سیم پیچی موتور کولر آبی — آموزش تصویری و گام به گام با نقشه

۱۱۱۰۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۸ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه
سیم پیچی موتور کولر آبی — آموزش تصویری و گام به گام با نقشه

در آموزش‌های قبلی مجله فرادرس، با انواع کولر آبی آشنا شدیم. همچنین، مطالبی را درباره کولر سلولزی، ظرفیت کولر آبی، مصرف آب کولر آبی، دینام کولر، روغن‌کاری موتور کولر و ساخت کولر آبی آشنا شدیم. در این آموزش، ضمن معرفی کوتاه مدار موتور تکفاز، مطالبی را درباره سیم پیچی موتور تکفاز که در کولر آبی نیز به کار می‌رود، بیان می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

همان‌طور که در آموزش «دینام کولر آبی چیست و چگونه کار می‌ کند؟ — راهنمای تعویض به زبان ساده» بیان کردیم، موتور کولر آبی اغلب از نوع تکفاز است. همچنین، نکته مهمی که درباره موتور کولر آبی وجود دارد، گران بودن آن است. به همین دلیل است که اغلب تعمیر و سیم پیچی موتور قدیمی نسبت به خریدن یک موتور جدید ترجیح داده می‌شود. در ادامه، روش سیم پیچی موتور تکفاز را بیان می‌کنیم.

قبل از آشنایی با مدار موتور و بیان مراحل سیم پیچی موتور باید این نکته را متذکر شویم که موتورهای تکفاز شکل‌ها و ساختارهای متفاوتی دارند و ممکن است موتوری که شما در اختیار دارید، با آنچه در این آموزش بررسی می‌شود، متفاوت باشد. البته روند کلی سیم پیچی موتور یکسان است و با یادگیری روند برای یک موتور، می‌توانید به اندکی تغییرات، آن را به موتور خود اعمال کنید.

ساختار موتور تکفاز چگونه است؟

قبل از پرداختن به سیم پیچی موتور باید با ساختار کلی موتورهای تکفاز آشنا شویم. موتور تکفاز معمولاً دارای دو سیم‌پیچ است: سیم‌پیچ اصلی با مقاومت بیشتر (برای تولید یک میدان مغناطیسی) و سیم‌پیچ کمکی با مقاومت کمتر (برای تعیین جهت چرخش موتور). خازن نیز معمولاً روی موتور قرار می‌گیرد و مقدار آن برای موتورهای الکتریکی مختلف متفاوت است (برای موتورهای کوچک‌تر در حدود 20 میکروفاراد).

همچنین، دو خازن می‌تواند در موتور تعبیه شده باشد: خازن «اصلی» (همیشه متصل، خازن با اندازه کم) و خازن «راه‌انداز» (متصل با کلید گریز از مرکز، خازن با اندازه بالاتر). شکل زیر مدار موتور الکتریکی تکفاز را نشان می‌دهد.

مدار موتور الکتریکی تکفاز

در تصویر زیر می‌توانید خازن راه‌اندازی و خازن اصلی را مشاهده کنید که روی موتور قرار دارند.

خازن موتور تکفاز

در تصویر زیر نیز سیم‌های استاتور نشان داده شده است که باید 4 سیم باشند.

سیم‌های استاتور

ابزار و قطعات لازم برای سیم پیچی موتور

اگر تجهیزات حرفه‌ای نداشته باشید، سیم‌پیچی و جدا کردن موتور کار بسیار وقت‌گیری خواهد بود. برای سیم پیچی موتور کولر آبی به ابزارهای زیر احتیاج دارید:

  • ابزارآلات رایج از قبیل پیچ‌گوشتی، چکش، آچار و...
  • پولی برای یاتاقان‌ها
  • چیزی مانند اسکنه برای برش سیم‌پیچ قدیمی
  • مشعل (یا یک تجهیز گرمایشی دیگر)

سایر مواردی که باید تهیه کنید، عبارتند از:‌

  • سیم مسی برای سیم‌پیچی
  • کاغذ عایق سیم‌پیچی
  • نخ سیم‌پیچی
  • اسپری روان‌کننده (WD-40 یا مشابه)
  • لاک سیم

سیم‌پیچی موتور روندی طولانی است و شاید حتی دو روز طول بکشد که آن را انجام دهید، زیرا تمام قطعات قدیمی را باید تعویض کرده و دوباره مونتاژ کنید. در ادامه، مراحل سیم پیچی موتور تکفاز را بیان می‌کنیم.

مراحل سیم پیچی موتور تکفاز

در این بخش، مراحل سیم پیچی موتور کولر آبی را بیان می‌کنیم. دقت کنید که موتور کولر شما ممکن است با موتوری که بررسی می‌کنیم تفاوت‌هایی داشته باشد، اما اصول سیم‌ پیچی موتور کولر آبی تفاوتی ندارد و تفاوت‌ها در شکل ظاهری موتور است.

مرحله ۱: جدا کردن قطعات موتور

تصویر زیر موتور را نشان می‌دهد که مستعمل شده و سیم‌پیچی آن اصطلاحاً سوخته است. ابتدا درپوش محافظ فن موتور را بردارید (موتور شما ممکن است این درپوش را نداشته باشد). معمولاً پوشش با پیچ روی محفظه محکم نمی‌شود، بلکه فقط روی محفظه قرار داده می‌شود. تمام قسمت‌های جداشده موتور را در یک جعبه قرار دهید تا آن‌ها را گم نکنید.

جدا کردن موتور کولر

در ادامه، فن موتور را به آرامی گرم کنید و آن را جدا کنید. مراقب باشید که آن را نشکنید. باید بسیار نرم شود. با دو پیچ‌گوشتی بزرگ می‌توانید به جدا کردن آن کمک کنید. همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، فن موتور خراب شده است و ما به یک فن جدید نیاز داریم. پس از جدا کردن فن موتور، گیره را از محور جدا کنید.

فن موتور

موقعیت قرارگیری درپوش‌های موتور را در کنار محفظه علامت‌گذاری کنید (معمولاً شماره‌های 1 و 2 و 3 را در کنار درپوش‌ها قرار می‌دهیم، بنابراین، در مونتاژ‌ آن‌ها به مشکل برنمی‌خوریم). سپس، پیچ‌های درپوش را باز کنید. درپوش موتور را برداشته و در کنار قطعات دیگر در جعبه قرار دهید.

جدا کردن درپوش موتور کولر

وقتی پوشش را برداریم، مطابق انتظار مشاهده می‌کنیم که یکی از سیم‌پیچ‌های موتور سوخته است (رنگ سیاه و بوی لاک سوخته این سوختگی را نشان می‌دهد). همچنین، متوجه می‌شویم که یاتاقان‌ها نیز خراب هستند (وقتی آن را می‌چرخانید، صدای بلند و ناخوشایندی ایجاد می‌شود).

خراب بودن سیم‌پیچی موتور

پیچ‌های درپوش جلویی را نیز باز کنید (همان‌طور که برای درپوش دیگر انجام دادیم). به آرامی درپوش جلویی را همراه با روتور از محفظه اصلی خارج کرده و با سایر قطعات در جعبه قرار دهید.

جدا کردن قطعات موتور کولر

پیچ‌های درپوش بالایی محظه موتور را باز کنید. درپوش و درزگیر را بردارید و آن را در کنار قطعات دیگر در جعبه قرار دهید. از تأسیسات الکتریکی چند عکس بگیرید و تمام سیم‌ها و گیره‌های برق را بردارید. اگر روی موتور خازن دارد، آن را جدا کنید.

موتور کولر

مرحله ۲: خواندن اطلاعات پلاک موتور

در ادامه روند سیم پیچی موتور سعی کنید تمام اطلاعات را از روی پلاک موتور یادداشت کنید. این پلاک در محفظه موتورها قرار دارد و اطلاعات مفیدی روی آن وجود دارد (ولتاژ، جریان، سرعت برحسب دور در دقیقه، خازن و...).

پلاک موتور

مرحله ۳:‌ تهیه نقشه سیم پیچی

در این مرحله باید نقشه سیم پیچی موتور کولر آبی را تهیه کنیم. اگر نقشه را در اختیار دارید، می‌توانید از این مراحل عبور کنید. اما نقشه سیم پیچی چیست؟ نقشه سیم پیچی نقشه‌ای است که به شما در سیم‌پیچی موتور کمک می‌کند. این نقشه نشان می‌دهد که سیم‌پیچ‌های استاتور چگونه به یکدیگر متصل می‌شوند.

نقشه سیم پیچی

ابتدا تعداد شیارها (تعداد شکاف‌های موجود در استاتور) را بشمارید. این موتور که در تصویر زیر نشان داده شده، ۲۴ شکاف دارد.

تعداد شیارهای موتور

از یک نرم‌افزار برای نقشه‌کشی سیم‌پیچی استفاده کنید. برای هر شکاف یک مربع رسم کنید (در تصویر زیر از sPlan 7.0 استفاده شده است).

نقشه سیم پیچی

هریک از کلاف‌ها در دو شکاف قرار می‌گیرند. کلاف‌های سیم‌پیچی استاتور را به نقشه سیم پیچی منتقل کنید.

سیم پیچی موتور کولر

برای همه کلاف‌ها همین کار را انجام دهید. دقت کنید که در یک شکاف دو کلاف وجود ندارد (اگر سیم‌پیچی تک‌لایه دارید). همه شکاف‌ها باید پر شوند. سیم‌های خروجی سیم‌پیچی را علامت‌گذاری کنید (سیم‌هایی که روی بست‌های الکتریکی متصل شده‌اند).

نقشه سیم پیچی موتور

قبل از همه چیز باید سیم‌پیچی سوخته را جدا کنیم. سیم‌پیچی قدیمی را گرم کنید. در این صورت، لاک قدیمی سوزانده می‌شود. اما مراقب باشید که به سیم‌های مسی آسیب نزنید. هنگامی که به وضوح می‌بینید کلاف‌های گرم به هم متصل شده‌اند، یکی از سیم‌های خروجی را انتخاب کنید و مسیر آن را با فلش بکشید.

برای جفت سیم‌ دوم خروجی نیز همین کار را انجام دهید.

سیم‌پیچی مشابهی از یک کتاب ماشین‌های الکتریکی به صورت زیر است (البته 180 درجه چرخش دارد). همچنین، می‌توانید شکاف‌ه را به‌ صورت دایره رسم کنید و از علامت "x" برای سیم ورودی به شیار و "." برای سیم خروجی از آن استفاده کنید. اکنون می‌توانید مسیر میدان مغناطیسی را ترسیم کنید.

سیم‌‌های کلاف‌های مختلف را قطع کنید، آن‌ها را بشمارید و قطرشان را اندازه بگیرید. تعداد سیم‌های هر کلاف سیم پیچی را روی نقشه بنویسید. اکنون نقشه سیم‌پیچی کامل است.

نقشه سیم پیچی

اگر کلاف شما از 2 سیم موازی تشکیل شده است، می‌توانید آن‌ها را با یک سیم جایگزین کنید. قطر یکی از سیم‌های دوتایی را اندازه بگیرید. مساحت آن را محاسبه کنید و در 2 ضرب کنید تا مساحت سیم ضخیم‌تر به دست آید. طبق آن قطر سیم جدید را محاسبه کنید که به جای دو سیم باید قرار گیرد.

سیم پیچی موتور کولر

مرحله ۴: برش سیم‌های قدیمی

برای برش سیم‌پیچ قدیمی از چکش و اسکنه استفاده کنید. دقت کنید که به شیارهای ستاتور آسیب نرسانید. می‌توانید سیم‌پیچ قدیمی را از یک طرف برش دهید.

سیم پیچی موتور

مرحله ۵: خارج کردن سیم‌پیچ قدیمی

طرف دیگر سیم پیچ قدیمی را گرم کرده و با استفاده از دیلم آن را بیرون بیاورید. این کارها را برای همه کلاف‌ها انجام دهید.

خارج کردن سیم‌پیچ قدیمی

مرحله ۶: تمیز کردن شیارها

بعد از گرم شدن استاتور، شکاف‌ها را با پیچ گوشتی یا یک میله مناسب تمیز کنید، اما دقت کنید به استاتور آسیب نرسانید.

تمیز کردن شیارها

مرحله ۷: جدا کردن پولی

اگر یکی از پولی‌ها را آن‌ها را دارید، پیچ یا چوب فلزی ایمنی را برداشته و سپس پولی را با با دستگاه کشش از محور بکشید. در صورت نیاز، پولی (نه محور) را با مشعل گرم کنید.

جدا کردن پولی موتور

مرحله ۸: جدا کردن درپوش جلویی

روی میز کار را بپوشانید، تا روتور آسیبی به سطح میز وارد نکند. یک قطعه چوب را روی محور روتور قرار دهید و آن را با چکش بزنید تا زمانی که روتور از پوشش جدا شود.

سیم پیچی موتور

مرحله ۹:‌ جدا کردن یاتاقان‌ها

برای برداشتن یاتاقان‌های دو طرف از کشنده (پولر) استفاده کنید. دقت کنید که نباید به محور روتور آسیب برسانید.

جدا کردن یاتاقان‌ها

مرحله ۱۰: تمیز کردن محفظه موتور

اگر موتور جرم دارد، باید آن را ساب‌پاشی کنید.

ساب‌پاشی

در ساب‌پاشی دقت کنید که به شیارهای استاتور ضربه‌ای وارد نکنید. آن‌ها به راحتی زنگ می‌زنند و خراب می‌شوند.

موتور کولر

مرحله ۱۱: کاغذ عایق سیم‌پیچی را آماده کنید

کاغذ عایق را روی میز قرار داده و خط‌کش را روی آن بگذارید و تقریباً 4 میلی‌متر آن را تا کنید. این کار برای این است که کاغذ در شیار حرکت نکند.

سیم پیچی موتور

طول شیار را اندازه بگیرید و حدود 16 میلی‌متر به آن اضافه کنید (بستگی به نحوه چرخاندن کاغذ دارد). سپس آن را بچرخانید و مطابق تصویر زیر در شیار قرار دهید. از پیچ‌گوشتی برای تا کردن کاغذ استفاده کنید و آن را در جای خود قرار دهید. کاغذ را باید به گونه‌ای قرار دهید که کاملاً متناسب با شیار باشد.

طول شیار سیم پیچی

این کار را برای همه شیارها انجام دهید.

مرحله ۱۲: سیم پیچی کلاف

مدل یک کلاف را با یک سیم بسازید تا فضای بیشتری داشته باشد. آن را روی شابلون Winder قرار دهید تا شکل مناسب بگیرد. سپس سیم‌پیچی را شروع کنید (قبلاً تعداد زیادی سیم را در سیم‌پیچ نوشته‌اید). برای سیم‌پیچی می‌توانید از طول یکسان برای کلاف‌ها استفاده کنید.

کلاف سیم پیچی

مرحله ۱۳: قرار دادن کلاف‌ها در استاتور

کلاف‌ها را با دقت در استاتور قرار دهید. انجام این کار ممکن است کمی زمان‌بر باشد. به آرامی این کار را انجام دهید تا به لاک سیم آسیبی وارد نشود. کلاف‌ها را بچرخانید تا به خوبی روی شیار مربوطه قرار گیرند.

کلاف سیم پیچی

مرحله ۱۴: اتصال کلاف‌ها به یکدیگر

مطابق نقشه سیم‌پیچی، کلاف‌ها را به یکدیگر وصل کنید. عایق‌بندی را بردارید، سپس سیم‌های مسی را لحیم کرده و با هیت شرینک (روکش حرارتی) ایزوله کنید. سیم‌های معمولی را با سیم‌های سیم‌پیچ انتهایی وصل کنید و آن‌ها را با هیت شرینک جدا کنید.

اتصال کلاف‌‌های سیم‌پیچی

مرحله ۱۵:‌ بستن کلاف‌ها

در این مرحله از سیم پیچی موتور تکفاز باید کلاف‌ها را با نخ ببنیدید. همان‌طور که در تصاویر می‌بینید، نخ باید به دور کلاف‌ها بسته شود.

بستن کلاف‌ها

همین کار را در سمت دیگر موتور نیز انجام دهید.

مرحله ۱۶: لاک زدن موتور

ابتدا فر را با دمای 100 درجه سانتی‌گراد گرم کنید. سپس، موتور را در آن قرار دهید. هنگامی که موتور گرم می‌شود، همان‌طور که در تصاویر زیر می‌بینید، باید لاک را روی سیم‌پیچ موتور بریزید. در ادامه، موتور را بچرخانید و همان کار را تکرار کنید. سپس، موتور را درون اجاق داغ قرار داده و آن را برای مدت حدود 4 ساعت گرم کنید. موتور را بیرون آورده و لبه آن را تمیز کنید.

لاک موتور

مرحله ۱۷:‌ مونتاژ یاتاقان‌ها

اگر یاتاقان‌ها قابل استفاده نیستند، یاتاقان‌های جدیدی براساس قطر آن‌ها تهیه کنید.

یاتاقان

محور روتور را با روان‌کننده‌ها روغن‌کاری کنید و یاتاقان‌ها را روی آن قرار دهید.

روغنکاری یاتاقان

بستر یاتاقان‌های دو سمت موتور را روغن‌کاری کنید. اولین درپوش را روی روتور قرار دهید (واشر فنر را فراموش نکنید). سپس استاتور را قرار دهید و آن را پیچ کنید. بعد از آن، درپوش دوم را در بالای استاتور قرار دهید و آن را پیچ کنید.

مونتاژ موتور

مرحله ۱۸:‌ مونتاژ فن موتور

وقتی فن را تمیز می‌کنیم، ممکن است پی ببریم که ترک خورده باشد. برای رفع این مشکل از یک حلقه آلومینیومی روی فن استفاده می‌کنیم.

فن موتور

در ادامه، درپوش فن را در جای خود قرار دهید.

درپوش فن

مرحله ۱۹: نصب خازن

همان‌طور که در تصاویر زیر مشخص است، سوراخ‌هایی روی موتور تعبیه کرده و خازن را روی موتور سوار می‌کنیم. سیم‌های خازن باید به جعبه اتصال موتور وصل شوند.

سیم پیچی موتور

مرحله ۲۰:‌ برقراری اتصالات جعبه اتصال

کابل برق را به جعبه اتصال هدایت کنید و آن را محکم کنید.

سیم پیچی موتور
مرحله ۲۱:‌ نصب پولی

محور روتور را با روغن‌کاری کرده و روی پولی سوار کنید.

نصب موتور

مرحله ۲۲: تست موتور

موتور را وصل کنید و جریان آن را اندازه بگیرید. اگر موتور روان کار می‌کند، نصب به درستی انجام شده است.

اندازه‌گیری جریان موتور

سیم‌پیچی موتور الکتریکی به زمان تقریباً زیادی نیاز دارد، به خصوص اگر این کار را برای اولین بار انجام می‌دهید. اما وقتی محصول نهایی را مشاهده کنید، از وقتی که گذاشته‌اید، خوشحال خواهید شد.

معرفی فیلم آموزش اصول نقشه کشی برق صنعتی با ای پلن ePLAN فرادرس

آموزش اصول نقشه کشی برق صنعتی با ای پلن ePLAN

برای آشنایی با نقشه‌کشی مدارهای برقی که گام اولیه و مهم تابلو سازی برق صنعتی است، پیشنهاد می‌کنیم به آموزش اصول نقشه کشی برق صنعتی با ای پلن ePLAN فرادرس مراجعه کنید. این آموزش در ۱۱ درس تدوین شده و مدت آن، ۱۰ ساعت و ۱۳ دقیقه است. درس اول مربوط به آشنایی با محیط ePLAN است. در درس دوم، درباره ساختار یک پروژه مطالبی بیان شده است. معرفی گرافیک نرم‌افزار موضوع درس سوم این فیلم آموزشی است. در درس چهارم، المان‌های نقشه‌کشی معرفی شده‌اند. در درس پنجم، نقشه‌کشی در قالب پروژه عملی را آموزش داده شده است.

درس ششم درباره ماکروها و درس هفتم مربوط به جانمایی تابلو است. در درس هشتم، کتابخانه‌های ePLAN معرفی شده‌اند و در درس نهم به Plot Frameها پرداخته شده است. در نهایت، درس‌های دهم و یازدهم، به ترتیب، درباره گزارش‌های اتوماتیک و پایگاه داده هستند.

معرفی فیلم آموزش آشنایی با سیستم های تهویه مطبوع سرمایشی و گرمایشی (چیلرهای توربوکر و دیگ های چگالشی)

یکی از آموزش‌های فردارس در زمینه تهویه مطبوع، آموزش آشنایی با سیستم های تهویه مطبوع سرمایشی و گرمایشی (چیلرهای توربوکر و دیگ های چگالشی) است که در ۲ ساعت و ۱۶ دقیقه و در قالب دو درس تدوین شده است. در درس اول این آموزش، چیلرهای توربوکر (بدون روغن) و موضوعات مرتبط با آن به طور کامل معرفی می‌شوند. همچنین، در درس دوم، مباحث مفصلی درباره دیگ‌های چگالشی (Condensing boiler) بیان شده است.

  • برای مشاهده فیلم آموزش آشنایی با سیستم های تهویه مطبوع سرمایشی و گرمایشی (چیلرهای توربوکر و دیگ های چگالشی) + اینجا کلیک کنید.

معرفی فیلم آموزش اصول طراحی، نصب و سرویس سیستم های تهویه مطبوع حجم متغیر VRF

آموزش اصول طراحی، نصب و سرویس سیستم های تهویه مطبوع حجم متغیر VRF

سیستم‌های حجم متغیر VRF یکی دیگر از راهکارهای تهویه مطبوع هستند که آموزش اصول طراحی، نصب و سرویس سیستم های تهویه مطبوع حجم متغیر VRF در رابطه با آن‌ها توسط فرادرس تهیه شده است. مدت زمان این آموزش ۴ ساعت و ۸ دقیقه بوده و در ۸ درس تدوین شده است. موضوع درس یکم این آموزش، مقدمه‌ای بر تهویه مطبوع و وضعیت انرژی است. در درس دوم، سیستم VRF و اصول کارکرد آن معرفی شده است. ویژگی‌های سیستم VRF و اصول طراحی آن در درس‌های سوم و چهارم مورد بررسی قرار گرفته‌اند. نرم‌افزارهای تجاری طراحی این سیستم‌ها در درس پنجم معرفی شده‌اند. در درس‌های ششم و هفتم نصب سیستم‌های VRF و سرویس و نگهداری آن‌ها مورد بحث قرار گرفته‌اند و در نهایت، در درس هشتم، توجیه اقتصادی استفاده از سیستم VRF بیان شده است.

  • برای مشاهده فیلم آموزش اصول طراحی، نصب و سرویس سیستم های تهویه مطبوع حجم متغیر VRF + اینجا کلیک کنید.

معرفی فیلم آموزش برق و کنترل های تاسیسات

آموزش برق و کنترل های تاسیسات

یکی دیگر از آموزش‌های فرادرس که در آن‌ به مبحث تهویه مطبوع پرداخته شده، آموزش برق و کنترل های تاسیسات است که در زمان ۵ ساعت و ۳۰ دقیقه و در قالب ۸ درس تدوین شده است.

در درس یکم این فیلم آموزشی، مفاهیم اولیه سیستم‌های کنترل پرداخته شده است. موضوع درس دوم، معرفی کنترل‌کننده‌ها است. همچنین، محرک‌ها و اندازه‌گیری‌ها، به ترتیب، در درس‌های سوم و چهارم معرفی شده‌اند. کمپرسور در درس پنجم معرفی شده و چیلر در درس ششم مورد بررسی قرار گرفته است. سیستم‌های تهویه مطبوع موضوع درس هفتم است و در نهایت، در درس هشتم، نرم‌افزارهای مهم مربوط به کنترل تأسیسات معرفی شده‌اند.

معرفی فیلم آموزش مبحث ۱۴ مقررات ملی ساختمان

نامگذاری سرهای موتور کولر

برای آشنایی بیشتر با مباحث تاسیسات ساختمان، پیشنهاد می‌کنیم به آموزش مبحث ۱۴ مقررات ملی ساختمان مراجعه کنید که در ۱۳ درس و در مدت زمان ۱۱ ساعت و ۴۰ دقیقه تدوین شده است. در درس اول این آموزش مقدمه و کلیات مبحث ۱۴ بیان شده و درس دوم به تعاریف و مفاهیم اختصاص یافته است. در درس سوم نشانه‌گذاری دستگاه‌ها مورد بحث قرار گرفته است.

موضوع درس‌های چهارم تا ششم، به ترتیب، تعویض هوا، کانال‌کشی و تعویض هوا توسط هودها است. در درس هفتم به دیگ و منبع انبساط و در دس هشتم آموزش به دستگاه‌‌های گرم‌‌کننده و خنک‌‌کننده ویژه پرداخته شده است. موضوع درس نهم تأمین هوای احتراق است و در درس دهم مباحث مربوط به لوله‌کشی بیان شده است. سیستم‌های تبرید در درس یازدهم معرفی شده‌اند و در درس دوازدهم دودکش بررسی شده است. در نهایت، در درس سیزدهم، مباحث مرتبط با ذخیره و انتقال سوخت مایع مورد بررسی قرار گرفته است.

بر اساس رای ۱۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرسInstructables
۹ دیدگاه برای «سیم پیچی موتور کولر آبی — آموزش تصویری و گام به گام با نقشه»

سلام.
ایا فیلم اموزشی سیم پیچی ژنراتور و الترناتور را دارید

سلام مهندس جان
موتور کولر و موتور خشک کن لباسشویی دوقلو هر کدام در استاتور شان چند کلاف دارند ???با تشکر

سلام مهندس جان
موتور کولر و موتور خشک کن لباسشویی دوقلو هر کدام در استاتور شان چند کلاف دارند . با تشکر

سلام ببخشید دینام کولر7000موتوژن.باچه شماره سیمهایی وهرکدام چنددور اگه امکان داره جواب بدیدبیزحمت. ممنون ازهمکاریتون وبرنامه مفیدواموزندتون

آیا سیمهای سوخته که سیا رنگ شده رامیتوان با سمباده تمیز کرد و دوباره استفاده کرد

سلام.
اگر تا حد قابل‌قبولی سیم‌ها را به حالت اولیه برگردانید، به طوری که فاقد آسیب‌دیدگی باشند، می‌توانید این کار را انجام دهید.
سپاس از همراهی‌تان با مجله فرادرس.

هر کلاف دو سر داره
این سرها رو با چه الگویی باید بهم وصل کرد
نقشه شما جادوییه بیشتر کلافها یک سیم دارند
لطفا اتصال کلافهای غیر جادویی رو هم بگید

سلام.
نحوه اتصالات کلاف‌ها در نقشه‌ها نشان داده شده است.
سپاس از همراهی‌تان.

متن بسیار مفید و آموزنده ای در مورد سیم پیچی موتور کولر بود. بسیار ممنون هستم ازتون

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *