سایز استوری اینستاگرام چه اندازه ای است؟ — راهنمای کامل

۳۲۳۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۹ آذر ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
سایز استوری اینستاگرام چه اندازه ای است؟ — راهنمای کامل

اینستاگرام به توسعه و گسترش قابلیت‌ها ادامه می‌دهد و این روزها روش‌های متعددی برای به اشتراک‌گذاری عکس و ویدئو ارائه می‌کند. از زمانی که قابلیت «استوری» (Story) به اینستاگرام اضافه شده، تعامل کاربران با این شبکه اجتماعی چند برابر بیشتر از قبل شده و می‌توان از آن به عنوان یکی از محبوب‌ترین بخش‌های پلتفرم یاد کرد؛ به همین دلیل باید حتی به جزئی‌ترین المان‌ها مانند سایز استوری اینستاگرام هم توجه ویژه‌ای داشت.

قابلیت «استوری» اواسط سال ۱۳۹۵ به اینستاگرام اضافه شد و حالا آمار نشان می‌دهد به طور متوسط روزانه بیش از پانصد میلیون کاربر در سراسر جهان از استوری برای به اشتراک‌گذاشتن عکس و ویدئو استفاده می‌کنند. هر کاربر حقیقی یا تجاری این پلتفرم می‌تواند به سادگی با بارگذاری محتوای مورد نظرش، تمام دنبال‌کنندگانش را به همراهی در یک لحظه مشترک دعوت می‌کند.

هر کدام از این استوری‌ها هم بیشتر از ۲۴ ساعت عمر ندارند، مگر آن که خود تصمیم بگیریم زودتر از موعد آنها را پاک کنیم. ضمن اینکه کاربر می‌تواند در هر لحظه از نفرات بازدید‌کننده آگاه باشد و حتی با روش‌هایی مانند پرسش، نظرسنجی و غیره، آنها را به تعامل و گفت‌وگو دعوت کند. مدتی است امکان IGTV Story هم که اضافه شده و کاربران می‌توانند از آن برای به اشتراک‌گذاری ویدئوهای طولانی بهره ببرند.

اگر دقت کرده باشید متوجه هستید که امروزه برندهای بزرگ و بین‌المللی متعددی مانند «مرسدس بنز»، «آدیداس»، باشگاه‌های فوتبالی و حتی ارگان‌های اداری مانند «سازمان بهداشت جهانی» از استوری به صورت منظم و باکیفیت بالایی استفاده می‌کنند و می‌توانند الگویی مناسب برای صفحات کوچک‌تر و یا نوپا باشند.

بزرگ‌ترین فاکتور برای افزایش جذابیت استوری‌ها در اینستاگرام، خلاقیت، طراحی مناسب یا عکس‌برداری خوب است؛ اما در این بین نباید سنجش اندازه و کادربندی ایده‌آل را فراموش کرد. معیار سایز استوری اینستاگرام از ابتدای عرضه تاکنون بارها تغییر کرده، اما مدتی است که به فرمول مناسب و ثابتی رسیده که می‌توان با در نظر داشتن آن، بهترین کادرها را در نظر گرفت و استوری‌های جذابی را به اشتراک گذاشت.

بی‌تردید می‌توان هر عکس یا ویدئویی را به ساده‌ترین شکل ممکن و با یک کلیک به صورت استوری منتشر کرد، اما قرار گرفتن تصاویر افقی در فرمت عمودی استوری نه‌تنها جذاب نیست، بلکه به چشم کاربر خستگی می‌آورد. به همین ترتیب در ادامه با بهترین اندازه‌ها و سایز استوری اینستاگرام آشنا خواهیم شد تا تجربه و اثرگذاری بیشتری در این شبکه اجتماعی پرمخاطب داشته باشیم.

اندازه‌ها و سایز استوری اینستاگرام

سایز استوری اینستاگرام

همانطور که گفته شد، اینستاگرام کاربر را مجبور به استفاده از هیچ طول و عرض خاصی نمی‌کند و هر کس با سلیقه خودش می‌تواند هر نوعی از عکس یا ویدئو را در آن بگنجاند. اما با توجه به اینکه استوری سایز تمام تصویر صفحه نمایشگر موبایل‌های هوشمند را پر می‌کند، بهترین تجربه هنگامی خواهد بود که عکس یا ویدئوی مورد نظر این سطح را پوشش دهد.

برای این منظور معیارهایی وجود دارد که در بهترین شرایط توصیه می‌شود؛ نسبت تصویر در استوری‌های اینستاگرام 16 به 9 است و شما می‌توانید هر عکسی که با این اندازه گرفته شده را بدون نیاز به تغییر سایز به اشتراک گذاشته و تمام صفحه نمایشگر را پوشش دهید.

اما بهترین سایز استوری اینستاگرام رزولوشن 1920 پیکسل در 1080 پیکسل (معادل با کیفیت تصاویر 1080P) است؛ به این ترتیب که چنانچه شما عکسی با نسبت تصویر 16 به ۹ اما با رزولوشن کوچک‌تر بارگذاری کنید، احتمالا نتیجه با کیفیت خوبی اشتراک‌گذاری نخواهد شد و ممکن است محتوا به صورت پیکسل پیکسل نمایش داده شود. اگر تصاویر مورد نظر بزرگتر از سایز یاد شده باشد، خروجی فرقی نخواهد داشت و فقط حجم استوری بالاتر می‌رود.

حتما به این نکته بسیار مهم نیز توجه داشته باشید که اینستاگرام توصیه می‌کند فاصله ۲۵۰ پیکسل از بالا و ۲۵۰ پیکسل از پایین تصاویر استوری، حاوی محتوای مهم و قابل تاکیدی نباشد؛ چرا که با توجه به تنوع اندازه نمایشگرهای موبایل‌های هوشمند، ممکن است تصویر زیر منوهای بالا و پایین استوری قرار گرفته و برای مخاطب قابل مشاهده نباشد.

فرمت‌های قابل بارگذاری و حجم استوری

حجم استوری اینستاگرام

بخش استوری اینستاگرام پذیرای هر نوعی از فایل با هر فرمتی نیست و البته محدودیتی هم برای حجم بارگذاری در نظر گرفته است. اگر قصد به اشتراک‌گذاری یک استوری به صورت عکس دارید، تنها مجاز هستید از فایل‌های با فرمت JPG و PNG استفاده کرده و حداکثر حجمی که می‌توانید آپلود کنید، ۳۰ مگابایت است.

اینستاگرام به تنهایی امکان تبدیل فرمت عکس‌های مختلف به یکدیگر و یا فشرده‌سازی فایل را ندارد، بنابراین اگر محتوایی در اختیار دارید که با محدودیت‌های یاد شده سازگاری ندارد، می‌بایست پیش از بارگذاری با استفاده از کامپیوتر یا ابزارهای جانبی حاضر در موبایل‌های اندرویدی یا مبتنی بر IOS، اقدام به تغییر فرمت و کاهش حجم نمایید.

در مورد به اشتراک‌گذاری ویدئو از طریق استوری اینستاگرام هم موضوع به همین منوال است؛‌ حداکثر اندازه رزولوشنی که می‌توان به صورت ویدئو در استوری بارگذاری کرد 1080P یا 1920 پیکسل در 1080 پیکسل است. اما مهم‌تر از آن حجم و فرمت مجاز تعیین شده از سوی توسعه‌دهندگان پلتفرم است.

اینستاگرام اجازه می‌دهد چه در حالت استوری معمولی و چه در حالت استوری IGTV، از فرمت‌های MP4 و MOV استفاده کنیم و بیشترین حجم قابل بارگذاری هم ۴ گیگابایت در نظر گرفته شده است. البته مدت زمان استوری ساده ویدئویی حداکثر ۱۵ ثانیه است و در عمل هرگز محدودیتی از بابت حجم آپلود نخواهد داشت.

نکاتی در رابطه با هایلایت استوری اینستاگرام

هایلایت استوری اینستاگرام

دو سال بعد از معرفی استوری اینستاگرام، بخش جدیدی به نام «هایلایت» (Highlight) از راه رسید که به عبارتی زیرمجموعه‌ای از استوری‌ها به شمار می‌آید. همانطور که حتما می‌دانید عمر یک استوری تنها ۲۴ ساعت است و بعد از آن به صورت خودکار حذف می‌شود.

اما اگر استوری جذابی به اشتراک گذاشته‌اید و نمی‌خواهید به این سادگی‌ها از دست برود، می‌توانید آن را به یک «هایلایت» یا خاطره در پروفایل شخصی خودتان تبدیل کنید. در حقیقت هایلایت‌ها استوری‌هایی هستند که در پروفایل کاربر ذخیره می‌شوند و برای همیشه ماندگار خواهند بود.

برای ثبت یک هایلایت کافی است در صفحه پروفایل روی گزینه «Add Highlight» کلیک کرده و از بین استوری‌هایی که تاکنون آرشیو شده‌اند، یک یا چند مورد را انتخاب نموده و در نوار بالای پست‌های حساب کاربری قرار دهید. تعداد هایلایت‌ها هیچ محدودیتی ندارد و می‌توان در هر زمانی آنها را حذف کرد.

اگر استوری‌هایی که به هایلایت تبدیل می‌کنید به موضوع خاصی مرتبط باشند، می‌توان برای آنها عکس کاور انتخاب کرد. گفتنی است که سایز کاور هایلایت اینستاگرام ۲۰۰۰ پیکسل در ۲۰۰۰ پیکسل است و می‌توان با همین قطر حاشیه‌ای دایره شکل برای نمایش بهتر در صفحه پروفایل طراحی کرد. فرمت‌های قابل بارگذاری برای کاور هایلایت کاملا مشابه با استوری بوده و حداکثر حجم ۳۰ مگابایت را می‌پذیرد.

بر اساس رای ۱۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Snappa
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *