ری اکت نیتیو یا فلاتر ، در سال ۲۰۲۰ کدام بهتر است؟

۲۲۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
ری اکت نیتیو یا فلاتر ، در سال ۲۰۲۰ کدام بهتر است؟

ری‌اکت نیتیو و فلاتر دو فریمورک برتر موبایل هستند که برای ساخت اپلیکیشن‌های موبایل اندروید و iOS مورد استفاده قرار می‌گیرند این فریمورک‌ها توجه جامعه توسعه‌دهندگان را به دست آورده‌اند و رقابت و مقایسه زیادی بین این دو در سال‌های اخیر در گرفته است. در این مطلب می‌خواهیم به این سؤال پاسخ بدهیم که در سال 2020 باید کدام از فریمورک‌های ری اکت نیتیو یا فلاتر را انتخاب کنیم.

مشکل توسعه اپلیکیشن نیتیو موبایل

Android Studio و Xcode سال‌ها در حوزه توسعه اپلیکیشن‌های موبایل تسلط داشتند تا این که برخی مشکلات خاص بروز و ظهور یافتند. از این رو نیاز به یک راه‌حل بهینه وجود داشت. این مشکلات به شرح زیر هستند:

  • نیاز به کدبیس‌های متفاوت برای پلتفرم‌های مختلف (iOS و اندروید)
  • استخدام توسعه‌دهندگان متفاوت برای هر پلتفرم خاص هزینه زیادی دارد.
  • هزینه‌های توسعه و نگهداری افزایش زیادی می‌یابد.

به همین دلیل فریمورک‌های توسعه موبایل کراس-پلتفرم مانند ری‌اکت نیتیو و فلاتر پدید آمدند که به توسعه اپلیکیشن‌های موبایل برای پلتفرم‌های مختلف از جمله اندروید و iOS با یک کدبیس منفرد کمک می‌کنند.

توسعه اپلیکیشن موبایل به صورت کراس-پلتفرم

کسب‌وکارها و سازمان‌ها با در نظر گرفتن فریمورک‌های توسعه موبایل کراس-پلتفرم می‌توانند مخاطبان وسیع‌تری را به روشی کارآمد و با هزینه کمتر پوشش دهند. این خروجی‌ها تأثیری مثبت روی محبوبیت هر دو فریمورک ری‌اکت نیتیو و فلاتر در این صنعت داشته است.

حتی با این که فریمورک‌های دیگری نیز در این حوزه فعالیت دارند، اما ری‌اکت نیتیو و فلاتر با معرفی یک رابطه برد-برد برای هر دو سمت کسب‌وکار و مشتریان آن، محبوبیت زیادی کسب کرده‌اند که منجر به پیدایش روند جدیدی شده است و بحث‌های زیادی در میان جامعه توسعه‌دهندگان برانگیخته است.

ری‌اکت نیتیو

ری‌اکت نیتیو در سال 2015 از سوی فیسبوک معرفی شد و در ادامه مورد استقبال عده زیادی از توسعه‌دهندگان قرار گرفت و اینک از سوی جامعه‌ای از توسعه‌دهندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد. ری‌اکت نیتیو یک فریمورک اپلیکیشن موبایل اوپن‌سورس است که از React به همراه ظرفیت‌های نیتیو پلتفرم برای توسعه اپلیکیشن‌هایی برای اندروید، iOS، وب و UWP استفاده می‌کند.

برخی اپلیکیشن‌های بزرگ از جمله Facebook ،Instagram ،Tesla ،Uber Eats ،Discord ،Wix ،Walmart و غیره از ری‌اکت نیتیو بهره می‌گیرند.

فلاتر

فلاتر در ماه مه سال 2017 (اردیبهشت 1396) از سوی گوگل معرفی شده است، اما نسخه پایدار آن مربوط به دسامبر 2018 (آذر 1397) است. فلاتر یک کیت توسعه نرم‌افزار UI متن-باز است که برای توسعه اپلیکیشن‌های اندروید، iOS، لینوکس، مک، ویندوز، گوگل فوشیا و وب استفاده می‌شود.

برخی اپلیکیشن‌های مهم از قبیل Google Ads ،Alibaba.com ،Realtor.com و غیره با استفاده از فلاتر توسعه یافته‌اند.

مقایسه نهایی بین ری اکت نیتیو و فلاتر

هر دو فریمورک فلاتر و ری‌اکت نیتیو در زمان‌های اخیر اکنون بحث‌های داغی بوده‌اند و موجب پدید آمدن گفتگوهای رقابتی در میان جامعه توسعه‌دهندگان شده‌اند، به طوری که توسعه‌دهندگان در زمان تصمیم‌گیری در مورد این که باید کدام فریمورک را برای یادگیری و ساخت اپلیکیشن‌های موبایل انتخاب کنند، دچار عدم قطعیت می‌شوند.

از این رو در این بخش مقایسه مستقیمی انجام می‌دهیم تا مزیت‌ها و معایب هر کدام از این دو فریمورک را تحت معیارهایی که در ادامه شرح خواهیم داد، توضیح دهیم.

گوگل ترند

با مراجعه به بخش گوگل ترند می‌بینیم که در طی پنج سال اخیر، فلاتر توانسته است از حیث محبوبیت به پای ری‌اکت نیتیو برسد، اما این مسئله مشخص نمی‌سازد که لزوماً فلاتر گزینه بهتری نسبت به ری‌اکت نیتیو است. ما باید دلایلی که در پس این روند وجود دارد را درک کنیم.

فلاتر در زمان‌های بسیار جدیدتری معرفی شده است و از این رو توسعه‌دهندگان و علاقه‌مندان برنامه‌نویسی زیادی بر اثر کنجکاوی و علاقه به یادگیری این فریمورک جذب شده‌اند. با این حال در این صنعت، ری‌اکت نیتیو همچنان از سوی توسعه‌دهندگان زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا پایدارتر است و نرخ استفاده بیشتری نسبت به فلاتر دارد.

زبان‌های برنامه‌نویسی

فلاتر از یک زبان برنامه‌نویسی به نام Dart استفاده می‌کند. دارت با استفاده از بهترین و بهینه‌ترین ایده‌های زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی توسعه یافته است. این زبان نسبت به جاوا و جاوا اسکریپت دارای نحو کوچک‌تری است. برای نمونه در ادامه یک کد نمونه که به زبان دارت نوشته شده است را می‌بینید:

1// dart - hello world
2void main() {
3  print('Hello, World!');
4}

برای مشاهده مستندات رسمی زبان دارت به این صفحه (+) و مستندات رسمی فلاتر به این صفحه (+) مراجعه کنید.

جوامع توسعه‌دهندگان

فلاتر و دارت اخیراً به جامعه توسعه‌دهندگان معرفی شده‌اند و جامعه کاربران آن‌ها نسبتاً کوچک است. گوگل زمان زیادی را صرف توسعه دارت کرده است و جامعه آن به طور مداوم در حال رشد است.

فلاتر دارای جوامعی روی وب‌سایت‌های استک‌اورفلو، اسلک و بسیاری از وب‌سایت‌های دیگر است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جامعه فلاتر به این صفحه (+) بروید.

ری‌اکت نیتیو نسبت به فلاتر یک جامعه بزرگ‌تر از توسعه‌دهندگان دارد که در مسیر توسعه آن می‌کوشند. جامعه جاوا اسکریپت حتی بزرگ‌تر از جامعه ری‌اکت نیتیو است و برای مدت‌های مدیدی کنار یکدیگر همزیستی داشته‌اند و تقریباً در هر گوشه از اینترنت می‌توانید شاهد کمک آن‌ها به همدیگر باشید. به همین دلیل است که ری‌اکت نیتیو نرخ استفاده بالاتری در قیاس با فلاتر دارد.

به علاوه دسترسی به پشتیبانی از ری‌اکت، ری‌اکت نیتیو و جاوا اسکریپت روی اینترنت آسان‌تر است. میلیون‌ها خط کد وجود دارند که به صورت رایگان روی اینترنت انتشار یافته‌اند و می‌توانید به سادگی آن‌ها را در پروژه‌های مختلف مورد استفاده قرار دهید. صفحه جامعه ری‌اکت نیتیو روی وب‌سایت رسمی آن پلتفرم‌های دیگری که جوامع آن‌ها را شامل می‌شوند از قبیل استک‌اورفلو و مدیوم را معرفی کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جامعه ری‌اکت نیتیو به این صفحه (+) مراجعه کنید.

ویجت‌های UI

بهترین نکته در مورد دارت این است که مجموعه جامعی از ویجت‌های UI دارد که می‌توان بی‌درنگ مورد استفاده قرار دارد، در حالی که در مورد ری‌اکت نیتیو این حالت وجود ندارد. برای مشاهده کاتالوگ ویجت‌های فلاتر به این صفحه (+) مراجعه کنید.

مجموعه ویجت‌های UI در ری‌اکت نیتیو کوچک هستند و از این رو توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و برنامه‌نویسان باید از کتابخانه‌های شخص ثالث برای ویجت‌های UI استفاده کنند و ممکن است گاهی اوقات مجبور باشند ویجت‌های سفارشی UI خود را طراحی کنند. مجموعه ویجت‌های UI که به همراه ری‌اکت نیتیو عرضه می‌شوند را در این صفحه (+) مشاهده می‌کنید.

فرصت‌های شغلی

اینک در اوت 2020 (مرداد 1399) بر روی وب‌سایت کاریابی Indeed شاهد معرفی 2320 شغل برای توسعه‌دهندگان ری‌اکت نیتیو هستیم، در حالی که این عدد برای توسعه‌دهندگان فلاتر برابر با 232 فرصت شغلی است. این مقادیر بر اساس مشاهدات ما بوده است و ممکن است در طی زمان تغییر یابند.

چنان که از این اعداد مشخص می‌شود، بازار شغلی کاملاً به نفع ری‌اکت نیتیو است. دلیل این امر استقرار قدرتمند ری‌اکت نیتیو در طی دوره زمانی بلندمدت‌تر در صنعت نرم‌افزار است و از این رو به نسبت فلاتر پایداری و نرخ استفاده بیشتری دارد.

این اختلاف بین روندها در فرصت‌های شغلی و بازار کار در میان فلاتر و ری‌اکت نیتیو ممکن است متضاد به نظر برسد. دلیل این امر آن چنان که پیش‌تر بحث کردیم آن است که مشتاقان برنامه‌نویسی در مورد یادگیری فریمورک‌های جدید و به‌روز مشتاق هستند، گرچه بدنه اصلی این صنعت همچنان بیشتر مشتاق توسعه‌دهندگان ری‌اکت نیتیو است تا توسعه‌دهندگان فلاتر.

با این حال این اعداد و ارقام ممکن است در پلتفرم‌های کاریابی مختلف، متفاوت باشد. بنابراین شما باید خودتان تحقیق کنید تا به آمار دقیق‌تر و صحیح‌تری دست پیدا کنید. به این منظور می‌توانید از هر وب‌سایتی که برای کاریابی استفاده می‌کنید و یا از لینکدین استفاده کنید.

ری‌اکت نیتیو یا فلاتر، کدام فریمورک را باید یاد بگیریم؟

اگر همچنان متحیر هستید که باید کدام فریمورک را برای یادگیری انتخاب کنید، برخی سؤالات مهم وجود دارند که ابتدا باید از خود بپرسید. یادگیری یک فریمورک کاری زمان‌بر است چون باید به طور مداوم مهارت‌های کدنویسی خود را تقویت کرد و با فریمورک آشنا شوید. بنابراین از خود بپرسید: «چرا باید فلاتر یا ری‌اکت نیتیو را بیاموزم؟»

این سؤال چندین سؤال دیگر و برخی پاسخ‌ها را موجب می‌شود که منجر به این می‌شود که اهداف خود را بشناسید و در ادامه عواملی که باید در این تصمیم‌گیری دخالت دهید را درک کنید. این تحلیل به دو نتیجه‌گیری عمده به شرحی که در ادامه توضیح می‌دهیم منجر خواهد شود.

به دست آوردن شغل

اگر هدف نهایی شما به دست آوردن یک شغل است، در این صورت بازار کار آن چیزی است که باید در تحقیق‌های خود بررسی کنید. همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم، بازار کار ری‌اکت نیتیو نسبت به تقاضا برای توسعه‌دهندگان فلاتر، بزرگ‌تر است.

با این حال، صرفاً روی اعداد و ارقامی که در این مقاله مطرح شدند، تکیه نکنید. به جای آن خودتان نیز تحقیق کنید، چون ممکن است این امر شما را به نتایج دیگری رهنمون سازد که به شما کمک می‌کند تا گزینه‌های خود را برای تصمیم‌گیری محدودتر سازید.

نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که تصمیم‌های خود را بر اساس نظرات دیگران اتخاذ نکنید. بسیاری از افراد، نظرات متفاوتی دارند و غالباً دچار سوگیری می‌شوند. از این رو تصمیم‌هایتان را بر مبنای داده‌هایی که از تحقیق‌ها به دست می‌آورید اتخاذ کنید.

ساخت یک اپلیکیشن

اگر هدف نهایی شما این است که یک اپلیکیشن بسازید، بازار کار آن چیزی نیست که باید بشناسید. به جای آن باید روی ساخت اپلیکیشن و فروش آن متمرکز شوید.

اگر تجربه قبلی در زمینه جاوا اسکریپت و ری‌اکت دارید، می‌توانید ری‌اکت را انتخاب کنید، چون بر مبنای ری‌اکت است و همه مطالبی که در مورد ری‌اکت آموخته‌اید در مورد آن نیز صادق است، اما چند قابلیت دیگر نیز دارد که برای توسعه موبایل نیتیو به کار می‌آید.

با این حال فلاتر نیز همچنان جزو گزینه‌های روی میز است. اگر می‌خواهید فلاتر را یاد بگیرید، مسیر کار نسبتاً هموار است و ابتدا باید زبان دارت را بیاموزید و سپس به یادگیری خود فلاتر بپردازید. توجه کنید که این مسیر سریع‌تر از مسیر یادگیری جاوا اسکریپت و سپس ری‌اکت جی‌اس و سپس ری‌اکت نیتیو از صفر است.

سخن پایانی

روندها همواره در حال تغییر هستند. از این رو اجازه ندهید روندها به تنهایی روی تصمیم‌گیری‌های شما تأثیر بگذارند. تحلیل‌های عمیقی انجام داده و اهداف نهایی خود را بشناسید تا بتوانید تفکر دقیقی داشته و گزینه‌های تصمیم‌گیری را محدود سازید. توجه داشته باشید که نباید به خاطر یک حس گذرا، یک تصمیم‌گیری دائمی انجام دهید.

ما در این راهنما تلاش کردیم یک مقایسه بدون سوگیری در مورد دو فریمورک فلاتر و ری‌اکت نیتیو بر مبنای واقعیت‌ها و تحقیقات مختلف ارائه کنیم. شما نیز باید بر مبنای داده‌هایی که خودتان پژوهش کرده‌اید تصمیم‌گیری کنید. امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا درک بهتری پیدا کرده و در مورد انتخاب فریمورکی که می‌خواهید یاد بگیرید یک تصمیم‌گیری صحیح داشته باشید.

بر اساس رای ۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
better-programming
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *