روش های آموزش سازمانی موثر چه هستند؟ – راهنمایی برای رشد پرسنل

۸۳۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۹ دقیقه
روش های آموزش سازمانی موثر چه هستند؟ – راهنمایی برای رشد پرسنل

هر شغلی مسیر یادگیری خودش را دارد و ضمنا در گذر زمان به تکامل می‌رسد. یادگیری مداوم و پشت سر گذاشتن فرایندهای آموزشی درست باعث می‌شود کارمندان مهارت‌های خود را شکل دهند و شما نیز اطمینان یابید که تمام اعضای تیم به جای ثابت باقی ماندن، همراه با سمت شغلی خود رشد می‌کنند؛ در اصل این موضوع به نوعی بیانگر اهمیت آموزش سازمانی است. انستیتوی کار آمریکا در پژوهش‌های خود دریافته که عدم توسعه شغلی، اصلی‌ترین دلیل کارمندان برای کناره گرفتن است. اگر می‌خواهید استعدادهای برتر را جذب و حفظ کنید، لازم است روش های آموزش سازمانی موثر را بدانید و فرصت‌هایی برای یادگیری و رشد فراهم آورید.

چنین استراتژی‌هایی در تمام فرایندهای تجاری کاربردی به حساب می‌آیند و می‌توانید تاثیری چشمگیر روی کارمندان و همینطور بهره‌وری آن‌ها بگذارید. اگرچه اشتراک‌گذاری یک پی‌دی‌اف طولانی یا ارائه‌ای پاورپوینتی احتمالا یکی از آسان‌ترین روش های آموزش سازمانی به حساب می‌آید، اما پیشنهاد می‌کنیم به سراغ رویکردهای آموزشی موثرتری بروید که در تمام مسیر، کارمندان را در تعامل و با انگیزه نگه می‌دارند. به مطالعه این مقاله ادامه دهید تا شما را با ۸ مورد از روش های آموزش سازمانی آشنا کنیم و سپس از این بگوییم که چطور می‌توان یادگیری را موثرتر کرد.

روش های آموزش سازمانی موثر چیست؟

روش های آموزش سازمانی

روش های آموزش سازمانی می‌توانند بسته به نیازها و همینطور فرهنگ غالب بر شرکت شما متغیر باشند. در ادامه رایج‌ترین و بهینه‌ترین روش‌ها را با یکدیگر از نظر رد می‌کنیم.

۱. انتظارات خود از کارمندان را تعیین کنید

ارتباطات ضعیف باعث می‌شود یک کارمند قادر به کار با تمام ظرفیت خود نباشد. یکی از بهترین استراتژی‌های تربیت نیروی تازه‌وارد اینست که انتظارات خود را از او تعیین کرده و سپس به شکلی واضح انتقال دهید. تعیین انتظارات بدین معناست که شما و کارمند، ذهنیتی مشترک خواهید داشت. علاوه بر این کارمند هم شانسی برای پرسیدن سوالات جزئی‌تر و دقیق‌تر به دست می‌آورید. مکالمات شفاف نه‌تنها انتظارات و فرایندهای عملیاتی را برای کارمند شرح می‌دهند، بلکه باعث می‌شود فضای مورد نیاز برای یادگیری و تعامل با محیط کار هم پدید آید.

۲. فرصت‌هایی برای یادگیری خرد تدارک ببینید

برنامه‌های کاری شلوغ و کاهش بازه‌های توجه در انسان باعث شده به سختی بتوان در محیط کار، زمانی برای یادگیری و تقویت مهارت‌ها پیدا کرد. به همین خاطر است که یادگیری خرد یا Microlearning به محبوبیت فراوانی در فضای کاری مدرن رسیده است. یادگیری خرد به معنای فرایندهای آموزشی کوتاه، متمرکز و معمولا تعاملی است که در مدت‌زمانی سه الی پنج دقیقه‌ای از راه می‌رسند.

یادگیری خرد شرکت‌ها را مجبور به این می‌کند که معنادارترین و حیاتی‌ترین محتوا را در فرمی کوتاه و متمرکز ارائه کنند. این فرایند آموزشی مثل خوردن یک میان‌وعده عمل می‌کند و در هر لحظه‌ای که نیاز به آن احساس می‌شود، در دسترس قرار می‌گیرد. به خاطر فرم منحصر به فردش، یادگیری خرد معمولا یکی از بهترین روش های آموزش سازمانی برای شکل دادن به مهارت‌های پیچیده به حساب می‌آید.

۳. فرصت‌های یادگیری الکترونیکی فراهم آورید

فرصت‌های یادگیری الکترونیکی و آنلاین، همه‌چیز را برای کارمندان شما دسترس‌پذیرتر می‌کنند. در هر جا و هر زمانی می‌توان به این آموزش‌ها دسترسی پیدا کرد و به‌خصوص زمانی کارآمد می‌شوند که نیروهایی دورکار داشته باشید. پس از پاندمی کووید-۱۹ بسیاری از کسب‌وکارها با عادات کاری انعطاف‌پذیر کنار آمده‌اند و این انعطاف‌پذیری باید در فرایندهای آموزشی نیز به چشم بخورد.

استراتژی‌های یادگیری الکترونیکی باعث می‌شود به شکلی بهینه‌تر و موثرتر قادر به انتقال دانش از سازمان به کارمندان خط مقدم باشید. در جهان سریع و بسیار حواس‌پرت‌کن امروزی، بیش از همه به رویکردهای بهینه برای یادگیری نیاز پیدا کرده‌ایم. اگر بتوانید محتوای مورد نیاز کارمندان را درست در همان لحظه نیاز به دست‌شان برسانید، گامی مهم در راستای موفقیت آن‌ها خواهید برداشت.

یادگیری آنلاین درون محیطی انعطاف‌پذیر با فشار روانی کم انجام می‌شود و شانس موفقیت بیشتری در اختیار دانشجویان می‌گذارد. ما در فرادرس می‌بینیم که دانشجویان هر روز بیش از پیش فیلم‌های آموزشی را دانلود می‌کنند تا قادر به تماشا روی موبایل‌های هوشمند و در هر جایی باشند. با اضافه کردن دوره‌های آنلاین به برنامه‌های یادگیری و توسعه سازمانی، چیزی جز منفعت نخواهید برد.

۴. اجازه دهید کارمندان تازه‌وارد از همکاران خود پیروی کنند

پیروی از همکاران

توضیح دادن نحوه رسیدگی به امور یک چیز است و اینکه خودتان انجامش دهید چیزی دیگر. نمایش دادن و تمرین کردن نحوه رسیدگی به کار و انجام دادن همان کار، موثرترین روش یادگیری به حساب می‌آید. بنابراین در فرایندهای آموزشی خود، به کارمندان تازه‌وارد اجازه دهید نحوه کار همکاران خود را دیده و از آن‌ها پیروی کنند.

این رویکرد به کارآموزان اجازه می‌دهد اطلاعات مورد نیاز خود را به شکلی بهتر کسب کنند، مهارت‌های خود را در لحظه به کار بگیرند و نحوه رسیدگی به وظایف روزمره را بیاموزند. از سوی دیگر، اعضای تازه‌وارد تیم می‌توانند فرصتی برای آزمون و خطا با مسئولیت‌های خود در محیطی کنترل شده و عاری از ریسک داشته باشند و به این ترتیب، اعتماد به نفس بیشتری به دست آورند.

۵. جلسات یک به یک برگزار کنید

برگزاری جلسات هفتگی و ساختارمند میان کارمند و ناظر او، یکی از موثرترین روش‌های آموزش مدرن به حساب می‌آید. مدیران تیم با زمان‌بندی و برگزاری چنین جلساتی می‌توانند قابل اعتماد بودن خود و همینطور سرمایه‌گذاری‌شان بر موفقیت تیم را به نمایش بگذارند. کارمندان هم می‌توانند برنامه کاری خود را به نمایش بگذارند و به این ترتیب، بحث‌های مربی‌گری آغاز می‌شود. در این جلسات، کارمندان می‌توانند روی فرصت‌های بالقوه توسعه مهارت‌ها و بهبود توانایی‌های خود متمرکز شوند.

۶. یک برنامه منتور کردن آغاز کنید

برنامه‌های منتور کردن کارمندان می‌تواند هم بر توسعه حرفه‌ای و هم توسعه فردی آن‌ها تاثیر بگذارد. هر کارمند تازه‌وارد را به یک منتور بسپارید که می‌تواند به آن‌ها در مسیر شغلی یاری برساند. چنین برنامه‌هایی ضمنا باعث می‌شوند که نیروهای تازه از راه رسیده، به شکلی بهتر و سریع‌تر با فرهنگ سازمانی شما تطبیق پیدا کنند. با این کار، کارمندان به هنگام مواجهه با هر مشکلی، یک نفر را برای کمک گرفتن دارند و نگران قضاوت شدن نیز نخواهند بود. منتور در روزها و ماه‌های نخست فعالیت در یک سازمان، موانع را برطرف کرده و منابع لازم را در اختیار کارمندان می‌گذارد.

۷. ناهار کاری و یادگیری

ناهار کاری

برخی کارمندان در محیطی آرام، بیشترین بهره‌وری را هنگام یادگیری دارند. بنابراین بسیاری از کسب‌وکارها به سراغ روش های آموزش سازمانی جدید رفته و نشست‌های ناهار و یادگیری را پشت سر می‌گذارند. این یعنی ارائه‌ای شبیه به سمینار انجام می‌شود و شرکت‌کنندگان خوراکی‌های مختلف دریافت می‌کنند. لازم هم نیست ناهاری کامل سرو شود. جلسات ۴۵ دقیقه‌ای که با نوشیدنی و شیرینی برگزار می‌شوند هم کفایت خواهند کرد.

در این نشست‌ها، یکی از اعضای ارشد تیم معمولا ارائه‌ای دوستانه، تعاملی و درگیرکننده را پشت سر می‌گذارد و راجع به موضوعی که خودش در آن تجارب شخصی دارد حرف می‌زند. بعد از اتمام کار، فضا برای مباحثات هرچه بیشتر فراهم می‌شود. چنین جلساتی معمولا به بارش فکری از سوی تمام شرکت‌کنندگان منتهی می‌شوند و کارمندان را به برقراری ارتباطاتی راحت و باز ترغیب می‌کنند.

۸. ارائه آموزش‌های ویدیویی

آموزش‌های ویدیویی به محبوبیتی بیشتر از همیشه میان نسل‌های جوان‌تر دست یافته است. گزارش سال ۲۰۲۱ یادگیری در فضای کاری لینکدین نشان می‌دهد که نسل جدید طی سال ۲۰۲۰، حدودا ۵۰ ساعت محتوای آموزشی بیشتری نسبت به سال ۲۰۱۹ تماشا کرده و این رقم هر سال افزایش می‌یابد. اگرچه جلسات حضوری و زنده می‌توانند حسابی تعاملی باشند، اما کم پیش نمی‌آید که کارمندان آنچه آموخته‌اند را بعد از جلسه از یاد ببرند. اما ضبط جلسات و ارائه آن‌ها به عنوان آموزش‌های ویدیویی باعث می‌شود اعضای تیم در هر زمانی به منابع مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند. ضمنا آن‌هایی که جلسات را از دست داده‌اند نیز جا نمی‌مانند.

معرفی پلتفرم آموزش سازمانی فرادرس

پلتفرم آموزش سازمانی فرادرس

پلتفرم آموزش سازمانی فرادرس یک سیستم یکپارچه برای فراگیری علوم مختلف است و سازمان‌ها اکنون این فرصت را دارند که فیلم‌ها و دوره‌های آموزشی فرادرس را با هزینه بسیار پایین تهیه و تمام سازمان را با آن تجهیز کنند. به عنوان مثال این پنل به کارمندان تازه‌وارد اجازه می‌دهد آموزش‌های اولیه را به شکلی بهینه‌تر و بهتر فرا بگیرند و تمام این فرایند، خودکارسازی می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی‌های پلتفرم آموزش سازمانی فرادرس را می‌توان به موارد زیر خلاصه کرد:

  • دسترسی به بیش از ۵ هزار عنوان فیلم آموزشی مهارت‌های سخت و نرم: افزون بر مهارت‌های سخت مانند مهارت کار با نرم‌افزارهای تخصصی، مهارت‌های نرم مانند مدیریت خشم و یادگیری رفتارهای صحیح سازمانی نیز اهمیت بالایی در ارتقای بهره‌وری پرسنل دارد و با توجه به تنوع آموزش‌هایی که فرادرس با خود به همراه می‌آورد، دسترسی به آن‌ها ساده‌تر می‌شود.
  • پنل اختصاصی مدیران با سطوح مدیریتی گوناگون: با سطوح دسترسی مختلفی که این پنل برای مدیران به همراه می‌آورد، آموزش‌ها را می‌توان در سطوح مختلف در اختیار مدیران و کارمندان قرار داد.
  • هزینه پایین: هزینه‌ای که برای این آموزش‌ها در نظر گرفته شده، به ازای هر ۲۰۰ ساعت، تنها ۹ هزار تومان است و این پایین‌ترین هزینه در میان شرکت‌های رقیب به حساب می‌آید.
  • سنجش میزان پیشرفت هر فرد: زمانی که آموزشی را به یکی از کارمندان خود ارائه می‌دهید، پایش درصد پیشرفت او یا سایر کارکنان در زمینه آموزشی مربوطه، از طریق پنل سازمانی امکان‌پذیر خواهد بود.
  • امکان تعریف کاربران نامحدود برای هر سازمان:‌ البته هر سازمان، تعداد محدودی کارمند یا مدیر دارد. اما گاهی ممکن است سازمانی بخواهد برای خانواده‌های هریک از کارکنان خود نیز آموزش‌هایی را در نظر بگیرد یا حتی بخواهد جامعه وسیع‌تری را پوشش دهد. در چنین شرایطی، امکان تعریف کاربران نامحدود نیز وجود دارد.
  • برگزاری دوره‌های آموزشی و وبینارهای اختصاصی در صورت نیاز: هدف آموزش‌های آنلاین این است که در هر لحظه و در هر مکانی در دسترس باشند و گاهی برای بهبود بهتر ارائه این آموزش‌ها نیاز به برگزاری وبینارهای اختصاصی و دوره‌های آموزشی مختلفی است که در صورت نیاز، این امکان نیز در پلتفرم آموزش سازمانی فرادرس، فراهم است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با پلتفرم آموزش سازمانی فرادرس و ثبت درخواست دموی رایگان + اینجا کلیک کنید

چطور آموزش سازمانی را موثرتر کنیم؟

روش های آموزش سازمانی

اگرچه تاکتیک‌هایی که بالاتر گفتیم نقطه شروعی عالی برای در پیش‌گیری روش های آموزش سازمانی موثر به حساب می‌آیند، اما چند نکته کلیدی را نیز باید در ذهن داشته باشید.

سفارشی‌سازی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید مد نظر قرار داد اینست که آموزش‌های کارمندان نباید با ذهنیتی واحد و به شکلی یکسان برای همه پیاده‌سازی شوند. در واقع برنامه‌های آموزشی باید براساس مهارت‌ها و علایق هر کارمند، سفارشی‌سازی شوند. علت این ماجرا آن است که تنها بدین شکل می‌توان کارمندان را با انگیزه باقی نگه داشت. هر کارمند به شکلی متفاوت مهارت‌های تازه را فرا می‌گیرد و بنابراین باید دریابید که هر شخص در چه حالتی، بهینه‌ ظاهر می‌شود.

برقراری ارتباط

بسیار مهم است که کارمندان را نسبت به موثر بودن برنامه‌های آموزشی متقاعد کنید تا به شکلی حقیقی مشغول به تعامل با آن شوند. سخنرانی‌های دوران مدرسه را به یاد می‌آورید؟ همان سخنرانی‌هایی که نمی‌توانستید روی آن‌ها متمرکز باشید و در عوض ذهن‌تان در جایی کاملا متفاوت سرک می‌کشید؟ وقتی کارمندان به برنامه‌های آموزشی علاقه‌مند نباشند دقیقا چنین حسی خواهند داشت.

ایجاد مشوق

اگر به سختی قادر به ترغیب کارمندان مردد به بهره‌گیری از فرصت‌های آموزشی موجود در سازمان هستید، شاید بد نباشد برای آن‌ها مشوق‌هایی فراهم آورید. برای مثال تمرین‌ها می‌توانند ساختاری بازی‌گونه داشته باشند، می‌توانید نوعی رقابت میان کارمندان به وجود آورید یا اصلا به آن‌ها کارت‌های هدیه بدهید. حتی می‌توانید بابت شرکت در این برنامه‌های آموزشی، به کارمندان حقوق اضافه کار بدهید.

دریافت بازخورد کارمندان

شاید با خود فکر کنید که دقیقا می‌دانید کارمندان به دنبال چه نوع محتوای آموزشی می‌گردند، اما بهترین رویکرد این خواهد بود که موضوع را از خودشان بپرسید. یک نظرسنجی درون سازمانی ترتیب دهید تا نظرات کارمندان جمع‌آوری شود و اطمینان حاصل کنید قرار نیست وقت خودتان یا آن‌ها تلف شود. جمع‌آوری بازخورد کارمندان ضمنا راهی عالی برای سفارشی‌سازی رویکردهای آموزشی نیز به حساب می‌آید.

با آگاهی یافتن از آنچه کارمندان حقیقتا می‌خواهند بیاموزند و مهارت‌هایی که آن‌ها را در کارشان بهینه‌تر می‌کند، کسب‌وکار شما می‌تواند همواره اعضای تیم را در تعامل باقی نگه دارد.

آموزش مداوم

فرصت‌هایی برای یادگیری مداوم در اختیار تمام کارمندان بگذارید و این را در نظر داشته باشید که برخی استراتژی‌هایتان احتمالا باید در گذر زمان دستخوش تغییر شوند. تمام فرایند یادگیری باید با مباحثه مداوم با کارمندان همراه باشد تا اطمینان یابید ابزاری کارآمد در اختیار همه گذاشته‌اید: چه نیروهای تازه‌وارد و چه مدیران ارشد.

 

پاسخ به چند سوال رایج راجع به آموزش سازمانی

یادگیری سازمانی

در ادامه به برخی سوالات رایج که هنگام پیاده‌سازی برنامه‌های آموزش سازمانی در ذهن ایجاد می‌شوند، پاسخ می‌دهیم.

انگیزه چقدر در فرایند آموزش سازمانی اهمیت دارد؟

اگر سازمان روی شناسایی مهارت‌ها و تقویت کارمندان خود متمرکز باشد، انگیزه آن‌ها برای رسیدگی به امور را افزایش می‌دهد و در نتیجه عملکرد تمام سازمان بهبود می‌یابد. انگیزه پایین کارمندان در محیط کار می‌تواند مشکلات بسیار زیادی به وجود آورد، چیزهایی مانند نرخ بالای غیبت کارکنان و یا رضایت پایین مشتریان.

فرایند یادگیری سازمانی باید روی چه حوزه‌هایی متمرکز باشد؟

سازمان‌ها معمولا در صدد تقویت مهارت‌های کارکنان خود در پنج دسته‌بندی کلی برمی‌آیند: حل مساله سامان‌مند، آزمون و خطا با رویکردهای تازه، یادگیری از تجارب و وقایع گذشته، آموختن از تجارب و بهترین رویکردهای دیگران و در نهایت، انتقال دانش به شکلی سریع و موثر در سراسر سازمان.

یادگیری سازمانی چطور اتفاق می‌افتد؟

یادگیری سازمانی را می‌توان یک ساختار آموزشی عظیم درون شرکت در نظر گرفت. مدیران به صورت تک به تک و یا کارمندان به صورت گروهی، مهارتی تازه را فرا می‌گیرند. سپس همان مهارت را با سازمان خود به اشتراک می‌گذارند که منجر به تغییر رویکردها می‌شود. یک سازمان بدین شکل می‌تواند خود را با محیط در حال تغییر پیرامون، تطبیق دهد.

بر اساس رای ۱۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Business News Daily
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *