شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های فرانسه

۸۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های فرانسه
سلب مسئولیت مطالب رپورتاژ آگهی: مجموعه‌ی «فرادرس» در تهیه‌ و تنظیم این محتوای تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی راجع به صحت آن نمی‌پذیرد.

کشور فرانسه یکی از مهم‌ترین مقاصد تحصیلی متقاضیان ایرانی در سال‌های اخیر است. از دلایل اصلی متقاضیان ایرانی برای تحصیل در این کشور می‌توان شرایط تحصیل رایگان، اعتبار مدرک تحصیلی در همه کشورهای جهان و بالا بودن کیفیت آموزشی را نام برد. بر این اساس در این مطلب خلاصه و کوتاه به ارائه شرایط کلی اخذ پذیرش تحصیلی کشور فرانسه می‌پردازیم.

دلایل متقاضیان ایرانی برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های فرانسه چیست؟

کشور فرانسه دارای بیش از 3500 دانشگاه، مراکز آموزش عالی و کالج است و در واقع یکی از کشورهای پیشگام در ارائه برنامه‌های تحصیلی مختلف در جهان است. علاوه بر این دولت فرانسه بالاترین بخش بودجه کشور را صرف تحصیل و آموزش برای شهروندان فرانسه و متقاضیان بین‌المللی کرده است. وجود 2 میلیون و پانصد هزار متقاضی بین‌المللی مشغول تحصیل در این کشور در ایجاد فضا و شرایط مناسب برای متقاضیان بین‌المللی نقش بسیار زیادی دارد. از دیگر دلایل متقاضیان ایرانی برای تحصیل در فرانسه 2022 موارد زیر را می‌توان نام برد:

  • شرایط تحصیل رایگان و کم هزینه در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی
  • امکان اخذ مجوز کار دانشجویی و کار ضمن تحصیل با کسب درآمد
  • امکان دریافت بورسیه‌ها، کمک هزینه‌های دانشجویی و کمک هزینه اسکان
  • امکان دریافت پیشنهاد شغلی از کارفرماهای فرانسوی در شرکت‌های معتبر
  • امکان اخذ ویزای همراه برای همسر و فرزندان و همراهی آن‌ها در فرانسه

آیا تحصیل به زبان انگلیسی در فرانسه امکان‌پذیر است؟

یکی از شرایط اصلی اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های فرانسه و یا شاید مهم‌ترین شرایط دارا بودن مدرک زبان فرانسه است. تحصیل به زبان انگلیسی در کشور فرانسه در مقطع کارشناسی یا لیسانس امکان‌پذیر نیست و متقاضیان برای تحصیل در این مقطع در همه رشته‌های تحصیلی باید دارای مدرک زبان فرانسه باشند و یا به این زبان تسلط کافی داشته باشند. تحصیل به زبان انگلیسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌های فرانسه امکان پذیر است، اما با پرداخت شهریه‌های بالا همراه است.

آیا برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های فرانسه محدودیت سنی وجود دارد؟

به طور کلی بیشتر دانشگاه‌های فرانسه دارای شرایط سنی برای تحصیل نیستند، اما به عنوان یک اصل کلی مناسب بودن سن متقاضی به عنوان یک امتیاز در اخذ پذیرش تحصیلی محسوب می‌شود. بهتر است متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های فرانسه کمتر از 22 سال، مقطع کارشناسی ارشد کمتر از 25 سال و مقطع دکتری کمتر از 33 سال داشته باشند.

چه فاکتورهایی امکان اخذ پذیرش فرانسه را افزایش می‌دهند؟

متقاضیان برای افزایش احتمال اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های فرانسه باید دارای مدرک زبان فرانسه و شرایط تحصیلی عالی باشند. در واقع دارا بودن مدرک زبان فرانسه و شایستگی‌های علمی شرایط تحصیل رایگان و کم هزینه را در دانشگاه‌های دولتی این کشور فراهم می‌کند. شرایط تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه به صورت رقابتی است و متقاضیانی در این رقابت پیروز می‌شوند که دارای صلاحیت‌های علمی بالاتری باشند. متقاضیان برای تحصیل در کشور فرانسه همانند تحصیل در ایتالیا و کشورهای اروپایی برتر باید دارای شرایط و مدارک تحصیلی مطابق با دانشگاه و رشته مورد نظر باشند.

آیا امکان تحصیل رایگان در دانشگاه‌های فرانسه وجود دارد؟

شهریه‌های تحصیلی در دانشگاه‌های فرانسه در مقایسه با کشورهای اروپایی به مراتب کمتر است. متقاضیان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه همانند تحصیل در المان نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای برای شهریه ندارند. اما متقاضیان از کشورهای غیر-عضو اتحادیه اروپا، مانند ایران، ملزم به پرداخت 3000 تا 4000 یورو در هر سال برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی فرانسه هستند که برای تحصیل در یکی از بهترین و گران‌ترین کشورهای جهان هزینه بسیار اندکی است.

متقاضیانی که قصد تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی فرانسه را دارند، که دلیل آن ممکن است تحصیل به زبان انگلیسی و یا تحصیل در رشته‌های خاص باشد، باید سالانه بیش از 20.000 یورو برای شهریه تحصیلی پرداخت کنند.

شرایط اخذ پذیرش مقطع کارشناسی فرانسه

متقاضیان تحصیل در فرانسه 2022 در مقطع کارشناسی یا لیسانس باید دارای مدرک دیپلم دبیرستان و دوره پیش-دانشگاهی باشند. حتی اگر متقاضی در کنکور سراسری ایران پذیرفته نشده است، می‌تواند برای تحصیل در مقطع کارشناسی فرانسه اقدام کند. در واقع برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کشور فرانسه نیاز به اخذ پذیرش در کنکور سراسری ایران نیست. مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی فرانسه 3 سال و با گذراندن حدود 180 واحد درسی همراه است.

از آن جا که زبان تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های فرانسه زبان فرانسه است، دارا بودن مدرک زبان فرانسه در سطح B2 الزامی است. متقاضیان برای اخذ پذیرش از مقطع کارشناسی فرانسه باید علاوه بر مدارک ذکر شده، ریز نمره‌های تحصیلی دیپلم و پیش-دانشگاهی و پاسپورت معتبر و گواهی تمکن مالی را نیز ارائه دهند.

متقاضیان می‌توانند از خوابگاه‌های دانشجویی برای کاهش هزینه‌های زندگی و تحصیلی در کشور فرانسه استفاده کنند. علاوه بر این با اخذ مجوز کار دانشجویی و کار تا 20 ساعت در هفته با کسب درآمد می‌توانند بخش زیادی از هزینه های تحصیلی و زندگی در این کشور را تامین کنند. البته امکان اخذ بورسیه‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی فرانسه وجود ندارد.

شرایط اخذ پذیرش مقطع کارشناسی ارشد فرانسه

متقاضیان برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های فرانسه باید دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه های معتبر و مدرک زبان فرانسه در سطح B2 باشند. متقاضیانی که مدرک تحصیلی مقطع کارشناسی خود را از دانشگاه های دولتی و مورد تایید فرانسه دریافت کرده اند و دارای معدل بالای تحصیلی در سطح A می باشند، می توانند در دانشگاه های دولتی فرانسه به رایگان تحصیل کنند. البته شرط تحصیل رایگان در دانشگاه های دولتی فرانسه تسلط به زبان فرانسوی است. اخذ مجوز کار دانشجویی تا 20 ساعت در هفته و امکان سکونت در خوابگاه های دانشجویی از مزیت های تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد فرانسه است.

از جمله مدارک مهم برای اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های فرانسه می‌توان به مدرک مقطع کارشناسی به همراه ریز نمره‌های تحصیلی، مدرک دیپلم دبیرستان و پیش-دانشگاهی، رزومه علمی تحصیلی، مدرک زبان فرانسه و کپی مدارک هویتی اشاره کرد.

مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد فرانسه در حدود 2 تا 3 سال است که شامل کارآموزی در پایان هر دوره یک ساله می‌شود. مشاوره با کارشناسان موسسه میرداماد برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های فرانسه بسیار سودمند است.

شرایط اخذ پذیرش مقطع دکتری فرانسه

متقاضیان برای اخذ پذیرش از مقطع دکتری فرانسه باید دارای مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه‌های مورد تایید فرانسه باشند. علاوه بر این دارا بودن رزومه علمی تحصیلی قوی و همچنین دارا بودن مقاله‌های علمی منتشر شده در ژورنال‌های علمی جهان نیز حائز اهمیت فراوانی است. مدت زمان تحصیل در مقطع دکتری فرانسه در حدود 3 تا 4 سال است. زبان تدریس در مقطع دکتری فرانسه زبان‌های انگلیسی و فرانسه است که برای ورود به هر کدام دارا بودن مدرک زبان انگلیسی یا فرانسه الزامی است.

از آنجا که اخذ پذیرش از مقطع دکتری فرانسه چندان راحت نیست، متقاضیان باید دارای شرایط تحصیلی و شایستگی‌های علمی خاص باشند. دریافت حقوق در مدت زمان تحصیل در مقطع دکتری و به گونه‌ای کار علمی در این مقطع و همچنین امکان کار پس از فارغ التحصیلی از مزیت‌های مهم اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع دکتری فرانسه است.

بر اساس رای ۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *