۳۰ روش تبلیغات موثر برای رشد کسب و کار — از کاربرد تا بازدهی

۱۴۶۳۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۶ دقیقه
۳۰ روش تبلیغات موثر برای رشد کسب و کار — از کاربرد تا بازدهی

تبلیغات عبارت است از ایجاد پیام و استفاده از تکنیک‌های مختلف روانشناسی برای ترغیب افراد به خرید محصولات و خدمات. تبلیغات یکی از قدیمی‌ترین روش‌های بازاریابی و هدف آن تاثیرگذاری بر تصمیمات و اقدامات مخاطبان برای خرید، دانلود یا موارد دیگر است. تبلیغات خوب به گونه‌ای طراحی می‌شوند که به‌یادماندنی و تاثیرگذار باشند. در این مطلب ضمن آموزش راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی، انواع روش تبلیغات را معرفی می‌کنیم و نمونه‌هایی از کمپین‌های موفق را آورده‌ایم.

فهرست مطالب این نوشته

تبلیغات چگونه کار می‌کند ؟

تبلیغات یک اصل ساده دارد و آن علاقه‌مند کردن افراد به محصولات و خدمات است. پس از برانگیختن علاقه افراد، باید آن‌ها را برای خرید متقاعد کنید، حتی اگر از قبل به خرید آن کالا یا خدمت خاص فکر نکرده باشند. تبلیغات، استفاده از روانشناسی برای تاثیرگذاری بر طرز فکر و احساس افراد در مورد محصولات و خدمات است. بسته به اهداف کمپین تبلیغاتی، تبلیغات می‌تواند به روش‌های زیر برای کسب و کار شما کار کند.

  • افزایش آگاهی از برند
  • هدایت مشتریان بالقوه به کسب و کار
  • ترویج فروش برای محصولات موجود و جدید
  • معرفی محصول یا خدمتی جدید به بازار
  • برای متمایز کردن محصول خود از رقبا

روش تبلیغات بسیار متنوع است و شامل تبلیغات رادیو و تلویزیون، بیلبوردها، تی‌شرت‌های تبلیغاتی، تبلیغات شبکه‌های اجتماعی و انواع دیگر می‌شود.

تبلیغ‌کنندگان افرادی در شرکت هستند که مسئولیت تبلیغ محصولات و خدمات را بر عهده دارند. این افراد برای معرفی محصولات و خدمات روی بیلبوردها، در مجله، وب‌سایت و اپلیکیشن‌های موبایل هزینه پرداخت می‌کنند. همه تبلیغ‌کنندگان، بازاریاب به شمار می‌روند اما همه بازاریابان، تبلیغ‌کننده نیستند. در ادامه به تفاوت بازاریابی و تبلیغات نگاهی می‌اندازیم.

تفاوت بازاریابی و تبلیغات

بازاریابی تصویر بزرگی از برنامه‌های شرکت برای افزایش آگاهی از برند و متقاعد کردن افراد برای خرید محصولات را شکل می‌دهد. تبلیغات فعالیت‌های عملیاتی برای ارتباطات و انتقال پیام، حول این اهداف گسترده است. در واقع تبلیغات، زیرمجموعه‌ای از بازاریابی است و برای برقراری ارتباط با مخاطبان مورد استفاده قرار می‌گیرد. بازاریابی شامل کانال‌های مختلفی است که در زیر فهرست شده است.

  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  • بازاریابی ایمیلی
  • روابط عمومی
  • سئو
  • تبلیغات پولی

از طرف دیگر تبلیغات، تنها یکی از اجزای بازاریابی است. استراتژی بازاریابی شرکت‌ها، معمولا شامل طرح تبلیغاتی است. بخش تبلیغات روی فرآیند ایجاد و انتشار پیام‌های متقاعدکننده تمرکز می‌کند تا مشتریان را به انجام اقدام موردنظر ترغیب کند.

تصویری شماتیک از تفاوت تبلیغات و بازاریابی

کمپین تبلیغاتی چیست ؟

کمپین تبلیغاتی گروهی از تبلیغات است که پیام یکسانی را به اشتراک می‌گذارد. کمپین‌های تبلیغاتی برای رسیدن به هدف خاصی در شرکت راه‌اندازی می‌شوند. این کمپین‌ها معمولا حول اهداف تجاری ایجاد می‌شوند و از کانال‌ها و رسانه‌های مختلف بهره می‌گیرند. کمپین‌های تبلیغاتی بیشتر از بنرهای گرافیکی پر زرق و برق و تبلیغات در موتور جستجو تشکیل شده‌اند. کمپین‌های تبلیغاتی موفق، ضمن این‌که از نظر طراحی، جذاب هستند از تحقیق و سازماندهی نیز استفاده می‌کنند. این عناصر به بازاریابان کمک می‌کند تا هدف کمپین را شناسایی کنند و موثرترین روش‌ها را برای جلب توجه مخاطب بیابند. سپس مخاطب را متقاعد کنند تا اقدام موردنظر را انجام دهد.

اهمیت کمپین تبلیغاتی

کمپین‌های تبلیغاتی، به کسب و کارها کمک می‌کند تا به اهداف بازاریابی و تبلیغات خود دست یابند و بر آن‌ها متمرکز شوند. هدف کسب و کارها فقط شکست دادن رقبا نیست، بلکه آن‌ها می‌خواهند افرادی را پیدا کنند تا از محصولات و خدمات شرکت، بیشترین بهره را ببرند. کمپین‌های تبلیغاتی به کسب و کارها کمک می‌کند تا متقاضیان محصولات و خدمات خود را بیابند، سپس آن‌ها را به مشتریان بلندمدت تبدیل کنند.

حتی اگر در حال حاضر بازدیدکنددگان و مشتریان زیادی دارید، اطمینان حاصل کنید که این مشتریان از سودآورترین منابع به سمت شما هدایت می‌شوند. کمپین‌های تبلیغاتی به شما اطمینان می‌دهند که ترافیک و معیارها، نشانگر بازدیدهای معنادار هستند و احتمال بیشتری برای تبدیل دارند.

به دلیل اهمیت آشنایی با مدیریت تبلیغات و برند، «فرادرس» اقدام به انتشار فیلم آموزش مدیریت تبلیغات و برند کرده است که لینک آن در ادامه آورده شده است.

انواع روش تبلیغات

کسب و کارها روش تبلیغات مختلفی را برای کمپین‌های تبلیغاتی خود انتخاب می‌کنند. روش تبلیغات آنلاین و آفلاین در زیر فهرست شده است.

  • تبلیغات آنلاین
  • تبلیغات چاپی
  • تبلیغات تلویزیون
  • تبلیغات رادیو

تبلیغات آنلاین

کمپین‌های آنلاین بسیار قدرتمند هستند چراکه اندازه‌گیری تغییرات و فعالیت کاربران در آن‌ها قابل اندازه‌گیری است. هرچه اطلاعات بیشتری جمع‌آوری و تحلیل کنید، بهینه‌سازی تبلبیغات برای شما آسان‌تر خواهد بود. درنتیجه، نتایج بهتری کسب می‌کنند و هزینه کمتری برای هر کمپین صرف می‌شود. کمپین‌های آنلاین از بسیاری از جهات از سایر کمپین‌ها برتر هستند چراکه در آن‌ها می‌توانید از عناصر متمایزکننده زیر بهره بگیرید.

  • سلبریتی‌ها
  • اینفلوئنسرها
  • مدل‌ها
  • موشن گرافیک
  • صدا
  • تصاویر ثابت
  • ویدیو
فردی غرق شده در تبلیغات شبکه های اجتماعی

۱۱ نوع روش تبلیغات آنلاین وجود دارد که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

  1. شبکه‌های اجتماعی
  2. ایمیل
  3. سئو و بازاریابی محتوا
  4. تبلیغات پولی در موتورهای جستجو
  5. تبلیغات همسان
  6. تبلیغات نمایشی
  7. تبلیغات پوش نوتیفیکیشن
  8. تبلیغات درون برنامه‌ای
  9. تبلیغات ویدیویی
  10. تبلیغات پاپ آپ
  11. تبلیغات پیامکی

براساس مطالعات، ۹۳ درصد تعامل‌ها با موتورهای جستجو آغاز می‌شوند. بنابراین، با استفاده از این فرصت و بهره‌گیری از تبلیغات آنلاین می‌توانید توجه مخاطبان را به خود جلب کنید. راه‌های زیادی برای تبلیغ استراتژیک کسب و کار شما وجود دارد. ابتدا باید مخاطبان هدف خود را مشخص کنید. می‌خواهید به چه کسانی دسترسی داشته باشید. سپس به این پرسش پاسخ دهید که چگونه می‌توانم محصولات و خدمات خود را به آن‌ها معرفی کنم. باید بدانید مخاطبان هدف، بیشترین زمان آنلاین خود را در کجا می‌گذرانند.

طی تحقیقی، پربازدیدترین کانال‌های رسانه‌های اجتماعی و کلمات کلیدی پرجستجو را بررسی کنید. با استفاده از این اطلاعات و بازاریابی طبیعی یا پولی، محصولات و خدمات خود را تبلیغ کنید. همه تبلیغات نیازی به صرف هزینه ندارند و گاهی افراد کسب و کار شما را از طریق بازاریابی رسانه‌های اجتماعی پیدا می‌کنند. کسب و کارها می‌توانند در فیس‌بوک و اینستاگرام پیج کاری ایجاد کنند یا حتی از طریق اشتراک‌گذاری محتوای جذاب، مردم را از Tik Tok جذب کنند.

اگر می‌خواهید از تبلیغات کلیکی استفاده کنید، بیشتر شبکه‌های اجتماعی به صفحات تجاری امکان پرداخت هزینه برای تبلیغ پست را می‌دهند. اگر می‌خواهید در موتورهای جستجو برای کلمات کلیدی خاصی تبلیغ کنید از گوگل ادز بهره بگیرید. ۳ روش که تبلیغات دیجیتال می‌توانند به کسب و کارها در بهبود تلاش‌های بازاریابی ارگانیک کمک کنند در زیر فهرست شده است.

  1. افزایش آگاهی از برند با نمایش محتوا به افراد داخل و خارج از شبکه شما
  2. درک بهتر از مخاطبان با استفاده از هدف‌گذاری و تجزیه و تحلیل پلتفرم‌های تبلیغاتی
  3. تولید محتوا با کارایی بالاتر، با درک این موضوع که چه محتوایی به شما کمک می‌کند تا به اهداف تجاری خود برسید.

هدف هر استراتژی تبلیغاتی، نرخ بازگشت سرمایه مثبت است. این موضوع به میزان درآمد کمپین تبلیغاتی و هزینه آن بستگی دارد. برای تعیین هزینه تبلیغات برای کسب بیشترین بازدهی، ابتدا باید سیستم «مناقصه» (Bidding) پلتفرم‌های تبلیغاتی را درک کنیم. پیشنهاد قیمت، حداکثر مبلغی است که شما مایل هستید تا برای اقدام موردنظر در آگهی خود بپردازید. روند که شبکه‌های تبلیغاتی مانند حراجی‌ها است. پلتفرم‌های تبلیغاتی فضای محدودی برای ارائه دارند و برای تعیین این‌که آیا تبلیغات شما را به مخاطبان هدف نمایش دهند یا خیر، از سیستم حراجی استفاده می‌کنند. با این روش آن‌ها متوجه می‌شوند که هر تبلیغ‌کننده حاضر است چه میزان برای هر فضای تبلیغاتی بپردازد. درست مانند حراجی‌ها، بالاترین قیمت پیروز می‌شود.

فرض کنید پیشنهاد قیمت شما برای تبلیغ ۱۰ دلار برای اقدام موردنظر است و پیشنهاد بعدی ۵ دلار است. شبکه‌های تبلیغاتی باعث می‌شوند شما کمترین مبلغ را برای برنده شدن در مناقصه بپردازید. در این مثال شما مایل به پرداخت ۱۰ دلار هستید اما در واقعیت، برای برنده شدن در مناقصه تنها باید ۵/۰۱ دلار بپردازید. در تصویر زیر تاثیر امتیاز کیفی را بر جایگاه تبلیغ مشاهده می‌کنید. در تصویر زیر تبلیغ‌کننده ۲ حاضر است پول بیشتری نسبت به تبلیغ‌کننده ۱ پرداخت کند اما به دلیل امتیاز کیفی بالاتر تبلیغ‌کننده ۱، تبلیغ او با هزینه کمتر بالاتر از آگهی تبلیغ‌دهنده ۲ قرار می‌گیرد.

مناقصه آنلاین

تا اینجا متوجه شدید سیستم حراج چگونه کار می‌کند اما سوال این است که چقدر هزینه کنیم تا بازده مثبت سرمایه را شاهد باشیم. باید از میزان درآمد خود، پیشنهاد مبلغ را مشخص کنید. برای این کار از معادله زیر بهره بگیرید.

ارزش طول عمر × میانگین نرخ تبدیل مشتری × میانگین نرخ تبدیل مشتری راغب به مشتری

«ارزش طول عمر» (Life Time Value | LTV) ارزش مشتری در مدت زمان ارتباطش با کسب و کار شما است. میانگین نرخ تبدیل مشتری راغب به مشتری، نرخ Leadهایی است که به مشتری تبدیل می‌شوند و میانگین نرخ تبدیل، نرخی است که مخاطبان جدید به وسیله محتوای شما با پر کردن فرم تبدیل می‌شوند. در مجموع این معیارها به شما نشان می‌دهد که چه‌قدر باید برای تبلیغات خود هزینه صرف کنید تا در تعادل باشید.

فرض کنید می‌خواهید از تبلیغات دیجیتال برای تبلیغ پیشنهادات خود بهره بگیرید. ابتدا باید بدانید که حداکثر هزینه تبلیغات چه‌قدر باید باشد تا بازدهی مثبتی روی سرمایه خود مشاهده کنید. فرض کنید موارد زیر را در مورد کسب و کار خود می‌دانید.

  • ارزش طول عمر: ۵۰۰ دلار
  • میانگین نرخ تبدیل مشتری راغب به مشتری: ۱۰ درصد
  • میانگین نرخ تبدیل مشتری: ۲۰ درصد

با قرار دادن این اعداد در معادله بالا متوجه می‌شوید حداکثر هزینه تبلیغات شما چه‌قدر باید باشد.

۵۰۰ دلار × ۰/۱۰ × ۰/۲۰ = ۱۰ دلار

بنابراین شما می‌توانید حداکثر ۱۰ دلار برای هر کلیک خود هزینه کنید و هدف این است که مبلغ کمتری از ۱۰ دلار را هزینه کنید تا بازدهی مثبتی روی سرمایه خود داشته باشید.

۱. شبکه اجتماعی

کمپین‌های شبکه اجتماعی از پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام، فیسبوک، توییتر، اسنپ چت، یوتیوب، تیک تاک و لینکدین برای اشتراک‌گذاری پیام استفاده می‌کنند. کسب و کارها، مخاطبان مختلفی را در هر شبکه اجتماعی هدف قرار می‌دهند. برای مثال فیسبوک برای هدف قرار دادن نسل میان‌سال گزینه بهتری است و اینستاگرام، اسنپ چت و تیک تاک برای هدف قرار دادن جوان‌تر ها و نوجوان‌ها کاربرد دارد. لینکدین برای حرفه‌ها و مشاغل در هر سنی کاربرد دارد. توییتر و یوتیوب بسته به محتوا و ویدیوها، کانال بازاریابی برای افراد در هر سنی است.

تصویری شماتیک از مفهوم شبکه های اجتماعی

در سال ۲۰۲۱، در هر ماه نزدیک به ۲/۵ میلیارد کاربر فعال در فیس‌بوک، ۱ میلیارد در اینستاگرام و ۳۳۰ میلیون کاربر در توییتر در سراسر جهان وجود دارد.

افراد برای چت کردن، ارتباط با سایرین و اهداف تجاری از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. به دلیل تعداد زیاد کاربران فعال در هر شبکه اجتماعی، هزینه تبلیغات در این پلتفرم‌ها بالا است. هزینه تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۲۱ از ۸/۵ میلیارد دلار گذشته است. از جمله مزایای روش تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • با ویژگی هدف‌گیری و طیف وسیع مخاطبان در هر شبکه اجتماعی، می‌توانید به مخاطبان هدف خاص خود دسترسی داشته باشید.
  • می‌توانید از انواع مختلف روش تبلیغات همسو با اهداف تجاری خود استفاده کنید.
  • روی تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری کنید تا فروش خود را بهبود دهید.

برای مطالعه بیشتر در مورد بازاریابی و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مطالعه مطالب زیر توصیه می‌شود.

در ادامه نگاهی به ۹ شبکه اجتماعی محبوب می‌اندازیم و مخاطبان و روش تبلیغات در هرکدام را بررسی می‌کنیم.

۱. تبلیغات در اینستاگرام

مستقیم یا به کمک Ads Manager می‌توانید در اینستاگرام تبلیغ کنید. اینستاگرام در سال ۲۰۲۱ ماهانه بیش از ۱ میلیارد کاربر فعال دارد در سراسر جهان دارد و اکثر کاربران آن بین ۱۸ تا ۳۴ سال سن دارند. بنابراین اگر مخاطبان کسب و کار شما جوان هستند، این پلتفرم جای مناسبی برای تبلیغات است. علاوه بر تبلیغات اینفلوئنسری و تبلیغ در پیج‌های پربازدید، سه روش دیگر برای تبلیغات در اینستاگرام وجود دارد که در ایران این روش تبلیغات امکان‌پذیر نیست.

  1. پست‌ها و استوری‌ها را در به طور مستقیم در صفحه کاری خود به اشتراک بگذارید و آن‌ها را تبلیغ کنید.
  2. با استفاده از صفحه فیسبوک خود تبلیغات را ایجاد کنید و آن را در صفحه فیسبوک و اینستاگرام خود تبلیغ کنید.
  3. کمپین تبلیغاتی خود را در Ads Manager ایجاد کنید تا به قابلیت هدف‌گیری دسترسی داشته باشید.

گزینه سوم بهترین روش تبلیغات در اینستاگرام است. روش تبلیغات در اینستاگرام مشابه فیسبوک است و شامل موارد زیر می‌شود.

  • تبلیغات تصویری
  • تبلیغات ویدیویی
  • تبلیغات استوری
  • تبلیغات در اکسپلورر
  • تبلیغات پست خرید

تصویری از نمونه‌ای از تبلیغات در اینستاگرام را نشان می‌دهد.

تبلیغات گردشگری در اینستاگرام

۲. فیسبوک

فیسبوک، پرکاربردترین شبکه اجتماعی است و در سال ۲۰۲۱، ۲/۵ میلیارد نفر در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند. در واقع بیش از ۳۰ درصد جمعیت دنیا در این شبکه اجتماعی فعال هستند. از آنجایی‌که افراد زیادی از فیسبوک استفاده می‌کنند، می‌توانید به مخاطبان هدف خود در هر کسب و کاری دست یابید. یکی از قدرتمندترین ویژگی‌های تبلیغات در فیسبوک، هدف‌گذاری مخاطبان است. قابلیت‌های هدف‌گیری در فیسبوک با هیچ رسانه اجتماعی دیگری قابل مقایسه نیست. ۳ نوع مخاطب در فیسبوک برای هدف‌گذاری وجود دارد.

  1. مخاطبان اصلی: مخاطبان براساس معیارهایی مانند سن، علایق و جغرافیا انتخاب می‌شوند.
  2. مخاطبان سفارشی: تماس با افرادی که قبلا با شما تعامل داشته‌اند.
  3. مخاطبان مشابه: دسترسی به افرادی که علاقه آن‌ها مشابه بهترین مشتریان شما است.

روش تبلیغات در فیسبوک بسیار متنوع است و شامل موارد زیر می‌شود.

  • تبلیغات تصویری
  • تبلیغات ویدیویی
  • تبلیغات استوری
  • تبلیغات Lead

تبلیغات تصویری برای اشتراک‌گذاری مجموعه‌ای از محتوای تصویری مناسب است. تبلیغات ویدیویی برای توضیحات محصول و برندسازی کاربرد دارند. تبلیغات استوری به شما اجازه می‌دهند تا از ترکیبی از تصویر و ویدیوی کوتاه استفاده کنید. روش تبلیغات Lead یکی از بهترین روش‌های تبلیغ در فیسبوک است چراکه باعث تولید مشتریان راغب و اشتراک‌گذاری محتوای بصری به صورت همزمان می‌شوند. روش تبلیغات Lead فیسبوک به شما این امکان را می‌دهد تا اطلاعات مشتریان راغب را بدون هدایت آن ها به خارج از فیسبوک، ضبط کنید. تصویر زیر نمونه‌ای از این تبلیغات را نشان می‌دهد.

فیسبوک

صرف‌نظر از اندازه کسب و کارتان، از این روش تبلیغات می‌توانید برای یافتن مشتریان راغب استفاده کنید. با تبلیغات Lead محتوای مفیدی را ارائه و کاربران را تشویق به ثبت‌نام در خبرنامه می‌کنید. زمانی‌که کابر فرم را پر می‌کند، در واقع کسب و کار اطلاعات مشتری راغب را به دست می‌آورد. روش دیگر تبلیغات در فیسبوک از طریق پیام‌رسان فیسبوک است. پیام‌رسان فیسبوک یا «Facebook Messenger» اپلیکیشنی مجزا است که فرصت‌های تبلیغاتی منحصربه‌فرد خود را دارد. این پیام‌رسان در کشورهایی ازجمله ایالات متحده آمریکا، استرالیا و کانادا کار می‌کند. پیام‌رسان واتساپ در آسیا، آفریقا، اروپا و آمریکای جنوبی کاربرد بیشتری دارد. در تصویر زیر پلتفرم‌های اجتماعی را براساس میزان استفاده از آن‌ها مشاهده می‌کنید.

۳. لینکدین

پلتفرم لینکدین بیش از ۶۶۰ میلیون کاربر فعال به صورت ماهانه در سال ۲۰۲۱ دارد. کاربران در این شبکه اجتماعی بیشتر از افراد حرفه‌ای تشکیل شده‌اند و این موضوع لینکیدین را به جایی مناسب برای تبلیغات B2B تبدیل کرده است. مزیت تبلیغات در لینکدین، قابلیت منحصربه‌فرد هدف‌گیری در آن است. در لینکدین می‌توانید کاربران را براساس حوزه تخصصی، عنوان شغل و عملکرد شغلی هدف قرار دهید. شاید بخواهید تنها برای کاربران در سطح مدیر و در حوزه خدمات مشتری تبلیغ کنید. این امر با استفاده از قابلیت هدف‌گیری لینکدین امکان‌پذیر است.

به‌علاوه لینکدین گزینه فرم تولید Lead را در اختیار شما قرار می‌دهد که با استفاده از آن می‌توانید لینکدین را به ماشین تولید Lead‌ برای خود تبدیل کنید. این قابلیت به شما امکان می‌دهد تا به مخاطبان بسیار خاص دسترسی داشته باشید و بدون هدایت کاربران به خارج از پلتفرم به اطلاعات آن‌ها دسترسی داشته باشید. جالب‌ترین روش تبلیغات در لینکدین، تبلیغات پیامی است. تبلیغات پیامی به شما امکان می‌دهد تا پیام‌های مستقیم برای افراد اسال و آن‌ها را به سمت اقدام موردنظر هدایت کنید. تصویر زیر نمونه‌ای از تبلیغات پیامی در لینکدین را نمایش می‌دهد.

لینکدین

۴. توییتر

تبلیغات دیجیتال در توییتر کمتر متداول است چراکه «دسترسی طبیعی» (Organic Reach)، محرکی مهم برای عملکرد برندها در توییتر است. البته تبلیغات بسته به اهداف کسب و کار شما می‌تواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد. توییتر بیش از ۳۳۰ میلیون کاربر در سال ۲۰۲۱ در سراسر جهان دارد و بیشتر کاربران بین ۳۵ تا ۶۵ سال سن دارند. کسب و کارهای B2B و تجارت الکترونیک تعامل بالایی در توییتر دارند. بسیاری از شرکت‌های B2B از توییتر به عنوان ابزار بازارایابی دیجیتال استفاده می‌کنند. تصویر زیر نمونه‌ای از تبلیغات در توییتر را نشان می‌دهد. این تبلیغ مربوط به شرکت آمازون است و برای رونمایی از سریال جدیدی که در وب‌سایت خود قرار داده، این کمپین تبلیغاتی را راه‌اندازی کرده است.

توییتر

۵. پینترست

پینترست، پلتفرم رسانه اجتماعی منحصربه‌فرد با ۳۰۰ میلیون کاربر در سال ۲۰۲۱ است. کاربران پینترست بیشتر زنان هستند و نرخ تعامل بالایی دارند. بنابراین اگر مخاطبان کسب و کار شما زنان باشند، پینترست روش تبلیغات خوبی است. همچنین این پلتفرم برای کسب و کارهایی مناسب است که برای فروش محصولات خود به شدت به عکاسی متکی هستند. پلتفرم پینترست کاملا بصری است و افراد در آن علاقه دارند تا تبلیغات برندهای محبوب خود را مشاهده کنند. تصویر زیر نمونه‌ای تبلیغات در پینترست را نشان می‌دهد که با نوشتن «Promote» در گوشه بالا و راست آن مشخص شده است.

اپلیکیشن پینترست

۶. یوتیوب

یوتیوب دومین موتور جستجوی بزرگ پس از گوگل است و در سال ۲۰۲۱ ماهانه بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال دارد. تبلیغات در یوتیوب ابتدا و در حین ویدیوها پخش و گاهی به عنوان ویدیوی تبلیغاتی در نتایج جستجو نمایش داده می‌شوند. در یوتیوب می‌توانید با استفاده از اطلاعات جمعیت‌شناختی و علایق، افراد را هدف قرار دهید. بنابراین تبلیغ خود را تنها به افرادی نمایش می‌دهید که قبلا ویدیوهایی با موضوع مشابه را تماشا کرده‌اند.

۷. اسنپ چت

۲۱۸ میلیون کاربر اسنپ چت بیشتر از افراد بین ۱۸ تا ۲۴ سال تشکیل شده‌اند. اسنپ چت انواع محدودی از روش تبلیغات را ارائه می‌دهد که شامل تبلیغات استوری، پست‌های حمایت شده در بخش Snapchat Discover و «لنزهای واقعیت افزوده» (Augmented Reality | AR) می‌شوند. تبلیغات اسنپ چت شبیه گزینه‌های تبلیغاتی اینستاگرام هستند. اما چیزی که اسنپ چت را متفاوت می‌کند لنزهای واقعیت افزوده است. لنزهای واقعیت افزوده، توسط کسب و کارها حمایت می‌شوند تا لحظات تعاملی ایجاد کنند، کاربر از آن‌ها استفاده کند و تصاویر و ویدیوهای خود را با دوستانش به اشتراک بگذارد. برای مثال در تصویر زیر پیتزا واقعا وجود ندارد و این تصویر به وسیله لنزهای واقعیت افزوده ایجاد شده است.

لنزهای واقعیت پیتزا ایجاد کرده اند

۸. تیک تاک

یکی از جدیدترین و محبوب‌ترین روش تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی تیک تاک است. افراد در تیک تاک ویدیوهای کوتاه، خلاقانه و گاهی خنده‌دار تولید می‌کنند. رشد تیک تاک در سال‌های اخیر انفجاری بوده و تعداد کاربران آن در سال ۲۰۲۱ به ماهی ۵۰۰ میلیون رسیده است. روش تبلیغات در تیک تاک محدود است و بیشتر در جهت افزایش آگاهی است. تیک تاک به کسب و کارها اجازه نمی‌دهد تا به وب‌سایت خود را در پست‌ها لینک دهند. این موضوع ممکن است به این دلیل باشد که به تازگی تبلیغات را آغاز کرده است. بنابراین کسب و کارهایی که در تیک تاک تبلیغ می‌کنند به جای تمرکز بر تولید مشتریان راغب یا ترافیک، بر آگاهی از برند تمرکز دارند.

تبلیغ ویدیوهای TikTok به برندها این امکان را می‌دهد تا آگاهی از برند خود را در میان مخاطبان جوان افزایش دهند. هدف بیشتر پست‌ها در تیک تاک، خنداندن کاربر است. کسب و کارها باید محتوایی تولید کنند که با سایر محتوای این شبکه اجتماعی همخوانی داشته و خنده‌دار باشد.

۹. تبلیغات در تلگرام

علاوه بر تبلیغات رسمی تلگرام که در پلتفرم رسمی تبلیغات تلگرام انجام می‌گیرد، می‌توانید با استفاده از روش تبلیغ متقابل، تبلیغ در سایر کانال‌های تلگرامی و واسطه‌های تبلیغاتی، کسب و کار خود را در این شبکه اجتماعی تبلیغ کنید. در تبلیغات رسمی تلگرام، نمی‌توانید لینک یا تصویر به تبلیغ خود اضافه کنید و فرد تنها می‌تواند به کانال تلگرامی شما هدایت شود اما در سایر تبلیغات می‌توانید با افزاودن لینک و تصویر به تبلیغ، کاربران را جذب و آن‌ها را به وب‌سایت خود هدایت کنید. GIF زیر نمونه‌ای از تبلیغات رسمی تلگرام را نشان می‌دهد.

تلگرام

در روش تبلیغ متقابل، باید کانال تلگرامی با مخاطبان مشابه کانال خود بیابید و یکدیگر را تبلیغ کنید. همچنین می‌توانید در سایر کانال‌های تلگرامی پربازدید و پرفالوور تبلیغ کنید یا از واسطه‌های تبلیغاتی برای این کار بهره بگیرید. برای مطالعه بیشتر در مورد تبلیغات در تلگرام، مطلب زیر توصیه می‌شود.

۲. ایمیل

بازاریابی ایمیلی برای یافتن «مشتریان راغب» (Lead) و افزایش تبدیل به کسب و کارها کمک می‌کند. کمپین‌های بازاریابی ایمیلی از فهرست مشترکان استفاده می‌کنند. افراد موجود در فهرست قبلا با دریافت ایمیل از سوی کسب و کار موافقت کرده‌اند و به محصولات و خدمات کسب و کار یا برند آن علاقه نشان داده‌اند. استفاده از روش تبلیغات ایمیل، برای پیگیری ارتباطات با کاربر استفاده می‌شود و به تبدیل مشتریان جدید و بازگشتی کمک می‌کند.

۳. سئو و بازاریابی محتوا

بهبود سئو وب‌سایت و بازاریابی محتوا هر دو باهم برای بهبود رتبه سایت کار می‌کنند. سئو، سایت یا بلاگ شما را بهینه‌سازی می‌کند تا محتوا رتبه بهتری در صفحه نتایج موتور جستجو کسب کند. شما می‌توانید اطلاعات ارزشمند را با مخاطبان مرتبط و هدفمند به اشتراک بگذارید تا زمانی که موتورهای جستجو در حال کراول هستند، آن‌ها را بیابند. برای مطالعه بیشتر در مورد سئو، مطالب زیر توصیه می‌شوند.

۴. روش تبلیغات پولی در موتورهای جستجو

بازاریابی موتورهای جستجو مانند سئو و بازاریابی محتوا، بر عملکرد بهتر در صفحه نتایج موتور جستجو تمرکز دارد، اگرچه بازاریابی موتورهای جستجو از روش‌های پولی برای استفاده از فضای تبلیغاتی موتورهای جستجو بهره می‌گیرد. استفاده از روش‌های مانند «تبلیغات کلیکی» (PPC) و محتوای حمایت شده، کمپین‌های شما را در نتایج بالاتری نمایش می‌دهند.

افرادی که به صورت آنلاین جستجو می‌کنند به دنبال هدف خاصی هستند و روی اولین نتیجه مناسب کلیک می‌کنند. حال برای برخی این سوال پیش می‌آید که وب‌سایت من در نتایج طبیعی در موتورهای جستجو جایگاه مناسبی دارد و چرا باید برای تبلیغات هزینه کنم؟ ۳ دلیل اصلی برای این موضوع وجود دراد که در ادامه آن‌ها را فهرست کرده‌ایم.

  1. به طور متوسط، کسب و کارهایی که به صورت دیجیتالی آمادگی دارند، در مقایسه با کسب و کارهایی که آمادگی کمتری دارند، چهار برابر درآمد بهتری را پیش‌بینی می‌کنند.
  2. با تبلیغات در موتورهای جستجو از خود در برابر رقابتی محافظت می‌کنید که رقبا با عبارت‌های برند شما انجام می‌دهند.
  3. نتایج تبلیغاتی در موتورهای جستجو بالاتر از نتایج طبیعی ظاهر می‌شوند.
گوگل

تبلیغات پولی در موتورهای جستجو به کسب و کارها این امکان را می‌دهد تا توجه مخاطبان را بیش از جستجوی طبیعی جلب کنند. در این تبلیغات می‌توانید خواسته‌ها و نیازهای مشتریان بالقوه خود را پیش‌بینی کنید و تبلیغات کاملا متنی به آن‌ها ارائه دهید. در طول زمان، با تجزیه و تحلیل نتایج تبلیغات پولی در کسب و کار، می‌توانید تبلیغات خود را بهبود دهید و به کاربران بیشتری دسترسی داشته باشید. اما گوگل چگونه تبلیغ مناسب کاربر را به او نمایش می‌دهد؟

برای این موضوع کلمات کلیدی کاربرد دارند. کلمات کلیدی، کلمات یا عباراتی هستند که شخص برای توصیف مورد جستجوی خود از‌ آن‌ها استفاده می‌کند. تبلیغات در پلتفرم‌های جستجو، قابلیت هدف‌گیری براساس ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و موقعیت مکانی را دارد و با افزودن کلمات کلیدی تبلیغات هدفمندتری را ارائه می‌دهد. هنگامی‌که کاربر سوال خود را در قسمت جستجو تایپ می‌کند، گوگل طیفی از نتایج جستجو مطابق با هدف کاربر را به او نمایش می‌دهد. کلمات کلیدی با هدف جستجوی کاربر همسو می‌شوند و نیاز او را برطرف می‌کنند.

کلمات کلیدی را باید براساس پرس‌وجوهایی انتخاب کنید که قصد دارید تبلیغ خود را در آن نمایش دهید. تحقیق کلمات کلیدی در تبلیغات پولی به اندازه جستجوی طبیعی اهمیت دارد. چراکه گوگل آگهی شما را با عبارات جستجو براساس کلمات کلیدی تطبیق می‌دهد. هر گروه تبلیغی که در کمپین ایجاد می‌کنید، بخش کوچکی از کلمات کلیدی را هدف قرار می‌دهد و گوگل شما را براساس آن انتخاب‌ها نمایش می‌دهد.

برای مثال شخصی می‌خواهد خانه خود را تعویض کند و نیاز به خدمات جابجایی اثاثیه دارد. بنابراین در گوگل عبارت «بهترین خدمات جابجایی اثاثیه» را جستجو می‌کند. با این جستجو، او در نتایج، تبلیغاتی را مشاهده می‌کند که در آن کلمات کلیدی مانند «شرکت‌های بابری» یا «بهترین شرکت حمل اثاثیه» انتخاب شده‌اند. تصویر زیر این مثال را بیان می‌کند.

روش تبلیغات

موتورهای جستجو، قصد کاربر را هنگام نمایش تبلیغات درنظر می‌گیرند. اگر کابر به دنبال کسب و کاری مبتنی بر مکان مانند کافی شاپ باشد، در آن صورت در نقشه گوگل پین‌های تبلیغاتی را مشاهده می‌کند که با رنگ بنفش در نتایج جستجو سمت چپ نمایش داده شده‌اند. پین‌های تبلیغاتی روش تبلیغات عالی برای جذب مشتری در کسب و کارهای مبتنی بر مکان هستند. تصویر زیر نمونه این تبلیغات را نمایش می‌دهد.

روش تبلیغات

اگر کاربر به دنبال خرید باشد، گوگل «تبلیغات پست خرید» (Shopping Post Ads) را به او نمایش می‌دهد. در مثال زیر، کاربر کلمه کلیدی «خرید اسنوبرد» را جستجو کرده است و گوگل تبلیغات پست خرید را به او نمایش داده است. از آنجایی‌که در درخواست کاربر کلمه «خرید» وجود دارد، بنابراین محصولات مرتبط برای خرید به او نشان داده شده است.

روش تبلیغات

اما چطور باید کلمات کلیدی را انتخاب کنیم؟‌ کلمات کلیدی به دو دسته برند و غیر برند تقسیم می‌شوند. کلمه کلیدی برند، کلمه یا عبارتی است که شامل نام برند یا تغییرات جزئی از آن است. برای مثال برخی کلمات کلیدی برند «فرادرس» شامل «مجله فرادرس» و «دوره‌های آموزشی فرادرس» است.

فرادرس

کلمات کلیدی غیر برند، کلمات کلیدی مرتبط دیگری هستند که شامل نام برند نیستند. برخی کلمات کلیدی غیر برند فرادرس شامل «دوره آموزشی دانشگاهی» و «آموزش‌های دانشگاهی» است. اگرچه این عبارات شامل برند فرادرس نیستند اما عبارات مرتبط با فعالیت این کسب و کار هستند و مخاطبان علاقه‌مند، از طریق این عبارات به وب‌سایت فرادرس دسترسی پیدا می‌کنند. کلمات کلیدی برند و غیر برند در استراتژی تبلیغاتی شما نقش مهمی دارند. کلمات کلیدی برند به شما کمک می‌کنند تا از برند خود در برابر تبلیغات رقبا محافظت کنید.

اگر برای برند خود کمپین تبلیغاتی راه‌اندازی نکنید، کسب و کار خود را در برابر رقبایی آسیب‌پذیر می‌کنید که کلمات کلیدی برند شما را در کمپین خود استفاده می‌کنند. اما کلمات کلیدی غیر برند هم نقش مهمی در تبلیغات دارند و به شما اجازه می‌دهند به مخاطبان جدیدی دسترسی پیدا کنید که با برند شما آشنا نیستند. از آنجایی‌که روش‌های متفاوتی وجود دارد که افراد می‌توانند عبارت‌ها را جستجو کنند، گوگل انواع  مختلفی از «تطابق» (Match) را ارائه می‌دهد. در ادامه انواع این تطابق‌ها را معرفی می‌کنیم.

  • Exact Match: اگر تبلیغات خود را روی این حالت تنظیم کرده باشید باید کلمه یا عبارت کلیدی را داخل براکت قرار دهید. برای مثال [کلمه کلیدی] نشان‌دهنده Exact Match است. با این کار فقط در صورتی تبلیغ شما نمایش داده می‌شود که عبارت جستجو دقیقا مطابق با کلمه کلیدی باشد.
  • Phrase Match: در این حالت باید کلمه کلیدی را در داخل علامت نقل قول قرار دهید. برای مثال "کلمه کلیدی" نشان‌دهنده Phrase match است. در این صورت تبلیغ شما در صورتی نمایش داده می‌شود که عبارت جستجو حاوی کلمه یا عبارت کلیدی باشد ولی ترتیب آن مهم نیست و اما اگر کلمه‌ای اضافه‌تر از آنچه شما تعریف کرده‌اید در عبارت جستجوی کاربر باشد، تبلیغ شما نمایش داده نمی‌شود.
  • Broad Match: در این حالت کلمه کلیدی را بدون هیچ علامت خاصی در کمپین تبلیغاتی خود وارد می کنید. در این حالت زمانی تبلیغ شما به کاربر نمایش داده می‌شود که عبارت مورد جستجوی کاربر حاوی کلمه یا عبارت کلیدی باشد و ترتیب آن مهم نیست. حتی عبارت جستجوی کاربر می‌تواند حاوی کلمات اضافه‌تری نیز باشد.
  • Broad Match Modifier: در این حالت کلمات کلیدی را مشخص می‌کنید که عبارت مورد جستجو باید شامل آن باشد و تنها در آن صورت تبلیغ شما نمایش داده می‌شود. در این مورد باید از علامت «+» به همراه کلمه کلیدی استفاده کنید.
  • Negative Keywords: برای این‌که تبلیغ شما در کلمات کلیدی خاصی نمایش داده نشود، باید آن کلمه کلیدی را همراه با علامت «-» بیاورید.
تطبیق کیمات کلیدی

گوگل، یاهو یا بینگ

چند پلتفرم تبلیغاتی برای جستجو وجود دارند. از جمله این موتورهای جستجو می‌توان به یاهو، گوگل و بینگ اشاره کرد. اما گوگل با اختلاف پراستفاده‌ترین موتور جستجو در دنیا است. بیش از ۷۱ درصد کل جستجوها روزانه در سراسر جهان در گوگل انجام می‌شود. میزان این جستجوها در گوگل ۳/۵ میلیارد کوئری است و در مجموع گوگل روزانه ۶ برابر بیش‌تر از مجموع بینگ و یاهو کوئری کاربران را پاسخ می‌دهد. نمودار زیر سهم هریک از موتورهای جستجو را نشان می‌دهد.

روش تبلیغات

اما این بدین معنی نیست که شما باید تبلیغات در سایر موتورهای جستجو غیر از گوگل را نادیده بگیرید. در برخی موارد می‌توانید با هزینه تبلیغاتی کمتر در بینگ و یاهو نسبت به گوگل، نتایج چشمگیری کسب کنید چراکه رقابت کمتری بین تبلیغ‌کنندگان در این موتورهای جستجو وجود دارد.

وب‌سایت خود را در کلمات کلیدی و موضوعات مختلف بررسی کنید و ببینید که آیا ترافیک طبیعی قابل توجهی از سمت یاهو یا بینگ دارید یا خیر. این موضوع تعیین می‌کند که آیا تبلیغات در این موتورهای جستجو سودآر خواهد بود یا خیر. صرف نظر از این‌که در کدام پلتفرم تبلیغ می‌کنید، تبلیغات در همه این پلتفرم‌ها کاربردی است و یکسان به نظر می‌رسد. بنابراین دانستن نحوه تبلیغ در یکی از آن‌ها، تبلیغ در سایر موتور جستجوها را آسان می‌کند. برای مطالعه بیشتر در مورد تبلیغات در گوگل، مطلب زیر توصیه می‌شود.

۵. روش تبلیغات همسان

تبلیغات همسان، محتوای تبلیغاتی هماهنگ با بستر انتشار آن هستند. در این نوع تبلیغات برندها از ناشران محتوا می‌خواهند تا برای آن‌ها محتوای تبلیغاتی تولید کنند و به اشتراک بگذارند. آن‌ها برای انتشار محتوای تبلیغاتی حمایت‌شده در رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها هزینه پرداخت می‌کنند. زمانی‌که برای تبلیغات همسان هزینه می‌کنید، از ویراستاری رسانه ناشر و مخاطبان آن برای کمک به افزایش آگاهی از برندتان استفاده می‌کنید.

در این تبلیغات شما با ناشر برای ایجاد محتوای خلاقانه حمایت‌شده همکاری می‌کنید. این محتوا مانند سایر محتوای ناشر به نظر می‌رسد به همین دلیل به آن تبلیغات همسان می‌گویند. به این ترتیب، پست تبلیغاتی شما تجربه کاربری را خراب نمی‌کند. آن‌ها از خواندن پست شما لذت می‌برند و احساس نمی‌کنند که شما یا ناشر در حال تبلیغ هستید. با این کار در معرض بینندگان بیشتری قرار می‌گیرید و دنبال‌کنندگان برند خود را افزایش می‌دهید.

تبلیغات همسان رابطه همزیستی بین ناشران و برندها ایجاد می‌کند و ناشرانی که به خوبی این نوع تبلیغات را انجام می‌دهند، از جریان درآمدی مناسبی بهره‌مند خواهند شد. همچنین تبلیغ برندهای قابل اعتماد باعث می‌شود، مخاطبان به آن ناشر اعتماد بیشتری پیدا کنند. از طرف دیگر، برای برندها همکاری با ناشران برجسته، می‌تواند خلاقیت ایجاد کند. از آنجایی‌که نرخ کلیک تبلیغات همسان بیشتر از تبلیغات سنتی است، به کسب و کارها کمک کند تا مخاطبان ناشر را جذب کنند و تعامل خود را افزایش دهند.

تصویری شماتیک از محتوای تبلیغاتی

۶. روش تبلیغات نمایشی

تبلیغات نمایشی، موضوعی بحث‌برانگیز در جامعه بازاریابی است. این تبلیغات به مزاحمت و بی‌ربط بودن شهرت دارند. افراد توجه خود را نسبت به این تبلیغات از دست داده‌اند، همچنین برای جلوگیری از نمایش آن‌ها از برنامه‌های مسدودکننده تبلیغات استفاده می‌کنند. از طرف دیگر، فناوری تبلیغات نمایشی در سال‌های اخیر تاحدی پیشرفت کرده است و می‌تواند از داده‌ها و یادگیری ماشین برای ارائه تبلیغات مرتبط و هدف‌گیری کاربران استفاده کند. شبکه‌های تبلیغاتی مانند «Google Display Network» و «Facebook Audience Network» در تبلیغات بنری پیشرو هستند. این شبکه‌ها تبلیغات کسب و کارها را در زمان و مکان مناسب به مخاطبان هدف نمایش می‌دهند.

۷. روش تبلیغات پوش نوتیفیکیشن

پوش نوتیفیکیشن‌ها اولین بار در سال ۲۰۱۵ توسط گوگل کروم معرفی شدند. در تبلیغات پوش نوتیفیکیشن پیام تبلیغاتی به طور مستقیم به دستگاه کاربر تحویل داده می‌شود و فضایی را در وب‌سایت ناشر تبلیغ، اشغال نمی‌کند. این تبلیغات به دلیل ماهیتشان از نرخ کلیک بالایی برخوردار هستند. نرخ کلیک پوش نوتیفیکیشن‌ها از ۰/۵ درصد تا ۳ درصد متغیر است. تبلیغات پوش نوتیفیکیشن برخلاف سایر شکل‌های تبلیغات، به خوبی توجه کاربر را جذب می‌کنند. در عین حال این تبلیغات با تبلیغات بنری رقابت نمی‌کنند. مزیت پوش نوتیفیکیشن این است که کاملا مبتنی بر اجازه کاربر هستند و جزو تبلیغات مزاحم به شمار نمی‌روند.

این روش تبلیغات برای یادآوری پایان حراج و ارائه پیشنهادهایی در بازه زمانی محدود کاربرد دارد. گاهی مشتریان سبد خرید خود را به دلیل هزینه نامتعارف ارسال یا مدت زمان طولانی تحویل، رها می‌کنند. این روش تبلیغات برای یادآوری سبد خرید رها شده به کار می‌رود. برای مثال با ارسال پوش نوتیفیکیشنی می‌توانید ارسال رایگان را سریع‌تر را پیشنهاد دهید. برای مثال، تصویر زیر نمونه‌هایی از پوش نوتیفیکیشن را نشان می‌دهد که در آن‌ها کد تخفیف ارائه شده است.

پوش نوتیفیکیشن موبایل

۸. روش تبلیغات درون برنامه ای

در تبلیغات درون برنامه‌ای، تبلیغات توسط اپلیکیشن موبایل به کاربران نمایش داده می‌شود. تبلیغ‌کنندگان به ناشران که همان صاحبان اپلیکیشن هستند، هزینه پرداخت می‌کنند تا تبلیغات خود را به مخاطبان آن اپلیکیشن نمایش دهند. برنامه‌های بازی، سرگرمی و شبکه‌های اجتماعی به شدت به تبلیغات درون برنامه‌ای متکی هستند. از جمله مهم‌ترین تبلیغات درون برنامه‌ای می‌توان به تبلیغات بینابینی، بنری، ویدیوهای جایزه‌دار و همسان اشاره کرد. تصویر زیر نمونه‌ای از تبلیغات بینابینی را نشان می‌دهد. این تبلیغات در طول وقفه بین سطوح بازی، کل صفحه را در بر می گیرد. زمان نمایش این تبلیغات استراتژیک است و نباید باعث آزار کاربر شود.

تصویری شماتیک از مفهوم تبلیغات درون برنامه ای

تبلیغات بنری که به تبلیغات نمایشی نیز شهرت دارند، روش سنتی تبلیغات هستند و در اپلیکیشن‌ها در بالا یا پایین صفحه نمایش داده می‌شوند. کاربر در ازای تماشای تبلیغات ویدیویی جایزه‌دار، مقداری واحد پولی بازی یا فرصت بازی دوباره را به دست می‌آورد.

۹. روش تبلیغات ویدیویی

تبلیغات ویدیویی قبل، در حین و بعد از ویدیوها نمایش داده می‌شود. در تعریفی گسترده‌تر به این تبلیغات، تبلیغات نمایشی با محتوای ویدیویی می‌گویند. برای مثال تبلیغاتی که با قرار گرفتن ماوس روی آن شروع به پخش می‌شوند، از این نوع هستند. پیش‌بینی می‌شود که تبلیغات ویدیویی در دهه آینده نوع غالب تبلیغات باشد. یوتیوب اولین پلتفرمی بود که تبلیغات ویدیویی را ارائه کرد. در ابتدا تبلیغات تنها ۶ ثانیه طول می‌کشیدند اما در حال حاضر مرسوم‌ترین نوع تبلیغات، ۳۰ ثانیه زمان می‌برند.

مطالعات نشان می‌دهند که کاربران مویابل تبلیغات را به مدت طولانی‌تری تماشا می‌کنند. پس از اتمام ۶ ثانیه اول، ۷۲ درصد از کاربران موبایل تبلیغ را رد نمی‌کنند و با ادامه آن در تعامل باقی می‌مانند. گزارشی در آوریل سال ۲۰۱۹ منتشر شده است که نشان می‌دهد بودجه تبلیغات ویدیویی سالانه ۲۵ درصد افزایش یافته است. این رشد در حوزه‌هایی خاص مانند بازی و سرگرمی بوده است. هدف کمپین تبلیغات ویدیویی این است که مخاطب را علاقه‌مند کند. انیمیشن‌ها گزینه خوبی برای این کار هستند. ترکیب فیلم و انیمیشن، محتوا را زنده و سرگرم‌کننده می‌سازد.

۱۰. روش تبلیغات پاپ آپ

تبلیغات پاپ آپ بر جذب ترافیک برای وب‌سایت متمرکز هستند. این تبلیغات با کمک جاوا اسکریپت یا ادوبی فلش تولید می‌شوند. تبلیغات پاپ آپ برای کاربران محبوب نیستند و افراد از محصولات و تکنیک‌هایی برای غیرفعال کردن آن‌ها استفاده می‌کنند. هیچ اندازه یا شکل استانداردی برای تبلیغات پاپ آپ وجود ندارد.  یکی از ویژگی‌های این تبلیغات این است که کاربران برای ادامه فعالیت خود نیاز دارند تا آن ها ببندند. بنابراین این موضوع تضمین می‌کند که تبلیغات توسط کاربر مشاهده می‌شود. پاپ‌ آپ‌ها می‌توانند حاوی بازی، صدا یا ویدیو باشند تا کاربران را جذب کنند.

تبلیغات پاپ آپ برای کاربر بسیار آزاردهنده است چراکه صفحه را شلوغ می‌کند و برای بستن پنجره‌های تبلیغاتی به زمان و تلاش اضافه نیاز است. این تبلیغات پنجره‌های دیگر را می‌پوشانند و تبدیل به پنجره فعال می‌شوند. تبلیغات Pop-Under گونه‌ای از تبلیغات پاپ آپ هستند که در آن تبلیغ در زیر صفحه اصلی قرار می‌گیرد و کمتر آزاردهنده است.

۱۱. روش تبلیغات پیامکی

در تبلیغات پیامکی، پیام‌های تبلیغاتی از طریق پیامک برای مخاطبان ارسال می‌شود. کسب  کارها می‌توانند برای افزایش آگاهی از برند، افزایش تعامل و فروش، پیام‌های متنی برای مشتریان احتمالی و مشتریان ارسال کنند. آمارها نشان می‌دهند که نرخ باز شدن پیامک‌ها تا ۹۸ درصد است. از جمله مزایای تبلیغات پیامکی می‌توان به تحویل سریع آن به مخاطب اشاره کرد. از آنجایی‌که افراد موبایل را همواره همراه خود دارند، این احتمال وجود دارد تا به محض این‌که پیام را ارسال کردید، مخاطب آن را ببیند. در واقع ۹۰ درصد از پیامک‌ها در ۳ دقیقه اول خوانده می‌شوند. مزیت دیگر تبلیغات پیامکی امکان شخصی‌سازی آن است. برای ارسال پیامک‌های تبلیغاتی حتما اجازه مخاطب را کسب کنید.

تصویر زیر نمونه‌ای از تبلیغات پیامکی را نشان می‌دهد که در ابتدای آن نام کسب و کار آورده شده است. بنابراین مخاطب می‌داند از سمت چه شرکتی این پیامک را دریافت کرده است. خلاصه و شامل پیشنهاد متقاعدکننده است و در انتهای آن فراخوانی به اقدام وجود دارد.

نمونه پیامک کوتاه

تبلیغات چاپی

روش تبلیغات چاپی برای دسترسی به مشتریان روی کانال‌های سنتی و کاغذی تمرکز دارد. در زیر نمونه‌هایی از کانال تبلیغات چاپی را فهرست کرده‌ایم.

  • بیلبورد
  • بروشور و تراکت
  • تبلیغات در مجله
  • تبلیغات در روزنامه
  • رپورتاژ
  • تبلیغات پیاده‌رو
  • پوستر

در گذشته، تبلیغات چاپی، روش تبلیغات استاندارد به حساب می‌آمد. در حال حاضر تبلیغات آنلاین محبوبیت بیشتری دارند، اما هنوز نیاز به این روش تبلیغات وجود دارد. حتی کسب و کارهایی که بیشتر بودجه تبلیغاتی خود را به تبلیغات آنلاین اختصاص می‌دهند، باز هم از روش تبلیغات چاپی برای برای تکمیل کمپین‌های خود استفاده می‌کنند. برای مثال، شرکت‌های بزرگ هنوز بیلبوردهای تبلیغاتی خریداری می‌کنند یا در مجلات تبلیغ می‌دهند. کسب و کارهای کوچک نیز از تراکت و بروشور برای تبلیغ استفاده می‌کنند. در ادامه آمارهایی مربوط به تبلیغات چاپی را بررسی می‌کنیم.

  • تبلیعات چاپی و ارسال نامه مستقیم به مشتری، نرخ پاسخگویی به میزان ۹ درصد دارد.
  • تبلیغات چاپی به میزان ۲۰ درصد واکنش احساسی بیشتری با مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کنند و این موضوع باعث نرخ تبدیل بیشتر می‌شود.
  • با ترکیب تبلیغات چاپی و دیجیتال، تاثیرگذاری کمپین‌های آنلاین ۴۰۰ درصد افزایش می‌یابد.
  • ۷۹ درصد از مشتریان، خواندن نامه‌های کاغذی را راحت‌تر از خواندن ایمیل می‌دانند.
  • ۸۲ درصد از مشتریان هنگام خرید بیشتر به تبلیغات چاپی اعتماد می‌کنند.
  • ۸۰ درصد مشتریان به تبلیغات چاپی واکنش نشان می‌دهند درحالی‌که این عدد برای تبلیغات دیجیتال ۴۵ درصد است.
  • ۷۷ درصد از مشتریان می‌گویند که تبلیغات چاپی بیشتر در یاد آن‌ها باقی می‌ماند.
  • ۹۰ درصد از مصرف‌کنندگان نیز باور دارند که خواندن تبلیغات چاپی آسان‌تر از خواندن تبلیغات دیجیتال است.
  • برای خواندن، پردازش و به خاطر سپردن تبلیغات چاپی، ۲۱ درصد تلاش شناختی کمتری نسبت به تبلیغات دیجیتال نیاز است.

در ادامه مطلب انواع روش تبلیغات چاپی را توضیح می‌دهیم.

۱۲. بیلبورد

بیلبوردها یکی از انواع تبلیغات چاپی هستند که اگر به صورت جذاب طراحی و در مکان‌های مناسب نمایش داده شوند، تاثیرگذاری زیادی در آگاهی از برند در مقیاس بزرگ خواهند داشت. علاوه بر این، با این روش می‌توانید مخاطبان عام و خاص را هدف قرار دهید. مطالعات نشان می‌دهد که بیلبوردها هنوز یکی از پربازدیدترین تبلیغات هستند. تصویر زیر یکی از بیلبوردهای حجمی کاله را نشان می‌دهد که با خلاقیت توجه افرار را به خود جلب می‌کند.

روش تبلیغات

۱۳. بروشور و تراکت

بروشورها به لحاظ اندازه از مجله کوچک‌تر و حاوی اطلاعات محصول کسب و کار هستند. شرکت‌ها با دادن بروشورها آگاهی از برند خود را تقویت می‌کنند و به این وسیله اطلاعات کسب و کار خود را به مخاطب می‌رسانند. این ابزارهای تبلیغاتی معمولا از برگه‌های با ۲ الی ۳ تا تشکیل شده‌اند و حاوی اطلاعات محصولات و خدمات و اطلاعات تماس شرکت هستند. بروشورها بیشتر در رویدادهایی مانند نمایشگاه‌ها یا در فروشگاه‌ها توزیع می‌شوند. یکی از مزایای این روش تبلیغات، مقرون‌به‌صرفه بودن آن است.

۱۴. تبلیغات در مجله

مجله یکی از بهترین روش‌های تبلیغات چاپی برای هدف قرار دادن مخاطبان خاص است. با استفاده بر تبلیغات مجله می‌توان افراد متمرکز بر سبک زندگی را هدف قرار داد. در تبلیغات مجله روی جذابیت بصری تمرکز می‌شود. هزینه تبلیغات در مجله بسته به نوع مجله، معمولا بسیار زیاد است. برای تبلیغات باید مجلات مورد علاقه مخاطبان خود را شناسایی کنید. برای مثال اگر کسب و کار شما در حوزه اسکی است در مجله مربوط به زنان و زایمان نباید تبلیغ کنید و بهتر است مجله‌ای در حوزه ورزش را انتخاب کنید.

۱۵. تبلیغات در روزنامه

روزنامه محبوب‌ترین شکل تبلیغات چاپی و ارزان‌ترین راه برای دستیابی به توده عظیمی از مردم است. این رسانه‌های چاپی شامل ۳ دسته ملی، محلی و اجتماعی می‌شوند. براساس مکان، هدف و مقیاس کسب و کار، یکی از انواع روزنامه برای تبلیغات شما مناسب‌تر است. اگر هدف شما جذب مخاطبان محلی است، تبلیغ در روزنامه‌های محلی و کوچک برای دستیابی به مخاطبان هدف، مناسب‌تر است. هزینه تبلیغ به محبوبیت روزنامه و اندازه تبلیغ بستگی دارد. اندازه‌های متنوعی از تبلیغات در روزنامه‌های ارائه می‌شود، بنابراین با توجه به بودجه خود می‌توانید کسب و کار خود را تبلیغ کنید. همچنین انتخاب می‌کنید که تبلیغ شما در کدام صفحه باشد. برای مثال می‌توانید بخش ورزشی، اقتصادی، سبک زندگی و غیره را انتخاب کنید. تصویر زیر نمونه‌ای تبلیغات در روزنامه را نشان می‌دهد.

روش تبلیغات

۱۶. رپورتاژ

رپورتاژها، تبلیغاتی هستند که از نظر شکل، سبک و نحوه نگارش مطابق با سایر نوشته‌های رسانه هستند و مانند آگهی به نظر نمی‌رسند. این تبلیغات به برند کمک می‌کند تا از ارتباطاتی استفاده کند که مجله از قبل با مخاطبان خود شکل داده است. رپورتاژ آگهی علاوه بر مجله و روزنامه، در وبلاگ و وب سایت نیز منتشر می‌شود. در این نوع تبلیغات، تبلیغ‌کننده به ناشر هزینه پرداخت می‌کند و در ازای آن ناشر نیز باید محتوای تبلیغاتی تبلیغ‌کننده را به صورت مقاله‌ای مشابه سایر محتوای آن رسانه تدوین و منتشر کند. تفاوت رپورتاژ با سایر تبلیغات در این است که بیشتر به جزییات می‌پردازد. بنابراین، خواننده اطلاعات بیشتری در مورد محصول به دست می‌آورد. برای مطالعه بیشتر در مورد رپورتاژ آگهی، مطالب زیر توصیه می‌شود.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

 رپورتاژ آگهی، روشی برای بهبود رتبه وب‌سایت است. تدوین متن رپورتاژ آگهی به دانش کافی و صرف زمان لازم نیاز دارد. به همین منظور می‌توان از «نشریلا» به عنوان پلتفرم دارای تخصص در این حوزه، بهره برد. در نشریلا می‌توانید محصولات و خدمات خود را با انتشار مطالب تخصصی معرفی کنید.

۱۷. تبلیغات پیاده‌رو

تبلیغات پیاده‌رو از جنس وینیل، گچ یا کاغذ هستند و برای سطوح بیرونی، طراحی و نصب می‌شوند. این تبلیغات را می‌توان روی هر سطحی استفاده کرد. البته باید به وجود موانع قانونی آن دقت داشت. خلاقیت در این تبلیغات نقش مهمی را ایفا می‌کند. می‌توانید برای افزایش آگاهی از برند خود، تبلیغات را با این روش به صورت آموزنده، سرگرم‌کننده و خلاقانه انجام دهید.

پوسترهای تبلیغاتی نصب شده کنار پیاده رو در ژاپن

۱۸. پوستر

پوسترها از نظر اندازه بسیار بزرگ هستند. بنابراین، طراحی گرافیکی، وضوح و کیفیت بالا در آن‌ها اهمیت زیادی دارد. پوستری واضح و زیبا، پیام برند را به خوبی منتقل می‌کند. از پوسترها می‌توان در ایستگاه‌های مترو یا در گوشه و کنار شهر استفاده کرد. همچنین می‌توانید برای بازاریابی خدمات یا محصولات خاص، پوستر آن را در فروشگاه نصب کنید.

روش تبلیغات تلویزیون

همه ما با تبلیغات تلویزیونی آشنا هستیم. در روش تبلیغات تلویزیونی بیشتر تبلیغات بین ۱۰ تا ۶۰ ثانیه طول می‌کشند و برخی تبلیغات بسته به نوع محصول و کانال تلویزیونی ممکن است بیشتر از ۶۰ ثانیه باشند. براساس آمار، در سال ۲۰۲۰ تبلیغ‌کنندگان در ایالات متحده آمریکا بیش از ۶۰ میلیارد دلار برای تبلیغات تلویزیونی صرف کرده‌اند. شرکت‌های بزرگ در برنامه‌های مهم مانند بازی فوتبال تبلیغات خود را نمایش می‌دهند و شرکت‌های کوچک و متوسط در کانال‌های محلی و در خلال برنامه‌ها و رویدادهای کوچک‌تر تبلیغ می‌کنند.

در تبلیغات تلویزیونی می‌توان از بازیگران و سلبریتی‌ها برای تایید محصولات و خدمات بهره گرفت. این تبلیغات از ویدیو، انیمیشن یا ترکیبی از این دو بهره می‌گیرند. بسته به نوع مخاطبان هدف، کانال تلویزیونی و زمان پخش، هزینه این تبلیغات متفاوت خواهد بود. برای مثال، تبلیغات در شبکه‌های مهم در ساعات پربیننده، باعث می‌شود افراد زیادی تبلیغ شما را مشاهده کنند و در نتیجه هزینه آن نیز بالاتر است. برعکس، فضای تبلیغاتی در کانال‌های محلی ارزان‌تر است اما برای تبلیغ در این کانال‌ها ابتدا باید بررسی کنید که به چه مخاطبانی دسترسی پیدا می‌کنید و آیا این تبلیغات ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر. در ادامه انواع تبلیغات تلویزیونی را فهرست کرده‌ایم.

  • ویژگی منحصربه‌فرد
  • حل مشکل
  • قبل و بعد
  • توصیه افراد
  • مزایا
  • حمایت سلبریتی

۱۹. ویژگی منحصربه‌فرد

در این نوع از تبلیغات روی نقطه تمایز محصول یا خدمت شما در مقایسه با سایرین تمرکز می‌شود. در این روش تبلیغات به بیننده نشان می‌دهید که چرا به محصول شما نیاز دارد. با نشان دادن تمایز محصول خود، راه‌حل بهتری برای حل مشکل مخاطب ارائه می دهید. این قالب، بیشترین محبوبیت را بین تبلیغات الکترونیک دارد.

۲۰. حل مشکل

یکی از ساده‌ترین و متداول‌ترین تبلیغات تلویزیونی، مواردی هستند که مشکل یا نیاز مخاطب را به تصویر می‌کشند و در ادامه نشان می‌دهند چگونه آن مشکل به وسیله محصولشان حل می‌شود. در هر حوزه‌ای اعم از الکترونیک، سرگرمی، لوازم آرایش، بیمه و غیره از این نوع تبلیغات استفاده می‌شود.

۲۱. قبل و بعد

همه ما این سبک تبلیغات را در تبلیغ تلویزیونی شوینده‌ها دیده‌ایم. در این تبلیغات، لباس‌ها یا ظرف‌ها کاملا کثیف است و در یک چشم به هم زدن همه آن‌ها برق میفتند. در واقع این تبلیغات قبل و بعد از استفاده از محصول را به بیننده نشان می‌دهند.

تبلیغات پودر ماشین لباسشویی در تلویزیون که لباس ها را قبل از شستن و پس از شستن با پودر نشان می دهد

۲۲. توصیه افراد

توصیه افراد برای تبلیغ محصولات یا خدمات در تلویزیون مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این تبلیغات کاربر واقعی یا بازیگر تجربه مثبت خود از مصرف کالا را با بینندگان به اشتراک می‌گذارد. این روش برای مشارکت دادن مشتریان در تبلیغ، عالی است.

۲۳. بیان مزایا

این قالب کلاسیک نشان می‌دهد چگونه استفاده از محصولات یا خدمات باعث به وجود آمدن اتفاق بزرگ و مثبتی می‌شود. در این روش می‌توان از طنز و اغراق نیز بهره برد.

۲۴. حمایت سلبریتی

تبلیغات تلویزیونی که از سلبریتی‌ها و ستاره‌های سینما استفاده می‌کنند، بسیار گران هستند اما اگر سلبریتی مناسبی را انتخاب کنید، بازدید تبلیغات شما و نرخ بازگشت سرمایه افزایش می‌یابد.

بایا

تبلیغات رادیو

تبلیغات رادیویی و صوتی از کلمات و موسیقی برای انتقال پیام استفاده می‌کنند. این روش تبلیغات در ایستگاه‌های رادیویی سنتی و ماهواره‌ای، در طول پادکست و پلتفرم‌های موسیقی اجرا می‌شوند. تبلیغات رادیویی مختلفی وجود دارند که در زیر فهرست شده‌اند.

  • تبلیغ زنده
  • حمایت مالی
  • تبلیغات آهنگین
  • تایید و توصیه افراد
  • تبلیغات شخصی‌سازی شده
  • تبلیغات مستقیم
تبلیغات در رادیو ۰ تصویر شماتیک

۲۵. تبلیغ زنده

در این حالت میزبان پادکست تبلیغات شما را به صورت زنده، روی آنتن می‌خواند.

۲۶. حمایت مالی

شرکتی، برنامه‌ای خاص را در رادیو مورد حمایت مالی قرار می‌دهد و نام آن شرکت در سراسر برنامه ذکر می‌شود.

۲۷. تبلیغات آهنگین

این تبلیغات شامل آهنگ‌ها و اشعار کوتاهی درباره برند یا محصولات آن است. این تبلیغات بیشتر از سایر انواع تبلیغات رادیویی در ایران مرسوم است.

۲۸. تایید و توصیه افراد

مشتریان راضی یا بازیگران با دریافت وجه، تجربه مثبت خود را از استفاده از محصولات و خدمات شرکت بیان می‌کنند.

۲۹. تبلیغات شخصی‌سازی شده

این تبلیغات مانند تبلیغات تلویزیونی هستند و در آن‌ها از داستان، شخصیت و جلوه‌های صوتی استفاده می‌شود.

۳۰. تبلیغات مستقیم

در این روش تبلیغات اطلاعات کسب و کار، محصولات و خدمات به همراه اطلاعات تماس در اختیار شنوندگان قرار می گیرد.

راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی

برای راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی گام‌های زیر را دنبال کنید.

  1. تعیین هدف
  2. شناخت مخاطبان هدف
  3. بخش‌بندی مخاطبان
  4. جستجوی کلمات کلیدی
  5. انتخاب نوع تبلیغات
  6. اشتراک‌گذاری پیام
  7. انتخاب طراحی
  8. رصد نتایج

۱. تعیین هدف

هدفی را برای هدایت هدایت کمپین تبلیغاتی مشخص کنید. موردی را مشخص کنید که می‌خواهید آن را در کسب و کار خود بهبود ببخشید و تبلیغات تاثیر مستقیمی بر آن دارد. چند نمونه از اهداف کمپین تبلیغاتی در زیر فهرست شده است.

  • تبدیل مشتریان راغب به مشتری
  • ایجاد آگاهی از برند
  • افزایش فروش محصولی خاص
  • ایجاد Lead برای شرکت
  • بهبود ارتباط با بازار
  • رونمایی از محصول یا خدمت جدید

در مورد دستاوردهای کمپین خود تصمیم بگیرید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا در مورد مخاطبان هدف، صدای مناسب و طراحی تبلیغ تصمیم‌گیری خوبی داشته باشید.

شخصی روی قله ایستاده است و به هدف خود می نگرد

۲. شناخت مخاطبان هدف

روی مصرف‌کنندگانی تمرکز کنید که به محصولات و خدمات شما نیاز دارند و باید صدای شما را بشنوند. عوامل جمعیت‌شناختی زیر برای انتخاب مخاطبان هدف به شما کمک می‌کند.

  • سن
  • سطح تحصیلات
  • مواردی که به آن علاقه دارند و ندارند
  • جنسیت
  • عادات
  • سرگرمی‌ها
  • سطح درآمد
  • وضعیت تاهل
  • وضعیت اجتماعی

برای مشتریان ایده‌آل خود، پروفایل ایجاد کنید. با این تمرین مخاطبان خود را راحت‌تر درک می‌کنید و درنتیجه می‌توانید محتوایی ایجاد کنید که با آن‌ها ارتباط برقرار کند و راه‌حلی برای مشکل آن‌ها ارائه دهد.

۳. بخش بندی مخاطبان

کمپین‌های مختلف حتی در یک شرکت، مخاطبان هدف متفاوتی دارند. برای مثال شرکتی خاص، کمپینی برای نوجوانان علاقه‌مند به بازی‌های کامپیوتری راه‌اندازی می‌کند و در کمپین دیگری بزرگسالان علاقه‌مند به مد و فشن را هدف می‌گیرد. با بخش‌بندی مخاطبان محتوا و جایگاه شما خاص‌تر می‌شود و سریع‌تر به اهداف خود می‌رسید.

۴. جستجوی کلمات کلیدی

پس از این‌که در مورد مخاطبان هدف خود تصمیم گرفتید، باید نحوه برقراری ارتباط با آن‌ها را مشخص کنید. جمعیت‌ها و مناطق جغرافیایی مختلف، از اصطلاحات متفاوتی برای اشاره به موضوعی مشابه استفاده می‌کنند. تحقیق در مورد این‌که مخاطبان هدف چگونه به برند، محصولات و خدمات شما اشاره می کنند، به شما کمک می‌کند تا پیام‌ موثرتری را تدوین کنید.

کلمه google زیر ذره بین - جستجوی کلمه کلیدی در گوگل

۵. انتخاب نوع تبلیغات

بررسی کنید که مخاطبان هدف شما از چه رسانه‌هایی استفاده می‌کنند. می‌توانید تبلیغات خود را به صورت آنلاین، چاپی و از طریق رادیو و تلویزیون نمایش دهید. استراتژی استفاده از ترکیبی از رسانه‌ها را درنظر بگیرید تا شانس دیده شدن تبلیغ خود را افزایش دهید.

۶. اشتراک گذاری پیام

پیام شما چیزی است که می‌خواهید مخاطبان از کمپین شما برداشت کنند. پیام کمپین باید به‌یادماندنی باشد و در ضمن روی هدف تمرکز کند. از لحن طبیعی، شفاف و سازماندهی‌شده استفاده کنید. براساس مطالعات، دامنه توجه افراد در حال کاهش است، بنابراین مختصر بودن پیام می‌تواند به جلب توجه بیشتر مخاطبان کمک کند.

۷. انتخاب طرح تبلیغ

علاوه بر پیام‌های متنی، تصاویر و سایر جلوه‌های بصری نیز اهمیت دارند. برای طراحی تبلیغات باید رسانه منتشر کننده را درنظر بگیرید. تبلیغات آنلاین و تلویزیونی می‌توانند از عناصر ویدیویی و انیمیشنی بهره بگیرند. تبلیغات چاپی و برخی از انواع تبلیغات اینترنتی تنها از تصاویر ثابت استفاده می‌کنند. طراحی شما می‌تواند شامل عوامل زیر باشد.

  • انتخاب رنگ
  • جاگذاری عناصر مختلف
  • فونت
  • انتخاب تصویر

عناصر هنری می‌توانند ذهنی باشند، بنابراین به برند و مخاطبان خود اجازه دهید تا انتخاب‌های شما را شکل دهند. بررسی داده‌های کمپین‌های گذشته و موفقیت کمپین‌های رقیب به شما در تصمیم‌گیری بهتر کمک می کند. برای مطالعه بیشتر در مورد طراحی تبلیغ، مطالب زیر توصیه می‌شود.

۸. رصد کردن نتایج

اندازه‌گیری نتایج کمپین به شما در تعیین اثربخشی آن کمک می‌کند. بیشتر کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین معیارهای داخلی خود را دارند. این معیارها شامل نرخ کلیک، میزان نمایش و تبدیل می‌شود. اما رصد موفقیت کمپین‌های تلویزیونی، چاپی یا رادیویی به کار و مشاهده بیشتری نیاز دارد. با رصد دقیق داده‌ها، در مورد تغییر کمپین یا تقویت عناصر موفق، به صورت آگاهانه تصمیم می‌گیرید.

نمونه کمپین موفق تبلیغاتی

کمپین‌های تبلیغاتی موفق به اهداف خود دست پیدا می‌کنند، باعث برانگیختگی در احساسات مخاطبان می‌شوند و با افراد تعامل دارند. همچنین کمپین تبلیغاتی خوب تاثیری ماندگار بر مصرف‌کنندگان و فرهنگ دارد. در ادامه چند نمونه از موفق‌ترین کمپین‌های تبلیغاتی در دنیا را بررسی می‌کنیم.

کمپین تبلیغاتی کوکاکولا

شرکت کوکاکولا این کمپین را برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ در استرالیا راه‌اندازی کرد. در این کمپین آن‌ها بطری‌های نوشبه را با ۱۵۰ تا از محبوب‌ترین نام‌های آن کشور شخصی‌سازی کردند. سپس آن‌ها این کمپین را به کشورهای دیگر از جمله ایالات متحده آمریکا منتقل کردند و از ترکیبی از تبلیغات چاپی، آنلاین و تلویزیونی برای انتشار پیام بهره گرفتند. شرکت کوکاکولا افراد را به انتشار هشتگ ShareACoke# در شبکه‌های اجتماعی تشویق کرد. از افراد خواسته شده بود زمانی‌که بطری با نام خود را پیدا کرده بودند، این هشتگ را به اشتراک بگذارند. همه این‌ها به باعث تقویت کمپین شد.

روش تبلیغات

کمپین تبلیغاتی نایک

کمپین «Just Do It» آن‌قدر برای شرکت نایک تاثیرگذار بود که از یک کمپین به شعار این شرکت تبدیل شد. زمانی‌که این شرکت کار خود را آغاز کرد بیشتر به دوندگان ماراتن توجه داشت. در اواخر دهه ۱۹۸۰، تناسب اندام به سرگرمی محبوب تبدیل شد و شرکت نایک نیز تبلیغات تلویزیونی «Just Do It» را برای جذب دوندگان راه‌اندازی کرد. از آن زمان این کمپین به کانال‌های چاپی، رادیویی و آنلاین گسترش یافته است. این شعار در حال حاضر برای همه ورزش‌ها اعمال می‌شود و شرکت نایک نیز از ورزشکاران زیادی در طول سال‌ها برای تبلیغ استفاده کرده است. آن‌ها حتی ۲۵ سالگی موفقیت این کمپین را نیز جشن گرفتند.

روش تبلیغات

کمپین تبلیغاتی گوگل

گوکل کمپینی با نام «Year in Search» در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی کرد که کمپین بسیار موفقی بود. قبل از آن در سال ۲۰۱۰ کمپینی مشابه راه‌اندازی کرده بود و طی تبلیغ ویدیویی آنلاین ۲ الی ۳ دقیقه‌ای، رایج‌ترین جستجوهای سال گذشته را نمایش می‌داد. بازاریابان گوگل، تصاویر، کلیپ‌های ویدیویی و محتوای صوتی را جمع‌آوری می‌کنند تا جستجوها را به صورت داستان بیان کنند. بیننده فراموش می‌کند که در حال مشاهده تبلیغ است چراکه این تبلیغ مانند فیلم پخش می‌شود و مانند کپسول زمان است. این کمپین تاثیرگذاری خوبی داشت چراکه احساسات مخاطب را برانگیخته بود و آن‌ها با برند گوگل تعامل کردند.

روش تبلیغات

کمپین قطارهای متروی استرالیا

قطارهای متروی استرالیا در مورد ایمنی راه‌آهن خلاقیت به خرج دادند. آن‌ها کمپین اینترنتی و رادیویی راه‌اندازی کردند که در طی آن شخصیت‌های کارتونی درگیر راه‌های احمقانه برای مردن بودند. آهنگ مرتبط با این کمپین به قدری محبوب شد که آن را در پلتفرم موسیقی iTunes منتشر کردند و بازی موبایلی برای آن ایجاد شد.

روش تبلیغات

کمپین تبلیغاتی اپل

در سال ۲۰۰۶ زمانی که کامپیوترهای خانگی و شخصی بسیار رایج شده بود، افراد بین خرید مک یا سایر رایانه‌های تردید داشتند. در این حین اپل تبلیغ تلویزیونی ایجاد کرد که در آن نشان می‌داد چگونه Mac در برابر ویروس‌های رایانه‌ای در مقایسه با سایر رایانه‌ها مشابه، مقاوم است. این تبلیغ ساده و طنزآمیز بود و البته جواب هم داد. سهم بازار اپل در عرض ۱ سال پس از راه‌اندازی این کمپین ۴۲ درصد رشدکرد و این نشان‌دهنده موفقیت این کمپین تبلیغاتی بود.

کمپین تبلیغاتی شرکت نان و شیرینی

IHOP شرکت بین‌المللی در حوزه نان و شیرینی است. آن‌ها در سال ۲۰۱۸ برای تغییر نام محصول دیگر خود کمپینی با نام «IHOb» ایجاد کردند. تبلیغات چاپی، تلویزیونی و اینترنتی بیان می‌کرد که آن‌ها نام محصول خود را به «خانه بین‌المللی برگر» (International House Of Burgers|IHOb) تغییر داده‌اند. پس از مدتی شرکت فاش کرد که این تبلیغ، تاکتیکی برای یادآوری محصولات به مردم بود. آن‌ها در این تبلیغ به افراد یادآور شدند که این شرکت بیش از تنها صبحانه سرو می‌کند. این کمپین تاثیرگذاری خوبی داشت چراکه با اندازه‌گیری نتایج آن متوجه شدند فروش همبرگر ۳ برابر گذشته شده است.

کمپین تبلیغاتی شرکت فرآوری شیر کالیفرنیا

این کمپین در سال ۱۹۹۳ با هدف ترغیب مردم به نوشیدن بیشتر شیر، شکل گرفت. در ابتدا کمپین تبلیغاتی از روش چاپی بهره می‌گرفت اما پس از آن به تلویزیون رفت. سلبریتی‌ها و شخصیت‌های خیالی، سبیل‌های آغشته به شیر پوشیده بودند و می‌پرسیدند «شیر گرفتی». موفقیت این کمپین باعث ادامه آن شد و مصرف شیر از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۴ به میزان ۷ درصد افزایش یافت.

معرفی فیلم آموزش مدیریت تبلیغات و برند

مدیریت تبلیغات و برند

یکی از کاربردهای اصلی تبلیغات بنری استفاده از آن در آگاهی از برند است. همه برندها از جمله شرکت‌های تولیدی و خدماتی و حتی مراکز دولتی نیز برای ادامه حیات در بازار نیاز به حفظ و ارتقا برند خود دارند. علاوه بر محصولات و خدمات، خاک‌، آب، صدا و رنگ نیز قابلیت برند شدن دارند. به همین دلیل «فرادرس» اقدام به انتشار دوره آموزشی مدیریت تبلیغات و برند در 8 ساعت و ۳۰ دقیقه و ۱۵ درس کرده است. در ادامه سرفصل‌های مهم این دوره را مطرح می‌کنیم.

از جمله موضوعات مهمی که در این دوره فرا می‌گیرید، اصطلاحات برند و تبلیغات، تاریخچه تبلیغات و سبک‌های هنری، اصطلاح‌شناسی برند، مدیریت تبلیغات، مدل‌های ارتباطی در بازاریابی، اصول برندسازی و روانشناسی تبلیغات است. همچنین، نحوه ساخت تبلیغات، آشنایی با انواع رسانه و سایر نکات مهم تبلیغات و برند نیز در این دوره مطرح می‌شوند.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

تبلیغات هدفمند اینترنتی از جمله روش های بهبود رنکینگ وب‌سایت در گوگل است و بهره‌گیری از آن در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. برای مثال در تصویر زیر نمونه بنر کاپریلا را مشاهده می‌کنید که مربوط به مطلب «بازاریابی محتوا چیست» در «مجله فرادرس» است. با توجه به تصویر، ویژگی‌های بنرهای کاپریلا کاملا مشخص است. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به حجم کم و ارتباط موضوعی آن با مطلب اشاره کرد.

بنرهای کاپریلا

کسب‌وکارها، در بخش دیگری از کاپریلا می‌توانند محصولات و خدمات خود را به افراد معرفی کنند. این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شود، بنابراین نرخ تبدیل آن بالا است.

سوالات متداول پیرامون روش تبلیغات

در ادامه به سوالات متداول پیرامون روش تبلیغات می‌پردازیم.

تفاوت بازاریابی و تبلیغات چیست ؟

تبلیغات جزیی از بازاریابی است. بازاریابی اهداف شرکت در راستای افزایش آگاهی از برند و خرید محصولات را تعریف می‌کند و تبلیغات اقدامات عملیاتی حول این اهداف را شکل می‌دهد.

انواع روش تبلیغات آنلاین چیست ؟

تبلیغات آنلاین شامل تبلیغات ایمیلی، تبلیغات در موتورهای جستجو، تبلیغات پوش نوتیفیکیشن، تبلیغات ویدیویی، تبلیغات موبایلی، تبلیغات پیامکی، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و غیره است.

اهمیت تبلیغات چیست ؟

تبلیغات باعث رشد کسب و کارها و تقویت بازاریابی آن‌ها می‌شود. همچنین کمک می‌کند تا پیام‌های مثبت و هدفمند را به مخاطبان برسانید و مشتریان بالقوه را تبدیل کنید.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
HubSpotCopyPressHubSpotEMPIRECHRONSOLO PRINTINGiZootoAPP LOVINUtbraintechopedia
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *