سایت مپ چیست؟ – همه چیز درباره نقشه سایت به زبان ساده

۵۷۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۷ دقیقه
سایت مپ چیست؟ – همه چیز درباره نقشه سایت به زبان ساده

«نقشه سایت» فهرستی از «پیوندهای یکتا» وب‌سایت است که آخرین اطلاعات را در مورد صفحاتی که نیاز به «نمایه‌گذاری» (Indexing) دارند، در اختیار موتور جستجو قرار می‌دهد. علاوه بر این سایت مپ با بهبود «ناوبری» (Navigation) وب‌سایت، دسترسی کاربران را به صفحات مختلف آسان می‌کند. در این نوشتار از «مجله فرادرس» ضمن پاسخ به سوال سایت مپ چیست، انواع نقشه‌های سایت را بررسی می‌کنیم و نقش سایت مپ را در بهبود سئو بررسی می‌کنیم و با روش‌های ساخت آن آشنا می‌شویم. توضیح می‌دهیم سایت مپ و انواع آن چیست،

فهرست مطالب این نوشته

سایت مپ گوگل به چه معناست ؟

«سایت مپ» (Sitemap) یا «نقشه سایت» فایلی با فرمت XML در درون وب‌سایت است که فهرستی از پیوند‌های یکتای صفحات وب اصلی برای موتورهای جستجو فراهم می‌کند. هدف اصلی از ایجاد این سایت مپ‌ها کمک به خزنده‌های موتور جستجو برای درک بهتر وب‌سایت و مکان‌یابی راحت‌تر صفحات وب مختلف است. نوع دیگری از سایت مپ‌ها نیز وجود دارند که با بهبود «ناوبری» (Navigation) دسترسی به بخش‌های مختلف را برای کاربران آسان‌تر می‌کنند.

برای درک بهتر نقش سایت مپ در سئو، بهتر است ابتدا با نحوه کار موتورهای جستجو آشنا شویم و به‌طور ویژه معنی دو مفهوم «خزش» و «نمایه‌گذاری» را درک کنیم.

  • ربات‌های گوگل به‌طور دائم در سراسر وب در حال گردش هستند و روی صفحات وب مختلف می‌خزند. به این فرایند اصطلاحا «خزش» (Crawling) گفته می‌شود.
  • این ربات‌ها پس از انجام خزش، محتوای وب‌سایت‌ها را دسته‌بندی و در فهرست بسیار بزرگ گوگل ذخیره‌سازی می‌کنند. این فرایند اصطلاحا «نمایه‌گذاری» (Indexing) نامیده می‌شود.

زمانی که کاربر عبارتی را در نوار جستجو تایپ می‌کند، گوگل با مرور سریع فهرست خود، نتایج مرتبط را در کسری از ثانیه به او نمایش می‌دهد. بنابراین اگر خزش و نمایه‌گذاری صفحه وبی برای خزنده‌ها دشوار باشد، ممکن است در صفحه نتایج به کاربران نمایش داده نشود. همین‌جاست که سایت مپ وارد بازی می‌شود و نقش مهم خود را ایفا می‌کند.

 

ربات‌ها با استفاده از سایت مپ فرایند خزش و نمایه‌گذاری صفحات مختلف وب را بهینه‌تر و موثر انجام می‌دهند و بهتر می‌توانند صفحات مهم‌تر را تشخیص دهند. برای مثال در صورتی‌که صفحه وبی را به‌تازگی به‌روزرسانی کرده‌اید یا زبان دیگری را به زبان‌های دیگر وب‌سایت افزوده‌اید، سایت مپ ربات‌ها را از آخرین تغییرات مطلع می‌کند.

سایت مپ چیست

انواع سایت مپ چیست ؟

گفتیم سایت مپ‌ها اطلاعاتی را در مورد صفحات مختلف وب، میزان اهمیت و عناصر ارزشمند آن‌ها در اختیار موتورهای جستجو قرار می‌دهند. بر همین اساس در این بخش نگاهی به انواع مختلف سایت مپ داریم تا بهتر بتوانیم نحوه استفاده از آن‌ها را یاد بگیریم و اثر مثبت آن‌ها را در سئو وب‌سایت درک کنیم.

سایت مپ‌ها به دو دسته اصلی XML و HTML تقسیم‌بندی می‌شوند. انواع سایت مپ در کاربرد به یکدیگر شبیه هستند اما تفاوت‌های اصلی نیز میان آن‌ها وجود دارد و به‌همین دلیل جایگزین یکدیگر نیستند. بنابراین استفاده از هردوی آن‌ها در استراتژی سئو برای راهنمایی بهتر خزنده‌های موتور جستجو و کاربران متداول است. در این مطلب به‌طور ویژه روی سایت مپ‌های XML تمرکز می‌کنیم.

انواع سایت مپ چیست

سایت مپ XML چیست ؟

سایت مپ XML به زبان ارتباطی وب‌سایت با ربات‌های موتور جستجو نوشته می‌شود و اطلاعاتی را در مورد نحوه خزیدن روی صفحات مختلف وب‌سایت برای آن‌ها فراهم می‌کند. ازجمله مهم‌ترین اطلاعاتی که سایت مپ XML در اختیار موتور جستجو قرار می‌دهد می‌توان به تعداد صفحات وب و پیوند یکتای آن‌ها، آخرین زمان تغییر، فواصل زمانی به‌روزرسانی و غیره اشاره کرد.

نمونه سایت مپ xml
نمونه سایت مپ xml

این نوع نقشه سایت برای کاربران قابل دیدن نیست. سایت مپ‌های XML به ۴ دسته اصلی زیر تقسیم می‌شوند.

  • «سایت مپ تصویر» (Image Sitemap): وب‌سایت با کمک این نوع نقشه سایت در نتایج جستجوهای تصویری گوگل ظاهر می‌شود.
نمونه image سایت مپ
  • «سایت مپ ویدیو» (Video Sitemap): نقشه سایتی که برای فهم و پیدا کردن محتوای ویدیویی وب‌سایت به‌کار می‌رود و به نمایش ویدیو در ویژگی‌های SERP کمک می‌کند.
نمونه video سایت مپ
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.
  • «سایت مپ اخبار» (News Sitemap): نقشه سایتی مخصوص وب‌سایت‌های خبری که به نمایش محتوا در بخش News صفحه نتایج کمک می‌کنند.
  • «سایت مپ موبایل» (Mobile Sitemap): این نوع از سایت مپ تنها زمانی لازم است که نسخه ویژه‌ای از وب‌سایت را برای دستگاه‌های موبایلی طراحی کرده‌اید. درصورت «واکنش‌گرا» (Responsive) بودن وب‌سایت نیازی به ایجاد این نوع نقشه سایت نیست.

سایت مپ HTML چیست ؟

برخلاف نقشه سایت XML که برای کاربران قابل دیدن نیست، سایت مپ‌های HTML مخصوص بازدیدکنندگان وب‌سایت طراحی می‌شوند و به آن‌ها در دسترسی بهتر به بخش‌های مختلف وب‌سایت کمک می‌کنند. این نقشه‌ها با مشخص کردن ساختار کلی وب‌سایت در بهبود تجربه کاربری در نظر گوگل نیز بسیار موثر هستند زیرا ربات‌ها با خزش و نمایه‌گذاری آن‌ها سیگنال‌هایی از تجربه کاربری قوی را برای گوگل ارسال می‌کنند.

نقشه سایت HTML
نمونه نقشه سایت HTML

سایت مپ های XML و HTML هردو جزییاتی را در مورد صفحات مختلف وب و پیوند یکتای آن‌ها فراهم می‌کنند. سایت مپ XML برای ربات‌ها نوشته می‌شود در حالی‌که سایت مپ HTML برای دسترسی بهتر کاربران به بخش‌های مختلف وب‌سایت در دسترس آن‌ها قرار می‌گیرد. سایت مپ‌های HTML را به‌طور معمول می‌توان در قسمت Footer وب‌سایت پیدا کرد.

اهمیت سایت مپ چیست ؟

در بخش قبلی تلاش کردیم با پاسخ به سوال سایت مپ چیست درک درستی از مفهوم نقشه سایت پیدا کنیم. در ادامه دلایل اهمیت سایت مپ را بررسی می‌کنیم. موتورهای جستجویی مثل گوگل، یاهو و بینگ از سایت مپ برای پیدا کردن صفحات مختلف وب‌سایت استفاده می‌کنند. طبق گفته خود گوگل اگر صفحات مختلف وب‌سایت را به‌درستی به یکدیگر لینک داده باشیم، خزنده‌ها می‌توانند بخش زیادی از محتوای وب‌سایت را پیدا کنند و الزاما نیازی به سایت مپ نیست.

برای اطمینان از عملکرد درست سئو تکنیکال بهتر است زمانی را به ایجاد سایت مپ اختصاص دهید. قبل از بررسی نحوه ایجاد و استفاده از سایت مپ نگاهی به موارد ضروری ساخت نقشه سایت خواهیم داشت.

 

موارد ضروری ایجاد سایت مپ چیست ؟

سایت مپ‌ها به موتورهای جستجو در پیدا کردن پیوندهای یکتای صفحه کمک می‌کنند. البته وجود سایت مپ به این معنا نیست که تمامی صفحات مورد خزش و نمایه‌گذاری قرار می‌گیرند اما بیشتر اوقات وجود سایت مپ برای وب‌سایت اطمینان از دیده شدن صفحات را بیشتر می‌کند. ازجمله موارد ضروری ایجاد سایت مپ می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد.

  • وب‌سایت‌های بسیار بزرگ: تعدد صفحات مختلف و به‌روزسانی بالای وب‌سایت‌های بزرگ باعث می‌شود موتورهای جستجو نتوانند تمامی تغییرات را به‌طور کامل پیگیری و در صورت لزوم نمایه‌گذاری کنند.
  • نداشتن لینک‌های داخلی بین صفحات مختلف وب‌سایت: بسیاری از وب‌سایت‌ها بخش زیادی محتوا در آرشیو خود دارند که نمی‌توان به‌طور طبیعی میان آن‌ها لینک داخلی ایجاد کرد. با فهرست کردن این صفحات در سایت مپ از خزش و نمایه‌گذاری بدون مشکل این صفحات اطمینان حاصل می‌شود. در وب‌سایت‌های فروشگاهی حتی اگر لینک‌سازی داخلی را نیز به‌صورت کامل انجام داده باشید، چون تعداد صفحات بسیاری زیاد است، گوگل باید زمان بسیار زیادی برای پیدا کردن صفحات مختلف بگذارد و همینجاست که اهمیت وجود سایت مپ دوچندان می‌شود.
  • جدید بودن وب‌سایت و کم بودن تعداد بک‌لینک‌ها: خزنده‌های موتورهای جستجو از طریق دنبال کردن لینک‌های موجود در صفحات، صفحه‌های وب را نمایه‌گذاری می‌کنند. در نتیجه درصورتی‌که به صفحات وب‌سایت شما لینک‌های ورودی یا «بک‌لینک» ایجاد نشود، ممکن است گوگل اصلا از وجود وب‌سایت مطلع نشود.
  • وجود محتوای خبری، صوتی و تصویری زیاد در وب‌سایت: با ایجاد نقشه سایت برای این انواع محتوا، خزنده‌های گوگل از وجود چنین محتوایی در وب‌سایت آگاه می‌شود و با خزش و نمایه‌گذاری صفحات به نمایش آن‌ها در بخش‌های خبری، تصویری و ویدیویی صفحه نتایج کمک می‌کنند.
اهمیت استفاده از سایت مپ چیست

موارد عدم نیاز به سایت مپ چیست ؟

در بخش قبلی به سوال موارد ضروری ایجاد سایت مپ پاسخ دادیم و حالا بد نیست نگاهی به مواردی داشته باشیم که ایجاد نقشه سایت ضرورتی برای وب‌سایت ندارد. طبق گفته خود گوگل اگر لینک‌سازی بین صفحات به‌صورت درست و اصولی انجام شوند، ممکن است نیازی به وجود سایت مپ نباشد. ازجمله مواردی که نیازی به ایجاد نقشه سایت نیست عبارتند از:

  • کوچک بودن وب‌سایت: منظور از وب‌سایت کوچک، وب‌سایتی است که تعداد صفحات آن ۵۰۰ صفحه یا کمتر از این میزان باشد. البته تنها صفحاتی را در نظر بگیرید که تمایل دارید در صفحه نتایج نمایش داده شوند. (دیگر صفحات در سایت مپ قرار نمی‌گیرند.)

اهمیت سایت مپ چیست

  • لینک‌سازی داخلی منظم و مرتبط در وب‌سایت: منظور از لینک‌سازی داخلی قوی یعنی گوگل بتواند تمامی صفحات مهم وب‌سایت را با دنبال کردن لینک‌های صفحه اصلی پیدا کند.
  • کم بودن فایل‌های خبری و چندرسانه‌ای: اگر میزان فایل‌های تصویری، ویدیویی و خبری نیازمند به نمایه گذاری کم باشد، نیازی به ایجاد سایت مپ نیست. سایت مپ‌ها به گوگل در فهم فایل‌های تصویری، ویدیویی و مقاله‌های خبری کمک می‌کنند و اگر شما نمی‌خواهید صفحات دارای این محتویات در صفحه نتایج نمایش داده شوند، پس نیازی به سایت مپ ندارید.

 

با این پیش‌زمینه به سراغ مزایای سایت مپ و سپس نحوه ایجاد سایت مپ و بهینه‌سازی آن برای سئو می‌رویم.

مزایای سایت مپ چیست ؟

تا این قسمت از مطلب یاد گرفتیم سایت مپ چیست و چه اهمیت و انواعی در وب‌سایت‌ها دارد. در ادامه به این سوال که اصلی‌ترین مزایای سایت مپ چیست پاسخ می‌دهیم و سپس به سراغ نحوه ایجاد انواع آن می‌رویم.

هرچه گوگل بهتر بتواند محتوای وب‌سایت را درک کند و خزش روی صفحات برای خزنده‌ها آسان‌تر باشد، بهتر می‌توان برای کلمه کلیدی هدف در صفحه نتایج رتبه گرفت و شاهد افزایش ترافیک ورودی وب‌سایت بود. با در ذهن داشتن این نکته و آنچه تاکنون در مورد سایت مپ یاد گرفتیم، در ادامه نگاهی به مزایای ایجاد نقشه سایت برای وب‌سایت می‌اندازیم.

  • کمک به موتور جستجو برای خزش و نمایه‌گذاری سریع‌تر صفحات
  • کمک به حفظ عملکرد خوب صفحات باکیفیت
  • کمک به ربات ها برای مکان یابی صفحات بدون لینک
  • بهبود سرعت بارگذاری وب‌سایت
  • کمک به گوگل برای تشخیص صفحات تکراری

در ادامه در مورد هریک از این موارد توضیحاتی را ارائه می‌کنیم.

مزایای سایت مپ چیست

کمک به موتور جستجو برای خزش و نمایه‌گذاری سریع‌تر صفحات

گوگل و دیگر موتورهای جستجو نمی‌توانند هرروز میلیون‌ها وب‌سایت در سراسر وب را مورد خزش قرار دهند. در عوض از برنامه‌های زمانی خاصی برای خزش و نمایه‌گذاری انواع مختلف وب‌سایت‌ها و انواع محتوا استفاده می‌کنند بنابراین ممکن است روزها، هفته‌ها یا حتی ماه‌ها زمان ببرد تا صفحات جدید در وب‌سایت‌ شما را پیدا کنند. سایت مپ مانند نقشه راه به مسیریابی و پیدا کردن سریع‌تر صفحات جدید در وب کمک بسیاری می‌کند.

بهبود دیدن شدن وب سایت توسط خزنده ها

کمک به حفظ عملکرد خوب صفحات باکیفیت

حتما پیش آمده که محتوای یکی از صفحات را در وب‌سایت به‌روزرسانی کنید اما تغییرات را در صفحه نتایج موتور جستجو نبینید. این موضوع به این دلیل اتفاق می‌افتد که گوگل صفحه را پس از به‌روزرسانی شما مورد خزش قرار نداده است. سایت مپ با کمک به انجام خزش و نمایه‌گذاری به‌صورت موثر، کمک می‌کند از نمایش آخرین نسخه از محتوای ارزشمند وب‌سایت یا آخرین به‌روزرسانی‌های وب‌سایت به کاربران اطمینان حاصل کنید.

کمک به ربات ها برای مکان یابی صفحات بدون لینک

ربات‌های موتور جستجو محتوای صفحات مختلف را از طریق دنبال کردن لینک‌های به‌کاررفته در آن‌ها پیدا و نمایه‌گذاری می‌کنند. یعنی دقیقا مانند کاربران از یک صفحه به صفحه دیگر می‌روند و محتوای صفحات را نمایه‌گذاری می‌کنند. دقیقا به‌همین دلیل است که لینک‌سازی داخلی بین صفحات از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. اما اگر صفحه‌ای در وب‌سایت وجود داشته باشد که به آن هیچ لینکی ایجاد نشده باشد چه؟

 

پیدا کردن و تشخیص این صفحات که در سئو با اصطلاح Orphan Page از آن‌ها یاد می‌شود، توسط ربات‌های موتور جستجو خیلی دشوار است چون هیچ لینکی از طرف دیگر صفحات دریافت نکرده‌اند. سایت مپ با فراهم کردن فهرست کاملی از پیوندهای یکتای وب‌سایت به گوگل کمک می‌کند راحت‌تر این صفحات را شناسایی و مکان‌یابی کند.

تشخیص صفحات یتیم توسط خزنده ها با سایت مپ

بهبود سرعت بارگذاری وب‌سایت

چک کردن دائمی وضعیت و عملکرد وب‌سایت و اطمینان از این‌که همه‌چیز به‌درستی در حال انجام است، بسیار مهم است. نقشه سایت روشی برای بهبود سرعت وب‌سایت است زیرا شما را قادر می‌کند دائما نگاهی به معماری وب‌سایت داشته باشید و هر عیب و ایرادی را که از آن بی‌خبر بودید پیدا کنید.

نقشه سایت همچنین به شما می‌گوید به چه نکاتی باید بیشتر توجه کنید. برای مثال اگر حجم تصاویر و ویدیو‌ها بیش از اندازه زیاد باشد قطعا در سرعت بارگذاری وب‌سایت تأثیر بسیار بدی خواهد گذاشت.

کمک به گوگل برای تشخیص صفحات تکراری

بسیاری از وب‌سایت‌های تجاری به دلایل مختلف ممکن است از محتوای تکراری در بعضی از صفحات استفاده کنند. برای مثال فروشگاه‌های اینترنتی ممکن است برای رنگ‌های مختلف یک محصول چندین صفحه جداگانه با محتوای تکراری ایجاد کنند. در چنین مواردی، ممکن است گوگل نتواند صفحه اصلی را که می‌خواهید در آن رتبه بگیرید تشخیص دهد. با استفاده از سایت مپ، می‌توانید با به‌کارگیری تگ‌های «کانونی» (Canonical) به گوگل نشان دهید صفحات اصلی کدام هستند و کدام صفحات محتوای تکراری دارند.

کمک به تشخیص صفحات دارای تگ کانونی با سایت مپ

مراحل ساخت سایت مپ چیست ؟

تا این قسمت از مطلب یاد گرفتیم سایت مپ چیست و چرا اهمیت دارد. همچنین با انواع مختلف و مزایای استفاده از آن آشنا شدیم. در این بخش یاد می‌گیریم ساخت سایت مپ چه مراحل و روش‌هایی دارد.

سایت مپ‌ها را می‌توان هم به روش دستی هم با استفاده از ابزارها و افزونه‌های مختلف ایجاد کرد. روشی که برای ایجاد سایت مپ انتخاب می‌کنید به‌طور کامل به نوع وب‌سایت شما بستگی دارد. برای مثال برای ساخت سایت مپ وب‌سایت وردپرسی می‌توانید از ابزارها و افزونه‌های مخصوص بدون نیاز به کدنویسی استفاده کنید. برای ساخت سایت مپ کافی‌ست مراحل زیر را به‌ترتیب دنبال کنید:

  1. انتخاب روش ساخت سایت مپ (استفاده از ابزار یا روش دستی)
  2. ثبت سایت مپ در موتور جستجو

در ادامه هریک از مراحل بالا را به‌طور کامل بررسی می‌کنیم.

انتخاب روش ساخت سایت مپ

برای ساخت سایت مپ روش‌های مختلفی وجود دارد که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • استفاده از افزونه یوست سئو
  • استفاده از ابزارهای آنلاین
  • روش دستی نیازمند به کدنویسی

در ادامه هریک از موارد را با ذکر مثال بررسی می‌کنیم.

استفاده از افزونه یواست سئو برای ساخت سایت مپ

استفاده از افزونه‌های داخلی یا نصب شده در سیستم مدیریت محتوا متداول‌ترین و آسان‌ترین روش برای ساخت سایت مپ در وب‌سایت‌های وردپرسی است. البته این روش محدود به وب‌سایت‌های وردپرسی نیست و دیگر سیستم‌های مدیریت محتوا مثل Wix و Squarespace این امکان را برای مدیران وب‌سایت‌ها فراهم می‌کنند.

اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنید، می‌توانید از افزونه یواست SEO برای ایجاد نقشه سایت استفاده کنید. اصلی‌ترین مزیتی که این افزونه برای ما فراهم می‌کند، امکان به‌روزرسانی فایل XML سایت مپ است. بنابراین با افزوده شدن هر صفحه جدید به وب‌سایت، پیوند یکتای آن به‌صورت خودکار به نقشه افزوده می‌شود.

در ادامه نگاهی به مراحل ایجاد سایت مپ در افزونه یوست سئو خواهیم داشت.

افزونه یواست سئو

مراحل ساخت سایت مپ با افزونه یواست سئو

برای ایجاد نقشه سایت XML با افزونه یواست سئو مراحل زیر را دنبال کنید.

  • وارد پیشخوان وب‌سایت وردپرسی شوید.
  • در منوی سمت راست روی گزینه SEO کلیک کنید.
  • در ادامه روی اولین گزینه یعنی General کلیک کنید.
انتخاب تب جنرال برای ایجاد سایت مپ
  • بعد از باز شدن منوی General روی تب Features کلیک کنید.
انتخاب تب Features
  • منوی تنظیمات جدیدی برای شما باز می‌شود که با On/Off کردن آن ویژگی سایت مپ برای شما فعال یا غیر فعال می‌شود.
انتخاب گزینه xml سایت مپ در منوی تنظیمات
  • در ادامه برای دیدن سایت مپ، روی علامت سوال کنار XML sitemaps کلیک کنید. با این کار لینک سایت مپ XML برای شما ظاهر می‌شود.
کلیک روی علامت سوال افزونه
  • با انتخاب See the XML sitemap می‌توانید فایل سایت مپ را مشاهده کنید.
کلیک روی لینک xml سایت مپ

افزونه یواست سئو علاوه بر کمک به ساخت نقشه سایت، آخرین تغییرات را در پیوندهای یکتا در نقشه به‌روزرسانی می‌کند و زمانی که تعداد پیوندهای یکتا به ۱۰۰۰ مورد برسد، یک نقشه جدید ایجاد می‌کنند.

 

ابزارهای آنلاین ساخت سایت مپ چیست ؟

اگر از افزونه یواست سئو استفاده نمی‌کنید، ابزارهای آنلاینی نیز برای ساخت نقشه سایت وجود دارند که ازجمله متداول‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • XML-Sitemaps.com «+»: این ابزار به‌صورت رایگان و پولی قابل استفاده است و از طریق آن می‌توانید نقشه سایت XML بسازید. روش استفاده از آن نیز آسان است و تنها کاری که لازم است جایگذاری پیوند یکتای وب‌سایت در نوار جستجو و زدن دکمه شروع است.

ابزار XML.SITEMAP

  • Screaming Frog «+»: با استفاده از این ابزار می‌توانید نقشه سایت‌هایی با فرمت XML و Image XML بسازید. Screaming Frog امکان ایجاد تنظیمات پیشرفته‌ای مثل آخرین تگ‌های تغییریافته در اختیار شما قرار می‌دهد. البته این ابزار تنها برای وب‌سایت‌هایی کاربرد دارد که کمتر از ۵۰۰ صفحه دارند.

ابزار Screaming Frog

  • Slickplan «+»: این ابزار با ایجاد نقشه‌های تصویری به شما در ساخت نقشه سایت‌های XML، متنی یا وکتور به شما کمک می‌کند. استفاده از این ابزار رایگان نیست اما می‌توانید از برنامه ۱۴ روزه رایگان آن استفاده کنید.
ابزار slickplan

 

  • Dynomapper «+»: ابزار دیگری برای ساخت سایت مپ که در کنار نسخه پولی، می‌توانید از برنامه رایگان آن در مدت محدود استفاده کنید.
ابزار dynomapper

ایجاد سایت مپ به روش دستی

حالا که روش‌های رایج‌تر ساخت سایت مپ آشنا شدیم، بد نیست نگاهی به روش دستی آن که به کدنویسی نیاز دارد داشته باشیم. البته استفاده از ابزارها و افزونه‌های مختلف برای ایجاد نقشه سایت نسبت به روش دستی آسان‌تر است اما تنها مزیت این روش کنترل بیشتر روی صفحات وبی است که درون سایت مپ قرار می‌گیرند.

ساخت سایت مپ به روش دستی

برای ایجاد سایت مپ به روش دستی به نکات زیر توجه کنید:

  1. نخستین موردی که نیاز است به آن توجه کنید فرمت سایت مپ است. فایل دارای سایت مپ باید افزونه XML. داشته باشد. برای این کار می‌توانید از Microsoft Notepad یا ویرایشگر Sublime Text «+» استفاده کنید. با تایپ کد مپ در این نرم‌افزارها می‌توانید درنهایت آن را با فرمت XML. ذخیره‌سازی کنید.
  2. قدم بعدی اقدام برای ایجاد سایت مپ است. در این مرحله برای کدنویسی می‌توانید از توسعه‌دهنده وب کمک بخواهید. در غیراین‌صورت وب‌سایت رسمی سایت مپ «+» می‌تواند به‌خوبی شما را راهنمایی کند.
  3. پس از نگارش کد سایت مپ باید آن را مورد ارزیابی قرار دهید تا مطمئن شوید در کدنویسی آن هیچ ایرادی وجود ندارد. برای این کار می‌توانید از ابزار XML Sitemap Validator «+» استفاده کنید که با مشخص کردن خطاهای کد، رفع ایرادات را برای شما آسان‌تر می‌کند.

افزودن سایت مپ به موتورهای جستجو

بعد از ایجاد نقشه سایت لازم است آن را در موتورهای جستجو ثبت کنید تا خزنده‌های آن‌ها کار خزش پیوندهای یکتای موجود در فهرست را آغاز کنند. انجام این کار بسیار مهم است چراکه از این طریق اطمینان حاصل می‌کنید وب‌سایت شما توسط موتورهای جستجو نادیده گرفته نمی‌شود و حتما توسط آن‌ها مورد خزش قرار می‌گیرد. به‌طور عمده سه ابزار وب مستر وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها فایل XML سایت مپ را ثبت کنید. این ابزارها در فهرست زیر آمده‌اند:

اگرچه ممکن است ابزارهای دیگری نیز برای این کار وجود داشته باشند اما دو مورد بالا اصلی‌ترین موتورهای جستجو یعنی گوگل و بینگ را پوشش می‌دهند.

ثبت نقشه سایت در موتورهای جستجو

ثبت سایت مپ در سرچ کنسول گوگل

سرچ کنسول گوگل که قبلا با نام ابزارهای وب مستر گوگل شناخته می‌شد، اولین محلی است که باید سایت مپ را در آن ثبت کنید. پس از ثبت وب‌سایت در این ابزار مراحل زیر را به‌ترتیب دنبال کنید:

  • وارد حساب کاربردی سرچ کنسول گوگل شوید و در قسمت Index روی گزینه Sitemaps در سمت راست کلیک کنید.
انتخاب سایت مپ در منوی سمت راست
  • در بخش Add New Sitemap فایل XML سایت مپ را انتخاب کنید یا نام فایل سایت مپ بارگذاری شده در سرور وب‌سایت را وارد کنید.
وارد کردن پیوند یکتای فایل سایت مپ
  • بعد از وارد کردن پیوند یکتای وب‌سایت روی Submit کلیک کنید.
کلیک روی Submit
  • از فهرست پایین می‌توانید تمام سایت مپ‌های ثبت شده خود را در یک نگاه ببینید و با کلیک روی status وضعیت ثبت آن‌ها را در سرچ کنسول گوگل بررسی کنید.

با انجام این مراحل وب‌سایت شما به سرچ کنسول گوگل افزوده می‌شود و موتور جستجو با هوشمندی بیشتری وب‌سایت شما را مورد خزش قرار می‌دهد. بسته به این‌که در لینک‌های سایت مپ چه نوع محتوایی را قرار داده‌اید، ابزارها به کمی زمان برای خزش و نمایه‌گذاری آن‌ها نیاز دارند.

 

ثبت سایت مپ در ابزارهای Bing Webmaster

ابزارهای Bing Webmaster نقشه سایت شما را در موتورهای جستجوی بینگ و یاهو ثبت می‌کند. اول از همه مانند مورد قبلی باید وب‌سایت را در این ابزار ثبت و بعد از آن مراحل زیر را به‌ترتیب انجام دهید:

  1. بعد ورود به اکانت ابزارهای Bing Webmaster به بخش My Sites بروید و روی لینک وب‌سایت کلیک کنید.
  2. با استفاده از منوی سمت چپ به Configure My Site و سپس Sitemaps بروید.
  3. پیوند یکتای سایت مپ وب‌سایت را تایپ کنید.
  4. روی گزینه Submit کلیک کنید.
  5. دقیقا مانند گوگل می‌توانید جزییات مربوط به سایت مپ‌هایی ثبت شده را در این قسمت مشاهده کنید.
ثبت سایت مپ در بینگ مستر تولز

نمونه سایت مپ چیست ؟

در بخش‌های قبلی به سوالات سایت مپ و مزایای آن برای وب‌سایت چیست پاسخ دادیم. بهترین سایت مپ‌ها واضح هستند، به‌طور منظم به‌روزرسانی می‌شوند و به خوبی سازماندهی شده‌اند. در ادامه چند مورد از بهترین نمونه‌های سایت مپ‌های خوب از وب‌سایت‌های واقعی را بررسی می‌کنیم.

۱. سایت مپ XML وب‌سایت Walmart

یکی از سایت مپ‌های XML بسیار منظم متعلق به وب Walmart است. همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید کد این نقشه سایت به‌خوبی چیده شده و یکی از نقشه‌های ایده‌آل برای موتورهای جستجو است که آن را به‌خوبی بفهمند و نمایه‌گذاری کنند.

نمونه سایت مپ xml والمارت

۲. سایت مپ HTML وب‌سایت هاروارد

سایت مپ HTML وب‌سایت دانشگاه هاروارد مثال بسیار خوبی از ساختار یکپارچه برای وب‌سایت است. محتواهای مشابه در دسته‌بندی‌های مختلف گروه‌بندی شده‌اند و به‌راحتی برای کاربران قابل‌دسترسی هستند.

سایت مپ html هاروارد

۳. سایت مپ HTML وب‌سایت Quora

سایت مپ HTML وب‌سایت Quora مثال خوب دیگری از دسته‌بندی موضوعی بسیار خوب است. به این نکته توجه کنید که این دسته‌بندی به صفحات موردنظر لینک شده است. این موضوع کاربران را قادر می‌کند به‌راحتی به بخش‌‌های مختلف وب‌سایت دسترسی پیدا کنند.

سایت مپ html کوئرا

4. سایت مپ XML وب‌سایت Lighted image

یکی از وب‌سایت‌های دارای نقشه سایت یکپارچه وب‌سایت Lighted Image است. تمامی بخش‌های سایت به خوبی در این نقشه در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. به بخش صفحات اصلی در این نقشه توجه کنید. وبلاگ، سوالات متداول و محصولات پرمخاطب تمامی در این بخش ذکر شده‌اند. این کار به موتورهای جستجو کمک می‌کند سایت را به‌آسانی بخوانند.

سایت مپ html وب سایت Lighted image

نکات تکمیلی ساخت و استفاده از سایت مپ چیست ؟

تا این قسمت از مطلب با سایت مپ، انواع آن و نحوه ایجاد و استفاده از آن آشنا شدیم و گفتیم ایجاد و به‌روزسانی سایت مپ یکی از اقدامات ضروری برای بهبود سئو است که توسط بسیاری از وب‌سایت‌ها نادیده گرفته می‌شود. در این قسمت نکات تکمیل‌کننده ساخت و استفاده از سایت مپ را بررسی می‌کنیم. این نکات در زیر فهرست شده‌اند.

  1. استفاده از افزونه‌ها و ابزارها را در اولویت قرار دهید.
  2. حتما سایت مپ را در موتور جستجوی گوگل ثبت کنید.
  3. اولویت را به صفحات باکیفیت و ارزشمند بدهید.
  4. با تقسیم سایت مپ، مشکلات را شناسایی کنید.
  5. تنها پیوندهای یکتای کانونی را در سایت مپ وارد کنید.
  6. تنها در صورت ایجاد تغییرات اساسی زمان تغییر صفحات را به‌روزرسانی کنید.
  7. از صفحات دارای تگ Noindex در سایت مپ استفاده نکنید.
  8. حجم فایل سایت مپ را کم نگه دارید.
  9. در صورت عدم نیاز سایت مپ ایجاد نکنید.
  10. سایت مپ HTML را در صفحه اصلی وب سایت قرار دهید.

استفاده از افزونه‌ها و ابزارها را در اولویت قرار دهید

ایجاد سایت مپ با استفاده از ابزار مناسب بسیار آسان است. همان‌طور که در بخش ابزارها نیز اشاره کردیم، ابزارهای متعددی وجود دارند که به ما کمک می‌کنند سایت مپ را به شکلی بهینه و اصولی برای وب‌سایت بسازیم. در واقع وب مسترهایی که از قبل با استفاده از یواست سئو فرایند تولید محتوا را انجام می‌دهند می‌توانند از همان طریق سایت مپ وب‌سایت را ایجاد کنند.

استفاده از افزونه و ابزار برای ساخت سایت مپ

البته امکان ایجاد سایت مپ به‌صورت دستی نیز وجود دارد و کافی‌ست از دستورالعمل کدنویسی XML سایت مپ استفاده کنید. اما بهتر است استفاده از ابزارها را در اولویت قرار دهید. از دیدگاه فنی سایت مپ نیاز نیست حتما در فرمت XML باشد و فایل متنی که هر پیوند یکتا را با یک خط جداگانه فاصله دهد کفایت می‌کند. با این وجود اگر بخواهید از ویژگی hreflang استفاده کنید بهتر است کار ساخت سایت مپ را به ابزار یا افزونه مناسب بسپارید.

حتما سایت مپ را در موتور جستجوی گوگل ثبت کنید

همان‌طور که در بخش قبل نیز اشاره کردیم، بهتر است سایت مپ وب‌سایت را در سرچ کنسول گوگل و دیگر ابزارهای وب‌مستر ثبت کنید. قبل از ثبت کامل حتما سایت مپ را تست و نتایج را بررسی کنید. چراکه در صورت وجود اشکال ممکن است صفحات فرود اصلی وب‌سایت نمایه‌گذاری نشوند. در حالت ایده‌آل تعداد صفحاتی که در سرچ کنسول گوگل ثبت کرده‌اید با تعداد صفحات نیازمند به نمایه‌گذاری برابر هستند.

مزایای ثبت سایت مپ در سرچ کنسول گوگل چیست

این نکته را حتما مدنظر قرار دهید که ثبت سایت مپ در سرچ کنسول و دیگر ابزارهای وب مستر به موتورهای جستجو می‌گوید که کدام صفحات از نظر شما باکیفیت‌ترند و ارزش بیشتری دارند اما تضمین‌کننده نمایه‌گذاری تمام صفحات در فهرست موتور جستجو نیستند. در عوض با ثبت سایت مپ در سرچ کنسول گوگل دو مزیت مهم به دست می‌آورید:

  • اول این‌که به گوگل کمک می‌کنید بفهمد وب‌سایت شما چگونه ساختاربندی شده است.
  • دوم آن‌که که مشکل صفحات را می‌فهمید و با حل آن‌ها به نمایه‌گذاری بی‌مشکل صفحات کمک می‌کنید.

اولویت را به صفحات باکیفیت و ارزشمند بدهید

زمانی که صحبت از رتبه‌بندی باشد، کیفیت کلی وب‌سایت یکی از کلیدی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین فاکتورها است. اگر سایت مپ وب‌سایت خزنده‌های موتور جستجو را به سمت صفحات بی‌کیفیت هدایت کند، موتورهای جستجو درنهایت این صفحات را به‌عنوان نتایج نامناسب برای کاربران تعبیر می‌کنند. حتی اگر آن صفحه برای وب‌سایت دارای اهمیت باشد.

برای مثال صفحات ورود از این دسته از صفحات هستند. به‌جای آن حتما اولویت را در سایت مپ به صفحات مهم و باارزش وب‌سایت بدهید. صفحات با ارزش عموما ویژگی‌های زیر را دارند:

  • به‌خوبی بهینه‌سازی شده‌اند.
  • شامل تصویر و ویدیو می‌شوند.
  • محتوای متنی باکیفیت و ارزشمند در آن‌ها وجود دارد.
  • از طریق بازخورد و بررسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کاربر را به تعامل ترغیب می‌کنند.

با تقسیم سایت مپ مشکلات را شناسایی کنید

کار با سرچ کنسول گوگل ممکن است کمی ناامیدکننده باشد چراکه درصورت نمایه‌گذاری نکردن همه صفحات وب‌سایت به شما نخواهد گفت کدام‌یک از صفحات دارای مشکل بوده‌اند. برای مثال اگر شما ۲۰۰۰۰ صفحه وب در سرچ کنسول گوگل ثبت کنید و تنها ۱۵۰۰۰ عدد از آن‌ها نمایه‌گذاری شود، سرچ کنسول نمی‌تواند به شما بگوید ۵۰۰۰ صفحه مشکل‌دار کدام‌یک از صفحات هستند.

استفاده از چند سایت مپ برای بررسی مشکلات

این موضوع زمانی بیشتر حس می‌شود که فروشگاه‌های اینترنتی که چندین صفحه وب برای محصولات مشابه دارند، دچار این مشکل می‌شوند. توصیه متخصصان سئو به فروشگاه‌های اینترنتی دارای این شرایط این است که صفحات محصولات را به چند سایت مپ XML تقسیم‌بندی کنند و هریک را جداگانه تست کنند. با استفاده از چند سایت مپ بهتر می‌توانید بفهمید کدام پیوند‌های یکتا نمایه‌گذاری نشده‌اند و یا به هر دلیلی توسط موتورهای جستجو نادیده گرفته‌ شده‌اند.

 

تنها پیوندهای یکتای کانونی را در سایت مپ وارد کنید

زمانی که چند صفحه با محتوای مشابه در وب‌سایت وجود دارد مثل صفحات محصولات با رنگ‌های مختلف، بهتر است از تگ «کانونی» (Canonical) در کد صفحه استفاده کنید. این کار به گوگل کمک می‌کند صفحه اصلی را بشناسد و تنها آن را مورد خزش و نمایه‌گذاری قرار دهد. بعد از استفاده از تگ کانونی، حتما به این نکته توجه داشته باشید که تنها صفحات اصلی را وارد سایت مپ کنید. در غیر این صورت گوگل محتوای صفحات را تکراری در نظر می‌گیرد و این سیگنال منفی در وضعیت سئوی وب‌سایت است.

تنها در صورت ایجاد تغییرات اساسی زمان تغییر صفحات را به‌روزرسانی کنید

تلاش نکنید موتورهای جستجو را با وادار کردن آن‌ها به نمایه‌گذاری مجدد صفحات وب از طریق به‌روزرسانی تاریخ آخرین تغییر محتوای صفحه گول بزنید. تنها در صورت ایجاد تغییرات اساسی زمان تغییر صفحات را به‌روزرسانی کنید و به این نکته توجه کنید که اگر به‌طور مداوم و بدون انجام تغییر خاصی، تاریخ را به‌روزرسانی کنید گوگل ممکن است Date Stamp صفحات وب را حذف کند.

از صفحات دارای تگ Noindex در سایت مپ استفاده نکنید

اگر به دلیل کنترل مصرف «بودجه خزش» (Crawl Budget) یا هر دلیل دیگری تمایل ندارید صفحاتی در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش داده شوند و در کد آن‌ها از تگ‌های Noindex استفاده کرده‌اید، نباید پیوند یکتای این صفحات را در سایت مپ وارد کنید.

زمانی که نقشه سایتی را در سرچ کنسول ثبت می‌کنید که شامل صفحات مسدود و دارای تگ Noindex هستند، در واقع به‌صورت همزمان به گوگل می‌گویید این صفحه را هم نمایه‌گذاری کن و هم نمایه‌گذاری نکن. عدم وجود شفافیت در دستورهای ارسالی به ربات‌های جستجو، آن‌ها را گیج می‌کند و مانع خزش و نمایه‌گذاری درست آن‌ها در صفحات وب می‌شود.

 

فایل سایت مپ را خیلی بزرگ نکنید

هرچه حجم سایت مپ کوچک‌تر باشد، موانع کمتری در سرور برای وب‌سایت وجود دارد. گوگل و بینگ هردو حجم فایل XML را از ۱۰ مگابایت به ۵۰ مگابایت افزایش داده‌اند و هر سایت مپ می‌تواند حداکثر ۵۰۰۰۰ پیوند یکتا را شامل شود. اگرچه این میزان برای اکثر وب‌سایت‌ها قابل‌قبول است اما بعضی از وب‌سایت‌های بسیار بزرگ باید سایت مپ‌ها را به دو یا چند سایت مپ دسته‌بندی کنند.

برای مثال اگر فروشگاه اینترنتی را اداره می‌کنید که حدود ۲۰۰۰۰۰ صفحه وب در آن وجود دارد نیاز است ۵ سایت مپ جداگانه برای بهبود مدیریت آن ایجاد کنید.

در صورت عدم نیاز سایت مپ ایجاد نکنید

این نکته را فرموش نکنید که همه وب‌سایت‌ها به سایت مپ نیازی ندارند. گوگل می‌تواند بسیاری از وب‌سایت‌ها را بدون وجود سایت مپ به طور دقیق خزش و نمایه‌گذاری کند. بر اساس نظر گوگل سایت مپ به‌تنهایی ارزش یکسانی برای سئوی وب‌سایت‌های مختلف ایجاد نمی‌کند. اساسا اگر وب‌سایت شما کوچک است و تنها چند صفحه مهم دارد، یا وب‌سایت سازمان است و خیلی کم به‌روزرسانی می‌شود، نیازی نیست برای آن سایت مپ ایجاد کنید.

سایت مپ HTML را در صفحه اصلی وب سایت قرار دهید

سایت مپ HTML با XML متفاوت است. نقشه سایت HTML برای کاربران ساخته شده است تا بهتر به صفحات مختلف وب‌سایت دسترسی داشته باشند در حالیکه نقشه سایت XML برای موتورهای جستجوست تا راحت‌تر صفحات را نمایه‌گذاری کنند.

قراردادن سایت مپ html در صفحه اصلی وب سایت

هردوی این نقشه‌ها اطلاعات مشابهی را انتقال می‌دهند و با این که کاملا باهم متفاوت هستند هردو برای بهبود عملکرد وب‌سایت لازم هستند. توصیه ما قرار دادن نقشه سایت HTML در صفحه اصلی وب‌سایت است تا کاربران خیلی راحت از آن استفاده کنند. این کار باعث می‌شود عملکرد کلی وب‌سایت بهبود پیدا کند.

کاربرد سایت مپ در سئو چیست ؟

در بخش‌های قبلی به این سوال پاسخ دادیم که دلایل اهمیت سایت مپ چیست و چه مزایایی برای وب‌سایت‌ها ایجاد می‌کنند. در ادامه نگاهی به کاربردهای سایت مپ در سئو خواهیم داشت.

کاربرد سایت مپ در سئو

گفتیم ایجاد سایت مپ به‌طور مستقیم از تکنیک‌های انجام سئو وب‌سایت نیست اما چون سایت مپ به خزش و نمایه‌گذاری بهتر صفحات وب‌سایت کمک می‌کنند، می‌توانند به‌صورت غیرمستقیم در سئوی وب‌سایت تأثیرگذار باشند. به همین دلیل است که در بررسی عملکرد سئو یکی از اقدامات اصلی بررسی وضعیت نقشه سایت است. وجود سایت مپ به علت‌های زیر می‌تواند در بهبود سئوی وب‌سایت تأثیرگذار باشد:

اطمینان از پیدا شدن صفحات کلیدی وب سایت

برای وب‌سایت‌های بسیار بزرگ، استفاده از ابزارهای سئو برای بررسی خزش روی وب‌سایت قبل از ایجاد سایت مپ بسیار مفید است. این کار صفحات نمایه‌گذاری شده و نمایه‌گذاری نشده را برای شما مشخص می‌کند.

اطمینان از پیدا شدن صفحات کلیدی وب سایت

بعد از ایجاد سایت مپ و با وارد کردن صفحات اصلی به آن، به دلیل بررسی قبلی وضعیت نمایه‌گذاری صفحات از برطرف شدن موانع موجود در سئو فنی برای عدم نمایه‌گذاری اطلاع دارید. بنابراین اطمینان خواهید داشت که موتورهای جستجو صفحات وب موردنظر را به هیچ‌عنوان نادیده نمی‌گیرند و حتما آن‌ها را به فهرست گوگل وارد می‌کنند.

 

کمک به بهبود مشکلات حاصل از محتوای تکراری

سیستم‌های مدیریت محتوا و پلتفرم‌های سازنده فروشگاه‌های اینترنتی با گذشت زمان پیچیده‌تر می‌شوند و ممکن است تعداد پیوندهای یکتای بیشتری در مقایسه با تعداد واقعی صفحات وب‌سایت ایجاد کنند. در این سیستم‌ها با توجه به نیاز کاربران، می‌توان با افزودن پارامترهایی به پیوند‌های یکتا، صفحات بیشتری ایجاد کرد. این کار باعث می‌شود محتوای بعضی از صفحات تکراری شوند و این خلاف دستورالعمل‌های گوگل و دیگر موتورهای جستجو است.

کمک به بهبود مشکلات حاصل از محتوای تکراری

نقش سایت مپ در این میان، کمک به تعیین صفحات و پیوند‌های یکتای اصلی و افزودن آن‌ها به فهرست صفحاتی است که باید مورد خزش موتورهای جستجو قرار بگیرند. این کار علاوه بر جلوگیری از جریمه شدن، به مصرف درست بودجه خزش و سئوی وب‌سایت کمک می‌کند.

کمک به ایجاد دستورالعمل برای موتورهای جستجو

سایت مپ نوعی کانال ارتباطی قوی با موتورهای جستجو ایجاد می‌کند. این کانال ارتباطی شما را قادر می‌کند دستوراتی را برای موتورهای جستجو در رابطه با نوع صفحات نیازمند به خزش و نمایه‌گذاری فراهم کنید. هرچه با شفافیت بیشتری به موتورهای جستجو اطلاع‌رسانی کنید، بهتر می‌توانید روی کسب رتبه در صفحه نتایج برنامه‌ریزی کنید.

نحوه پیدا کردن سایت مپ

تا این قسمت از مطلب یاد گرفتیم چگونه باید سایت مپ بسازیم و چه روش‌هایی برای انجام آن وجود دارد. در این بخش بررسی می‌کنیم چگونه می‌توان به سایت مپ وب‌سایت‌های مختلف دسترسی داشت. روش‌‌های مختلفی برای پیدا کردن سایت مپ‌های وب‌سایت‌های مختلف وجود دارد که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از طریق جستجوی گوگل
  • از طریق فایل Robots.txt
  • به کمک روش دستی
روش پیدا کردن سایت مپ چیست

در ادامه در مورد هریک از موارد توضیح می‌دهیم.

جستجوی گوگل

با استفاده از ترفند‌های جستجو در گوگل می‌توانید نقشه سایت را به‌سادگی از طریق نوار جستجوی گوگل پیدا کنید. اگر نوع سایت مپی را که به‌دنبال آن می‌گردید می‌دانید می‌توانید در نوار جستجو عبارت زیر را تایپ کنید.

پیدا کردن سایت مپ از طریق جستجوی گوگل

در غیر این صورت می‌توانید با جستجوی این‌که آیا وب‌سایت موردنظر پیوند یکتایی دارای فایل سایت مپ دارد یا خیر، می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید. برای این کار کافی‌ست به‌جای بخش filetype:txt عبارت inurl:sitemap را وارد کنید.

از طریق Robots.txt

سریع‌ترین روش برای پیدا کردن نقشه سایت جستجوی این مورد است که آیا نقشه در فایل Robots.txt قرار گرفته است یا خیر. ربات‌های گوگل از فایل‌های Robots.txt نیز برای تعیین مسیر استفاده می‌کنند. فایل Robots.txt یکی از با مزیت‌ترین محل‌ها برای قرار دادن نقشه سایت است. کافی‌ست عبارت زیر را در گوگل وارد کنید:

پیدا کردن سایت مپ از طریق robots.txt

روش دستی

یکی از دیگر روش‌های متداول برای پیدا کردن نقشه سایت از طریق جستجوی دستی است. زمانی که پیوند یکتای وب‌سایت را در نوار مرورگر تایپ می‌کنید کافی‌ست به انتهای آن sitemap.xml/ را اضافه کنید. از آن‌جا که سایت مپ‌‌‌‌‌‌های XML بسیار رایج هستند، در نتیجه چنین جستجویی وب‌سایت به همراه URL آن در نتایج ظاهر می‌شود.

پیدا کردن سایت مپ از طریق روش جستجوی دستی

اگر با افزودن این عبارت سایت مپ وب‌سایت موردنظر برای شما ظاهر نشد، ممکن است لازم باشد از ترکیبات دیگری مثل sitemap-index/xml/ یا sitemap.txt/ استفاده کنید.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای افزایش ترافیک وب‌سایت و بهبود سئو است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «بهبود سئو وب سایت برای کسب رتبه اول گوگل — راهنمای رایگان» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا - مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

جمع‌بندی

سایت مپ نقشه راهی است که مکان‌یابی و دسترسی به صفحات مختلف وب‌سایت را هم برای ربات‌های موتور جستجو و هم برای کاربران آسان‌تر می‌کند. سایت مپ‌ها در دو نوع کلی XML و HTML ایجاد می‌شوند و با کمک به خزش و نمایه‌گذاری بهتر و روان‌تر صفحات وب، درنهایت تأثیر مثبتی در سئو و افزایش بازدید وب‌سایت می‌گذارند.

برای ساخت سایت مپ می‌توان از افزونه‌های مختلفی مثل یواست سئو یا ابزارهای آنلاینی مانند Screaming Frog و Dynomapper کمک گرفت. البته ساخت سایت مپ به روش دستی و با استفاده از کدنویسی نیز قابل‌انجام است. نکته مهم پس از ساخت سایت مپ، ثبت آن در موتورهای جستجویی مثل گوگل و بینگ است. با این کار موتورهای جستجو از وجود سایت مپ اطلاع پیدا می‌کنند و وب مسترها می‌توانند با مراجعه به ابزار وضعیت پیوند‌های یکتای مختلف را در وب‌سایت بررسی کنند.

سوالات متداول سایت مپ

در این مطلب از «مجله فرادرس» در مورد گوگل سایت مپ، اهمیت، مزایا و انواع آن صحبت کردیم. در ادامه نیز نحوه ایجاد سایت مپ را با استفاده از ابزارها و افزونه‌ها آموزش دادیم. در بخش بعدی به چند سوال متداول در مورد سایت مپ پاسخ می‌دهیم.

آیا در صورت وجود سایت مپ قطعا وب سایت در صفحه نتایج نمایش داده می‌شود؟

این تصور که با ایجاد نقشه سایت قطعا تمامی صفحات وب‌سایت در صفحه نتایج نمایش داده می‌شوند، اشتباه است. موتورهای جستجو از تکنیک‌های پیچیده‌ای برای پیدا کردن (Crawling) صفحات مختلف استفاده و نمایه‌گذاری صفحات مختلف استفاده می‌کنند و استفاده از سایت مپ شانس نمایه‌گذاری صفحات مهم را در وب‌سایت افزایش می‌دهد.

آیا ایجاد سایت مپ برای وب سایت ضرورت دارد؟

طبق گفته خود گوگل اگر لینک‌سازی بین صفحات به‌صورت درست و اصولی انجام شوند، ممکن است نیازی به وجود سایت مپ نباشد. ضرورت ساخت و ایجاد سایت مپ برای وب‌سایت به اندازه آن، نوع محتوای به‌کار رفته در صفحات و وضعیت لینک‌‌سازی داخلی بستگی زیادی دارد. برای مثال وب‌سایتی با حداکثر ۵۰۰ صفحه وب و لینک‌سازی داخلی منظم که از محتوای چندرسانه‌ای زیادی در صفحات مختلف استفاده نمی‌کند، ممکن است نیازی به ایجاد سایت مپ نداشته باشد.

در چه مواردی ساخت سایت مپ ضرورت دارد؟

ساخت سایت مپ به مسیریابی بهتر و آسان‌تر ربات‌های جستجو کمک زیادی می‌کند و برای وب‌سایت خالی از مزیت نیست. اما موقعیت‌هایی وجود دارند که باید حتما از نقشه سایت برای وب‌سایت استفاده کرد. بزرگ بودن وب‌سایت، استفاده زیاد از محتوای چندرسانه‌ای و خبری، نداشتن ساختار لینک داخلی منظم و موثر و کم‌بودن تعداد بک‌لینک‌ها ازجمله مواردی هستند که نیاز است برای آن‌ها از سایت مپ استفاده کنید.

نقش سایت مپ در سئو چیست؟

ساخت و استفاده از سایت مپ برای وب‌سایت به‌عنوان یکی از تکنیک‌های مستقیم بهبود سئوی وب‌سایت به شمار نمی‌رود. نکته اینجاست که وجود سایت مپ فرایند انجام سئو را تسهیل می‌کند و با کمک به خزش و نمایه‌گذاری بهتر صفحات وب، تصویر بهتری از وب‌سایت در اختیار موتورهای جستجو قرار می‌دهد. از آن‌جا که سئو با هدف جذب ترافیک و درنهایت افزایش درآمد انجام می‌شود، ساخت سایت مپ می‌تواند با کمک به بهبود رتبه‌بندی صفحات به‌صورت غیر مستقیم، کاربرد مهمی در سئوی وب‌سایت داشته باشد.

مزایای ایجاد سایت مپ چیست؟

هرچه گوگل بهتر بتواند محتوای وب‌سایت را درک کند و خزش روی صفحات برای خزنده‌ها آسان‌تر باشد، بهتر می‌توان برای کلمه کلیدی هدف در صفحه نتایج رتبه گرفت و شاهد افزایش ترافیک ورودی وب‌سایت بود. با در ذهن داشتن این نکته، ازجمله مزایای ایجاد سایت مپ برای وب‌سایت می‌توان به کمک به موتور جستجو برای خزش و نمایه‌گذاری سریع‌تر صفحات، کمک به حفظ عملکرد خوب صفحات باکیفیت، کمک به ربات ها برای مکان یابی صفحات بدون لینک، بهبود سرعت بارگذاری وب‌سایت و کمک به گوگل برای تشخیص صفحات تکراری اشاره کرد.

آیا صفحات دارای تگ Noindex در سایت مپ قرار می‌گیرند؟

یکی از نکات بسیار مهم در زمان ساخت سایت مپ توجه به صفحات دارای تگ Noindex است. این صفحات به‌دلیل دارا بودن این تگ، نباید توسط خزنده‌های موتور جستجو نمایه‌گذاری شوند و در فهرست آن قرار بگیرند. بنابراین هرگز نباید از صفحات دارای تگ Noindex در سایت مپ وب‌‌‌‌‌سایت استفاده کرد.

آیا ثبت سایت مپ در گوگل ضروری است؟

بله پس از ساخت سایت مپ باید حتما آن را در سرچ کنسول و دیگر ابزارهای وب مستر ثبت کنید. با این کار صفحات مهم‌تر و با‌ارزش‌تر را به موتور جستجو معرفی می‌کنید. این موضوع به دو دلیل اهمیت دارد. اول این‌که به گوگل کمک می‌کنید بفهمد وب‌سایت شما چگونه ساختاربندی شده است و دوم آن‌که که مشکل صفحات را می‌فهمید و با حل آن‌ها به نمایه‌گذاری بی‌مشکل صفحات کمک می‌کنید.

بر اساس رای ۱۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
BACKLINKOGoogle Search CentralHOSTPAPAMarkitorsSearch Engine JournalYoastWordStreamdynomapper
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *