زبان های برنامه نویسی بک اند – معرفی کامل + کاربرد، مزایا و معایب

۳۵۱۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۶ دقیقه
زبان های برنامه نویسی بک اند – معرفی کامل + کاربرد، مزایا و معایب

در دنیای برنامه نویسی، «توسعه وب» (Web Development) یا همان «برنامه نویسی وب» یکی از رایج‌ترین انواع برنامه نویسی به حساب می‌آید. اگر بخواهیم به این موضوع بپردازیم که چگونه برنامه نویسی وب را شروع کنیم، باید گفت که معمولاً بهتر است با یادگیری برنامه نویسی سمت کلاینت یا کاربر (همان فرانت اند | Front End) شروع کرد. پس از آن، برای پیشرفت شغلی می‌توان وارد حوزه برنامه نویسی Backend شد. در این مرحله برای بسیاری از افراد این سوال بوجود می‌آید که بهتر است کدام زبان برنامه نویسی بک اند را یاد بگیرند؟ به همین دلیل این مقاله را به معرفی و شرح زبان های برنامه نویسی بک اند اختصاص داده‌ایم تا علاقه‌مندان بتوانند تصمیم‌گیری بهتری در این خصوص داشته باشند.

فهرست مطالب این نوشته

البته ممکن است افراد دیگری هم به دلایل دیگری بخواهند اطلاعات بیشتری راجع به زبان های برنامه نویسی بک اند بدست آورند. بنابراین باید خاطر نشان کرد که برنامه نویسان و توسعه‌دهندگان وب تنها مخاطبان این نوشتار نیستند، چون سعی شده است تا حد امکان به بیان ساده و در سطح مقدماتی به معرفی زبان های برنامه نویسی بک اند پرداخته شود و افراد مختلف بتوانند از این مطلب استفاده کنند.

همچنین دوره‌های آموزشی مهم و مرتبط با زبان های برنامه نویسی بک اند هم در این مقاله به ترتیب و در قالب مسیر یادگیری معرفی شده‌اند. فارق از این مسائل، بهتر است ابتدا به این موضوع پرداخته شود که اصلاً برنامه نویسی بک اند چیست؟

برنامه نویسی بک اند چیست ؟

همه عملیات و تعاملاتی که بین مرورگر و پایگاه داده از طریق سرور در یک وب سایت یا برنامه کاربردی تحت وب انجام می‌شوند، را می‌توان جزء توسعه و برنامه نویسی Back End در نظر گرفت. به عبارت دیگر همه عملکردهایی که به «برنامه نویسی فرانت اند» (Front End Development) یعنی بخش سمت کاربر ارتباطی ندارند، در حیطه برنامه نویسی بک اند قرار می‌گیرند. سرورها، پایگاه داده‌ها، پروتکل‌های ارتباطی، سیستم عامل‌ها و پشته‌های نرم افزاری همه در حوزه توسعه بک اند جای می‌گیرند.

«جاوا اسکریپت» (JavaScript)، PHP، «پایتون» (Python)، «جاوا» (Java) و «روبی» (Ruby) را می‌توان به عنوان پرکاربردترین زبان های برنامه نویسی بک اند در نظر گرفت.

طبق نظرسنجی‌ها و تحقیقاتی که در منابع مختلف ارائه شده است، می‌توان PHP را به عنوان یکی از پرکاربردترین زبان های برنامه نویسی بک اند در نظر گرفت. حدود ۷۹.۲٪ از اپلیکیشن‌های تحت وب زبان PHP را به عنوان زبان «برنامه نویسی سمت سرور» (Server Side Programming) برگزیده‌اند.

از سوی دیگر، وب سایت «Stack Overflow» در سال ۱۳۹۹ خورشیدی (۲۰۲۰ میلادی) اعلام کرده بود که جاوا اسکریپت بهترین زبان اسکریپت نویسی است و در یک نظرسنجی در این وب سایت، زبان جاوا اسکریپت ۶۹.۷٪، پایتون ۴۱.۶٪ و پی‌اچ‌پی ۲۵.۸٪ رأی از توسعه دهندگان خبره دریافت کرده‌اند.

انواع زبان های برنامه نویسی بک اند

زبان های برنامه نویسی بک اند را می‌توان به دو نوع اصلی زیر گروه‌بندی کرد:

در ادامه هر یک از انواع زبان های برنامه نویسی بک اند را براساس دسته‌بندی فوق، معرفی کرده‌ایم.

انواع زبان های برنامه نویسی بک اند

زبان های برنامه نویسی بک اند شی‌گرا

در این نوع از زبان های برنامه نویسی بک اند، از «کلاس‌ها» (Class)، داده‌ها و «اشیا» (Object) در ازای منطقی خاص استفاده می‌شود. به عنوان ویژگی‌هایی غیر معمول، شی در برنامه نویسی شی‌گرا به عنوان یک فیلد داده در نظر گرفته می‌شود. همچنین، زبان‌های برنامه نویسی شی‌گرا رویکرد بسیار مناسبی برای زمانی به حساب می‌آیند که توسعه دهندگان به صورت گروهی روی پروژه‌های بزرگ و پیچیده کار می‌کنند.

زبان‌های PHP، جاوا، روبی و پایتون مثال‌های رایجی از زبان های برنامه نویسی بک اند شی‌گرا هستند. در کنار مزایای بسیار زیاد و کاربردی این نوع از زبان‌های برنامه نویسی، کارشناسان زبان‌های برنامه نویسی شی‌گرا را به دلیل سبک اسکریپت نویسی آن‌ها مورد انتقاد قرار می‌دهند.

همچنین، این نوع از زبان‌های برنامه نویسی هنگام اسمبل کردن و نوشتن کدها زمان بیشتری نیاز دارند. از برنامه نویسی شی‌گرا برای ساده کردن ساختمان برنامه‌ها و تبدیل کدها به قطعه کدهایی با قابلیت استفاده مجدد یا همان کلاس‌ها استفاده می‌شود و با استفاده از آن می‌توان «نمونه‌های» (Instance) منحصربه‌فردی از اشیا را ایجاد کرد. کلاس‌ها در برنامه نویسی شی‌گرا می‌توانند در حالت «انتزاعی» (Abstract) قرار بگیرند و این مفهوم باعث ایجاد اشیایی خاص می‌شود.

زبان های برنامه نویسی بک اند تابعی

این نوع از زبان های برنامه نویسی بک اند بیشتر روی «اعلان‌ها» (Declaration) و نتایج کدنویسی تمرکز دارند. زبان‌های برنامه نویسی تابعی از «سینتکس‌های اعلانی» (Declarative Syntax) استفاده می‌کنند که نشان می‌دهد عبارت‌ها معمولاً با ترتیب تصادفی اجرا می‌شوند. زبان‌های برنامه نویسی تابعی از داده‌های موازی و تغییرناپذیر پشتیبانی می‌کنند و هیچ گونه تأثیرات جانبی ندارند. بنابراین، اگر برنامه نویس قصد داشته باشد بهره‌وری و ماژولار بودن برنامه‌ها را بهبود دهد و مسائل اسکریپت نویسی را به ساده‌ترین شکل مرتب کند، استفاده از زبان‌های برنامه نویسی تابعی ساده‌ترین راه است.

به عنوان برخی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین زبان‌های برنامه نویسی تابعی بک اند می‌توان به #Clojure ،F، «هسکل» (Haskell)، R و SQL اشاره کرد. اما این نوع زبان برنامه نویسی دارای محدودیت‌هایی از جمله سخت بودن آن‌ها برای افراد تازه‌کار، روش‌های پیچیده «نگهداری» (Maintenance) و نبود روش‌های استفاده مجدد از کدها است.

زبان های برنامه نویسی بک اند

زبان های برنامه نویسی بک اند

توسعه‌دهندگان و برنامه نویسان بک اند نیاز است که حداقل به یک زبان برنامه نویسی سمت سرور یا Back End تسلط داشته باشند. همچنین، داشتن دانش در زمینه زبان‌های نشانه‌گذاری و استایل‌دهی HTML و CSS نیز به عملکرد بهتر برنامه نویس بک اند در طراحی وب سایت کمک می‌کند. اما برنامه نویسان فرانت اند باید به طور جامع به این زبان‌ها مسلط باشند. برخی از فریمورک‌ها و زبان های برنامه نویسی بک اند در ادامه فهرست شده‌اند:

در ادامه به معرفی و بررسی هر یک از این زبان های برنامه نویسی بک اند پرداخته‌ایم.

زبان برنامه نویسی بک اند پایتون چیست؟

پایتون یکی از برترین زبان های برنامه نویسی بک اند «سطح بالا» (High Level)، همه منظوره و «مفسری» (Interpreter) به حساب می‌آید. زبان برنامه نویسی پایتون برای اولین بار در سال ۱۳۷۰ خورشیدی (۱۹۹۱ میلادی) توسط «Guido van Rossum» ارائه شده است. پایتون یکی از رایج‌ترین زبان‌های برنامه نویسی به حساب می‌آید که رویکردهای برنامه نویسی مختلفی از جمله برنامه نویسی شی‌گرا، ساختاریافته و تابعی را شامل می‌شود. پایتون زبان برنامه نویسی پیشرفته‌ای است که در زمینه‌هایی از جمله برنامه نویسی بک اند برای وب‌سایت‌ها و وب‌اپلیکیشن‌ها، «تجزیه و تحلیل داده‌ها» (Data Analytics)، «یادگیری ماشین» (Machine Learning) و سایر موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این زبان نیاز به کدنویسی را تا حد زیادی کاهش داده است؛ زیرا توابع، «متُدها» (Method)، کتابخانه‌ها و فریمورک‌های مختلف بسیاری برای اهداف متفاوت دارد. زبان بک اند پایتون برای توسعه برنامه نویسی بک اند کتابخانه‌های زیادی دارد که این کتابخانه‌ها، بسیاری از وظایف برنامه نویسی بک اند را پوشش می‌دهند. اصلی‌ترین و مهم‌ترین فریمورک پایتون برای برنامه نویسی وب بک اند، «جنگو» (Django) نام دارد و یادگیری طرز کار با این فریمورک بعد از آشنایی با پایتون بسیار مهم است.

مزایای زبان برنامه نویسی بک اند پایتون چه هستند؟

پایتون زبان بسیار پرطرفدار و کاربردی است و بنابراین در این بخش به عنوان یکی از برترین زبان های برنامه نویسی بک اند به برخی از مزایای آن به طور مختصر پرداخته می‌شود.

یادگیری و کدنویسی ساده با زبان پایتون

پایتون زبان برنامه نویسی سطح بالایی است که می‌توان آن را ساده‌تر از زبان‌های دیگر از جمله ++C، جاوا و #C یاد گرفت. اگر شخصی با مفاهیم برنامه نویسی آشنا باشد، می‌تواند سینتکس‌های این زبان را به راحتی و در چند ساعت بیاموزد و با آن کدنویسی کند.

پایتون زبان برنامه نویسی شی‌گرا

پایتون از روش برنامه نویسی شی‌گرا پشتیبانی می‌کند. به عبارت دیگر با استفاده از این زبان برنامه نویسی می‌توان کلاس‌ها و اشیا را به منظور نوشتن ساختار کدها برای برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها تعریف کرد. این نوع از برنامه نویسی به درک بهتر کدها و ایجاد کدهایی تمیز و مرتب کمک می‌کند. همچنین برنامه نویسان می‌توانند به راحتی مجدداً از کلاس‌ها و متدهای (توابع) آن‌ها با استفاده از مفاهیم شی‌گرایی استفاده کنند. این رویه‌ها به سادگی می‌توانند حجم کدها را کاهش دهند.

پایتون زبان برنامه نویسی مستقل از پلتفرم

پایتون زبان برنامه نویسی بک اند قابل انتقال و «مستقل از پلتفرم» (Platform Independence) به حساب می‌آید. به عبارت دیگر می‌توان کدهای پایتون یکسانی را در سیستم عامل‌های ویندوز، لینوکس، یونیکس و سایر موارد بدون هیچ مشکلی پیاده‌سازی کرد.

کتابخانه های مختلف پایتون

پایتون دارای حجم گسترده‌ای از کتابخانه‌هایی با توابع متنوع است. با استفاده از این کتابخانه‌های از پیش ساخته شده و «داخلی» (Built In) پایتون دیگر نیازی نیست که کدهای برنامه از ابتدایی‌ترین مفاهیم به صورت دستی نوشته شوند. برای مثال «OpenCV» کتابخانه‌ای برای حوزه «بینایی ماشین» (Computer Vision) و «Selenium» کتابخانه‌ای برای وظایف «خودکارسازی وب» (Web Automation) و «وب اسکرپینگ» (Web Scraping) به حساب می‌آید.

پایتون دارای فریمورک‌های بسیاری در زمینه برنامه نویسی وب و بک اند و سایر موارد نیز است که به عنوان نمونه می‌توان به «جنگو» (Django) و «فلسک» (Flask) برای برنامه نویسی بک اند اشاره کرد. با استفاده از فریم ورک‌هایی مانند فلسک، می‌توان مدل‌های یادگیری ماشین را نیز در وب سایت‌ها پیاده‌سازی کرد.

معایب زبان برنامه نویسی بک اند پایتون

در این بخش به برخی از معایب زبان برنامه نویسی بک اند پایتون به صورت مختصر اشاره شده است:

  • زبان پایتون نسبتاً از زبان‌های برنامه نویسی دیگر آهسته‌تر است. برنامه‌های پیچیده زبان پایتون، زمان زیادی نسب به زمان نرمال برای پیاده‌سازی صرف می‌کنند.
  • پایتون تعداد نسخه‌های زیادی دارد، اما گاهی اوقات ممکن است برای کدهای نوشته شده با یکی از این نسخه‌ها در نسخه دیگر خطا رخ دهد. همچنین، معمولاً این مشکل هنگام استفاده از کتابخانه‌های پایتون ایجاد می‌شود.

زبان جاوا اسکریپت یکی از برترین زبان های برنامه نویسی بک اند

«جاوا اسکریپت» (JavaScript) یکی از برترین و قابل اعتمادترین زبان های برنامه نویسی بک اند به حساب می‌آيد. برنامه نویسان از جاوا اسکریپت هم برای پیاده‌سازی و توسعه قابلیت‌های سمت سرور یا همان بک اند و هم برای برنامه نویسی سمت کلاینت یا کاربر (فرانت اند) استفاده می‌کنند.

لوگو زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

فریمورک Node.js کلیدی‌ترین ابزار برنامه نویسی بک اند با جاوا اسکریپت به حساب می‌آید. زبان جاوا اسکریپت حدود ۲۷ سال پیش و در سال ۱۳۷۳ خورشیدی (۱۹۹۵ میلادی) برای اولین بار معرفی شد و معمولاً با مخفف «JS» شناخته می‌شود.

نباید این زبان را با جاوا اشتباه گرفت، زیرا این دو، زبان‌های کاملاً متفاوتی هستند. جاوا اسکریپت دارای مزایای بسیاری از جمله «واسط» (Interface) قوی، در دسترس بودن منابع آنلاین بسیار و قابلیت همکاری است. همچنین می‌توان گفت که به عنوان یکی از محبوبت‌ترین زبان‌های برنامه نویسی دنیا شناخته می‌شود.

مزایای زبان برنامه نویسی بک اند جاوا اسکریپت

پس از بررسی تعریف و مفهوم جاوا اسکریپت، در ادامه برخی از ویژگی‌های زبان جاوا اسکریپت برای بک اند شرح داده شده است.

تعیین نوع پویا در جاوا اسکریپت

در زبان جاوا اسکریپت نوع داده متغیرها از قبل تعریف نمی‌شوند. این موضوع به این معنا است که می‌توان به راحتی هر متغیری را با هر نوع داده‌ای مجدداً استفاده کرد یا به عبارت دیگر، می‌توان هر نوع داده‌ای را در متغیرها ذخیره کرد. برای مثال، «رشته» (استرینگ) «ABC» در متغیر X ذخیره می‌شود و بعداً می‌توان در همان متغیر، هر عدد صحیح یا آرایه‌ای را هم ذخیره کرد.

به عبارت دیگر، اگر متغیری بدون استفاده باشد، نیازی نیست که برای داده‌های جدید، متغیر جدیدی تعریف کنیم و می‌توان از همان متغیرهای قبلی استفاده کرد. این قابلیت زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت باعث ذخیره‌سازی حافظه، بهبود کدنویسی و کاهش حجم کدهای برنامه می‌شود.

جاوا اسکریپت زبانی کم حجم و سبُک

جاوا اسکریپت زبان اسکریپتی کم‌حجمی است که بیشتر برای پردازش داده‌ها در سمت مرورگر (فرانت اند) مورد استفاده قرار می‌گیرد. برنامه نویسان به دلیل سرعت و سبک وزنی، معمولأ از این زبان اسکریپت نویسی بیشتر در سمت کاربر استفاده می‌کنند، اما می‌توان با استفاده از ابزارهایی (به ویژه Node.js) از آن در برنامه نویسی بک اند نیز استفاده کرد.

پردازش غیر همزمان در جاوا اسکریپت

«پردازش غیر همزمان» (Async Processing) یکی از بهترین ویژگی‌های زبان جاوا اسکریپت به حساب می‌آید. در این زبان، هیچ بلوکی از اسکریپت‌ها متوقف نمی‌شود یا می‌توان گفت بلوک‌های دیگر این امکان را خواهند داشت تا برنامه را شروع کنند و محدودیتی برای آن‌ها وجود ندارد. برنامه‌ها در جاوا اسکریپت می‌توانند به صورت موازی به کار خود ادامه دهند و شروع و اتمام هر کدام از آن‌ها تأثیری بر پاسخ دیگری ندارد. این موضوع به میزان زیادی باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود.

بارگذاری تقسیم پردازش سرور در جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت به برنامه نویس این امکان را می‌دهد تا عملکردهای اساسی و پایه‌ای را در سمت کاربر یا همان کلاینت انجام دهد. به عبارت دیگر، الزامی برای پردازش عملکردهای اساسی و پایه‌ای در سرور وجود ندارد که این باعث بهبود عملکرد سرور خواهد شد و به این ترتیب، «تقسیم بار پردازش سرور» پیاده‌سازی می‌شود.

معایب زبان برنامه نویسی بک اند جاوا اسکریپت

برخی از معایب زبان برنامه نویسی بک اند جاوا اسکریپت در ادامه فهرست شده‌اند:

  • جاوا اسکریپت برای توسعه برنامه‌های تحت شبکه مناسب نیست.
  • اگرچه زبان جاوا اسکریپت، زبانی کم‌حجم به حساب می‌آید، اما طراحی ضعیف آن در برخی از موارد باعث ایجاد مشکل می‌شود.
  • روش‌های نگهداری و ویرایش پیچیده کدهای جاوا اسکریپت برای برنامه نویسی بک اند از دیگر ایرادهای این زبان اسکریپت نویسی به شمار می‌رود.
زبان های برنامه نویسی بک اند و فرانت اند

محیط زمان اجرای Node.js برای برنامه نویسی بک اند با جاوا اسکریپت چیست ؟

Node.js یکی از محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین محیط‌های برنامه نویسی بک اند مبتنی بر جاوا اسکریپت به حساب می‌آید. با استفاده Node.js می‌توان کدهای جاوا اسکریپت را در سمت سرور پیاده‌سازی کرد. Node.js این امکان را برای توسعه دهندگان به وجود می‌آورد تا بتوانند کدهای بک اند را با زبان جاوا اسکریپت بنویسند. همچنین این زبان برنامه نویسی متن باز است و از ویژگی‌های چند پلتفرمی استفاده می‌کند.

پلتفرم برنامه نویسی بک اند node js

مزایای پلتفرم Node.js

پلتفرم جاوا اسکریپتی Node.js برای بک اند دارای مزایای بسیاری است که در این بخش از مطلب «زبان های برنامه نویسی بک اند» به بررسی برخی از آن‌ها پرداخته شده است.

رویکرد برنامه نویسی شی‌گرا در پلتفرم بک اند Node.js

در محیط زمان اجرای Node.js از رویکرد برنامه نویسی شی‌گرا استفاده می‌شود. به عبارت دیگر در این زبان برنامه نویسی می‌توان از کلاس‌ها، وراثت و سایر قابلیت‌های شی‌گرایی استفاده کرد. همچنین استفاده از رویکرد برنامه نویسی شی‌گرا کیفیت کدها و قابل‌فهم بودن آن‌ها را بهبود می‌دهد. امکان استفاده از قابلیت‌های شی‌گرایی در Node.js باعث کاهش حجم کدها می‌شود، چون می‌توان از کدهای یکسان چندین بار استفاده کرد.

بهره وری محیط بک اند Node.js

محیط توسعه بک اند Node.js عملکرد سریعی دارد و می‌توان برنامه‌های پیچیده و قابل اعتمادی را با استفاده از آن در مدت زمانی کوتاه ساخت و توسعه داد. این پلتفرم به طور گسترده‌ای برای توسعه اپلیکیشن‌های تحت وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. پاسخ سریع‌تر برنامه‌ها باعث بهبود «تجربه کاربری» (User Experience | UX) می‌شود.

معایب پلتفرم بک اند Node.js چیست؟

پلتفرم بک اند Node.js از روش برنامه نویسی چند نخی پشتیبانی نمی‌کند. با استفاده از این پلتفرم نیاز است که وظایف برنامه در چندین Thread اجرا شوند و ممکن است این وظایف در سطوح مختلف اپلیکیشن مورد نیاز باشند. به علاوه، ممکن است این موضوع عملکرد اپلیکیشن را تحت تأثیر قرار دهد، زیرا باید از یک نخ در سرتاسر برنامه استفاده شود.

معرفی فیلم های آموزش طراحی سایت

مجموعه فیلم های آموزش طراحی سایت فرادرس

مجموعه دوره‌های آموزشی در پلتفرم فرادرس بر اساس موضوع به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. یکی از این مجموعه‌های جامع و غنی مربوط به آموزش طراحی سایت است. علاقه‌مندان می‌توانند برای یادگیری انواع زبان های برنامه نویسی بک اند و فرانت اند، از این مجموعه آموزشی استفاده کنند. در زمان تدوین این مطلب، مجموعه دوره‌های برنامه نویسی سایت فرادرس حاوی بیش از ۳۳۴ ساعت محتوای ویدیویی و دارای حدود ۶۵ عنوان آموزشی مختلف است. در ادامه، برخی از دوره‌های این مجموعه به طور مختصر معرفی شده‌اند:

  • فیلم آموزش اچ‌تی‌ام‌ال - طراحی وب با HTML - مقدماتی (طول مدت: ۲ ساعت و ۵۶ دقیقه، مدرس: مهندس محمد عبداللهی): از این دوره آموزشی می‌توان به عنوان نقطه شروع برنامه نویسی سمت کلاینت استفاده کرد و برای افراد تازه کار حوزه توسعه وب و فرانت‌اند مناسب است. برای مشاهده فیلم آموزش اچ‌تی‌ام‌ال - طراحی وب با HTML - مقدماتی + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش برنامه نویسی PHP (زمان: ۲۹ ساعت و ۵ دقیقه، مدرس: سید مصطفی کلامی هریس): هدف از این فرادرس آموزش تمامی نکات و مهارت‌های عملی لازم برای ورود به دنیای جذاب برنامه نویسی و پیاده‌سازی دینامیکی وب با استفاده از زبان برنامه نویسی PHP است. برای مشاهده فیلم آموزش برنامه نویسی PHP + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش جاوا اسکریپت JavaScript (زمان: ۹ ساعت و ۸ دقیقه، مدرس: مهندس محمد عبداللهی): جاوا اسکریپت زبان برنامه نویسی مفسری در سمت کلاینت است که می‌توان به وسیله آن عناصر HTML موجود در صفحه وب و مقادیر CSS آن‌ها را تغییر داد و نیز ابزاری برای اعتبارسنجی داده‌ها به حساب می‌آید و در این دوره آموزشی به آن پرداخته شده است. برای مشاهده فیلم آموزش جاوا اسکریپت JavaScript + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش جنگو - فریمورک تحت وب Django با پایتون Python (زمان: ۸ ساعت و ۱۵ دقیقه، مدرس: پدارم شاه صفی): جنگو، وب فریم ورک پایتونی رایگان و متن باز است که با هدف توسعه سریع، آسان و کارآمد، توسط توسعه دهندگان با تجربه ساخته شده و در این فرادرس آموزش داده می‌شود. برای مشاهده فیلم آموزش جنگو - فریمورک تحت وب Django با پایتون Python + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش پروژه محور PHP و MySQL - پیاده سازی انواع لاگین و ثبت نام (زمان: ۶ ساعت و ۴۰ دقیقه، مدرس: مهندس محمود خاوریان): در این فرادرس، یک پروژه طراحی وب سایت با نام بانک اطلاعاتی اینترنتی اشعار تعریف شده و به صورت مرحله به مرحله با استفاده از PHP و MySQL ساخته شده است. برای مشاهده فیلم آموزش پروژه محور PHP و MySQL - پیاده سازی انواع لاگین و ثبت نام + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش طراحی رابط کاربری وب سایت با فریم ورک Foundation (زمان: ۵ ساعت و ۴۷ دقیقه، مدرس: مهندس سید رضا هاشمیان): یکی از فریم ورک‌های مطرح در زمینه طراحی رابط کاربری، فریم‌ورک Foundation است که در این فرادرس آموزش داده می‌شود. برای مشاهده فیلم آموزش طراحی رابط کاربری وب سایت با فریم ورک Foundation + کلیک کنید.

زبان بک اند PHP چیست؟

PHP که مخفف عبارت «Hypertext Preprocessor» است، زبان اسکریپت نویسی «متن باز» (Open Source) بک اند یا سمت سرور به حساب می‌آید که در بیشتر موارد برای ساخت وب سایت‌های پویا یا همان داینامیک استفاده می‌شود.

زبان برنامه نویسی Back end پی اچ پی

زبان اسکریپتی PHP اولین بار در سال ۱۳۷۴ خورشیدی (۱۹۹۵ میلادی) به عنوان یکی از اولین زبان‌ها برای ساخت و ایجاد وب سایت‌های پویا، وب سایت‌های تجارت الکترونیک و به منظور مدیریت پایگاه داده در وب ارائه شد و به سرعت در این زمینه پیشرفت کرد. در حال حاضر حدود 78.2 درصد از وب سایت‌های پویا به وسیله زبان اسکریپت نویسی PHP ایجاد شده‌اند.

بیشتر برنامه نویسان وب ترجیح می‌دهند از زبان PHP به عنوان زبان سمت سرور استفاده کنند. علاوه بر این، زمانی که مدیران کسب‌ و کارها تصمیم می‌گیرند از برنامه نویس PHP استفاده کنند، پیدا کردن توسعه دهنده PHP معمولاً چندان کار دشواری نیست.

زبان بک اند PHP چه مزایایی دارد؟

یکی از مهم‌ترین مزایای PHP این است که یادگیری و استفاده از آن به دلیل داشتن سینتکسی نسبتاً ساده، تقریباً آسان است. همچنین، در ادامه به برخی دیگر از مزیت‌های زبان PHP به عنوان یکی از برترین زبان های برنامه نویسی بک اند پرداخته شده است.

PHP زبانی ساده و رایج

PHP یکی از ساده‌ترین زبان های برنامه نویسی بک اند به حساب می‌آید. سادگی این زبان برنامه نویسی، آن را به یکی از رایج‌ترین زبان‌ها، مخصوصاً در زمینه توسعه وب تبدیل کرده است. با این‌که امکان دارد یادگیری این زبان کمی دشوار باشد، اما نسبت به زبان‌هایی مانند جاوا، یادگیری آن ساده‌تر انجام می‌شود.

مستقل از پلتفرم بودن PHP

PHP یک زبان کوئری‌نویسی مستقل از پلتفرم به حساب می‌آید. به عبارت دیگر می‌توان گفت که PHP با همه پلتفرم‌ها و سیستم عامل‌ها کار می‌کند.

تخصیص نوع بی قاعده در PHP

در برنامه نویسی با استفاده از زبان PHP، نیازی نیست که نوع داده متغییرها را قبل از تخصیص مقدار آن‌ها مشخص کرد. نوع داده تعیین شده برای متغیرها، مبتنی بر داده‌های ذخیره شده در حین پیاده‌سازی برنامه است.

PHP زبان برنامه نویسی مفسری

PHP زبانی مفسری به حساب می‌آید. به عبارت دیگر، این زبان نیازی به کامپایل قبل از پیاده‌سازی کدها ندارد. کدهای PHP به صورت خط‌به‌خط تفسیر می‌شوند و در این روش دیگر نیازی برای صرف زمان به منظور انجام عملیات کامپایل نخواهد بود. پس از پیاده‌سازی خط‌به‌خط هر کدام از عبارت‌های کدها، نتیجه تفسیر هر عبارت مشخص می‌شود.

زبان برنامه نویسی بک اند پی اچ پی

انعطاف پذیری PHP

PHP زبان منعطفی است و می‌توان آن را به راحتی همراه با زبان‌های HTML، جاوا اسکریپت و XML مورد استفاده قرار داد. همچنین PHP می‌تواند به راحتی با این زبان‌های اسکریپتی ادغام و در کدهای آن‌ها تعبیه شود و از آن برای ساخت اپلیکیشن‌ها استفاده می‌شود.

فریمورک های وب PHP

چندین فریمورک PHP در دسترس برای توسعه اپلیکیشن‌های وب وجود دارند. برنامه نویسان بک اند می‌توانند کدهای ساختاریافته‌ای را با الگوی معماری مدل، نما و «کنترل‌کننده» (Controller) یا همان «الگوی معماری MVC» بسازند. این روش به تعریف قابلیت‌های عملکردی در یک ساختار خاص کمک می‌کند. از جمله فریمورک‌های PHP محبوب زبان PHP می‌توان به «لاراول» (Laravel)، CakePHP ،CodeIgnitor و سایر موارد اشاره کرد.

معایب زبان بک اند PHP کدامند؟

زبان بک اند PHP در کنار همه مزایایی که دارد، دارای معایبی نیز هست که در ادامه فهرست شده‌اند:

  • به دلیل اینکه زبان PHP متن باز است، تغییر نادرست و کوچکی از اسکریپت‌های آن، برنامه را ضعیف می‌کند.
  • چون PHP قابلیت‌های نگهداری ضعیفی دارد، برای پروژه‌های بزرگ مناسب نیست.
  • مدیریت ضعیف خطاها و در دسترس نبودن کتابخانه‌های اختصاصی، استفاده از زبان PHP را محدود می‌کند.

زبان برنامه نویسی بک اند روبی

روبی یکی از زبان های برنامه نویسی بک اند پویا، سطح بالا، متن باز و بسیار محبوب به حساب می‌آید که بر سادگی و بهره‌وری برنامه‌ها تأکید دارد. این زبان در سال ۱۳۷۳ خورشیدی (۱۹۹۵ میلادی) ارائه شده است. برنامه نویسی با زبان روبی این امکان را برای توسعه دهندگان به وجود می‌آورد که اپلیکیشن‌های تحت وب را به سرعت و بدون نیاز به کدنویسی زیاد، ایجاد کنند.

لوگو زبان برنامه نویسی روبی

بهره‌وری، اصلی‌ترین مزیت استفاده از زبان روبی به عنوان زبان برنامه نویسی بک اند به حساب می‌آید. زبان برنامه نویسی روبی شبیه به زبان پایتون است و برای استفاده در زمینه «نمونه‌سازی» (Prototyping) عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد.

این زبان برنامه نویسی به جای انجام پیکر‌بندی فایل‌ها، قراردادها را در اولویت قرار می‌دهد و این روش به توسعه دهندگان بک اند کمک می‌کند؛ زیرا دیگر مجبور نیستند که وقت خود را برای پیکربندی به منظور شروع فرایند توسعه هدر دهند. در دسترس بودن کتابخانه‌ها و فریمورک‌های بسیار از جمله «Ruby on Rails» و پشتیبانی از وجود جوامع آنلاین برای برنامه نویسی سمت سرور نیز از مزایای روبی به حساب می‌آیند.

مزایای زبان برنامه نویسی بک اند روبی چیست؟

زبان برنامه نویسی روبی که یکی از محبوب‌ترین زبان های برنامه نویسی بک اند به حساب می‌آید، دارای مزایای بسیاری است که در ادامه این بخش برخی از این مزایا به صورت خلاصه مورد بررسی قرار می‌گیرند.

قابلیت مخلوط کردن در زبان برنامه نویسی بک اند روبی

این موضوع یکی از ویژگی‌های مهم و خاص زبان برنامه نویسی بک اند روبی به حساب می‌آید که با استفاده از آن ماژول‌ها و کلاس‌ها با هم ادغام و مخلوط می‌شوند. در زبان روبی، ماژول‌ها فقط شامل متدهایی بدون نمونه هستند. برنامه نویسان می‌توانند از ماژول‌ها در کلاس‌ها استفاده کنند و این موضوع به این معنی است که همه متدهای ماژول‌ها به کلاس اضافه خواهند شد. این ویژگی بسیار شبیه به ویژگی «وراثت» (Inheritance) در اصول برنامه نویسی شی‌گرا است، اما بسیار ساده‌تر و با انعطاف‌پذیری بیشتری انجام می‌شود.

قراردادهای نام گذاری در زبان برنامه نویسی بک اند روبی چیست؟

روبی «قراردادهای نام‌گذاری» (Naming Convention) خاصی را برای متغیرها، کلاس‌ها و سایر موارد این‌چنینی تعریف می‌کند که در ادامه برخی از آن‌ها فهرست و شرح داده شده‌اند:

  • نام متغیرهای «ثابت‌ها» (Constant) در زبان برنامه نویسی روبی باید با حرف بزرگ شروع شود.
  • نام «متغیرهای سراسری» (Global Variable) زبان روبی باید با علامت دلار ($) شروع شود.
  • نام متغیرهای «نمونه» (Instance) باید با علامت «@» در زبان برنامه نویسی بک اند روبی آغاز شود.
  • نام متغیرهای کلاس زبان برنامه نویسی بک اند روبی باید با دو «@@» شروع شود.

این قراردادهای نام‌گذاری به برنامه نویسان بک اند کمک می‌کنند تا بتوانند کدها را به صورت کارآمدتری بنویسند و بخوانند. مخصوصاً زمانی که یک تیم برنامه نویسی با چندین عضو روی یک پروژه یکسان کار می‌کنند، فهمیدن کدها و متغیرها با استفاده از این قراردادهای نام‌گذاری بسیار ساده‌تر می‌شود.

نوع داده پویا در زبان برنامه نویسی بک اند روبی چیست؟

روبی زبان برنامه نویسی بک اند ساده‌ای است و نیازی نیست که نوع داده متغیرها هنگام اعلان آن‌ها مشخص شود. متغیرها می‌توانند هر نوعی از داده‌ها را شامل شوند و آن‌ها را در حافظه سیستم ذخیره کنند و حتی این موضوع باعث می‌شود که تعداد خطوط برنامه نیز کاهش داشته باشد. می‌توان متغیرها را برای هر نوع داده‌ای بر اساس نیازمندی‌های برنامه استفاده کرد و نیازی نیست که چندین متغیر برای نوع داده‌های مختلف اعلان (تعریف) شوند.

معایب زبان برنامه نویسی بک اند روبی چیست؟

پس از بررسی مزایای کاربردی یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی بک اند یعنی همان روبی، بهتر است که برخی از معایب آن نیز به طور خلاصه مورد بررسی قرار گیرند. بنابراین، این معایب در ادامه فهرست و شرح داده شده‌اند:

  • سرعت زمان اجرای برنامه‌های زبان برنامه نویسی بک اند روبی نسبت به دیگر زبان‌های برنامه نویسی کُندتر است. به همین دلیل برنامه‌های پیچیده‌تر زمان زیادی برای تکمیل پیاده‌سازی خود با زبان برنامه نویسی بک اند روبی صرف می‌کنند.
  • انجمن‌های برنامه نویسان روبی محدود هستند. بنابراین، اگر در حین برنامه نویسی خطایی به وجود بیاید، زمان زیادی برای یافتن پاسخ این خطا صرف می‌شود.
زبان برنامه نویسی بک اند روبی

زبان برنامه نویسی بک اند جاوا چیست؟

جاوا زبان برنامه نویسی دیگری است که به طور گسترده در زمینه برنامه نویسی بک اند مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این زبان دارای رویکرد برنامه نویسی شی‌گرا است. اغلب جاوا برای ساخت اپلیکیشن‌ها در «سطح سازمانی» (Enterprise Level) مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان گفت جاوا، یکی از قدیمی‌ترین زبان‌ها است که هنوز به دلیل داشتن ویژگی‌های خارق‌العاده بسیار استفاده می‌شود. جاوا زبانی ساده به حساب می‌آید که قابلیت‌های چند مرحله‌ای و امنیت بالایی دارد. بنابراین، این زبان به یکی از محبوب‌ترین زبان‌ها در میان توسعه دهندگان تبدیل شده است.

لوگو زبان برنامه نویسی جاوا

با اینکه زبان جاوا در میان توسعه دهندگان نرم افزارهای تجاری و دسکتاپ بسیار محبوب به نظر می‌رسد، اما زبان مناسبی برای برنامه نویسان تازه‌کار و مبتدی نیست. می‌توان گفت که پایتون زبان بهتری برای افراد تازه‌کار است. جاوا نسبت به پایتون زبانی است که به کدهای بیشتری نیاز دارد و برای ساخت ساده‌ترین ویژگی‌ها از کدهای بیشتری استفاده می‌کند.

با زبان برنامه نویسی جاوا می‌توان وظایفی را از جمله اتصال پایگاه داده، «پردازش تصویر» (Image Processing)، شبکه و سایر موارد را به راحتی انجام داد. «Spring Boot» یکی از محبوب‌ترین فریم ورک‌های بک اند زبان جاوا است که برای توسعه وب به صورت بسیار کارآمد استفاده می‌شود.

مزایای زبان برنامه نویسی بک اند با جاوا

جاوا به دلیل محبوبیت و کاربردهای بسیار، مزایای مهم و قابل توجهی دارد که در ادامه این بخش به بررسی آن‌ها پرداخته می‌شود.

جاوا زبان برنامه نویسی بک اند شی‌گرا

تمرکز جاوا به طور اختصاصی بر رویکردهای اصول برنامه نویسی شی‌گرا است. به عبارت دیگر، زمانی که توسعه دهنده‌ای از کدهای جاوا استفاده می‌کند، امکان ندارد با کلاس‌های جاوا سر و کار نداشته باشد. برنامه نویسی شی‌گرا این امکان را به برنامه نویسان می‌دهد تا کدهای ساختاریافته و سازماندهی شده باکیفیتی را تولید کنند. همچنین، درک و قابلیت خوانایی کدها با برنامه نویسی شی‌گرا ساده‌تر می‌شود.

ویژگی چند نخی در زبان برنامه نویسی بک اند جاوا

جاوا این امکان را به برنامه نویسان می‌دهد تا کدهایی بنویسند که به وسیله آن‌ها چندین کار به صورت همزمان اجرا شوند. این روش، زمانی مفید است که برنامه باید همراه با اجرای وظایف مختلف به صورت همزمان، در زمان کمتری اجرا شود. به این روش «چند نخی» یا «Multi Threading » گفته می‌شود.

امنیت زبان برنامه نویسی جاوا چگونه است؟

جاوا به عنوان زبان برنامه نویسی بسیار امن در نظر گرفته می‌شود. در این زبان از کلیدهای «رمزگذاری» (Encryption) عمومی برای احراز هویت استفاده شده است تا کدهای امن‌تری برای اپلیکیشن‌هایی ایجاد شود که دارای داده‌های حساس هستند.

معایب زبان برنامه نویسی بک اند جاوا

جاوا معایب معدودی نیز هم دارد که در این بخش از مطلب «زبان های برنامه نویسی بک اند» به آن‌ها اشاره می‌شود:

  • کدهای زبان جاوا، مخصوصاً زمانی که اپلیکیشن‌های بزرگ با استفاده از آن توسعه می‌یابند بسیار پیچیده هستند.
  • برنامه‌های جاوا نیازمند فضای حافظه قابل توجهی هستند که ممکن است این مسئله روی کارایی اپلیکیشن تأثیر بگذارد.

زبان برنامه نویسی بک اند Rust

«راست» (Rust) یکی دیگر از زبان های برنامه نویسی بک اند محبوب و قدرتمند به حساب می‌آید که در سال ۱۳۸۸ خورشیدی (۲۰۱۰ میلادی) ارائه شده است. Rust «زبان برنامه نویسی چند مدلی» (Multi Paradigm Programming Language) به حساب می‌آید که شباهت بسیاری با زبان ++C دارد. همچنین، امنیت حافظه با استفاده از چک کننده اعتبارسنجی منابع در زبان راست تضمین می‌شود.

لوگو زبان برنامه نویسی راست

مزایای زبان برنامه نویسی بک اند راست چیست؟

زبان برنامه نویسی Rust دارای مزایای بسیاری در برنامه نویسی بک اند است که در ادامه این بخش به طور مختصر به برخی از آن‌ها پرداخته می‌شود.

پیام های خطا واضح در زبان برنامه نویسی بک اند Rust

در زبان برنامه نویسی Rust، نسبj به دیگر زبان‌ها پیام‌های دریافتی در هنگام رخ دادن خطا، بسیار واضح و کامل توضیح داده شده‌اند. در این زبان پیام‌های خطای فرمت شده و مشکلات املایی نیز نمایش داده می‌شوند.

کارایی بالا و سریع زبان برنامه نویسی بک اند راست

زبان Rust نسبتاً زبانی کارآمد به حساب می‌آید و بهره‌وری بالایی نسبت به برخی از زبان‌های برنامه نویسی دیگر از جمله پایتون، روبی و سایر موارد دارد. با استفاده از این زبان می‌توان برنامه‌های پیچیده‌ای را با عملکردهای مختلف در زمان کوتاهی نوشت و پیاده‌سازی کرد.

معایب زبان برنامه نویسی بک اند Rust

زبان برنامه نویسی بک اند راست معایبی هم دارد که در این بخش به شرح آن‌ها پرداخته شده است:

  • روش‌هایی برای «Garbage Collection» (جمع‌آوری زباله) در زبان برنامه نویسی راست وجود ندارد.
  • راست یک زبان برنامه نویسی مفسری نیست. بنابراین نیاز به «کامپایلری» (Compiler) برای کامپایل کدهایش قبل از پیاده‌سازی دارد. این کامپایلر زمان زیادی را قبل از پیاده‌سازی کدها نسب به زبان های برنامه نویسی بک اند دیگر صرف می‌کند.

زبان برنامه نویسی بک اند سالیدیتی چیست؟

«سالیدیتی» (Solidity) یکی دیگر از زبان های برنامه نویسی بک اند مفید است که برای نوشتن برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های پیچیده مورد استفاده قرار می‌گیرد. Solidity زبان برنامه نویسی سطح بالا به حساب می‌آید که مبتنی بر قراردادهایی است. این زبان برنامه نویسی سمت سرور دارای «نوع ایستا» (Statically Type) است و از وراثت برای اجرای سناریوهای دنیای واقعی پشتیبانی می‌کند. اگرچه زبان سالیدیتی برای برنامه نویسان جوان و تازه‌کار ساده به نظر می‌رسد، اما به گفته برنامه نویسان خبره، این زبان برای یادگیری بسیار چالش برانگیز است. اگر هدف برنامه‌ای توسعه «بلاکچین» (Blockchain) یا اپلیکیشن‌های قراردادی باشد، بهتر است که این زبان برنامه نویسی بک اند کارآمد انتخاب شود.

لوگو زبان برنامه نویسی بک اند سالیدیتی

مزایای زبان برنامه نویسی بک اند Solidity چیست؟

در ادامه این بخش برخی از مزایای زبان برنامه نویسی سالیدیتی یا همان Solidity بررسی می‌شوند.

وراثت در زبان برنامه نویسی بک اند Solidity چیست؟

می‌توان رویکرد وراثت را با زبان سالیدیتی برای اجرای روش‌های دنیای واقعی مورد استفاده قرار داد. سناریوهای دنیای واقعی در اپلیکیشن‌ها نیاز به روش وراثت دارند تا به شکل ساختاریافته پیاده‌سازی شوند. با این رویکرد، ساختار کدها برای درک، ساده و قابل‌فهم می‌شوند.

نوع رشته و درهم سازی در زبان برنامه نویسی بک اند Solidity چیست؟

زبان برنامه نویسی Solidity به برنامه نویسان این امکان را می‌دهد که رشته‌ها در برنامه را به توابع «درهم‌سازی» یا «هش» (Hash) تبدیل کنند، همچنین برعکس این موضوع نیز صادق است. تایع داخلی در زبان برنامه نویسی سالیدیتی برای انجام این تبدیل‌ها وجود دارند.

معایب زبان برنامه نویسی بک اند سالیدیتی چیست؟

به عنوان یکی از معایب زبان برنامه نویسی بک اند سالیدیتی می‌توان به این موضوع اشاره کرد که این زبان نوع داده‌های ثابتی را برای متغیرها فراهم می‌کند. به عبارت دیگر باید قبل از ذخیره‌سازی داده‌ها، اعلان متغیر برای داده‌های خاص انجام شود و نمی‌توان از متغیرها برای هر نوع داده‌ای مجدداً استفاده کرد.

زبان برنامه نویسی بک اند Go

زبان Go (یا همان Golang) یکی دیگر از زبان های برنامه نویسی بک اند است که در سال ۱۳۸۶ خورشیدی (۲۰۰۸ میلادی) توسعه یافته و منتشر شده است. گو نیز زبان برنامه نویسی بک اندی با نوع ایستا به حساب می‌آید. علاوه بر این، Go زبان برنامه نویسی کامپایلری است که از نظر سینتکسی شباهت بسیاری با زبان C دارد. همچنین این زبان ویژگی‌های مفیدی از جمله جمع‌آوری زباله، «نوع ساختاریافته» (Structural Type) و سایر موارد را ارائه می‌دهد.

لوگو زبان برنامه نویسی گو

مزایای زبان برنامه نویسی بک اند Go

در ادامه این بخش برخی از مزایای بسیار کاربردی و مهم زبان برنامه نویسی بک اند Go مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

شی‌گرا بودن زبان برنامه نویسی Go

در زبان Go از روش برنامه نویسی شی‌گرا برای طراحی کدها با ساختاری همراه با کلاس‌ها و رویکردهای وراثت استفاده می‌شود. با استفاده از این زبان می‌توان کلاس‌ها و اشیا را برای پیاده‌سازی اپلیکیشن‌ها استفاده کرد. روش شی‌گرایی باعث کاهش کدها به وسیله استفاده مجدد از آن‌ها می‌شود. همچنین، درک بهتری از کدها را برای برنامه نویسان به وجود می‌آورد.

پشتیبانی از روش های تست کدها در زبان برنامه نویسی Go

ویژگی‌هایی از جمله پشتیبانی می‌تواند برای برنامه نویسان در شناسایی و رفع مشکلات کدها بسیار سودمند باشند. در زبان Go ویژگی‌هایی برای «تست واحد یا یونیت» (Unit Test) فراهم شده است. توسعه اپلیکیشن‌های بزرگ با استفاده از این ویژگی جذاب زبان برنامه نویسی بک اند Go می‌تواند به ساخت محصولی بسیار کارآمد، ساده و کاربردی بیانجامد.

معایب زبان Go

زبان برنامه نویسی بک اند Go دارای معایبی نیز هست که در ادامه فهرست شده‌اند:

  • به دلیل این‌که Go زبان برنامه نویسی جوان و جدیدي به حساب می‌آید، هنوز در حال توسعه است. همه رویکردهای مهم برنامه نویسی در آن پوشش داده نشده‌اند و این زبان به توسعه بیشتری نیاز دارد.
  • در این زبان برنامه نویسی، کاربران نمی‌توانند مدیریت حافظه را به صورت دستی انجام دهند. به عبارت دیگر نمی‌توان به صورت دستی مدیریت و دسترسی حافظه‌ای را انجام داد که باعث جمع‌آوری زباله‌های سربار می‌شود.
  • مدیریت و رسیدگی به خطاهای زبان برنامه نویسی گو کار ساده‌ای نیست و ممکن است مشکلاتی برای برنامه نویسان و کاربران برنامه ایجاد کند.

زبان برنامه نویسی بک اند کاتلین چیست؟

کاتلین (Kotlin) یکی از زبان های برنامه نویسی بک اند بسیار محبوب به حساب می‌آید که به طور خاص در توسعه اپلیکیشن‌های اندروید مورد استفاده قرار می‌گیرد. این زبان برنامه نویسی می‌تواند با زبان جاوا به راحتی تعامل داشته باشد. به عبارت دیگر می‌توان این زبان برنامه نویسی را همراه با اپلیکیشن‌های ساخته شده زبان جاوا استفاده کرد.

لوگو زبان برنامه نویسی کاتلین

مزایای زبان برنامه نویسی بک اند کاتلین

کاتلین به عنوان یکی از زبان های برنامه نویسی بک اند دارای مزایای بسیاری است که در ادامه این بخش به هر کدام از آن‌ها به صورت مختصر پرداخته می‌شود.

قابلیت همکاری زبان برنامه نویسی بک اند کاتلین با جاوا

جاوا زبان برنامه نویسی بک اندی است که به طور گسترده در اپلیکیشن‌های اندروید مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان گفت که زبان کاتلین تقریباً همان زبان جاوا با قابلیت‌های مدرن‌تر و ساده‌تر است. اگر شخصی برنامه نویس زبان کاتلین باشد و پروژه‌ای را به زبان جاوا دریافت کند، می‌تواند برای انجام ادامه پروژه و گسترش قابلیت‌های آن از زبان کاتلین استفاده کند.

تابع افزونه در زبان برنامه نویسی بک اند کاتلین

زبان برنامه نویسی بک اند کاتلین این امکان را برای توسعه دهندگان به وجود می‌آورد که «افزونه‌هایی» (Extension) را بدون ویرایش کدهای منبع به کلاس‌ها اضافه کنند. برنامه نویسان می‌توانند عملکردهای مورد نیاز خود را به راحتی به کلاس‌های برنامه بیفزایند و این موضوع باعث خواهد شد که اپلیکیشنی با کدهای ساده و کارآمد ایجاد شود.

بهره وری زبان برنامه نویسی کاتلین

بهره‌وری و کارآمدی این زبان برنامه نویسی در مقایسه با زبان‌های برنامه نویسی دیگر نسبتاً بالا است. می‌توان برنامه‌های پیچیده‌ای را با زبان کاتلین نوشت و در مدت زمان کوتاهی پیاده‌سازی کرد و این موضوع قابلیت اطمینان استفاده از برنامه را افزایش می‌دهد.

معایب زبان برنامه نویسی بک اند کاتلین

زبان برنامه نویسی کاتلین در کناز مزایای بسیاری که دارد، دارای محدودیت‌ها و معایبی نیز است که در این بخش به طور مختصر به بررسی آن‌ها پرداخته می‌شود.

  • به دلیل این‌که کاتلین زبان برنامه نویسی جدیدی است، توسعه دهندگان کمی وجود دارند که در برنامه نویسی کاتلین خبره باشند. برای مثال اگر پروژه ساخت اپلیکیشنی با زبان برنامه نویسی بک اند کاتلین آغاز شده باشد و مدیر پروژه قصد تغییر برنامه نویس آن را داشته باشد. احتمال پیدا کردن توسعه دهنده کاتلین جدید به دلیل کوچک بودن جامعه این برنامه نویسان، پایین است.
  • همچنین برطرف کردن مشکلات و خطاها در زبان برنامه نویسی بک اند کاتلین دشوار است.

زبان برنامه نویسی بک اند سی شارپ

«سی‌شارپ» (C#‎) یکی از معروف‌ترین زبان های برنامه نویسی در میان توسعه دهندگان و برنامه نویسان بک اند به حساب می‌آید. بسیاری از توسعه دهندگان حرفه‌ای امروزی کار خود را با برنامه نویسی سی‌شارپ آغاز کرده‌اند. یکی از دلایل انتخاب این زبان، همه منظوره بودن آن است و می‌توان برای توسعه بک اند همراه با پلتفرم‌ها و فریمورک‌های مختلف آن را مورد استفاده قرار داد.

زبان برنامه نویسی بک اند سی شارپ

سی‌شارپ در مقایسه با زبان برنامه نویسی پایتون و برخی زبان‌های دیگر، تا حدودی سطح پایین به حساب می‌آید. با این حال، این سطح پایین بودن باعث به وجود آمدن امکانات متعدد دیگر می‌شود. سی‌شارپ زبانی است که به طور گسترده در ساخت و توسعه بک اند بازی‌های کامپیوتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از دلایلی که استفاده از این زبان را برای وظایف مختلف ساده می‌کند، داشتن فهرست گسترده‌ای از کتابخانه‌ها برای عملکردهای مختلف است.

مزایای زبان برنامه نویسی سی شارپ

در این بخش از مطلب «زبان های برنامه نویسی بک اند» به بررسی برخی از مزایای زبان بک اند #C پرداخته می‌شود. این مزایا در ادامه به صورت مختصر شرح داده شده‌اند:

  • #C یکی از زبان های برنامه نویسی به حساب می‌آید که به صورت گسترده‌ای در زمینه برنامه نویسی بک اند مورد استفاده قرار می‌گیرد. دلیل این استفاده گسترده، وجود ویژگی‌های جذاب آن مانند خودکارسازی سرور ویندوز است. همچنین این زبان سرعت بالایی در اجرای کدهای برنامه‌ها دارد. می‌توان از کدهای زبان برنامه نویسی بک اند #C برای ساخت بازی و ایجاد اپلیکیشن‌های CLI استفاده کرد.
  • برخی از ویژگی‌های کلیدی زبان برنامه نویسی #C شامل سازگاری به صورت چند پلتفرمی، بازیافت داده‌ها، مجموعه مقادیر و شی‌گرایی می‌شود.
  • برخی از فریمورک‌های #C که به صورت گسترده برای برنامه نویسی بک اند مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل «ASP.NET Core» و «دات نت» (NET.) هستند.

فریمورک NET. برای برنامه نویسی بک اند

NET. فریمورکی برای توسعه اپلیکیشن‌های تحت وب است که جهت ساخت وب سایت با استفاده زبان‌هایی مانند C# ،VB.NET و سایر موارد کاربرد دارد. این فریمورک اولین بار توسط شرکت مایکروسافت برای پایگاه داده Oracle زبان برنامه نویسی جاوا ایجاد شده است. دات نت رویکرد سریع، قوی و یکپارچه‌ای را برای ساخت اپلیکیشن‌های موبایل، دسکتاپ، وب و فضای «ابری» (Cloud) دارد. این فریمورک متن باز است و به همین دلیل از سیستم عامل‌هایی مانند ویندوز، macOS و لینوکس پشتیبانی می‌کند.

فریمورک NET. سریع و کاربر پسند است و به خوبی با زبان‌ها و پلتفرم‌های برنامه نویسی دیگر هماهنگ می‌شود. این فریمورک معمولاً از الگوی معماری مدل، نما و «کنترل‌کننده» (Controller) یا همان «الگوی معماری MVC» پیروی می‌کند. MVC یک الگوی توسعه به حساب می‌آید که این امکان را می‌دهد تا وظایف توسط کنترل‌کننده‌ای انجام شوند که با یک مدل برای پردازش داده‌ها تعامل دارد.

زبان برنامه نویسی بک اند Perl

«پرل» (Perl) زبان برنامه نویسی دیگری است که برای توسعه بک اند و فرانت اند اپلیکیشن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین پرل، زبانی سنتی برای توسعه برنامه نویسی سمت کاربر به حساب می‌آید. بنابراین می‌توان با پرل هم برنامه نویسی بک اند و برنامه نویسی فرانت اند پروژه را انجام داد.

لوگو پرل Perl از انواع زبان های برنامه نویسی

مزایای زبان برنامه نویسی بک اند Perl

پرل مخفف «Practical Extension and Reporting Language» است. این زبان برنامه نویسی، چندمنظوره به حساب می‌آید. در ابتدا Perl با هدف ویرایش متن طراحی شده بود. در ادامه برخی از مزایای زبان برنامه نویسی بک اند و فرانت اند Perl به صورت مختصر شرح داده شده‌اند:

  • هنوز هم از زبان پرل به صورت گسترده‌ای برای انجام وظایفی از جمله مدیریت سیستم‌ها، برنامه نویسی شبکه، توسعه وب، ساخت «رابط کاربری گرافیکی» (GUI) و سایر موارد استفاده می‌شود.
  • زبان برنامه نویسی پرل می‌تواند داده‌های وب رمزگذاری شده از جمله تراکنش‌های تجارت الکترونیک را مدیریت کند. همچنین می‌توان این داده‌ها را در سرورهای وب تعبیه کرد تا سرعت پردازش اپلیکیشن را تا ۲ هزار درصد افزایش دهد.
  • برخی از فریمورک‌های رایج زبان برنامه نویسی پرل شامل Jiffy ،Gantry ،Dancer ،Catalyst و سایر موارد می‌شوند.

جمع‌بندی

از آنجا که امروزه اکثر فعالیت‌های افراد با اپلیکیشن‌ها و وب سایت‌ها صورت می‌پذیرد، برنامه نویسی بک اند و فرانت اند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. از این‌رو، در این مطلب سعی شد به طور جامع به بررسی برخی از برترین زبان های برنامه نویسی بک اند یا سمت سرور همراه با ویژگی‌ها، مزایا و معایب آن‌ها پرداخته شود.

در واقع در این نوشتار محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین گزینه‌ها ارائه شده‌اند، اما انتخاب بهترین و مناسب‌ترین زبان برنامه نویسی بک اند کاملاً به نیازمندی‌ها و نوع پروژه مورد نظر ارتباط دارد. همچنین در این مطلب برخی از دوره‌های آموزشی شاخص برای زبان های برنامه نویسی بک اند به علاقه‌مندان و دانشجویان معرفی شدند.

بر اساس رای ۱۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
back4appsimplilearn
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *