ساده ترین زبان برنامه نویسی چیست؟ – ۲۰ زبان مناسب مبتدی ها

۲۸۰۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۷ دقیقه
ساده ترین زبان برنامه نویسی چیست؟ – ۲۰ زبان مناسب مبتدی ها

در ابتدای مسیر یادگیری برنامه نویسی، اولین قدم تصمیم به انتخاب زبان برنامه نویسی است. باید اول بین ساده ترین زبان های برنامه نویسی یکی را انتخاب کنیم و مشخص کنیم ساده ترین زبان برنامه نویسی برای ما کدام است. هر یک از انواع زبان های برنامه نویسی به برنامه نویسان اجازه می‌دهند تا به کامپیوترها بگویند می‌خواهند چه کاری انجام شود. هر زبان قابلیت‌ها و مزایای خود را دارد، بسیاری از کارکردهای آن‌ها با یکدیگر همپوشانی دارند. بیش از ۶۰۰ زبان برای انتخاب وجود دارد، البته که تجسم شروع برنامه نویسی بین این تعداد زبان کدنویسی می‌تواند دشوار باشد. بنابراین در این مطلب به معرفی آسان ترین زبان برنامه نویسی پرداخته شده است.

فهرست مطالب این نوشته

با توجه به کاربردهای برنامه نویسی در زندگی روزمره، این حوزه شغلی یکی از مشاغل فنی و پرتقاضا با درآمد خوب به حساب می‌آید، اگر علاقه‌مند به یادگیری آن هستیم، باید با انتخاب یکی از آسان‌ترین و بهترین زبان های برنامه نویسی شروع کنیم. خبر خوب این است که چندین زبان در دنیای کدنویسی وجود دارد که به عنوان ساده ترین زبان برنامه نویسی برای مبتدیان شناخته می‌شوند. بنابراین برای اینکه تصمیم‌گیری راحت‌تری داشته باشیم، به بررسی چند مورد از آسان ترین زبان های برنامه نویسی می‌پردازیم.

به عنوان نمونه، شاید محبوبیت این حوزه و علاقه‌مندی ما به آن باعث شود تا در موقعیت شغلی «برنامه نویسی وب» (Web Development) قرار گیریم، بدین ترتیب با توجه به اینکه توسعه‌دهندگان وب از زبان‌های کامپیوتری مانند CSS ،HTML و جاوا اسکریپت استفاده می‌کنند، ما نیز به سراغ فراگیری این زبان‌ها می‌رویم. این زبان‌ها پایه و اساس ایجاد صفحات وب و برنامه‌های تحت وب هستند.

آسان ترین راحت ترین و ساده ترین زبان برنامه نویسی چیست

توسعه‌دهندگان اغلب چندین زبان برنامه نویسی را در کنار هم قرار داده و برای بخش‌های مختلف پروژه خود، از ترکیب زبان‌های متفاوت استفاده می‌کنند. با انجام این کار، آن‌ها می‌توانند اپلیکیشن‌های «فرانت‌اند» (Front-End) و «Back-End» (Back-End) پیچیده‌تری را توسعه دهند. در این مطلب، برخی از محبوب‌ترین و آسان ترین زبان های برنامه نویسی را برای یادگیری بررسی خواهیم کرد. همچنین کاربردهای زبان های برنامه نویسی محبوب را توضیح خواهیم داد و اینکه کجا و چگونه می‌توان این زبان های برنامه نویسی را یاد گرفت.

برنامه نویسی چیست ؟

هر روز با کامپیوترها در تعامل هستیم، اما در این بخش می‌خواهیم به طور مشخص منظورمان را در مورد کامپیوتر و ارتباط عمیق آن با برنامه‌نویسی بیان کنیم و بگوییم برنامه نویسی چیست. کامپیوتر ماشینی است که اطلاعات را پردازش و ذخیره می‌کند. هنگام برنامه نویسی به کامپیوتر می‌گوییم که چگونه داده‌ها را دریافت، پردازش و سپس ذخیره کند. وقتی شخصی برنامه‌ای را می‌نویسد، آن شخص مجموعه‌ای از دستورات را به سیستم کامپیوتری ارجاع می‌دهد و کامپیوتر باید از آن‌ها پیروی کند. هنگامی که ما برنامه‌ها را می‌نویسیم، در واقع دستورالعمل‌هایی را می‌نویسیم که کامپیوتر از آن‌ها پیروی می‌کند.

سیستم‌های کامپیوتری بسیار در دریافت اطلاعات نیازمند ورودی‌های جز به جز و کلمه به کلمه هستند؛ آن‌ها دستورالعمل‌های ما را می‌گیرند و دقیقاً از آن‌ها پیروی می‌کنند، اما ما باید آن‌ها را به شیوه‌ای بسیار دقیق بیان کنیم تا سیستم‌های کامپیوتری حرف ما را درست درک کنند. طبق اصول برنامه نویسی، توسعه‌دهنده روی یک مشکل بزرگ تمرکز می‌کند و آن را به مسائل کوچکتر و کوچکتر تقسیم می‌کند تا زمانی که به اندازه کافی کوچک شوند و بتوان برای سیستم کامپیوتری تعیین کرد که آن مشکل را حل کند.

برنامه نویسی یعنی چه

کجا می‌توان از برنامه های کامپیوتری استفاده کرد ؟

امروزه در همه جا می‌توان برنامه‌های کامپیوتری را دید و از آن‌ها استفاده کرد. سیستم عامل نصب شده روی کامپیوتر شما، وب سایت‌های پیچیده‌ای که روزانه می‌بینید و بسیاری از موارد دیگری که با آن‌ها سر و کار دارید همه با استفاده از کدهای کامپیوتری نوشته شده‌اند. تلفن‌های همراه، دستگاه‌های قهوه‌ساز فانتزی، ماشین‌های خودران، فیس‌بوک، آمازون، دستگاه خودپرداز، اسکنر سوپرمارکت و اکثر تلویزیون‌ها از کدها برای اجرا شدن استفاده می‌کنند.

زبان های برنامه نویسی چه هستند؟

سیستم‌های کامپیوتری به طور پیش‌فرض نمی‌توانند زبان محاوره انسان‌ها را بفهمند، اگرچه روز به روز به سطح زبان طیبیعی انسانی نزدیک‌تر می‌شوند. در اصل، کامپیوترها بر‌اساس تعدادی از کلیدهای روشن و خاموش میکروسکوپی کار می‌کنند و وقتی کدنویسی انجام می‌دهیم، در واقع داریم این کلیدهای روشن و خاموش یا همان صفر و یک را برنامه‌ریزی می‌کنیم.

کامپیوترها از یک سیستم عددی به نام سیستم باینری یا همان سیستم دودویی برای استفاده از این کلیدهای روشن و خاموش (صفر و یک) استفاده می‌کنند. باینری یک سیستم عددی متشکل از اعداد صفر و یک است که با سیستم دهدهی که از اعداد ۰ تا ۹ تشکیل شده و در زندگی روزمره از آن استفاده می‌کنیم تفاوت دارد. سیستم‌های عددی دیگری از جمله مبنای ۸ و ۱۶ هم وجود دارند و این سیستم‌های عددی قابل تبدیل به یکدیگر هستند.

زبان برنامه نویسی یعنی چه

خوشبختانه، بسیاری از افراد واقعاً باهوش قبل از زمان ما به روشی اندیشیده‌اند تا بتوانیم بدون صفر و یک با کامپیوتر خود گفتگو کنیم. در عوض، ما از آن زبان های برنامه‌نویسی استفاده می‌کنیم که عملکرد ساده‌تری نسبت به سیستم قدیمی برنامه نویسی دارند و می‌توانند توسط کامپیوترها تفسیر شوند (بحث برنامه نویسی سطح بالا و پایین)، مشابه اینکه مترجمان زبان می‌توانند اسپانیایی را به انگلیسی یا حتی انگلیسی را به زبان اشاره ترجمه کنند.

زبان های سطح بالا بیشتر شبیه انگلیسی هستند تا باینری، اما همچنان زبان های طح بالا نمادهای بسیار بیشتر و روش‌های کمتری برای انجام کارها نسبت به زبان های طبیعی (زبان های انسان‌ها) دارند. هزاران زبان برنامه نویسی در دنیا وجود دارد، درست مثل زبان‌های طبیعی زیادی که در سراسر جهان توسط انسان‌ها صحبت می‌شوند.

برخی زبان‌هایی مانند اسمبلی یا زبان C، سطح پایین‌تری دارند و اصلاً شبیه به زبان‌های انسانی نیستند. دیگر زبان‌ها مثل پایتون و روبی شباهت زیادی به زبان انسان دارند. این زبان‌ها برای اهداف مختلفی استفاده می‌شوند، به عنوان مثال HTML ،CSS و جاوا اسکریپت برای نوشتن وب سایت‌ها استفاده می‌شود، در حالی که C برای نوشتن سیستم عامل‌ها به کار می‌رود. این زبان‌ها در طول زمان بسیار تکامل یافته‌اند. برنامه نویسان قدیمی مجبور بودند به جای تایپ کردن کدها در کامپیوتر خود از کارت‌های پانچ استفاده کنند و آن‌ها را به عنوان ورودی به کامپیوترها بدهند. بین عملکرد و سادگی در استفاده، تفاوت‌هایی وجود دارد، اما وقتی یاد می‌گیرید چگونه کدنویسی کنید، زبان برنامه نویسی مربوطه برای شما به شدت به زبان عادی نزدیک‌تر می‌شود.

ساده ترین زبان های برنامه نویسی برای مبتدیان کدامند؟

به گفته بسیاری از توسعه‌دهندگان باتجربه، ساده ترین زبان برنامه نویسی برای یادگیری، زبان‌های مربوط به توسعه وب یا همان برنامه نویسی وب یعنی CSS ،HTML و جاوا اسکریپت هستند. البته باید متذکر شویم که HTML و CSS زبان های برنامه نویسی نیستند، بلکه اولی زبان نشانه‌گذاری و دومی زبان استایل‌دهی به حساب می‌آید. دلیل انتخاب این سه زبان به عنوان راحت ترین زبان های برنامه نویسی این است که تنها با داشتن یک مرورگر وب و ویرایشگر متن، می‌توان یادگیری این زبان‌ها را آغاز کرد.

جاوا اسکریپت هم‌چنین توسط جامعه عظیمی از توسعه‌دهندگان پشتیبانی می‌شود که ممکن است برای برنامه نویسان تازه‌کار که به دنبال منابع اضافی برای یادگیری هستند، مفید باشد. از نظر پیچیدگی، برای کسی که به تازگی برنامه نویسی را آغاز کرده است، رتبه‌بندی‌ای مانند رتبه‌بندی زیر را می‌توان در نظر گرفت.

  1. HTML و CSS: در برنامه نویسی HTML و CSS در واقع زبان های برنامه نویسی نیستند، اما آن‌ها به شما فرصت آشنایی و استفاده از ویرایشگر متن و ساخت اسناد طبق اصول از پیش تعیین شده را خواهند داد. همچنین درک HTML و CSS به شما در یادگیری سریع اصول کدنویسی کمک خواهد کرد. علاوه بر آن، تمام وب‌سایت‌ها با استفاده از HTML و CSS کدنویسی شده‌اند و در نتیجه یادگیری این زبان‌ها، مهارت‌های خوب و ارزشمندی برای برنامه نویسان سمت وب فراهم خواهند کرد.
  2. جاوا اسکریپت و PHP: جاوا اسکریپت و PHP شاید ساده ترین زبان های برنامه نویسی در این فهرست برای دستیابی به نتیجه‌ای مطلوب، پس از HTML و CSS باشند. آن‌ها هر دو دارای سینتکس شهودی و ساده هستند و برای برنامه نویس های تازه‌کار و مبتدیان زبان‌های قابل دستیابی به لحاظ کسب مهارت محسوب می‌شوند. داشتن این مهارت‌ها می‌تواند به شما در یادگیری سریع‌تر هر یک از زبان های برنامه نویسی دشوارتر کمک کند و به نوبه خود، وضعیت عملکرد شما را در بازارکار بهبود بخشد و امکان اقدام برای فرصت‌های شغلی بهتر را فراهم سازد.
    آسان ترین زبان برنامه نویسی برای مبتدیان
  3. زبان‌های پایتون، روبی، Go ،R و سوئیفت: این زبان‌ها چند مورد از ساده ترین زبان های برنامه نویسی برای مبتدیان هستند. این زبان‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که سازگاری لازم را با افراد مبتدی داشته باشند. همچنین آن‌ها دارای سینتکس ساده و تمیزی هستند. آن‌ها در زمینه‌هایی مانند توسعه برنامه‌های تلفن همراه، برنامه‌های دسکتاپ، علم داده و موارد دیگر مفید خواهند بود. برای سرعت بخشیدن به فرآیند یادگیری می‌توان منابع آنلاین بسیار زیادی را برای آن‌ها پیدا کرد.
  4. زبان های جاوا و #C: این دو زبان نسبتاً پیچیده‌تر هستند، بنابراین معمولاً ممکن است نخستین انتخاب شما نباشند. با این حال، جاوا و #C (سی‌شارپ) به خوبی تثبیت شده‌اند، به این معنی که منابع زیادی برای پاسخ‌گویی به هر سؤالی که ممکن است به عنوان یک مبتدی داشته باشید در دسترس هستند. مهارت‌های جاوا و #C می‌توانند به شما در یافتن شغلی مناسب در حوزه‌های مهندسی نرم‌افزار، توسعه نرم‌افزار تجاری، توسعه بازی و موارد دیگر کمک کنند.
  5. C و ++C: زبان‌های C و ++C به اندازه کافی سطح پایین هستند تا علاوه بر یادگیری مفاهیم پایه‌ای برنامه نویسی، می‌بایست از نحوه مدیریت حافظه هم آگاه شویم. با این حال، هیچ یک از این زبان‌ها بسیار پیچیده تلقی نمی‌شوند. در حقیقت، برخی زبان C را برای مبتدیان توصیه می‌کنند، زیرا به آن‌ها کمک می‌کند تا مهارت‌های پایه‌ای و اصول و مبانی برنامه نویسی را به خوبی یاد بگیرند.

در نهایت، ساده ترین زبان برنامه نویسی برای یادگیری به عواملی مانند پیشینه، انگیزه یادگیری و علایق شخصی بستگی دارد. هر یک از این زبان های برنامه نویسی مزایا و کاربردهای مختلفی را به توسعه‌دهندگان ارائه می‌دهند. اگر اهداف خاصی برای دستیابی به آن دارید، باید زبان های برنامه نویسی مذکور را مرور کرده و ببینید که کدام یک برای شما مناسب‌تر است. در ادامه بیشتر به معرفی و شرح آسان ترین زبان های برنامه نویسی پرداخته شده است، اما پیش از آن مجموعه دوره‌های آموزش برنامه نویسی را به طور خلاصه به علاقه‌مندان معرفی کرده‌ایم.

معرفی فیلم های آموزش برنامه نویسی

مجموعه آموزش برنامه نویسی فرادرس

در پلتفرم فرادرس، دوره‌های آموزشی گوناگون، بر اساس عنوان و موضوع طبقه‌بندی شده‌اند و بر این اساس، مجموعه‌های آموزشی مختلفی را در سایت فرادرس ایجاد کرده‌ایم. یکی از این مجموعه‌های متعدد، مربوط به آموزش‌های برنامه نویسی است. به بیان دیگر، برای یادگیری ساده ترین زبان های برنامه نویسی مثل جاوا اسکریپت، پایتون، ++C، سی‌شارپ، جاوا و همچنین انواع حوزه‌های مختلف برنامه نویسی مثل توسعه وب، برنامه نویسی اندروید، برنامه نویسی Back-End و بسیاری از موارد دیگر، مجموعه‌های آموزشی مختلفی تهیه شده‌اند که علاقه‌مندان می‌توانند بسته به نیازشان و مسیر برنامه نویسی مورد علاقه خود از هر کدام از این مجموعه‌های آموزشی استفاده کنند. تنها کافی است عبارت «مجموعه آموزش X فرادرس» را در موتورهای جستجو وارد و به جای حرف X، موضوع مورد نظر خود را وارد کنیم.

به عنوان مثال اگر به حوزه طراحی سایت و برنامه نویسی علاقه‌مند هستید، می‌توانید عبارت «مجموعه آموزش طراحی سایت فرادرس» را جستجو کرده و یادگیری هر یک از آموزش‌های HTML ،CSS، جاوا اسکریپت، وردپرس و سایر موارد مرتبط با توسعه وب‌سایت را آغاز کنید.

اما یکی از جامع‌ترین و اصلی‌ترین مجموعه آموزشی‌های مرتبط با برنامه نویسی در سایت فرادرس، «مجموعه دوره‌های آموزش برنامه نویسی» نام دارد. آن دسته از افرادی که بعد از مطالعه درباره ساده ترین زبان های برنامه نویسی و مزیت‌های هر یک از آن‌ها تصمیم به یادگیری اصول برنامه نویسی و شروع یکی از زبان‌ها گرفته‌اند، می‌توانند از این مجموعه آموزشی جامع و کاربردی فرادرس استفاده کنند. در تصویر فوق تنها برخی از دوره‌های آموزشی مجموعه آموزش‌های برنامه نویسی به عنوان نمونه آمده‌اند.

  • برای مشاهده همه فیلم های آموزش برنامه نویسی فرادرس و ورود به صفحه این مجموعه + اینجا کلیک کنید.

ساده ترین زبان های برنامه نویسی کدامند؟

اکثر زبان های برنامه نویسی قالب و ساختار نسبتاً مشابهی دارند و از یک سری اصول پایه و یکسان پیروی می‌کنند. با یاد گرفتن یک زبان، یادگیری سایر زبان‌ها بسیار راحت‌تر پیش می‌رود، اما اغلب اولین قدم، سخت‌ترین قدمی است که باید برداشته شود. بنابراین در ادامه به معرفی تعدادی از آسان‌ترین زبان های برنامه نویسی می‌پردازیم تا مسیر سختی اولین قدم در یادگیری زبان برنامه نویسی را هموارتر کنیم.

 

زبان HTML آسان ترین زبان برای شروع یادگیری برنامه نویسی

تقریبا همه نام HTML را شنیده‌اند، اما شاید برای شما تعجب برانگیز باشد که بدانید آن را به عنوان یک زبان بحث برانگیز می‌شناسند. این بدان خاطر است که «زبان نشانه‌گذاری ابرمتنی» (HTML | Hyper Text Markup Language) از نظر فنی نه یک زبان برنامه نویسی، بلکه یک زبان نشانه‌گذاری محسوب می‌شود. اکثر برنامه نویسان و توسعه‌دهندگان، HTML را یک زبان برنامه نویسی نمی‌دانند. زیرا این زبان، بیشتر در خدمت ایجاد یک چارچوب ظاهری است تا اینکه بخواهد عملکردی کاربردی داشته باشد. با این حال، برخی استدلال می‌کنند، با توجه به اینکه همچنان این زبان با کامپیوتر در ارتباط است و دستورالعمل‌هایی را به آن ارسال می‌کند، به هر حال HTML نیز به عنوان یک زبان کامپیوتری در نظر گرفته می‌شود.

HTML یکی از راحت ترین زبان های برنامه نویسی

تفاوت اینجاست که اساساً HTML قابلیت پیاده‌سازی توابع اساسی مانند سایر زبان های برنامه نویسی همچون توابعی برای ساخت و توسعه منطق، گزاره‌های شرطی یا حتی عملیات پایه ریاضی را ندارد. اما فقط به دلیل اینکه HTML نمی‌تواند عبارت if-else تولید کند و زبان برنامه نویسی محسوب نمی‌شود، به این معنی نیست که از زمان صرف شده برای یادگیری HTML ناراحت باشیم. به عنوان یک زبان نشانه گذاری، HTML زبان استاندارد اینترنت برای ساختار صفحات وب و نمایش متن است.

شهرت HTML بخاطر استفاده از tagها و lableهای (برچسب‌های) بسیار وسیع آن است که تعیین می‌کند چه نوع متنی باید در صفحه وب قرار بگیرد. به عنوان نمونه، بدنه متن در این مطلب باید با تگ <body> شروع شده و با تگ </body>  به اتمام برسد. تگ‌های HTML تقریباً همه چیز را در مورد متن در یک صفحه وب از اندازه فونت گرفته تا لینک‌ها را تعریف می‌کنند.

چه کسی از HTML استفاده می کند؟

هر کسی که با صفحات وب کار می‌کند باید HTML را بداند. این شامل مهندسان «فرانت اند» (Front-End)، «بک اند» (Back-End) و مهندسان «فول استک» (Full-Stack) می‌شود. اگر از تنظیمات دقیق وب سایت‌ها لذت می‌برید، یادگیری HTML برای شما مناسب است و این امکان را می‌دهد تا فراتر از قالب‌های از پیش طراحی شده عمل کنید.

چرا یادگیری HTML آسان است؟

با توجه به محبوبیت زیاد HTML، کمبودی بابت دوره‌های آموزشی و منابع یادگیری وجود ندارد. زبان HTML نسبتاً ساده است و تگ‌های HTML از قوانین ثابتی پیروی می‌کنند که یادگیری دستورات و توابع جدید را آسان می‌سازد.

زبان های برنامه نویسی سمت وب

زبان CSS یکی دیگر از راحت ترین زبان ها برای یادگیری برنامه نویسی

اگر HTML برای تعریف محتوای صفحه وب ایجاد شده باشد، بنابراین «شیوه‌نامه آبشاری» (CSS | Cascading Style Sheets) برای تعریف ظاهر هر «عنصر» (HTML Element) استفاده می‌شود. تمام فریم‌های مختلفی که در یک صفحه وب مشاهده می‌شوند، از جمله جعبه‌های متن، تصاویر پس‌زمینه و منوها، در CSS کدنویسی می‌شوند.

تا به حال متوجه این موضوع بوده‌اید که چگونه یک صفحه وب یکسان هنگام مشاهده در گوشی موبایل در مقایسه با دسکتاپ به طور متفاوتی سازماندهی می‌شود؟ این تفاوت به دلیل وجود کدهای CSS است که کنترل می‌کند کدام عناصر صفحه بسته به اندازه و وضوح صفحه نمایش قابل مشاهده یا پنهان شوند. CSS زبانی «مبتنی بر قواعد» (Rule-Based) است، به این معنی که با اعمال قوانین برای هر نوع گروه تعریف شده در HTML، نحوه ظاهر انواع مختلف متن و صفحات آن مشخص می‌شوند.

زبان CSS یکی از راحت ترین زبان های برنامه نویسی برای یادگیری برنامه نویسی

به عنوان مثال، می‌توان از CSS برای ایجاد خط‌کشی زیر «هایپرلینک‌ها» (Hyperlinks) با رنگ صورتی استفاده کرد، در حالی که تمام هدرهای سطح 2 پررنگ و سبز باشند. بنابراین، در حالی که CSS و HTML به طور مستقل استفاده می‌شوند، این دو زبان مکمل یکدیگر هستند تا صفحات وب با محتوا و سبک متفاوت و سفارشی‌شده ایجاد شوند. مانند HTML، که زبان برنامه نویسی محسوب نمی‌شود، CSS نیز به عنوان یک زبان برنامه نویسی کامل در نظر گرفته نمی‌شود، اما این مانع از تبدیل شدن آن به بخشی از زبان‌های توقف نشدنی در صفحات وب نمی‌شود.

 

صرف نظر از بحث‌های فوق، این واقعیت وجود دارد که یادگیری HTML و CSS می‌تواند نقطه مناسبی برای شروع برنامه نویسی وب باشد. به بیان ساده، HTML به کامپیوتر می‌گوید که چگونه یک صفحه را نمایش دهد و در ادامه با دستورات CSS به آن می‌فهماند که چگونه صفحه را شکل دهد. این یکی از مواردی است که آن‌ها را به زبانی مناسب برای یادگیری تبدیل می‌کند، زیرا خروجی کدی که به تازگی نوشته شده است فورا حس می‌شود.

به سادگی می‌توان صفحه وب را بازنویسی کرد و تصویری از خروجی کدهای نوشته شده مشاهده کرد، همچنین به صورت بصری می‌توان متوجه اشتباهات خود شد. CSS زبانی است که نحوه طراحی این صفحه‌ها را توصیف می‌کند و کمی جلوهای بصری به فرانت‌اند سایت‌ها اضافه می‌کند. تنها با چند روز تمرین، می‌توان صفحه‌های وب زیبایی را خلق کرد.

چه کسی از CSS استفاده می کند؟

از آنجایی که CSS ارتباط بسیار نزدیکی با HTML دارد، برای مهندسان فرانت اند و همچنین مهندسان فول استک و حتی برنامه نویسان بک اند یادگیری HTML و کسب مهارت در آن ضروری است.

یادگیری توسعه وب

چرا یادگیری CSS آسان است؟

در دوره‌های آموزش CSS، اصول و مبانی این زبان را برای سفارشی‌سازی صفحات وب آموزش می‌دهند. اما کسانی که به توابع پیشرفته‌تر CSS علاقه‌مند هستند، می‌توانند قالب‌ها و فریم ورک‌های CSS زیادی که در دسترس است را استفاده کنند. یعنی کدهای CSS از پیش نوشته شده‌ای که صفحه مخصوصی با طرح و رنگ خاصی را تولید می‌کنند.

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت به طور قطع یکی از مفیدترین و آسان ترین زبان های برنامه نویسی برای مبتدیان به حساب می‌آید. این زبان همراه با HTML و CSS، به عنوان ستون‌های اینترنت شناخته می‌شوند. فارغ از توسعه فرانت‌اند، طی چند دهه رشد برای طیف گسترده‌ای از موارد، از جمله برنامه‌های کاربردی و حتی اینترنت اشیا (IoT) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به لطف ورود Node.js به بازارکار در سال ۲۰۰۹، حتی می‌توان به عنوان یک توسعه‌دهنده فول‌ استک مشغول به کار شد. حقوق‌های دریافتی توسعه‌دهندگان جاوا اسکریپت بسیار مناسب است و همچنین علاوه بر مهم بودن این زبان، شروع به یادگیری جاوا اسکریپت نیز آسان است. مسئله اینجاست که HTML و CSS نمی‌توانند مستقیماً عبارات شرطی و سایر توابع تصمیم‌گیری را ترکیب کنند و زبان برنامه نویسی واقعی به حساب نمی‌آیند.

اما اگر بخواهیم یک صفحه وب تعاملی بسازیم و به این منظور نیاز به پیاده‌سازی برخی توابع و قابلیت‌های عملکردی داشته باشیم، آنوقت چه باید کرد؟ به عنوان مثال، اگر بخواهیم یک منوی کشویی یا دکمه‌ای اضافه کنیم که وقتی ماوس روی آن قرار می‌گیرد، رنگ و متن آن تغییر کند، به چه چیزی نیاز خواهیم داشت؟

به عنوان یک زبان برنامه نویسی کامل، جاوا اسکریپت برای مدیریت حلقه‌های برنامه نویسی و تصمیم‌گیری منطقی بر اساس ورودی استفاده می‌شود، مانند زمانی که ماوس خود را روی یک منو می‌بریم یا زمانی که چیزی را در کادر جستجو تایپ می‌کنیم. از آنجایی که جاوا اسکریپت با کدهای HTML و CSS سازگاری دارد، می‌توان با استفاده از آن صفحات وب را تعاملی و پویا کرد.

اما این‌ها تمام کارهایی نیستند که جاوا اسکریپت می‌تواند انجام دهد. این زبان می‌تواند از طریق محیط‌های توسعه پروژه مانند Node.js، خارج از یک مرورگر وب و در قسمت پشتی اجرا شود. این اجازه می‌دهد تا برنامه‌های کاربردی وب با استفاده از یک زبان برنامه نویسی واحد از صفحه نمایش به سرور اجرا شوند.

چه کسی از جاوا اسکریپت استفاده می کند ؟

به عنوان سومین زبان از 3 زبان طراحی و برنامه نویسی صفحات وب، مهندسان فرانت اند، بک اند و فول استک تقریباً «باید» به جاوا اسکریپت همراه با HTML و CSS تسلط داشته باشند.

چرا یادگیری جاوا اسکریپت آسان است ؟

در حالی که جاوا اسکریپت بیشتر از HTML و CSS پیچیده است، اما یکی از ساده ترین زبان های برنامه نویسی واقعی برای یادگیری به حساب می‌آید. این یک زبان مفسری است و می‌تواند به راحتی با زبان‌هایی مانند HTML ترکیب شود. یکی دیگر از مواردی که یادگیری جاوا اسکریپت را آسان می‌کند، این است که می‌توان قطعه‌های پیچیده کد نوشت و آن‌ها را در مرورگر وب آزمایش کرد. همچنین، اگر از قبل نسبت به HTML و CSS تسلط دارید، در یادگیری جاوا اسکریپت یک امتیاز مثبت خواهید داشت.

تفاوت HTML با CSS و JS

زبان برنامه نویسی پایتون یکی از آسان ترین زبان های برنامه نویسی

نمی‌توان در مورد ساده ترین زبان های برنامه نویسی بدون پرداختن به پایتون غول پیکر صحبت کرد. پایتون به طور مداوم به عنوان یکی از محبوب‌ترین و آسان ترین زبان های برنامه نویسی رتبه‌بندی می‌شود و دلیل خوبی هم برای آن وجود دارد، زیرا پایتون از زمان شکل‌گیری ایده ساخت آن در دهه ۱۹۸۰ به گونه‌ای طراحی شد که کدهایی بسیار خوانا داشته باشد و بتواند به راحتی با ماژول‌ها در آینده توسعه داده شود و گسترش یابد.

با توجه به سینتکس نسبتاً ساده، تاکید بر از بین بردن پیچیدگی‌ها و رشد سریع، پایتون غالباً به عنوان ساده ترین زبان برنامه نویسی برای یادگیری در نظر گرفته می‌شود. کلمات انگلیسی زیادی در کدهای پایتون وجود دارد که باعث جلوگیری از گیج شدن و خوانش راحت‌تر کدها خواهند شد.

نه تنها انتخاب این زبان برای یادگیری نسبتاً ساده است (خطوط کد کمتر معادل با کار کمتری پیش از گرفتن خروجی است)، بلکه پایتون به منظور استفاده به صورت حرفه‌ای نیز کاربرد فراوانی دارد. پایتون در زمینه‌های متنوعی مانند علم داده و توسعه برنامه‌های وب به کار می‌رود. همچنین توسط شرکت‌های بزرگی مانند گوگل و نتفلیکس نیز استفاده می‌شود.

در نظرسنجی سالانه سایت Stack Overflow، پایتون ششمین زبان محبوب و دومین زبان مورد علاقه برای یادگیری توسعه‌دهندگان بک اند در سال ۲۰۲۲ است که باعث می‌شود یادگیری پایتون انتخابی عالی برای مبتدیان باشد.

توسعه‌دهندگان پایتون را بسیار دوست دارند زیرا یک زبان برنامه نویسی «چند پارادایمی» (Multi-Paradigm) به حساب می‌آید. این بدان معنی است که این زبان از سبک‌های مختلف (پارادایم‌های) برنامه نویسی پشتیبانی می‌کند، که از جمله مهم‌ترین این پارادایم‌ها می‌توان به ۲ مورد زیر اشاره کرد.

  • «برنامه نویسی شی‌گرا» (Object Oriented Programming | OOP)، که تمرکز آن بر تغییرات و دستکاری روی «مجموعه داده‌ها» (Datasets) یا «اشیا» (Objects) است.
  • «برنامه نویسی تابعی» (Functional Programming)، که بر استفاده از توابع برای انجام عملیات پیچیده یا چند مرحله ای تمرکز دارد.

 

چه کسی از پایتون استفاده می کند ؟

پایتون زبانی است که برای برنامه‌های کاربردی به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. درحالی‌که برنامه نویسان وب از پایتون برای وب سایت‌ها، برنامه‌ها و بازی‌ها استفاده می‌کنند. در عین حال، دانشمندان داده راضی از استفاده از پایتون برای بازیابی و تجزیه و تحلیل مجموعه داده‌های بزرگ خود هستند و برای حوزه شغلی آن‌ها نیز به خوبی کار می‌کند. می‌توان گفت ساده ترین زبان برنامه نویسی که تمامی گروه‌های توسعه‌دهنده در حوزه‌های مختلف می‌توانند از آن استفاده کنند، پایتون است.

چرا یادگیری پایتون آسان است ؟

معمولاً پیش نمی‌آید که یک زبان برنامه نویسی به طور خاص با خوانایی در ذهن اختراع شود. همانطور که پایتون را یاد می‌گیریم، متوجه می‌شویم که نه تنها همه چیز ساده است، بلکه کدهای پیچیده نیز مورد انتقاد قرار می‌گیرند. Alex Martelli، یکی از همکاران بنیاد نرم‌افزار پایتون، به بهترین وجه درباره پایتون می‌گوید: «توصیف چیزی تحت عنوان هوشمندانه، در فرهنگ پایتون تعریف و تمجید تلقی نمی‌شود.»

زبان برنامه نویسی C

به عنوان فردی مبتدی در برنامه نویسی، با یادگیری برنامه نویسی C می‌توان به آسانی زبان های برنامه نویسی دیگر را هم فرا گرفت. زبان برنامه نویسی C یکی از قدیمی‌ترین زبان‌ها خصوصاً بین زبان‌های ++C و #C و خود C است؛ به همین دلیل مادر بسیاری از زبان های برنامه نویسی محسوب می‌شود. این زبان در دهه 1970 معرفی شد و به طور کلی زبان برنامه نویسی «سطح پایین» در نظر گرفته می شود.

کدهای نوشته شده به زبان C هنوز نیاز به کامپایل دارد، یعنی باید به کد ماشین ترجمه شود تا کامپیوتر بتواند آن را بخواند. C اغلب برای برنامه نویسی سیستمی استفاده می‌شود و زبان میانجی سیستم عامل‌ها است.

این زبان عمدتاً برای توسعه سیستم عامل‌های شِبه‌یونیکس مورد استفاده قرار می‌گیرد. C اولین زبان برنامه نویسی دارای سیستم مدیریت حافظه کارآمد و انعطاف‌پذیر است که در آن می‌توان برنامه‌های سطح سیستمی ساخت که می‌توانند به طور مستقیم به منابع سیستمی مانند حافظه و پردازنده دسترسی پیدا کند. این زبان، زبان «برنامه نویسی رویه‌ای» (Procedural Programming) است که از الگوی دستورالعمل‌ها در هر برنامه پیروی می‌کند.

زبان برنامه نویسی C در مقایسه با سایر زبان های برنامه نویسی زبانی سطح پایین محسوب می‌شود. از آن‌جایی که زبان برنامه نویسی میانجی سیستم عامل‌ها است و بسیاری از سیستم عامل‌ها و کرنل‌ها مانند لینوکس در این زبان برنامه نویسی توسعه داده شده‌اند، همچنان در میان زبان‌های محبوب باقی خواهد ماند. از این رو، برای برنامه نویس‌های جدید یادگیری زبان C بسیار توصیه می‌شود و همچنان چشم انداز خوبی برای آینده این زبان وجود دارد.

چه کسی از زبان C استفاده می کند؟

به طور کلی، کدهای نوشته شده با زبان C به زبان ماشین نزدیک‌تر هستند تا به زبانی که توسط انسان قابل خواندن باشد. ماهیت سطح پایین زبان C را بسیار کارآمد می کند، اما این عدم انتزاع می تواند یادگیری را برای مبتدیان دشوارتر کند. زبان C برای کسانی مناسب است که به توسعه سیستم عامل، سخت‌افزار و نرم‌افزارهای تعبیه‌شده در آن علاقه‌مند هستند.

 

چرا یادگیری C آسان است ؟

غالباً، زبان C در ابتدای کار احساس یک زبان بسیار دشوار را به شما خواهد داد. با این حال یادگیری آن پس از درک مناسب مفاهیم اساسی مانند ساختارها، توابع، حلقه‌ها و غیره بسیار آسان خواهد بود. اگر به شکل جدی به دنبال انتخاب یک حرفه مبتنی بر برنامه نویسی هستید، با زبان C شروع کنید. این زبان، شما را به تمام مفاهیم زبان‌های دیگر هدایت خواهد کرد. C تقریباً بر هر زبان برنامه نویسی اثرگذار است.

زبان برنامه نویسی C

زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس ++C

زبان ++C (به صورت سی‌پلاس‌پلاس تلفظ می‌شود)، تعمیمی از زبان C، زبانی برای برنامه نویسی با هدف عمومی است. اگر یک مبتدی مطلق در برنامه نویسی هستید، ممکن است یادگیری ++C نسبت به زبان‌های دیگر مانند پایتون یا جاوا برای شما دشوارتر باشد. یکی از دلایل این است که ++C سینتکس پیشرفته‌ای دارد. یادگیری این زبان برای یک مبتدی ممکن است حداقل سه ماه طول بکشد. انتظار داشته باشید که حدود دو سال را صرف افزایش تسلط در ++C کنید.

علاوه بر این، در صورت دانستن اصول اولیه برنامه نویسی C، یادگیری ++C برای شما بسیار آسان‌تر خواهد بود. زبان ++C از یک رویکرد شی‌گرا پیروی می‌کند و نسخه به‌روزتری از زبان برنامه نویسی C را ارائه می‌دهد. ++C برای برنامه نویسی سیستمی طراحی شده و این روزها برای توسعه بازی نیز بسیار محبوب است. به عنوان نمونه مرورگر گوگل کروم و چندین برنامه مایکروسافت با ++C نوشته شده‌اند.

چه کسی از ++C استفاده می کند ؟

افرادی که سیستم عامل‌ها، مرورگرها، بازی‌ها و برنامه‌ها را توسعه می‌دهند از ++C استفاده می‌کنند. مهندسان نرم‌افزار نیز از این زبان شی‌گرا برای توسعه Back-End استفاده می‌کنند. یکی از مزیت‌های ++C نسبت به سایر زبان های برنامه نویسی این است که برای مواردی که سخت‌افزار و نرم‌افزار کاملاً ادغام شده‌اند مفید است. ++C همچنین برای ایجاد نرم‌افزار مدیریت پایگاه داده استفاده می‌شود.

چرا یادگیری ++C آسان است ؟

یادگیری این زبان خیلی دشوار نیست و زبانی همه‌کاره محسوب می‌شود. می‌توان هر کاری را که از نظر فنی ممکن است، با آن انجام داد. حتی اگر این گزاره، از نظر منطقی کاملاً درست نباشد. این زبان بهترین گزینه برای کسی است که از پیش پایه برنامه نویسی با زبان C را دارد، اما باید به این مسئله نیز توجه داشت که سینتکس پیچیده‌ای برای پشتیبانی از تطبیق‌پذیری دارد.

زبان برنامه نویسی سی شارپ #C

زبان #C (تلفظ آن سی‌شارپ است) زبانی ساده مانند C و ++C همراه با ویژگی‌های پیشرفته اضافی است که توسط مایکروسافت در سال 2001 توسعه یافت. برخلاف C و ++C که می‌تواند در کامپایلرهای مختلف کدگذاری و اجرا شود، توسعه #C تنها در محیط Visual Studio انجام می‌شود. Visual Studio یک IDE با کاربرد آسان، به همراه کتابخانه‌های گسترده است که #C را برای مبتدیان، به انتخابی مناسب و ساده ترین زبان برنامه نویسی برای آن‌ها تبدیل می‌کند.

چه کسی از سی شارپ استفاده می کند ؟

زبان برنامه نویسی #C همچنان یکی از پرکاربردترین زبان‌ها برای کسانی است که علاقه‌مند به توسعه بازی‌های ویدیویی، وب، برنامه‌های دسکتاپ ویندوز، برنامه های کاربردی موبایل و نرم‌افزارهای سازمانی هستند.

چرا یادگیری #C آسان است ؟

پروژه‌های سی‌شارپ می‌توانند چند پلتفرمی باشند و این زبان را به اولین انتخاب عالی برای هر کسی که علاقه‌مند به توسعه نرم‌افزار است تبدیل می‌کند. یادگیری برنامه نویسی سی‌شارپ معمولا از C یا ++C آسان‌تر است، زیرا زبان سطح بالاتری است. این عوامل سی‌شارپ را به یک نقطه شروع عالی برای کسانی که می‌خواهند خانواده زبان‌های C را یاد بگیرند تبدیل می‌کند.

یادگیری زبان برنامه نویسی C و ++C و #C

زبان برنامه نویسی R

از اولین ظهور در سال 1993، زبان R به زبان برنامه نویسی مناسب برای هر کسی تبدیل شده که علاقه‌مند به تجزیه و تحلیل آماری، علم داده یا داده کاوی بوده است. درحالیکه دسترسی به R اغلب از طریق «خط فرمان» (Command-Line) امکان‌پذیر است،اما رابط‌های گرافیکی زیادی وجود دارد. برخی از آن‌ها به افراد اجازه می‌دهند تا از توابع اصلی R بدون نیاز به یادگیری کد R استفاده کنند، که یکی از دلایل محبوبیت این زبان است.

زبان برنامه نویسی R زبانی «متن باز» (Open Source) است. این بدان معنی است که استفاده از آن برای مقاصد شخصی یا تجاری رایگان است. همچنین می‌توان به هزاران بسته قابل دانلود ایجاد شده توسط کاربران دسترسی داشت، این بسته‌ها عملکردهایی بسیار فراتر از کد اصلی ارائه می‌دهند. بعضی از بسته‌ها برای توابع عمومی مانند «مصورسازی داده‌ها» (Data Visualization) استفاده می‌شوند، اما اکثر آن‌ها برای توابع حرفه‌ای بسیار خاصی طراحی شده اند، به همین دلیل است که R بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بسته‌های R برای مطابقت با نیازهای افراد وجود دارد و برای نیازمندی‌های متفاوتی مثل آمارهای کلی، «توالی ژنتیکی» (Genetic Sequencing)، تجزیه و تحلیل جغرافیایی یا هر چیز دیگری که مورد علاقه‌تان باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرند. از دیگر نقاط قوت زبان برنامه نویسی R موتور knitr است که می‌تواند گزارش‌های پویا و آماده انتشار و صفحات وب تولید کند و کد R را با HTML، LaTeX یا Markdown ترکیب کند.

چه کسی از زبان R استفاده می کند ؟

زبان R میان دانشمندان داده، تحلیل‌گران داده و آماردانان محبوبیت بیشتری دارد. اما بیشترین استفاده را «متخصصان STEM» (کلمه مخفف شده Science, Technology, Engineering, and Mathematics بوده و اصطلاحی است که برای گروه‌بندی این رشته‌های دانشگاهی استفاده می‌شود) دارند، به دلیل بسته‌های زیادی که به طور خاص برای رشته‌های آن‌ها و گاهی اوقات مخصوص شرکت‌هایشان طراحی شده‌اند و به سمت زبان برنامه نویسی R جذب می‌شوند، و این زبان برای این گروه از افراد، ساده ترین زبان برنامه نویسی محسوب می‌شود.

چرا یاد گرفتن R آسان است ؟

در نگاه اول، یادگیری زبان R ممکن است چالش بزرگی به نظر برسد، هرچند که برای یک زبان برنامه نویسی این مسئله کاملا عادی است. مخصوصا اگر فردی که قصد یادگیری آن را دارد، از قبل کاملاً آشنا با سایر زبان های برنامه نویسی باشد. اما یکی از دلایلی که یادگیری R نسبت به سایر زبان‌ها آسان‌تر است این بوده که هر تابع R با مستندات گسترده‌ای همراه است که شامل توضیحات هر آرگومان و همچنین دستورات مثال می‌شود.

یادگیری زبان برنامه نویسی R

زبان برنامه نویسی روبی Ruby

به ترکیب زبان Perl با Lisp می‌توان Ruby گفت. خالق روبی Yukihiro Matsumoto، شروع به ایجاد زبانی کرد که بهترین عناصر Perl، Lisp، Smalltalk، Ada و Eiffel را در خود جای دهد. و اینگونه بود که روبی متولد شد. در مقایسه با پایتون، که بر ارائه یک راه‌حل ساده و واحد برای هر مشکلی تمرکز می‌کند، Ruby اجازه می‌دهد چندین رویکرد متفاوت به یک هدف واحد برسند. این به Ruby نوعی انعطاف می‌دهد که برنامه نویسان آن را دوست دارند.

یکی دیگر از دلایل محبوبیت Ruby این است که برنامه نویسان می‌توانند حتی بخش‌های اساسی زبان را مطابق با نیازهای پروژه تغییر دهند. به عنوان مثال، اگر ترجیح می‌دهند برای عملگرهای ریاضی به جای نوشتن علامت «+»، از «plus» استفاده شود، می‌توانند آن را در روبی تعریف کنند.

لوگو زبان برنامه نویسی روبی

چه کسی از روبی استفاده می کند ؟

روبی نیز مثل پایتون یک زبان همه منظوره است و به‌ویژه در بین توسعه‌دهندگان وب محبوبیت خاصی دارد. زیرا بیشتر برای ساخت برنامه‌های وب استفاده می‌شود. اما می‌توان از Ruby برای «خزش داده وب» (Web Scraping)، ابزارهای خط فرمان، اتوماسیون، پردازش داده‌ها و موارد دیگر نیز استفاده کرد.

 

چرا یاد گرفتن روبی آسان است ؟

زمانی که یادگیری روبی شروع شود، برنامه نویس به زودی متوجه خواهد شد چرا به این زبان اصطلاحا «زبان تعادل دقیق» (Language Of Careful Balance) گفته می‌شود. از آنجایی که بسیاری از توسعه‌دهندگان از آن استفاده می‌کنند و آن را دوست دارند، هیچ کمبودی در مستندسازی روبی، انجمن فروم‌ها و کد نمونه در دسترس آنلاین دیده نخواهد شد.

زبان برنامه نویسی پی اچ پی PHP

تاکنون بر روی چندین زبان برنامه نویسی تمرکز کرده‌ایم که به توسعه برنامه‌های کاربردی و Front-End کمک می‌کنند، اما مهندسین Back-End نیز زبان های برنامه نویسی مورد علاقه خود را دارند. زبان «پیش‌پردازنده‌ی ابرمتن» (PHP | Hypertext Preprocessor) یکی از آن‌ها است. این زبان به‌طور گسترده در HTML برای دسترسی سریع و مدیریت محتوای سمت سرور، از جمله پایگاه‌های داده استفاده می‌شود. در واقع، بسیاری از فرم‌های آنلاین از PHP برای ایجاد رکوردهای پایگاه داده جدید یا به‌روزرسانی موارد موجود استفاده می‌کنند.

لوگو زبان برنامه نویسی پی اچ پی | انواع زبان های برنامه نویسی

مزیت دیگر PHP امنیت داخلی است که ارائه می‌کند، زیرا می‌تواند داده‌ها را رمزگذاری کند و دسترسی به بخش‌های خاصی از وب سایت را محدود کند. با توجه به سهولت استفاده، عملکرد گسترده و ویژگی‌های امنیتی، جای تعجب نیست که شرکت‌های بزرگی مانند وردپرس و فیس بوک از PHP استفاده می‌کنند.

چه کسی ازPHP استفاده می کند؟

PHP عمدتاً برای مدیریت تعامل با سمت سرور یک وب سایت استفاده می‌شود، به همین دلیل است که یک زبان برنامه نویسی اصلی برای مهندسین Back-End و همچنین مهندسان Full-Stack است و به عنوان زبانی که این شاخه از توسعه‌دهندگان از آن استفاده می‌کنند، جزو ساده ترین زبان های برنامه نویسی Back-End به حساب می‌آید.

چرا یادگیری PHP آسان است؟

PHP به دلیل سادگی و سینتکس قابل قبولش معروف است. همانطور که PHP را یاد می‌گیرید، هرگز از اسناد و منابعی که در این راه به شما کمک می‌کنند دور نخواهید بود.

یادگیری زبان برنامه نویسی PHP

زبان برنامه نویسی Go یکی دیگر از راحت ترین زبان های برنامه نویسی مهم برای یادگیری

زبان Go یا Golang زبان برنامه نویسی همه منظوره‌ای است،‌ که گوگل در ابتدا به عنوان جایگزین برای زبان C++/C توسعه داد. نتیجه تلاش‌های خالقان Go، زبانی بود که دو ویژگی عملکرد سریع‌تر از C++/C همراه با سینتکس ساده شده را ترکیب کرده بود. به عنوان یک زبان برنامه نویسی متن باز، Go بر روی سرورها، DevOps، توسعه وب و حتی ابزارهای خط فرمان و همچنین انواع برنامه‌ها مانند برنامه‌های ابری و سمت سرور قابل استفاده است. با توجه به گستره کاربردی‌ای که این زبان دارد، می‌توان آن را جزو ساده ترین زبان های برنامه نویسی حساب کرد.

 

چه کسی از Go استفاده می کند؟

دانشمندان کامپیوتر و توسعه‌دهندگان برنامه که نیاز به توسعه سریع برنامه‌های کاربردی با کارایی بالا دارند، برای انجام پروژه‌های خود به زبان برنامه نویسی Go، به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی در این زمینه کاری روی می‌آورند.

چرا یادگیری Go آسان است؟

طراحی زبان Go با در نظر گرفتن سهولت و آسانی پیش رفته است و آن را به یک زبان برنامه نویسی مبتدی تبدیل کرده است.

زبان برنامه نویسی کاتلین Kotlin بهترین و آسان ترین زبان برنامه نویسی برای توسعه اندروید

تنها چند سال پس از نسل اول تلفن‌های هوشمند، توسعه‌دهندگان دریافتند که به یک زبان قدرتمند و سریع احتیاج دارند. Jetbrains، شرکتی است که نخستین بار کاتلین را در سال ۲۰۱۱ منتشر کرد. کاتلین مختص توسعه برنامه‌های موبایل در سیستم عامل اندروید است و به زبانی برای برنامه‌های اندروید تبدیل شده که نسبت به سایر زبان‌ها ارجحیت دارد و ساده ترین زبان برنامه نویسی برای آن‌ها محسوب می‌شود.

در حالی که Kotlin کاملاً با جاوا سازگار است، یکی از مزایای کاتلین این است که به‌طور کلی به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا کد کمتری بنویسند نسبت به آنچه در جاوا باید نوشته شود.

لوگو زبان برنامه نویسی کاتلین

چه کسی از کاتلین استفاده می‌کند؟

هر مهندس Front-End یا Full-Stack که برنامه‌های اندرویدی توسعه می‌دهد، می‌تواند از کاتلین استفاده کند.

چرا یادگیری کاتلین آسان است؟

زبان Kotlin یک زبان مبتدی‌پسند است. علاوه بر این اگر از پیش، جاوا یا پایتون بلد باشید، کاتلین بسیار آسان و قابل درک خواهد بود. هم‌چنین برای توسعه‌دهندگان iOS نیز زبانی سرراست خواهد بود زیرا براساس همان مفاهیم مدرنی که پیشتر از آن‌ها استفاده می‌کردند، توسعه داده شده است.

یادگیری زبان برنامه نویسی Kotlin

زبان برنامه نویسی Java

جاوا یک زبان برنامه نویسی مبتنی بر کلاس و شی‌گرا است، زبانی «چندسکویی» (Cross-Platform) محبوب که برای اهداف عمومی طراحی شده است. فلسفه Java این است که «یک بار بنویس، هر جایی اجرا کن» که آن را برای برنامه‌های کاربردی بین پلتفرمی محبوب می‌کند. و استفاده از آن در توسعه دسکتاپ، توسعه موبایل و موارد دیگر رایج است.

توسعه جاوا یک حرفه قوی با فرصت‌های شغلی فراوان است و جاوا یک گزینه عالی برای یک برنامه نویس مبتدی است. البته یادگیری آن به آسانی زبان‌هایی مانند پایتون نیست، سینتکس جاوا شبیه به زبان‌های دیگر است (مانند C، C++، C#) بنابراین، هنگامی که جاوا را فرا گیریم، مهارت‌های ما می‌تواند به زبان‌های دیگر نیز ترجمه شود.

زبان جاوا آسان ترین و راحت ترین زبان برنامه نویسی

جاوا برای توسعه نرم‌افزار بسیار محبوب است، زیرا برنامه‌های توسعه یافته در جاوا می‌توانند در چندین پلتفرم مستقر شوند. استفاده از جاوا برای توسعه اپلیکیشن موبایل رایج است و بخش عمده‌ای از توسعه اپلیکیشن اندروید است. بخش بزرگی از سیستم عامل اندروید در واقع به زبان جاوا نوشته شده است.

یکی از بزرگترین مزایای جاوا این است که در ابتدا برای اجرا در محیط‌های توزیع‌شده مانند اینترنت، یعنی در میان چندین سرور و کامپیوتر طراحی شده بود. حتی با وجود قدیمی بودن زبان جاوا به دلیل تست و به‌روزرسانی مداوم همچنان مرتبط و پیشرفته است. توسعه‌دهندگان جاوا می‌توانند مطمئن باشند که ایجاد یک برنامه جاوا بر روی یک پلتفرم به این معنی است که برنامه بر روی تمام پلتفرم‌های اصلی دیگر نیز کار خواهد کرد.

انعطاف‌پذیری این زبان همچنین به این معنی است که توسعه‌دهندگان می‌توانند از آن نه‌تنها در کامپیوتر‌ها و دستگاه‌های تلفن همراه، بلکه در «دروازه‌ها» (Gateway)، محصولات مصرفی یا عملاً هر دستگاه الکترونیکی استفاده کنند.
در نهایت، جاوا به خاطر قابلیت اطمینان و امنیت خود شناخته شده است، که دلیل دیگری برای جذب توسعه‌دهندگان به آن است.

چه کسی از Java استفاده می کند ؟

جای تعجب نیست که جاوا در میان مهندسان Front-End و مهندسان Full-Stack مورد علاقه است. همچنین یکی از اولین زبان هایی است که دانشمندان کامپیوتر به عنوان مقدمه‌ای برای برنامه نویسی شی‌گرا یاد می‌گیرند.

چرا یادگیری Java آسان است ؟

یادگیری Java ساده است زیرا سینتکس آن شبیه به زبان انگلیسی است. بعلاوه، می‌توان روی یک انجمن پشتیبانی بزرگ برای ارائه راهنمایی و پاسخ به سؤالات خود در حین یادگیری جاوا حساب کرد.

یادگیری زبان برنامه نویسی Java

زبان برنامه نویسی سوئیفت Swift

شرکت اپل در سال ۲۰۱۴، زبان Swift را به عنوان جایگزینی برای زبان Objective-C برای استفاده با MacOS (MacBooks و IMAC) و iOS (آیفون و آی‌پد) توسعه داد. اپل با معرفی زبان برنامه نویسی Swift، بسیاری از ویژگی‌های مدرن را ارائه داد که برنامه نویسی را به طور قابل توجهی آسان‌تر می‌کرد. اکنون، این زبان بهترین انتخاب برای توسعه‌دهندگانی است که در حال توسعه برنامه‌هایی برای Mac OSX ،iphone ،Appple Watch و Apple TV هستند.

 

چه کسی از سوئیفت استفاده می‌کند؟

اگر شما یک توسعه‌دهنده Front-End یا Full-Stack باشید که علاقه‌مند به توسعه برنامه‌ها در محیط اپل است، فراگیری Swift ضروری است.

چرا یادگیری Swift آسان است؟

اپل، مانند همه محصولات و خدمات خود، تلاش زیادی برای این انجام داده است که تا حد امکان Swift قابل درک باشد. توسعه‌دهندگان پلتفرم اپل شیفته Swift هستند، زیرا خوانایی و توسعه در آن آسان است و هم‌گام با یادگیری Swift، می‌توان برنامه‌هایی رایگان، از Swift Playgrounds بارگیری کرد، که این امکان را می‌دهد تا در حین یادگیری، برنامه‌های مبتنی بر Swift خود را توسعه داده و تست کرد.

زبان برنامه نویسی Objective-C

زبان Objective-C یکی از زبان‌های پایه‌ای برنامه نویسی است که توسط اپل برای توسعه نرم‌افزار در OS X، iOS، APIهای مربوطه، Cocoa و Cocoa Touch مورد استفاده قرار می‌گیرد. این زبان، شی‌گرا است و مدل SmallTalk را برای فرستادن پیام (Smalltalk Style Messaging) به زبان C اضافه می‌کند. زبان Objective-C شامل زبان برنامه نویسی C می‌شود و سینتکس، نوع پایه‌ای داده‌ها و کنترل جریان گزاره‌ها را از زبان برنامه نویسی C به ارث می‌برد.

این زبان سینتکسی را برای تعریف کلاس‌ها و متدها به C اضافه می‌کند و قابلیت‌های اجرای پویا را ارائه می‌دهد. همچنین، این زبان پشتیبانی از مدیریت گراف اشیا و Object Literal را به زبان C اضافه می‌کند و همگام با ارائه نوع پویا و Bindingها، بسیاری از وظایف را به زمان اجرا واگذار می‌کند.

زبان برنامه نویسی سوییفت و Objective-C

از آنجا که بیشتر پروژه‌های «منبع باز» (Open Source) از توسعه iOS در Objective-C توسعه‌یافته، اهمیت و قابلیت استفاده آن بدیهی است. چشم انداز آینده زبان Objective-C مادامی که توسعه iOS ادامه داشته باشد برقرار خواهد بود و در حالت کلی، برای برنامه نویسی مبتدیان توصیه می‌شود.

هر دو زبان Swift و Objective-C برای توسعه iOS استفاده می‌شوند و هر دو، از زبان های برنامه نویسی آسان برای یادگیری هستند. یادگیری Objective-C یک امتیاز مضاعف نیز دارد، زیرا در صورت یادگیری Objective-C، فراگیری Swift بسیار آسان خواهد بود.

زبان برنامه نویسی SQL اس کیو ال

SQL مخفف عبارت Structured Query Language است. احتمالاً تلفظ آن را به یکی از دو روش (ess-kew-ell) یا (se-koel) خواهید شنید. در هر صورت، SQL زبانی است که برای کار با پایگاه‌های داده استفاده می‌شود و هر شغلی که شامل ذخیره، مدیریت، دسترسی و تجزیه و تحلیل داده‌ها است. این زبان یکی از زبان‌های انتخابی برای دانشمندان داده، تحلیلگران داده، آماردانان و بازاریابان است.

به طور خاص، با SQL، می‌توان به داده‌های ذخیره شده در پایگاه داده‌های رابطه‌ای دسترسی داشت. پس از جستجو و درگیری با کوئری (به کدی که برای SQL استفاده می‌شود، اصطلاحاً کوئری می‌گویند) این زبان، می‌توان تعامل بین پایگاه داده‌ها را متوجه شد. پایگاه داده، محلی برای ذخیره‌سازی الکترونیکی داده‌ها است. در پایگاه‌های داده، می‌توان به راحتی داده‌های خود را بازیابی و جستجو کرد.

یک پایگاه داده رابطه‌ای داده‌ها را در قالب ساختاریافته و جدولی ذخیره می‌کند. به این معنی که اطلاعات را در جداول که می‌توان به عنوان ظروف ذخیره‌سازی داده‌ها در نظر گرفت، در ستون‌ها و ردیف‌ها ذخیره می‌کند. همه اقلام داده‌های ذخیره شده دارای روابط از پیش تعریف شده با یکدیگر هستند. با SQL، می‌توان جستجوی پایگاه داده را برای انجام هرگونه عملیات CRUD (ایجاد، خواندن، به‌روزرسانی، حذف) روی داده‌ها نوشت.

شایان ذکر است که SQL از نظر فنی یک زبان برنامه نویسی نیست. زیرا شما نمی‌توانید برنامه‌های کاربردی وب یا ابزارهای نرم‌افزاری را با استفاده از آن بسازید. این زبان یک زبان جستجو و ابزاری است که برای مدیریت پایگاه داده‌های رابطه‌ای و انجام عملیات بر روی داده‌های ذخیره شده در آن‌ها استفاده می‌شود.

تصویر لوگوی SQL

اگرچه طبق نظرسنجی توسعه‌دهندگان Stack Overflow برای سال 2022 به عنوان محبوب‌ترین زبان برای افرادی که کدنویسی می‌آموزند رتبه پنجم را دارد، اما رتبه سوم را به عنوان محبوب‌ترین زبان برای توسعه‌دهندگان حرفه‌ای دارد. بنابراین، یادگیری SQL ایده خوبی است زیرا ممکن است نیاز به استفاده از آن در یک محیط حرفه‌ای داشته باشید.

زبان برنامه نویسی اسکالا Scala

زبان برنامه نویسی Scala معمولا برای اجرای توابع Back-End مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسکالا بر پایه زبان Java ساخته شده است و آن را به یکی از بهترین و ساده ترین زبان های برنامه نویسی برای یادگیری مبتدیان تبدیل می‌کند. این زبان بر روی برنامه نویسی کاربردی و مختصر و سینتکس منعطف تمرکز دارد. موارد افزوده شده به Scala این زبان را برای توسعه‌دهندگان متخصص آن آسان‌تر می‌کند تا به طور موثرتری چالش‌ها و مسائل را حل کنند. Scala معمولا در زمینه‌های پردازش داده، توسعه وب و مهندسی داده استفاده می‌شود.

توییتر اولین بار Scala را به دلایل عملکردی در سال 2009 انتخاب کرد و شاید یکی از بزرگترین کاربران اسکالا، توییتر باشد. اکثر منابع یادگیری آنلاین برای Scala فرض می‌کنند که شما در حال حاضر حداقل تجربه‌ای در برنامه نویسی دارید. با این حال، می‌توان منابع عالی برای مبتدیان Scala به عنوان مقدمه برنامه نویسی و حل مسئله با استفاده از Scala پیدا کرد.

زبان برنامه نویسی Scala چیست

زبان برنامه نویسی Erlang

ارلنگ زبانی نسبتا آسان برای یادگیری است. زبان ارلنگ به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا با استفاده از چند خط کد، کارهای پیچیده را پیش ببرند. Erlang زبان برنامه نویسی کاربردی و همه منظوره‌ای است که به عنوان یکی از ساده ترین زبان های برنامه نویسی برای مبتدیان استفاده می‌شود، که اولین بار در سال ۱۹۸۶ با تمرکز بر برنامه نویسی همزمان (Concurrent) ظاهر شد. این مسئله به این معنی است که ویژگی‌های این زبان برای ساختن سیستم‌هایی که در آن چندین فرایند متمایز باید به طور همزمان اجرا شوند و همچنان با یکدیگر ارتباط برقرار کنند کاملا ایده‌آل است.

برخلاف اغلب زبان های برنامه نویسی، زبان Erlang فقط از برنامه نویسی تابعی پشتیبانی می‌کند. این زبان تاکید بر استفاده از توابع ریاضیاتی برای انجام دادن وظایف دارد. این نوع از برنامه نویسی معمولاً اتکا به یک وضعیت یا داده خارجی را کاهش می‌دهد. در نهایت، فرایند رفع اشکال آن آسان‌تر است و به احتمال زیاد در کنار سایر فرآیندها به طور ایمن اجرا می‌شود.

زبان برنامه نویسی Elixir

دقیقا مانند ++C که توسعه یافته‌ی زبان C است، Elixir نیز از توسعه‌ی زبان Erlang بوجود آمده است. زبان برنامه نویسی Elixir توسعه یافته زبان Erlang است ولی همراه با سینتکس اضافه‌تر و ابزارهایی برای سرویس‌های وب مقیاس‌پذیر ساخته شده است. Discord یکی از شناخته‌شده‌ترین کاربران Elixir است که بیش از پنج میلیون کاربر همزمان را پشتیبانی می‌کند، در حالی که میلیون‌ها رویداد را در هر ثانیه پردازش می‌کند. Pinterest همچنین از Elixir برای بهبود عملکرد سرویس API خود استفاده کرد.

با توجه به مواردی که گفته شد، اگر به دنبال یادگیری مفاهیم و اصول برنامه نویسی کاربردی هستیم، ممکن است شروع کردن به عنوان زبان اول با Erlang یا Elixir منطقی به نظر برسد. Elixir همچنین برای طراحی سیستم‌هایی مفید است که به ارائه خدماتی می‌پردازند که در آن مقیاس‌پذیری به تقاضای سنگین اهمیت دارد. برنامه نویسان مبتدی می‌توانند از آموزش‌های رایگان و انجمن‌های پشتیبانی مربوط به Elixir استفاده کنند.

زبان برنامه نویسی Clojure

زبان برنامه نویسی Clojure برای اضافه کردن ساختارهای داده تغییرناپذیر به Lisp مورد توجه توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرد. زبان Clojure یه زبان برنامه نویسی کاربردی بر اساس Lisp است، زبانی که اولین بار در سال ۱۹۵۸ با یک سینتکس پرانتزی منحصر به فرد ظاهر شد. زبان Clojure ویژگی‌هایی مانند ساختارهای داده تغییرناپذیر را به Lisp اضافه می‌کند که نوشتن سیستم‌های همزمان را آسان‌تر می‌کند. شرکت‌هایی مانند Walmart از Clojure برای سرویس‌های Backend استفاده می‌کنند تا سیستم‌هایی بسازند که بتوانند حجم زیادی از فعالیت‌ها را مدیریت کنند.

 

با توجه به تمرکز Clojure بر مفید بودن برای همزمانی (Concurrency)، تعجب آور نیست که اغلب برای ساخت سرویس‌ها در جایی که این مسئله اهمیت دارد استفاده می‌شود. از آنجایی که این یک زبان برنامه نویسی عملکردی است، ممکن است فکر کنید که Conjure اولین زبان عالی برای مبتدیان نیست. با این حال، سینتکس نسبتاً کمی دارد که می‌تواند روند یادگیری را آسان کند.

آسان ترین زبان های برنامه نویسی

زبان های برنامه نویسی سخت

پس از معرفی ساده ترین زبان های برنامه نویسی، به تعدادی از سخت‌ترین این زبان‌ها در توسعه نرم‌افزار اشاره می‌کنیم. البته فراموش نکنیم که تمامی زبان‌ها چالش و سختی‌های خود را دارند و نیاز است در راستای حل مسائل در توسعه برنامه‌های کاربردی استفاده شوند.

زبان برنامه نویسی Prolog

Prolog یکی از نخستین زبان های برنامه نویسی منطقی است که اکنون شاهد اقبال آن در برنامه‌های «هوش مصنوعی» (Artificial Intelligence) و «پردازش زبان طبیعی» (NLP) هستیم. یادگیری این زبان دشوار است زیرا:

  • این یک زبان غیرمتعارف است و ساختار داده‌های آن متفاوت از بسیاری از زبان های برنامه نویسی است.
  • به یک کامپایلر پیچیده نیاز دارد.
  • این زبان، برنامه نویس را وادار می‌کند تا در مورد منطق برنامه، دقیق تفکر کند.
  • منابع آنلاین و کدهای Prolog، بدون فکر پیشین، نمی‌تواند بر نیازهای برنامه نویس اعمال شود.

زبان برنامه نویسی لیسپ LISP

این دومین زبان قدیمی برنامه نویسی پس از Fortran است و هنوز هم در سیستم‌های سطح بالاتر و همچنین کارکردهای هوش مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یادگیری این زبان دشوار است زیرا:

  • آن یک زبان با راه حل‌های مختص دامنه است.
  • سینتکس در LISP به طور گسترده‌ای از پرانتز استفاده می‌کند که استفاده از آن‌ها دشوار است.

زبان برنامه نویسی Haskell

Haskell یک زبان «چندریختی» (Polymorphically) با نوع داده استاتیک است. کاملاً «تابعی» (Functional) است و بر اساس «حساب لامبدا» (Lambda Calculus) ساخته شده است. نام این زبان، برگرفته از نام ریاضیدان Haskell B Curry است و در درجه اول در تحقیقات، کاربردهای صنعتی و تدریس استفاده می‌شود. یادگیری این زبان دشوار است زیرا:

  • این زبان به طور ۱۰۰ درصدی، از الگوی برنامه نویسی تابعی تبعیت می‌کند و برخلاف اغلب زبان‌های مدرن، منطبق بر اصول برنامه نویسی دستوری است.
  • درک جزئیات فرآیند کامپایل و همچنین رفع خطا در Hakell دشوار است.
  • این زبان از اصطلاحات و دستورات تخصصی زیادی استفاده می‌کند، چیزی که باعث دوری افراد مبتدی از زبان Haskell می‌شود.

زبان برنامه نویسی Malbolge

این زبان براساس هشتمین حلقه جهنم در Inferno دانته، نامگذاری شده است. Malbolge نمونه‌ای از زبان های برنامه نویسی محرمانه (Esoteric Programming Language) به عنوان Esolang است. دو سال طول کشید تا اولین برنامه Malbolge نوشته شود. زبان‌های دیگر در این دسته، INTERCAL و Cow هستند که ممکن است شما آن‌ها را تنها به عنوان یک چالش در نظر بگیرید. یادگیری این زبان دشوار است زیرا:

  • از یک قواعد نشانه‌گذاری مبهم استفاده می‌کند.
  • بسیاری از برنامه نویسان وقت خود را صرف یادگیری آن‌ها نمی‌کنند، از این رو منابع یادگیری کمتری برای آن وجود دارد.
  • این یک زبان خوداصلاح‌کننده است که منجر به رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی می‌شود.
زبان های برنامه نویسی ساده و سخت

همین امروز یادگیری برنامه نویسی را شروع کنید

یادگیری برنامه نویسی می‌تواند به شما کمک کند تا در زندگی حرفه‌ای خود گام‌های مهمی بردارید، خواه علاقه‌مند به مسئولیت‌های جدید در شغل فعلی خود باشید، خواه در حال انتقال به یک حرفه کاملاً جدید باشید. فناوری بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی این روزهای ما است. این امر، بدین معنی است که مشاغل مربوط به برنامه نویسی به احتمال زیاد به بخشی از آینده شغلی شما، تبدیل خواهد شد.

ثبت نام در یک بوت‌کمپ، راهی عالی برای یادگیری زبان‌ها و فن‌آوری‌های مختلف برنامه نویسی است. بوت‌کمپ‌های زیادی وجود دارد که انواع زبان های برنامه نویسی مربوط به توسعه وب، از جمله HTML، CSS، جاوا اسکریپت و زبان‌های دیگر را پوشش می‌دهد. شما این فرصت را خواهید داشت که با متخصصان باتجربه همکاری کنید و از طریق پروژه‌های عملیاتی، فناوری‌های مذکور را فرا بگیرید و نمونه کارهای حرفه‌ای برای موقعیت‌های شغلی آینده خود داشته باشید. معمولاً بوت‌کمپ‌ها، برنامه‌های تمام‌وقت و پاره‌وقت دارند تا بتوانید برنامه یادگیری‌تان را با برنامه‌های زندگی خود تطبیق دهید.

 

ساده ترین راه برای یادگیری زبان برنامه نویسی

ساده‌ترین راه برای یادگیری اصول اولیه یک زبان برنامه نویسی، تعیین سبک یادگیری شخصی و اولویت‌های شماست. اگر در یک محیط هدایت شده به خوبی کار می‌کنید، ممکن است بخواهید به سراغ شرکت در بوت‌کمپ‌های کدنویسی بروید. از سوی دیگر اگر خود به تنهایی از پس یادگیری و مطالعه شخصی برمی‌آییم، می‌توان از منابع آنلاینی که انعطاف‌پذیری بیشتری را ارائه می‌دهند، استفاده کرد. در ادامه به بررسی برخی از محبوب‌ترین گزینه‌های پیش رو می‌پردازیم.

استفاده از منابع آنلاین رایگان

اگر تازه شروع به یادگیری برنامه نویسی کرده‌اید، ممکن است بخواهید از منابع آنلاین رایگان استفاده کنید.برای این کار سایت‌های زیادی به زبان انگلیسی وجود دارند مانند کانال‌های کدنویسی YouTube که می‌توان آن‌ها را در نظر گرفت، که معمولاً ویدیوهایی کوتاه مدت هستند تا مفاهیم اساسی برنامه نویسی را به طور مختصر توضیح دهند. همچنین می‌توان از سایت‌های آموزشی به زبان فارسی استفاده کرد که یکی از بهترین نمونه‌های آن سایت آموزشی فرادرس است. استفاده از ابزارهای دیگر برای یادگیری برنامه نویسی مانند برنامه‌های کدنویسی، دوره‌ها و کلاس‌های سایت‌های مختلف نیز رایج است.

استفاده از دوره های MOOC

دوره‌های همگانی آموزش آزاد آنلاین (Massive Open Online Courses | MOOCs) دسترسی آزاد را به هر زبان‌آموز آنلاین ارائه می‌دهد. پلتفرم‌های خارجی محبوبی مانند Coursera، edX و Udacity معمولاً گزینه‌های رایگان و پولی را ارائه می‌دهند و به شما امکان انتخاب آزادی می‌دهند. اکثر دوره‌های رایگان، صرفا زبان‌آموزان را با اصول برنامه نویسی آشنا می‌کنند درحالی که دوره‌های پولی ویژگی‌های اضافی مانند تمرین‌های عملی، در ارتباط بودن با سایر اعضای دوره و مدرس آن یا گواهی‌های پایان شرکت در دوره را ارائه می‌دهند.

بوت کمپ های برنامه نویسی

بوت‌کمپ‌های کدنویسی، آموزش سریع و غوطه‌وری را پیشنهاد می‌دهند که به سمت آمادگی حرفه‌ای و شغلی طراحی شده‌اند. برخی از بوت‌کمپ‌های کدنویسی می‌توانند در راستای تسریع در یادگیری برنامه نویسی حتی کمتر از یک ماه کمک کننده باشند، اما آموزش عمیق‌تر معمولا زمان بیشتری طول می‌کشد. بسیاری از دانش آموزان برنامه نویسی بوت کمپ را جذاب می‌دانند زیرا تامین کننده برنامه تحصیلی برای افراد مبتدی، تغییر دهنده مسیر شغلی و ایجاد کننده مهارت‌های برتر است.

ساده ترین راه برای یادگیری زبان برنامه نویسی چیست

جمع بندی

بنابراین، در جمع بندی مطلب ساده ترین زبان برنامه نویسی، بهترین زبان برای یادگیری چیست؟

  • اگر به دنبال گزینه‌ای آسان و همه منظوره هستید: پایتون
  • اگر به دنبال یک پایه قوی برای متخصص‌شدن هستید: C
  • اگر به دنبال کار هستید یا می‌خواهید برنامه‌های تلفن همراه بسازید: Java، Katlin
  • اگر می‌خواهید توسعه فرانت‌اند را امتحان کنید: جاوا اسکریپت
  • اگر در حال برنامه نویسی برای وب سایت استارتاپ خود هستید: Ruby

در حالی که ممکن است یک استراتژی برای انتخاب وجود داشته باشد، Roger Collier تأکید می‌کند که فارغ از زبان برنامه نویسی‌ای که شما برای شروع انتخاب می‌کنید، شروع کار حتی با زبانی مانند پایتون ناامید کننده خواهد بود و به مرور در آن مهارت پیدا خواهید کرد. او همچنین به این نکته اشاره می‌کند که این میل به یادگیری مهارتی که دیگران ممکن است در فراگرفتن آن صبر کافی را نداشته باشند، چیزی است که ذاتاً برنامه نویس‌ها را بسیار منحصر به فرد می‌کند. به قول Roger Collier: «یادگیری برنامه نویسی دشوار است و به همین دلیل من آن را دوست دارم.»

علاوه بر این، مهم نیست که چه زبانی را انتخاب می‌کنید، به شما توصیه می‌شود که پس از فراگرفتن زبان اول خود متوقف نشوید. بهترین برنامه نویسان، ترکیبی از چند زبان را در رزومه خود دارند. پس از فراگیری یکی، یادگیری بقیه زبان‌ها بسیار ساده‌تر خواهد بود، زیرا زبان برنامه نویسی و ارتباط با کامپیوتر نیز مانند زبان‌های مختلف ارتباط انسان‌ها با یکدیگر است. برای یادگیری زبان مادری در دوران کودکی بسیار سختی می‌کشیم و پس از تکرار زیاد و در مدت زمان طولانی تک تک کلمات را فرا می‌گیریم. اما پس از دریافت مفاهیم و اصول اولیه زبان، یادگیری سایر زبان‌ها برایمان بسیار آسان‌تر می‌شود.

بهترین زبان برای یادگیری چیست

سوالات متداول پیرامون ساده ترین زبان برنامه نویسی برای یادگیری

در مورد انتخاب اولین زبان برنامه نویسی همچنان دچار شک و تردید هستید؟ در اینجا برخی از سوالات متداول برای کمک به تصمیم‌گیری وجود دارند.

بهترین زبان برنامه نویسی برای یادگیری چیست؟

اینترنت و جوامع اجتماعی به دنیایی از منابع تبدیل شده است تا هر آنچه را که به دنبال آن هستید، از جمله تمامی زبان های برنامه نویسی جهان را فرا بگیرید. اما انتخاب یادگیری چیز آسان، لزوماً به معنای مزیت نیست. اگر به دنبال یادگیری یک زبان برنامه نویسی هستید، به تحقیق در رابطه با کاربردهای آن شروع کنید. اگر می‌خواهید پیشرفتی در توسعه وب یا توسعه برنامه‌های تلفن همراه داشته باشید، HTML محل مناسبی برای شروع است. برای زمینه‌های کلان‌داده و علم داده، پایتون ممکن است بهترین گزینه موجود باشد. اگرچه خوشبختانه، زبان‌های محبوب و قدیمی‌تری مانند C و Java نیز برای یادگیری آنچنان دشوار نیستند.

آیا CSS یک زبان برنامه نویسی است؟

CSS اغلب در کنار زبان های برنامه نویسی مورد بحث قرار می‌گیرد زیرا روند نوشتن کد CSS شبیه به یک زبان برنامه نویسی است. با این حال، زبان CSS بیشتر برای تنظیم سبک بصری صفحات وب، ایمیل‌ها و سایر عناصر وب در کنار HTML استفاده می‌شود تا اینکه عملکردی را انجام دهد.

آیا جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی است؟

زبان جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی است که بسیاری از وب‌سایت‌های موجود در اینترنت از آن بهره می‌برند. این زبان به طور معمول برای ایجاد برنامه‌های سمت «مشتری» (Client) و برنامه‌های تعاملی استفاده می‌شود و به وب‌سایت‌ها امکان می‌دهد مجموعه‌ای از ویژگی‌های غنی داشته باشند و عملکرد جدیدی را برای کاربران ارائه دهند. یادگیری جاوا اسکریپت برای کسانی ضروری است که مایل به کار در توسعه وب است.

آیا یادگیری پایتون آسان است؟

پایتون به طور کلی یکی از زبان های برنامه نویسی در دسترس برای یادگیری محسوب می‌شود. ساختار سینتکس پایتون، خوانایی را در اولویت قرار می‌دهد و درک و نوشتن کد پایتون را آسان می‌کند. با وجود آسانی در شروع به کار با پایتون، ولی به دلیل قدرتمندی و همه‌کاره بودن این زبان، توسط متخصصان در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود.

آیا پایتون اوپن سورس است؟

پایتون تحت یک مجوز نرم‌افزاری کاملاً آزاد و اوپن سورس (به این معنی که بارگیری، استفاده و تغییر در آن کاملاً آزاد و رایگان است) حتی برای مصارف تجاری، منتشر می‌شود. طبیعت اوپن سورس پایتون، به این معنی است که جامعه توسعه‌دهنده گسترده‌ای دارد و بنابراین منابع متنوع، کتابخانه‌ها و سایر ابتکارات جامعه محور، برای توسعه‌دهندگان پایتون در دسترس خواهد بود.

تفاوت ++C و C در چیست؟

C یک زبان سطح پایین است، بنابراین کد نوشته شده در C به «کد ماشین» که یک کامپیوتر برای اجرای دستورالعمل‌ها از زبان‌های سطح بالا مبتنی بر متن استفاده می‌کند، نزدیکتر است. این امر، توسعه کد در زبان C را دشوارتر می‌کند، اما کارایی برنامه‌های نوشته شده در C را بهبود خواهد داد. اما ++C یک زبان شی‌گرا است، بنابراین توسعه کد در آن کمی ساده‌تر است البته تا حدودی، کارآمدی آن کمتر خواهد بود. هر دو زبان، کاربردهای خود را دارند و موارد استفاده آن‌ها نیز متفاوت است. بنابراین انتخاب بین آن‌ها به نوع برنامه کاربردی‌ای که ایجاد می‌شود، بستگی خواهد داشت.

جاوا چه کاری انجام می‌دهد؟

جاوا یک زبان برنامه نویسی «چندسکویی» (Cross-Platform) محبوب است، به این معنی که برنامه‌های توسعه داده شده در جاوا، به راحتی قابل حمل در سیستم عامل‌های تلفن همراه و دسکتاپ هستند. جاوا در مراکز داده (Data Center)، برنامه‌های تلفن همراه، برنامه‌های دسکتاپ و موارد دیگر استفاده می‌شود.

بر اساس رای ۱۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
codecademyCAREERKARMASpringboardinapps
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *