ساخت پادکست | آموزش کامل و رایگان، از صفر تا صد

۳۶۴۱۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۵ دی ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۵ دقیقه
ساخت پادکست | آموزش کامل و رایگان، از صفر تا صد

تولید محتوا در شکل‌های مختلفی انجام می‌گیرد و تولیدکنندگان محتوا امروزه انتخاب‌های زیادی همچون ایجاد وب‌سایت و مجله اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی، فیلم‌ آموزشی، اسلایدهای آموزشی و مواردی بسیار دیگری دارند. در این میان می‌توان ساخت پادکست را نیز به این موارد انتخابی اضافه کرد. در این مطلب از مجله فرادرس قصد داریم ببینیم پادکست چیست و نحوه ساخت پادکست را به طور جامع بررسی کنیم و بدانیم که چه روش‌ها و تجهیزاتی برای تهیه پادکست از ارزان‌قیمت تا گران‌قیمت وجود دارد. همچنین، نحوه آماده‌سازی استودیو و تجهیزات بازار ایران برای ضبط پادکست را نیز بررسی می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

پادکست چیست ؟

به بیان ساده، پادکست نوعی محتوای صوتی است که در اینترنت منتشر و پخش می‌شود. پادکست را می‌توانید به هنگام رانندگی، در مترو، تاکسی یا حتی هنگام کار گوش کنید. بر خلاف سایر شکل‌های محتوایی مانند ویدیو یا متن وبلاگ که تمام توجه شخص به آن‌ها معطوف می‌شود، پادکست را می‌توان به هنگام انجام فعالیت‌های دیگر هم گوش داد.

زمانی که افراد به دنبال پاسخ سوال پادکست چیست باشند، جواب‌های مختلفی را دریافت می‌کنند. در حقیقت محتوایی معمولا رایگان، تخصصی و منطبق با نیازهای روز که به صورت نمایشی رادیویی اجرا شده باشد را به عنوان پادکست می‌شناسند. البته واژه پادکست از دو واژه «iPod» و «‌Broadcast» تشکیل شده که اولی دستگاه پخش موسیقی اپل و دومی به معنای «انتشار» (به طور معمول در رادیو و تلوزیون) است.

میکروفون با نمایش امواج صوتی در توضیح برای نحوه ساخت پادکست

آمارها نشان می‌دهند که افراد به طور معمول در هفته ۵ ساعت از وقت خود را به گوش دادن پادکست اختصاص می‌دهند. البته این آمارها مرتبط با ایران نیست اما در ایران نیز تمایل به سمت ساخت پادکست و گوش دادن به آن بیشتر شده است. با توجه به تمایلی که افراد برای ساخت پادکست دارند، افرادی که با روش‌های دیجیتال مارکتینگ آشنا هستند نیز از این نوع محتوا به خوبی برای بازاریابی خود بهره می‌گیرند.

 

دلایل ساخت پادکست

افزایش تلفن‌های هوشمند و مدت زمان زیاد رفت و آمد بین محل کار و منزل چه در وسایل حمل و نقل عمومی و چه در ترافیک خودروهای تک‌سرنشین همگی فرصت‌های مناسبی را برای رشد پادکست‌ها فراهم کرده‌اند. البته دلایل استراتژیک دیگری هم برای ساخت پادکست وجود دارد. پادکست محیط خلو‌ت‌تری نسبت به محیط‌های بلاگری و مجلات اینترنتی است. علاوه بر این، تعامل عمیق‌تری هم با مخاطبین صورت می‌گیرد چراکه شنوندگان مدت زمان بیشتری را در یک پادکست نسبت به محتوای متنی سپری می‌کنند.

پادکست‌ها را می‌توان هنگام پختن غذا، ایستادن در صف نانوایی، رانندگی یا حضور در مترو، اتوبوس و تاکسی گوش کرد درحالیکه نمی‌توان محتوای متنی را در این شرایط مطالعه کرد یا این‌که دیدن فیلم‌های آموزشی در شرایط بالا با دشواری‌هایی همراه هستند. در نتیجه دلایل مختلفی وجود دارد تا بخواهید به ساخت پادکست نیز در کنار انواع شکل‌های محتوا نگاهی داشته باشید.

میکروفون کاندنسر که با موج های صوتی احاطه شده است.

انواع پادکست

حال که می‌دانید پادکست چیست و چه اهمیتی به لحاظ محتوایی دارد، در ادامه انواع پادکست را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پادکست مصاحبه

«پادکست مصاحبه» (Interview Podcast) به پادکستی می‌گویند که در آن، یک یا دو میزبا (مجری) در هر قسمت با افراد مختلفی گفتگو کنند. این روش محبوبیت زیادی دارد چراکه نسبت به سایر روش‌ها، درگیری ذهنی کمتری ایجاد می‌کند. برای اجرای این روش به طور معمول، در رابطه با شخص مصاحبه‌شونده تحقیقاتی انجام می‌گیرد و فهرستی از سوالات آماده می‌شود.

البته برای دعوت از میهمانان باید روش‌های مناسبی را در پیش بگیرید به همین دلیل، این نوع از پادکست معمولا در ابتدای کار مورد استفاده قرار نمی‌گیرد مگر این‌که میزبان برنامه شخص معروفی در حوزه تخصصی خود باشد. یکی از راه‌هایی که بخواهید در این حوزه پیشرفت کنید این است که به کمک شبکه‌های اجتماعی، خود را به افراد متخصص در حوزه کسب و کارتان معرفی کنید. برای این کار می‌توانید مطلب «بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست و چگونه انجام می‌شود؟ — از صفر تا صد» را مطالعه کنید.

پادکست چیست

پادکست تک نفره

برای افرادی که به تازه‌گی با پادکست آشنا شده‌اند و می‌خواهند شروع به ساخت پادکست کنند، «پادکست تک‌نفره» (Solo Podcast) یکی از بهترین گزینه‌ها به شمار می‌آید. این نوع پادکست‌ها به طور معمول به صورت مونولوگ اجرا می‌شوند و یک نفر اجرای برنامه را به عهده می‌‌گیرد.

محتوایی که به طور معمول در این نوع پادکست‌ها ارائه می‌شود منحصر به موضوع خاصی نیست و به مجری وابسته است. با این وجود، موضوعات زیر را می‌توان برای پادکست تک‌نفره در نظر گرفت.

  • پادکست سوال و جواب
  • اخبار
  • قصه‌گویی
  • ارائه نظرات شخصی
  • بحث‌ در مورد تخصص یا هنری خاص

به طور مثال ممکن است پادکستی در رابطه با سبک‌های نقاشی داشته باشید یا این‌که در مورد تکنیک‌های ترکیب‌بندی در عکاسی صحبت کنید. تمامی این موارد می‌توانند موضوعی برای اجرای تک‌نفره پادکست باشند.

پادکست تک نفره

پادکست چندنفره

این نوع ساخت پادکست شامل بیش از دو مجری (میزبان) است. اگر به دنبال ساخت پادکست به کمک دوستان یا شرکای تجاری خود باشید، این شکل از پادکست می‌تواند بسیار مفید باشد. «پادکست‌های چندنفره» (Multi-host Podcasts) شامل بحث‌هایی با نظرات و دیدگاه‌های مختلف هستند.

این موضوع برای افراد علاقه‌مند به شنیدن نظرات مختلف و چالشی، بسیار جذاب خواهد بود. پادکست‌های چندنفره حتی برای تولیدکنندگان آن نیز بسیار جذاب‌تر است چراکه فشار کمتری را به واسطه تعداد افراد و نظرات بیشتر تحمل می‌کنند.

تجهیزات ساخت پادکست

برای ساخت پادکست با کیفیت باید از تجهیزات با کیفیت نیز بهره ببرید. البته می‌توان با میکروفون تلفن همراه هم صدا ضبط کرد اما در نهایت، خروجی کار به شکلی است که گویی شنونده به صحبت‌های شما از پشت گوشی تلفن گوش می‌کند. برای شروع کار بهتر است با حداقل تجهیزات تخصصی شروع کنید و اگر به این کار علاقه‌مند و در آن موفق بودید، رفته رفته تجهیزات خود را بهتر کنید. در ادامه، تجهیزات مختلف برای ساخت پادکست را معرفی می‌کنیم و گزینه‌های اقتصادی را نیز مرور خواهیم کرد.

خرید یک میکروفون

شروع و پایان یک پادکست با کیفیت با میکروفون همراه است. هرقدر میکروفون بهتری تهیه کنید، صدای واضح‌تری را نیز به مخاطب ارائه می‌دهید. البته نیازی به صرف هزینه‌های نجومی برای این کار ندارید.

میکروفون یقه‌ای

میکروفون‌های یقه‌ای را با قیمت‌هایی پایین می‌توانید تهیه و به کامپیوتر و لپ‌تاپ متصل کنید. البته این میکروفون‌ها انواع گران‌قیمتی هم دارند که برای اتصال و صدابرداری باید از کارت‌های صدا کمک بگیرید. حسن میکروفون‌های یقه‌ای در این است که اگر استودیو مناسبی برای ضبط صدا نداشته باشید و صدای محیط بیرون در محل ضبط به گوش برسد، این میکروفون‌ها چنین صداهایی را ضبط نمی‌کنند. البته توجه داشته باشید که می‌توانید از میکروفون‌های USB هم برای ضبط استفاده کنید.

ساخت پادکست

میکروفون دینامیک

میکروفون‌های «دینامیک» (Dynamic) به خوبی صداهای گوینده را ضبط و از دریافت صداهای ناخواسته جلوگیری می‌کنند. این جلوگیری به دلیل الگوی ضبط صدا در میکروفون دینامیک است که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

ساخت پادکست

میکروفون‌های گران‌قیمت کاندنسر

استفاده از میکروفون‌های «کاندنسر» (Condenser)، کیفیت خارق‌العاده‌ای را برای صدابرداری فراهم می‌کنند که البته ارزان‌ترین نوع آن‌ها نیز نسبت به میکروفون‌های دینامیک، قیمت بسیار بیشتری دارند. توجه داشته باشید که اگر از این نوع میکروفون برای صدابرداری و ساخت پادکست استفاده می‌کنید باید استودیو مناسبی را نیز فراهم کرده باشید چراکه گستره فرکانس‌های دریافتی توسط این میکروفون‌ها بسیار وسیع است. برای درک بهتر این موضوع، سالن کنسرتی را در نظر بگیرید. میکروفون کاندنسر این قابلیت را دارد تا صدای گام‌های حضار در سالن را نیز دریافت کند. در میکروفون‌های گران‌قیمت کاندنسر امکان تنظیم الگوی قطبی نیز وجود دارد و به راحتی می‌توان ضبط گفتگوهای دو یا چند نفره را نیز به کمک یک میکروفون عملی کرد.

ساخت پادکست

کارت صدا

برای این‌که بتوانید از میکروفون‌های کاندنسر و داینامیک استفاده و صدای ورودی را به کامپیوتر منتقل کنید نیاز به استفاده از کارت صدا دارید. حتی اگر قصد ساخت پادکست به صورت یک‌نفره را دارید بهتر است کارت صدایی را انتخاب کنید که حداقل دو ورودی میکروفون داشته باشد تا در صورت نیاز بتوانید میکروفون دیگری را مورد استفاده قرار دهید.

پاپ‌فیلتر

زمانی که در مقابل میکروفون صحبت می‌کنید، ادا کردن حروفی مانند «پ» در میکروفون، پالس‌هایی ناخواسته ایجاد می‌کند که با استفاده از این وسیله، این صداها حذف خواهند شد و کیفیت صدای بهتری را به مخاطب خود ارائه می‌دهید.

 ضبط، آپلود و ترویج

پیش از آن‌که دکمه ضبط را فشار دهید باید چند مرحله دیگر را نیز برای ساخت پادکست در نظر بگیرید این مراحل در زیر آورده شده‌اند.

  • نوع پادکست: شکل کلی پادکست
  • محتوای پادکست: موضوع پادکست

پادکست‌ها می‌توانند شکل‌های مختلفی داشته باشند. به طور مثال یک پادکست ممکن است به صورت یک‌نفره یا دونفره اجرا شود یا این‌که پادکست‌هایی با حضور مهمانان مختلف ساخته شود. همچنین پادکست‌هایی نیز وجود دارند که از طریق مصاحبه و تماس تلفنی ضبط می‌شوند. تولیدکنندگان حرفه‌ای پادکست اعتقاد دارند که یک پادکست باید حداقل ۲ یا ۳ برگزارکننده داشته باشد.

بهترین روشی که می‌توانید برای ساخت پادکست موفق، اصولی و سازمان‌دهی شده بکار بگیرید این است که پیش از شروع ضبط، مراحل کار را مرور و تمرین کنید و یک طرح کلی از روند اجرای کار داشته باشید. البته نیازی نیست که همه‌ چیز را از قبل نوشته باشید بلکه بهتر است یک نقشه راه را رسم کنید و نقاط مهم نقشه را در نظر داشته باشید. در زیر یک طرح کلی آورده شده است که برای ساخت پادکست خود می‌توانید از آن کمک بگیرید.

  • معرفی: در حدود ۳۰ - ۶۰ ثانیه در رابطه با خود و برنامه خود صحبت کنید.
  • موسیقی ابتدای برنامه: یک موسیقی را به مدت ۳۰ - ۶۰ ثانیه در ابتدای هریک از پادکست‌های خود پخش کنید تا شنونده با گوش دادن آن، پادکست شما در ذهنش تداعی شود.
  • موضوع اول: ۳ دقیقه
  • موضوع دوم: ۳ دقیقه
  • وقفه (می‌تواند همراه با موسیقی باشد) : ۳۰ ثانیه
  • موضوع ۳: ۳ دقیقه
  • موضوع ۴: ۳ دقیقه
  • جمع‌بندی: ۲ دقیقه. در این مرحله از شنوندگان و میهمانان تشکر و راجع به پادکست بعدی خود صبحت کنید.
  • موسیقی پایان: ۲ دقیقه. مانند بخش اول، موسیقی را انتخاب کنید که به خوبی در ذهن مخاطب نقش ببندد.

زمانی‌که بخواهید شروع به ضبط برنامه خود کنید، ساده‌ترین راه، استفاده از برنامه Skype است. می‌توانید از طریق اسکایپ با میهمان یا شخص دوم پادکست خود، مکالمه‌ای برقرار و آن‌را ضبط کنید. در انتهای کار، فرآیند ویرایش و تدوین فرا می‌رسد. البته توجه داشته باشید بهتر است شخص دوم نیز مانند شما به کمک یک میکروفون مناسب، گفتگوی خود را ضبط کند و فایل صوتی را در اختیار شما قرار دهد تا در نهایت، کیفیت صدای بهتری داشته باشید.

برنامه‌های رایگان ویرایش صدا برای ساخت پادکست چه هستند؟

برای کاربران ویندوز، نرم‌افزار «Audacity» و برای کاربران مک، نرم‌افزار «GarageBand» به طور رایگان وجود دارند که می‌توان برای ویرایش صدا از ‌‌آن‌ها کمک گرفت.

آپلود پادکست را چگونه انجام دهیم؟

بعد از این‌که مراحل صدابرداری، ضبط، ویرایش و تهیه خروجی به انجام رسید، پادکست خود را می‌توانید در سایت‌های مختلفی همچون «Anchor» و «Libsyn» آپلود کنید. این سایت‌ها برای شما خوراک RSS تولید می‌کنند و می‌توانید در پادکست اپل، اسپاتیفای و سایر پخش‌کننده‌ها آن‌ها را ارسال کنید. برای اشتراک‌گذاری و «ترویج» (Promotion) پادکست خود راه‌های مختلفی وجود دارد که همگی به سایت میزبان وابسته هستند. به طور مثال در پلتفرمی مانند «SoundCloud» امکانات مختلفی برای اشتراک‌گذاری وجود دارد و حتی می‌توانید آن‌ها را به طور مستقیم در پست‌های وبلاگ خود قرار دهید.

قراردادن پادکست‌های خود در پست‌های وبلاگ، بهترین راه برای هماهنگی محتوای تولیدی با پادکست ساخته شده است. بسیاری از مجلات اینترنتی از پادکست‌های خود به عنوان یک پست اضافی در سایت خود استفاده می‌کنند و پادکست را گاهی اوقات به همراه توضیحات کامل متنی منتشر می‌کنند تا سئو مطلب را نیز بهبود داده باشند.

ساخت پادکست

پادکست ایده آل چیست؟

پادکست ایده‌آل به پادکستی می‌گویند که طول زمانی مناسبی داشته باشد و دفعات انتشار آن نیز از نظم ویژه‌ای پیروی کند. اما همواره این سوال مطرح می‌شود که زمان ایده‌آل یک پادکست چقدر است یا این‌که پادکست را در چه فواصل زمانی باید منتشر کنیم. در ادامه به پاسخ این سوالات خواهیم پرداخت.

طول ایده آل یک پادکست چقدر است؟

افراد متخصص در این زمینه اعتقاد دارند که مدت زمان گوش دادن یک شخص به پادکست شما در حدود ۲۲ دقیقه است و مقالات و یافته‌های علمی نیز این زمان را تایید می‌کنند. به طور مثال، سخنرانی‌های TED مدت زمانی در حدود ۱۸ دقیقه دارند زیرا اعتقاد بر این است که یک شخص نمی‌تواند تمرکز خود را بیش از این مقدار برای یک سخنران حفظ کند.

بهترین فاصله زمانی انتشار پادکست چقدر است؟

بسیاری از پادکست‌ها به صورت هفتگی، هفته‌ای ۲ بار و ماهی ۱ بار منتشر می‌شود. البته بعضی از پادکست‌ها تاریخ انتشار منظمی ندارند اما گفته می‌شود بهترین فاصله زمانی برای انتشار پادکست، انتشار آن به صورت هفتگی است تا با عادت‌های کاری و شخصی افراد مختلف نیز هماهنگی داشته باشد.

مراحل ساخت پادکست

تا اینجا مطالبی در رابطه با مقدمات ساخت پادکست بیان کردیم. در ادامه قصد داریم مراحل ساخت پادکست را به صورت گام به گام و به شکل دقیق‌تری دنبال کنیم.

گام اول: مشخص کردن جایگاه و زمینه فعالیت پادکست

همانند وبلاگ‌نویسی، برای پادکست نیز باید موضوعی را انتخاب کنید که مردم به یادگیری آن علاقه‌مند باشند و قبلا نیز تولید نشده باشد. ۲ شکل مختلف وجود دارد که بخواهید کار خود را آغاز کنید.

در حالت اول، پادکستی را می‌سازید که ترافیک اضافه و به دنبال آن مشتریان بیشتری را برای فعالیت تجاری شما فراهم کند. در این حالت، دسته‌بندی کلی پادکست شما مشخص شده است و در نتیجه باید مرتبط با فعالیت تجاری شما باشد. در حالت دوم، پادکست را با هدف انجام یک فعالیت تجاری با امید کسب سود از آن می‌سازید. در این مورد، انتخاب‌های بیشتری خواهید داشت. اما پیش از انتخاب موضوع پادکست، به این نکته توجه داشته باشید که شنوندگان به طور معمول به دنبال پادکستی با توصیه‌های تخصصی هستند.

بر خلاف وبلا‌گ‌نویسی که در آن می‌توانید به یک موضوع به شکل مقدماتی بپردازید، افراد در پادکست به جستجوی افراد متخصص و راهنمایی گرفتن از آن‌ها هستند. بنابراین بهتر است این پرسش را از خود بپرسید که در چه زمینه‌ای تخصص دارید. اگر در زمینه خاصی تخصص ندارید به عنوان روشی جایگزین می‌توانید از دوستان و آشنایان متخصص خود کمک بگیرید و آن‌ها را به پادکست خود برای مصاحبه دعوت کنید. البته افراد کمی هستند که چنین روابط عمومی داشته باشند و به یاد داشته باشید دعوت از مهمانان متخصص کار دشواری است چراکه مردم همواره در انتظار پاسخ سوالات مختلفی از جانب این افراد هستند.

اعتبارسنجی ایده برای پادکست

قرار نیست که با زحمت فراوان پادکستی را بسازید و بعد متوجه شوید که کسی به این پادکست علاقه‌ای ندارد. به همین دلیل، پیش از ساخت پادکست باید آن‌را اعتبارسنجی کنید. فرض کنید که موضوعی کلی یا دسته‌بندی خاصی را در نظر دارید. پادکست‌های مهم این دسته‌بندی را در سایت‌های ارائه دهنده پادکست بررسی کنید. نگاهی به نزدیک‌ترین دسته‌بندی موضوعی نزدیک به پادکست خود داشته باشید. هریک از این دسته‌بندی‌ها، موضوعات مختلفی را پوشش می‌دهند. به طور مثال، پادکست‌های تجاری به طور معمول موضوعات زیر را شامل می‌شوند:

برای پادکستی که در ذهن دارید ببینید چه تعداد پادکست در ۲۰ پادکست برتر آن دسته‌بندی، موضوع شما را پوشش می‌دهند. اگر تنها ۱ یا ۲ پادکست وجود داشتند یعنی تقاضا برای این پادکست بسیار کم است و کسب موفقیت در این زمینه دشوار است. به طور معمول ۴ یا ۵ موضوع در دسته‌ پادکست‌های عمومی وجود دارند که بسیار پرطرفدار هستند و بهتر است یکی از این موارد را انتخاب کنید. به این نکته توجه داشته باشید که داشتن رقیب به پیشرفت شما کمک می‌کند.

به عنوان روشی جایگزین می‌توانید از کلمات کلیدی استفاده کنید زیرا داده‌های خوبی در گوگل برای یافتن ایده برای پادکست وجود دارد و از این طریق می‌توانید سرنخ‌هایی از موضوعات مختلف پیدا کنید. موضوع مشخص خود را برای پادکست انتخاب و آن‌را به زیرشاخه‌های دیگری تقسیم کنید. به طور مثال، اگر پادکست شما در رابطه با کارآفرینی باشد، زیرشاخه‌های مرتبط با آن‌ عبارتند از:

  • بازاریابی از طریق همکاری در فروش
  • خره‌فروشی بی‌واسطه (دراپ‌شیپینگ)
  • تجارت الکترونیک

حال، این زیرشاخه‌ها را در برنامه‌های جستجوی کلمه کلیدی به همراه عبارت «پادکست» جستجو و موضوع با بیشترین طرفدار را پیدا کنید.

ساخت پادکست

شکل و ایده پردازی پادکست

اگر کسی پیش از شما پادکستی در رابطه با تجارت الکترونیک ساخته باشد این سوال پیش می‌آید که چطور پادکستی متفاوت از او بسازید. ۲ رویکرد را پیش رو خواهبد داشت. اول اینکه قدری تخصصی‌تر به موضوع بپردازید، به طور مثال،‌ پادکستی در رابطه با بازاریابی تجارت الکترونیک تهیه کنید. رویکرد دوم این است که شکل متفاوتی از پادکست را در نظر داشته باشید. پادکست‌های موفق، در تمامی شکل‌های زیر وجود دارند:

  • پادکست تک‌نفره و چندنفره
  • مصاحبه
  • مطالعه موردی
  • قصه‌گویی
  • پادکست‌های کوتاه یا بلند

شکل‌های پادکست‌های موجود را بررسی کنید و ببینید که به کدامیک از آن‌ها به خوبی پرداخته نشده است.

گام دوم: انتخاب نام، موسیقی اصلی و طراحی

کارهای زیادی را باید قبل از ساخت پادکست مدنظر قرار دهید که انجام آن‌ها تاثیر بسیاری بر موفقیت شما خواهد داشت. اولین چیزی که شنوندگان به هنگام جستجوی پادکست می‌بینند، نام و کاور طراحی‌شده پادکست است. اگر نام مناسبی را انتخاب نکرده باشید، کسی به آن نگاهی نخواهد داشت. نیازی نیست که برای این کار هوش زیادی به خرج دهید، نامی توصیفی را انتخاب کنید که بر روی مخاطب اثرگذار باشد. اگر شخص معروفی در حوزه کار خود هستید، نام خود را در بخشی از نام پادکست قرار دهید. در غیر اینصورت، کلمه کلیدی اصلی توصیف‌کننده پادکست خود را در نام آن لحاظ کنید. بخش دیگر نام پادکست می‌تواند گویای نحوه برخورد با موضوع اصلی باشد. به طور مثال به نام‌های زیر دقت کنید:

  • کُره پول
  • پادکست استارت‌آپ
  • کارآفرینان بر آتش
  • کاور پادکست

کاور طراحی شده را باید مهم‌ترین بخش یک پادکست برای جلب نظر مخاطب دانست. زمانی را برای آنالیز پادکست‌های معروف در دسته‌بندی موضوعی خود صرف کنید و ببینید که در طراحی کاور، آن‌ها چه موضوعاتی را بررسی و دنبال می‌کنند. توجه داشته باشید که کاور تمامی این پادکست‌ها موارد زیر را شامل می‌شوند:

  • خوانایی مناسبی حتی با ابعاد کوچک دارند.
  • نام پادکست در آن‌ها لحاظ شده است.
  • یک تصویر شاخص مرتبط با موضوع را شامل می‌شوند.
  • پس‌زمینه‌ای رنگی دارند.

درصورتیکه با نحوه طراحی کاور با فتوشاپ آشنا باشید می‌توانید کاور مناسب را خودتان طراحی کنید اما در غیر اینصورت بهتر است این کار را به شخص متخصص واگذار کنید چراکه در این قسمت نیازی به صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیست. بسیاری از سایت‌های میزبان، ابعاد خاصی را برای کاور پادکست در نظر می‌گیرند اما در ادامه، موارد مشترک و کلی را برای طراحی کاور در ساخت پادکست بیان می‌کنیم.

  • اندازه‌ای مربعی با حداقل ابعاد $$1400 \times 1400$$ پیکسل
  • وضوح 72dpi
  • فرمت JPEG یا PNG
  • نوع رنگ RGB

زمانی که کاور پادکست آماده شود ممکن است اندازه آن در سایت به نصف یا کمتر از ابعاد بالا کاهش پیدا کند بنابراین بهتر است قبل از اتمام کار، ابعاد مختلف را بررسی کنید و مطمئن شوید که حالت جذاب خود را در اندازه‌های مختلف حفظ می‌کند.

توضیحات پادکست

زمانی که شخصی صفحه پادکست شما را بازدید کند، قسمت‌های مختلف (اپیزود) پادکست شما را به همراه توضیح پادکست مشاهده خواهد کرد. این بخش باید توضیحی کوتاه را در رابطه با پادکست و دلیلی برای گوش کردن آن توسط مخاطب ارائه کند. این امر به ۲ دلیل اهمیت دارد. اول این‌که شخص با کلیک بر روی کاور پادکست و باز شدن آن، تا پایان مطالعه توضیحات، به آن گوش نخواهد داد و به همین دلیل، توضیحی جذاب، شنونده‌های بیشتری را جذب می‌کند.

دوم این‌که صفحه پادکست شما در نتایج جستجو نمایش داده خواهد شد. به همین دلیل در توضیحات باید کلمه کلیدی اصلی و برخی از کلمات کلیدی مرتبط و مهم را جای دهید.

در رابطه با موسیقی نیز پیش‌تر صحبت کردیم. بنابراین از موسیقی مناسبی بهره بگیرید همچین می‌توانید از سایت‌هایی استفاده کنید که این نوع از موسیقی را به رایگان در اختیار شما قرار دهند.

گام سوم: آموزش ساخت پادکست با Audacity

بعد از آن‌‌که محل آپلود و در حقیقت میزبان پادکست خود را انتخاب کردید باید شروع به ضبط آن پادکست کنید. مرحله اول، تنظیمات میکروفون است. اگر از میکروفون‌های USB استفاده می‌کنید کافی است تا آن‌ها را به کامپیوتر خود متصل کنید. اگر از میکروفون‌های آنالوگ گران‌قیمت با کابل XLR استفاده می‌کنید، آن‌ها را به کارت صدا متصل کنید تا صدای ضبط شده از طریق کارت صدا به کامپیوتر منتقل شود. در ادامه، نحوه ساخت پادکست برای سه سناریو مختلف پادکست را بررسی می‌کنیم. این ۳ سناریو در زیر آورده شده‌اند.

  • پادکست تک‌نفره
  • پادکست چندنفره
  • پادکست چندنفره با افراد در محل‌های مختلف

ساخت پادکست تک نفره

پادکست تک‌نفره ساده‌ترین نوع ساخت پادکست به شمار می‌آید. تمامی نرم‌افزارهای ویرایش صدا، امکانی برای ضبط از طریق میکروفون دارند اما به طور خلاصه، نحوه کار با نرم‌افزار رایگان «Audacity» را بررسی می‌کنیم. در پنجره اصلی نرم‌افزار، نوع میکروفون را انتخاب کنید.

آموزش ساخت پادکست با Audacity

سپس با فشردن دکه «ضبط» (Record)، عملیات ضبط صدا شروع خواهد شد.

بعد از پایان کار نیز کافی است تا با فشردن دکمه «Stop»، عملیات ضبط متوقف شود. به هنگام ضبط پادکست نگرانی از بابت اشتباهات گفتاری خود نداشته باشید چراکه می‌توانید آن‌‌ها را بعدا ویرایش کنید.

ساخت پادکست چندنفره

اگر پادکستی با حضور چند نفر را می‌سازید، برای هر شخص باید یک میکروفون آماده کنید. البته اگر از میکروفون‌های کاندنسر و استودیو مناسب استفاده کنید می‌توانید برای دو نفر از یک میکروفن استفاده کنید. برای ساخت پادکست چندنفره باید یک کارت صدا با تعداد ورودی میکروفون کافی داشته باشید تا از این طریق، ویرایش صدا را برای چند کانال در نرم‌افزار انجام دهید. البته نرم‌افزار «Audacity» تنها از یک ورودی پشتیبانی می‌کند از این‌رو می‌توانید از نرم‌افزارهایی همچون «Adobe Audition» یا «Cubase» کمک بگیرید.

ساخت پادکست چندنفره با Skype

برای ساخت پادکست چندنفره می‌توانید از Skype نیز کمک بگیرید که برای ضبط صدا باید از نرم‌افزارهایی همچون «Pamela» یا «MP3 Skype recorder» استفاده کنید که هریک نسخه‌هایی رایگان و پولی را شامل می‌شوند. علاوه بر این در صورتیکه امکان تهیه این نرم‌افزارها را ندارید، ساده‌ترین راه، تهیه بسته‌های مکالمه و استفاده از مکالمه تلفنی و ضبط آن مکالمه توسط برنامه‌های خود موبایل است. همچنین اگر به دنبال کیفیت بالاتری باشید می‌توانید برای میهمانان یا برگزارکنندگان پادکست خود، دستگاه‌های ضبط صدا تهیه کنید و پیش از شروع ضبط مکالمه تلفنی آن‌ها را برایشان ارسال و بعد از اتمام کار نیز آن‌ها را دریافت کنید.

گام چهارم : ویرایش فایل های صوتی پادکست

ویرایش صدا همانند ویرایش ویدیو اما ساده‌تر از آن است. البته توجه داشته باشید که برای ویرایش فایل‌های صوتی باید کمی وقت صرف یادگیری نرم‌افزار مربوطه کنید. البته استودیوهایی نیز هستند که این کار را با صرف هزینه برای شما انجام می‌دهند اما اگر خودتان می‌خواهید این کار را انجام دهید در ادامه، نکات اصلی ویرایش فایل‌های صوتی پادکست را بیان می‌کنیم.

انتقال فایل‌های صوتی

در ابتدا باید فایل‌های صوتی را در نرم‌افزار وارد کنید. برای این کار در نرم‌افزار «Audacity» مطابق تصویر زیر، فایل‌های صوتی را وارد کنید.

آموزش ساخت پادکست با Audacity

در ادامه، پروفایل موج‌های صوتی هر یک از فایل‌های ورودی خود را مشاهده خواهید کرد. به سادگی ویرایش متن در Word، این فایل‌های صوتی را نیز می‌توانید کپی کنید و برش بزنید.

آموزش ساخت پادکست با Audacity

همچنین برای حذف نویز این امکان وجود دارد که با استفاده از امکان «Noise Reduction» در این نرم‌افزار، نویزهای محیطی را حذف کنید. برای آشنایی با این کار نیز مطلب «حذف نویز محیطی از فایل‌های صوتی با Audacity» آماده شده که از این لینک قابل دریافت است.

آموزش ساخت پادکست با Audacity

تهیه خروجی

در نهایت باید از پروژه خود خروجی تهیه کنید. اگر از نرم‌افزار رایگان «Audacity» استفاده می‌کنید، برای تهیه خروجی به صورت MP3 نیاز به نصب بسته‌ای به نام «Lame Mp3 Encoder» خواهید داشت. بعد از نصب این بسته رایگان، به مسیر «File > Export Audio» بروید و بعد از انتخاب مسیر، با فشردن دکمه «Save» یک خروجی تهیه کنید.

میزان «bitrate» را حداقل بر روی $$128kbps$$ و «Sample Rate» را نیز بر روی $$44.1 kHz$$ تنظیم کنید. زمانیکه دکمه «Save» را فشار دهید، پنجره دیگری باز می‌شود که از شما می‌خواهد تا برچسب‌های فایل صوتی خود را تنظیم کنید. این برچسب‌ها برای تنظیم عنوان و سازنده بکار می‌روند. اگر نمی‌دانید که چگونه برای پادکست خود برچسب‌گذاری کنید، کافی است یکی از پادکست‌های معروف در حوزه کاری خود را دانلود کنید و با کلیک راست بر روی آن و انتخاب «Properties»، به تب «Details» بروید و مشابه آن، پادکست خود را برچسب‌گذاری کنید.

آموزش ساخت پادکست با Audacity

علاوه بر این، در هر زمان که بخواهید می‌توانید در نرم‌افزار «Audacity» با رفتن به مسیر «File > Open Metadata Editor»، کلیه برچسب‌های ایجاد شده را ویرایش کنید. البته به همه برچسب‌ها نیازی ندارید اما در ادامه سعی می‌کنیم به معرفی این برچسب‌ها بپردازیم.

  • «Track»: شماره قسمت (اپیزود)
  • «Title»: عنوان کامل اپیزود
  • «Artist»: نام میزبان که به طور معمول نام شما خواهد بود.
  • «Album»: عنوان پادکست
  • «Year»: سال ساخت
  • «Genre»: بیشتر افراد نام «Podcast» را در این قسمت قرار می‌دهند.
  • «Comment»: توضیح کوتاهی در رابطه با اپیزود
  • «URL»: آدرس صفحه قسمت‌های پادکست یا آدرس‌ اشاره شده در پادکست

در اینجا ساخت پادکست به انتها می‌رسد و تنها باید از طریق مسیرهای ذکر شده، آن‌را آپلود کنید.

اپلیکیشن ساخت پادکست

آموزش ساخت پادکست

درصوتیکه بخواهید با گوشی هوشمند خود پادکست بسازید می‌توانید از اپلیکیشن «Anchor» کمک بگیرید و با ایجاد اکانت، پادکست خود را از این طریق به اشتراک بگذارید.

ساخت پادکست با این برنامه بسیار ساده و رایگان است. ویرایشی محدود نیز می‌توانید برای فایل‌های ویدیویی خود داشته باشید و از کتابخانه این برنامه جهت استفاده از موسیقی‌های مختلف آن بهره ببرید.

  • دانلود برنامه از گوگل‌پلی: «+»
  • دانلود برنامه از اپ‌استور: «+»

نکاتی برای ساخت پادکست بهتر

تا اینجا به خوبی می‌دانید که پادکست چیست و انواع مختلف آن را نیز می‌شناسید. با توجه به انواع مختلف پادکست که در اینترنت مشاهده می‌شود، ممکن است به این فکر کرده باشید که کمی دیر برای ساخت پادکست اقدام کرده‌اید. البته که این تفکر اشتباهی است. اگر پادکستی بسازید که با مخاطب ارتباط برقرار کند، پیروز این رقابت شده‌اید.

نکته مهم اینجاست که در این رقابت باید با احتیاط، برنامه‌ریزی و قسمت‌هایی (اپیزودهایی) با ساختار مشخص تولید کنید.  به همین دلیل، در ادامه نکاتی را برای ساخت بهتر پادکست بیان می‌کنیم.

ارائه پیش‌ زمینه

این‌که میکروفون یا دستگاه ضبط صدای خود را روشن و صرفا شروع به صحبت کردن کنید شاید برای برخی افراد جذاب باشد اما بیشتر مردم تمایلی به آن نشان نمی‌دهد. اگر چندین اپیزود را می‌سازید، باید ساختار مشخصی را برای آن در نظر بگیرید و در ابتدا نیز شنونده را با این ساختار آشنا کنید. به عبارت دیگر باید شنونده اطلاعات کافی از اپیزودهای تولیدی شما داشته باشد.

یکی از ترفندهایی که برای ساخت پادکست بیان می‌شود این است که مهمان ویژه‌ای را در ابتدای برنامه معرفی کنید یا این‌که بخش‌های ثابتی را در نظر بگیرید. این بخش‌های ثابت در هر اپیزود تکرار می‌شوند. بخش‌های مانند «از من بپرس»، «موضوعات داغ»، «موزیک هفته» یا مواردی از این دست گزینه‌های مناسبی هستند.

فرض کنید مهمان ویژه‌ای داشته باشید و همچنین بخش «موزیک هفته» نیز در پادکست شما وجود داشته باشد. نباید این بخش‌ها بدون وقفه و پشت سر هم بخش شوند بلکه باید به صورت جداگانه یا با وقفه‌ای چند ثانیه‌ای پخش شوند. این وقفه‌ها فرصت خوبی برای معرفی اسپانسر برنامه هم به شمار می‌آید.

پیاده‌سازی حالت‌های ایده‌آل

سعی کنید در پادکست‌های خود، موارد ایده‌آل را دنبال کنید. به طور مثال در رابطه با طول ایده‌آل پادکست و مدت زمان انتشار آن صحبت کردیم. به طور کلی بهتر است طول پادکست‌ها را بین ۱۵ تا ۲۲ دقیقه در نظر بگیرید و هر هفته پادکست منتشر کنید.

اهمیت حوزه تخصصی

حتی بهترین پادکست دنیا هم برای همه افراد مناسب نیست. بنابراین، به جای صحبت کردن در رابطه با گستره وسیعی از موضوعات، ببینید در چه زمینه‌ای تخصص دارید و در رابطه با آن صحبت کنید. تمرکز خود را روی موضوع مورد علاقه مخاطب خود قرار دهید و سعی داشته باشید آن‌ها را در ابتدا جذب کنید. بعد از جذب مخاطب مورد نظر می‌توانید به موضوعات گسترده‌تری هم بپردازید.

نکات ساخت پادکست

نحوه مناسب سازی اتاق برای ساخت پادکست

تا اینجا به خوبی می‌دانید که پادکست چیست و برای ساخت آن باید چه نکاتی را رعایت کنید. آن‌چه که در ادامه اهمیت پیدا می‌کند این است که فضای مناسبی را برای ساخت پادکست در نظر بگیرید و آن را به استودیوی ضبط خود تبدیل کنید. در ادامه مراحلی را برای تهیه یک استودیو ضبط بیان می‌کنیم. به طور معمول تصور می‌شود که برای تهیه یک استودیو ضبط باید هزینه زیادی را صرف کرد. البته این مورد برای ضبط آلبوم‌های موسیقی صحت دارد اما برای ساخت پادکست نیاز به صرف هزینه‌های گزاف نیست.

برای این‌که کیفیت صدای ضبط شده را افزایش دهید باید به طور کلی ۲ موضوع را در نظر بگیرید:

  • «عایق‌کاری صدا» (Soundproofing): محدود کردن و متوقف کردن منابع خارجی صدا یعنی صداهایی که از بیرون استودیو به گوش می‌رسد.
  • «آکوستیک‌کاری صدا» (Acoustical Treatment): کنترل بازتاب‌های حاصل از صدای داخل استودیو

به طور قطع برای عایق‌کاری صدا نیاز به هزینه‌های زیادی است چراکه باید با استفاده از پشم‌سنگ بویژه در سقف و استفاده از تخته‌های MDF بویژه در دیوارها، محیط را از صداهای خارجی مصون کرد. با این وجود اگر می‌خواهید هزینه زیادی را صرف نکنید. تهیه یک اتاق در زیرزمین تا حد قابل قبولی این مشکل را جبران می‌کند. توجه داشته باشید که استفاده از فوم‌های شانه تخم‌مرغی یا موارد مشابه فقط برای حالت دوم یعنی کنترل داخلی صدا کاربرد دارد.

با این وجود اگر توانایی تهیه یک اتاق برای عایق‌کاری صدا را ندارید، با استفاده از یک یا دو لایه موکت در کف و دیوارها، تا حد قابل قبولی این مشکل برطرف می‌شود. حتی می‌توانید در داخل اتاق، یک اتاقک کوچکتر یا به اصطلاح باکس ضبط صدا ایجاد کنید تا عایق‌کاری را از بیرون و داخل برای آن انجام دهید که البته این مورد هزینه کمتری نسبت به پشم‌سنگ دارد اما هزینه چنین کاری هم زیاد است. به طور کلی نکات زیر را برای اتاق استودیو (Dead Room) باید در نظر داشته باشید.

  • اتاق‌های بزرگ با سقف بلند، عملکرد بهتری دارند چراکه چگالی انرژی صوت در فواصل طولانی کمتر می‌شود.
  • کف اتاق بهتر است از سیمان تهیه شده باشد.
  • دیوارهای آجری و سیمانی گزینه‌های مناسبی هستند.
  • پنجره‌ها باید توسط پرده‌های ضخیم پوشانده شوند.

فرض می‌کنیم که در هر صورت اتاق مناسبی را تهیه کرده‌اید که از بیرون صدایی به داخل نفوذ نمی‌کند یا این‌که میزان صدای ورودی به شدت پایین باشد. در مرحله بعد داخل اتاق را آماده‌سازی می‌کنیم. برای این کار باید با نحوه عملکرد امواج صوتی در فضای استودیو آشنا باشید.

ضبط پادکست

نحوه عملکرد امواج صوتی در محیط استودیو

به طور کلی، موج صدا در سه حالت زیر داخل استودیو رفتار می‌کند.

  • «بازتاب» (Reflection):‌ این حالت توسط گوشه‌های اتاق، اتصال دیوارها با فضایی بزرگ و یکپارچه مانند پنجره‌ها، کاشی‌ها یا خود دیوارها بوجود می‌آید. برای کاهش «طنین صدا»‌ (Reverb) باید این موضوع را کنترل کنیم.
  • «جذب» (Absorption): جذب از طریق لباس‌ها، کمدها و مبل‌ها صورت می‌گیرد. برای جذب معمولا بر روی این سطوح از پوشش ضخیم پارچه‌ای کمک می‌گیرند.
  • «انتشار» (Diffusion): به پخش صدا در تمامی جهت‌ها می‌گویند.

در تصویر زیر می‌توانید نمونه‌ای از یک استودیو آکوستیک را مشاهده کنید. این استودیو علاوه بر ضبط پادکست حتی برای ضبط آلبوم موسیقی نیز کاربرد دارد.

ساخت استودیو

برای این‌که فرکانس‌های بالا جذب شود، از موادی متخلخل مانند فوم‌های شانه تخم مرغی استفاده می‌کنیم. البته توجه داشته باشید که این فوم‌ها به شدت اشتعال‌پذیر هستند و بهتر است پوششی از رنگ‌های نسوز را برای آن‌ها در نظر بگیرید. هرقدر دانسیته فوم‌ها بیشتر باشد یا به عبارت ساده‌تر، فوم‌های ضخیم‌تری داشته باشیم، نتیجه بهتری نیز کسب خواهیم کرد.

به طور معمول این فوم‌ها با قطر (اندازه قله) ۳ سانتی‌متر عرضه می‌شوند. با این وجود، فوم‌هایی با قطر ۱۰ سانتیمتر، بسته به زاویه برخورد صوت به فوم، فرکانس‌هایی از ۲۰۰ تا ۸۰۰ مگاهرتز را جذب می‌کنند. البته توجه داشته باشید که فوم با قطر ۳ سانتی‌متر برای ساخت پادکست کفایت می‌کند.

همانند تصویر بالا، بین پنل‌های آکوستیک فاصله‌ای را در نظر بگیرید. این کار به پخش شدن (Diffusion) صدا در داخل اتاق کمک می‌کند. نیازی نیست که کل فضا را از فوم پر کنید. چنین کاری فقط فعالیت در محیط و ضبط صدا را دشوار می‌کند.

سایر جاذب‌های فرکانس‌های بالا شامل بالش، پتو، فرش و موکت هستند که بهتر است با پوششی از پارچه ضخیم پوشیده شوند. بنابراین نیازی نیست که از حتما از تجهیزات گران‌قیمت استفاده کنید. بسته به بودجه خود می‌توانید تجهیزات مختلفی را بکار بگیرید.

زمانی که از اسپیکرهای مانیتورینگ استفاده می‌کنید، جاذب‌های صدا را به گونه‌ای قرار دهید که اگر به جای جاذب، یک آینه قرار بگیرد، در داخل آینه بتوانید اسپیکر مانیتورینگ را مشاهده کنید. به بیان ساده‌تر، جاذب‌ها را در تصویر آینه‌ای اسپیکرهای مانیتورینگ قرار دهید. به طور مشابه بهتر است از ایزولاتور میکروفون نیز برای صدای مجری (میزبان) بهره بگیرید. همچنین، از جاذب‌ها به صورت آویزهای سقفی بین اسپیکر مانیتورینگ و میز میکس استفاده کنید.

دیفیوزر

برای جذب فرکانس‌های پایین (Base) نیز می‌توانید از «باس ترپ» (Base Trap) کمک بگیرید. علاوه بر این، استفاده از پنل‌های چوبی نقش بسیاری در جذب فرکانس‌های پایین دارند. همچنین اگر در داخل اتاق، کمد‌های دیواری یا دراور با کشو دارید، می‌توانید آن‌ها را باز کنید و در داخل آن‌ها تعدادی کتاب با فاصله از دیوار قرار دهید. البته این کار برای استودیوهایی است که از سازهای باس استفاده می‌کنند. بنابراین برای ساخت پادکست نیازی به آن‌ها نخواهید داشت مگر اینکه به طور مثال بخواهید در پادکست خود، صدای یک گیتار باس را نیز بررسی کنید.

نکات تکمیلی برای استودیو بهتر

به طور ایده‌آل، مقدار نویز در یک استودیو باید بین ۲۳ تا ۲۸ دسی‌بل باشد. برای این‌که نویز کمی به هنگام ضبط صدا داشته باشید، رعایت نکات زیر پیشنهاد می‌شود.

  • بهتر است استودیی در زیر زمین تهیه کنید چراکه به طور طبیعی، زمین از ورود صداهای مزاحم جلوگیری می‌کند. با این وجود، سیستم‌های تهیه مطبوع نویز به همراه دارند.
  • تلفن، لوازم منزل مانند یخچال و تلویزیون را به هنگام ضبط خاموش کنید. در صورت امکان، تهویه مطبوع نیز خاموش باشد.
  • زمانی که خودروهای امدادی یا موتورسیکلت‌ها عبور می‌کنند، برای لحظاتی سکوت کنید تا بعدا به هنگام ویرایش صدا آن‌ها را قطع کنید.
  • پنجره‌ها را ببندید و آن‌ها را با پوشش‌های ضخیم بپوشانید.
  • درها را ببندید و آن‌ها را با حوله بپوشانید.
  • حتما برای سقف از لایه‌های چوبی یا جاذب استفاده کنید.

راهنمای خرید تجهیزات برای ساخت پادکست

اگر این مطلب را تا اینجا دنبال کرده باشید، به خوبی می‌دانید که پادکست چیست و برای ساخت آن به چه تجهیزاتی نیاز داریم. در ادامه، این تجهیزات را بر اساس بازار ایران بررسی می‌کنیم و گزینه‌های مختلفی شامل تجهیزات ارزان‌قیمت تا گران‌قیمت را معرفی می‌کنیم.

میکروفون مناسب

برای خرید میکروفون مناسب گزینه‌های زیر پیشنهاد می‌شوند. در این پیشنهادات سعی شده است که کالاهای موجود در بازار ایران معرفی شوند و قیمت‌های مختلف را نیز پوشش دهند.

میکروفون USB

میکروفون‌های USB را می‌توانید به راحتی به لپ‌تاپ خود متصل کنید بدون این‌که نیاز به کارت صدا داشته باشید. از نمونه‌های مناسب این میکروفون‌ها می‌توان به میکروفون «AKG Lyra USB Microphone» اشاره کرد که قیمتی در حدود ۱۹۰ دلار دارد. میکروفون «Audio-Technica» مدل «AT2020USB» نیز از جمله میکروفون‌های با کیفیت به شمار می‌آید که قیمتی در حدود ۱۳۰ دلار دارد. همچنین میکروفون «Fifine K670» با قیمت ۴۰ دلار نیز گزینه بسیار مناسبی به شمار می‌آید.

میکروفون ساخت پادکست

هدست‌های بازی

هدست‌های بازی، میکروفون و هدفون را همزمان برای شما فراهم می‌کنند. کیفیت اجزای بکار رفته در این هدست‌ها بسیار مهم است. از جمله هدست‌های مناسب می‌توان به هدست بازی «LOGITECH PRO X GAMING HEADSET» اشاره کرد که قیمتی در حدود ۹۰ دلار دارد.

هدست ساخت پادکست

میکروفون دینامیک

از آن‌جایی که به طور معمول، میکروفون‌های دینامیک، صدای برگشتی را دریافت نمی‌کنند و نویز کمتری دارند، گزینه مناسبی برای ساخت پادکست به شمار می‌آیند. از جمله این میکروفون‌ها می‌توان به میکروفون دینامیک «Shure SM7B» اشاره کرد. این میکروفون از جمله میکروفون‌های گران‌قیمت به شمار می‌آید که قیمتی در حدود ۴۰۰ دلار دارد.

میکروفون ساخت پادکست
میکروفون Shure SM7B

میکروفون کاندنسر

اگر استودیو بسیار مناسبی با کمترین نویز تهیه کرده‌اید و به دنبال صدا با بالاترین کیفیت هستید، میکروفون‌های کاندنسر گزینه مناسبی هستند. از نمونه‌های این میکروفون‌ها می‌توان به میکروفون «MXL 990» اشاره کرد که قیمتی در حدود ۹۰ دلار دارد.

میکروفون ساخت پادکست

میکروفون یقه‌ای

میکروفون‌های یقه‌ای بویژه در مصاحبه‌ها یا مکان‌های خارجی با نویز بالا کاربرد دارند. کیفیت صدای این میکروفون‌ها نسبت به سایر میکروفون‌ها - حتی در نمونه‌های گران‌قیمت - قدری پایین‌تر است اما به خوبی نویز محیط‌های پر سروصدا را حذف می‌کنند. از نمونه‌های گران‌قیمت این میکروفون‌ها می‌توان به میکروفون یقه‌ای بی‌سیم «Rode Wireless Go» با قیمتی در حدود ۲۱۰ دلار اشاره کرد.

میکروفون ساخت پادکست

همچنین، اگر نمی‌توانید از میکروفون‌های گران‌قیمت استفاده کنید و حتی میکروفون تلفن همراه شما نیز کیفیت مناسبی ندارد، بهترین و ارزان‌ترین گزینه، استفاده از میکروفون «BOYA BY-M1» با قیمتی کمتر از ۲۰ دلار است.

میکروفون ساخت پادکست

میکروفون ریبون

از جمله میکروفون‌های بسیار کاربردی اما گران‌قیمت در ساخت پادکست میکروفون‌های «ریبون» (Ribbon) هستند. البته این میکروفون‌ها را می‌توان در دسته میکروفون‌های دینامیک قرار داد. نمونه‌ای از میکروفون ریبون رای ساخت پادکست را می‌توان میکروفون «Audio-Technica AT4081» با قیمت حدودی ۷۰۰ دلار نام برد.

میکروفون ساخت پادکست

دستگاه‌های ضبط صدا

استفاده از دستگاه‌ها ضبط صدا می‌تواند هزینه‌های ساخت پادکست را به شدت کاهش دهد چراکه در تمامی آن‌ها یک میکروفون با کیفیت وجود دارد و بسته به مدل‌های مختلف آن، ورودی‌های مختلفی نیز برای اتصال سایر میکروفون‌ها وجود دارد.

از جمله شرکت‌های معتبر در تولید این ضبط‌کننده‌های صدا، شرکت «Zoom» است که به طور مثال مدل «H1n» از این شرکت می‌توانید تمامی امکانات یک دستگاه ضبط صدای با کیفیت را به همراه داشته باشد که قیمتی در حدود 120 دلار دارد. گزینه‌های گران‌قیمت مانند سری «H8» نیز علاوه بر میکروفون، به عنوان یک کارت صدا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و قیمتی در حدود ۴۰۰ دلار دارد.

رکوردر پادکست چیست

استفاده از میکروفون موبایل برای ساخت پادکست

اگر با توجه به موارد گفته شده همچنان امکان تهیه این تجهیزات را ندارید جای هیچ نگرانی نیست چراکه میکروفون‌های موبایل در نسل جدید همگی دارای امکان حذف نویز هستند و کیفیت مناسبی نیز دارند. به این ترتیب می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.

استفاده از امکان VoLTE برای ضبط مصاحبه‌ها

در شرایطی که بخواهید مصاحبه‌ای از راه دور داشته باشید، استفاده از اپلیکیشن‌هایی مانند «Zoom» یا «Skype» پیشنهاد می‌شود. با این وجود این امکان وجود دارد که در گوشی‌های اندروید و آیفون، امکان «Voice Over LTE | VoLTE» را فعال کنید تا ضبط صدایی با کیفیت داشته باشید. به این ترتیب، مکالمه را نیز می‌توانید با استفاده از برنامه‌های مختلف ضبط کنید. البته امکان ضبط مکالمات در اندروید نسخه ۱۰ به طور پیش‌فرض فعال است.

نحوه فعال کردن VoLTE در اندروید

با استفاده از مسیر «Setting > Connection > Mobile Networks > VoLTE calls» این امکان را در تلفن همراه خود فعال کنید. البته در اپراتورهای مختلف تلفن همراه، یک کد USSD نیز باید استفاده کنید تا این امکان توسط اپراتور برای شما فعال شود.

نحوه فعالسازی VoLTE در اندروید

نحوه فعال کردن VoLTE در iOS

نحوه فعال کردن این امکان در گوشی‌های اپل بسته به نسخه سیستم عامل قدری متفاوت است که در تصویر زیر به آن پرداخته شده است.

فعال‌سازی volte در iOS (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

معرفی فیلم آموزش ویرایش فایل های صوتی با Adobe Audition

همانطور که گفته شد، آشنایی با یک نرم‌افزار ویرایش فایل صوتی برای ساخت پادکست اهمیت بسیاری دارد. به همین  فرادرس دوره‌ای ۴ ساعت و ۲۷ دقیقه‌ای را در ۵ درس تهیه کرده‌ است که به توضیح دروس آن می‌پردازیم. در درس اول با محیط نرم‌افزار و پنل‌های مختلف آن آشنا خواهیم شد.

در درس دوم با واژه‌های مهم در صوت آشنای می‌شویم از جمله مباحث مهم آن می‌توان به «نرخ نمونه‌برداری» (Sample Rate) و «عمق بیت» (Bit Depth) اشاره کرد. در درس سوم نحوه اضافه کردن فیلترهای مختلف و حذف نویز را یاد می‌‌گیریم. در درس چهارم، کار محیط «Multi-track» آموزش داده می‌شود و درس آخر نیز کار با فایل ویدیویی و محیط سراند مورد بررسی قرار می‌‌گیرد.

تاریخچه کوتاهی از پادکست

در انتها سعی می‌کنیم تاریخچه کوتاهی از پادکست را ارائه کنیم چراکه این تاریخچه ممکن است برای بسیاری از افراد در ابتدای راه جالب باشد. همانطور که چه در ایران و چه در سایر کشورها، رادیو قبل از تلویزیون وارد منازل شد، پادکست نیز پیش از آغاز به کار سایت‌های ویدیویی مانند یوتیوب، شروع به کار کرد. ساخت پادکست و برنامه رادیویی از جنبه‌های بسیاری به یکدیگر شبیه هستند اما ساخت پادکست از فناوری‌های جدیدتری بهره می‌گیرد. در دهه ۹۰ میلادی، تهیه فایل‌های صوتی رواج داشت اما قدرت آن در ابتدای قرن ۲۱ و با ظهور پخش‌کننده‌های mp3 مشخص شد و در سال ۲۰۰۳ بود که ساخت پادکست به معنای واقعی آغاز شد. از آن‌جایی که در آن زمان برای تولید و پخش فایل‌های صوتی به دانش فنی زیادی نیاز بود، طولی نکشید که خدماتی برای ضبط و آپلود ساده‌تر فایل‌های صوتی شکل گرفتند.

در بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ با پیشرفت‌های صورت گرفته در خوراک RSS، اهمیت پادکست‌ها نیز بیشتر شدند اما در سال ۲۰۰۵ بود که آیتیونز، پادکست‌ها را در فروشگاه خود قرار داد و از این زمان به بعد، پادکست شکل دیگری به خود گرفت. در ادامه، به تجهیزات مورد نیاز برای ساخت پادکست می‌پردازیم.

ترس از ساخت پادکست

افراد برای شروع ساخت پادکست همواره با مشکلات و سوالاتی روبرو هستند. به طور مثال هیچ‌گاه صدای خود را دوست ندارند و برای همین پادکستی هم تولید نمی‌کنند. برخی از افراد نیز تصور می‌کنند برای ضبط به دانش وسیعی در زمینه صدابرداری نیاز دارند و گمان می‌کنند برای تهیه تجهیزات صدابرداری باید هزینه‌های زیادی بپردازند. برخی نیز به کلی توانایی صحبت در برابر جمع را ندارند. اما برای ساخت پادکست باید این ترس‌ها را کنار گذاشت و به شکلی اصولی ساخت پادکست را با حداقل هزینه شروع کرد.

بر اساس رای ۱۱۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
bufferbloggingPractical Recording Techniques: The Step- by- Step Approach to Professional Audio Recording
۲۰ دیدگاه برای «ساخت پادکست | آموزش کامل و رایگان، از صفر تا صد»

بنام خدا
با سلام ، برای آشنایی اولیه بسار خوب و کار بردی بود با تشکر

بسیار بسیار عالی واقعا خسته نباشید

سپاس از زحمات و مطالب خوب شما

سلام خیلی ممنون بسیار عالی بود و کامل

با سلام؛

خوشحالیم که مطالعه مطلب برای شما مفید بوده است.

با تشکر از همراهی شما با مجله فرادرس

ممنون از توضیحاتتون عالی بود

عالی عالی ممنون

‌واقعا صفر تا صد که گفتید درست و کامل بود خسته نباشید

سلام
بسیار عالی بود
یکی از دوستان جمله جالبی نوشتند…من هم می نویسم(ممنون از سخاوت شما)درود

با سلام؛

خوشحالیم که مطالعه مطلب برای شما مفید بوده است.

با تشکر از همراهی شما با مجله فرادرس

با سلام و درود مطالب عالی و کا بردی بود
امکان اموزش اختصاصی هست؟

با سلام و درود مطالب عالی و کا بردی بود
ضمنا ایا امکان داره همه مطالب را مجددا و حرفه ای از شما بصورت اختصاصی و هزینه ای اموزش بگیرم چون میخوام پادکست بسازم

سلام من پادکست ساخته ام کجا باید بخش کنم
لطفا چند سایت معرفی کنید با تشکر

سلام نرم افزار
anchor
به نرم افزار
spotify
متصل است که این نرم افزار برای ایران تحریم است نه فیلتر و امکان استفاده از ش نیست راه حل اش چیه ؟

بخش
money
نرم افزار
anchor
راهم توضیح دهید .

به امید خدا

سلام ممنون از سخاوتی که داشتید … مطالب کاربردی و مفیدی بود اما دوست داشتم که نرم افزارهای بهتری را معرفب می کردید همچنین راه های ضبط خانگی را هم می گفتید… ممنون از شما و گرووه عالی شما

ممنون عالی بود

بسیار عالی و جامع بود. متشکرم?

خیلی خیلی ممنون
کاملا جامع و کامل توضیح دادین

با سلام؛

خرسندیم از این‌که مطالعه مطلب برای شما مفیده بوده است.

با تشکر از همراهی شما با مجله فرادرس

lممنون مفید بود

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *