آشنایی با سلف ها — مجموعه مقالات مجله فرادرس

۵۵۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
آشنایی با سلف ها — مجموعه مقالات مجله فرادرس

سلف یکی از قطعات پسیو مهم در مدارهای الکتریکی و الکترونیکی است که توانایی ذخیره یا تحویل انرژی را دارد، اما نمی‌تواند آن را تولید کند. سلف‌های ایده‌آل هیچ‌گونه تلفاتی ندارند، یعنی انرژی را به طور کامل ذخیره کرده و هیچ‌گونه انرژی به صورت گرما تلف نمی‌کنند. سلف ها (Inductors) در مقابل جریان DC امپدانس کمی از خود نشان می‌دهند و مانند اتصال کوتاه عمل می‌کنند؛ اما در برابر جریان AC یک مسیر با امپدانس بالا مدار باز می‌شوند.

در آموزش اول از این مجموعه، درباره ساختار، مفاهیم و روابط مداری سلف‌ها بحث شده است. اندوکتانس، پارامتر اصلی مربوط به سلف‌ها است و در یک آموزش مجزا به آن پرداخته شده است. وقتی جریان متغیری از یک سلف عبور کند، در اطراف آن، شار مغناطیسی ایجاد می‌شود. اگر سلف دیگری در مجاورت سلف نخست قرار گیرد، به‌گونه‌ای که شار از آن بگذرد، ولتاژی در سلف دوم القا می‌شود که با تغییرات جریان سلف اول متناسب است. این تناسب با اندوکتانس متقابل بیان می‌شود. در آموزش القای متقابل، درباره این موضوع بحث شده است.

علاوه براین، تزویج بین سلف‌ها و تحلیل آن‌ها در مدارهای الکتریکی، در یک آموزش مجزا به طور کامل بررسی شده است. اتصال سری و موازی سلف‌ها با یکدیگر، دو آموزش دیگر از این مجموعه است که در آن‌ها، روابط مربوط به اتصالات مختلف سلف‌ها بیان شده است. میزان مخالفت با جریان گذرنده از یک سلف در یک مدار AC، توسط مقاومت AC آن تعیین می‌شود. این مقاومت معمولاً با نام راکتانس سلف یا راکتانس القایی شناخته می‌شود. این پارامتر در یک آموزش مورد بررسی قرار گرفته است. سایر آموزش‌های این مجموعه مقالات به تحلیل مدارهایی اختصاص یافته که در آن‌ها سلف به کار رفته است. در آموزش‌های مذکور، سه مدار مهم و اساسی RL مرتبه اول، RLC سری و RLC موازی به طور کامل توضیح داده شده است.

فهرست آموزش‌های این مجموعه، به صورت زیر است:

در صورتی که مباحث بیان‌شده برای شما مفید بوده و می‌خواهید درباره موضوعات مرتبط، مطالب بیشتری یاد بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم به آموزش‌های زیر مراجعه کنید:

^^

بر اساس رای ۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *