ضبط صدا و ۱۰ نکته برای بهبود کیفیت آن — راهنمای کاربردی

۱۰۱۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
ضبط صدا و ۱۰ نکته برای بهبود کیفیت آن — راهنمای کاربردی

ما می‌توانیم از بهترین تجهیزات برای ضبط صدا یا ویدئو استفاده کنیم. می‌توانیم از نرم‌افزار گران‌قیمت برای ایجاد پادکست استفاده کنیم. اما کیفیت پایین صدا می‌تواند همه چیز را خراب کند. بهترین ویدئوها نیز در صورتی که صدای نامناسبی داشته باشند، ممکن است بی‌استفاده شوند. با این که می‌توان فایل‌های صوتی را به کمک برنامه‌ها و نرم‌افزارهای مختلف به روش‌های مختلف بهبود بخشید؛ اما ساده‌ترین روش برای ارائه صدایی با کیفیت مناسب این است که در نخستین گام واضح‌ترین صدای ممکن را ضبط کنیم. با به خاطر سپردن این نکته، در ادامه فهرستی از نکات اساسی که برای بهبود ضبط صدا ضروری هستند را ارائه می‌کنیم.

1. کنترل فاصله میکروفون

ضبط صدا

هر زمان که مشغول ضبط یک پادکست هستید، صدای شما از یک سری بخش‌های با صدای بلند و بخش‌هایی با صدای کم تشکیل یافته است. در مورد بخش‌هایی که صدای بلندتر دارند، می‌توانید از میکروفون فاصله بیشتری بگیرید و در بخش‌هایی که به صدای آرام‌تر نیاز هست، به میکروفون نزدیک‌تر شوید.

بدین ترتیب می‌توان نوسان‌های صوتی را در صدای ضبط‌شده کاهش داد که به نوبه خود مقدار فشرده‌سازی مورد نیاز برای فایل صوتی را کاهش می‌دهد.

2. استفاده از کارت‌های یادآور

هنگام ضبط یک سخنرانی، هیچ چیزی بدتر از مِن‌مِن کردن گوینده در زمان ضبط صحبت‌هایش نیست. برخی افراد بر این باورند که بهتر است به جای خواندن متن از روی یک نوشته، از حافظه خود استفاده کنند، چون در این صورت سخنرانی طبیعی‌تر به نظر می‌رسد.

اما این وضعیت منجر به بروز اشتباه‌هایی در میانه سخنرانی می‌شود و باید دوباره از نو ضبط شود. شما می‌توانید از کارت‌های یادآوری نکات مهم استفاده کنید تا نکات اصلی سخنرانی در خاطرتان بماند و در عین حال دیگر لازم نیست از روی یک متن از پیش نوشته شده بخوانید.

بدین ترتیب می‌توانید نیم‌نگاهی به کارت‌های خود داشته باشید تا نکات مهمی که می‌خواهید در فایل صوتی به اطلاع شنوندگان برسانید در حافظه‌تان یادآوری شوند.

3. از قابلیت زوم دوربین استفاده نکنید

ویژگی زوم در دوربین در مواردی که می‌خواهید روی اشیای مختلف در مسافت‌های گوناگون فوکوس کنید به کار می‌آید. با این وجود، مشکل این قضیه آن است که صدای لنز در زمان زوم کردن به صورت واضح در ویدئو شنیده می‌شود.

سعی کنید در زمان ضبط یک سخنرانی در حد امکان از زوم کردن اجتناب کنید. اگر مجبور هستید زوم کنید، منتظر بمانید تا گفتگو به نقطه‌ای برسد که سخنران صحبت نمی‌کند، بدین ترتیب می‌توانید بعدها در زمان ویرایش ویدئو این بخش را از آن خارج کنید و لطمه‌ای نیز به سخنرانی وارد نشود.

4. اجتناب از تلفظ غلیظ حروف

برخی افراد زمانی که برخی حروف مانند «پ» و «ب» را تلفظ می‌کنند، یک حجم هوای اضافی از میان لب‌های خود خارج می‌کنند. همچنین برخی افراد نیز هنگام تلفظ حروفی مانند «س» و «ف» صدایی شبیه به هیس هیس کردن از دهان خود خارج می‌کنند.

هر دو این وضعیت‌ها در زمان ضبط سخنرانی کاملاً روی کیفیت آن اثر گذارده و موجب حواس‌پرتی می‌شوند. سخنران باید مسافت خود را از میکروفون طوری تنظیم کند که تلفظ این حروف کمترین تأثیر محسوس را در فایل صوتی داشته باشد.

اصلاح این وضعیت به کمی آزمون و خطا نیاز دارد؛ اما می‌توانید با کمی تمرین، مسافت و زاویه مناسب از میکروفون را پیدا کنید.

5. کنترل تنفس

صدای نفس کشیدن یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند موجب خراب شدن کامل یک سخنرانی عالی شود. به همین دلیل است که باید در زمان ضبط یک سخنرانی، زمانی را صرف یادگیری زمان مناسب برای نفس کشیدن بکنید. این عادت را در خود ایجاد کنید که هر زمان می‌خواهید نفس را به داخل بکشید، سر خود را از میکروفون دور کنید. بدین ترتیب صدای نفس کشیدن شما از سوی میکروفون ضبط نمی‌شود.

6. پیگیری یک روال خاص برای ضبط صدا

ضبط صدا

امروزه ضبط اغلب ویدئوها و پادکست‌ها در محلی خارج از استودیوهای ضبط صدا صورت می‌گیرد. افراد حرفه‌ای امروزه ترجیح می‌دهند که صدا را در خانه‌های خودشان ضبط کنند. با این که این وضعیت موجب صرفه‌جویی زیادی در هزینه‌ها می‌شود؛ اما یک عیب نیز دارد.

خانه فضای مناسبی برای ضبط صدا نیست و شامل نویزهای بسیار زیادی است که موجب کاهش کیفیت صدای ضبط‌ شده می‌شود. برای مقابله با این مشکلات می‌توانید یک روال ضبط صدای خاص را پیگیری کنید. بدین ترتیب باید از یک اتاق خاص برای ضبط صدا استفاده کنید، تجهیزات خود را به روشی معین تنظیم کنید و روش ضبط صدای شما نیز از رویه خاصی پیگیری کند.

با این روش زمانی که مجبور شوید یک بخش خاص از صدا را چندین بار ضبط کرده و اشتباه‌های پیش آمده را حذف کنید، پس‌زمینه صوتی یکنواخت می‌ماند و از این رو کیفیت صدا حفظ می‌شود.

7. استفاده از میکروفون اکسترنال

دوربین‌ها و گوشی‌های هوشمند مجهز به میکروفون‌های داخلی هستند که برای ضبط گفتگوهای ویدئویی با یک نفر مشخص مناسب هستند. اما به طور کلی جهت ضبط صدا برای مخاطبان گسترده‌تر چندان مناسب نیستند.

اگر می‌خواهید به کیفیت صدای حرفه‌ای برسید، باید از یک میکروفون اکسترنال استفاده کنید. در بازار انواع مختلفی از این میکروفون‌ها وجود دارد که برای ضبط صداهای متفاوت طراحی شده‌اند. با صرف کمی وقت می‌توانید نوعی از میکروفون که برای شما مناسب‌تر است را بیابید.

8. حذف صدای زمینه

نویز قابل توجه در پس‌زمینه یک منبع عمده حواس‌پرتی در یک فایل صوتی محسوب می‌شود. اما یافتن جایی که کاملاً ضد صدا باشد امری ناممکن است. با این وجود باید حداکثر تلاش خود را بکنید تا نویز زمینه را از محل ضبط صدا حذف کنید. برخی روش‌های انجام این کار به صورت زیر هستند:

  • فن، ماشین لباسشویی و دیگر دستگاه‌هایی که موجب ایجاد نویز پس‌زمینه می‌شوند را خاموش کنید.
  • دستگاه ضبط‌صوت یا میکروفون را از رایانه دور کنید تا صدای فن رایانه تداخلی ایجاد نکند.
  • از افرادی که در محل هستند بخواهید که با صدای آرام‌تری صحبت کنند.
  • در کف اتاق کفپوش‌هایی نصب کنید تا صداهایی که از همسایه‌ها می‌آید را پوشش دهد.
  • برای جلوگیری از ورود صدا از برخی دیوارها می‌توانید از پرده، حوله، کتاب، نمد و موارد مشابه به عنوان عایق‌های طبیعی استفاده کنید.

9. بهبود فن بیان

بهبود ضبط صدا

طرز بیان شما تأثیر زیادی بر سهولت درک صحبت‌هایتان از سوی مخاطبان دارد. از آنجا که ویدئوها و پادکست‌های مدرن برای مخاطبان گسترده‌ای ضبط می‌شوند، باید مطمئن شوید که صحبت‌های شما از سوی گسترده‌ترین طیف مخاطبانتان درک می‌شود. برخی نکاتی که در این زمینه باید به خاطر سپرده شوند به شرح زیر هستند:

  • به صورت روشن و بدون عجله صحبت کنید.
  • واژه‌های طولانی را به دقت تلفظ کنید و از لکنت یا لرزش صدا اجتناب کنید.
  • اگر گوینده لهجه دارد، در مورد بیان روشن‌تر باید تأکید بیشتری صورت بگیرد.
  • از اوقات فراغت خود برای کار روی فن بیان استفاده کنید. برای نمونه پیام‌های متنی پیچیده را با صدای بلند بخوانید و یا کلمات یا جمله‌های خاصی که در بیانشان مشکل دارید را به خاطر بسپارید.
  • این عادت را در خود پرورش دهید که از زبان خود هنگام صحبت کردن کار بیشتری بکشید و یا حتی ترانه‌های رپ را بازخوانی کند تا زبانتان در ادای کلمات پیچیده قوی‌تر شود.
  • از تکنیک‌های تنفس و مدیتیشن برای ایجاد دم و بازدم طبیعی و بدون شتاب در سخنرانی‌های خود بهره بگیرید.
  • به خاطر داشته باشید که نشستن یا ایستادن به صورت قائم و با جلو دادن سینه، موجب می‌شود که قدرت و وضوح صدایتان افزایش یابد.
  • در زمان جلسه‌های سخنرانی به میزان کافی آب بنوشید و این کار را در بازه‌های متوالی انجام دهید.

10. سرمایه‌گذاری برای اتاقک ضبط

با شتاب روزافزون ویدئوها و پادکست‌هایی که در خانه ضبط می‌شوند، اتاقک‌های ضبط پرتابلی طراحی شده‌اند که برای حمل و نقل مناسب هستند. این دستگاه نسبت به اجاره استودیو ضبط هزینه پایین‌تری دارد و این کار چند مزیت دیگر نیز دارد:

  • فوم آکوستیک با چگالی بالا در پیرامون اتاقک موجب جذب نویز شده و از رسیدنش به میکروفن ممانعت می‌کند.
  • دستگاه به راحتی قابل حمل و نقل است و در زمان جستجو برای نقطه مناسب برای ضبط به کار می‌آید.
  • یک سوراخ در بخش پشتی موجب می‌شود که بتوانید کابل‌ها را به راحتی از آن خارج کنید.
  • فضای زیادی درون آن وجود دارد که امکان قرار دادن انواع میکروفن‌ها را بدون مسدودسازی بخش‌های مختلف دستگاه فراهم می‌سازد.

سخن پایانی

برای ایجاد فایل‌های صوتی با کیفیت بالا و به طور کلی بهبود ضبط صدا به ترکیبی از چند عامل نیاز داریم. در ابتدا باید روی تجهیزات صوتی عالی سرمایه‌گذاری کنیم و یک مکان مناسب برای ضبط بیابیم. اما پس از آن کارهای ساده‌ای را باید انجام داد که در نکات ارائه شده در این مقاله به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

==

بر اساس رای ۲۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
makeuseof
۱ دیدگاه برای «ضبط صدا و ۱۰ نکته برای بهبود کیفیت آن — راهنمای کاربردی»

سلام
اگه میشه بگید که تجهیزاتی برای گویندگی باید تهیه کنیم و همینطور چه افکت هایی برای شفاف تر شدن صدا در اونها استفاده کنیم.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *