سوشیال مارکتینگ چیست؟ + کاربرد و اهمیت به زبان ساده

۸۱۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۸ دقیقه
سوشیال مارکتینگ چیست؟ + کاربرد و اهمیت به زبان ساده

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی جای خود را در میان کارهای روزمره کاربران صرف‌نظر از سن و سال باز کرده و کمتر کسی را می‌بینیم که روزانه سری به حساب کاربری‌اش در این شبکه‌ها نزند. کسب و کارها نیز با غنیمت شمردن این فرصت با تولید محتوا در بستر شبکه‌های اجتماعی محصولات و خدمات خود را به‌صورت هدفمند‌تر در معرض دید مخاطبان قرار می‌‌دهند. روشی زیر مجموعه دیجیتال مارکتینگ که با نام «سوشیال مارکتینگ یا بازاریابی شبکه‌های اجتماعی» (Social Media Marketing) شناخته می‌شود.

فهرست مطالب این نوشته

ماهیت شبکه‌های اجتماعی بر اساس تعامل است و برندها با تولید محتوا در این شبکه‌ها علاوه بر افزایش آگاهی از برند می‌توانند با مخاطبان هدف کسب و کار تعاملی پویا و سازنده ایجاد کنند. در این مطلب از «مجله فرادرس» قصد داریم با بررسی مفاهیم اصلی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، به بیان اهمیت و کاربردهای آن در کسب و کارهای مختلف بپردازیم.

سوشیال مارکتینگ چیست؟

«سوشیال مارکتینگ» (Social Media Marketing) که بسیاری از ما آن را با نام بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یا سوشال مدیا مارکتینگ می‌شناسیم، یکی از انواع دیجیتال مارکتینگ است که در آن از کانال‌های شبکه‌های اجتماعی برای «ترویج برند» (Brand Promotion) استفاده می‌کنیم.

کاربرد سوشیال مارکتینگ در ایجاد و پرورش مخاطب، تعامل با مشتریان، ساخت مخاطب راغب (لید) و افزایش فروش است. محورهای اصلی سوشیال مدیا مارکتینگ عبارتند از:

سوشیال مارکتینگ چیست

به زبان ساده‌تر می‌توانیم سوشال مارکتینگ را به‌صورت تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی برای معرفی و تبلیغ محصولات و خدمات تعریف کنیم. البته فعالیت برندها در سوشال مدیا تنها به تولید محتوا محدود نیست و توجه و پاسخ‌گویی به پیام‌ها، نظرات و انتقاد‌های کاربران نیز از موارد مهم در سوشیال مدیا مارکتینگ هستند. در ادامه دلایل اهمیت سوشال مارکتینگ را بیان و بررسی می‌کنیم. همچنین برای آشنایی با انواع شبکه‌های اجتماعی و روش‌های تحلیل رفتار مخاطب در آن‌ها، پیشنهاد می‌کنیم فیلم‌های مجموعه آموزش سوشال نتورک یا شبکه های اجتماعی فرادرس را حتما مشاهده کنید.

اهمیت سوشیال مارکتینگ چیست؟

شبکه‌های اجتماعی این روزها به محلی برای یادگیری و آموزش، خرید و حتی یافتن فرصت‌های شغلی جدید تبدیل شده‌اند. کاربران زیادی در این شبکه‌ها حضور دارند و کسب و کارها نیز از این حضور گسترده برای برقراری ارتباط و تعامل با مشتریان بالقوه استفاده می‌کنند. لینکدین، اینستاگرام، توییتر، یوتیوب، پینترست، فیسبوک و حتی شبکه‌های اجتماعی جوان‌تری مثل تیک‌تاک تا زمان نگارش این مطلب از محبو‌ب‌ترین شبکه‌های اجتماعی هستند. دلایل فهرست زیر اهمیت سوشیال مارکتینگ را بیان می‌کنند.

  • آشنا شدن کاربران با برندها در شبکه‌های اجتماعی
  • آسان شدن برقراری ارتباط با برندها در سوشال مدیا
  • تبدیل شدن شبکه های اجتماعی به موتورهای جستجو
  • تمایل به تکرار تجربه خرید از برندهای ایجاد‌کننده تجربیات مثبت
  • فعالیت روزافزون کسب و کارهای رقیب در شبکه‌های اجتماعی
  • کاربرد آمارهای رصد شبکه‌های اجتماعی در تصمیم‌گیری بازاریابی

در بخش بعدی هریک از این موارد را به‌صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

آشنا شدن کاربران با برندها در شبکه‌های اجتماعی

طبق آمارها ۵۵ درصد از مصرف‌کنندگان از طریق شبکه‌های اجتماعی با برندهای جدید آشنا می‌شوند. آماری که نشان می‌دهد ارزش تبلیغات تلویزیونی و رادیویی در حال کاهش است و بسیاری از ما در بیشتر مواقع از شبکه‌های اجتماعی برای آشنا شدن با برندها و کسب اطلاعات در مورد محصولات و خدمات آن‌ها استفاده می‌کنیم.

آشنایی کاربران با برندها از طریق سوشیال مارکتینگ

شبکه‌های اجتماعی‌های به‌دلیل ماهیت تعاملی خود این امکان را فراهم می‌کنند که محتوا و تبلیغات کسب و کارهای مختلف را کنار محتوای دوستان، خانواده و نزدیکان ببینیم.

همچنین افراد بین ۱۰ تا ۴۰ سال نیز بیشتر از بقیه کاربران در شبکه‌های اجتماعی به دنبال یافتن برندهای جدید هستند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت برندهایی که در شبکه‌های اجتماعی حضور ندارند، شانس آشنایی با کاربران حاضر در این فضا را از دست می‌دهند.

آسان شدن برقراری ارتباط با برند در سوشال مدیا

بر اساس آمارها ۶۸ درصد از مشتریان عقیده دارند شبکه‌های اجتماعی امکان برقراری ارتباط و تعامل با برندها و سازمان‌ها را در اختیار آن‌ها می‌گذارد. در بازاریابی سنتی ارتباط میان برند و مشتری در بیشتر موارد یک‌طرفه بود. بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی برخلاف تبلیغات سنتی، به‌عنوان یکی از استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ با برقراری دیالوگ بین برند و مشتری، دسترسی به برندها را برای مشتریان بسیار آسان می‌کند.

حداقل دو پنجم مشتریان گزارش کرده‌اند که با لایک یا دنبال کردن صفحه اجتماعی کسب و کارها سرگرم می‌شوند. همچنین بسیاری از مشتریان شبکه‌های اجتماعی را به‌عنوان ابزاری می‌بینند که از طریق آن می‌توانند بازخوردها، مشکلات و سوالات خود را در مورد محصولات به گوش برند برسانند یا از طریق دایرکت با کسب و کار در ارتباط باشند.

 

این تعامل و رابطه دوطرفه میان برند و مشتری یک جنبه دیگر هم دارد و آن امکان پاسخ‌گویی برند است. واقعیت اینجاست که واکنش نشان دادن مشتریان به خدمات و محصولات همیشه خواسته هر کسب و کاری بوده است. سوشیال مارکتینگ امکان پاسخ‌گویی به مشکلات و بازخوردهای مشتریان را از طرف برند فراهم می‌کند.

کسب و کارهایی که این پاسخ‌گویی را به‌شکل فعال و موثری انجام می‌دهند، بهتر می‌توانند نیازهای مشتریان را برطرف و محتوای تولیدی را به‌شکلی شخصی‌سازی کنند که ارتباط احساسی عمیق‌تری با آن‌ها ایجاد کند.

برقراری ارتباط دو طرفه بین برند و مشتری با سوشیال مارکتینگ

تبدیل شدن شبکه های اجتماعی به موتورهای جستجو

طبق آمارها ۴۳ درصد از مشتریان برای پیدا کردن محصولات جدید به شبکه‌های اجتماعی مراجعه می‌کنند. در دوران پاندمی کووید ۱۹ مردم بسیاری از عادت‌های خرید خود را از خرید سنتی به اینترنتی تغییر دادند و شبکه‌های اجتماعی به محل خوبی برای جستجو، بررسی یا حتی خرید محصولات موردنیاز کاربران تبدیل شدند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت کاربرد شبکه‌های اجتماعی دیگر فقط تعامل نیست و به‌نوعی به موتور جستجو تبدیل شده‌اند.

اهمیت این موضوع در آن است که هرچه کاربران بیشتری شروع‌کننده سفر مشتری در شبکه‌های اجتماعی باشند، کسب و کارها باید از استراتژی‌های آینده‌نگرانه‌تر برای در کانون توجه قرار گرفتن محصولات و خدمات خود استفاده کنند.

این موضوع باعث شد مفهومی به نام «تجارت اجتماعی» (Social Commerce) به‌وجود بیاید که هرروز سرمایه‌گذاران بیشتری جذب می‌کند و مشتریان را از مرحله جستجوی محصول به مرحله خرید محصول در شبکه‌های اجتماعی انتقال می‌دهد.

تبدیل شدن شبکه های اجتماعی به موتورهای جستجو

تمایل به خرید از برندهای ایجادکننده تجربیات مثبت

برندها از طریق شبکه‌های اجتماعی بهتر می‌توانند برای کاربران تجربه مثبت خلق کنند. این موضوع اثربخشی فعالیت‌های برند را به‌شکل موثری افزایش می‌دهد. تجربه مثبت و مزایایی که می‌تواند برای کسب و کار به‌همراه داشته باشد، می‌تواند ناشی از پاسخ‌گویی مناسب و به‌موقع، تمایز در ارائه خدمات به مشتریان، تولید محتوای مرتبط با نیازهای آن‌ها یا فقط ارزش قائل شدن برای هر مشتری به عنوان یک فرد باشد.

زمانی که برای کاربر در شبکه‌های اجتماعی تجربه مثبت ایجاد می‌کنید در واقع او را به خرید محصولات و خدمات خود نیز ترغیب می‌کنید. ایجاد تجربه مثبت برای کاربر باعث می‌شود علاوه بر انتخاب برند شما از میان رقیبان و معرفی آن به افراد نزدیک خود، نسبت به برند وفاداری بیشتری احساس کند.

اهمیت ایجاد تجربه مثبت برای کاربر در شبکه های اجتماعی

فعالیت و بودجه روزافزون برندها برای سوشیال مارکتینگ

بر اساس آمارها ۸۰ درصد از مدیران کسب و کارها افزایش بودجه و سرمایه‌گذاری روی منابع لازم برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را ضروری می‌دانند. سوشیال مارکتینگ برندهای بزرگ را قابل‌دسترسی و پذیرای مشتریان می‌کند. دسترسی به طیف گسترده‌تر مخاطبان در کنار پیدا کردن دنبال‌کنندگان محلی و وفادار ازجمله مزیت‌هایی است که سوشال مدیا مارکتینگ برای کسب و کارهای کوچک فراهم می‌کند.

تعیین ابزارها و منابع لازم برای سوشال مارکتینگ

البته اثربخشی فعالیت‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی نیازمند به‌کارگیری درست ابزارها و منابع لازم برای ارتقای حضور آنلاین، خلق محتوای خلاقانه و جدید و ارتباط موثر با مخاطبان است. بنابراین اگر تا‌به‌حال برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی برنامه‌ریزی مالی نکرده‌اید، توصیه می‌کنیم هرچه سریع‌تر دست‌به‌کار شوید.

تدوین استراتژی برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و اجرای مراحل در اثربخشی حضور برند در فضای آنلاین بسیار موثر است. برای آشنایی بیشتر با این حوزه مطالعه مطلب زیر از «مجله فرادرس» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

کاربرد آمارهای رصد شبکه‌های اجتماعی در تصمیم‌گیری بازاریابی

بر اساس آمارها چیزی حدود ۷۲ درصد از مدیران کسب و کارها معتقدند آمارهای حاصل از رصد شبکه‌های اجتماعی بهترین داده‌ها برای تصمیم‌گیری در مورد فعالیت‌های بازاریابی هستند. این داده‌ها در بعضی موارد حتی از داده‌های حاصل از «تحقیقات بازار» (Market Research) نیز اطلاعات بیشتری در اختیار برندها قرار می‌دهند.

گوش دادن و تحلیل شبکه های اجتماعی

فضای شبکه‌‌های اجتماعی به‌دلیل ماهیت تعاملی این شبکه‌ها کمی پرهیاهو است. اما همین تعاملات با کاربران در کنار استفاده از ابزارهای گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی، داده‌های بسیار دقیقی در مورد مخاطب هدف در اختیار برند قرار می‌دهد. این داده‌ها برای تمایز بخشیدن به تکنیک‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و حضور ماندگار و اثرگذار بسیار موثر است.

 

کاربرد سوشیال مارکتینگ چیست؟

تا این قسمت از مطلب با تعریف و اهمیت سوشیال مارکتینگ آشنا شدیم. در ادامه کاربرد سوشیال مدیا مارکتینگ را به‌عنوان یکی از روش‌های بازاریابی اینترنتی بررسی می‌کنیم. قبل‌تر بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی فقط به تولید و انتشار محتوا محدود بود و کسب و کارها محتوای خود را با هدف هدایت ترافیک به وب‌سایت و درنهایت فروش در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذاشتند. با گذشت زمان شبکه‌های اجتماعی به چیزی فراتر از محل انتشار محتوا تبدیل شدند. امروز برندها به روش‌های بی‌شماری از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

کاربرد سوشیال مدیا مارکتینگ چیست

در این بخش نیاز است که به ۵ محور اصلی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یعنی تدوین استراتژی فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، تنظیم تقویم محتوایی برای تولید و انتشار محتوا، «گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی» (Social Listening) و تعامل با کاربران، تحلیل و گزارش نتایج و تبلیغات از طریق پلتفرم‌ها برگردیم و ببینیم هریک از این محورها چگونه می‌توانند به کمک کسب و کارها بیایند.

جدول زیر کاربردهای سوشیال مارکتینگ را با توجه به محورهای اصلی آن بیان می‌کند.

نیاز کسب و کارراه حلمحور سوشیال مارکتینگ
نیاز به شنیدن نظرات و بازخوردهارصد گفتگوهای مرتبط و «اشاره» (Mention) به نام برندگوش دادن به شبکه‌های اجتماعی با ابزارهای سوشال لیسنینگ
نیاز به بهبود عملکرد محتواتحلیل شاخص کلیدی «ریچ» (Reach)، میزان تعامل و فروشتحلیل و گزارش نتایج
نیاز به هدف‌گذاری روی گروه خاصی از مخاطباناستفاده از تبلیغات درون‌برنامه‌ای شبکه‌های اجتماعیاجرای تبلیغات پلتفرم‌ها
نیاز به قرار گرفتن در معرض دید مخاطبانتولید محتوای منظم بر اساس استانداردهای پلتفرمتنظیم تقویم محتوایی برای تولید و انتشار محتوا،
نیاز به شکل‌دهی حضور آنلاین و افزایش آگاهی از برندبرنامه‌ریزی برای ایجاد حساب کاربری و فعالیت در آنتدوین استراتژی شبکه‌های اجتماعی

 

انواع سوشیال مارکتینگ چیست؟

اگر به‌فکر بهبود استراتژی سوشیال مدیا مارکتینگ کسب و کار خود هستید، نیاز است انواع مختلف این روش بازاریابی را بشناسید. نوع تکنیک انتخابی تعیین‌کننده نوع محتوای تولیدی و شیوه اشتراک‌گذاری و انتشار آن در میان مخاطبان است.

انواع سوشیال مارکتینگ

در ادامه چند مورد از رایج‌ترین انواع و روش‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی را برای کسب و کارهای مختلف بررسی می‌کنیم. این موارد در فهرست زیر آورده شده است:

در ادامه توضیحاتی را در مورد هریک از این روش‌ها و موارد مهم در مورد آن‌ها ارائه می‌کنیم.

بازاریابی محتوایی و تولید محتوا

«بازاریابی محتوا» (Content Marketing) یکی از روش‌های بازاریابی استراتژیک به‌حساب می‌آید و به فرایند تولید و ارتقای محتوا با هدف جذب و نگهداری مشتریان گفته می‌شود. این استراتژی بازاریابی مخصوص فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نیست و برای تولید محتوای وب‌سایت نیز کاربرد دارد.

ساخت پست‌های وبلاگ، تولید محتوای ویدیویی، پادکست یا اینفوگرافیک و اشتراک‌گذاری آن‌ها در کانال‌های بازاریابی همه بخشی از بازاریابی محتوا هستند. از آن‌جا که فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به تولید محتوا گره خورده است، جدا کردن این دو حوزه از یکدیگر تقریبا ناممکن است. البته بازاریابی محتوا در شبکه‌های اجتماعی روش خاص خود را دارد و با تولید محتوا برای وب‌سایت یا کانال‌های دیگر متفاوت است.

بازاریابی محتوا در شبکه های اجتماعی

اهمیت نگارش محتوای باکیفیت و جذاب در شبکه‌های اجتماعی دوچندان است. چراکه کاربران در این شبکه‌ها تمایل دارند محتوای صفحاتی را در فید خود ببینند که واقعا به نیاز آن‌ها مرتبط یا برای آن‌ها به‌نحوی سرگرم‌کننده است. بنابراین باید تولید محتوای مفید برای کاربر را با اهداف سوشال مدیا مارکتینگ همسو کنید.

 

انتشار پست‌های دارای حامی مالی (اسپانسر)

انتشار پست‌های دارای «حامی مالی» (Sponsor) برای ارتقا یا فروش محصولات، خدمات یا مفاهیم یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی است. گرفتن اسپانسر در شبکه‌های اجتماعی نوعی همکاری دوطرفه است که در آن برند از پرداخت هزینه یا ارسال محصولات و خدمات به حساب‌های کاربری کاربران، برای ارتقای برند یا اهداف فروش استفاده می‌کند.

انتشار پست های دارای حامی مالی

حامی مالی یا اسپانسر می‌تواند شخص یا سازمانی باشد که به حساب کاربری دیگری در شبکه‌های اجتماعی مانند اینفلوئنسر، «برند شخصی» (Personal Brand) یا اکانت‌های معتبر پول پیشنهاد می‌کند.

اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از بهترین روش‌های سوشیال مارکتینگ است. اینفلوئنسر شبکه‌های اجتماعی به کسی گفته می‌شود که توانسته از طریق شبکه‌های اجتماعی مخاطب وفادار پیدا کند. این فرد تأثیرگذار می‌تواند فعال یوتیوب، نویسنده وبلاگ و غیره باشد. مهم‌ترین ویژگی افراد تأثیرگذار توانایی قانع‌کردن مخاطبان و تأثیرگذاری روی نظر آن‌ها خصوصا در فرایند تصمیم‌گیری برای خرید محصولات و خدمات است.

اینفلوئنسر مارکتینگ در بازاریابی شبکه های اجتماعی

برای انجام اینفلوئنسر مارکتینگ برند یا سازمان با اینفلوئنسر مرتبط با حوزه کاری کسب و کار ارتباط برقرار می‌کند. درنتیجه برقراری این ارتباط اینفلوئنسرها محتوای تبلیغاتی مرتبط را با مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارند. با این کار برند بیشتر در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد و ممکن از دنبال‌کنندگان برند به خریداران محصولات و خدمات تبدیل شوند. چند مثال از اینفلوئنسر مارکتینگ عبارتند از:

  • اشتراک کد یا کوپن‌های تخفیف توسط اینفلوئنسر
  • بررسی محصول یا جعبه‌گشایی توسط فرد تأثیرگذار
جعبه گشایی یا آنباکسینگ توسط اینفلوئنسر
  • اطلاع‌رسانی در مورد محصولات جدید
  • اجرای کمپین‌های مرتبط با اینفلوئنسر
  • استفاده از اینفلوئنسر برای تولید ویدیو یا تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی

 

مدیریت شبکه های اجتماعی در سوشیال مارکتینگ

«مدیریت شبکه‌های اجتماعی» (Social Media Management) یکی از روش‌های طبیعی و متداول در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است. تعامل با کاربران در فضای شبکه‌های اجتماعی مهم‌ترین کاری است که در مدیریت شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهیم. انجام این کار در طولانی مدت باعث جذب دنبال‌کنندگان بیشتر می‌شود.

مدیریت شبکه های اجتماعی

حتی اگر تعداد دنبال کنندگان در مدت زمان طولانی همچنان افزایش چشم‌گیری نداشته باشد، در عوض این دنبال‌کنندگان به برند وفادارتر هستند و می‌توانند درآمد قابل‌توجهی برای کسب و کار به همراه داشته باشند. این روش بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی «نرخ بازگشت سرمایه» (ROI) را افزایش می‌دهد.

 

تبلیغات پولی شبکه های اجتماعی

تبلیغات پولی در بستر شبکه‌های اجتماعی یکی از روش‌های متداول برای هدف‌گذاری روی گروه خاصی از مخاطبان هدف کسب و کار است. شبکه‌های اجتماعی با محبوبیت بالا مثل اینستاگرام، توییتر و لینکدین قابلیت تنظیم و اجرای تبلیغات پولی را ایجاد کرده‌اند. در این شکل از تبلیغات، پلتفرم انتشاردهنده تبلیغ که در این مورد شبکه‌های اجتماعی است، در ازای دریافت هزینه، تبلیغ برند را در فید کاربران هدف به آن‌ها نمایش می‌دهد.

تبلیغات پولی در شبکه های اجتماعی

این روش بازاریابی نسبتا جدید است و در طی چند سال اخیر بسیار مورد استفاده کسب و کارهای مختلف قرار می‌گیرد. استفاده اصولی از این تبلیغات مزایای زیادی برای کسب و کارها به همراه دارد که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • دسترسی هدفمند: با استفاده از این نوع تبلیغات می‌توانید کاربران یا ویژگی‌های مردم‌شناسی خاصی را بر اساس علاقه‌مندی‌های مخاطبان، هدف قرار دهید به‌طوری‌که تبلیغ فقط به آن‌ها نمایش داده شود.
  • مقرون‌به‌صرفه بودن: این تبلیغات از سیستم پرداخت به‌ازای کلیک پیروی می‌کنند که معنی پرداخت هزینه تنها در صورت کلیک کاربر روی تبلیغ است. به‌این‌ترتیب از پرداخت هزینه اضافی برای تبلیغ خودداری می‌کنید.
  • تقویت آگاهی از برند: کاربرانی که تبلیغ شما را می‌بینند ممکن است برند شما را به‌یاد بیاورند و محصولات و خدمات شما را در وب‌سایت بررسی کنند.

 

به‌طورکل بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را می‌توان به دو روش طبیعی و پولی انجام داد. تولید محتوا، مدیریت شبکه‌های اجتماعی در دسته روش‌های طبیعی و اینفلوئنسر مارکتینگ و انواع تبلیغات پولی درون پلتفرم و همچنین انتشار پست‌های دارای حامی مالی از روش‌های پولی فعالیت در شبکه‌های اجتماعی هستند. این روش‌ها هرکدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند و کسب و کارها نیاز است با توجه به اهداف کسب و کارها از ترکیبی از آن‌ها استفاده کنند.

بهترین پلتفرم های سوشیال مارکتینگ

شبکه‌های اجتماعی مختلفی برای انجام سوشیال مدیا مارکتینگ وجود دارند و هریک امکانات خاصی را در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهند. با توجه به هدف کسب و کار از بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، مثلا افزایش آگاهی از برند، ایجاد مخاطب راغب (لید) یا افزایش ترافیک وب‌سایت، باید پلتفرمی را انتخاب کنید که بیشتر برای مخاطب هدف و کسب و کار شما کاربرد دارد.

پلتفرم های شبکه های اجتماعی برای بازاریابی

انتخاب شبکه اجتماعی که مخاطب هدف کسب و کار شما بیشتر در آن حضور دارد چندان آسان نیست و علاوه‌بر شناخت مخاطب نیازمند شناخت نسبی از ویژگی‌های هریک از این پلتفرم‌ها است. به‌همین در این بخش تصمیم گرفتیم چند مورد از بهترین پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی را بررسی کنیم. بر اساس آمارها و میزان محبوبیت بهترین شبکه‌های اجتماعی عبارتند از:

در ادامه در مورد هریک از این موارد توضیحاتی را ارائه می‌کنیم.

فیسبوک

فیسبوک یکی از قدیمی‌ترین پلتفرم‌های اجتماعی است و گذشت زمان باعث نشده شهرت و محبوبیت خود را در میان کاربران سراسر جهان از دست بدهد. این پلتفرم ماهانه تعداد بسیار زیادی کاربر فعال دارد و به‌همین دلیل گزینه خوبی برای سوشال مارکتینگ است.

صفحه فیسبوک برند استارباکس
صفحه فیسبوک برند Starbucks

بهترین نوع محتوا در فیسبوک چیست؟

مانند بسیاری دیگر از پلتفرم‌ها محتوای ویدیویی در فیسبوک نیز عملکرد خوبی دارد. این پلتفرم اجتماعی همچنان از محتوای تصویری به‌همراه متن، پست‌های اسلایدی، ویدیوهای کوتاه و بسیاری دیگر از انواع محتوا پشتیبانی می‌کند. بسیاری از کارشناسان دیجیتال مارکتینگ معتقدند محتوای ویدیویی خصوصا ویدیوهای عمودی بیشترین میزان «نرخ تعامل» (Engagement Rate) را در میان انواع محتوا در فیسبوک دارند.

چه زمانی و چند وقت یکبار در فیسبوک فعالیت کنیم؟

طبق قانونی نانوشته مهم‌ترین اصل فعالیت در شبکه‌های اجتماعی داشتن برنامه زمانی برای پست گذاشتن و انتشار پست‌ها به‌صورت منظم است. ممکن است بتوانید چندبار در هفته یا حتی چند بار در روز پست بگذارید اما این نکته را فراموش نکنید که برای ایجاد مخاطب و بیشتر دیده شدن کیفیت محتوا از کمیت آن مهم‌تر است. فیسبوک نیز از این قاعده مستثنی نیست و برای فعالیت در آن باید با توجه به نیاز کاربران و زمان فعالیت آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

بازاریابی در فیسبوک

محتوای طبیعی و پولی در فیسبوک

مهم‌ترین اهداف ایجاد حساب کاربری برای برند در فیسبوک افزایش آگاهی از برند و هدایت ترافیک به سمت وب‌سایت است. برای دستیابی به این هدف فیسبوک امکان انتشار محتوای طبیعی و پولی را به‌طور همزمان فراهم می‌کند. این شبکه اجتماعی با حدود ۳ میلیارد نفر مخاطب در سراسر جهان توانایی بالایی در افزایش آگاهی از برند دارد و می‌توانید مخاطب هدف تبلیغ را بر اساس ویژگی‌هایی مثل سن، جنسیت، موقعیت مکانی، علاقه‌مندی‌ها و دیگر فاکتورها هدف‌گذاری کنید.

پست تبلیغی در فیسبوک

تبلیغات در فیسبوک از طریق خود پلتفرم قابل اجرا است و به شما کمک می‌کند محتوای خود را در معرض دید افراد بیشتری فراتر از دنبال‌کنندگان خود قرار دهید. مهم‌ترین مزیت این تبلیغات تنظیم آسان آن‌ها است و از نظر هزینه‌ای نیز بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند.

دموگرافیک مخاطب هدف فیسبوک

آخرین ویژگی‌های جمعیت‌شناختی فیسبوک نشان می‌دهد بیش از نیمی از کاربران این پلتفرم مرد هستند و بیشتر آن‌ها در بازه سنی ۲۵ تا ۳۵ سال قرار می‌گیرند. بنابراین صفحات فیسبوک برای کسب و کارهای زیر انتخاب مناسبی برای سوشال مدیا مارکتینگ هستند.

  • کسب و کارهای مرتبط با ورزش
  • کسب و کارهای مرتبط با حوزه مد و پوشاک
  • برندهای مرتبط با رسانه

اینستاگرام

اینستاگرام یکی از پلتفرم‌های روبه‌رشد برای اشتراک‌گذاری محتوای تصویری و ویدیو‌های کوتاه در کنار متن است. این پلتفرم برخلاف فیسبوک و توییتر که بیشتر مبتنی بر متن هستند، روی تولید و انتشار محتوای تصویری متمرکز است.

اینستاگرام مارکتینگ

از آنجا‌که مالکیت فیسبوک و اینستاگرام مشترک است، بسیاری از ابزارها و قوانینی که برای فیسبوک ذکر شد در مورد اینستاگرام نیز صادق است. این موضوع اشتراک محتوا میان این دو پلتفرم را بسیار آسان می‌کند. اینستاگرام از پلتفرم‌های موبایل‌محور است بنابراین حتما از بهینه‌سازی محتوای تولیدی برای دستگاه‌های موبایل اطمینان حاصل کنید.

بهترین نوع محتوا در اینستاگرام چیست؟

اینستاگرام از نظر محتوا بسیار غنی است و تصاویر و ویدیوهای کوتاه در این پلتفرم عملکرد بسیار خوبی دارند. البته اخیرا این پلتفرم امکان اشتراک‌گذاری ویدیوهای بلندتر را نیز فراهم کرده که نظرات موافق و مخاطب زیادی از طرف کاربران نسبت به آن وجود دارد.

صفحه اینستاگرام فرادرس
صفحه اینستاگرام فرادرس

امکان افزودن ریلز و استوری‌های ویدیویی طولانی‌تر باعث شده میزان محتوای ویدیویی این پلتفرم افزایش پیدا کند. باتوجه به این موارد استفاده از محتوای ترکیبی تصویر و ویدیو در برنامه تولید محتوا در اینستاگرام گزینه خوبی به‌نظر می‌رسد.

 

چه زمانی و چند وقت یکبار در اینستاگرام فعالیت کنیم؟

برای ساعت انتشار پست و استوری در اینستاگرام پاسخ به سوال بالا جواب مستقیم و روشنی وجود ندارد. بسیاری از حساب‌های کاربری روزانه فعالیت می‌کنند و دنبال‌کنندگان زیادی هم دارند درحالیکه بعضی دیگر تنها یک پست در هفته منتشر می‌کنند و نتیجه مشابهی می‌گیرند. به‌طور کلی بهتر است استوری را به‌صورت روزانه و پست‌ها را به‌صورت دو یا سه‌بار در هفته آماده و منتشر کنید.

 

محتوای طبیعی و پولی در اینستاگرام

مشابه فیسبوک می‌توانید از طریق خود پلتفرم اینستاگرام به‌صورت مستقیم پست‌‌ها و استوری‌های تبلیغی منتشر کنید. چون این دو پلتفرم تحت مالکیت یک شرکت هستند، می‌توانید به‌سادگی کمپین‌های تبلیغی مشابهی را در هر دو پلتفرم اجرا کنید. یک استراتژی خوب بازاریابی می‌تواند هدف‌گذاری برای محتوای طبیعی و پولی در اینستاگرام به‌صورت همزمان باشد.

دموگرافیک مخاطب هدف اینستاگرام

متوسط سن کاربران این پلتفرم اجتماعی از فیسبوک کمتر و بین ۱۸ تا ۳۴ سال است. بنابراین به‌نظر می‌رسد کسب و کارهای زیر بتوانند خوب در این پلتفرم فعالیت کنند.

  • سفر و گردشگری
  • زیبایی
  • مد و پوشاک
  • سلامتی و ورزش
  • سبک زندگی

لینکدین

لینکدین به‌عنوان شبکه اجتماعی حرفه‌ای‌ها برای برقراری ارتباط میان افراد در اکوسیستم‌های مختلف کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و در واقع افراد و سازمان‌ها با وجهه کاری خود در آن فعالیت می‌کنند. لینکدین برای کسب و کارهای B2B گزینه بسیار خوبی برای بازاریابی است اما دیگر برندها نیز می‌توانند به سبب تناسب محتوا با مخاطبان از آن استفاده کنند.

لینکدین بهترین مکان برای ارتقای فرهنگ سازمانی و دیده شدن به‌عنوان رهبر گروه است. یک استراتژی خوب سوشیال مارکتینگ برای فعالیت در لینکدین علاوه بر بیشتر دیده شدن و بهبود جذب نیرو، در جذب افراد اینفلوئنسر نیز بسیار موثر است.

 

بهترین نوع محتوا در لینکدین چیست؟

در لینکدین انواع مختلفی از محتوا قابل‌انتشار است برای مثال مقاله‌های متنی، ویدیوها و تصاویر همه قابلیت انتشار در لینکدین را دارند. با این وجود نکته مهم در زمان تولید محتوا برای لینکدین توجه به این موضوع است که محتوای شما باید در سطح مخاطبان حرفه‌ای کسب و کار باشد. ازجمله موضوعاتی که می‌توانید برای تولید محتوا در لینکدین از آن‌ها استفاده کنید می‌توان به اطلاعات حوزه کاری، اخبار و رویدادهای جاری سازمان یا مرتبط با سازمان، توصیه‌های کوتاه و غیره اشاره کرد.

حساب کاربری لینکدین سفرهای علی بابا
تولید محتوا برای ارتقای فرهنگ سازمانی در لینکدین سفرهای علی بابا

دموگرافیک مخاطب هدف لینکدین

در لینکدین تعداد کاربران مرد و زن نسبتا برابر است. با این وجود میانگین سنی کاربران بالاتر از دیگر شبکه‌های اجتماعی است و بیشتر کاربران بین ۴۶ تا ۵۵ سال سن دارند. این کسب و کارها احتمالا در لینکدین بتوانند موفق عمل کنند:

  • فناوری اطلاعات
  • بیمارستان و مراقبت‌های سلامتی
  • ساخت‌وساز
  • خرده‌فروشان
  • مدیریت آموزشی
صفحه لینکدین فرادرس
صفحه لینکدین فرادرس

پینترست

پینترست شبکه اجتماعی متداولی نیست و ممکن است بسیاری از افراد آن را نشناسند. این پلتفرم بیشتر از این‌که محلی برای انتشار محتوا باشد، برای ذخیره سازی محتوای مرتبط و جذاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این وجود روزانه دنبال‌کنندگان زیادی دارد و می‌تواند برای سوشیال مارکتینگ نیز مورد استفاده قرار بگیرد. خصوصا اگر محتوای تصویری باکیفیت تولید می‌کنید و مخاطبان هدف شما بیشتر زن هستند.

پینترست

بهترین نوع محتوا در پینترست چیست؟

پینترست بهترین پلتفرم برای انتشار محتوای مرتبط با کسب و کار است اما فراموش نکنید که حتما از محتوای تولیدی خودتان نیز برای هدایت ترافیک به وب‌سایت و دیگر پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.

پینترست بیشتر بر اساس محتوای تصویری یا ویدیویی کوتاه فعالیت می‌کند و تنها بر اساس تصاویر است که کاربر تصمیم می‌گیرد روی لینک کلیک کند یا خیر. به‌همین دلیل استفاده از تصاویر سرگرم‌کننده و واضح کلید اصلی فعالیت در این شبکه اجتماعی است. محتوای DIY و How To و اینفوگرافیک در این میان بهترین عملکرد ممکن را دارند.

 

دموگرافیک مخاطب هدف پینترست

بیش از سه چهارم کاربران این شبکه اجتماعی زن هستند و بازه سنی کاربران بین ۵۰ تا ۶۴ سال است. کسب و کارهای زیر می‌توانند در پینترست موفق عمل کنند:

  • خرده‌فروشان
  • معماری و طراحی داخلی
  • کسب و کارهای محلی
  • کسب و کارهای مرتبط با هنر

یوتیوب

یوتیوب یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی و دومین وب‌سایت پربازدید در جهان است. یوتیوب بر اشتراک‌گذاری محتوای ویدیویی متمرکز است و در واقع به منبع عظیمی از ویدیو‌های کاربران در حوزه‌های مختلف تبدیل شده است. همچنین می‌توانید ویدیوهای کامل وب‌سایت را در یوتبوب بارگذاری کنید که سرعت بارگذاری وب‌سایت نیز به‌دلیل حجم بالای فایل‌ها کاهش نیابد.

کانال یوتیوب فرادرس
کانال یوتیوب فرادرس

در این پلتفرم می‌تواند ویدیوهایی طولانی‌تر از تیک‌تاک بسازید یا ویدیوهای کوتاه بارگذاری کنید. این پلتفرم همچنین امکان انجام لایو استریم را فراهم می‌کند که در تعامل بیشتر با مخاطب موثر است. توصیه ما استفاده از تنوعی از ویدیو‌های کوتاه، بلند و لایو استریم در این شبکه اجتماعی است.

بهترین نوع محتوا در یوتیوب چیست؟

به‌عنوان پلتفرم اشتراک ویدیو واضح است که محتوای ویدیویی بهترین عملکرد را در این پلتفرم دارد. با این وجود انواعی از ویدیوها وجود دارند که بهتر دیده می‌شوند و مورد استقبال کاربران قرار می‌گیرند. ویدیوهای HOW TO، ویدیو‌های «جعبه‌گشایی» (Unboxing) و ویدیوهای «پخش زنده» (Release) مخاطبان زیادی را جذب می‌کنند. و عین حال ولاگ‌ها و ویدیوهای چالشی نیز مخاطبان خاص خود را دارند. یوتیوب بهترین پلتفرم برای ارتقای تعامل و ایجاد جامعه مخاطبان است.

دموگرافیک مخاطب هدف یوتیوب

مخاطبان یوتیوب نیز از نظر جنسیت تقریبا برابر هستند و میانگین سنی آن‌ها بین ۱۶ تا ۳۵ سال است. این کسب و کارها در یوتیوب خوب عمل می‌کنند:

  • تکنولوژی
  • بازی
  • غذا و نوشیدنی
  • زیبایی
  • مد و پوشاک

توییتر

توییتر پلتفرمی متن‌محور است که بر اساس «میکروبلاگینگ» (Microblogging) فعالیت می‌کند. کاربران برای فعالیت در این پلتفرم تنها تا ۲۸۰ کاراکتر برای بیان پیام خود ظرفیت دارند. در توییتر امکان افزودن تصویر و ویدیو نیز به توییت‌ها وجود دارد اما این پلتفرم بیشتر برای بحث‌های روزمره و اطلاع‌رسانی در مورد اخبار مورد استفاده قرار می‌گیرد. بازکردن سر بحث و شروع مکالمه در این پلتفرم جذابیت دارد اما برای جذب تعامل یا جامعه‌سازی چندان ایده‌آل نیست.

توییتر

بهترین نوع محتوا در توییتر چیست؟

توییتر به‌دلیل طبیعت وابسته به زمان خود (Real Time) بهترین انتخاب برای اشتراک‌گذاری محتوای فان و کوتاه یا بیانیه‌های ساده با فهم آسان است. برای اطمینان از تمایز محتوا می‌توانید به آن تصویر یا ویدیو اضافه کنید اما مانند بسیاری از پلتفرم‌های دیگر تصاویر در توییتر عملکرد بهتری نسبت به ویدیوها دارند.

تولید محتوای کوتاه و فان در توییتر مارکتینگ

این پلتفرم بهترین انتخاب برای اشتراک‌گذاری خبرهای سریع در مورد کسب و کار، معرفی محصول جدید، تخفیف‌های پیش‌رو و موارد این‌چنینی است. اگر استراتژی سوشیال مدیا مارکتینگ شما هدف افزایش آگاهی از برند و ترافیک وب‌سایت را دنبال می‌کند، توییتر می‌تواند انتخاب مناسبی برایتان باشد.

محتوای طبیعی و پولی در توییتر

بیش از نیمی از کاربران توییتر مرد هستند و حدود ۳۰ درصد از آن‌ها در بازه سنی ۲۵ تا ۳۵ سال قرار می‌گیرند. بنابراین کسب و کارهای زیر می‌توانند در توییتر فعالیت خوبی داشته باشند:

  • گردشگری و سفر
  • اپلیکیشن‌های موبایل
  • فروشگاه‌های اینترنتی

مزایای سوشیال مارکتینگ چیست؟

تا این قسمت از مطلب یاد گرفتیم بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چیست و چه اهمیت و کاربردی برای کسب و کارها دارد. همچنین با محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی آشنا شدیم. در این بخش نگاهی به مزایای سوشیال مارکتینگ خواهیم داشت تا بهتر بتوانیم تأثیر و لزوم استفاده از آن را در کسب و کار درک کنیم. مزایای این روش بازاریابی در فهرست زیر آمده است.

  • افزایش آگاهی از برند
  • ایجاد مخاطب راغب (لید) و افزایش نرخ تبدیل
  • پرورش و بهبود ارتباط با مشتریان
  • یادگیری از رقیبان
  • امکان زمان‌بندی برای انتشار پست‌ها
  • نمایش تعهد به مشتری
  • ایجاد راه‌های جدید برای ارتقا و فروش
  • امکان هدف‌گذاری روی گروه‌های خاصی از مخاطبان
  • امکان اجرای کمپین‌های چند کاناله
مزایای سوشال مارکتینگ

در ادامه در مورد هریک از این مزایا توضیحاتی را ارائه می‌کنیم.

۱. افزایش آگاهی از برند

آگاهی و شناخت از برند شما از طریق هر روش سوشیال مدیا مارکتینگ کم یا زیاد افزایش می‌یابد. شبکه‌های اجتماعی در واقع رسانه‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهند که از طریق آن می‌توانید روزانه محتوای برند را با میلیون‌ها نفر به اشتراک بگذارید. اشتراک‌گذاری محتوا در این پلتفرم‌ها با افزایش میزان تعامل مخاطبان، آگاهی از برند را به‌میزان زیادی افزایش می‌دهد. منظور از «تعامل» (Engagement) در شبکه‌های اجتماعی تعداد لایک، کامنت، اشتراک‌گذاری و ذخیره پست‌ها در پلتفرم موردنظر است.

 

۲. ایجاد مخاطب راغب و افزایش نرخ تبدیل

شبکه‌های اجتماعی ابزاری موثر در ایجاد مخاطب راغب (لید) برای وب‌سایت، فروش بیشتر محصولات و افزایش «نرخ تبدیل» (Conversion Rate) در اختیار برند قرار می‌دهند. برای مثال با قرار دادن لینک در بخش بایو اینستاگرام می‌توانید ترافیک طبیعی زیادی را به سمت وب‌سایت هدایت کنید.

در سوشال مدیا مارکتینگ روش‌های بسیاری برای ترویج وب‌سایت یا برند وجود دارد که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برگزاری مسابقات اینستاگرامی برای درگیرکردن مخاطب با محتوای پست
  • اشتراک‌گذاری رویدادهای زنده از طریق کانال یوتیوب یا اینستاگرام
  • فروش مستقیم محصولات از طریق بخش Shop اینستاگرام یا فیس‌بوک
فروش مستقیم محصولات از طریق قابلیت Shop اینستاگرام

3. پرورش و بهبود ارتباط با مشتریان

تعامل با مشتریان در شبکه‌های اجتماعی در اعتمادسازی و افزایش پشتیبانی آن‌ها تأثیر بسزایی دارد. این کار در واقع نشان‌دهنده اهمیت شما به مشتریان است. برای مثال به‌عنوان کسب و کار می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • پاسخ به نظرات مشتریان
  • اشتراک‌گذاری پست‌هایی از کاربران که در آن‌ها Tag شده‌اید
  • برگزاری مسابقه و ایجاد رقابت میان کاربران
مسابقه توییتری در توییتر
مسابقه توییتری در توییتر سفرهای علی بابا
  • سوال از کاربران برای بازخورد
سوال از کاربران برای بازخورد
ریتوییت محتوای تولیدی کاربر و درخواست از کاربران برای بازخورد در توییتر فرادرس

مشتریان نه‌تنها از پاسخ‌گویی مناسب و به‌موقع شما تشکر می‌کنند بلکه ممکن است با معرفی کانال بازاریابی شما به دنبال‌کنندگان خود، به افزایش آگاهی از برند نیز کمک کنند.

 

4. یادگیری از رقیبان

زیر نظر گرفتن فعالیت رقیبان در کانال‌های برند و رفتار در شبکه‌های اجتماعی به شما در افزایش اعتبار برند و اطمینان از متمایز بودن بسیار کمک می‌کند. شبکه‌‌های اجتماعی پلتفرمی در اختیار شما قرار می‌دهند که در آن می‌توانید ببینید کسب و کارهای رقیب چگونه فعالیت می‌کنند و نحوه تعامل آن‌ها با مخاطبان خود چطور است. با انجام این کار می‌توانید ایده‌های بسیاری جمع‌آوری کنید و آن‌ها را در کمپین‌ها و استراتژی بازاریابی برندتان به‌کار بگیرید.

یادگیری از رقیبان در سوشال مارکتینگ

۵. امکان زمان‌بندی برای انتشار پست‌ها

ابزارهای مختلفی برای زمان‌بندی انتشار پست‌‌ها و پیگیری میزان تعامل در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. این ابزارها اجرای کمپین‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را آسان‌تر می‌کنند و در طولانی‌مدت روی صرفه‌جویی در زمان و هزینه بسیار تأثیرگذار هستند. ازجمله مهم‌ترین این ابزارها می‌توان به هاب اسپات «+»، Sprout Social «+» و Hootsuite «+» اشاره کرد.

 

6. نمایش تعهد و اهمیت به مشتری

شبکه‌های اجتماعی علاوه بر ارائه دیدگاه بسیار کامل در مورد بازخوردها و نظرات مشتریان، راه‌حل‌هایی نیز برای بهبود مشکلات در اختیار شما قرار می‌دهند. باخبری از نظرات کاربران و تلاش برای بهبود آن‌ها به‌معنای اهمیت به مشتری است و به خوش‌نامی برند شما کمک می‌کند.

فعالیت هدفمند در شبکه‌های اجتماعی برای نشان دادن اهمیت و حمایت برند نسبت به مشتریان می‌تواند محبوبیت شما را در میان آن‌ها دوچندان کند. حمایت و حتی واکنش نشان دادن به کمپین‌های اجتماعی نیز در بهبود اعتبار برند بسیار موثر است. برای مثال در کمپین حمایت از سیاه‌پوستان در آمریکا Black Lives Matter بسیاری از برندها در هم‌بستگی با مردم به اتفاقات واکنش نشان دادند.

حمایت برندها از کمپین های اجتماعی
حمایت برند Nike از کمپین Black Lives Matter

7. ایجاد راه‌های جدید برای ارتقا و فروش با استفاده از سوشیال مارکتینگ

بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی امکان ارتباط با مشتریان بالقوه‌ای را که با روش‌های عادی بازاریابی قابل دسترسی نبودند، فراهم می‌کند. «فروش اجتماعی» (Social Selling) امکان دسترسی مستقیم به مشتریان در سراسر جهان و ترغیب آن‌ها به خرید محصولات یا استفاده از خدمات را فراهم می‌کند.

8. امکان هدف‌گذاری روی گروه‌های خاصی از مخاطبان

با استفاده از تبلیغات داخلی پلتفرم شبکه‌های اجتماعی می‌توان تبلیغات کاملا هدفمندی با هدف‌گذاری روی گروه خاصی از مخاطبان با ویژگی‌های جمعیت‌شناسی خاص برنامه‌ریزی و اجرا کرد. علاوه بر این می‌توانید با بررسی صفحات مخاطبان هدف در شبکه‌های اجتماعی با طرز فکر و علاقه‌مندی‌های آن‌ها بیشتر آشنا شوید. این کار به شما کمک می‌کند فعالیت خود را در شبکه‌های اجتماعی مطابق با سلیقه مخاطبان ادامه دهید.

هدف گذاری روی گروه خاصی از مخاطبان هدف

9. امکان اجرای کمپین‌های چند کاناله

سوشیال مارکتینگ از طریق به‌کارگیری «کمپین‌های چند کاناله» (Multi-Channel Campaigns) پیام‌رسانی برند را به‌شکل موثرتر و فراگیرتری انجام می‌دهد. هرچه بیشتر در پلتفرم‌های مورداستفاده کاربران فعالیت کنید، جامعه‌ای از مشتریان بالقوه محصولات و خدمات شما در هر کانال شکل می‌گیرد که این موضوع درنهایت به افزایش درآمد در طول زمان کمک می‌کند. در واقع با این کار مشتریان هدف کسب و کار را که در فضاهای مختلف حضور دارند، پیدا می‌کنید و در معرض دید آن‌ها قرار می‌گیرید.

معایب سوشیال مارکتینگ چیست؟

سوشال مدیا مارکتینگ نیز مشابه همه استراتژی‌های بازاریابی معایبی دارد. البته وجود این معایب به این معنا نیست که نباید از آن استفاده کنیم. ازجمله مهم‌ترین این معایب می‌توان به امکان دریافت بازخورد منفی، امکان لطمه زدن به اعتبار برند، صرف زمان زیاد برای کمپین‌ها و طولانی بودن مدت زمان نتیجه گرفتن اشاره کرد. در ادامه مطلب هریک از این موارد را بررسی می‌کنیم تا ببینیم چگونه می‌توانند مسائلی را برای کسب و کارها به دنبال داشته باشند.

معایب بازاریابی در شبکه های اجتماعی

امکان دریافت بازخورد منفی

کاربران در اغلب اوقات از شبکه‌های اجتماعی برای همرسانی محتوای محبوب خود استفاده می‌کنند اما موارد زیادی نیز وجود دارند که نظرات، اتفاقات و تجربیات ناخوشایند خود را در این فضا مطرح می‌کنند. اگر مخاطب هدف مشکل یا تجربه بدی از یک برند داشته باشد، شبکه‌های اجتماعی یکی از بهترین فضاها برای بیان نظرات و اشتراک‌گذاری آن با دیگران هستند. این کار هم صدای کاربر را به گوش برند می‌رساند و هم باعث می‌شود دیگران از تکرار تجربه بد خودداری کنند.

بازخورد منفی کاربران در شبکه های اجتماعی

این بازخورد منفی ممکن است در شکل‌های مختلفی بروز داده شود. در پلتفرم‌هایی مثل اینستاگرام و توییتر کاربران می‌توانند صفحه برند را در پست، استوری یا توییت خود تگ و منشن کنند و تجربه منفی خود را به این صورت با دیگر کاربران به اشتراک بگذارند. کاربران دیگر نیز ممکن است پست یا توییت مورنظر را بازنشر کنند و محتوا به‌همین شکل در تایم‌لاین دست‌به‌‌دست شود.

برندهایی که تعداد زیادی بازخورد منفی از طرف کاربران شبکه‌های اجتماعی یا در واقع مشتریان خود دریافت می‌کنند، کم‌کم اعتبار خود را در میان کاربران از دست می‌دهند. اما راه‌حل این موضوع چیست؟

چگونه به بازخوردهای منفی واکنش نشان دهیم؟

در زمان دریافت بازخورد منفی از کاربران حتما به آن پاسخ دهید و اجازه ندهید بدون جواب بمانند. با این کار نشان می‌دهید که به مشتری و نظرات او اهمیت می‌دهید و برای بررسی موضوع زمان می‌گذارید. حتی در مواردی مشتری ناراضی ممکن است به‌دلیل پاسخ‌گویی و اهمیتی که برای او قائل شده‌اید، تجربه منفی او به تجربه مثبت تبدیل شود.

بازخوردهای منفی در شبکه های اجتماعی

این نکته را فراموش نکنید که شاید ممکن نباشد همه مشتریان کسب و کار را خوشنود و راضی نگه دارید اما بی‌جواب گذاشتن نظرات منفی و انتقادات به‌معنی زیر سوال بردن ارزش‌های اصلی برند و بی‌اهمیتی به مخاطبان است.

امکان لطمه به اعتبار برند

پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی به‌راحتی ممکن است «وایرال» (Viral) شوند و کاربران نیز به‌طور دقیق خوبی و بدی محتوا منتشر شده را بررسی می‌کنند. اگر در مورد محتوایی که منتشر می‌کنید دقت و احتیاط لازم را به‌خرج ندهید، ممکن است سازمان را در موقعیت بدی قرار دهید و به اعتبار آن لطمه بزنید.

امکان لطمه زدن به اعتبار برند

توییت یا پستی که منتشر می‌کنید ممکن است در عرض چند ثانیه هزاران بار دیده و اشتراک‌گذاری شود. شاید بتوانید آن را به‌سرعت پاک کنید اما اثری که برجا می‌گذارد ممکن است تا مدت‌ها همراه برند باقی بماند. راه‌حل این موضوع چیست؟

همیشه قبل از انتشار هر محتوایی در شبکه‌های اجتماعی در مورد آن به‌طور کامل تحقیق و بررسی کنید. تفاوتی ندارد نوع محتوا چه باشد، قبل از زدن دکمه انتشار حتما از جنبه‌های مختلف آن را بررسی کنید تا از آن سوء‌برداشت نشود. جستجو و بررسی کمک می‌کند محتوای معتبری از دیدگاه مخاطبان تولید کنید.

صرف زمان زیاد برای کمپین‌ها در سوشیال مارکتینگ

سوشیال مدیا مارکتینگ از روش‌های بازاریابی است که به تداوم و استمرار نیاز دارد. باید همیشه محتوای جدید تولید کنید و به‌طور دائم مخاطب خود را درگیر و سرگرم نگه دارید. یکی از بزرگ ترین معایب بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی زمان‌بر بودن آن برای کسب و کارها است.

زمانبر بودن سوشیال مارکتینگ

اگر کسب و کار کوچکی دارید و منابع شما محدود است، اجرای کمپین شبکه‌های اجتماعی ممکن است برای شما چالش‌برانگیز باشد. باتوجه به این موضوع بهتر است تعادلی میان انتشار و بررسی محتوا، پاسخ‌گویی به سوالات کاربران و اندازه‌گیری میزان اثربخشی محتوا برقرار کنید. بدون دسترسی به منابع لازم ممکن است اجرای همزمان این موارد در شبکه‌های اجتماعی کمی دشوار باشد.

به‌طور کل فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و حضور موثر در پلتفرم‌ها ضمن پاسخ‌گویی به نظرات کاربران به زمان زیادی نیاز دارد. به‌همین دلیل است که تهیه تقویم محتوا برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند و بدون برنامه‌ریزی نمی‌توانید با مخاطبان به‌طور سازنده تعامل برقرار کنید.

 

طولانی بودن مدت زمان نتیجه گرفتن در کمپین های سوشیال مارکتینگ

کسب و کارها عموما بعد از سرمایه‌گذاری روی استراتژی‌های بازاریابی تمایل دارند خیلی زود اثر و نتیجه آن را ببینند. موفقیت‌آمیز بودن استراتژی به صاحبان برند نشان می‌دهد کمپین خوب پیش رفته و سرمایه‌گذاری روی آن ارزش زمان صرف شده را داشته است. در سوشیال مارکتینگ نمی‌توانید انتظار دیدن نتایج سریع داشته باشید.

زمان بر بودن نتیجه بخشی کمپین های سوشال مدیا مارکتینگ

میزان موفقیت سوشیال مارکتینگ بر اساس موفقیت کل کمپین قابل‌پیش‌بینی است و انتشار محتوای یکتا موفقیت کمپین را تضمین نمی‌کند. برای سنجش میزان موفقیت کمپین باید چندین محتوای مختلف در طول یک بازه زمانی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید. یکی از نقاط ضعف سوشیال مارکتینگ طولانی بودن مدت زمان نتیجه گرفتن است. البته این مدت زمان در زمان استفاده از تبلیغات پولی شبکه‌های اجتماعی یا اینفلوئنسر مارکتینگ کم‌تر می‌شود.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «بازاریابی شبکه های اجتماعی» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا - مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن افزایش ترافیک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

سوالات رایج در مورد سوشیال مارکتینگ

این مطلب از «مجله فرادرس» را به بررسی تعریف سوشیال مدیا مارکتینگ، اهمیت و کاربرد آن و بهترین پلتفرم‌های انجام آن اختصاص دادیم. در ادامه نیز نگاهی به مزایا و نقاظ ضعف این استراتژی بازاریابی دیجیتال داشتیم. در ادامه به چند سوال پرتکرار در مورد سوشیال مارکتینگ پاسخ می‌دهیم.

تنظیم تقویم محتوایی چه اهمیتی در سوشیال مارکتینگ دارد؟

سوشیال مدیا مارکتینگ را می‌توان از طریق پلتفرم‌های مختلفی انجام داد و چون هریک از این پلتفرم‌ها قابلیت‌ها و امکانات مخصوص به خود را دارند نیاز است برای فعالیت در آن‌ها یک برنامه زمانی منظم و جامع داشته باشیم. تقویم محتوایی جدول زمانی است که کمک می‌کند فرایند تولید و انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی به‌صورت هدفمند و کامل پیش برود و استراتژی بازاریابی در سوشال مدیا بی‌عیب و نقص انجام شود.

سوشیال مارکتینگ چگونه به افزایش آگاهی از برند کمک می کند؟

شبکه‌های اجتماعی در واقع رسانه‌ای را در اختیار کسب و کار قرار می‌دهند که از طریق آن می‌توان محتوای برند را روزانه با میلیون‌ها نفر به اشتراک گذاشت. اشتراک‌گذاری محتوا در این پلتفرم‌ها با افزایش میزان تعامل مخاطبان، به شناخت بیشتر برند توسط مخاطبان و افزایش آگاهی از برند کمک زیادی می‌کند.

برای بازاریابی از طریق لینکدین چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

لینکدین شبکه اجتماعی افراد حرفه‌ای است و کاربران با شخصیت کاری خود در آن فعالیت می‌کنند. این موضوع لزوم جدی بودن و مرتبط بودن محتوای تولیدی در لینکدین را دوچندان می‌کند. در واقع باید محتوایی تولید کنیم که از نظر تخصصی در سطح افراد مرتبط اکوسیستم باشد. ازجمله موضوعات تولید محتوا در لینکدین می‌توان به اطلاعات حوزه کاری، اخبار و رویدادهای جاری سازمان یا مرتبط با سازمان، توصیه‌های کوتاه و غیره اشاره کرد.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Sprout BlogBufferWSICAPTAINWORDS
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *