چگونه یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنیم؟ — راهنمای کاربردی

۳۰۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۷ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۵ دقیقه
چگونه یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنیم؟ — راهنمای کاربردی

ظهور «فناوری اطلاعات» (Information Technology)، انقلابی نو را برای بخش‌های مختلف جامعه بشری، از جمله صنایع و کسب‌و‌کارها رقم زده است. پیدایش اینترنت موجب شد تجارت‌های جدیدی شکل بگیرند که پیش از آن نه تنها وجود نداشتند، بلکه هیچ کس فکر نمی‌کرد روزی کسی (و حتی خودشان) به استفاده از این تجارت‌های بر پایه اینترنت روی بیاورد. فراگیر شدن اینترنت و کسب‌و‌کارهای بر پایه آن، موجب اشتغال‌زایی برای جمعیت زیادی از افراد شد و مشاغل خلاقانه‌ای را ایجاد کرد که رنگ و بوی تازه‌ای به فضای کسب درآمد بخشیدند.

در مطلب «روش های کسب درآمد از وبسایت و وبلاگ»، ده راهکار کسب درآمد از اینترنت بوسیله سرویس‌های محتوا محور مورد بررسی قرار گرفت. از جمله روش‌های مطرح شده در مطلب مذکور می‌توان به «بازاریابی معارفه‌ای» (Affiliate Marketing)، «پرداخت به ازای کلیک» (Pay-per-click | PPC)، فروش فضای تبلیغاتی و فروش کالا و خدمات با راه‌اندازی یک وب‌سایت «تجارت الکترونیک» (E-commerce) اشاره کرد. تجارت الکترونیک، به خرید و فروش محصولات در اینترنت گفته می‌شود.

قطعا با وجود تعداد بسیار زیاد فروشگاه‌های اینترنتی که فروش کالا و خدمات گوناگون می‌پردازند و با توجه به تنوع محصولاتی که دارند، اغلب افراد دستکم یکبار به چنین مغازه‌هایی در کوچه و خیابان‌های اینترنت برخورده‌اند و چه بسا کالا یا خدماتی را نیز از آن‌ها خریداری کرده باشند. اما پرسش‌هایی که ممکن است ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده باشد، از این قرار هستند:

آیا من هم می‌توانم یک فروشگاه اینترنتی داشته باشم؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، چگونه باید مقدمات کار را فراهم و فروشگاه خود را در اینترنت بنا کنم؟

هدف از این مطلب، پاسخ دادن به این پرسش‌ها و کمک به افراد برای راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین به منظور کسب درآمد از اینترنت است. در اینجا، صفر تا صد مراحلی که فرد برای بنا نهادن یک فروشگاه اینترنتی باید طی کند، به صورت گام به گام مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

گام اول: چه کالا یا خدماتی برای عرضه دارم؟

علاقمندان به کسب درآمد اینترنتی از طریق راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین، ابتدا باید این سوال را از خودشان بپرسند که «من چه کالا یا خدماتی را برای به فروش رساندن دارم؟». برای پاسخ به این پرسش، باید کمی خلاقانه و خارج از چارچوب‌ها فکر کرد.

شما الزاما نباید یک وارد کننده لباس یا کفش باشید که قصد دارد محصولات خود را در اینترنت بفروشد. بلکه می‌توانید صنایع دستی که خودتان و یا حتی دیگر آشنایانتان ساخته‌اید، شیرینی‌ها و دسرهایی که در آشپزخانه منزلتان یا فروشگاهی که در آن مشغول به کار هستید آماده می‌کنید، بلیط مراسم‌های گوناگون و یا حتی زمان خود برای ارائه مشاوره در زمینه‌ای که در آن متخصص هستید را بفروشید.

فروشگاه آنلاین

پس بهتر است اگر قصد راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی را دارید، هم‌اکنون کاغذ و قلم برداشته و کالاها یا خدماتی را که توانایی عرضه آن‌ها را دارید بنویسید. البته، افرادی که در حال حاضر دارای فروشگاه واقعی و نه در دنیای مجازی هستند، شاید کمی ساده‌تر بتوانند به این سوال پاسخ دهند و در واقع از فروشگاه آنلاین خود برای فروش محصولاتی که در مغازه فیزیکی خود دارند استفاده کنند.

گام دوم: آیا کالا/سرویس من ارزش راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی را دارد؟

افراد چه بخواهند کالا/سرویس خود را در اینترنت به فروش برسانند و چه بخواهند کسب‌و‌کاری را در جهان واقعی راه‌اندازی کنند، ابتدا باید به این پرسش پاسخ بدهند که آیا کالا/سرویس مد نظر من ارزش راه‌اندازی یک فروشگاه را دارد؟ تصورات اشتباهی در میان بخشی از افراد وجود دارد مبنی بر اینکه «اگر مشتری کالا/سرویسی را دوست داشته باشد بهای آن را پرداخت می‌کند و یا، اگر هزینه زیادی برای تبلیغات و معرفی محصول (چه فیزیکی و چه خدماتی) خودم داشته باشم قطعا مشتری خواهم داشت».

اما حقیقت چیز دیگری است. برای اینکه یک کالا یا خدمات به فروش برسد، یا باید نیازی از مشتری را که در حال حاضر وجود دارد رفع کند و یا باید نیازی را در آن‌ها ایجاد کند و سپس به آن نیاز پاسخ دهد. بنابراین باید گفت، هرگاه راهکاری ارائه شود که نیازی از مشتری را برطرف کند، ارزشی برای مشتری خلق شده است. اگر کالا/خدمت مورد نظر شما نتواند این ارزش را خلق کند، انجام فعالیت در آن زمینه سودی نخواهد داشت. اما اگر پاسخ فرد به پرسش «آیا کالا/سرویس من ارزش راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی را دارد؟» مثبت بود، وارد فاز پاسخگویی به پرسش دیگری می‌شود «آیا رقبای دیگری نیز وجود دارند که کالا/سرویس مشابهی عرضه کنند؟ آنچه در فروشگاه من عرضه می‌شود چه مزیت رقابتی نسبت به آن‌ها دارد و چرا مشتریان باید به جای خرید از رقیب به فروشگاه من مراجعه کنند؟».

فروش آنلاین محصولات

عرضه کالاها و خدمات بدیع و ارزشمند، اغلب بسیار سودآور است، اما اگر محصولی که فرد عرضه می‌کند ذاتا نو نباشد، باید مزیت رقابتی خود را بسنجد و در واقع اطمینان حاصل کند که نسبت به رقبا ارزش بیشتری را در اختیار مشتری قرار می‌دهد. اگر فرد از کلیه ابعاد «ارزش پیشنهادی» (Value Proposition) محصول خود اطمینان حاصل کرد، باید وارد فاز قیمت‌گذاری شود. یعنی با سنجیدن بازار، قیمت‌های رقبا، هزینه تمام شده کالا/سرویس و در نظر گرفتن سود، فرآیند قیمت‌گذاری را انجام دهد.

گام سوم: کالا/سرویس ارزشمندی دارم که قیمت‌گذاری شده، اکنون چه کار کنم؟

برای راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین به منظور فروش کالا/سرویس در آن، باید یازده مرحله اساسی را طی کرد. در ادامه هر یک از این موارد تشریح شده‌اند.

۱. بررسی سامانه‌های مدیریت محتوای مناسب برای راه‌اندازی فروشگاه

«سامانه مدیریت محتوا» (Content Management System | CMS)، نرم‌افزاری است که ساخت و ویرایش محتوای دیجیتال را مدیریت می‌کند. در واقع، با بهره‌گیری از این نرم‌افزار، می‌توان بدون نیاز به داشتن دانش تخصصی در حوزه برنامه‌نویسی صفحات وب را ساخت، محتوا در آن قرار دارد، محتوا را منتشر کرد و بسیاری از دیگر وظایف را به سادگی و با بهره‌گیری از یک محیط کاربری کاملا گرافیکی انجام داد. در زمینه ساخت فروشگاه آنلاین، CMS‌های متعددی وجود دارند، اما حقیقت آن است که همه گزینه‌ها برای همه کسب‌و‌کارها مناسب نیستند. در اینجا است که لزوم انجام نیازسنجی و ارزیابی گزینه‌های موجود بر اساس نتایج حاصل از آن مطرح می‌شوند.

۲. نیازسنجی و ارزیابی گزینه‌های موجود بر اساس نتایج حاصل از آن

نکات زیر را باید برای انتخاب CMS مناسب برای یک کار خاص در نظر داشت و کلیه گزینه‌های روی میز را با توجه به آن‌ها سنجید.

  • مقایسه اندازه کسب‌و‌کار کاربر (کوچک، متوسط، بزرگ و بسیار بزرگ) و نوعی از کسب‌و‌کار که CMS برای پاسخگویی به نیاز آن‌ها راه‌اندازی شده.
  • مقایسه نوع محصولی که قصد فروش آن وجود دارد (کالا یا خدمات) و نوع محصولی که CMS برای فروش آن طراحی شده (برخی از CMS‌ها برای فروش محصولات دیجیتال و یا کالاهای فیزیکی پیاده‌سازی نشده‌اند)
  • امنیت CMS
  • مشاهده نمونه فروشگاه‌های راه‌اندازی شده با هر CMS. همچنین می‌توان با استفاده از این وب‌سایت (+) نیز بررسی کرد که سایت دیگر فروشگاه‌ها (به ویژه فروشگاه‌های رقبا) با چه CMS راه‌اندازی شده است.
  • وجود قالب‌های رایگان یا پولی متنوع برای آن CMS، در صورتی که تمایلی به صرف زمان و هزینه برای نوشتن یک قالب از پایه وجود نداشته باشد، این مورد نیز یک مساله مهم محسوب می‌شود.
  • قیمت CMS
  • قابلیت‌های هر CMS و تناسب آن با نیاز کاربر، به ویژه هنگامی که یک ویژگی خاص مورد نیاز کاربر است که تنها در برخی از CMS‌ها وجود دارد.
  • سهولت استفاده از CMS
  • قابل توسعه بودن CMS به ویژه برای کسب‌و‌کارهایی که احتمال توسعه آن‌ها می‌رود یا گمانه زنی می‌شود که به یکباره رشدی انفجاری را تجربه کنند.

۳. گزینش و راه‌اندازی یک گزینه

بر اساس نتایج حاصل شده از نیازسنجی و ارزیابی گزینه‌ها، موردی که بیشترین تناسب را با نیاز و خواست فرد داشته باید انتخاب شود.

۴. دریافت نام دامنه برای فروشگاه

روش پرداخت اینترنتی

نام دامنه (Domain Name)، در واقع نام مورد استفاده برای دستیابی به یک وب‌سایت است. به‌طور کلی یک آدرس اینترنتی، از دو بخش دامنه و پسوند تشکیل می‌شود. نام دامنه نامی است که فرد برای کسب‌و‌کار خود برگزیده و پسوند متناسب با نیاز می‌تواند com. (برای وب‌سایت‌های تجاری)، org. (برای وب‌سایت سازمان‌ها)، ir. (دامنه کشور ایران) و برخی دیگر موارد باشد. البته استفاده از یکی از سه گزینه بیان شده توصیه می‌شود.

۵. انتخاب قالب برای فروشگاه

قالب (رابط گرافیکی سایت که کاربر مشاهده می‌کند) باید متناسب با جنس کالا یا خدمات عرضه شده در فروشگاه باشد. برای مثال، فروشگاهی که داروهای گیاهی عرضه می‌کند نیاز به قالبی با حال و هوای مشابه دارد و انتخاب قالبی که برای فروش کالاهای دیجیتال یا تجهیزات الکترونیکی طراحی شده باشد برای آن مناسب نیست. ضمناً باید در نظر داشت که لازم است یک قالب تجربه کاربری مناسبی را برای مشتریان فراهم آورد و مثلاً بیش از اندازه شلوغ نباشد و سبب سردرگمی کاربران نشود.

۶. سفارشی‌سازی قالب

در صورت نیاز، می‌توان قالب را برای CMS‌ انتخابی ویرایش و سفارشی‌سازی کرد. گاه این کار با ابزارهای موجود در خود CMS توسط مالک فروشگاه امکان‌پذیر است و گاه نیاز به دانش برنامه‌نویسی فرانت‌اند دارد، که در این موارد می‌توانید از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

۷. افزودن محصولات

محصولات به همراه اطلاعات آن‌ها باید به طور دقیق و صحیح در فروشگاه وارد شوند. همچنین برای هر محصول باید تصاویر مناسبی در نظر گرفته شده باشد که آن را از همه‌ی زوایا برای کاربر قابل مشاهده کنند.

۸. راه‌اندازی و تنظیم روش پرداخت

روش پرداخت در فروشگاه‌های اینترنتی یکی از مسائل بسیار مهم است. برخی از فروشگاه‌ها از روش پرداخت اینترنتی استفاده می‌کنند و برخی دریافت وجه را هنگام تحویل کالا درب منزل فرد (برای کالاهای فیزیکی) انجام می‌دهند. انتخاب درگاه پرداخت مناسب و امن یکی از مهم‌ترین مسائلی است که یک فروشگاه اینترنتی باید به آن بپردازد. هیچ کس دوست ندارد اطلاعات حساب بانکی خود را در اختیار دیگر افراد قرار دهد و یا پس از انجام یک خرید اینترنتی، همه دارایی خود را طی یک کلاهبرداری آنلاین از دست بدهد.

روش پرداخت اینترنتی

این وظیفه سازنده فروشگاه است که درگاه‌های بانکی پرداخت مناسب را در فروشگاه خود قرار دهد و امنیت کاربرانش را تامین کند. نکته قابل توجه آن است که در معاملات اینترنتی مساله پرداخت وجه و ارسال کالا از جمله مهم‌ترین مباحث محسوب می‌شوند. تامین روش‌های پرداخت مناسب، گامی مهم در راستای جلب اعتماد مشتریان و حفظ آن‌ها است.

۹. تنظیم روش حمل و نقل

فروشگاه‌های آنلاینی که محصولات فیزیکی به فروش می‌رسانند، باید روش حمل و نقل کالا را برای تحویل‌های درون شهری، برون شهری و حتی برون مرزی به همراه هزینه‌های هر یک از آن‌ها تعیین کنند. روش‌های پرداخت، طیف وسیعی از تحویل پستی گرفته تا استفاده از انواع سرویس‌های پیک موتوری و دیگر موارد را شامل می‌شوند.

۱۰. انجام تنظیمات فروشگاه 

پیکربندی و تنظیم کردن موارد مربوط به زبان، واحد پول، منطقه زمانی، آدرس، نام فروشگاه، اطلاعات تماس، تنظیمات پرداخت شامل مالیات و دیگر موارد نه تنها به کاربرپسندتر شدن و سهولت استفاده از فروشگاه کمک می‌کند، بلکه نقش به سزایی نیز در جلب اعتماد او دارد.

۱۱. پیش‌نمایش، ارزیابی و انتشار فروشگاه

پس از انجام کلیه گام‌های بالا، می‌توان نسخه اولیه فروشگاه را ابتدا توسط جامعه محدودی از کاربران آزمود و سپس آن را به صورت رسمی منتشر کرد و در دسترس عموم قرار داد.

معرفی برخی از CMS‌های محبوب برای راه‌اندازی فروشگاه آنلاین

در ادامه برخی از پلاگین‌های فروشگاه‌ساز برای وردپرس و همچنین پلتفرم‌های اختصاصی ساخت فروشگاه معرفی شده‌اند.

پلاگین WooCommerce برای وردپرس

فروشگاه ساز رایگان

  • نسخه رایگان: دارد

ویژگی‌های برجسته:

  • سهولت استفاده
  • وجود افزونه‌های فراوان برای آن
  • قابلیت انتخاب از میان قالب‌های گوناگون موجود
  • امکان راه‌اندازی خبرنامه

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا است که در حالت عادی برای راه‌اندازی وبلاگ و یا سایت‌های خبری توسعه یافته است؛ اما برای این سیستم مدیریت محتوا پلاگین‌هایی نیز ارائه شده‌اند که با نصب ‌آن‌ها روی وردپرس می‌توان از آن برای راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین قدرتمند کمک گرفت.

WooCommerce (+) یکی از همین افزونه‌ها است که به صورت رایگان عرضه شده و امکان فروش محصولات را فراهم می‌کند. این پلاگین، کنترل کامل فروشگاه را در اختیار مالک و توسعه‌دهندگان آن قرار می‌دهد. WooCommerce، دسترسی به صدها افزونه رایگان و پولی وردپرس را امکان‌پذیر می‌سازد. در حال حاضر ٪۳۰ از فروشگاه‌های آنلاین از WooCommerce قدرت گرفته‌اند و این رقم بیشتر از سایر نمونه‌های مشابه است. با WooCommerce می‌توان محصولات فیزیکی و دیجیتال را در اشکال و ابعاد گوناگون به فروش رساند. در عین حال، امکان پیشنهاد دادن محصولات متنوع، پیکربندی‌های مختلف یک محصول و دانلود آنی را برای خریداران فراهم می‌کند. با افزونه‌های پولی طراحی شده برای این پلاگین، می‌توان قابلیت رزرو کردن، عضویت و دیگر موارد را نیز به فروشگاه افزود.

پلاگین MarketPress برای وردپرس

فروشگاه آنلاین

  • نسخه رایگان: دارد (کاملا رایگان است)

ویژگی‌های برجسته:

  • امکان فروش دانلودهای دیجیتال
  • قابلیت ارائه صورت حساب PDF
  • دکمه‌های به اشتراک‌گذاری در توییتر، فیس‌بوک و پینترست
  • تعریف کوپن و تخفیف
  • پیگیری انبار و هشدار بر اساس سفارشات و موجودی
  • قابلیت لینک‌دهی محصولات به یک لینک خارجی
  • نمایش دیگر محصولات مرتبط

MarketPress (+) یک پلاگین کاملا رایگان برای وردپرس است. با استفاده از این پلاگین می‌توان همه چیز، از دانلودهای دیجیتال گرفته تا محصولات فیزیکی را در اشکال و اندازه‌های گوناگون به فروش رساند. MarketPress تنها پلاگینی محسوب می‌شود که نسخه کامل آن به صورت کاملا رایگان در دسترس است (به ادعای سازنده) و نیازی به خرید صدها افزونه یا گواهی‌های خاص برای آن نیست. MarketPress قدرت چندین پلاگین را در یک محصول به صورت یکجا ارائه می‌کند.

پرستاشاپ (PrestaShop)

پرستاشاپ

  • نسخه رایگان: دارد.
  • نسخه پولی: ماهانه ۲۴.۹۰ دلار و سالانه - به ازای هر ماه - ۱۹.۹۰ دلار (٪۲۰ تخفیف)

ویژگی‌های برجسته:

  • فاقد محدودیت برای تعداد محصولات
  • فاقد محدودیت برای تعداد تصاویر
  • دارای بیش از ۶۰۰ ویژگی متنوع و کاربردی
  • قابلیت اکسپورت گرفتن از داده‌ها
  • تم‌های قابل سفارشی‌سازی
  • دارای نسخه موبایل
  • امکان ایجاد و مدیریت خبرنامه
  • پشتیبانی تمام وقت

«پرستاشاپ» (PrestaShop) (+)، نرم‌افزار «متن‌بازی» (Open Source) است که به صورت «فری‌میوم» عرضه می‌شود، یعنی پایه و هسته این نرم‌افزار به صورت رایگان در دسترس عموم قرار دارد ولی برای راه‌اندازی و دسترسی به اکثر قابلیت‌های جانبی آن، باید هزینه‌ای پرداخت شود. این نرم افزار در حال حاضر توسط بالغ بر ۲۷۰.۰۰۰ فروشگاه آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد و از ۶۰ زبان پشتیبانی می‌کند. پرستاشاپ گزینه مناسبی برای اغلب کسب‌و‌کارها در زمینه‌های گوناگون است.

مجنتو (Magento)

فروشگاه سازهای آنلاین

  • نسخه رایگان: نسخه Community Edition رایگان است.
  • نسخه پولی: هزینه پلاگین‌ها، ویژگی‌های مازاد و دیگر موارد به طور جداگانه دریافت می‌شود.

ویژگی‌های برجسته:

  • بخش‌بندی مشتریان و سفارشی‌سازی آن‌ها
  • مرحله‌بندی و پیش‌نمایش محتوا
  • خرید آنی
  • پشتیبانی از تجارت B2B
  • متن‌باز و قابل سفارشی‌سازی بودن
  • امنیت بسیار بالا
  • کارایی بسیار زیاد و مقیاس‌پذیری قابل توجه

«مجنتو» (Magento) (+) یک پلتفرم تجارت الکترونیکی متن‌باز است. قالب‌ها، افزونه‌ها و ویژگی‌های بسیاری برای این پلتفرم فروشگاه آنلاین موجود هستند و البته نگفته نماند که پروژه‌‌های بسیار بزرگی در جهان بر مبنای آن پایه‌ریزی شده‌اند. اگر فکر می‌کنید که کسب و کار یا فروشگاه آنلاین شما قرار است رشد قابل توجهی داشته باشد و سریع توسعه یابد شاید مجنتو یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما محسوب شود.

اوپن کارت (OpenCart)

فروشگاه ساز آنلاین

  • نسخه رایگان: دارد
  • نسخه پولی: خرید پلاگین‌ها و دیگر موارد با پرداخت هزینه امکان‌پذیر است.

ویژگی‌های برجسته:

  • متن‌باز و رایگان است.
  • مدیریت قدرتمند محصولات، مشتریان، سفارش‌ها، کدهای کوپن‌ها و دیگر موارد
  • گستره وسیع افزونه‌ها و قالب‌های موجود
  • تیم پشتیبانی مجرب و توانمند

«اوپن‌کارت» (OpenCart) (+)، یک سیستم مدیریت فروشگاه آنلاین است که از زبان‌ها و ارزهای گوناگون پشتیبانی می‌کند. این پلتفرم ساخت فروشگاه آنلاین، به صورت متن‌باز و رایگان در دسترس است. OpenCart یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های فروشگاه‌ساز به شمار می‌آید که بیش از ۱۳۰۰۰ ماژول و تم در marketplace آن موجود هستند.

Shopify

فروشگاه سازهای آنلاین

  • نسخه رایگان: نسخه آزمایشی به مدت ۱۴ روز رایگان است.
  • نسخه پایه‌ای: ۲۹ دلار
  • نسخه ویژه کسب‌و‌کارهای در حال توسعه: ۷۹ دلار
  • نسخه پیشرفته: ۲۹۹ دلار

ویژگی‌های برجسته:

  • تعداد محصول نامحدود
  • راه‌اندازی وبلاگ
  • ایجاد کدهای تخفیف
  • گواهینامه SSL رایگان
  • ایجاد کارت هدیه (در نسخه‌های کسب‌و‌کارهای در حال توسعه و پیشرفته)
  • پرینت برچسب حمل‌و‌نقل
  • تحلیل و بررسی کلاهبرداری یا فعالیت‌های مشکوک (روی پرداخت‌ها)

«شاپ‌فای» (Shopify) یک پلتفرم فروشگاه الکترونیکی است که در حال حاضر بیش از ۶۰۰.۰۰۰ فروشگاه از آن قدرت گرفته‌اند. سهولت استفاده و عدم نیاز به تسلط به برنامه‌نویسی برای کار با این پلتفرم، پشتیبانی ۲۴ ساعت در ۷ روز هفته و قابلیت سفارشی‌سازی بالا، تنها برخی از مزایای این فروشگاه‌ساز هستند. این گزینه را می‌توان یکی از مواردی دانست که راه‌اندازی فروشگاه با کمترین دانش فنی و بیشترین امکانات را میسر می‌سازد.

او‌اس‌کامرس (osCommerce)

فروشگاه ساز رایگان

  • نسخه رایگان: دارد.

ویژگی‌های برجسته: 

  • پلتفرم آزاد است.
  • بیش از ۸۸۳۳ افزونه رایگان برای افزودن قابلیت‌های مختلف به فروشگاه دارد.
  • کاربر دارای دسترسی کامل به جزئیات فروشگاه و داده‌های خود است.

«او‌اس‌کامرس» (osCommerce) (+)، پلتفرم آزادی (دارای گواهینامه GNU GPL) با بیش از ۸۸۳۳ افزونه رایگان، ۲۰۸۰۴ سایت، ۳۳۸۹۰۱ عضو و ۱.۶ میلیون پست در انجمن خود است. این پلتفرم روی هر وب سروری که PHP‌ و MySQL روی آن راه‌اندازی شده باشند قابل نصب و استفاده است و می‌توان آن را یکی از بهترین گزینه‌ها برای راه‌اندازی یک فروشگاه امن و کاربردی دانست.

VirtueMart

فروشگاه ساز رایگان

  • نسخه رایگان: دارد.

ویژگی‌های برجسته:

  • سهولت استفاده برای افراد تازه‌کار و کارشناسان
  • دارای هزاران ویژگی توکار
  • مدیریت آسان فروشگاه
  • ویژگی‌های سئو قدرتمند
  • ابزارهای تبلیغاتی و بازاریابی

VirtueMart (+) یک مولفه قدرتمند تجارت الکترونیکی برای «جوملا!» (!Joomla) است. این پلتفرم برای وب‌سایت‌های دارای ترافیک کم و متوسط گزینه بسیار خوبی به حساب می‌آید. در VirtueMart هیچ محدودیتی برای تعداد دسته‌ها و محصولات وجود ندارد و یک محصول می‌تواند هم‌زمان در بیش از یک دسته قرار بگیرد.

یک فروشگاه اینترنتی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

پیش از هر چیز در نظر داشته باشید که یک فروشگاه خوب باید یک رابط کاربری ساده، آسان و قدرتمند داشته باشد تا تجربه کاربری مناسبی را برای مراجعه کنندگان خود رقم بزند و از سردرگمی آن‌ها برای پیدا کردن یک محصول/سرویس جلوگیری به عمل آورد. همواره سعی کنید در فروشگاه آنلاین خود اطلاعات محصولات را به شکل دقیق وارد کنید و در ضمن لازم است از قبل حدس بزنید که حین مشاهده یک محصول توسط مشتریان چه سوالاتی ممکن است برای آن‌ها پیش بیاید و به این سوالات پاسخ مناسبی داده باشید.

تصاویر عاملی هستند که می‌توانند در جلب نظر مشتریان نسبت به یک محصول و رفع ابهام‌های آن‌ها بسیار اثرگذار باشند. پس سعی کنید برای محصولات خود چندین تصویر مناسب و با کیفیت تهیه کنید. دقت روی موجودی انبار نیز نکته‌ای است که بر تجربه کاربری مشتریان شما اثرگذاری بالایی دارد؛ هیچ کاربری دوست ندارد کالایی را سفارش دهد و پس از چند ساعت مطلع شود که آن کالا موجود نیست، پس همواره سعی کنید بدانید چه محصولاتی ناموجود هستند و کاربران نباید امکان خرید آن‌‌ها را داشته باشند.

تامین امنیت کاربران و اطلاعات آن‌ها با شما است، پس این مسئله را باید کاملاً جدی گرفت؛ در ایران داشتن «نماد اعتماد الکترونیکی» (enamad) برای فروشگاه‌های آنلاین یک الزام محسوب می‌شود. این نشان در واقع نوعی تأییدیه فروشگاه‌های اینترنتی است که توسط مرکزی با نام توسعه تجارت الکترونیک وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر می‌شود و تصدیقی برای امن بودن یک وب‌سایت به حساب می‌آید. برای آگاهی از نحوه دریافت «نماد اعتماد الکترونیکی» بد نیست سری به این صفحات (+ ، +) بزنید.

یک فروشگاه اینترنتی بهتر است برای مشتریان خود چندین روش پرداخت را در نظر گرفته باشد تا خرید به هر شکلی برای آن‌ها امکان‌پذیر باشد؛ پشتیبانی نیز مسئله مهمی است که نباید آن را نادیده گرفت، مسئولان یک فروشگاه آنلاین باید همواره و در همه مراحل چه قبل از فروش و چه پس از فروش پاسخگوی سوالات مشتریان خود باشند و اگر مشکلی برای آن‌ها پیش آمده به سرعت آن را رفع کنند؛ بی‌شک پشتیبانی قوی خود به تنهایی سبب بالا رفتن اعتماد و علاقه‌مندی کاربران نسبت به یک فروشگاه و افزایش محبوبیت آن خواهد شد.

در نهایت تحویل به موقع کالا با بسته‌بندی مناسب، موضوعی است که سبب می‌شود یک تجربه خرید کامل و رضایت مشتری جلب شود.

برای موفقیت یک فروشگاه اینترنتی چه باید کرد؟

بازاریابی یک فروشگاه اینترنتی یکی از مهم‌ترین ارکان برای رشد آن محسوب می‌شود. گفتنی است بازاریابی دیجیتالی این دست از خدمات اینترنتی به شیوه‌های بسیار متنوعی امکان‌پذیر است و ابعاد بسیار وسیعی دارد. برای مثال، شما می‌توانید با تهیه متون مناسب و درج آن‌ها در قالب رپورتاژ آگهی در سایت‌های محتوا محوری که فکر می‌کنید جامعه مخاطبین آن‌ها به محصولات و خدماتتان گرایش خواهند داشت، این افراد را از سرویسی که ارائه می‌کنید آگاه کرده و به این ترتیب مشتریان بیشتری به دست آورید.

حضور در شبکه‌های اجتماعی گوناگون، پیاده‌سازی استراتژی‌های خلاقانه برای جلب توجه مخاطبین در آن‌ها (مانند برگزاری مسابقات، ارائه پیشنهاد‌های فروش ویژه، تخفیف و ...) و همکاری با افراد تاثیر‌گذار در این شبکه‌ها نیز از جمله مواردی هستند که به رشد سریع یک فروشگاه کمک خواهند کرد.

سئو یا بهینه‌سازی محتوا و صفحات فروشگاه به منظور حضور قدرتمند‌تر در نتایج موتورهای جستجو نیز بسیار حائز اهمیت است. روزانه میلیون‌ها کاربر در موتورهای جستجوی گوگل، بینگ و غیره، اقدام به جست‌و‌جو پیرامون موضوعات مختلف می‌کنند؛ به یقین اگر بتوانید در صدر نتایج جستجوی کلید واژه‌هایی قرار بگیرید که به محصولات یا سرویس‌های فروشگاه شما مرتبط هستند، توسط قشر عظیمی دیده خواهید شد و هر یک از این افراد احتمالا یک مشتری بالقوه خواهند بود. به فرایند یافتن کلید واژه‌های مناسب، تولید محتوای بهینه از نظر موتورهای جستجو برای آن‌ها و بالا بردن ارزش صفحات حاوی این دست از محتوا در اصطلاح سئو (SEO) گفته می‌شود.

از جمله دیگر روش‌های موثر نیز، ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی در شبکه‌های تبلیغات کلیکی است. اگر محصول یا سرویس منحصر به فردی دارید، به دنبال برند‌سازی هستید، شرایط و یا پیشنهاد فروش ویژه‌ و خاصی را در نظر گرفته‌اید و موارد دیگری از این دست، بهره‌گیری از شبکه‌های نمایش تبلیغات کلیکی می‌تواند بسیار موثر باشد. این دست از شبکه‌ها، تبلیغات شما را روی سایت‌های مختلف و مرتبطی به شکل هوشمندانه به نمایش در می‌آورند و به این ترتیب خدماتی که ارائه می‌کنید را به جامعه مخاطبین هدفتان معرفی می‌کنند.

بازاریابی از طریق ایمیل، تجزیه و تحلیل ترافیک و «باز هدف‌گیری» (Retargeting) مشتریان بالقوه را هم نباید فراموش کرد و البته شاید بد نباشد در صورت رشد قابل توجه یک فروشگاه آنلاین از متخصصین در زمینه بازاریابی دیجیتال و همینطور سئو کمک بگیرید تا این رشد هدفمند‌تر و ادامه‌دار باشد.

نتیجه‌گیری

برای راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی ابتدا باید نوع خدمات/کالاهایی که قرار است در آن به فروش برسند مشخص و قیمت‌گذاری آن‌ها انجام شود. سپس، مراحل لازم برای ساخت یک فروشگاه اینترنتی طی شده و فرآیند بازاریابی فروشگاه انجام شود.

در این مطلب، سامانه‌های مدیریت محتوای گوناگونی برای ساخت فروشگاه آنلاین معرفی شدند که هر یک دارای مزایا و معایب خود هستند، اما پلاگین‌های وردپرس اغلب به دلیل سهولت استفاده و کم‌هزینه یا بدون هزینه بودن، گزینه اصلی بسیاری از افراد محسوب می‌شوند.

فروشگاه اینترنتی

تاکنون وب‌سایت‌های زیادی با استفاده از این پلاگین‌ها راه‌اندازی شده‌اند و یکی از دلایل اصلی محبوبیت آن‌ها عدم نیاز به برنامه‌نویسی و دیگر مهارت‌های تخصصی است. به افرادی که علاقمند به استفاده از این پلاگین‌ها هستند ولیکن با چگونگی ساخت وب‌سایت وردپرسی آشنایی ندارند، مطالعه مطالب زیر توصیه می‌شود:

برای مشاهده لیست کامل آموزش‌های وردپرس:

همچنین، برای آموزش‌های تخصصی‌تر در این حوزه می‌توان از آموزش‌های زیر استفاده کرد:

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

^^

بر اساس رای ۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
websitebuilderexpertecommerce-platformsمجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *