرمول‌نویسی اکسل است. DAX اصول خود را دارد که می‌توان در زمان کوتاهی آن را فرا گرفت. بطور کلی از آنجایی که Power BI از خانواده نرم‌افزار‌های Self-service BI است، یادگیری آن پیش نیازی ندارد و نیازی به داشتن دانش عمیق IT نیست. بنابراین در هر رشته و شغلی که هستید می‌توانید تحلیل داده و طراحی داشبورد با این نرم افزار را یاد بگیرید.

معماری نرم‌افزار Power BI به شکل زیر است

  1. طراحی و ساخت گزارش با Power BI Desktop
  2. پاکسازی داده‌ها و ETL با Power Query
  3. مدلسازی داده‌ها با Power Pivot
  4. طراحی داشبورد و مصورسازی با موتور Power View
  5. فرمول‌نویسی برای تحلیل داده‌ها با DAX
  6. به اشتراک‌گذاری داشبوردها بر روی موبایل با Power BI Mobile App
  7. به اشتراک‌گذاری داشبوردها بر بستر وب و موبایل با Power BI Report Server

طراحی داشبورد با Power BI

طراحی داشبورد با اکسل

البته بسیاری از داشبوردها با اکسل طراحی می‌شوند اما آیا طراحی داشبورد با اکسل مزیت یا نقصی نسبت به Power BI دارد؟

نکته اصلی این است که بسیاری از افراد و مدیران بطور روزمره با اکسل کار می‌کنند و تمایل دارند گزارش‌ها و داشبوردها نیز در اکسل طراحی شوند. بنابراین نیاز است تا یک سری مهارت‌های کاربردی از اکسل فرا گرفته شود تا بتوان در این نرم افزار داشبورد مدیریتی طراحی کرد:

  1. فرمول‌های پیشرفته مانند Vlookup و Index و Match و Offset و Sumifs و If و Indirect و ...
  2. کار با Form Control ها برای ایجاد حالت تعاملی در صفحه
  3. کار حرفه‌ای با نمودارهای اکسل برای مصور سازی بهتر
  4. فرمت دهی شرطی (Conditional Formatting)
  5. ماکرو نویسی (VBA) برای اینکه هرجا به بن بست رسیدیم با برنامه‌نویسی مشکل را حل کنیم.
  6. مهارت حل مسأله و جستجوگری در اینترنت

این نکته را به یاد داشته باشید که داشبوردهای اکسل صرفاً در خود نرم افزار اکسل نمایش داده می‌شوند و امکان انتشار آن‌ها بصورت تحت وب و تعیین سطح دسترسی و تعریف کاربری و رمز عبور بر خلاف Power BI برای آن‌ها وجود ندارد. داشبوردهای تحت اکسل اپلیکیشن موبایل ندارند اما نمودارها و شیت‌های اکسل انعطاف بسیار زیادی دارند و می‌توانید با آن‌ها صفحات زیبایی را خلق کنید.

طراحی داشبورد با اکسل

ظهور شغل نوین تحلیلگر داده

تحلیل داده موضوع روز ایران و جهان است. با تحلیل داده‌ها و درک اطلاعات استخراج شده از آن‌ها می توانید بهترین تصمیمات را در سازمان خود رقم بزنید. برای تحلیل داده باید کمی آمار بلد باشید، با مصورسازی داده و انتخاب نمودارها آشنا باشید و با یک ابزار خوب که آینده داشته باشد کار کنید.

گروه تحلیلگری

گروه تحلیلگری با سابقه انجام ده‌ها پروژه هوش تجاری و آموزش‌های متعدد سازمانی به شما کمک می‌کند تا بهترین آموزش‌ها را با پشتیبانی با تجربه‌ترین اساتید در زمینه طراحی داشبورد با power bi دریافت کنید.

شرکت‌ها و مراکز بزرگی همچون ایرانسل، دیجی کالا، کوبل دارو، زرین رویا، بورس کالای ایران و دانشگاه تهران از خدمات آموزشی و مشاوره‌ای گروه تحلیلگری استفاده می‌کنند.

بر اساس رای ۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *