سئو تکنیکال چیست؟ — اصول سئو فنی به زبان ساده

۳۳۰۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۶ دقیقه
سئو تکنیکال چیست؟ — اصول سئو فنی به زبان ساده

به طور معمول در مبحث بهینه‌سازی وب‌سایت و سئو به روش‌هایی مانند توجه به تحقیق کلمات کلیدی سئو، نوشتن توضیحات متا و بک‌لینک اشاره می‌شود. تمام این تکنیک‌ها برای بهبود رتبه سایت مهم است، اما نباید فقط به آن‌ها تکیه کرد. روش‌های دیگری در سئو نیز وجود دارد که در بخش‌های سئو داخلی و سئو خارجی دسته‌بندی نمی‌شوند. در این مطلب بررسی می‌کنیم که سئو فنی یا سئو تکنیکال چیست و چه تکنیک‌هایی دارد.

فهرست مطالب این نوشته

سئو فنی یا سئو تکنیکال چیست ؟

«سئو تکنیکال یا سئو فنی» (Technical SEO) یکی از زیرمجموعه‌های سئو است و به عناصر پشت صحنه‌ای مرتبط می‌شود که در افزایش بازدید طبیعی (ارگانیک) وب‌سایت شما نقش دارند. از این عناصر می‌توان به معماری سایت، بهینه‌سازی برای موبایل و سرعت بارگذاری صفحه اشاره کرد. ممکن است به این جنبه از سئو توجه بسیار زیادی نشود، اما باید بدانید که سئو تکنیکال بسیار مهم است.

اولین گام برای بهبود سئو تکنیکال این است که بفهمید در چه وضعیتی قرار دارید. برای این کار باید عملکرد وب‌سایت را به خوبی بررسی کنید. دومین گام برای بهبود سئو فنی، برنامه‌ریزی برای رفع مشکلاتی است که در این بررسی متوجه آن‌ها شده‌اید. در این مطلب، تکنیک‌های سئو تکنیکال و جزئیات آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

سسو فنی یا سئو تکنیکال چیست

سئو تکنیکال با سئو داخلی و خارجی چه تفاوتی دارد ؟

بسیاری از متخصصان بهینه‌سازی وب‌سایت، سئو را به سه گروه مختلف تقسیم می‌کنند. این دسته‌ها شامل سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال می‌شود. به طور کلی، سئو داخلی به محتوای صفحات، سئو خارجی به اعتبار و محبوبیت صحفات شما از نظر وب‌سایت‌های دیگر و سئو تکنیکال یا فنی به عناصری مانند ساختار وب‌سایت و سرعت بارگذاری صفحات مرتبط می‌شود.

سئو داخلی

«سئو داخلی یا سئو آن پیج» (On-page SEO) به محتوای صفحه‌های وب مرتبط است. این محتوا به موتورهای جستجو و خوانندگان می‌گوید که در صفحه شما درباره چه موضوعی نوشته شده است. از عناصر مورد توجه در سئو داخلی می‌توان به «متن جایگزین تصاویر» (Image Alt Text)، میزان استفاده از کلمات کلیدی، «توضیحات متا» (Meta Description)، تگ‌های H1، انتخاب URL و لینک‌های داخلی اشاره کرد. باید به تمام تکنیک‌های سئو داخلی توجه زیادی داشته باشید، چراکه عناصر آن در شکل ظاهری وب‌سایت شما دیده می‌شوند.

سئو خارجی

«سئو خارجی یا سئو آف پیج» (Off-page SEO) به موتورهای جستجو می‌گوید که وب‌سایت شما بر اساس رأی وب‌سایت‌های دیگر (بک‌لینک‌ها) چقدر محبوب، معتبر و مفید است. تعداد و کیفیت بک‌لینک‌ها در «پیج اتوریتی یا اعتبار صفحه» (Page Authority | PA) تأثیرگذار است. برای مثال، بین دو وب‌سایت با شرایط مشابه که یکی از آن‌ها ۱۰۰ لینک مرتبط و دیگری ۵۰ لینک مرتبط (یا ۱۰۰ لینک غیرمرتبط) از وب‌سایت‌های معتبر دارد، وب‌سایت اول رتبه بهتری خواهد داشت.

 

سئو تکنیکال یا فنی

همان‌طور که گفتیم، سئو تکنیکال یا فنی به بهینه‌سازی جنبه‌های فنی وب‌سایت برای بهبود رتبه در موتورهای جستجو گفته می‌شود. بهبود سرعت وب‌سایت، ساده کردن ساختار وب‌سایت برای «خزش یا کراولینگ» (Crawling) و قابل درک کردن آن برای موتورهای جستجو از بخش‌های اصلی و بسیار مهم سئو فنی است. می‌توان گفت که سئو فنی بخشی از سئو داخلی است، چراکه برای بهبود عناصری درون وب‌سایت به منظور دریافت رتبه‌های بهتر در موتورهای جستجو به کار گرفته می‌شود.

انواع سئو

اهمیت سئو تکنیکال چیست ؟

ممکن است وسوسه شوید که این بخش از سئو را به کلی نادیده بگیرید و از آن بگذرید، اما باید بدانید که سئو تکنیکال نقش بسیار مهمی در افزایش ترافیک وب‌سایت ایفا می‌کند. ممکن است زمانی محتوای شما کاملاً بی‌نقص و مفید باشد، اما موتورهای جستجو نتوانند آن را درک کنند. در نتیجه این محتوا به افراد بسیار کمی نمایش داده می‌شود. بدون در نظر گرفتن معیارهای سئو تکنیکال، موتورهای جستجو نمی‌توانند محتوای شما را به خوبی درک کنند.

گوگل و موتورهای جستجوی دیگر می‌خواهند که بهترین نتایج موجود را برای «کوئری‌ها» (Query) یا جستجوهای کاربران ارائه کنند. بنابراین، ربات‌های این موتورهای جستجو تلاش می‌کنند که وب‌سایت‌ها را بر اساس معیارهای خاصی رتبه‌بندی کنند. همان‌طور که گفتیم، توجه به بهبود سئو تکنیکال می‌تواند به بهبود رتبه شما کمک کند و برعکس این موضوع نیز صادق است. اگر وب‌سایت شما مشکلات فنی جدی داشته باشد، ممکن است موتورهای جستجو به کلی وب‌سایت شما را بلاک و از فهرست نمایه‌گذاری یا ایندکس حذف کنند.

اما سئو فنی فقط به موتورهای جستجو کمک نمی‌کند. وب‌سایت‌ها باید سریع و تمیز باشند و استفاده از آن‌ها ساده باشد تا رضایت کاربران را جلب کنند. به همین دلیل، توجه به اصول اولیه سئو هم برای ساده کردن کار موتورهای جستجو و هم برای جلب رضایت کاربران ضروری است.

چک لیست سئو تکنیکال

سئو تکنیکال کمی پیچیده است و برای آن باید به جزئیات بسیار زیادی توجه کنید. در ادامه این مطلب درباره جزئیات سئو فنی بیشتر می‌خوانید. اما به طور کلی، می‌توان گفت که هشت نکته زیر، ویژگی‌های وب‌سایت‌های بهینه شده از نظر فنی است.

سریع بودن

سرعت بارگذاری صفحات باید بالا باشد. کاربران در عصر حاضر به طور معمول صبر زیادی ندارند و نمی‌خواهند مدت زیادی منتظر باز شدن یک صفحه بمانند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که ۵۳ درصد از کاربران وب‌سایت‌ها در موبایل، صفحاتی با سرعت بارگذاری بیشتر از ۳ ثانیه را ترک می‌کنند. بنابراین اگر بارگذاری صفحات شما سریع نباشد، ترافیک بسیار زیادی را از دست می‌دهید.

قابلیت خزش یا کراولینگ

موتورهای جستجو از ربات‌ها برای خزش و دریافت اطلاعات وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند. برای بهبود این قابلیت می‌توانید از روش‌های زیادی بهره بگیرید. برای مثال می‌توانید خزش یک محتوای خاص را محدود کنید یا کاری کنید که صفحه‌های کراول شده در صفحات نتیجه جستجو نمایش داده نشوند یا لینک‌های صفحه را فالو نکنند. همچنین می‌توانید با استفاده از لینک‌های داخلی، به ربات‌ها در درک بهتر محتوای صفحه‌ها کمک کنید.

نداشتن لینک‌های خراب

باز کردن صفحه‌هایی که در واقع وجود ندارند، می‌تواند کاربران را ناراحت یا خشمگین کند. اگر لینکی خراب یا ناموجود در سایت شما وجود داشته باشد، افراد خطای ۴۰۴ دریافت می‌کنند. این موضوع می‌تواند تأثیر بسیار بدی در تجربه کاربری مخاطبان داشته باشد. علاوه بر این، موتورهای جستجو نیز دوست ندارند صفحاتی با این خطا را پیدا کنند.

به طور کلی بیشتر وب‌سایت‌ها تعدادی لینک خراب دارند، چراکه همواره در حال تغییرند. اما با استفاده از ابزارهای مختلف می‌توانید این خطاها را رفع کنید و تعداد لینک‌های خراب را کاهش بدهید. برای مثال می‌توانید با «ریدایرکت یا تغییر مسیر» (Redirect) و انتقال لینک‌های خراب و قدیمی با صفحات جدید، این مشکل را برطرف کنید.

نداشتن محتوای کپی

«محتوای کپی یا دوپلیکیت» (Duplicate)، چه در خود وب‌سایت شما باشند و چه از وب‌سایت‌های دیگر کپی شده باشند، موتورهای جستجو را گیج می‌کنند. موتورهای جستجو هنگام مواجهه با این نوع از صفحات، نمی‌دانند که باید به کدام صفحه رتبه بالاتری بدهند. در نتیجه ممکن است صفحات با محتوای مشابه را پایین‌تر از صفحات دیگر نشان بدهند.

گاهی اوقات ممکن است بدون این که بدانید، محتوای کپی داشته باشید. برای مثال ممکن است بر اثر اشکالات فنی، یک محتوا با دو URL مختلف نمایش داده شود. این محتوا در تجربه کاربری مخاطبان تأثیری ندارد، اما موتورهای جستجو متوجه آن می‌شوند و شما را جریمه می‌کنند. خوشبختانه با استفاده از تگ‌های «کنونیکال» (Canonical) می‌توانید این مشکل را رفع کنید. تگ‌های کنونیکال، صفحه اصلی محتوا را به موتورهای جستجو معرفی می‌کنند.

استفاده از محتوای کپی

امن بودن

وب‌سایت‌های بهینه‌سازی شده از نظر فنی، باید امن باشند. توجه به امنیت وب‌سایت، احترام به حریم خصوصی کاربران است. می‌توانید کارهای زیادی برای امن‌سازی وب‌سایت خود انجام بدهید و استفاده از HTTPS از مهم‌ترین اقدامات برای ایجاد امنیت است.

با استفاده از HTTPS مطمئن می‌شوید که هیچ‌کس نمی‌تواند داده‌های ردوبدل‌شده بین وب‌سایت و مرورگر را به دست بیاورد. برای مثال اگر افراد در وب‌سایت شما وارد حساب کاربری خود شوند، اطلاعات کاربریشان محفوظ می‌ماند. برای اجرای HTTPS در وب‌سایت باید گواهی SSL داشته باشید.

داشتن داده‌های ساختاریافته

«داده‌های ساختاریافته» (Structured Data) به موتورهای جستجو در درک بهتر محتوا و کسب‌وکار شما کمک می‌کنند. با استفاده از این داده‌های ساختاریافته می‌توانید به موتورهای جستجو بگویید که چه محصولی می‌فرشید یا چه نوع محتوایی در وب‌سایت خود قرار می‌دهید. علاوه بر این، امکان ارائه جزئیات محتوا و محصولات از این طریق برای شما فراهم می‌شود.

از آنجایی که این داده‌ها فرمت مشخصی دارند، زمانی که شما اطلاعات لازم را به موتور جستجو ارائه می‌کنید، موتورهای جستجو می‌توانند آن را به سادگی بیابند و درک کنند. این موضوع باعث می‌شود که محتوای شما بیشتر دیده شود و شرایط لازم برای نمایش به شکل «ریچ ریزالت» (Rich Result) را به دست بیاورد.

داشتن سایت مپ XML

«XML Sitemap» فهرستی از تمام صفحات وب‌سایت شما است. این فهرست، نقشه راه وب‌سایت شما را به موتورهای جستجو نمایش می‌دهد و با استفاده از آن می‌توانید مطمئن شوید که موتورهای جستجو هیچ بخشی از محتوای مهم شما در سایت را از دست نمی‌دهند. سایت‌مپ XML به طور معمول شامل پست‌ها، صفحه‌ها، تگ‌ها و انواع دیگر پست‌های شما به شکل دسته‌بندی شده می‌شود و تعداد تصاویر و آخرین تاریخ ویرایش هر صفحه را نیز در بر می‌گیرد.

در حالت ایده‌آل، وب‌سایت‌ها نباید به سایت مپ XML نیاز داشته باشند. اگر وب‌سایتی ساختار لینک داخلی کارآمدی داشته باشد که تمام مطالب را به خوبی به هم مرتبط کند، ربات‌ها دیگر به سایت‌مپ نیازی نخواهند داشت. اما همیشه سایت‌ها بهترین ساختار را ندارند و داشتن سایت‌مپ XML می‌تواند به آن‌ها کمک کند.

استفاده از تگ hreflang در وب‌سایت‌های بین‌المللی

اگر وب‌سایت شما در چند کشور با زبان‌های مختلف فعالیت داشته باشد، موتورهای جستجو برای درک کشور و زبان مقصد به کمی کمک نیاز خواهند داشت. اگر به موتورهای جستجو در درک تمایز زبان‌ها و کشورهای مختلف کمک کنید، محتوای وب‌سایت به زبان درست برای مخاطبان در هر منطقه جغرافیایی نمایش داده می‌شود.

با استفاده از تگ‌های hreflang می‌توانید این کار را انجام بدهید. این تگ‌ها به شما امکان تعریف صفحات برای کشورها و زبان‌های مختلف را می‌دهند. این موضوع گاهی به شما در حل مشکل محتوای کپی نیز کمک می‌کند. برای مثال اگر وب‌سایتی دارید که در آمریکا و بریتانیا فعالیت می‌کند و برای هر دو منطقه، یک محتوا را به زبان انگلیسی نشان می‌دهد، گوگل متوجه می‌شود که این محتوا کپی نیست و به مناطق جغرافیایی مختلفی اختصاص یافته است.

بخش های مختلف سئو تکنیکال

همان‌طور که گفتیم سئو تکنیکال بسیار پیچیده است و می‌توان برای سادگی کار، آن را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کرد. می‌توانیم تمام سئو تکنیکال را به پنج بخش زیر تقسیم کرد:

  • «قابلیت خرش یا کراول شدن» (Crawlability)
  • «قابلیت نمایه گذاری یا ایندکس شدن» (Indexability)
  • «در دسترس بودن» (Accessibility) یا قابلیت «رندر شدن» (Rendering)
  • «قابلیت رتبه بندی» (Rankability)
  • «قابلیت کلیک شدن» (Clickability)

برای بهینه‌سازی فنی وب‌سایت در هر کدام از این بخش‌ها باید اقداماتی را انجام بدهید که در ادامه مطلب درباره جزئیات این اقدامات توضیح می‌دهیم.

ترتیب اهمیت این پنج بخش در سئو فنی را می‌توان به شکل هرم زیر نشان داد.

هرم اهمیت بخش های سئو تکنیکال

اصول سئو تکنیکال

پیش از شروع بررسی وب‌سایت از نظر سئو تکنیکال باید بعضی از نکات اصولی را در نظر داشته باشید. پیش از توضیح درباره جزئیات بهینه‌سازی در هر بخش از سئو فنی، این نکات اصولی اولیه را مرور می‌کنیم.

بررسی دامنه مورد نظر

«دامنه یا دامین» (Domain) در واقع همان URL وب‌سایت است که کاربران برای رسیدن به شما آن را در مرورگر خود تایپ می‌کنند. دامنه نشان می‌دهد که کاربران چطور می‌توانند یک وب‌سایت را از طریق جستجو پیدا کنند و روشی ثابت برای شناسایی وب‌سایت محسوب می‌شود.

زمانی که «دامنه ترجیحی» (Preferred Domain) خود را انتخاب می‌کند، به موتور جستجو می‌گویید که می‌خواهید نسخه همراه با www یا بدون www را نمایش بدهید. این انتخاب باعث می‌شود که موتورهای جستجو، نسخه انتخابی شما را در اولویت قرار بدهند و تمام کاربران را به آن URL هدایت کنند. در غیر این صورت، موتورهای جستجو با این دو نسخه از وب‌سایت مانند دو وب‌سایت جداگانه برخورد می‌کنند و مشکلاتی در سئو پدیدار می‌شود.

پیش‌تر، گوگل از شما می‌خواست که نسخه مورد نظر خود را انتخاب کنید، اما در حال حاضر خود گوگل یک نسخه را برای شما انتخاب می‌کند. با این حال اگر نسخه دیگری از دامنه را به عنوان دامنه اصلی خود ترجیح می‌دهید، می‌توانید آن را با استفاده از «تگ‌های کنونیکال» (Canonical Tags) انتخاب کنید. در بخش‌های آینده درباره این تگ‌ها توضیحات بیشتری می‌خوانید. در هر صورت، زمانی که نسخه ترجیحی دامنه انتخاب شد، مطمئن شوید که تمام لینک‌ها از جمله لینک‌های همراه با www، بدون www و لینک‌های index.html به نسخه مدنظر ریدایرکت می‌شوند.

پیاده‌سازی SSL

همان‌طور که گفتیم، پیاده‌سازی ‌SSL اهمیت بسیار زیادی دارد. «لایه اتصال امن» (Secure Sockets Layer | SSL) لایه‌ای برای محافظت بین وب سرور (نرم‌افزار مسئول انجام درخواست‌های آنلاین) و مرورگر ایجاد می‌کند و وب‌سایت شما را امن می‌سازد. با پیاده‌سازی SSL زمانی که کاربر، اطلاعاتی مانند اطلاعات حساب یا تماس خود را برای وب‌سایت شما می‌فرستد، احتمال هک شدن و افشا شدن این اطلاعات بسیار کاهش می‌یابد.

گواهی SSL در ابتدای دامنه به شکل https به جای http در نوار URL نمایش داده می‌شود.

دریافت گواهی SSL برای سئو تکنیکال

موتورهای جستجو، وب‌سایت‌های امن را در اولویت رتبه‌بندی قرار می‌دهند. برای مثال گوگل در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد که گواهی SSL را به عنوان یکی از معیارهای رتبه‌بندی در نظر می‌گیرد. به همین دلیل، بهتر است نسخه دارای گواهی SSL وب‌سایت خود را به عنوان نسخه ترجیحی انتخاب کنید.

پس از پیاده سازی SSL، باید تمام صفحات بدون SSL را از پروتکل http به https تغییر بدهید. این کار زمان‌بر است اما در نهایت می‌توانید نتیجه آن را در رتبه صفحات خود در موتورهای جستجو مشاهده کنید. برای انجام این کار باید مراحل زیر را انجام بدهید.

  • تمام صفحات با پروتکل http را به https ریدایرکت کنید.
  • تگ‌های کنونیکال و hreflang را بر این اساس به‌روزرسانی کنید.
  • تمام URLهای سایت‌مپ (در آدرس yourwebsite.com/sitemap.xml) و robots.txt (در آدرس yourwebsite.com/robots.txt) را به‌روزرسانی کنید.
  • یک «Instance» جدید در «گوگل سرچ کنسول» (Google Search Console) و «بینگ وب‌مستر تولز» (Bing Webmaster Tools) برای وب‌سایت جدید ایجاد کنید و آن را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید که تمام ترافیک به خوبی به نسخه جدید منتقل می‌شود.

بهبود سرعت بارگذاری صفحه

همان‌طور که گفتیم، به طور معمول کاربران مدت زیادی برای بارگذاری یک صفحه صبر نمی‌کنند. داده‌ها نشان می‌دهد که با افزایش زمان بارگذاری صفحه از یک تا پنج ثانیه، «نرخ پرش یا بانس ریت» (Bounce Rate) حدود ۹۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. اما سرعت بارگذاری صفحه فقط برای کاربران و تجربه کاربری مهم نیست و موتورهای جستجو نیز از آن به عنوان یکی از معیارهای رتبه‌بندی استفاده می‌کنند. بنابراین بهبود سرعت بارگذاری صفحه باید از اولویت‌های شما در سئو تکنیکال باشد.

با توجه به نکات زیر، می‌توانید میانگین سرعت بارگذاری صفحات وب‌سایت خود را بهبود ببخشید.

  • فشرده کردن تمام فایل‌ها: «فشرده کردن» (Compressing)، اندازه تصاویر و فایل‌های CSS و HTML و JavaScript شما را کاهش می‌دهد و باعث افزایش سرعت بارگذاری می‌شود.
  • بررسی مداوم ریدایرکت‌ها: پردازش یک ریدایرکت ۳۰۱ چند ثانیه طول می‌کشد. اگر این زمان را برای چند صفحه یا چند لایه ریدایرکت در نظر بگیرید، متوجه می‌شوید که ریدایرکت‌ها چقدر می‌توانند در سرعت بارگذاری وب‌سایت تأثیرگذار باشند.
  • مرتب کردن کدها: کدهای نامرتب تأثیر بدی در سرعت بارگذاری وب‌سایت دارند. هرچه کدهای شما کوتاه‌تر و مرتب‌تر باشد، صفحات به طور کلی سریع‌تر بارگذاری می‌شوند. همچنین پس از مرتب کردن کدها، می‌توانید آن‌ها را کوتاه و فشرده کنید.
  • استفاده از CDN: «شبکه تحویل محتوا» (content distribution network | CDN) وب سرورهایی چندگانه‌اند که چند کپی از وب‌سایت شما را در نقطه‌های جغرافیایی مختلف ذخیره می‌کنند و محتوای وب‌سایت را بر اساس منطقه مکانی کاربر به دست او می‌رسانند. از آن‌جایی که اطلاعات از این طریق مسافت کمتری را طی می‌کنند، سرعت بارگذاری صفحات برای کاربران کمتر می‌شود.
  • بررسی پلاگین‌ها: «پلاگین‌ها» (Plugin) یا افزونه‌های منقضی‌شده می‌توانند از نظر امنیتی آسیب‌پذیر باشند و وب‌سایت شما را در برابر هکرها ضعیف کنند و رتبه آن را کاهش دهند. همیشه از آخرین نسخه پلاگین‌ها استفاده کنید و تنها پلاگین‌های ضروری را نصب کنید. همچنین بهتر است از قالب‌های اختصاصی استفاده کنید، چراکه ممکن است قالب‌های آماده، کدهای اضافی داشته باشند و سرعت بارگذاری را کاهش بدهند.
  • استفاده از «بارگذاری نامتقارن» (Asynchronous Loading): اسکریپت‌ها دستورالعمل‌هایی‌اند که سرورها باید پیش از پردازش HTML یا بدنه صفحات وب، آن‌ها را بخوانند. به طور معمول، اسکریپت‌ها در تگ <Head> در وب‌سایت جای دارند و نسبت به بقیه محتوا در اولویت قرار می‌گیرند. استفاده از کدهای نامتقارن به این معنی است که سرور می‌تواند HTML و اسکریپت‌ها را هم‌زمان پردازش کند و با کاهش تأخیر در پردازش، زمان بارگذاری صفحه را افزایش بدهد.

اگر می‌خواهید بدانید که وب‌سایت شما در چه بخشی از سرعت بارگذاری مشکل پیدا کرده است، می‌توانید اطلاعات مدنظر را در راهنمای مرجع گوگل که لینک آن در ادامه آمده است پیدا کنید.

  • لینک راهنمای گوگل درباره سرعت وب‌سایت: «+»

برای اطلاع از روش‌های بهبود سرعت بارگذاری سایت، به شما پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر را نیز بخوانید:

زمانی که اصول اولیه سئو تکنیکال را بررسی کردید و تغییرات لازم را در وب‌سایت خود اعمال کردید، می‌توانید به جزئیات بخش‌های دیگر در سئو فنی بپردازید. جزئیات این بخش‌های بهینه‌سازی فنی را در ادامه می‌خوانید.

اصول سئو تکنیکال

چک لیست قابلیت خزش یا کراول شدن در سئو تکنیکال

«قابلیت خزش یا کراول شدن» (Crawlability) از اصول استراتژی سئو تکنیکال است. ربات‌های موتورهای جستجو صفحات شما را کراول می‌کنند تا درباره محتوای وب‌سایت، اطلاعات کسب کنند. اگر هر مانعی باعث توقف و بلاک شدن خزش توسط بات‌ها شود، ربات‌ها نمی‌توانند اطلاعات صفحات شما را «ایندکس یا نمایه‌گذاری» (Index) کنند یا به آن‌ها رتبه بدهند.

اولین قدم برای اجرای سئو فنی این است که مطمئن شوید صفحات مهم شما به راحتی پیدا می‌شوند و در دسترس‌اند. برای این کار باید به نکات زیر توجه کنید.

ساخت سایت مپ XML

همان‌طور که گفتیم، داشتن سایت‌مپ XML به موتورهای جستجو در درک و کراول کردن صفحات شما کمک می‌کند. این سایت‌مپ درست مانند نقشه وب‌سایت عمل می‌کند. پس از ساخت سایت‌مپ، باید آن را در «گوگل سرچ کنسول» یا «بینگ وب‌مستر تولز» ثبت کنید. به یاد داشته باشید که همیشه پس از اضافه کردن یا حذف کردن محتوا، سایت‌مپ خود را به‌روزرسانی کنید.

افزایش بودجه کراول

«بودجه کراول» (Crawl Budget) به صفحات و منابعی از وب‌سایت شما اطلاق می‌شود که ربات‌های موتورهای جستجو می‌توانند آن‌ها را کراول کنند. از آن‌جایی که این بودجه محدود است، بهتر است که مهم‌ترین صفحات وب‌سایت خود را در اولویت کراول شدن قرار بدهید. برای افزایش بودجه کراول، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • صفحات کپی را حذف کنید یا از تگ های کنونیکال برای آن‌ها استفاده کنید.
  • لینک‌های خراب یا اصلاح یا ریدایرکت کنید.
  • وضعیت کراول را به طور مداوم بررسی کنید و افزایش یا کاهش‌های ناگهانی را تحت نظر داشته باشید.
  • مطمئن شوید که دسترسی کراول برای بات‌ها یا پیج‌های مهم را بلاک نکرده‌اید.
  • سایت‌مپ خود را به روز نگه دارید و آن در ابزارهای وب‌مستر ثبت کنید.
  • محتوای منقضی شده یا کم اهمیت را از وب‌سایت خود حذف کنید.
  • مراقب ساخت URLهای خودکار باشید، چراکه ممکن است تعداد صفحات وب‌سایت شما را به سرعت افزایش بدهد.

بهینه‌سازی معماری وب‌سایت

هر وب‌سایت از چندین صفحه تشکیل شده است. این صفحه‌ها باید به شکلی سازمان‌دهی و مرتب شده باشند که موتورهای جستجو بتوانند آن‌ها را به راحتی پیدا کنند و بخوانند. در اینجا صحبت از ساختار وب‌سایت یا معماری اطلاعات وب‌سایت به میان می‌آید. ساختار وب‌سایت شما نشان می‌دهد که صفحات شما چطور مرتب شده‌اند.

صفحات مرتبط باید در یک دسته قرار بگیرند و به هم وصل باشند. برای مثال، صفحه اصلی وبلاگ شما باید لینک صفحات هر پست وبلاگ را در بر بگیرد، و هر لینک باید به نویسنده‌های پست‌ها وصل شود. موتورهای جستجو با استفاده از این ساختار متوجه می‌شوند که چه رابطه‌ای میان صفحات شما وجود دارد.

همچنین معماری وب‌سایت شما باید بر اساس اهمیت هر صفحه شکل بگیرد. برای مثال هرچه صفحه «الف» به صفحه اصلی وب‌سایت نزدیک‌تر باشد، صفحات بیشتری باید به صفحه «الف» لینک بدهند. هرچه تعداد این لینک‌ها بیشتر باشد، صفحه «الف» از نظر موتورهای جستجو صفحه مهم‌تری تلقی می‌شود.

به طور کلی، ساختار وب‌سایت‌ها شبیه به تصویر زیر است و در آن‌ها صفحاتی مانند «درباره ما»، «محصولات»، «اخبار» و... وجود دارد که در بالاترین سطح اهمیت صفحات قرار می‌گیرند.

معماری یا ساختار سایت

مطمئن شوید که مهم‌ترین صفحات کسب‌وکارتان در بالاترین سطح از اهمیت قرار دارند و تعداد لینک‌های داخلی مرتبط آن‌ها بیشتر از صفحات دیگر است.

تنظیم ساختار URL

ساختار URLهای وب‌سایت توسط معماری وب‌سایت تعیین می‌شود. شما می‌توانید از ساختار «ساب دایرکتوری» (Subdirectories) مانند «blog.faradars.com» یا ساختار «ساب فولدر» (Subfolder) مانند «faradars.com/blog» استفاده کنید. پس از آن، باید هر پست یا صفحه از وبلاگ را در دسته مرتبط قرار بدهید. برای مثال، URL صفحه‌ای از وبلاگ به شکل «bestdogcare.com/blog/how-to-groom-your-dog» تعیین می‌شود اما URL صفحه‌ای مرتبط با یکی از محصولات به شکل «bestdogcare.com/products/grooming-brush» تعیین می‌شود.

تفاوتی ندارد که از کدام نوع ساختار استفاده می‌کنید؛ انتخاب ساختار تحت کنترل شماست. اما باید توجه داشته باشید که پس از تصمیم‌گیری و انتخاب، از ساختاری یک‌شکل برای تمام وب‌سایت استفاده کنید. یک نقشه راه بسازید، آن را در انتحاب ساختار URL به کار بگیرید و تغییر ندهید.

توجه به نکات زیر می‌تواند به شما در نوشتن URLها کمک کند:

  • از حروف کوچک استفاده کنید.
  • از خط فاصله (-) برای جدا کردن کلمات استفاده کنید.
  • URLها را کوتاه و مفید انتخاب کنید.
  • از کلمات و کاراکترهای اضافی و غیرضروری مانند حروف ربط و اضافه در URL استفاده نکنید.
  • کلمات کلیدی محتوا را در URL بگنجانید.

زمانی که ساختار URL را انتخاب کردید، فهرستی از URLهای صفحات مهم را در ابزارهای مدیریت موتورهای جستجو ثبت کنید تا سایت‌مپ XML خود را بسازید.

استفاده از robots.txt

ربات‌ها در گام اول برای کراول کردن وب‌سایت‌ها، فایل robots.txt یا «پروتکل حذف ربات» (Robot Exclusion Protocol) را بررسی می‌کنند. این پروتکل امکان اعطای دسترسی یا حذف دسترسی ربات‌های وب برای کراول کردن وب‌سایت‌ها یا بخش‌های مشخصی از صفحه‌ها را فراهم می‌کند.

ممکن است زمانی بخواهید بعضی ربات‌ها، برای مثال ربات‌های مخرب با هدف آسیب رساندن به محتوا یا ارسال اسپم در تالارهای گفتگو، به طور کلی وب‌سایت شما را کراول نکنند. گاهی اوقات نیز ممکن است بخواهید ربات‌های موتورهای جستجو، محتوای خاصی را ایندکس نکنند، چراکه بودجه کراول شما محدود است و نمی‌خواهید آن را صرف داده‌های کم‌اهمیت بکنید. برای بلاک کردن ربات‌های خاص یا حذف صفحات با محتوای غیرضروری از فهرست کراول و ایندکس، می‌توانید از فایل robots.txt استفاده کنید. اگر می‌خواهید دسترسی ربات‌های خاصی را برای ایندکس کردن وب‌سایت خود محدود کنید، می‌توانید با استفاده از تگ «noindex» این کار را انجام دهید.

اضافه کردن منوی بردکرامب

«بردکرامب» (Breadcrumb) در واقع راهنمایی است که کاربران را به سمت نقطه شروع سفرشان در وب‌سایت شما هدایت می‌کند. این راهنما به شکل منویی از صفحات در بالای صفحه قرار می‌گیرد و به کاربران می‌گوید که صفحه کنونی چطور به صفحات دیگر در سایت مرتبط می‌شود. این راهنماها فقط مخصوص کاربران نیستند و ربات‌های جستجو نیز از آن‌ها استفاده می‌کنند. تصویر زیر نمونه‌ای از منوی بردکرامب را نشان می‌دهد.

بردکرامب‌ها باید دو ویژگی زیر را داشته باشند:

  • واضح باشند تا کاربران بتوانند با استفاده از آن‌ها به راحتی و بدون فشردن دکمه «بازگشت» بین صفحات مختلف وب‌سایت جابه‌جا شوند.
  • نشانه‌های زبانی ساختاریافته داشته باشند تا بتوانند محتوای دقیق وب‌سایت شما را به ربات‌های جستجو نشان بدهند.

استفاده از صفحه‌بندی

احتمالاً هنگام ساخت فایل‌های متنی در ابزارهای پردازش کلمات مانند «Microsoft Word» با اصطلاح «صفحه‌بندی» (Pagination) آشنا شده‌اید. صفحه‌بندی در سئو تکنیکال نیز برای مرتب کردن صفحات به کار گرفته می‌شود، اما با صفحه‌بندی در ابزارهای پردازش کلمات تفاوت‌هایی دارد.

هنگام صفحه‌بندی در سئو با استفاده از کدهابه موتورهای جستجو گفته می‌شود که صفحات با URLهای متفاوت، چطور به هم ارتباط پیدا می‌کنند. برای مثال، ممکن است مجموعه محتوایی در وب‌سایت شما به بخش‌های مختلف در صفحات مختلف تقسیم شده باشد. اگر می‌خواهید ربات‌های جستجو هنگام کراول کردن به راحتی این مجموعه محتوا و ارتباط آن‌ها را بیابند، باید از صفحه‌بندی استفاده کنید.

این کار بسیار ساده است. فقط باید به بخش <head> در کد یکی از صفحه‌های مجموعه مدنظر بروید و با استفاده از کد rel=”next” به موتورهای جستجو بگویید که پس از صفحه کنونی باید چه صفحه‌ای را کراول کنند. در صفحه دوم نیز باید از کد rel=”prev” استفاده کنید تا صفحه قبلی مشخص شود و اگر صفحه سومی وجود دارد، کد rel=”next” را به صفحه دوم نیز اضافه کنید.

برای مثال، کدها در صفحه اول مجموعه محتوای یک وب‌سایت به شکل زیر نوشته می‌شوند:

1<link rel=“next” href=“https://www.website.com/page-two” />

و در صفحه دوم، کدها به شکل زیر نوشته می‌شوند:

1<link rel=“prev” href=“https://www.website.com/page-one” />
2<link rel=“next” href=“https://www.website.com/page-three” />

توجه داشته باشید که صفحه‌بندی برای کراول کردن مفید است، اما گوگل دیگر مثل گذشته از آن برای ایندکس گروهی صفحات استفاده نمی‌کند.

بررسی فایل‌های Log سئو

وب سرورها اطلاعات و جزئیات تمام داده‌های ذخیره شده و اقدامات انجام شده در وب‌سایت شما را در فایل‌های Log ثبت می‌کنند. این اطلاعات ثبت شده شامل تاریخ و زمان درخواست‌ها، محتوای درخواست شده و IP درخواست کننده می‌شود. همچنین شما می‌توانید «یوزر ایجنت» (User Agent) که نرم‌افزاری منحصربه‌فرد و قابل شناسایی برای انجام درخواست کاربر است را شناسایی کنید.

اما این فایل با سئو تکنیکال چه ارتباطی دارد. به طور معمول موتورهای جستجو هنگام کراول کردن وب‌سایت ردپایی از خودشان در فایل Log به جا می‌گذارند. بنابراین از طریق این فایل‌ها می‌توانید متوجه شوید که چه محتوایی در چه ساعتی کراول شده است. این اطلاعات به شما در بررسی بودجه محتوا و موانع احتمالی ایندکس شدن توسط ربات‌های مختلف کمک می‌کند.

برای دسترسی به فایل‌های Log می‌توانید از توسعه‌دهنده وب‌سایت یا ابزارهای تحلیل فایل‌های Log مانند «Screaming Frog» کمک بگیرید.

  • لینک ابزار بررسی فایل لاگ «Screaming Frog»: «+»

به یاد داشته باشید که تنها کراول شدن توسط یک ربات جستجو به معنی ایندکس شدن تمام صفحات شما نیست. در ادامه مطلب، درباره طرز بررسی ایندکس شدن محتوا می‌خوانید.

چک لیست قابلیت ایندکس شدن در سئو تکنیکال

ربات‌های موتورهای جستجو پس از کراول کردن وب‌سایت‌ها، صفحات آن‌ها را بر اساس موضوع و ارتباط محتوا با موضوع ایندکس می‌کنند. زمانی که محتوا ایندکس شد، برای رتبه‌بندی در «صفحه نتایج موتور جستجو» (SERP) آماده می‌شود. در ادامه، معیارهایی را معرفی می‌کنیم که به ایندکس شدن صفحات وب کمک می‌کنند.

رفع محدودیت بات‌های جستجو برای دسترسی به صفحات

به احتمال زیاد در قسمت بررسی قابلیت کراول شدن این مرحله را می‌گذرانید، اما بد نیست که اینجا هم آن را مطرح کنیم. همان‌طور که گفتیم، باید مطمئن شوید که ربات‌های جستجو به صفحات مدنظر شما هدایت می‌شوند و به راحتی به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنند. برای انجام این کار می‌توانید از چند ابزار استفاده کنید. برای مثال، ابزار «robots.txt Tester» گوگل به شما فهرستی از صفحات محدودشده برای کراول و ایندکس شدن را ارائه می‌کند. همچنین می‌توانید از ابزار «Inspect» در گوگل سرچ کنسول برای بررسی علت ایجاد این محدودیت در صفحه‌ها استفاده کنید.

  • لینک ابزار «robots.txt Tester» گوگل: «+»

حذف محتوای کپی

همان‌طور که می‌دانید، محتوای کپی شده یا دوپلیکیت می‌تواند ربات‌های جستجو را سردرگم کند و در قابلیت ایندکس شدن صفحات، تأثیر منفی بگذارد. به یاد داشته باشید که همیشه از URLهای کنونیکال برای مشخص کردن صفحات ترجیحی و اصلی استفاده کنید.

بررسی ریدایرکت‌ها

مطمئن شوید که تمام ریدایرکت‌های شما به خوبی انجام می‌شود. «حلقه‌های ریدایرکت یا تغییر مسیر» (Redirect Loops)، URLهای خراب یا ریدایرکت‌های اشتباه می‌توانند در ایندکس شدن وب‌سایت مشکل ایجاد کنند. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از این مشکلات، ریدایرکت‌های خود را به طور مداوم بررسی کنید.

بررسی بهینه‌سازی برای موبایل

اگر وب‌سایت شما برای استفاده در موبایل بهینه‌سازی نشده باشد و به اصطلاح «موبایل فرندلی» (Mobile-Friendly) نباشد، محتوای آن به خوبی ایندکس نخواهد شد. اگر با الگوریتم‌های گوگل در سئو آشنا باشید، می‌دانید که گوگل از سال ۲۰۱۶ ابتدا نسخه موبایل وب‌سایت‌ها را ایندکس می‌کند و به تجربه کاربری در موبایل‌ها اولویت بالاتری از تجربه کاربری در دسکتاپ می‌دهد. برای این که از موبایل فرندلی بودن وب‌سایت خود مطمئن شوید و نقاط ضعف آن را بشناسید، می‌توانید از ابزار «Mobile-Friendly Test» گوگل بهره بگیرید.

  • لینک ابزار بررسی «Mobile-Friendly Test» گوگل: «+»
بهینه سازی سایت برای موبایل در سئو تکنیکال

رفع خطاهای HTTP

خطاهای HTTP می‌تواند مانع کار ربات‌های جستجو شود و نگذارد که این ربا‌ت‌ها به بخش‌های مهم محتوا در وب‌سایت شما دسترسی داشته باشند. به همین دلیل، شناسایی این خطاها و برطرف کردن آن‌ها به طور کامل و در سریع‌ترین زمان ممکن بسیار مهم است.

از آن‌جایی که هر خطای HTTP منحصربه‌فرد است و راه‌حل خاص خودش را دارد، بهتر است با این خطاها و طرز رفع آن‌ها آشنا شوید. می‌توانید فهرست وضعیت‌ها و خطاهای مختلف HTTP را در وب‌سایت «HTTP Statuses» مشاهده کنید.

  • لینک فهرست وضعیت‌ها و خطاهای HTTP: «+»

مهم است که این خطاها را، به هر دلیلی که رخ داده‌اند، رفع کنید تا رضایت کاربران و موتورهای جستجو را جلب کنید.

اما حتی اگر وب‌سایت شما کراول و ایندکس شده باشد، ممکن است مشکلات دسترسی باعث شود که کاربران و ربات‌ها بلاک شوند و این موضوع می‌تواند در سئو شما تأثیر منفی داشته باشد. در بخش بعدی، به بررسی قابلیت رندر شدن یا در دسترس بودن در سئو تکنیکال می‌پردازیم.

چک لیست قابلیت رندر شدن یا در دسترس بودن در سئو تکنیکال

پیش از این که به این موضوع بپردازیم، باید تفاوت میان «قابلیت دسترسی در سئو» (SEO Accessibility) و قابلیت دسترسی وب را بدانیم. قابلیت دسترسی وب به در دسترس ساختن استفاده از صفحات وب برای کاربران دارای معلولیت یا کم‌توانی‌هایی مانند نابینایی و کم‌بینایی است. اما قابلیت دسترسی در سئو به ساده کردن کاربری سایت برای کاربران کم‌توان ارتباطی ندارد، اگرچه بسیاری از عناصر مؤثر در این دو نوع از قابلیت دسترسی به هم شبیه‌اند. در این بخش از مطلب درباره معیارهای مؤثر در قابلیت دسترسی سئو یا «رندر شدن» (Rendering) صحبت می‌کنیم.

عملکرد سرور

همان‌طور که گفتیم، «وقفه‌های زمانی یا تایم اوت سرور» (Server Timeouts) می‌توانند باعث بروز خطاهای HTTP شوند و در دسترسی کاربران و ربات‌ها به وب‌سایت، مانع ایجاد کنند. اگر متوجه شدید که سرور شما دچار مشکل شده، با استفاده از راه‌حل‌های موجود، این مشکلات را رفع کنید.

رفع نکردن به موقع موانع و مشکلات می‌تواند باعث شود که موتور جستجو وب‌سایت شما را به کلی از فهرست ایندکس شدن حذف کند، چراکه کاربران در وب‌سایت شما با صفحات خراب مواجه می‌شوند و وب‌سایت شما برای آن‌ها تجربه کاربری نامطلوبی ایجاد می‌کند.

وضعیت HTTP

درست مانند عملکرد سرور، خطاهای HTTP می‌توانند دسترسی به وب‌سایت شما را مختل کنند. برای بررسی کامل وب‌سایت و برطرف کردن این خطاها می‌توانید از ابزارهایی مانند «Screaming Frog»، ابزار «Botify» و «DeepCrawl» استفاده کنید.

  • لینک ابزار «Screaming Frog»: «+»
  • لینک ابزار «Botify»: «+»
  • لینک ابزار «DeepCrawl»: «+»

زمان بارگذاری و حجم صفحه

اگر بارگذاری صفحات شما مدت زیادی طول بکشد، با مشکلات متعددی از جمله افزایش نرخ پرش مواجه می‌شوید. همچنین، تأخیر در بارگذاری صفحه می‌تواند باعث خطای سرور شود یا باعث شود که ربات‌ها صفحه‌های نیمه بارگذاری شده را کراول کنند و در نتیجه بخش مهمی از محتوای شما از کراول شدن باز بماند. چراکه ربات‌ها بسته به منابع موجود برای کراول کردن، از منابع مشخص و محدودی برای بارگذاری، رندر کردن و ایندکس کردن صفحات می‌توانند استفاده کنند. به همین دلیل، شما باید همه‌چیز را تحت کنترل داشته باشید تا زمان بارگذاری صفحات خود را کاهش دهید.

رندر شدن جاوا اسکریپت

گفته می‌شود که پردازش «جاوا اسکریپت» (JavaScript | JS) برای گوگل کمی دشوار است و به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود که از محتوای از پیش رندر شده برای بهبود قابلیت دسترسی استفاده کنید. گوگل همچنین یک منبع جامع برای کمک به درک دسترسی ربات‌های جستجو به کدهای جاوا اسکریپت در وب‌سایت‌ها دارد. این منبع که لینک آن در ادامه آمده است، به شما کمک می‌کند که مشکلات مرتبط به جستجو این زمینه را حل کنید.

  • لینک اصول سئو در جاوا اسکریپت: «+»

صفحات Orphan

هر صفحه در وب‌سایت شما باید حداقل به یک صفحه دیگر مرتبط شده باشد. در صفحات مهم‌تر، باید تعداد لینک‌های صفحه بیشتر باشد. به صفحه‌ای که لینک داخلی نداشته باشد، «صفحه Orphan» گفته می‌شود. صفحه‌های Orphan درست مانند مقاله‌‌ای بدون مقدمه‌اند و محتوای مورد نیاز بات‌ها برای درک محتوا و ایندکس شدن را ندارند.

صفحات Orphan

عمق صفحه

«عمق صفحه» (Page Depth) به تعداد لایه‌های موجود در یک صفحه در ساختار وب‌سایت اطلاق می‌شود. به بیان دیگر، به تعداد کلیک‌های لازم برای رسیدن از صفحه اصلی وب‌سایت تا صفحه مدنظر، عمق صفحه گفته می‌شود. بهتر است ساختار وب‌سایت تا جای ممکن عمق کمی داشته باشد. گاهی اوقات، ناچارید که ساختاری چندلایه‌ای داشته باشید؛ در این صورت می‌توانید مرتب کردن و دسته‌بندی دقیق وب‌سایت را در اولویت‌های خود قرار بدهید.

بهتر است صفحات مهم مانند صفحه «محصولات» یا «تماس با ما» در وب‌سایت‌ها بیش از سه کلیک با صفحه اصلی فاصله نداشته باشند. ساختارهایی که صفحه‌های مهم را در اعماق وب‌سایت قرار می‌دهند و مانع دسترسی راحت کاربران و ربات‌ها به این صفحه‌ها می‌شوند، تجربه کاربری نامطلوبی ایجاد می‌کنند.

زنجیره‌های ریدایرکت

اگر تصمیم گرفتید ترافیک وب‌سایت را از یک صفحه به صفحه‌ای دیگر هدایت کنید باید بهای آن را نیز بپردازید، چراکه ریدایرکت کردن می‌تواند باعث کاهش بهره‌وری کراول شود. ریدایرکت‌ها می‌توانند سرعت کراول کردن را کاهش دهند، بارگذاری صفحه‌ها را طولانی‌تر کنند و در صورت درست تنظیم نشدن، دسترسی به سایت را غیرممکن کنند. به همین دلیل، بهتر است تا جای ممکن از ریدایرکت کردن صفحات خودداری کنید.

زمانی که مشکلات قابلیت دسترسی را برطرف کردید، می‌توانید به بخش رتبه‌بندی در صفحه نتایج موتورهای جستجو در سئو تکنیکال بپردازید.

چک لیست قابلیت رتبه بندی در سئو تکنیکال

در این بخش یاد می‌گیریم که چطور با سئو فنی، رتبه وب‌سایت در موتورهای جستجو را بهتر کنیم. بهبود رتبه وب‌سایت به بعضی عوامل در سئو داخلی و سئو خارجی نیز مرتبط است. به یاد داشته باشید که تمام این عناصر کنار هم می‌توانند وب‌سایتی با سئو عالی و بهینه‌سازی شده بسازند، بنابراین بهتر است هنگام بهینه‌سازی هیچ کدام از معیارها را از قلم نیندازید.

لینک‌سازی داخلی و خارجی

لینک‌ها می‌توانند به موتورهای جستجو در یافتن پاسخ جستجوها کمک کنند و رتبه‌بندی وب‌سایت را برای این موتورها ساده‌تر کنند. لینک‌ها ربات‌های جستجو و کاربران را به محتوای مرتبط هدایت می‌کنند و می‌توانند نشان‌دهنده میزان اهمیت یک صفحه باشند. به همین دلیل، بهبود لینک‌سازی داخلی و خارجی می‌تواند به کراول شدن، ایندکس شدن و قابلیت رتبه‌بندی وب‌سایت شما کمک کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره لینک‌سازی و روش‌های آن پیشنهاد می‌کنیم مطلب زیر را بخوانید:

کیفیت بک‌لینک

«بک‌لینک» (Backlink) به لینک‌های شما در وب‌سایت‌های دیگر گفته می‌شود. این لینک‌ها در واقع نوعی رأی اعتبار از طرف وب‌سایت‌های دیگر به وب‌سایت شما محسوب می‌شوند. ربات‌های موتورهای جستجو با مشاهده این آرا، به وب‌سایت شما توجه بیشتری می‌کنند و از این طریق، پیج اتوریتی یا اعتبار صفحه شما افزایش پیدا می‌کند.

علاوه بر تعداد، کیفیت بک‌لینک‌ها نیز تأثیر بسیار زیادی در سئو دارد. بک‌لینک‌های سایت‌های بی‌کیفیت می‌توانند به رتبه شما آسیب وارد کنند. روش‌های زیادی برای گرفتن بک‌لینک باکیفیت وجود دارد و شما می‌توانید با استفاده از این روش‌ها، رتبه بهتری در موتورهای جستجو کسب کنید.

پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاع بیشتر از روش‌های مختلف گرفتن بک‌لینک، مطلب زیر را بخوانید:

محتوای خوشه‌ای

«خوشه‌های محتوا» (Content Clusters) محتوای مرتبط را به هم لینک می‌کنند تا موتورهای جستجو آن‌ها را بهتر بیابند و کراول و ایندکس کنند. این نوع از محتوا به افزایش بازدید طبیعی وب‌سایت نیز کمک می‌کند.

محتوای خوشه‌ای به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که شما چقدر درباره یک مبحث اطلاعات دارید و در نتیجه رتبه و اعتبار شما در این موتورها افزایش می‌یابد.

محتوای خوشه ای

قابلیت رتبه‌بندی و بهبود رتبه در افزایش ترافیک وب‌سایت نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند، اما بهتر است هنگام بهینه‌سازی برای بهبود رتبه وب‌سایت از قابل کلیک بودن محتوا نیز غافل نشوید.

چک لیست قابلیت کلیک شدن در سئو تکنیکال

«نرخ کلیک» (Click-Through Rate | CTR) به رفتار کاربران بستگی دارد، اما با افزایش قابلیت کلیک، شما نیز می‌توانید در افزایش نرخ کلیک در صفحات نتایج موتورهای جستجو نقش داشته باشید. برای مثال، نوشتن توضیحات متا و عنوان صفحه به افزایش نرخ کلیک کمک می‌کند. توجه به بعضی از معیارهای فنی نیز می‌تواند در افزایش نرخ کلیک نقش داشته باشد.

رتبه‌بندی و نرخ کلیک با هم ارتباط زیادی دارند، چراکه کاربران به طور معمول روی لینک محتوایی کلیک می‌کنند که در سریع‌ترین زمان ممکن به پرسش آن‌ها پاسخ بدهد. در ادامه، چند روش برای بهبود قابلیت کلیک و نرخ کلیک را به شما معرفی می‌کنیم.

استفاده از داده‌های ساختاریافته

«داده‌های ساختاریافته» (Structured Data) از «اسکیما» (Schema) به منظور دسته‌بندی و علامت‌گذاری عناصر مختلف در وب‌سایت برای ربات‌های موتورهای جستجو استفاده می‌کنند. اسکیما مشخص می‌کند که هر عنصر چه ویژگی‌هایی دارد و چطور به وب‌سایت شما مرتبط می‌شود. برای مثال، داده‌های ساختار یافته به ربات‌های جستجو می‌گویند که محتوای مدنظر یک «ویدیو» یا «محصول» یا «دستور تهیه غذا» است. جزئیات فرمت هر اسکیما را می‌توانید در وب‌سایت Schema.org مشاهده کنید.

استفاده از داده‌های ساختاریافته از معیارهای افزایش قابلیت کلیک نیست، اما به دسته‌بندی بهتر محتوا و در نتیجه ایندکس شدن و دریافت رتبه بهتر کمک می‌کند.

دریافت ریچ ریزالت

«ریچ ریزالت» (Rich Result) می‌تواند نقش مهمی در رتبه‌بندی شما ایفا کند. اگر محتوای شما در بخش ریچ ریزالت قرار بگیرد، نرخ کلیک آن با افزایش زیادی روبه‌رو می‌شود. اما اگر محتوا نتواند در این بخش قرار بگیرد، رتبه آن کاهش می‌یابد و پایین‌تر از تبلیغات، کادرهای پرسش و پاسخ، «نوار ویدیوها» (Video Carousels) و نتایج مشابه نشان داده می‌شود.

ریچ ریزالت

اگر محتوای شما در بالای نتایج ارگانیک قرار بگیرد، نرخ کلیک خوبی خواهید داشت، اما با دریافت ریچ ریزالت می‌توانید این نرخ را بیشتر از قبل کنید. برای دریافت ریچ ریزالت باید محتوای مفید بنویسید و از داده‌های ساختاریافته استفاده کنید. داده‌های ساختاریافته می‌تواند انواع مختلف محتوا از جمله مقاله، ویدیو، بررسی، رویدادها، پرسش و پاسخ، تصاویر، فهرست کسب‌وکارهای محلی، محصولات و... را در بالای اولین صفحه از نتایج جستجو نشان بدهد.

قرار گرفتن در بخش «Featured Snippet» نیز مانند ریچ ریزالت لینک صفحات را در بالای نتایج جستجو نشان می‌دهد، اما به اسکیماها ارتباطی ندارد. Featured Snippetها برای پاسخ‌دهی سریع به پرسش کاربران طراحی شده‌اند و به گفته گوگل، ارائه بهترین پاسخ به پرسش‌های کاربران تنها راه قرار گرفتن در این بخش است.

اسنیپت گوگل

توجه به Google Discover

«گوگل دیسکاور» (Google Discover) یکی از الگوریتم‌های نسبتاً جدید گوگل برای فهرست‌بندی محتوا بر اساس دسته‌بندی‌های مختلف برای کاربران موبایل است. می‌دانیم که گوگل به تجربه کاربری در موبایل بیش از پیش اهمیت می‌دهد، چراکه در حال حاضر بیشتر از ۵۰ درصد از تمام جستجوها از طریق دستگاه‌های موبایل انجام می‌شود. این ابزار به کاربران امکان ساخت کتابخانه محتوا با انتخاب دسته‌های مورد علاقه مختلف (مانند موسیقی، سیاست و...) را می‌دهد. قرار گرفتن در این بخش می‌تواند به یافتن کاربرانی با نرخ تعامل بسیار بالا کمک کند.

برای قرار گرفتن در بخش گوگل دیسکاور به استفاده از تگ‌های خاص یا داده‌های ساختاریافته نیازی نیست. در واقع به گفته گوگل، تولید محتوای باکیفیت تنها راه رسیدن به این بخش است.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای در ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند راهی مناسب برای بک‌لینک گرفتن است و رتبه سایت شما را در گوگل و موتورهای جستجوی دیگر بهبود می‌بخشد. پلتفرم‌های مشهوری مانند گوگل و فیسبوک، امکان استفاده از این نوع تبلیغات را برای کاربران خود فراهم می‌کنند.

بهره‌گیری از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. فرض کنید برای توسعه استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال کسب‌وکار خود مطلبی را منتشر کرده‌اید. کاپریلا با تبلیغات هدفمند بر اساس کلیدواژه، بنرهای تبلیغاتی مرتبط با مطلب را به کاربران نمایش می‌دهد. برای مثال می‌توانیم به «مجله فرادرس» اشاره کنیم. در اینجا، مطلبی با عنوان «آموزش سئو خارجی» تدوین شده است. در صورت استفاده از پلتفرم تبلیغات هدفمند کاپریلا، بنرهای تبلیغاتی مرتبط با موضوع نوشته و با حجم و اندازه کم را مانند تصویر زیر درون متن مشاهده خواهیم کرد.

معرفی کاپریلا

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» به شما این امکان را می‌دهد که کسب‌وکار خود را به دیگران معرفی کنید. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به «نرخ تبدیل» (Conversion Rate) بالا اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط برای مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و از این طریق، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

نشریلا

همان‌طور که می‌دانید استفاده از رپورتاژ آگهی نیز یکی از روش‌های گرفتن بک‌لینک باکیفیت و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. اگر رپورتاژ آگهی به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود، عملکرد مطلوبی خواهد داشت، در غیر این صورت ممکن است با تأثیر کم رپورتاژ آگهی مواجه شوید.

رعایت این معیارها به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است از پلتفرمی برای رپورتاژ آگهی استفاده کنید که متن‌های مناسب را با رعایت نکات لازم، با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه و در سریع‌ترین زمان ممکن تولید و منتشر کند. می‌توان «نشریلا» را به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم در این زمینه معرفی کرد. علاوه بر این، نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات به شما کمک خواهد کرد.

نتیجه‌گیری

سئو تکنیکال یا سئو فنی به عناصر پشت صحنه‌ای مرتبط می‌شود که در افزایش بازدید وب‌سایت‌ها نقش دارند. بیشتر اوقات تکنیک‌های سئو داخلی و خارجی پیش از سئو فنی مطرح می‌شوند و حتی ممکن است تکنیک‌های سئو فنی نادیده گرفته شوند، اما باید بدانید که سئو فنی نیز در کسب رتبه‌های برتر در نتایج موتورهای جستجو و ارائه بهترین محتوا به مخاطبان اهمیت بسیار زیادی دارد. هنگام بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو باید به تمام بخش‌های سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال توجه کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

بر اساس رای ۱۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
YoastHubSpotGoogle
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *