سئو کار چیست؟ – شرح وظایف و مهارت ها + منابع یادگیری

۹۳۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۵ دی ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۲۰ دقیقه
سئو کار چیست؟ – شرح وظایف و مهارت ها + منابع یادگیری

متخصص بهینه‌سازی موتور جستجو یا سئو کار یا به عبارت بهتر، کارشناس سئو، مسئولیت آزمودن، تحلیل و اعمال تغییرات گوناگون در یک وب‌سایت را برعهده دارد و تمام این کارها را با هدف بهینه کردن سایت در نگاه موتورهای جستجوی مختلف مانند گوگل انجام می‌دهد. در نتیجه این تلاش‌ها، هر وب‌سایتی می‌تواند در صفحه نتایج جستجوی این موتورها به رده‌بندی‌ بالاتر و بهتری دست پیدا کند. سئو کار در واقع تمام یا اکثر صفحات موجود در یک وب‌سایت را بهینه می‌کند تا اطمینان حاصل شود که هم نتایجی مطابق جستجوهای کاربران به دست می‌آید و هم تجربه کاربری بهبود می‌یابد. در نتیجه می‌توان منتظر افزایش ترافیک منتهی شده به سایت، به دست آمدن مشتریان بیشتر و آگاهی گسترده‌تر مخاطبان نسبت به برند بود.

فهرست مطالب این نوشته

به عبارت دیگر، یک سئو کار یا متخصص سئو هیچ تفاوتی از دیگر متخصصان حوزه دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی سنتی ندارد؛ او در غایی‌ترین حالت در تلاش است که میزان فروش شرکتی که برای آن کار می‌کند را افزایش دهد.

با بهره‌گیری از تکنیک تحقیق کلمات کلیدی و همین‌طور بهترین ابزارهای سئو مانند گوگل آنالیتیکس، سئو کار می‌تواند میزان نمایش یک وب‌سایت در موتور جستجوی گوگل را بالا ببرد و این اتفاق مزایای گوناگونی برای هر شرکتی دارد. برخی از این متخصصان نیز ممکن است همکاری نزدیکی با دیگر اعضای تیم بازاریابی داشته باشند تا به توسعه ایده‌ها و رویکردهای جدید برای مدیریت بهتر اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی و افزایش بازدید و انگیجمنت مشغول شوند. به مطالعه این مقاله ادامه دهید تا هر آنچه لازم است راجع به شغل سئو کار و مسئولیت‌های آن بدانید را به شما بگوییم. ضمنا در بخش‌های بعدی نیز از این خواهیم گفت که چطور شما نیز می‌توانید تبدیل به یک سئو کار شوید.

مسئولیت‌های یک سئو کار چیست؟

سئو کار چیست

مسئولیت‌های تعریف شده برای یک متخصص سئو می‌تواند بسیار متغیر باشد و در واقع همه‌چیز بستگی به این دارد که او برای یک آژانس دیجیتال مارکتینگ کار می‌کند یا در تیم بازاریابی داخلی یک شرکت است و یا ترجیح می‌دهد کارهای فریلنسی دریافت کند. اما در نهایت اگر به جستجو برای فرصت‌های شغلی این حوزه مشغول شوید، چند مورد مانند توسعه استراتژی‌های بهینه‌سازی سایت، تحقیق کلمات کلیدی و پایش معیارهای روزانه را به صورت مشترک در تمامی آن‌ها مشاهده خواهید کرد.

  • توسعه استراتژی‌های بهینه‌سازی و افزایش رده‌بندی وب‌سایت شرکت در صفحه نتایج جستجوی موتورها
  • هنگام پیاده‌سازی کمپین‌های تبلیغات پولی، متخصص سئو به آزمودن، جمع‌آوری و تحلیل داده می‌پردازد و ترندهایی را شناسایی می‌کند که بالاترین بازگشت سرمایه را با خود به همراه می‌آورند.
  • همکاری نزدیک با تیم توسعه وب برای حصول اطمینان از اینکه بهترین رویکردهای سئو به درستی در تمام محتوای وب‌سایت دنبال شده‌اند.
  • با تیم نویسندگی و تیم بازاریابی برای بهبود عملکرد سئو در تولید محتوا و بازاریابی محتوا همکاری می‌کند.
  • مسئولیت بهینه‌سازی صفحه در کمپین‌های بازاریابی موتور جستجو را بر عهده دارد.
  • تحقیق کلمات کلیدی، اکتشاف و بهینه‌سازی کلمات کلیدی سئو جدید تا در وب‌سایت شرکت و محتوای تبلیغاتی آن استفاده شوند.
  • تحقیق روی جدیدترین پیشنهادات در بهینه‌سازی موتور جستجو و پیاده‌سازی آن‌ها در محتوا را به عهده دارد.
  • تغییر دادن معماری سایت و محتوا، لینک‌سازی و هر فاکتور دیگری که جایگاه سئو سایت را برای کلمات کلیدی خاص را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  • تعیین اهدافی قابل اندازه‌گیری که بهبودهای تیم بازاریابی را به خوبی به نمایش می‌گذارند.
  • پایش معیارهای عملکرد روزانه با ابزارهای مختلف سئو مانند گوگل آنالیتیکس با هدف درک عملکرد استراتژی سئو را به عهده می‌گیرد.
  • با دیگر اعضای واحد بازاریابی برای مدیریت استراتژی سئو همکاری دارد.
  • نوشتن محتوای تعاملی و باکیفیت برای وب‌سایت، از جمله پست‌های بلاگ و صفحات توضیحاتی که نتایج جستجوی وب‌سایت را بهبود می‌بخشند

سئو کارها از چه پس‌زمینه‌ای می‌آیند؟

پس‌زمینه شغلی متخصص SEO

اکثر متخصصان سئو و دیگر افراد حرفه‌ای در حوزه بهینه‌سازی موتور جستجو، مسیر شغلی خود را در حوزه‌ای دیگر آغاز می‌کنند. بنابراین در میانه‌های راه است که این افراد مهارت‌های فنی خود را بهبود بخشیده و آموزش‌های لازم برای تبدیل شدن به چنین متخصصی را پشت سر می‌گذارند. هیچ مدرک دانشگاهی در جهان نداریم که مستقیما به سئو مرتبط باشد و به طور یقین برنامه‌های آموزشی چهار ساله بازاریابی هم جزییات فنی لازم برای مهارت یافتن در دنیای سئو را به شما نمی‌آموزند. اما به ندرت فرصت‌هایی شغلی برای سئو کار خواهید یافت که خواستار حداقل یک مدرک کارشناسی یا معادل آن در حوزه‌های مرتبط مانند تجارت، بازاریابی یا ارتباطات نباشد.

اکثر متخصصان سئو به دنبال دریافت یک گواهی اضافه هم می‌روند تا به کارفرمایان نشان دهند از مهارت‌های لازم برای پیاده‌سازی استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک ناشی از موتورهای جستجو و حصول اطمینان از باقی ماندن وب‌سایت در رده‌های بالای صفحه نتایج جستجو برخوردار هستند. در حال حاضر دوره‌های آموزشی مختلفی داریم که مدرکی در زمینه سئو در اختیار می‌گذارند. بنابراین حتی اگر یک مدرک دانشگاهی مرتبط داشته باشید هم نیازمند یک یا چند گواهی اضافه خواهید بود تا بتوانید اثبات کنید تسلطی کامل بر جهان همواره در حال تغییر سئو دارید.

مشخصه‌های یک سئو کار موفق چیست؟

در ادامه به سراغ برخی مشخصه‌هایی می‌رویم که هر متخصص سئویی به آن‌ها برای موفقیت در جهان دیجیتال مارکتینگ و بهینه‌سازی موتور جستجو نیاز دارد.

۱. درک کامل سه سطح از سئو

بهینه‌سازی موتور جستجو سه سطح مختلف دارد و هر سئو کار خوبی باید هنگام توسعه استراتژی بازاریابی، هر سه را مد نظر قرار دهد:

  • سئو فنی یا سئو تکنیکال (Technical SEO) به عناصر غیرمحتوایی در وب‌سایت شما اشاره دارد. این حوزه شامل استراتژی‌هایی برای بهبود ساختار پشتی و زیربنای یک وب‌سایت می‌شود. بخشی از کار سئو کار فنی، تحلیل سراسری وب‌سایت است که می‌تواند از فرصت‌هایی تازه برای بهبود سرعت بارگذاری سایت، فهرست‌بندی در موتورهای جستجو، سازگاری هرچه بیشتر با موبایل‌های هوشمند، سازگاری با خزنده وب و معماری سایت را با خود به همراه آورد. سئو فنی ضمنا خوانایی سایت را به شکلی حیاتی بهبود می‌بخشد که در نتیجه منجر به بهبود تجربه کاربری هم می‌شود و به موتورهای جستجو نشان می‌دهد با سایتی خوش‌سایت طرف هستند.
  • سئو داخلی یا سئو آن پیج (On-Page SEO) به محتوای موجود در وب‌سایت و بهینه‌سازی آن مربوط می‌شود تا موتورهای جستجو درکی از موضوع محتوا به دست آورند و سایت را به چشم منبعی موثق و معتبر ببینند. سئو داخلی عناصر مختلفی را در بر می‌گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به کلمات کلیدی، تگ‌های متا، لینک‌سازی داخلی و تگ‌های عنوان HTML اشاره کرد. تمامی این موارد به افزایش ترافیک ناشی از موتورهای جستجو کمک کرده و باعث حصول اطمینان از حضور در صفحات نخست نتایج گوگل می‌شوند.
  • سئو خارجی یا آف پیج (Off-Page SEO) راجع به برقراری ارتباطی قدرتمندتر میان سایت خودتان و دیگر سایت‌ها است و برای این کار از تکنیک‌های بک‌لینک استفاده خواهید کرد. بهینه‌سازی خارجی ضمنا استراتژی‌های مربوط به افزایش اعتبار سایت را هم شامل می‌شود تا برای موتورهای جستجو مشخص کنید منبعی قابل اعتماد هستید و در نتیجه باید در نخستین رده‌های صفحه نتایج جستجو قرار بگیرید.

متخصصان سئو باید به خوبی بدانند که هر لایه از بهینه‌سازی موتور جستجو چه تاثیری بر تمامیت وب‌سایت می‌گذارد و چطور باعث می‌شود بتوان به رده‌بندی بهتری در گوگل دست یافت.

۲. ذهنی زیرک برای بازاریابی

سئو کار چیست

ابعاد فنی سئو بخش اعظمی از فعالیت‌های این حوزه را تشکیل می‌دهند و درک مشکلاتی که می‌توانند باعث شوند گوگل وب‌سایت شما را در صفحات نتایج جستجو مدفون کنند ضروری به حساب می‌آید. اما وقتی که در این چالش موفق شوید، مشاغل صنعت سئو در نهایت شباهت‌های زیادی به دیگر مشاغل دیجیتال مارکتینگ یا حتی مشاغل بازاریابی سنتی دارند. در بهترین حالت باید قادر به ساخت و ارائه محتوایی باشید که منافع مشتری و مصرف‌کننده را در نظر می‌گیرد و آن‌ها را به سمت خرید چیزی سوق می‌دهد.

بخش دشوار ماجرا، تولید محتوایی است که هم به اندازه کافی برای مردم جذاب باشد و هم از سوی دیگر، رضایت الگوریتم‌های گوگل در سئو را به دست آورد. تهیه چنین محتوایی نیازمند تجربه فراوان است.

اما توان فنی مورد نیاز برای یک سئو کار معمولا ابعادی عمیق‌تر از این دارد. برای دستیابی به موفقیت حقیقی در سمت متخصص سئو، باید درکی جامع از بازاریابی محتوا داشته باشید و این دانش را با روان‌شناسی مصرف‌کنندگان، سلایق مخاطبان هدفی که برای آن‌ها بازاریابی می‌کنید، چشم‌انداز شبکه‌های اجتماعی، طراحی و توسعه وب، استراتژی‌های حیاتی بازاریابی و اهداف تجاری کلی پیوند بزنید تا قادر به افزایش آگاهی نسبت به برند و بالا بردن نرخ تبدیل مخاطبان به مشتریان باشید.

۳. نگاه جامع بر تمامی امور

همان‌طور که قطعا خودتان تا این لحظه متوجه شده‌اید، سئو بر بسیاری از ابعاد دیجیتال مارکتینگ و مدیریت وب‌سایت اثر می‌گذارد. در واقع سئو وب‌سایت یک شرکت آن‌قدر مهم است که نمی‌توان آن را عنصری جداگانه از هر چیز دیگر به حساب آورد. بنابراین خوب است که اهدافی مشخص پیرامون کمپین‌های سئو داشته باشید. به عنوان یک سئو کار، هدف شما تمرکز بر رده‌بندی‌های موتور جستجو، کسب ترافیک، افزایش آگاهی نسبت به برند و تبدیل بازدیدکنندگان وب‌سایت به مشتریان بالقوه است.

تعریف کردن این اهداف و سپس توانایی همگام ماندن با اهداف بزرگ‌تر سازمان، آن هم درحالی که استراتژی‌های مختلف سئو به کار بسته می‌شوند، یکی از اصلی‌ترین پیش‌نیازهای متخصص سئو برای موفقیت است.

۴. مهارت‌های ارتباطی قدرتمند و روحیه مشارکت

مشخصه‌های متخصص SEO

یک سئو کار باید به همکاری با واحدهای مختلفی در یک سازمان مشغول شود و برای مثال می‌توان به واحدهای فروش، خدمت‌رسانی به مشتریان، توسعه وب، آنالیتیکس، فناوری اطلاعات و بازاریابی اشاره کرد. توضیح دادن اینکه چرا برخی تغییرات در وب‌سایت منجر به بهبود سئو می‌شوند و در نتیجه ترافیک و نرخ تبدیل بالاتر را به همراه می‌آورند کاری نیست که همواره آسان تلقی شود. در واقع اینجاست که مهارت‌های ارتباطی شما حسابی خودشان را نشان می‌دهند.

سئوکارها باید بدانند چطور می‌توان ضرورت اعمال برخی تغییرات را به شکلی متقاعدکننده و قابل فهم تشریح کرد. علاوه بر این، بخشی از کار این خواهد بود که همان تغییرات را در همکاری با افرادی که تجارب و تخصص‌هایی کاملا متفاوت دارند پیاده‌سازی کنید. علاوه بر تمام این‌ها نیز ممکن است شما در رویه تولید محتوا برای سایت هم دخیل باشید و بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که از مهارت‌های نوشتن نیز برخوردار هستید.

۵. کنجکاوی و تطبیق‌پذیری

گوگل به صورت گاه و بیگاه اما مداوم تغییراتی اساسی در الگوریتم رده‌بندی صفحه نتایج جستجوی خود به وجود می‌آورد. این می‌تواند هم خبری ناامیدکننده و هم خبری هیجان‌انگیز باشد، همه‌چیز به نوع نگاه شما بستگی دارد. اما یک سئو کار خوب با اشتیاق فراوان به استقبال چنین چالشی می‌رود.

در دنیای سئو لازم است چابک باشید تا به موفقیت برسید. متخصصان بسیاری از حوزه‌ها از یادگیری مداوم نفع می‌برند، اما سئو کار برای حیات خود به یادگیری نیاز دارد. علاوه بر این، اگر مسئولیت سایت تنها یک وب‌سایت را برعهده گرفته باشید، نمی‌توانید رویکردی از خود راضی در پیش بگیرید. به عنوان متخصص سئو، شغل شما این است که به صورت مداوم در محتوا بازنگری و اطمینان حاصل کنید که همه‌چیز هم‌سو با بهترین رویکردهای سئو باقی می‌ماند.

مشاغل مرتبط به متخصص سئو چه هستند؟

در ادامه به سراغ برخی از مشاغلی می‌رویم که ارتباط و نزدیکی زیادی به وظایف سئو کار دارند.

سئو کار چیست

بازاریاب موتور جستجو (Search Engine Marketer)

به صورت معمول می‌بینیم که بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) و بازاریابی موتور جستجو (SEM) کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، اما در حقیقت دو مقوله کاملا متفاوت به حساب می‌آیند. بازاریابی موتور جستجو کاری گسترده‌تر است که یکی از بخش‌های آن، سئو به حساب می‌آید. در بازاریابی موتور جستجو لازم است مهارت‌هایی فوق‌العاده در زمینه‌های بازاریابی کلیکی (PPC)، تبلیغات و برخی رویه‌های مدیریت ارتباط با مشتری داشته باشید و از سوی دیگر باید با مثلث مصرف‌کنندگان، بازار و موتورهای جستجو سر و کله بزنید. اگرچه متخصصان بازاریابی موتور جستجو صرفا نیازمند تخصص در حوزه جستجوی پولی هستند اما برخی می‌توانند هم امور مربوط به بازاریابی موتور جستجو و هم بهینه‌سازی موتور جستجو را پیش ببرند. از جمله پیش‌نیازهای این شغل می‌توان به مهارت در بهره‌گیری از ابزارهای پژوهش کلمه کلیدی سئو مانند Google AdWords ،Bind AdWords و گوگل آنالیتیکس اشاره کرد.

مشاور بازاریابی کسب‌وکار (Business Marketing Consultant)

متخصصان سئو دانشی دارند که این روزها تقاضا برای آن سر به فلک کشیده است. برای حضور یافتن در سمت شغلی مشاور بازاریابی کسب‌وکار لازم است سابقه‌ای اثبات شده و موفقیت‌آمیز در امور مرتبط به سئو داشته باشید. علت این ماجرا آن است که در نقش مشاور بازاریابی کسب‌وکار باید با مشتریان تعامل کرده و بهترین راهکارها برای نیازهای به‌خصوص آن‌ها را ارائه دهید و ضمنا در پیاده‌سازی استراتژی‌های سئو و بازاریابی کمک برسانید. از سوی دیگر باید به اندازه‌گیری اثرگذاری استراتژی‌های پیشین و جدید در بازاریابی مشغول شوید، پشتیبانی طولانی‌مدت در اختیار مشتریان بگذارید و استراتژی‌هایی بچینید که برای شرکت‌ها ارزش‌سازی می‌کنند.

مدیر بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing Manager)

جهان دیجیتال مارکنیتگ پیوند ناگسستنی با سئو دارد. بازاریابان دیجیتال معمولا به سراغ انواع و اقسام تکنیک‌های بازاریابی آنلاین مانند سئو، بازاریابی موتور جستجو، تبلیغات کلیکی و همین‌طور بازاریابی شبکه‌های اجتماعی می‌روند. این افراد به ساخت و پیاده‌سازی استراتژی‌های بازاریابی مشغول می‌شوند، سئو را بهبود می‌بخشند، محتوا را مدیریت می‌کنند و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی، ترافیک، آگاهی نسبت به برند و میزان فروش را افزایش می‌دهند.

مدیر شبکه اجتماعی (Social Media Manager)

اصلی‌ترین مسئولیت یک مدیر شبکه اجتماعی این است که محتوایی درگیرکننده و جذاب تولید کند که از آن می‌توان در انواع پلتفرم‌های اجتماعی بهره گرفت. چنین محتوایی اگر در زمان درست و با فرم درست منتشر شود، اثرگذاری چشمگیری داشته و سازمان را به مشتریان هدفش متصل می‌کند. درست مانند یک سئو کار، بخشی از مسئولیت مدیر شبکه اجتماعی این است که ترافیکی جدید را به وب‌سایت شرکت روانه کند و از سوی دیگر، از طریق اکانت‌های مختلف در شبکه‌های گوناگون، به صورت مستقیم با مصرف‌کنندگان تعامل خواهد داشت.

متخصص بازاریابی ایمیلی (Email Marketing Specialist)

برای این مورد آخر نیز به سراغ سمتی عمیق‌تر در قلمروی بازاریابی دیجیتال می‌رویم. متخصص بازاریابی ایمیلی کسی است که دقیقا می‌داند چطور می‌توان محتوایی تعاملی برای کمپین دیجیتال مارکتینگ ایمیلی ساخت تا مشتریان روی آن کلیک کنند. ایمیل هنوز هم یکی از موثرترین و قدرتمندترین ابزارها برای دستیابی به مخاطبان وفادار به حساب می‌آید. بازاریابی ایمیلی هم فعالیتی عمدتا مبتنی بر تبدیل مخاطب به مشتری به حساب می‌آید و بنابراین تمام تلاش‌های این حوزه همواره بخشی از یک استراتژی بازاریابی بزرگ‌تر خواهند بود.

سئو کار با چه افرادی همکاری می‌کند؟

اکثر سئو کارها به صورت مستقیم با تیمی بزرگ‌تر در حوزه بازاریابی یا بازاریابی دیجیتال همکاری دارند و بنابراین ممکن است آن‌ها را مشغول کار با تیم‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابان موتور جستجو و همین‌طور تیم‌های بازاریابی ایمیلی بیابید. اما به صورت کلی‌تر، سئو بر تمامی ابعاد وب‌سایت یک شرکت تاثیر می‌گذارد و این یعنی بر تمامی ابعاد کسب‌وکار همان شرکت نیز اثرگذار ظاهر می‌شود. در نتیجه، انتظار می‌رود متخصص سئو به همکاری با واحدهای توسعه، طراحی، فروش، فناوری اطلاعات و پشیبانی مشتریان مشغول شود.

۵ دلیل برای تبدیل شدن به یک سئو کار

تبدیل شدن به متخصص SEO

دلایل ترغیب‌کننده زیادی برای تبدیل شدن به یک سئو کار وجود دارد. در واقع داریم راجع به صنعتی صحبت می‌کنیم که هر روز بزرگ‌تر و حیاتی می‌شود و هم‌پوشانی فراوان با قلمروهای بازاریابی دیجیتال و ارتباطات دارد. در ادامه ۵ دلیل قانع‌کننده برای تبدیل شدن به یک سئو کار را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

۱. با کلمات خود بر مردم تاثیر می‌گذارید

گاهی از اوقات فراموش می‌کنیم که نوشتن و نویسندگی، زیربنای اصلی علم سئو به حساب می‌آید. به عنوان یک متخصص سئو، شما لازم است کلماتی واضح بنویسید و به شکلی یکپارچه بر تولید محتوایی متمرکز باشید که نیازها و خواسته‌های کاربران را پوشش می‌دهد. علاوه بر این، آن دسته از افرادی که به نوشتن علاقه دارند، از دیدن اینکه چطور تغییراتی کوچک در انتخاب کلمات و ساختار مطالب باعث می‌شود سئو یک وب‌سایت بهبود چشمگیر آید به وجد خواهند آمد. برقراری ارتباط با مردم، پایبندی به انتظارات موتورهای جستجو و همین‌طور تولید محتوایی که در نهایت ارزشمند به حساب می‌آید، به هیچ وجه کار آسانی نیست و وقتی انجام می‌دهید، حس رضایت درونی فوق‌العاده‌ای خواهید داشت.

۲. پویایی قابل توجه نسبت به دیگر حوزه‌ها

اگر از آن‌ دسته از افرادی هستید که عطشی همیشگی برای دریافت اطلاعات تازه دارید - و از آشنایی با هرچیز دیجیتالی لذت می‌برید - فعالیت در حوزه سئو یکی از بهترین انتخاب‌هایتان خواهد بود. یک متخصص سئو می‌داند که به صورت مداوم باید در حال بررسی ابعاد مختلف الگوریتم گوگل باشد و تغییراتی سازگار با آن‌ها به وجود آورد تا به بیشترین ترافیک ورودی و اثرگذاری دست پیدا کند. سئو کار لازم است همیشه هوشیار و به‌روز باشد، زیرا ناگهان یک روز چشم باز کرده و تغییراتی بنیادین را مشاهده خواهید کرد. اگر چنین چیزی برایتان هیجان‌انگیز است، از فعالیت در دنیای سئو لذت فراوان خواهید برد.

۳. امنیت شغلی کم‌نظیر

کسب‌وکارها و شرکت‌ها طی چند سال اخیر سر عقل آمده و متوجه شده‌اند که سرمایه‌گذاری روی بهینه‌سازی موتور جستجو و بازاریابی موتور جستجو ارزش تمام هزینه‌ها و تلاش‌ها را دارد. پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که شرکت‌ها سالانه چند ده هزار دلار صرف سئو می‌کنند و دو‌ سوم از آن‌ها هم بازاریابی و بهینه‌سازی موتور جستجو را جزو بالاترین اولویت‌های خود به حساب می‌آورند، حتی بالاتر از بازاریابی ایمیلی و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی. بنابراین شرکت‌ها در حال روانه کردن پولی بیشتر از همیشه به سمت بازاریابی دیجیتال هستند و سئو هم بخش بزرگ از این کیک را به خود اختصاص داده است. در گذر زمان، فرصت‌های شغلی برای آن‌هایی که مهارت‌های مرتبط با سئو دارند بیشتر و بیشتر می‌شود و رقم پرداختی به آن‌ها نیز همین‌طور.

۴. طراحی یک استراتژی کامل

یک سئو کار خوب هیچ‌وقت سئو را حبابی جدا از کارکردهای دیگر سازمان در نظر نمی‌گیرد. چنین متخصصی معمولا باید نگاهی جامع به تمام وب‌سایت و ساز و کارهای یک شرکت یا مشتری داشته باشد و نه فقط به معماری کلی، بلکه به تجربه کاربری و احساس و ظاهر کلی آن نیز فکر کند. بنابراین شغل یک سئو کار فقط نوشتن محتوای درگیرکننده نیست، بلکه باید به زیبایی و طراحی وب نیز اهمیت بدهد. مشاغل زیادی نیستند که این حد از آزادی خلاقانه را در اختیار شما بگذارند و اگر از این سطح از آزادی لذت می‌برید، از فعالیت در حوزه سئو هم لذت خواهید برد.

۵. مهارت‌های سئو به راحتی به مشاغل دیگر انتقال می‌یابند

زمانی که مهارت‌های سئو خود را صیقل دهید و به درجه استادی در کار با ابزارهای سئو بروید، تبدیل به کاندیدایی جذاب در سمت‌های شغلی مختلف و در صنایع و کسب‌وکارهای متفاوت خواهید شد. کافی‌ست نگاهی به فرصثت‌های شغلی نامرتبط به سئو بیندازید و متوجه خواهید شد که تخصص شما می‌تواند در حوزه‌های دیگری نظیر ارتباطات، مدیریت محتوا، بازاریابی، شبکه‌های اجتماعی و خبرنگاری نیز به کار گرفته شود.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

وقتی در صدد طراحی استراتژی بازاریابی دیجیتال خود برمی‌آیید، همواره تاکید بر این است که مخاطبان هدف را به شکلی صحیح شناسایی و پیدا کنید. استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

در همین راستا می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از برترین پلتفرم‌های تبلیغات آنلاین هدفمند در کشور ایران معرفی کرد که خدمات خود را در دو دسته‌بندی «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» در اختیار مشتریان می‌گذارد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

یک نمونه از چنین تبلیغات هدفمندی را می‌توانید در تصویر پایین مشاهده کنید که مجموعه بنرهایی تبلیغاتی با اندازه و حجم کم و همین‌طور سوژه‌های گوناگون را به نمایش درمی‌آورد. این تبلیغات به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ شما - که در این مثال مقاله «مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ» بوده - مرتبط ظاهر می‌شوند.

بنر کاپریلا

بخش دوم پلتفرم کاپریلا هم به تبلیغ‌دهندگان اختصاص یافته و امکان معرفی کسب‌وکار شما به دیگران را مهیا می‌سازد. از دیگر مزایای این شکل از تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالا اشاره کرد، چراکه این دست از تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و بنابراین افراد بیشتری تمایل به استفاده از محصولات و خدمات شرکت شما خواهند داشت.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

رپورتاژهای آگهی همواره یکی از اصلی‌ترین روش‌های تبلیغات آنلاین برای به دست آوردن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو بوده‌اند. در واقع رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود، شدیدا تاثیرگذار خواهد بود. اما رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب نیازمند صرف هزینه و زمان زیاد نیز هست. به همین خاطر بهتر است برای انتشار رپورتاژ‌های آگهی خود به سراغ پلتفرمی مانند «نشریلا» بروید که استفاده مناسب را با هزینه‌ای مقرون به صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با بهره‌گیری از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات و یا معرفی خدمات هم به شما یاری می‌رساند.

چطور تبدیل به سئو کار شویم؟

چطور تبدیل به سئو کار شویم

برخی از متخصصان سئو در ابتدای مسیر حرفه‌ای خود لزوما به دنبال تبدیل شدن به یک سئو کار نیستند. برخی از حوزه‌هایی دیگر وارد این قلمرو می‌شوند و برخی کاملا اتفاقی به سمت سئو سوق پیدا می‌کنند. بیایید ببینیم برای تبدیل شدن به یک سئو کار خبره لازم است چه مسیری را طی کنید.

۱. مهارت‌های خود را شکل دهید

به دست آوردن شغل در دنیای سئو در حالت ایده‌آل نیازمند دو چیز است: مهارت تولید محتوا و مهارت تحلیل داده. اکثر متخصصان سئو امروزی یکی از این دو مهارت را دارند و مهارت دیگری را نیز فرا می‌گیرند. متخصصان سئو در اصل نویسندگانی ماهر با غرایز خلاقانه هستند. بدان خاطر بر مهارت‌های نویسندگی سئو کارها تاکید می‌شود که برای بهینه‌سازی محتوا هم برای گوگل و هم برای مخاطبان لازم است ذهنی واقعا خلاق داشته باشید. در واقع همین تجارب پیشین در حوزه نویسندگی است که باعث می‌شود بسیاری قادر به آغاز فعالیت خود در صنعت سئو باشند.

منابع آموزشی:

2. دوره‌های آموزشی گوناگون پشت سر بگذارید

پشت سر گذاشتن دوره‌های آموزشی مختلف و در حالت ایده‌آل، اخذ گواهی‌های مختلف باعث حصول اطمینان از این می‌شود که دانش کافی برای ورود به هر حوزه‌ای و بیرون کشیدن گلیم خودتان از آب آماده‌اید. از سوی دیگر در سایت‌ها و شبکه‌های حرفه‌ای مانند لینکدین اعتبار خود را بالاتر می‌برید.

اگر تصمیم به استفاده از یک دوره آموزشی گرفتید، به خوبی بررسی کنید که چه مهارت‌هایی در اختیار شما می‌گذارد و چطور باعث پیشرفت شما در حوزه سئو می‌شود. برای مثال اگر دوره‌ای را پیدا نمی‌کنید که به صورت عمیق به سوژه‌هایی که بیشترین نیاز را به آن‌ها دارید بپردازد، احتمالا بهتر باشد به سراغ دوره‌ای دیگر بروید.

منابع آموزشی:

۳. چگونگی کراول شدن و فهرست‌بندی محتوا را درک کنید

هدف اصلی سئو، افزایش خوانایی محتوا از سوی موتورهای جستجو است تا با سهولت بیشتری قادر به یافتن آنچه تولید کرده‌اید باشند. اگرچه محتوا را باید همیشه با درنظرگیری نیازهای بازدیدکنندگان بالقوه تولید کرد، اما اگر موتورهای جستجو از مضامین آن سر در نیاورند، محتوا اصلا به دست مشتریان نمی‌رسد.

موتورهای جستجو سه کارکرد اصلی دارند:

  • کراول (Crawl): کراول کردن یا خزیدن به معنای یافتن و درک محتوا است.
  • نمایه‌گذاری (Index): جمع‌آوری و دسته‌بندی محتوا
  • رده‌بندی (Rank): یافتن بهترین محتوا مربوط به جستارهای مشخص

وقتی می‌گوییم هدف سئو افزایش خوانایی (مشاهده‌پذیری) است، یعنی داریم درباره موضوعی عمیقا مرتبط به مورد سوم فهرست بالا صحبت می‌کنیم. اما بر خلاف اهمیت رده‌بندی، بهرحال باید از مرحله اول و دوم عبور کنیم. تبدیل شدن به یک سئو کار یعنی درکی عمیق از این کارکردها به دست آورده‌اید و محتوا را به بهترین شکل برای کاربران خود بهینه می‌کنید. از سوی دیگر اما همیشه توجهی ویژه به کراول شدن سایت و فهرست‌بندی محتوا نیز نشان می‌دهید.

منابع آموزشی:

مسیر یادگیری سئو

۴. درک آنچه برای موتورهای جستجو اهمیت دارد

اگرچه کارکردهای داخلی هر موتور جستجویی با موتور دیگر تفاوت دارد، اما باید این را در نظر داشت که همگی هدفی یکسان و واحد را دنبال می‌کنند: بیرون کشیدن بهترین نتایج ممکن برای هر جستار و جستجو.

فاکتورهای زیادی وجود دارد که «بهترین» نتیجه را تعیین می‌کنند، اما در اکثریت موارد همه‌چیز به سه مورد کلی بستگی دارد:

  • ارتباط محتوا به مقاصد کاربر از جستجو
  • اعتبار وب‌سایت که براساس سیگنال‌های محبوبیت مشخص می‌شود
  • اعتماد موتور جستجو به اینکه وب‌سایت مورد نظر پاسخ‌هایی حقیقی و ارزشمند ارائه می‌دهد
  • تجربه مثبت برای کاربرانی که محتوا را مصرف می‌کنند

هرچه این ایده‌ها را بهتر درک کنید، بهتر این را نیز درک خواهید کرد که فاکتورهای رده‌بندی و تاکتیک‌های سئو چه نقشی در این بازی بزرگ ایفا می‌کنند.

منابع آموزشی:

۵. استراتژی‌ها و تاکتیک‌های سئو و اهمیت آن‌ها را درک کنید

به محض این‌که یک موتور جستجو قادر به کراول و فهرست کردن وب‌سایت باشد، از فاکتورها و سیگنال‌های مختلف رده‌بندی برای تعیین میزان ارتباط، اعتبار، اعتماد و تجربه بهره می‌گیرد. تمام این موارد می‌توانند بخشی از استراتژی‌هایی باشند که برای بهبود محتوا و سئود خود به کار می‌گیرید:

  • سئو فنی: این به معنای بهینه‌سازی بخش‌های فنی یک وب‌سایت برای موتورهای جستجو است. از جمله کارهایی که انجام می‌شود می‌توان به تصحیح نقشه سایت و رسیدگی به خطاهای لینکی که در آزمایش‌ها پیدا می‌شوند اشاره کرد.
  • تحقیق کلمه کلیدی: با تحلیل داده‌های مربوط به کلمات کلیدی می‌توانید ایده‌ای بهتر از این داشته باشید که کاربران به دنبال چه چیزهایی می‌گردند. سپس این داده را وارد استراتژی تولید محتوای خود می‌کنید و محتوایی قابل اکتشاف در همان زمینه پدید می‌آورید.
  • سئو داخلی: محتوایی که اطلاعات ارزشمند در اختیار جستجوکننده می‌گذارد و در عین حال کامل‌تر و با کیفیت‌تر از رقبای خود ظاهر می‌شود، شانس بالاتری برای رده‌بندی خواهد داشت. ضمنا پیروی از بهترین رویکردهای سئو داخلی (یا سئو آن پیج) باعث می‌شود موتور جستجو با دقت بالاتری قادر به تطبیق دادن مضامین با جستار کاربران باشد.
  • لینک‌سازی: موتورهای جستجو از فاکتورهای مختلفی برای تعیین میزان محبوبیت یک سایت استفاده می‌کنند و یکی از آن فاکتورها، تعداد و کیفیت لینک‌های خارجی‌ای است که به محتوای مورد نظر اشاره دارند. این مورد تحت عنوان «بک‌لینک» هم شناخته می‌شود.
  • سایر فاکتورهای رده‌بندی: فاکتورهایی مانند کارکردپذیری سایت روی موبایل، سرعت بارگذاری صفحات و موارد مشابه هم برای موتورهای جستجو اهمیت فراوان دارند، چراکه روی تجربه کاربر تاثیر می‌گذارند.

منابع آموزشی:

۶. تحقیق مداوم در حوزه سئو

علاوه بر آنچه در ابتدا راجع به بهینه‌سازی موتور جستجو می‌آموزید، بسیار مهم است که به‌روز و هم‌پا با آخرین تغییرات صنعت باقی بمانید، زیرا دل‌تان نمی‌خواهد از تکنیک‌های بهینه‌سازی انقضا گذشته‌ای استفاده کنید که گوگل دیگر آن‌ها را درک نمی‌کند. سئو همواره در حال تغییر است و بنابراین بسیار ضروری خواهد بود که دانش خود را به‌روز کنید.

برای کسب این مهارت و دانش بنیادین در حوزه سئو، می‌توانید مطالعه را به یکی از بهترین عادات خود تبدیل کنید. برای مثال می‌توانید فهرستی از بلاگ‌ها و وب‌سایت‌های خبری فراهم آورده و روزانه یک ساعت برای آن‌ها وقت بگذارید. همین مواجهه صرف با ایده‌های مختلف باعث می‌شود با سهولت بیشتری قادر به برطرف کردن چالش‌های ناشناخته در حوزه سئو باشید، زیرا تجارب افراد دیگر را به زیربنای کار خود تبدیل می‌کنید.

ابزارهای SEO

۷. ابزار یا روش کار مناسب خود را بیابید

درست مانند آنچه راجع به یافتن بهترین منابع برای برای شما و مجموعه مهارت‌های شما گفتیم، بسیار مهم است ابزار سئو یا رویکرد مشخصی شما را بیابید که تبدیل به چارچوب اصلی کارها می‌شود. برای تحقیق روی کلمات کلیدی، هر سئو کار مجموعه ابزارهای مورد علاقه خودش را دارد.

نکته مهم اینکه لازم است برای رسیدگی به امور سئو از تک‌تک ابزارهای موجود در بازار استفاده کنید. فقط باید مطمئن شوید ابزار منتخب‌تان به شما در دستیابی به اهداف کمک کرده و باعث می‌شود به شکلی بهینه قادر به تمرین کردن کار خود باشید.

منابع آموزشی:

۸. با داده آشنا شوید

وقتی به درون ابزارهای سئو شیرجه زدید، متوجه خواهید شد که انبوهی داده از ابعاد مختلف کار به دستتان می‌رسد. بدون این داده‌ها قادر به سنجش عملکرد تکنیک‌ها و استراتژی‌های خود نخواهید بود و ضمنا نخواهید دانست که باید چه جنبه‌هایی را بهبود داد.

برخی از مهم‌ترین معیارهای سئو را در پایین آورده‌ایم:

  • جای‌گیری: صفحه شما چقدر به بالاترین نقطه از صفحه نتایج جستجو (SERP) نزدیک است.
  • بازدید: صفحه شما چندین مرتبه در صفحه نتایج جستجو دیده شده است.
  • کلیک: چند بار در صفحه نتایج جستجو روی صفحه شما کلیک شده است.
  • نرخ کلیک: درصد بازدیدهایی که به یک کلیک منجر شده‌اند.
  • نشست‌های طبیعی (ارگانیک): تعداد دفعاتی که صفحه در یک مرورگر دیده شده است.

از آنجا که هر کدام از این موارد در واقع جنبه‌های مختلف رفتار کاربر را اندازه‌گیری می‌کنند، با استفاده از آن‌ها می‌توانید دانشی ارزشمند برای استراتژی‌های آتی خود به دست آورید. علاوه بر این بسیار مهم است که داده‌ها را اندکی خردتر و فیلتر کنید تا تصویری کامل از شرایط ترسیم شود.

منابع آموزشی:

۹. دانش سئو خود را به صورت مداوم بسنجید

سئو کار چیست

با تبدیل کردن تئوری به تمرین می‌توانید دانشی عملی و تجربه لازم برای تبدیل شدن به یک سئو کار خبره را به دست آورید. بدین شکل، سئو مثل یک ورزش می‌ماند. می‌توان تا هر زمانی راجع به زدن توپ بیسبال با چوب یا شوت کردن یک توپ فوتبال مطالعه کرد، اما اگر هیچوقت این کارها را به صورت عملی انجام ندهید به بیشینه پتانسیل خود نیز نخواهید رسید.

برای جلو افتادن از رقبا در هر صنعتی لازم است آخرین اخبار و پژوهش‌ها را مطالعه کنید. اما به عنوان یک سئو کار، در دورانی که همه‌چیز به صورت مداوم تغییر می‌کند، مطالعه کفایت نخواهد کرد. برای کسب تجربه عملی واقعی که مهارت شما را به سطوح بعدی می‌برد، لازم است همیشه فرضیات حوزه سئو را آزموده و ایده‌های جدید خودتان را هم امتحان کنید. از خودتان سوال‌های مختلف بپرسید. آیا برند کسب‌وکار باید در تگ عنوان باشد؟ آیا انکر تکست داخلی هنوز کمکی به رده‌بندی می‌کند؟ آیا ترافیک ارگانیک (طبیعی) افزایش پیدا می‌کند؟

آزمایش‌های شکست‌خورده درس‌هایی هم‌اندازه با آزمایش‌های موفق دارند و باعث می‌شوند تبدیل به سئو کاری آبدیده شوید. گاهی متوجه می‌شوید چون یک تغییر در جایی منجر به بهبود شده، لزوما در جایی دیگر نیز بهبود حاصل نمی‌کند. به همین خاطر است که باید از آزمون و خطا دست نکشید و رابطه علت و معلولی را جایگزین همبستگی‌های فرضی کنید.

۱۰. شبکه خود را گسترده‌تر کنید

تبدیل شدن به متخصص سئو بدین معنا نیز هست که باید شبکه‌ای بزرگ از همتایان خود ساخته باشید. می‌توانید در جاهایی مانند لینکدین و انجمن ردیت یا کنفرانس‌های فیزیکی، همفکران خود را پیدا کنید. وسیع‌تر کردن دایره افراد سئو کاری که می‌شناسید، باعث افزایش دانش و اعتبار شما در این حوزه می‌شود. برای آغاز کردن رویه شبکه‌سازی، به منابعی که همین حالا در اختیار دارید نگاه کنید. اگر یک اکانت در لینکدین ساخته‌اید، شروع به برقراری ارتباط با افراد مشابه به خود کنید. از سوی دیگر می‌توانید به تماشای ویدیوهای آموزشی یوتیوبی مشغول شوید و با دیگر دانشجویان مشابه خود در بخش کامنت‌ها تعامل کنید.

بر اساس رای ۱۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Brain StationHubspot Blog
۱ دیدگاه برای «سئو کار چیست؟ – شرح وظایف و مهارت ها + منابع یادگیری»

سلام خوب بود مچکرممم

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *