شبح عطارد — تصویر نجومی روز

۱۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۷ مهر ۱۳۹۹
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
شبح عطارد — تصویر نجومی روز

گذر بعدی عطارد از مقابل خورشید، دقیقا ۱۳ سال دیگر در چنین روزی اتفاق می‌افتد. آنچه مشاهده می‌کنید، تصویری است که از نزدیک از خورشید ثبت شده و دایره کوچک و سیاه رنگی که در آن وجود دارد، سیاره «عطارد» (Mercury) است. این تصویر تلسکوپی دارای وضوح بالا، از مجموعه‌ای شامل ۶۱ قاب ویدئویی شفاف و رنگی شده تشکیل شده است که در آن، یک آرایه از سلول‌های همرفت «نورسپهر» (Photospheric)، سطح خورشید را پوشانده‌اند.

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل، کلیک کنید.

عطارد در این تصویر همچون شبح سیاه رنگی به نظر می‌رسد. البته، فقط سیارات داخلی عطارد و «ناهید» (Venus) می‌توانند در عین اینکه از مقابل خورشید گذر می‌کنند، از زمین به صورت طرحی سیاه‌رنگ دیده شوند. منظور از سیارات داخلی، سیاره‌هایی است که در نزدیکی خورشید به دور آن می‌چرخند. بر همین اساس، سیاره‌های خارجی از فاصله دورتری (نسبت به سیارات داخلی) به دور خورشید می‌چرخند. عطارد، ناهید، زمین و مریخ سیاره‌های داخلی منظومه شمسی هستند.

روز دوشنبه، ۱۲ آبان سال ۱۳۹۸، گذر عطارد که داخلی‌ترین سیاره منظومه شمسی محسوب می‌شود اتفاق افتاد و شبح تاریک آن، به اندازه یک دویستم قطر خورشید بود. بنابراین، حتی در آسمان شفاف نیز مشاهده این گذر بدون یک تلسکوپ خورشیدی امن، امکان‌پذیر نبود. این چهارمین گذر عطارد از مجموع ۱۴ گذر انجام شده توسط آن در قرن ۲۱ است. گذر بعدی عطارد، ۲۳ آبان سال ۱۴۱۱ است.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
NASA
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *