سامانه سجام چیست؟ | راهنمای گام به گام تصویری و ساده

۱۵۶۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۶ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۸ دقیقه
سامانه سجام چیست؟ | راهنمای گام به گام تصویری و ساده

در آموزش‌های پیشین مجله فرادرس، مطالبی با عنوان «آموزش بورس رایگان — از ورود تا کسب درآمد | به زبان ساده» و «بورس چیست — به زبان ساده (+ فیلم آموزش رایگان بورس)» ارائه کردیم و در آن‌ها، با بازار بورس، فرابورس و بازار پایه آشنا شدیم. یکی از اولین گام‌ها برای ورود به بورس، ثبت نام در سامانه سجام و اصطلاحاً سجامی شدن است. در این آموزش، با سامانه سجام آشنا می‌شویم و مراحل ثبت نام در سامانه سجام را به صورت گام به گام و تصویری بیان می‌کنیم. همچنین، روش ورود به درگاه یکپارچه ذینفعان را به صورت تصویری نشان خواهیم داد.

سامانه سجام چیست؟

«سامانه جامع اطلاعات مشتریان» که به اختصار سجام نامیده می‌شود، توسط «شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه» و برای ارائه خدمات یکپارچه و فراگیر به فعالان بازار سرمایه ایجاد شده است. سجام سامانه‌ای است که برای جمع‌آوری و تجمیع سوابق معاملاتی سهامداران ایجاد شده و سهامداران به راحتی می‌توانند دارایی‌های خود را در این سامانه مشاهده و از سودهای دریافتی نیز اطلاع پیدا کنند.

برای فعالیت در بورس، باید در این سامانه ثبت‌نام کنید. برای ثبت‌نام در سامانه سجام کافی است به نشانی اینترنتی www.sejam.ir مراجعه کرده و با انتخاب ثبت نام سجام ثبت نام خود را آغاز کنید. در ادامه، مراحل گام به گام ثبت نام سجام را شرح می‌دهیم.

سامانه سجام

ثبت نام سامانه سجام چگونه است؟

برای ثبت نام سجام باید با وارد شدن به سایت این سامانه چند مرحله را طی کنید. این چند مرحله شامل ثبت اطلاعات هویتی، بانکی و تماس است. در این مطلب، راهنمای گام به گام و تصویری ثبت نام سامانه سجام را شرح می‌دهیم.

۱. ورود به سامانه ثبت نام

برای شروع ثبت نام، ابتدا باید به سامانه ثبت نام سامانه سجام در این لینک (+) وارد شوید و پس از آن، با کلیک روی «ثبت نام در سجام» وارد مراحل ثبت نام شوید.

ثبت نام سجام

۲. وارد کردن شماره تماس

پس از کلیک بر «ثبت نام در سجام»، به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که باید شماره تلفن همراه خود را بدون صفر ابتدای آن، وارد کرده و پس از آن، روی «دریافت کد تأیید کلیک کنید و منتظر بمانید کد تأیید برایتان ارسال شود. دقت کنید که شماره تلفن همراه باید به نام خودتان باشد، در غیر این صورت، با مشکل مواجه خواهید شد و باید دوباره مراحل را طی کنید.

ثبت نام سجام

۳. وارد کردن کد تأیید، تعیین نوع مشتری و کد ملی

در این مرحله، باید کد تأیید ۴ رقمی را که به تلفن همراهتان ارسال شده وارد کنید. همچنین، باید نوع مشتری (حقیقی یا حقوقی)، کد ملی و کد امنیتی را در این صفحه وارد کنید. پس از تکمیل این موارد، روی تأیید کلیک کنید.

اگر کد تأیید را دریافت نکرده‌اید، با کلیک روی گزینه ارسال مجدد کد تأیید دوباره درخواست دهید.

ثبت نام سجام

۴. پرداخت هزینه ثبت‌نام

در این مرحله باید کارمزد ثبت نام را با انتخاب یکی از درگاه‌های پرداخت بانک ملی یا ملت پرداخت کنید. مبلغی که باید پارداخت کنید ۱۰ هزار تومان است. لازم است به این نکته هم اشاره کنیم که امکان ثبت نام رایگان در سامانه سجام وجود ندارد.

سامانه سجام

۵. وارد کردن اطلاعات هویتی

در این بخش باید اطلاعات هویتی خود را وارد کنید. دقت کنید که این اطلاعات باید منطبق بر شناسنامه و کارت ملی باشد. در واقع، در این بخش باید نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، جنسیت، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، محل صدور، محل تولد، و سری و سریال شناسنامه را در این بخش وارد کنید. دقت کنید که اگر نام خانوادگی‌تان شامل پسوند یا پیشوند است، باید آن را وارد کنید.

ثبت نام سجام

۶. ثبت اطلاعات نماینده

اطلاعاتی که در سایت ثبت می‌کنید، می‌تواند مربوط به شخص «اصیل» باشد یا اینکه شما به عنوان نماینده قانونی شخصی دیگر اطلاعات را در سامانه وارد کنید. «نماینده قانونی» می‌تواند «وکیل» به نمایندگی از شخصی باشد که وکالت او را بر عهده دارد یا می‌تواند «ولی» باشد که شامل پدر یا پدربزرگ فرزندانی است که به سن قانونی نرسیده‌اند یا می‌تواند «قیم» باشد که به حکم قضایی سرپرستی فردی را بر عهده دارد یا «وصی» باشد که بر اساس وصیت کسی که فوت شده مأمور به انجام کار متوفی باشد.

سامانه سجام

توجه کنید که نماینده قانونی خود باید قبلاً‌ در سامانه ثبت‌نام کرده و کد پیگیری دریافت کرده باشد. اگر می‌خواهید به عنوان شخص حقیقی ثبت‌نام کنید، روی گزینه اصیل انتخاب کرده و به مرحله بعد بروید. اگر هم می‌خواهید به عنوان نماینده قانونی، شخص دیگری را ثبت‌نام کنید، روی گزینه «نماینده قانونی» کلیک کنید.

اگر گزینه نماینده قانونی را انتخاب کرده‌اید، باید کد ملی نماینده را وارد کنید. در صورتی که نماینده اصیل بوده و راستی‌آزمایی شده باشد، کد برایش ارسال می‌شود و باید آن را وارد کنید. پس از آن، باید نوع مدرک اثبات‌کننده را انتخاب و آنان را بارگذاری کنید. حجم این مدارک باید بین ۱۰ کیلوبایت و ۲ مگابایت بوده و فرمت آن‌ها png ،jpg ،jpeg و pdf باشد. پس از بارگذاری مدارک، روی «ذخیره/ادامه گام بعدی» کلیک کنید.

۷. ثبت اطلاعات تماس

در این مرحله، باید نشانی پستی و تلفن خود را ثبت کنید. دقت کنید که نشان پستی باید با کد پستی درج شده در پشت کارت ملی انطباق داشته باشد. در صورت تمایل می‌توانید پست الکترونیک خود را نیز ثبت کنید.

سامانه سجام چیست

۸. وارد کردن کدهای سهامداری

اگر کد سهامداری دارید، در این مرحله آن را وارد کنید. البته، کد سهامداری برای ثبت نام ضروری نیست و اگر کد ندارید، روی «تأیید/ادامه گام بعدی» کلیک کنید.

سامانه سجام

۹. وارد کرد اطلاعات شغلی

در این بخش باید اطلاعات شغلی خود را شامل عنوان شغل، آدرس شرکت یا مؤسسه‌ای که در آن کار می‌کنید، شماره تلفن آن و کد پستی را وارد کنید.  کسانی که خانه‌دار یا بیکار هستند یا شغلی با محل ثابت ندارند، می‌توانند شماره تلفن و کد پستی محل سکونت خود را در این مرحله ثبت کنند.

ثبت نام سامانه سجام

۱۰. ثبت اطلاعات مالی

در این مرحله، باید میزان اطلاعات خود را از مفاهیم مالی و سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار وارد کنید. همچنین، باید بخش مربوط به پیش‌بینی‌تان از میزان معاملات در طی سال را تعیین کنید.

سامانه سجام چیست

۱۱. وارد کردن اطلاعات حساب بانکی

اکنون باید اطلاعات مربوط به حساب بانکی خود را وارد کنید. دقت کنید که این حساب باید متعلق به خود شخص بوده و مشترک نباشد. همه مطالبات مشتری از کارگزاری به این حساب واریز خواهد شد.

هر شخص می‌تواند دو شماره حساب را وارد کند و هر دو نیز باید به نام خود او باشد. شماره شبا شامل IR در ابتدا و ۲۴ رقم است. شماره حساب را باید بدون خط تیره، فاصله، نقطه و هرگونه کاراکتر اضافه دیگری وارد کنید. همچنین، یکی از حساب‌ها را باید به عنوان پیش‌فرض انتخاب کنید.

ثبت نام گام به گام سجام

۱۲. بررسی پایانی

در نهایت، همه اطلاعاتی که تاکنون وارد کرده‌اید، در این مرحله به شما نشان داده می‌شود تا بتوانید آن‌ها را مجدداً مشاهده کرده و درصورت برزو اشتباه، آن‌ها را ویرایش کنید.

سامانه سجام

۱۳. پذیرش تعهدات

پس از آنکه بررسی پایانی را انجام دادید و از صحت اطلاعات مطمئن شدید، به صفحه تعهدات وارد خواهید شد. برای کامل شدن ثبت نام سجام باید حتماً تعهدات را بپذیرید. برای این کار روی «می‌پذیرم» و سپس «ذخیره» کلیک کنید. با این کار، ثبت نام تکمیل شده و روند استعلام اطلاعات آغاز می‌شود.

سامانه سجام

پس از پایان ثبت‌نام پیام زیر را خواهید دید.

ثبت نام سامانه سجام

۱۴. دریافت کد پیگیری سجام

پس از آنکه ثبت‌نام در سامانه پایان پذیرفت، اطلاعات در پایگاه داده سجام ذخیره می‌شود. پس از آن، فرایند استعلام اطلاعات هویتی، بانکی و کدهای سهامداری آغاز می‌شود و در صورت مطابقت اطلاعات وارد شده کاربر با استعلام‌ها، پس از حداکثر ۲۴ ساعت کد پیگیری برای فرد ارسال می‌شود. اگر به هر دلیلی استعلام شکست بخورد، مجدداً یک ساعت بعد انجام خواهد شد و در صورت شکست مجدد، این کار تا ۱۰ بار انجام می‌شود. اگر پس از این ۱۰ بار باز هم مشکلی وجود داشته باشد، پیامی برای مشتری ارسال می‌شود که باید به سامانه وارد شده و با ویرایش فرم‌ها، دوباره روند استعلام را آغاز کند.

استعلام‌گیری در سه مرحله اطلاعات هویتی، بانکی و سهامداری انجام می‌شود. اطلاعات هویتی از سازمان ثبت احوال استعلام می‌شود. اطلاعات بانکی نیز با استعلام شماره شبا از بانک انجام می‌شود. پس از آنکه مشتری سجامی شود و همه مراحل را طی کند، می‌تواند اطلاعات بانکی خود را تغییر دهد و پس از تأیید استعلام، اطلاعات بانکی او به‌روز می‌شود. اطلاعات بورسی نیز از بورس‌های مربوطه استعلام می‌شود و با توجه به اینکه در روند دریافت کد پیگیری تأثیری ندارد، استعلام آن ممکن است پس از دریافت کد پیگیری انجام شود.

۱۵. احراز هویت؛ آیا می‌توان احراز هویت سجام را الکترونیکی انجام داد؟

همان‌طور که گفتیم، اگر مشکلی در روند ثبت نام و استعلام نباشد، یک کد پیگیری ۱۰ رقمی برایتان ارسال خواهد شد. اگر برای خودتان ثبت نام را انجام داده باشید، باید با همراه داشتن شناسنامه و کارت ملی به مراکز احراز هویت مراجعه کنید. در صورتی که شخص اصیل نباشد، نماینده او باید به مراکز اهراز هویت مراجعه کند و علاوه بر مدارک هویتی، مدرک اثبات نمایندگی را نیز همراه داشته باشد. مراکز احراز هویت را می‌توانید در این لینک (+) مشاهده کنید.

با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا و به منظور تسهیل روند احراز هویت متقاضیان، امکان احراز هویت به صورت غیرحضوری نیز فراهم شده است. برای این کار می‌توانید به این لینک (+) مراجعه کنید و یکی از درگاه‌های پیشنهادی را برای احراز هویت الکترونیکی انتخاب کنید. دقت کنید که برای احراز هویت غیرحضوری باید کارت ملی جدید داشته باشید و سریال پشت کارت ملی را در مراحل احراز هویت وارد کنید. همچنین، لازم به ذکر است که احراز هویت الکترونیکی صرفاً برای شخص ایرانی اصیل و بالای 18 سال است و احراز هویت نماینده از قبیل ولی، قیم، وکیل و... صرفاً حضوری انجام می‌شود.

ورود به درگاه یکپارچه ذینفعان

پس از آنکه احراز هویت به طور کامل انجام شد، پیامکی دریافت می‌کنید که انجام احراز هویت را به شما اطلاع می‌دهد. در این صورت، می‌توانید وارد سامانه شده و اطلاعات خود را مشخص کنید و اگر سهام خاصی دارید، آن را آنجا مشاهده کنید.

برای این کار، باید به درگاه یکپارچه ذینفعان در این لینک (+) مراجعه کنید. همچنین، می‌توانید روی درگاه یکپارچه ذینفعان در سایت سجام در این لینک (+) کلیک کنید. دقت کنید که تنها در صورتی به درگاه یکپارچه ذینفعان دسترسی خواهید داشت که قبلاً در سامانه سجام مراحل ثبت‌نام و احراز هویت را به طور کامل طی کرده باشید.

درگاه یکپارچه ذینفعان

اگر برای بار اول به این درگاه وارد شوید، باید کد ملی خود را وارد کرده و منتظر بمانید کد تأیید برایتان ارسال شود.

درگاه یکپارچه ذینفعان

پس از دریافت کد، باید آن را وارد کنید. پس از آن، سامانه از شما می‌خواهد یک رمز عبور برای خود انتخاب کنید.

سامانه سجام

بعد از آنکه رمز را وارد کردید، به صفحه اصلی درگاه وارد خواهید شد. تصویر زیر، صفحه نخست درگاه را پس از ورود موفق نشان می‌دهد. همان‌طور که می‌بینیم، سبد دارایی سهامدار به صورت کامل و با جزئیات نشان داده شده است. برای مشاهده سایر اطلاعات، مثلاً مشاهده سودهای تعلق گرفته از سال ۹۶ به بعد، باید روی قسمت مربوطه کلیک کنید.

درگاه یکپارچه ذینفعان
برای بزرگنمایی، روی تصویر <a href="https://blog.faradars.org/wp-content/uploads/2020/11/csdiran.png">کلیک کنید.</a>

مثلاً اگر روی گزارش دارایی کلیک کنید، فهرست دارایی‌ها به صورت زیر نمایش داده خواهد شد.

درگاه یکپارچه ذینفعان
برای بزرگنمایی، روی تصویر <a href="https://blog.faradars.org/wp-content/uploads/2020/11/sejam-06-Copy-1.png">کلیک کنید.</a>

یکی دیگر از قابلیت‌های این سامانه این است که می‌توانید گواهی سهام خود را دریافت کنید. مثلاً با کلیک بر روی ریافت برای سهام «حفاری» در شکل بالا، یک گواهی مطابق شکل زیر دریافت خواهید کرد.

گواهی سهام

چند نکته درباره سامانه سجام

بهتر است چند از نکته زیر درباره سامانه سجام، آگاه باشید:

  • تنها نشانی رسمی سامانه سجام www.sejam.ir است. اخیراً مواردی پیش آمده که کلاهبرداران با راه‌اندازی سایت‌های دقیقاً مشابه، با دریافت اطلاعات کاربران، حساب آنان را خالی کرده‌اند. بنابراین، حتماً دقت کنید برای ورود به سایت از نشانی صحیح استفاده کنید.
  • دقت کنید که حتماً اطلاعات هویتی را براساس مدارک شناسایی وارد کنید و اطلاعات تماستان نیز متعلق به خودتان باشد. در غیر این صورت مجبور خواهید شد اطلاعات را ویرایش کرده و باز هم هزینه پرداخت کنید.
  • اگر کد پیگیری برایتان ارسال نشد، از دکمه بازیابی کد پیگیری استفاده کنید.
  • ترجیحاً در صورت امکان احراز هویت را غیرحضوری انجام دهید. اگر به هر دلیلی به صورت حضوری اقدام به احراز هویت می‌کنید، حتماً مدارک شناسایی را همراه داشته باشید.

معرفی فیلم آموزش مقدماتی ورود به بازار بورس و نکات کاربردی

آموزش مقدماتی ورود به بازار بورس و نکات کاربردی

برای آشنایی بیشتر با سامانه سجام و ثبت نام در آن، پیشنهاد می‌کنیم به فیلم آموزش مقدماتی ورود به بازار بورس و نکات کاربردی مراجعه کنید. در این آموزشِ ۳ ساعت و ۲۸ دقیقه‌ای، تمام امور اجرایی برای فعالیت در بورس و انجام معاملات سهام، شاملِ دریافت کد بورسی، کار با سامانه معاملاتی آنلاین، شناسایی موقعیت‌های موجود در بورس، شرکت در عرضه اولیه‌ها، دریافت سود نقدی سالیانه شرکت‌ها و مشارکت در افزایش سرمایه‌ها بیان شده است.

در درس اول این آموزش، مقدمات و آشنایی اولیه با بازار بورس و سهام مورد بیان شده است. موضوع درس دوم، شناخت کلی و نکات مهم در ورود به بازار بورس است. ورود به سایت‌های مربوط به سازمان بورس و ثبت نام در سجام موضوع درس سوم این آموزش است. در درس چهارم راهنمایی‌های کاربردی درباره آشنایی با اصطلاحات و انواع قرارداد و صندوق بیان شده است. آشنایی با مفاهیم سرمایه‌گذاری، انواع بورس و عرضه اولیه از دیگر موضوعاتی است در درس پنجم بیان شده است. درس ششم نیز، مروری بر ابزارهای تحلیل تکنیکال را پوشش می‌دهد. در نهایت، موضوع درس هفتم این فیلم آموزشی، آشنایی با سامانه کدال و کارگزاری‌ها است.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس رایگان به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۱۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
سامانه جامع اطلاعات مشتریان
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *