سئو چگونه کار می کند؟ – از صفر تا صد

۵۳۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۵ فروردین ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۲۷ دقیقه
سئو چگونه کار می کند؟ – از صفر تا صد

اگر تنها نامی از تولید محتوا یا بهینه‌سازی وب‌سایت هم شنیده باشید، غیرِ‌ممکن است با اصطلاح سئو برخورد نکرده باشید. اصلا همین اینجا بودن شما در نتیجه انجام سئو صورت گرفته است. سئو یا بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو یکی از رایج‌ترین روش‌های دیجیتال مارکتینگ است و به مجموعه تکنیک‌هایی گفته می‌شود که با استفاده از آن‌ها وب‌سایت را مطابق معیارهای موتورهای جستجو بهینه می‌کنیم. راهکارهای سئو به قرارگیری وب‌سایت در جایگاه بالاتر و نمایش آن به کاربران بیشتر کمک زیادی می‌کند. در این مطلب از «مجله فرادرس» یاد می‌گیریم سئو چگونه کار می کند و چه اهمیت و مزایایی دارد. در ادامه نیز با اصول و انواع آن از صفر تا صد آشنا می‌شویم.

فهرست مطالب این نوشته

سئو چیست ؟

فرایند «بهینه‌‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو» یا «سئو» (Search Engine | SEO Optimization) ‌به مجموعه روش‌هایی گفته می‌شود که از طریق آن‌ها وب‌سایت و محتوای آن را برای کسب رتبه و جایگاه بهتر در نتایج جستجوی طبیعی (ارگانیک) بهبود می‌دهیم. سئو به افزایش احتمال دیده‌شدن وب‌سایت توسط موتورهای جستجو و دریافت ترافیک ورودی بیشتر کمک می‌کند.

انجام سئو دو هدف اصلی زیر را دنبال می‌کند:

  1. تشخیص قصد کاربر از جستجو: سئو به ما در تشخیص آنچه کاربران در فضای آنلاین در جستجوی آن هستند کمک می‌کند. زمانی که بدانیم مخاطبان هدف ما به‌دنبال چه اطلاعاتی می‌گردند می‌توانیم با توجه به نیاز آن‌ها محتوای مرتبط برایشان تولید کنیم.
  2. کمک به درک بهتر محتوا توسط موتور جستجو: سئو به ایجاد وب‌سایتی که موتورهای جستجو بتوانند آن را به‌راحتی پیدا کرده و محتوای آن را درک کنند، کمک می‌کند.

سئو همچنین روش بسیار خوبی برای افزایش کیفیت وب‌سایت است و این کار را با کاربرپسند کردن آن از طریق افزایش سرعت بارگذاری و دسترسی آسان به بخش‌های مختلف انجام می‌دهد. مهم‌ترین اقدامات در سئوی وب‌سایت عبارتند از:

  • تشخیص اطلاعات مرتبط به نیاز کاربران و محصولات و خدمات
  • تولید محتوای ارزشمند برای کاربران
  • فراهم کردن سیگنال‌های درست برای خزنده‌ها و الگوریتم‌های موتورهای جستجو

سئو به‌عنوان یکی از استراتژی‌های اصلی بازاریابی دیجیتال جزئی از «بازاریابی موتورهای جستجو» (Search Engine Marketing | SEM) است و چارچوبی شامل مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها، قوانین و مراحل رایگان را برای بیشتر دیده شدن وب‌سایت شامل می‌شود. در ادامه توضیح می‌دهیم که سئو دقیقا چگونه کار می‌کند و اصول مهم آن کدامند. البته آموزش بالا، فقط یکی از مجموعه آموزش‌های یادگیری سئو با فرادرس است که برای شروع می‌توانید از آن استفاده کنید.

 

سئو دقیقا چگونه کار می کند ؟

تا این قسمت با مفهوم کلی سئوی وب‌سایت و مختصری از اهداف آن آشنا شدیم. در این قسمت یاد می‌گیریم سئوی وب‌سایت دقیقا چگونه کار می کند و چه عناصر مهمی دارد. گفتیم در سئو وب‌سایت و محتوای آن را برای کاربران و موتورهای جستجو بهینه می‌کنیم.

نحوه کار سئو در بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت، انجام تحقیق کلمات کلیدی و دریافت لینک‌های خروجی (بک‌لینک) برای افزایش رتبه‌بندی محتوا و قابلیت دیده شدن وب‌سایت خلاصه می‌شود. اگرچه مدتی پس از تولید و انتشار محتوا می‌توانیم آن را در صفحه نتایج مختلف ببینیم، سئو فرایندی مداوم است و ممکن است لازم باشد برای دیدن نتیجه آن حتی تا چند ماه صبر کنیم.

سئو وب سایت چگونه کار می کند

گفتیم طرز کار سئو در تولید محتوای ارزشمند، دریافت بک‌لینک و بهینه‌سازی معماری وب‌سایت خلاصه می‌شود. در فهرست زیر هریک از این موارد را به‌تنهایی بررسی می‌کنیم تا بهتر با این‌که سئو چگونه کار می کند آشنا شویم.

  • محتوا: موتورهای جستجو با بررسی محتوای هر صفحه در وب‌سایت میزان ارتباط آن را با عبارت موردجستجوی کاربر تعیین می‌کنند. بنابراین بخش بسیار بزرگی از سئو به تولید محتوای باکیفیت بر اساس کلمات کلیدی موردجستجوی کاربران اختصاص دارد. سئو روش‌هایی را به ما پیشنهاد می‌کند که با استفاده از آن‌ها می‌توانیم برای کاربران محتوای کاربردی تولید کنیم.
  • بک‌لینک‌ها: بک‌لینک‌ها به لینک‌هایی گفته می‌شود که وب‌سایت‌‌های دیگر به‌طرف وب‌سایت ما ایجاد می‌کنند و مثل مهر تاییدی بر اعتبار و غنی بودن محتوای وب‌سایت مقصد هستند. وب‌سایت‌های دریافت‌کننده بک‌لینک در نظر موتورهای جستجو ارزش بسیار زیادی پیدا می‌کنند خصوصا در‌صورتی‌که وب‌سایت‌های لینک‌دهنده خود در نظر موتورهای جستجو معتبر باشند. سئو تکنیک‌هایی را برای دریافت بک‌لینک‌های معتبر در اختیار ما قرار می‌دهد.
  • معماری صفحه: سومین سنگ‌بنای اصلی در سئوی وب‌سایت معماری یا ساختار صفحه وب است. از آن‌جا که صفحات وب در فرمت HTML نوشته می‌شوند، نحوه کدنویسی HTML می‌تواند روی توانایی موتورهای جستجو برای ارزیابی بخش‌های مختلف صفحه تأثیر بگذارد. ازجمله مهم‌ترین اقدامات این بخش از سئو می‌توان به استفاده از کلمه کلیدی مرتبط در عنوان سئو، پیوند یکتا و عنوان‌های فرعی صفحه و اطمینان از قابل خزش بودن وب‌سایت اشاره کرد. SEO با پیشنهاد چند روش کمک می‌کند وب‌سایت خواناتری برای موتورهای جستجو و کاربران ایجاد کنیم.

 

مفهوم رتبه بندی و قابلیت دیده شدن

در بخش قبلی قبلی صحبت از رتبه‌بندی و قابلیت دیده شدن وب‌سایت کردیم و بد نیست مفهوم آن‌ها را به دقت بررسی کنیم.

  • «رتبه‌بندی» (Ranking): فرایند رتبه‌بندی موتورهای جستجو برای تعیین جایگاه هر صفحه وب در صفحه نتایج موتورهای جستجو صورت می‌گیرد. رتبه‌بندی گوگل به‌ترتیب از نتیجه «جایگاه صفر» (Zero Position) تا آخرین نتیجه برای عبارت موردجستجوی کاربر را شامل می‌شود و هر صفحه وب تنها می‌تواند برای یکی از این جایگاه‌ها رتبه کسب کند. رتبه هر صفحه می‌تواند با گذشت زمان، میزان رقابت در صفحه نتایج یا تغییر الگوریتم خود موتور جستجو تغییر کند.
  • «قابلیت دیده شدن» (Visibility): این اصطلاح توصیف‌گر میزان اهمیت یک دامنه خاص در صفحه نتایج است. قابلیت دیده شدن وب‌سایت در نتایج جستجو در صورت کم بودن باعث می‌شود دامنه برای بسیاری از عبارات موردجستجوی کاربران در صفحه نتایج ظاهر نشود در حالی‌که در صورت بالا بودن قابلیت دیده شدن، احتمال بیشتری وجود دارد که وب‌سایت در صفحه نتایج جستجو ظاهر شود.

پس تا این قسمت یاد گرفتیم سئو با کمک به بهبود رتبه‌بندی و افزایش قابلیت دیده شدن وب‌سایت در صفحه نتایج از طریق تولید محتوای باکیفیت، دریافت بک‌لینک و کمک به بهتر شدن معماری وب‌سایت، باعث می‌شود کاربران بیشتری در صفحه نتایج وب‌سایت شما را ببینند و روی آن کلیک کنند. در ادامه بررسی می‌کنیم همه این کارها چه اهمیتی دارند و چرا باید آن‌ها را انجام دهیم.

 

اهمیت سئوی وب سایت

پس از رسیدن به پاسخ سوال سئو چگونه کار می کند ، بررسی اهمیت سئوی وب‌سایت خالی از لطف نیست. در بازار رقابتی امروز، بازاریابی از طریق سئو، بیشتر از همیشه اهمیت پیدا کرده است. موتورهای جستجو در طول شبانه‌روز برای جستجوی بسیاری از عبارت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و تلاش می‌کنند با پیدا کردن مرتبط‌ترین نتایج به نیاز کاربران، پاسخ‌گوی سوالات و مشکلات کاربران در فضای آنلاین باشند.

اهمیت سئوی وب سایت

اگر شما هم صاحب وب‌سایت، وبلاگ یا فروشگاه اینترنتی هستید، سئو می‌تواند به شما در جذب ترافیک رایگان از موتورهای جستجو کمک زیادی کند. در فهرست زیر چند مورد از دلایل اهمیت سئوی وب‌سایت را بررسی می‌کنیم.

  • اغلب کاربران موتورهای جستجو (چیزی بیش از ۷۰ درصد آن‌ها)، تمایل دارند روی ۵ نتیجه اول در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) کلیک کنند. بنابراین هر وب‌سایتی باید برای ظاهر شدن در یکی از این ۵ نتیجه نخست تلاش کند تا بازدیدکنندگان و مشتریان بیشتری را به‌سمت خود جذب کند. نمودار زیر تأثیر رتبه‌بندی سئو را در بهبود نرخ کلیک به‌خوبی بیان می‌کند.
اهمیت سئو در نرخ کلیک چگونه کار می کند
  • سئو فقط برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو انجام نمی‌شود و اجرای درست آن در بهبود تجربه کاربری و کاربردی‌تر شدن وب‌سایت‌ها بسیار موثر است.
  • کاربران به موتورهای جستجو اعتماد دارند و ظاهر شدن در نتایج ابتدایی برای کلمات کلیدی موردجستجوی آن‌ها، باعث می‌شود به وب‌سایت شما نیز بیشتر اعتماد کنند.
  • سئو برای «ترویج اجتماعی» (Social Promotion) وب‌سایت نیز بسیار مفید است زیرا کاربرانی که در نتیجه جستجوی خود در گوگل یا بینگ به وب‌سایت شما وارد می‌شوند، احتمالا بیشتر آن را در اینستاگرام، لینکدین، توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌کنند.
  • سئو برای عملکرد روان و بدون مشکل وب‌سایت‌های بزرگ بسیار مفید است. وب‌سایت‌های دارای بیش از یک نویسنده می‌توانند به روش‌های مستقیم و غیرمستقیم از سئو سود ببرند. افزایش ترافیک طبیعی به‌عنوان فایده مستقیم و داشتن چارچوبی متداول برای بررسی وب‌سایت قبل از انتشار محتوا ازجمله فایده‌های انجام سئوی محتوای وب‌سایت هستند.
  • سئو می‌تواند در رقابت فضای آنلاین شما را جلو بیندازد. درصورتی‌که دو وب‌سایت در فضای آنلاین کسب و کار مشابهی داشته باشند و محصولات نسبتا یکسانی بفروشند، وب‌سایت سئو شده مشتریان و فروش بیشتری خواهد داشت.

 

حالا که به سوال اصلی سئو چگونه کار می‌کند پاسخ درست و دقیقی دادیم، بهتر است برای درک بهتر مجموعه اقدامات سئو، نگاهی هم به نحوه کار گوگل و و چگونگی رتبه‌بندی آن در سئو داشته باشیم.

گوگل در سئو چگونه کار می کند ؟

در توضیح طرز کار سئو گفتیم در این استراتژی بازاریابی دیجیتال کارهایی انجام می‌دهیم که در صورت جستجوی محتوا، محصول یا خدمت مرتبط با کسب و کار ما توسط کاربران در موتور جستجو، وب‌سایت ما در صفحه نتایج نمایش داده شود. بنابراین برای پاسخ دقیق‌تر به سوال سئو چگونه کار می کند نیاز است با سازوکار و نحوه رتبه‌بندی توسط موتورهای جستجو آشنایی پیدا کنیم. این سازوکار چگونه انجام می‌شود و الگوریتم‌های گوگل چگونه می‌توانند نتایج مرتبط را از میان میلیون‌ها صفحه وب پیدا کنند؟ در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم.

موتورهای جستجویی مثل گوگل از طریق دنبال کردن لینک‌های موجود در صفحات از یک صفحه وب به صفحه وب دیگر می‌روند. گوگل از «خزنده» (Crawler)، «فهرست» (Index) و الگوریتم تشکیل شده و خزنده‌ها به‌صورت شبانه‌روزی با دنبال کردن لینک‌ها از یک صفحه به صفحه دیگر، نسخه HTML تمامی صفحات وب را در پایگاه داده عظیمی به‌نام فهرست (ایندکس) ذخیره می‌کند.

گوگل چگونه کار می کند

این فهرست در صورت مراجعه دوباره خزنده به وب‌سایت و پیدا کردن صفحات وب جدید یا به‌روزرسانی‌شده آن‌ها مجددا به‌روزرسانی می‌شود و به نسخه جدید تغییر می‌یابد. بسته به ترافیک وب‌سایت و میزان تغییراتی که در صفحات مختلف وب‌سایت ایجاد می‌کنید، خزنده‌ها کم و زیاد برای به‌روزرسانی فهرست به وب‌سایت شما سر می‌زنند.

با فهمیدن نحوه کار گوگل این سوال پیش می‌آید که در ابتدای کار گوگل از کجا متوجه وجود وب‌سایت ما می‌شود؟ گفتیم خزنده‌ها از طریق دنبال کردن لینک‌های موجود در صفحات وب، آن‌ها را به فهرست گوگل اضافه می‌کنند. بنابراین برای شروع باید لینکی به وب‌سایت شما ایجاد شود آن هم در وب‌سایت دیگری که از قبل در فهرست گوگل وجود دارد.

 

در صورتی که خزنده‌ها آن لینک را دنبال کنند، «اولین نشست خزنده» (First Crawler-Session) اتفاق می‌افتد و وب‌سایت شما برای اولین بار در فهرست گوگل ذخیره می‌شود. پس از این اتفاق وب‌سایت شما می‌تواند در صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل به نمایش دربیاید. اینجاست که بحث فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل به میان می‌آید که در بخش بعد به آن می‌پردازیم.

گوگل چگونه وب سایت ها را رتبه بندی می کند ؟

حالا که یاد گرفتیم سئو چگونه کار می کند و گوگل چطور نتایج را پیدا و به فهرست خود اضافه می‌کند، نوبت به آن می‌رسد که ببینیم موتور جستجو چگونه به نتایج بر اساس میزان ارتباط و کیفیت آن‌ها رتبه می‌دهد. الگوریتم‌هایی در گوگل وظیفه تعیین رتبه محتوای صفحات را بر اساس میزان ارتباط با عبارت موردجستجوی کاربر و مفید بودن آن‌ها برعهده دارند.

گوگل در رتبه بندی در سئو چگونه کار می کند

فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل در سئو چگونه کار می کند ؟

تنها هدفی که موتورهای جستجو دنبال می‌کنند، پیدا کردن مرتبط‌ترین نتایج برای کاربران است. هربار که از موتورهای جستجو استفاده می‌کنید، الگوریتم‌ها تلاش می‌کنند مرتبط‌ترین و مفیدترین نتایج را به شما نشان دهند. در مرحله بعد با پیدا کردن این نتایج سعی می‌کنند آن‌ها را بر اساس میزان ارتباط با عبارتی که در نوار جستجو وارد کرده‌اید مرتب کنند. موتورهای جستجو برای نمایش اطلاعات درست به کاربران، دو فاکتور مهم زیر را در صفحات وب‌سایت مورد بررسی قرار می‌دهند:

  • میزان «ارتباط» (Relevancy) بین عبارت موردجستجوی کاربر و محتوای صفحه وب. موتور جستجو این کار را از طریق بررسی فاکتورهای مختلفی مثل موضوع محتوا یا کلمه کلیدی اصلی آن انجام می‌دهد.
  • میزان «اعتبار» (Authority) وب‌سایت که بر اساس محبوبیت آن در سراسر وب مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. گوگل فرض می‌کند هر صفحه وب یا منبعی که محبوبیت بیشتری داشته باشد، محتوای آن نیز برای کاربران مفیدتر است.

برای تحلیل نتایج حاصل از این بررسی‌ها، موتورهای جستجو از سازوکارهای بسیار پیچیده‌ای به نام الگوریتم‌های موتور جستجو استفاده می‌کنند. موتورهای جستجو الگوریتم‌ها و نحوه کار آن‌ها را به‌صورت راز نگه می‌دارند اما در طول زمان کارشناسان سئو تعدادی از فاکتورها را برای رتبه‌بندی صفحات تشخیص داده‌اند. این معیارها را «فاکتورهای رتبه‌بندی» (Ranking Factors) می‌نامیم و برای تدوین استراتژی سئو روی آن‌ها تمرکز می‌کنیم.

 

چارچوب EAT در سئو چگونه کار می کند ؟

در زمان تعیین ارتباط و اعتبار وب‌سایت‌ها موتورهای جستجو از چارچوب E-A-T پیروی می‌کنند. EAT در سئو مخفف سه کلمه زیر است:

  • «تخصص» (Expertise): تخصص به معنای داشتن دانش یا مهارت بسیار در یک حوزه خاص است. میزان تخصص در سطح محتوا در این مرحله مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
  • «اعتبار» (Authoritativeness): اعتبار در مورد خوشنامی در بین دیگر متخصصان و افراد تأثیرگذار در حوزه موردنظر است. اعتبار به زبان ساده یعنی وب‌سایت‌های دیگر محتوای وب‌سایت را به‌عنوان منبعی ارزشمند معرفی کنند.
  • «قابل‌اعتماد بودن» (Trustworthiness): شفافیت و دقیق بودن وب‌سایت و محتوای آن شاخص قابل‌اعتماد بودن را تضمین می‌کند.

این سه مورد با این‌که به‌صورت مستقیم در تعیین رتبه صفحات وب اثرگذار نیستند، می‌توانند با کمک به بهبود سئوی محتوا روی فاکتورهای رتبه‌بندی اثر مستقیم داشته باشند. همان‌طور که احتمالا خودتان نیز حدس می‌زنید افزودن محتوای بیشتر، بهینه‌سازی تصاویر یا بهبود لینک‌سازی داخلی با تأثیر روی رتبه‌بندی و قابلیت دیده شدن به بهبود فاکتورهای رتبه‌بندی نیز کمک بسیاری می‌کنند.

مزایای انجام سئوی وب سایت

سئو به‌عنوان یکی از رایج‌ترین اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ جای خود را در مسیر طراحی وب‌سایت باز کرده و کسب و کارهای بیشماری از آن برای ایجاد و تثبیت حضور خود در فضای آنلاین، جذب بازدیدکنندگان جدید به وب‌سایت و ایجاد مخاطب راغب (لید) استفاده می‌کنند. در یکی از بررسی‌های وب‌سایت هاب اسپات مشخص شد چیزی حدود ۶۴ درصد از بازاریابان به‌طور فعال روی بهینه‌سازی موتورهای جستجو سرمایه‌گذاری می‌کنند. ازجمله مزایای سئو برای کسب و کارها می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد.

  • نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بالا: مخاطبان راغب (لید) حاصل از جستجوی طبیعی (ارگانیک) نرخ تبدیل بالاتری در مقایسه با مخاطبان راغب حاصل از جستجوی پولی، شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات چاپی برای وب‌سایت فراهم می‌کنند. با انجام سئو نه روی پول بلکه بیشتر روی زمان سرمایه‌گذاری می‌کنید.
  • کمک به بیشتر دیده شدن در فضای وب: کاربران برای جستجوی طبیعی از روش‌ها و کلمات کلیدی متفاوتی استفاده می‌کنند. اگر وب‌سایت شما در پاسخ به ترکیب‌های مختلفی از عبارت کلیدی در صفحه نتایج جستجو ظاهر شود، یعنی حضور موثرتر و گسترده‌تری در فضای آنلاین پیدا کرده‌اید.
  • بهبود اعتبار برند: رتبه‌بندی وب‌سایت به‌طور معمول با اعتبار برند رابطه مستقیمی دارد. استراتژی سئو با پررنگ کردن حضور کسب و کار در فضای آنلاین، باعث می‌شود مردم بیشتر به برند اعتماد کنند.
  • کمک به شناخت بیشتر مخاطبان هدف: با استفاده از ابزارهای تحلیل سئوی وب‌سایت مثل گوگل آنالیتیکس، می‌توانید از موضوعات متداول جستجوی کاربران باخبر شوید، نوع محتوای موردعلاقه برای مخاطبان هدف را پیدا کنید و حتی موقعیت جغرافیایی آن‌ها را تشخیص دهید. همه این اطلاعات به شما کمک می‌کنند وارد ذهن مخاطبان هدف شوید و وب‌سایت را متناسب با ویژگی‌های آن‌ها بهینه‌سازی کنید.

پس از آشنایی با نحوه کار سئو به‌صورت کلی و اهمیت و مزایایی که برای وب‌سایت‌ها فراهم می‌کند، در قسمت بعدی تلاش می‌کنیم به این سوال که انواع مختلف سئو چگونه کار می کند پاسخ دهیم و تکنیک‌های هریک را بررسی کنیم.

 

انواع سئو چگونه کار می کند ؟

تا این قسمت از مطلب تلاش کردیم به سوال سئو چگونه کار می کند پاسخ دهیم و با سیستم رتبه‌بندی موتورهای جستجو آشنا شویم. در این بخش با نگاه تخصصی‌تر به سئو، تلاش می‌کنیم با انواع مختلف آن آشنا شویم. قبل از شروع این نکته را بیان کنیم که منظور از انواع سئو بخش‌های مختلفی از فرایند بهینه‌سازی وب‌سایت نیستند که به یکدیگر ارتباطی نداشته باشند بلکه این انواع در واقع با تقسیم‌بندی اقدامات مختلف سئو تلاش می‌کنند مدیریت بخش‌های مختلف سئو را آسان‌تر کنند. فهرست زیر دسته‌بندی منطقی از انواع سئو را نشان می‌دهد.

در ادامه توضیح می‌دهیم هریک از انواع سئو چگونه کار می کند و چه تکنیک‌هایی برای انجام آن‌ها وجود دارد.

 

سئوی فنی

سئوی فنی یا تکنیکال همان‌طور که از نام آن پیداست، راهکارهایی را برای بررسی و بهبود شاخص‌های فنی وب‌سایت را برای افزایش قابلیت دیده شدن وب‌سایت پیشنهاد می‌کند. هدف اصلی سئوی فنی اطمینان انجام خزش و نمایه‌گذاری صفحات مختلف وب‌سایت بدون بروز هرگونه مشکل است. ازجمله شاخص‌ترین دستورالعمل‌های نشان‌دهنده طرز کار سئو فنی می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • بررسی و بهینه‌سازی فایل‌های Robots.txt برای اطمینان از دسترسی بدون ایراد موتورهای جستجو به وب‌سایت
  • افزودن و تایید وب‌سایت در سرچ کنسول گوگل و مشخص کردن دامنه ترجیح‌داده‌شده
  • استفاده از گزارش Coverage برای پیدا کردن و برطرف کردن خطاهای مربوط به خزش
  • ایجاد سایت‌مپ XML و ثبت آن در همه موتورهای جستجوی اصلی
  • بهینه‌‌‌‌‌‌‌‌سازی معماری وب‌سایت و پیوند‌های یکتا
  • پیروی از طراحی وب‌سایت SEO Friendly
  • بهینه‌سازی سرعت بارگذاری وب‌سایت در موبایل و دسکتاپ (استفاده از طراحی ریسپانسیو)

 

 سئوی داخلی

سئوی داخلی یا آن پیج روش‌هایی را برای بهبود وضعیت خود صفحه وب و نحوه بهبود ساختار آن برای کاربران و موتورهای جستجو ارائه می‌کند. نباید این نکته را فراموش کنیم که هرچه‌قدر هم که موتورهای جستجو به وب‌سایت به چشم یک کل منسجم و به‌هم پیوسته نگاه کنند، رتبه‌بندی درنهایت بر اساس رتبه هر صفحه به‌صورت تکی صورت می‌گیرد.

این موضوع باعث می‌شود بهینه‌سازی تک‌تک صفحات وب‌سایت از اهمیت ویژ‌ه‌ای برخوردار باشد. اما سئو داخلی وب‌سایت چگونه کار می کند؟ مهم‌ترین دستورالعمل‌ها در سئو آن پیج عبارتند از:

  • بهینه‌سازی عنوان سئو: عنوان سئو یکی از فاکتورهای اصلی سئو است. این عنوان‌‌ها در صفحه نتایج ظاهر می‌شوند و باید به‌اندازه‌ای برای کاربر جذابیت داشته باشند که ترغیب شود روی آن‌ها کلیک کند. عنوان سئو همچنین باید خزنده‌های موتورهای جستجو را به‌طور کامل در جریان موضوع محتوای صفحه قرار دهند.
  • بهینه‌سازی عنوان H1: تگ H1 در صفحه نتایج ظاهر نمی‌شود اما پس از کلیک کاربران روی لینک صفحه، در بالاترین قسمت محتوا نمایش داده می‌شود. یک صفحه وب بهینه تنها یک تگ H1 دارد که ارزش آن در بیشتر مواقع با عنوان سئو یکسان است.
  • بهینه‌‌سازی عنوان‌های فرعی: هر صفحه وب علاوه بر تگ H1، نیاز به تگ‌های H2 و H3 نیز برای بخش‌های مختلف محتوا دارد. این عنوان‌‌‌‌های فرعی با تقسیم متن به بخش‌های مختلف خواندن محتوا را برای کاربران و اسکن آن را برای ربات‌های گوگل آسان‌تر می‌کنند.
  • سئوی تصاویر: همه تصاویر صفحات مختلف وب نیاز است مانند محتوای متنی آن‌ها بهینه‌‌سازی شوند درغیراین‌صورت گوگل توانایی فهم محتوای تصاویر را نخواهد داشت. ازجمله موارد ضروری در بهینه‌سازی تصاویر می‌توان به نام فایل تصویر، حجم آن و «متن جایگزین» (Alt Text) اشاره کرد.
  • بهبود قالب‌بندی صفحه: محتوای منتشر شده در وب‌سایت چه از نوع متنی و چه از نوع تصویری بدون صرف زمان برای زیبا‌سازی آن سئو را کامل نمی‌کند. شاید خزنده‌های گوگل نتوانند از دیدگاه یک انسان به محتوای صفحه نگاه کنند اما روش‌هایی برای فهم چگونه به‌نظر رسیدن محتوای صفحه دارند و برای مثال در‌صورتی‌که صفحه پر از تبلیغات و اعلان‌های popup باشد، متوجه می‌شوند و آن را به‌عنوان سیگنالی منفی در فرایند رتبه‌بندی صفحه در نظر می‌گیرند.

 

سئوی محتوا

سئوی محتوا در واقع یکی از زیرمجموعه‌های سئوی داخلی وب‌سایت است و روش‌هایی را برای افزایش کیفیت محتوای وب‌سایت و بهینه کردن آن پیشنهاد می‌کند. از آن‌جا که کیفیت محتوا یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای رتبه‌بندی موتورهای جستجو است، سئوی محتوا را به‌عنوان یکی از انواع سئو به‌صورت جداگانه در نظر گرفتیم.

انتشار محتوای ارزشمند که توجه و علاقه کاربران را به خود جلب کند و موتورهای جستجو آن را به‌خوبی بفهمند، در بحث سئوی محتوا ترکیب برنده است. بیینیم سئو محتوا چگونه کار می کند ؟ در فهرست زیر چند مورد از مهم‌ترین تکنیک‌های آن را آورده‌ایم.

  • شروع فرایند تولید محتوا با تحقیق کلمات کلیدی: نگارش و تهیه محتوا را بر اساس موضوعات و جستارهای موردجستجوی کاربر آغاز کنید و حتما از کلمات کلیدی اصلی، طویل و پرسشی در طول محتوا به شکل طبیعی استفاده کنید. استفاده از مترادف‌های کلمه کلیدی (LSI Keywords) و افزودن آن‌ها به عنوان‌ها، سرتیترها و بدنه محتوا قدم بعدی در انجام حرفه‌ای سئوی محتوا است.
  • توجه به طول، یکپارچگی و خوانایی محتوا: تعداد کلمات محتوای تولیدی و پیوستگی موضوعات آن را به‌نحوی تعیین کنید که هم کاربران به جواب سوال خود برسند و هم موتورهای جستجو به‌راحتی متوجه «مفاد» (Context) محتوای تولیدی شما شوند. فراموش نکنید که محتوا در درجه اول برای خواننده انسانی تولید می‌کنید و لازم است همه بخش‌های آن خوانا و شفاف باشد.
سئوی محتوا چگونه کار می کند
  • توجه به لینک‌‌سازی محتوا: محتوای تولیدی را هم به دیگر صفحات مرتبط در وب‌سایت و هم به صفحات باکیفیت وب‌سایت‌های دیگر لینک دهید. با انجام این کار هم خزش صفحات وب‌سایت به‌طور کامل انجام می‌شود و هم کاربران می‌توانند در مورد موضوع محتوا بیشتر یاد بگیرند.
  • استفاده از «اسکیما» (Schema) و داده‌های ساختاریافته: به‌کارگیری «داده‌های ساختاریافته» (Structured Data) و اسکیما در نشان دادن بخش‌های پراهمیت‌تر محتوا به موتورهای جستجو بسیار موثر است.

 

سئوی خارجی چگونه کار می کند ؟

سئوی خارجی یا سئو آف پیج عصای دست «ترویج برند» (Brand Promotion) است. این نوع از سئو برخلاف دیگر انواع سئو که با معماری داخلی وب‌سایت و محتوای آن سروکار دارند، با ارائه راهکارهایی تلاش می‌کند وب‌سایت را در سراسر وب ارتقا دهد.

سئو خارجی چگونه کار می کند

مجموعه تکنیک‌های سئوی خارجی با کمک به افزایش محبوبیت وب‌سایت در سطح گسترده‌تر، به‌صورت غیرمستقیم روی رتبه‌بندی وب‌سایت موثر هستند زیرا گوگل وب‌سایت‌های محبوب‌تر و خوش‌نام‌تر را در اولویت رتبه‌بندی قرار می‌دهد. اما سئو خارجی چگونه کار می کند و چطور در بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت اثرگذار است؟ به فهرست زیر توجه کنید:

  • دریافت بک‌لینک: بک‌لینک‌ها لینک‌هایی هستند که از طرف دیگر وب‌سایت‌ها به محتوای وب‌سایت شما ایجاد می‌شوند و به‌نوعی نمایشگر رای‌های اعتمادی هستند که بر اعتبار وب‌سایت مقصد اضافه می‌کنند. با ایجاد بک‌لینک در صورت No Follow بودن آن بخشی از ارزش و اعتبار وب‌سایت مبدا به وب‌سایت مقصد انتقال پیدا می‌کند.
  • ترویج برند: گوگل برندهای شناخته شده را در جایگاه‌های بالاتری از صفحه نتایج به کاربران نمایش می‌دهد چراکه محبوبیت را همسو با اعتماد زیاد در نظر می‌گیرد. علاوه بر ارتقای محتوای وب‌سایت برای دریافت بک‌لینک، در سئو خارجی تلاش می‌کنیم با پیگیری «ذکر نام برند» (Brand Mention) و ترغیب مشتریان به صحبت در مورد کسب و کار در کانال‌ها، انجمن‌ها و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، آگاهی از برند را به‌شکل چشم‌گیری افزایش دهیم. گوگل از این سیگنال‌های مثبت برای بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها استفاده می‌کند.

 

سئوی محلی

سئوی محلی یا لوکال در واقع یکی از زیرمجموعه‌های سئوی خارجی است و بیشتر برای کسب و کارهای محلی کاربرد دارد. سئوی لوکال به وب‌سایت‌ها کمک می‌کند مخاطبان و مشتریان محلی خود را به سمت فروشگاه جذب کنند. تمامی مواردی که برای دیگر انواع سئو ذکر کردیم در بهبود سئوی محلی نیز موثر هستند.

سئو محلی چگونه کار می کند

اما چند مورد دیگر وجود دارد که برای بهبود سئوی محلی باید به آن‌ها توجه کنیم. قبل از بیان این موارد، حتما به نام، آدرس و اطلاعات تماس در تمامی صفحات وب‌سایت توجه ویژه داشته باشید. به فهرست زیر توجه کنید:

  • افزودن اسکیمای کسب و کارهای محلی به صفحه اصلی وب‌سایت
  • ایجاد حساب کاربری در Google My Business
  • ثبت کسب و کار در فهرست‌های راهنمای معتبر مثل Yelp و Yahoo Small Business
  • ترویج وب‌سایت در فهرست‌ها و وب‌سایت‌های راهنمای محلی

سئوی موبایل

سئوی موبایل نیز شکل جدید از سئو نیست و به‌نوعی زیرمجموعه ویژه‌ای از سئو برای دستگاه‌های موبایلی است. طبق آمارها بیش از ۶۰ درصد جستجوهای گوگل از طریق دستگاه‌های همراه صورت می‌گیرد. این آمار نشان‌دهنده آن است که کاربران اینترنت از کامپیوترهای سنتی دسکتاپ به دستگاه‌های موبایلی مهاجرت کرده‌اند.

گوگل به همین دلیل در چند سال اخیر الگوریتم جدیدی به نام Mobile-first Index راه‌اندازی کرده که کار نمایه‌گذاری وب‌سایت را با نسخه موبایلی آن آغاز می‌کند و وب‌سایت‌های دارای طراحی سازگار با موبایل را در اولویت رتبه‌بندی قرار می‌دهد. در پاسخ به این سوال که سئوی موبایل چگونه کار می‌کند می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • استفاده از طراحی «سازگار با موبایل» (Mobile Friendly) برای وب‌سایت
  • اطمینان از بالا بودن سرعت بارگذاری وب‌سایت در موبایل
  • راحتی خوانش و استفاده از وب‌سایت در دستگاه موبایل
  • اطمینان از تجربه کاربری بدون مشکل در موبایل و عدم وجود تبلیغات بنری بینابینی و دیگر انواع تبلیغات Popup و آزاردهنده

 

سئوی تجارت الکترونیک چگونه کار می کند ؟

«تجارت الکترونیک» (eCommerce) صنعت بسیار گسترده‌ای است و سئوی تجارت الکترونیک به بهینه‌سازی صفحات فروشگاه‌های اینترنتی اشاره می‌کند که از سئوی وبلاگ یا وب‌سایت‌های ترکیبی پیچیده‌تر است. در فروشگاه‌های اینترنتی صفحات بیشتری نیاز به بهینه‌سازی دارند و از طرف دیگر ارتقای این وب‌سایت‌ها در سراسر وب دشوارتر است.

مهم‌ترین موارد در انجام درست سئوی ای کامرس عبارتند از:

  • بهینه‌سازی شروع‌به‌کار فروشگاه اینترنتی با صفحه اصلی و صفحات دسته‌بندی (کار روی این دو دسته را باید قبل از بهینه‌سازی صفحه محصولات انجام دهید.)
  • بهینه‌سازی صفحات محصولات بر اساس نتایج حاصل از تحقیق کلمات کلیدی
  • بهینه‌سازی تمامی عناصر بصری استفاده شده فروشگاه (تصاویر و ویدیوها)
  • افزودن اسکیماهای محصولات، تخفیف‌ها و غیره
  • ارتقای فروشگاه در شبکه‌های اجتماعی
  • پیدا کردن روش‌های خلاقانه برای ترغیب کاربران به لینک دادن به صفحات محصولات
  • ایجاد وبلاگ و انتشار محتوای مرتبط با محصولات و خدمات در آن و بیان چگونگی حل مشکل توسط آن‌ها

 

چگونه سئوکار شویم ؟

بسیاری از کاربران بعد از پاسخ به سوال سئو چگونه کار می کند ، در مورد فعالیت حرفه‌ای در زمینه سئو سوال می‌کنند. به همین دلیل این بخش از مطلب را به بیان چند توصیه برای تبدیل شدن به کارشناس سئو اختصاص داده‌ایم.

اصول سئو چیست

سئو فرایندی زمان‌بر است و به کسب تجربه و شکیبایی زیادی نیاز دارد. بهینه‌سازی موتورهای جستجو مانند چند سال قبل حوزه نو و تازه‌ای نیست و سال‌ها است که کارشناسان بسیاری آن را به‌صورت تخصصی انجام می‌دهند. در ادامه چند توصیه را برای یادگیری و انجام بهتر سئو بررسی می‌کنیم.

 

اصول پایه ای سئو را یاد بگیرید

برای متخصص شدن همیشه باید یادگیری را از پایه شروع کنید. در نخستین مرحله نحوه تعامل مخاطبان و موتورهای جستجو را درک و بررسی کنید چگونه می‌توان بهینه‌سازی محتوا را به‌صورت موثر انجام داد. یادگیری اصول سئو با آموختن سه اصل اساسی امکان‌پذیر می‌شود:

  • تشخیص نوع محتوای موردعلاقه یا مورد نیاز کاربر و شناخت قصد او از جستجو
  • فهم نحوه کار موتورهای جستجو
  • شناخت ابزارها و تکنیک‌های موردنیاز برای بهینه‌سازی وب‌سایت

بدون داشتن پیش‌زمینه از موارد بالا شاید بتوانید چیستی سئو را توضیح دهید اما برای بیان دلایل انجام آن توضیح کافی ندارید. در مراحل پیشرفته‌تر سئو دانستن دلیل انجام کارها کمک می‌کند بتوانید کار را موثرتر جلو ببرید. پس روی یادگیری اصول سئو به‌طور ویژه تمرکز کنید.

 

وب سایت خود را بسازید

پس از یادگیری اصول پایه‌ای سئو نوبت به آن می‌رسد که آن‌ها را در وب‌سایت پیاده‌سازی کنید. بسیاری از نکات حرفه‌ای سئو را تنها می‌توانید با ساخت وب‌سایت و در عمل یاد بگیرید.

برای شروع نیازی نیست حتما از وب‌سایت‌ها بزرگ شروع کنید و وبلاگ ساده‌ای که برای تولید محتوا راه‌اندازی کرده‌اید هم می‌تواند مهارت‌های شما را به شکل چشم‌گیری ارتقا دهد.

چگونه سئو کار شویم

در ادامه کدنویسی با HTML، مدیریت تگ‌ها و اجرای تست را بیاموزید. در همین حین تلاش کنید با نکات تولید محتوا و عملکرد انواع محتوا در صفحه نتایج آشنایی پیدا کنید. نگارش محتوا را با موضوعی آغاز کنید که به آن علاقه‌مند هستید. با این کار روند کار برای شما آسان‌تر می‌شود.

کار با وردپرس را یاد بگیرید

چیزی حدود یک سوم وب‌سایت‌ها با سیستم مدیریت محتوای وردپرس ساخته می‌شوند. بنابراین یادگیری کار با WordPress عصای دست کارشناس سئو است و اغراق نیست اگر بگوییم بهترین سیستم مدیریت محتوای موجود برای انجام سئو است. وردپرس برای انجام اقداماتی مثل افزودن متا دیتا و بهبود تجربه کاربری که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم روی عملکرد سئو تأثیرگذار هستند، امکانات زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد.

کار با آنالیتیکس و سرچ کنسول گوگل را یاد بگیرید

متخصصان سئو از ابزارها و بسترهای مختلفی برای بهینه‌سازی محتوا و تحلیل عملکرد آن‌ها استفاده می‌کنند و انجام سئو بدون این ابزارها تقریبا غیرممکن است. دو ابزار پایه‌ای که یادگیری کار با آن‌ها از ضروری‌ترین مراحل و پیش‌نیازهای یادگیری سئو است Google Analytics و Google Search Console نام دارند که در ارائه گزارش و اندازه‌گیری معیارهای مختلف حرف اول را می‌زنند.

هر روز در مورد سئو مطالعه کنید

انجام سئو فرایندی در جریان است و اطلاعات مربوط به آن به‌طور دائم به‌روزرسانی می‌شود. الگوریتم‌های موتورهای جستجو نیز در حال تغییر و تحول‌اند و ممکن است از تأثیری که روی رتبه‌بندی وب‌سایت می‌گذارند بی‌خیر بمانید. بنابراین بهتر است هر روز در مورد سئو مطالعه داشته باشید و آخرین اخبار مربوط به آن را به‌طور کامل پیگیری کنید.

چگونگی عملکرد موتورهای جستجو را بیاموزید

واقعیت این است که در مورد جزییات الگوریتم‌های موتور جستجو اطلاعاتی در دست نیست و به همین علت لازم است تا جای ممکن روی اطلاعاتی که در مورد آن‌ها مطمئن هستیم تمرکز کنیم.

خزنده موتور جستجو چگونه کار می کند

همان‌طور که در بخش نحوه کار موتورهای جستجو ذکر کردیم، خزنده‌ها در مورد میزان کیفیت و ارتباط محتوا شما در وب‌سایت تصمیم‌گیری می‌کنند و تعدادی از فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل که شناخت بیشتری روی آن‌ها داریم، در جهت‌دهی به این تصمیم‌گیری بسیار موثر هستند. بنابراین درک قصد کاربر از جستجو، ارتباط، کیفیت محتوا، لینک‌سازی و کاربرد محتوا کمک می‌کند بهتر نحوه رتبه‌بندی الگوریتم‌ها را درک کنیم.

 

دستورالعمل‌های امتیازدهی کیفی گوگل را مطالعه کنید

گوگل از امتیازدهندگان انسانی برای امتیاز دادن به محتوای وب‌سایت‌ها استفاده می‌کند. این امتیازدهندگان در چارچوب EAT که در قسمت رنکینگ در مورد آن توضیح دادیم، محتوای وب‌سایت‌ها را بررسی می‌کنند و در مورد آن‌ها نظر می‌دهند. معیار Expertise برای بررسی تخصص در محتوا، Authoritativeness برای اعتبار آن و Trustworthiness برای بررسی دقت محتوا مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

چارچوب EAT چگونه کار می کند

استفاده از این دستورالعمل‌ها توسط مخاطبان انسانی نشان‌دهنده این است که در واقع محتوای وب‌سایت را ابتدا برای کاربران و سپس برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی می‌کنیم و این دو هدف با یکدیگر هم‌راستا هستند.

با صفحه نتایج و ویژگی های مختلف آن آشنا شوید

نتیجه تمام تلاش‌هایی که در سئو انجام می‌دهیم در صفحه نتایج ظاهر می‌شوند و به همین دلیل بسیار مهم است که ویژگی‌های مختلف آن را بشناسیم. در SERP به نکات زیر توجه کنید:

  • چگونگی و ترتیب قرارگیری نتایج
  • انواع مختلف نتایج و ویژگی‌های آن‌ها
  • بررسی وب‌سایت‌های رقیب و وضعیت محتوای آن‌‌‌ها

بعد از بررسی موارد بالا، موضوع محتوا را با جستارهای مختلف امتحان کنید و انواع نتایج نمایش داده شده را با هم مقایسه کنید. گوگل از طریق بررسی قصد عبارت مورد جستجوی کاربر تصمیم می‌گیرد چه نوعی از نتایج را به او نشان دهد.

 

برای سئوی فنی بیشتر زمان بگذارید

در بخش انواع سئو یاد گرفتیم که سئوی فنی تمامی اقداماتی را شامل می‌شود که به خزش و نمایه‌گذاری بهتر وب‌سایت کمک می‌کنند. ازجمله مهم‌ترین تکنیک‌های سئوی فنی می‌توان به سازگاری وب‌سایت با موبایل، سرعت بارگذاری بالا، استفاده از داده‌های ساختاریافته، جاوا اسکریپت و تمامی سازوکارهای تأثیرگذار بر عملکرد وب‌سایت اشاره کرد.

توجه به این موارد در رتبه وب‌سایت در صفحه نتایج بسیار تأثیرگذار است. فرض کنید محتوایی باکیفیت و متناسب با نیاز کاربران تولید کرده‌اید اما وب‌سایت شما به‌کندی بارگذاری می‌شود.

سئو تکنیکال چگونه کار می کند

این موضوع باعث می‌شود رتبه خوبی در صفحه نتایج کسب نکنید. به همین دلیل است که اقدامات سئوی فنی نیاز به صرف زمان بیشتری دارند و به‌نوعی مکمل تلاش‌های سئوی داخلی هستند.

در مورد استراتژی، تولید، بهینه‌ سازی و ارتقای محتوا مطالعه کنید

هرچه سئوی فنی به بارگذاری بدون مشکل وب‌سایت کمک می‌کند، محتوا به همان اندازه در بهبود سئوی داخلی وب‌سایت موثر است. تولید محتوایی که کاربران و خزنده‌های موتور جستجو آن را بفهمند با بهبود «تجربه کاربری» (User Experience)، مدت زمان ماندن در صفحه را افزایش می‌دهد و به دریافت بک‌لینک‌های باکیفیت کمک بسیاری می‌کند.

در گذشته محتوا را تنها با در اولویت قرار دادن کلمه کلیدی تولید می‌کردند. بعد از به‌روزرسانی الگوریتم‌های RankBrain و Hummingbird تولید محتوا بر اساس نیاز کاربران در اولویت قرار گرفت زیرا انتشار محتوا دلیلی بر پیدا کردن آن توسط کاربران نبود. این موضوع باعث شد استراتژی تولید محتوا بر اساس افزودن مطلب به محتوا به شکلی برنامه‌ریزی شود که موتورهای جستجو مضمون آن را بفهمند و بر همان اساس آن را دسته‌بندی کنند.

محتوا علاوه بر تولید و انتشار نیازمند روش‌هایی است که از طریق آن به کاربران بیشتری معرفی شود. اینجاست که علاوه بر سئو، دیگر کانال‌های بازاریابی مثل بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ می‌توانند در بهبود عملکرد محتوا موثر واقع شوند.

 

از تکنیک های لینک سازی موثر استفاده کنید

لینک‌سازی و به‌طور ويژه دریافت بک‌لینک یکی از اصلی‌ترین مباحثی است که باید در زمینه سئو یاد بگیرید و از موضوعاتی است که اختلاف‌‌نظرهای بسیاری در مورد تکنیک‌های انجام وجود دارد.

در دریافت لینک خارجی کیفیت بیشتر از تعداد بک‌لینک اهمیت دارد و دریافت بک‌لینک‌های باارزش تنها با برقراری ارتباط سازنده با وب‌سایت‌های صاحب‌نظر و مطرح در حوزه تخصصی امکان‌پذیر است. البته روش‌های دیگری نیز مثل شناخت لینک‌های آسیب‌دیده در دیگر وب‌سایت‌ها و پیشنهاد برای جایگزینی آن‌ها و نگارش پست‌های مهمان در دیگر وب‌سایت‌ها برای دریافت بک‌لینک وجود دارد که باید شناخت کافی از آن‌ها کسب کنید.

 

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای افزایش ترافیک و بهبود سئوی وب‌سایت است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «اصول سئو چیست؟ – ۲۴ اصل لازم برای رسیدن به رتبه یک» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا الگوریتم های گوگل در سئو

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

سوالات متداول در مورد طرز کار سئو

در این مطلب از «مجله فرادرس» در مورد طرز کار سئو، اهمیت، مزایا و انواع مختلف آن بحث کردیم و تلاش کردیم راهکارهایی را برای بهبود سئوی وب‌سایت معرفی کنیم. در ادامه به چند سوال متداول پیرامون طرز کار سئو پاسخ می‌دهیم.

سئو وب سایت چگونه به بهبود اعتبار برند کمک می کند ؟

رتبه‌بندی وب‌سایت به‌طور معمول با اعتبار برند رابطه مستقیمی دارد. سئو با پررنگ کردن حضور کسب و کار در فضای آنلاین، باعث می‌شود مردم بیشتر به برند اعتماد کنند و همین موضوع ما را به برند معتبرتری در نظر کاربران تبدیل می‌کند.

فاکتورهای رتبه بندی گوگل در سئو چگونه کار می کند ؟

تنها هدفی که موتورهای جستجو دنبال می‌کنند، پیدا کردن مرتبط‌ترین نتایج برای کاربران است. هربار که از موتورهای جستجو استفاده می‌کنید، الگوریتم‌ها تلاش می‌کنند مرتبط‌ترین و مفیدترین نتایج را به شما نشان دهند. موتورهای جستجو برای نمایش اطلاعات درست به کاربران، دو فاکتور مهم «ارتباط» (Relevancy) و «اعتبار» (Authority) را مدنظر قرار می‌دهند. فاکتور ارتباط، مرتبط بودن جستار مورد جستجوی کاربر و محتوا صفحه را می‌‌سنجد و فاکتور اعتبار محبوبیت وب‌سایت را در سراسر وب مورد بررسی قرار می‌دهد.

تکنیک های سئو تجارت الکترونیک چگونه کار می کند ؟

«تجارت الکترونیک» (eCommerce) صنعت بسیار گسترده‌ای است و سئوی تجارت الکترونیک به بهینه‌سازی صفحات فروشگاه‌های اینترنتی اشاره می‌کند که از سئوی وبلاگ یا وب‌سایت‌های ترکیبی پیچیده‌تر است. در فروشگاه‌های اینترنتی صفحات بیشتری نیاز به بهینه‌سازی دارند و از طرف دیگر ارتقای این وب‌سایت‌ها در سراسر وب دشوارتر است. مهم‌ترین موارد در انجام درست سئوی ای کامرس عبارتند از: بهینه‌سازی شروع‌به‌کار فروشگاه اینترنتی با صفحه اصلی و صفحات دسته‌بندی، بهینه‌سازی صفحات محصولات بر اساس نتایج حاصل از تحقیق کلمات کلیدی، بهینه‌سازی تمامی عناصر بصری استفاده شده فروشگاه (تصاویر و ویدیوها)، افزودن اسکیماهای محصولات، تخفیف‌ها و غیره، ارتقای فروشگاه در شبکه‌های اجتماعی، پیدا کردن روش‌های خلاقانه برای ترغیب کاربران به لینک دادن به صفحات محصولات، ایجاد وبلاگ و انتشار محتوای مرتبط با محصولات و خدمات در آن و بیان چگونگی حل مشکل توسط آن‌ها.

نقش سئو خارجی در افزایش آگاهی از برند چیست؟

مجموعه تکنیک‌های سئوی خارجی با کمک به افزایش محبوبیت وب‌سایت در سطح گسترده و در سراسر وب، ضمن افزایش آگاهی از برند، به‌صورت غیرمستقیم روی رتبه‌بندی وب‌سایت موثر هستند زیرا گوگل وب‌سایت‌های محبوب‌تر و خوش‌نام‌تر را در اولویت رتبه‌بندی قرار می‌دهد. این اقدامات از دو طریق دریافت بک‌لینک، ترویج برند در شبکه‌های اجتماعی و افزایش اشاره به نام برند (Brand Mention) امکان‌پذیر هستند.

معیار EAT در سئو چگونه کار می کند ؟

چارچوب EAT در سئو مخفف سه کلمه «تخصص» (Expertise)، «اعتبار» (Authoritativeness) و «قابل‌اعتماد بودن» (Trustworthiness) است که به‌ترتیب میزان دانش و تخصص، خوشنامی وب‌سایت و دقت آن را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. این سه مورد با این‌که به‌صورت مستقیم در تعیین رتبه صفحات وب اثرگذار نیستند، می‌توانند با کمک به بهبود سئوی محتوا روی فاکتورهای رتبه‌بندی اثر مستقیم داشته باشند.

بازاریابی شبکه های اجتماعی در بهبود سئو خارجی چگونه کار می کند ؟

مجموعه تکنیک‌های سئوی خارجی با کمک به افزایش محبوبیت وب‌سایت در سطح گسترده‌تر، به‌صورت غیرمستقیم روی رتبه‌بندی وب‌سایت موثر هستند زیرا گوگل وب‌سایت‌های محبوب‌تر و خوش‌نام‌تر را در اولویت رتبه‌بندی قرار می‌دهد. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان یکی از روش‌های ترویج برند، باعث می‌شود افراد و مخاطبان هدف بیشتری برند ما را بشناسند و در فضاهای مختلف در مورد آن صحبت کنند. گوگل نیز از این سیگنال‌های مثبت برای بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها استفاده می‌کند.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
SEARCH ENGINE JOURNALblog hubspotRELIABLESOFT
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *