۷ روش بازاریابی اینترنتی — موثرترین راهکارهای جذب مخاطب در ۱۴۰۱

۶۹۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۴ دقیقه
۷ روش بازاریابی اینترنتی — موثرترین راهکارهای جذب مخاطب در ۱۴۰۱

اگر مطلب بازاریابی دیجیتال را مطالعه کرده باشید، تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی را متوجه شده‌اید. هر بازاریابی دیجیتال به معنی بازاریابی اینترنتی نیست. در این مطلب ضمن تعریف روش بازاریابی اینترنتی، انواع تکنیک‌ها و کاربردهای آن را همراه با مثال بیان می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

تعریف بازاریابی اینترنتی

بازاریابی آنلاین هر روش، استراتژی و متد برای رساندن پیام کسب و کار به عموم مردم است. تبلیغات اینترنتی می‌تواند شکل‌های مختلفی داشته باشد. برخی استراتژی‌های تبلیغاتی به‌جای این‌که پیام را به‌صورت واضح به مخاطب انتقال دهند، بر روش‌های نامحسوس‌تر برای انتقال پیام تمرکز می‌کنند. روش بازاریابی اینترنتی یا آنلاین به هر تلاشی برای برندسازی و تبلیغات اطلاق می‌شود که از اینترنت استفاده می‌کند. هر کاری که برای بیشتر دیده شدن و افزایش فروش به صورت آنلاین انجام می‌دهید، در این دسته جای دارد. در ادامه به‌ طور خلاصه انواع روش بازاریابی اینترنتی را توضیح می‌دهیم.

  • سئو: روش بازاریابی اینترنتی است و شامل فعالیت‌هایی می‌شود که برای کسب رتبه بهتر در گوگل و سایر موتورهای جستجو انجام می‌گیرد.
  • بازاریابی موتورهای جستجو: بازاریابی موتورهای جستجو» (Search Engine Marketing | SEM) جزء روش بازاریابی اینترنتی محسوب می‌شوند. بازاریابی موتورهای جستجو نسخه پولی بهینه‌سازی برای وب‌سایت یا سئو به شمار می‌آید. بازاریابان با پرداخت هزینه در نتایج جستجوها نمایش داده می‌شوند و امید دارند که با این روش ترافیک را به سمت محصولات، خدمات و صفحه‌های فرود هدایت کنند.
  • بازاریابی محتوا: بازاریابی محتوا نیز روش بازاریابی اینترنتی است که در آن بازاریابان به تولید محتوای با ارزش برای مشتریان احتمالی آینده می‌پردازند.
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی: در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی از یک یا چند رسانه اجتماعی برای تعامل با مشتریان و ایجاد روابط استفاده می‌شود. در این روش تلاش می‌شود تا در نهایت کاربران را به سمت خرید محصولات و خدمات هدایت کنند.
  • تبلیغات کلیکی: این روش مانند بازاریابی موتورهای جستجو است اما محدود به گوگل و شرکت‌های رقیب آن نمی‌شود. بیشتر شبکه‌های اجتماعی به کسب و کارها اجازه می‌دهند تا تبلیغات خود را در فید قرار دهند و در ازای کلیک افراد هزینه پرداخت کنند.
  • بازاریابی همکاری در فروش: بازاریابی همکاری در فروش به نوعی بازاریابی ارجاعی قلمداد می‌شود که در آن با تبلیغ محصولات و خدمات سایر کسب و کارها، درآمد به‌دست می‌آورید.
  • بازاریابی ایمیلی: برخی بازاریابی ایمیلی را قدیمی می‌دانند اما این روش همچنان یکی از موثرترین کانال‌های بازاریابی اینترنتی به‌ شمار می‌رود. زمانی که مشتریان به شما اجازه ارسال ایمیل را دادند، با ارسال ایمیل در هر زمان می‌توانید برای آن‌ها ارزش ایجاد کنید.

هریک از مواردی که در بالا عنوان شد، مبحثی مفصل است و نیاز به ساعت‌ها آموزش دارد. برای مثال در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به تنهایی می‌توان به موارد متعددی از جمله فیسبوک، اینستاگرام، تلگرام، توییتر، اسنپ چت، یوتیوب و غیره اشاره کرد. در ادامه هریک از موارد بالا را توضیح می‌دهیم.

۱. سئو

همان‌طور که گفتیم سئو به تمام فعالیت‌هایی گفته می‌شود که برای کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجو انجام می‌دهید. برای مثال، در تصویر زیر عبارت «چگونه بک‌لینک بگیریم» جستجو شده است و دو نتیجه اول مربوط به وب‌سایت «‌‌Backlinko» است. وب‌سایت Backlinko‌ در این کوئری از وب‌سایت‌های مطرحی مانند ویکی‌پدیا و «Forbes» بالاتر است چراکه دستورالعمل‌های گام‌به‌گام و با جزئیات در مورد ارتقای سئو به کاربران ارائه می‌کند و کاملا بر فضای سئو تسلط دارد.

بک لینک

نکته جالب در مورد وب‌سایت Backlinko این است که به‌جای جمع‌آوری اخبار و اطلاعات سئو از منابع دیگر، در واقع به افراد نشان می‌دهد که چگونه تکنیک‌های سئو را به‌خوبی اجرا کنند. سئو، فرآیند بهینه‌سازی محتوای آنلاین شما است. موتورهای جستجو، محتوا را برای نمایش در کلمه کلیدی خاصی تحلیل و آن را براساس تطابق با هدف کاربر رتبه‌بندی می‌کنند. دو بخش اصلی بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو شامل موارد زیر است.

سئو داخلی سایت

در چندین سال اخیر الگوریتم‌های گوگل تغییرات زیادی کرده و به‌روز شده‌اند. بر اساس داده‌ها، گوگل در هر سال حدود ۶۰۰ تغییر در الگوریتم‌های خود ایجاد می‌کند. همگام شدن با سرعت گوگل و تغییر رفتار کاربران تقریبا غیرممکن است. اما چیزی که ثابت مانده است سئوی داخلی سایت است. بیشتر فعالیت‌های سئو داخلی سایت، به‌صورت مستقیم با معیارهای رنکینگ ارتباط ندارد. این فعالیت‌ها به عوامل غیرمستقیم مانند نرخ کلیک و مدت زمان سپری شده در سایت بستگی دارند.

برای مثال، بهینه‌سازی توضیحات متا و تگ عنوان یکی از فعالیت‌های سئو داخلی سایت به شمار می‌رود. در تصویر زیر تگ عنوان و توضیحات متا برای مطلب «استراتژی تبلیغات کلیکی» از مجله فرادرس مشخص شده است.

تگ عنوان و توضیحات متا

تگ عنوان و توضیحات متا، چیزی است که در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود. برای مثال اگر کسی عبارت «استراتژی تبلیغات کلیکی» را جستجو کند، پست مجله فرادرس به وسیله تگ عنوان و توضیحات متا نشان داده می‌شود. قرار دادن کلمات کلیدی در تگ عنوان و توضیحات متا به‌صورت مستقیم روی رتبه‌بندی تاثیر ندارد، اما به کاربران کمک می‌کند تا محتوا را سریع‌تر پیدا کنند. منظور از این کار، پر کردن تگ عنوان و توضیحات متا با کلمات کلیدی نیست.

با نوشتن عنوان و توضیحات متا قانع‌کننده، نرخ کلیک افزایش می‌یابد و هرچه نرخ کلیک بالاتر باشد، شانس کسب رتبه بهتر، بیشتر می‌شود. هدف گوگل ارائه بهترین تجربه کاربری ممکن است. بنابراین، اگر پست شما در رتبه ۱۰ قرار دارد و نرخ کلیک آن بیشتر از پستی با رتبه ۲ است، گوگل رتبه محتوای شما را بهتر می‌کند. سئو داخلی شامل عناصر زیر است.

  • خطاهای خزیدن
  • جستجوی کلمات کلیدی
  • بهینه‌سازی صفحه
  • سرعت سایت

در ادامه، نحوه بهبود هریک از عوامل بالا را توضیح می‌دهیم.

خطای خزیدن

خطای خزیدن می‌تواند شامل هر چیزی از خطای ۴۰۴ (خطای لینک خراب) تا محتوای تکراری شود. این مسائل وب‌سایت شما را با مشکلات زیر مواجه می‌کند.

اگر وارد لینکی از وب‌سایت خود شدید و با تصویری مشابه تصویر زیر را مشاهده کردید، در واقع با خطای لینک خراب مواجه شده‌اید که می‌تواند مشکلات زیادی را برای وب‌سایت شما ایجاد کند. برای مثال اگر منبع خارجی به آن لینک دهد، این خطا ترافیک شما را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

خطای ۴۰۴

یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای رفع خطاهای خزیدن استفاده از ابزار «Screaming Frog»‌ (+) است. این ابزاری فنی برای سئو است که وب‌سایت شما را به‌صورت رایگان بررسی می‌کند و اطلاعات دقیقی در مورد موارد اصلاحی و چگونگی انجام آن به شما می‌دهد. هنگام اسکن وب‌سایت خود به دنبال مواردی مانند زیر باشید.

  • محتوای تکراری یا جاافتاده
  • خطای ۴۰۴

موارد بالا در بیشتر سایت‌ها رایج است.

جستجوی کلمات کلیدی

جستجوی کلمات کلیدی یکی از فرآیندهای پایه‌ای در هر برنامه بازاریابی برای سئو است. کلمات کلیدی چیزی است که در موتورهای جستجو وارد می‌کنید تا محتوای مورد نظر خود را پیدا کنید. برای مثال، عبارت کلیدی «روش تبلیغات» را در گوگل تایپ می‌کنید و صفحاتی با این محتوا به شما نمایش داده می‌شوند. قبل از تدوین استراتژی کلمات کلیدی باید با انواع آن آشنا باشید. انواع کلمه کلیدی در زیر فهرست شده‌اند.

  • کلمات کلیدی بلند: «کلمات کلیدی بلند» (Long Tail Keyword) از ۳ تا بیش از ۵ کلمه تشکیل شده‌اند. هدف‌گذاری این کلمات به دلیل رقابت و ترافیک کمتر، ساده‌تر است.
  • کلمات کلیدی کوتاه: این کلمات کلیدی با نام «Head Keyword» نیز شناخته می‌شوند، از ۱ الی ۲ کلمه کلی تشکیل می‌شوند و ترافیک و رقابت آن‌ها بیشتر از کلمات کلیدی بلند است. برای مثال «کفش بسکتبال» کلمه کلیدی کوتاه به حساب می‌آید.

نمودار زیر رابطه هزینه، ریسک و احتمال تبدیل را برای کلمات کلیدی کوتاه، متوسط و بلند نشان می‌دهد.

کلمه کلیدی طولانی

استراتژی سئو مناسب، ترکیبی از کلمات کلیدی بلند و کوتاه را هدف قرار می‌‌دهد. کلمات کلیدی کوتاه، رقابتی‌تر هستند چراکه مفاهیم کلی‌تری را شامل می‌شوند و حجم جستجوی بیشتری دارند. از طرف دیگر، کلمات کلیدی بلند، ترافیک کمتری به همراه خواهند داشت اما نرخ تبدیل آن‌ها بالاتر است.

مقایسه کلمه کلیدی بلند و کوتاه

برای جستجوی کلمات کلیدی باید از ابزاری مانند «AdWords Keyword Planner» یا «Moz» استفاده کنید. ابتدا موضوع اصلی خود را وارد کنید. تصویر زیر ابزار جستجوی کلمات کلیدی Moz را نشان می‌دهد که موضوع «Small Business Seo» در آن وارد شده است.

روش بازاریابی اینترنتی

با این کار فهرستی به دست می‌آورید که در آن حجم جستجو (تعداد جستجو در ماه)، سختی کلمه کلیدی و تعداد کلیک‌های به‌دست آمده از جستجوی ارگانیک را به شما می‌گوید. در انتها به شما پیشنهادهایی برای کلمه کلیدی می‌دهد. به‌طور کلی، هنگامی که به دنبال کلمات کلیدی هدف برای پست وبلاگ هستید، در واقع مقصود شما کلمات کلیدی بلند با رقابت کمتر و سختی کمتر است. پس از انتخاب کلمه کلیدی، دیگر مراحل بهینه‌سازی صفحه را دنبال کنید.

بهینه‌سازی صفحه

بهینه‌سازی صفحه یکی از مراحل مهم در سئو است. به خاطر داشته باشید که در بهینه‌سازی صفحات، محتوا را برای کاربران و موتورهای جستجو تدوین می‌کنید. هر چیزی از URL گرفته تا لینک‌های داخلی بر عملکرد صفحه تاثیر دارند. در ادامعه نکاتی برای بهینه‌سازی صفحات را مطرح می‌کنیم.

  • استفاده از URL سازگار با سئو: از URLهای گمراه‌کننده بپرهیزید. URL‌باید کوتاه و حاوی کلمه کلیدی باشد.
  • شروع عنوان با کلمه کلیدی: تگ عنوان مهم‌ترین عنصر در سئو داخلی است. بر اساس مطالعات منتشر شده در وب‌سایت Moz‌ صفحاتی که در ابتدای عنوان از کلمه کلیدی استفاده کرده‌اند، رتبه بهتری از سایر صفحات دارند.
  • استفاده از رسانه: استفاده از تصویر، ویدیو و نمودار باعث کاهش نرخ پرش، افزایش تعامل کاربر و زمان سپری شده در صفحه می‌شود. نرخ پرش و زمان سپری شده در صفحه دو معیار گوگل برای رتبه‌بندی هستند.
  • استفاده از لینک‌های خارجی: لینک‌های خارجی به گوگل کمک می‌کند تا موضوع صفحه را متوجه شود. همچنین بر اساس مطالعات، لینک‌های خارجی متعلق به وب‌سایت‌های معتبر، رتبه وب‌سایت را بهبود می‌دهد.
  • استفاده از کلمه کلیدی در ۱۰۰ کلمه ابتدای متن: کلمه کلیدی باید در ۱۰۰ الی ۱۵۰ کلمه ابتدای متن حداقل یک‌بار تکرار شود. قرار دادن کلمه کلیدی در ابتدای متن بر موضوع آن تاکید می‌کند.
  • قرار دادن عنوان در تگ H1: تگ H1، در واقع همان تگ عنوان است. بیشتر پلتفرم‌های بلاگ، مانند وردپرس، به صورت خودکار تگ H1 را به عنوان پست اضافه می‌کنند، اما در مورد بعضی دیگر باید این کار را به‌صورت دستی انجام دهید.
  • بهبود سرعت وب‌سایت: سرعت وب‌سایت یکی از معیارهای بهبود تجربه کاربری و سئو است. سرعت بارگذاری وب‌سایت تاثیر زیادی در رتبه آن‌ دارد.
  • استفاده از توصیف‌کننده در عنوان: از توصیف‌کننده‌هایی مانند «۲۰۲۲»، «راهنمای کامل» یا «بهترین» در عنوان استفاده کنید. با این روش در نسخه بلند کلمه کلیدی خود بهتر رتبه می‌گیرید.
  • استفاده از دکمه اشتراک در شبکه‌های اجتماعی: سیگنال‌های اجتماعی به یکی از بخش‌های بزرگ الگوریتم‌های موتور جستجو تبدیل شده‌اند. بر اساس مطالعاتی، برجسته بودن دکمه اشتراک در شبکه‌های اجتماعی، اشتراک را تا ۷۰۰ درصد افزایش می‌دهد.
  • انتشار محتوای طولانی: بر اساس مطالعات، محتوای طولانی‌تر در موتورهای جستجو، رتبه بهتری کسب می‌کند. هنگامی که کلمه کلیدی رقابتی انتخاب می‌کنید، حتما طول محتوا را بیش از ۱۵۰۰ کلمه در نظر بگیرید.
  • کاهش نرخ پرش: پرش، زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر از موتور جستجو وارد صفحه وب شود و به سرعت از آن خارج شود. این معیار توسط موتورهای جستجو برای اندازه‌گیری کیفیت صفحه استفاده می‌شود. برای کاهش بانس ریت از لینک‌های داخلی استفاده کنید، متن جذاب بنویسید و روی طراحی سایت خود سرمایه‌گذاری کنید.
  • استفاده از کلمات کلیدی مرتبط: گوگل از کلمات کلیدی مرتبط و مترادف برای تعیین موضوع صفحه کمک می‌گیرد.

هرچه بهینه‌سازی صفحه بهتر باشد، کاربران مدت زمان بیشتری را در صفحه سپری خواهند کرد. به علاوه، بهینه‌سازی مواردی مانند لینک‌های داخلی، به شما کمک می‌کند تا کاربر را به دیگر بخش‌های وب‌سایت نیز هدایت کنید.

بهبود سرعت صفحه

یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در سئو داخلی، بهبود سرعت بارگذاری صفحه است. در سئو می‌خواهیم محتوا به سرعت بارگذاری شود، چراکه گوگل و کاربران وب‌سایت‌هایی را ترجیح می‌دهند که سریع‌تر بارگذاری شوند. مطالعات نشان می‌دهند که وب‌سایت‌هایی با رتبه‌های برتر هموراه سرعت بیشتری از رقبا داشته‌اند.

سرعت بارگذاری صفحه

بر اساس مطالعات با افزایش زمان بارگذاری سایت، حتی برای چند ثانیه، احتمال ترک کاربر به‌ طور چشمگیری افزایش می‌یابد. در زیر احتمال ترک کاربر باتوجه به زمان بارگذاری سایت بر اساس درصد آورده شده است.

  • ۱ تا ۳ ثانیه: افزایش نرخ پرش تا ۳۲ درصد
  • ۱ تا ۵ ثانیه: افزایش نرخ پرش تا ۹۰ درصد
  • ۱ تا ۶ ثانیه: افزایش نرخ پرش تا ۱۰۶ درصد
  • ۱ تا ۱۰ ثانیه: افزایش نرخ پرش تا ۱۲۳ درصد

استانداردهای فعلی گوگل بیان می‌کنند که بهترین مدت‌زمان بارگذاری سایت حداکثر ۳ ثانیه است. اما بیشتر کسب و کارها وب‌سایت‌های بسیار کندی دارند. ابزارهایی مانند «Test My Site»‌ و «Pagespeed Insights»‌‌ سرعت وب‌سایت شما را می‌سنجند و نقاط ضعف آن را به شما می‌گویند. تصویر زیر نمونه‌ای از تحلیل Pagespeed Insights را نشان می‌دهد.

روش اینترنتی بازاریابی

با افزایش سرعت سایت، کاربران در وب‌سایت شما می‌مانند و نرخ پرش کاهش می‌یابد. این موضوع رتبه‌بندی وب‌سایت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همواره سرعت وب‌سایت خود را آزمایش کنید و آن را بهبود بدهید. ابزارهایی که معرفی کردیم، راه‌حل‌های دقیق و گام‌به‌گام برای هر مشکل ارائه می‌‌دهند.

سئو خارجی

سئو خارجی به تمام فعالیت‌های گفته می‌شود که خارج از وب‌سایت خود برای بهبود رتبه در موتورهای جستجو انجام می‌دهید. فعالیت‌هایی مانند لینک‌سازی و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، سئو خارجی را بهبود می‌دهند. حتی مواردی مانند وبلاگ‌»ویسی مهمان یا نوشتن متن تبلیغاتی در وب‌سایت دیگری می‌تواند به دریافت لینک و سئو خارجی بیانجامد. در ادامه روش‌های بهبود سئو خارجی را مطرح می‌کنیم.

لینک‌سازی

لینک‌سازی مهم‌ترین عامل در هر استراتژی سئو خارجی است. بر اساس صحبت‌های «Andrey Lipattsev»، استراتژیست ارشد کیفیت جستجو در گوگل، لینک و محتوا، دو عامل برتر رتبه‌بندی معرفی شدند. در واقع وب‌سایت‌هایی با رتبه برتر از نظر بک‌لینک قوی‌تر از رقبای خود هستند. هرچه وب‌سایت‌های بیشتری به شما لینک داده باشند، پیج آتوریتی شما از نظر گوگل بالاتر است. اما هر لینکی باعث بهبود پیج آتوریتی و دامین آتوریتی شما نمی‌شود. وب‌سایت‌های برتر از صدها سایت مختلف بک‌لینک دارند و بیشتر آن‌ها از لینک‌هایی از وب سایت‌های معتبر بوده‌اند.

تصویر زیر، نمودار دامنه‌های ارجاعی در برابر جایگاه سایت در گوگل را نشان می‌دهد.

روش بازاریابی اینترنتی

ایجاد لینک بسیار دشوار است، اما رقابت به‌وسیله سئو در روش بازاریابی اینترنتی ضروری است. کسب رتبه بالاتر به‌وسیله لینک شامل تعداد کل پیوندها، کیفیت آن‌ها و تنوع منابع است. برای دریافت بک‌لینک باید محتوای با ارزش تولید کنید. بیشتر محتوایی که در جایگاه ۱ در گوگل هستند، محتوای عالی به حساب می‌آیند و به همین دلیل است که هزاران بک‌لینک دارند. در وب‌سایت Moz قانون ۹۰ - ۱۰ مطرح شده است که به‌ طور خلاصه می‌گوید که باید ۹۰ درصد زمان خود را برای ایجاد محتوا و ۱۰ درصد آن را برای لینک‌سازی صرف کنید.

بدون ایجاد محتوای خوب، نمی‌توانید برای افزایش ترافیک و فروش بک‌لینک دریافت کنید. یکی از روش‌های عالی برای دریافت سریع بک‌لینک ذکر نام اینفلوئنسرها در هر حوزه‌ای است. بدین وسیله به دیگران اشاره و از آن‌ها تمجید می‌کنید و ارزش زیادی به محتوای شما اضافه می‌شود. افراد دوست دارند از آن‌ها تعریف و تمجید شود. با استفاده از این روش به راحتی از سمت اینفلوئنسرها بک‌لینک دریافت می‌کنید.

اشتراک گذاری اجتماعی

اشتراک‌گذاری اجتماعی روشی عالی برای کمک غیرمستقیم به استراتژی سئو خارجی است. این روش به‌صورت مستقیم روی رتبه‌بندی تاثیر ندارد اما یکی از تاکتیک خارج از صفحه است که می تواند بک‌لینک‌های بیشتر به همراه داشته باشد. اشتراک‌گذاری آخرین پست در شبکه‌های اجتماعی به جذب مخاطبان جدید کمک می‌کند. با جذب کاربران بیشتر، ضمن ایجاد آگاهی از برند، بک‌لینک‌های بیشتری دریافت می‌کنید. استفاده از شبکه اجتماعی حرفه‌ای لینکدین یکی از روش‌های عالی برای سئو خارجی به‌وسیله رسانه‌های اجتماعی است.

هربار که مقاله‌ای را در لینکدین منتشر می‌کنید، برای تمام فالوورهای شما نوتیفیکیشن ارسال می‌شود. استراتژی مناسبی برای لینکدین این است که پاراگراف مقدمه پست وبلاگ را کپی کنید و از مخاطبان بخواهید برای خواندن ادامه مطلب کلیک کنند تا به وب‌سایت شما هدایت شوند و از این طریق ترافیک و تعامل وب‌سایت خود را افزایش دهید. برای شروع کار به لینکدین بروید و گزینه «Write An Article» را انتخاب کنید.

روش بازاریابی اینترنتی

سپس تصویر پست وبلاگ را به همراه عنوان و پاراگراف اول اضافه کنید و در انتها برچسب «برای ادامه خواندن کلیک کنید» را در انتها به مقاله بیفزایید. با این کار ترافیک و بک‌لینک خود را افزایش می‌دهید.

۲. بازاریابی موتورهای جستجو

بازاریابی موتورهای جستجو، نسخه پولی سئو است. به‌جای این‌که محتوای خود را بهینه و آن را تبلیغ کنید تا در نتایج موتور جستجو رتبه مناسبی کسب کند (که اغلب چندین ماه طول می‌کشد)، می‌توانید با پرداخت هزینه به همان نتیجه برسید. ازآنجایی‌که تبلیغات اولین چیزی است که کاربران در صفحه نتایج موتور جستجو مشاهده می‌کنند، احتمالا بازدیدهایی زیادی را به وب‌سایت خود جذب کنید. اما برای هر کلیک باید هزینه پرداخت کنید.

نتایج پولی

قیمت هر کلیک، بسته به کلمه کلیدی متفاوت است. کلمات کلیدی با جستجوی بیشتر، گران‌تر و رقابتی‌تر هستند. هزینه هر کلیک برای برخی کلمات کلیدی بسیار زیاد است. بنابراین، این روش بازاریابی اینترنتی زمانی مناسب است که بتوانید بلافاصله هزینه‌های خود را جبران کنید. برای این‌که در بازاریابی موتورهای جستجو موفق عمل کنید باید محصول یا خدمتی پولی ارائه دهید. اگر هنوز در مرحله تولید محتوای رایگان برای مخاطب هستید، نباید بودجه خود را با تبلیغات کلیکی هدر دهید.

 

خوشبختانه، اجتناب از کلیک‌های بی‌ارزش کار دشواری نیست. با تنظیم «اهداف تبدیل» (Conversion Goal) در کمپین خود می‌توانید افرادی را ردیابی کنید که از طریق تبلیغات از شما خرید کرده‌اند. گوگل مطالعات موردی زیادی در مورد مشتریانی منتشر کرده است که هزاران هزار دلار در تبلیغات گوگل ادز هزینه کرده‌اند و نتایج شگفت‌انگیزی نیز به‌دست آورده‌اند. ROI آن‌ها بیشتر از هر سرمایه‌گذاری در سهام یا املاک است چراکه ۵ برابر، ۱۰ برابر و حتی ۲۰ برابر هزینه تبلیغات خود را به‌دست آورده‌اند.

۳. بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا و تولید محتوای اینترنتی روش بازاریابی اینترنتی و شامل ارائه ارزش به‌موقع و مرتبط به کاربران است. برای مثال «Jon Morrow» وبلاگی در حوزه بازاریابی با بیش از ۵۰۰ هزار خواننده در ماه دارد. او در هر ماه بیش از درآمد سالانه دیگران درآمد دارد. او همه این کارها را با قدرت صدایش انجام داده چراکه از گردن به پایین فلج است. او می‌دانست انتشار مطالبی در حوزه بازاریابی و ساخت وبلاگ، خوانندگان زیادی را جذب می‌کند و می‌تواند با آموزش نحوه اجرای استراتژی‌های بازاریابی، درآمد کلانی را در مدت زمان کوتاهی کسب کند.

او اغلب تاکتیک‌های بازاریابی را به‌صورت گام‌به‌گام و دقیق ارائه می‌دهد. چنین دستورالعمل‌هایی در هر حوزه بسیار نادر است و باعث ایجاد مخاطبان وفادار می‌شود.

چرا بازاریابی محتوا

به بازاریابی محتوا نیاز داریم چراکه بازاریابی محتوا همان سئو است. طبق گفته گوگل، محتوا یکی از دو عامل اصلی در رتبه‌بندی است. هرچه محتوای بهتری تولید کنید، شانس بیشتری برای دریافت ترافیک و مشتریان راغب جدید خواهید داشت. اگر می‌خواهید استراتژی بازاریابی سئو خود را آغاز کنید، باید به تولید محتوا بپردازید. تنها از طریق محتوا است که افراد شما را پیدا می‌کنند. برای مثال، اگر شرکتی در حوزه حقوق و وکالت هستید و برندی قوی ندارید، باید با تولید محتوای موردنیاز کاربران، آنها را به وب‌سایت خود جذب کنید.

بر اساس آمار وب‌سایت «HubSpot» شرکت‌هایی که در ماه حداقل ۱۶ مقاله پست می‌کنند، ترافیک بسیار بیشتری دارند. نمودار زیر این موضوع را نشان می‌دهد.

روش بازاریابی اینترنتی

انتشار بیش از ۱۶ پست در ماه نه تنها باعث افزایش ترافیک می‌شود، بلکه تعداد مشتریان راغب را نیز افزایش می‌دهد. هرچه محتوای بیشتری منتشر کنید، صفحات نمایه شده بیشتری در گوگل خواهید داشت. بنابراین، شانس زیادی دارید تا کاربران را به وب‌سایت خود هدایت کنید. بازاریابی محتوا، کلید سئوی قوی است. شما می‌توانید صفحه محصولات و صفحه اصلی خود را بهینه‌سازی کنید اما تا زمانی‌که چون کسی شما را نمی‌شناسد، ترافیکی نخواهید داشت.

بازاریابی محتوا کلید هدایت بازدیدکنندگان جدید به وب‌سایت است. با این روش افراد با برند و محصولات خود آشنا می‌کنید. از طرفی نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی محتوا بسیار بالا است. در چند ماه اول بازاریابی محتوا، هزینه به هر «مشتری راغب»‌ (Lead) تا  ۸۰ درصد کاهش می‌یابد. بازاریابی محتوا، مانند کمپین‌های تبلیغات کلیکی موفقیت یک‌شبه نیست و هیچ تکنیکی نمی‌تواند با ماندگاری طولانی آن رقابت کند.

حاصل شدن نتیجه چند ماه زمان می‌برد اما در کل هزینه بسیار کمتری برای جذب مشتری پرداخت می‌کنید. بازاریابی محتوا وظیفه اصلی بیشتر کسب و کارهایی است که فروش و ترافیک بیشتر می‌خواهند.

شکل های بازاریای محتوا

محتوا در شکل‌های بسیار بیشتری از متن مانند تصویر، پادکست، ویدیوهای ویروسی و غیره وجود دارد. ممکن است در وبلاگ‌نویسی مهارت نداشته باشید یا انتشار محتوای متنی برای کسب و کار شما مناسب نباشد. می‌توانید از سایر شکل‌های محتوا استفاده کنید. با تولید محتوا در جهت نیاز کاربران به موفقیت دست خواهید یافت. برای مثال، می‌توانید به تولید محتوای ویدیویی در یوتیوب بپردازید. با این‌ کار نه تنها در جستجوی گوگل رتبه کسب می‌کنید بلکه محتوای ارزشمند نیز برای جستجوهای یوتیوب ارائه کرده‌اید.

محتوای ویدیویی چند هدف اصلی را برای کسب و کارها برآورده می‌کند.

  • ایجاد آگاهی از برند: با انتشار ویدیو با برند خود، افراد به مرور با برند شما آشنا می‌شوند.
  • افزایش اعتبار و تایید اجتماعی: ارسال محتوای ویدیویی آموزنده و غنی از داده به کاربران نشان می‌دهد که شما بر حوزه خود مسلط هستید و به شما اعتبار می‌بخشد.
  • هدایت ترافیک و فروش‌: همه محتوای خود را با در نظر گرفتن نرخ بازگشت سرمایه تولید کنید.

اگر منابع یا زمان لازم برای تولید محتوای ویدیویی را نداشتید، پست‌های وبلاگ خود را با تمرکز بر تصاویر ایجاد کنید.

ممکن است بپرسید که محتوا چگونه به افزایش مشتریان جدید و فروش کمک می‌کند. جواب این سوال کمی پیچیده است اما به کمک سفر مشتری می‌توان آن را توضیح داد. هنگامی که شخصی برای اولین‌بار از وب‌سایت شما بازدید یا در رسانه‌های اجتماعی با برند شما تعامل می‌کند، احتمالا از شما چیزی نمی‌خرد. دلیل آن این است که هنوز به‌قدر کافی با شما آشنا نیست. مشتریان رفتار خرید منطقی دارند و سفری از آگاهی تا تصمیم‌گیری را طی می‌کنند. به این سفر، سفر خریدار می‌گویند.

روش بازاریابی اینترنتی

مشتریان در سفر خریدار، ابتدا از مشکلات خود آگاه می‌شوند، سپس گزینه‌ها و راه‌حل‌های ممکن را ارزیابی می‌کنند و درنهایت تصمیم می‌گیرند. این بدین معنی است که تلاش‌های بازاریابی محتوای شما باید با سفر خریدار هماهنگ باشد. برای مثال، اگر در مرحله آگاهی از مشتری بخواهید تا به شما اطلاعات خو د را بدهد، او را می‌ترسانید. آن‌ها حتی برند شما را نمی‌شناسند و شما توقع دارید که اطلاعات خود را در اختیار شما بگذارند. ابتدا باید اعتماد آن‌ها را به خود جلب کنید، سپس از آن‌ها اطلاعاتشان را بخواهید.

اگر در مرحله ارزیابی از آن‌ها اطلاعات بخواهید، زمان مناسبی اقدام کرده‌اید. در این مرحله آن‌ها از برند شما آگاهی دارند و محتوای با ارزش می خواهند. بنابراین، سعی کنید تا محتوا با سفر مشتری همسو باشد.

انتشار محتوا

گام بعد از تولید محتوا، انتشار آن است. پلتفرم‌ها و وب‌سایت‌ها زیادی برای انتشار محتوا وجود دارند. می‌توانید با انتشار محتوای خود در رسانه‌های اجتماعی آن را تقویت کنید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا ترافیک بیشتری را به مطالب خود هدایت و بک‌لینک بیشتری دریافت کنید. یکی از مرسوم‌ترین روش‌های انتشار محتوا، انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی است. با استفاده از ابزاری مانند «Buffer»‌ (+) می‌توانید زمان انتشار محتوای جدید را در هر پلتفرم رسانه اجتماعی برنامه‌ریزی کنید. با استفاده از این روش می‌توانید هر پست وبلاگ خود را در شبکه‌های اجتماعی نیز به‌صورت هم‌زمان انتشار دهید.

روش بازاریابی اینترنتی

«هم‌نشری» (Syndication) تاکتیک دیگری است که کمک می‌کند تا محتوا در معرض دید افراد بیشتری قرار بگیرد. Syndication انتشار محتوا در سایت‌های شخص ثالث است. در واقع مطالب وبلاگ، ویدیوها و دیگر محتوا را در وب‌سایت‌های شخص ثالث بازنشر می‌دهید.

۴. بازاریابی شبکه های اجتماعی

حوزه شبکه‌های اجتماعی بسیار عظیم و رشد آن سرسام‌آور است. تا الآن صدها شبکه اجتماعی به‌وجود آمده است. برای توضیح بازاریابی شبکه‌های اجتماعی از مثال فردی با نام «Gary Vaynerchuk» شروع می‌کنیم. این شخص سه کتاب پرفروش نیویورک تایمز را نوشته است که دو مورد از آن‌ها در مورد نحوه استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای کسب و کارها است. همچنین یکی از بزرگ‌ترین آژانس‌های رسانه‌ای را اداره می‌کند. موفقیت Gary در توییتر به دلیل شوخ‌طبعی او و برقراری ارتباط با افراد است. او موفق شده است تا در توییتر ۱/۶ میلیون فالوور جمع کند.

در یوتیوب، در روزهای کاری هفته برنامه «Askgaryvee»‌ منتشر می‌کند. صفحه فیسبوک او نیز بیش از ۲/۵ میلیون لایک و صفحه پینترست او نزدیک به ۲۰ هزار فالوور دارد. همچنین در اینستاگارم ۲/۸ میلیون مخاطب جذب کرده است. او می‌گوید محتوا پادشاه اما زمینه مهم‌تر است. یعنی باید به موضوع هر شبکه اجتماعی دقت کنید. با نادیده گرفتن موضوع هر یک از شبکه های اجتماعی، ضرر خواهید کرد. برای مثال، می‌توان پست وبلاگ را در فیسبوک منتشر کرد. اما این کار منطقی نیست.

هیچ کاربری به دنبال محتوای بلند در فیسبوک نیست. وبلاگ و یوتیوب برای انتشار محتوای بلند ایجاد شده‌اند. به جای این‌که شبکه‌های اجتماعی را به‌عنوان کانال توزیع ببینید که در آن محتوایی واحد را به همه پلتفرم‌های دیگر منتقل می‌کنید، سعی کنید داستان‌هایی بگویید که با زمینه هر پلتفرم مطابقت دارد.

استفاده برندها از اینستاگرام

اینستاگرام به یکی از معروف‌ترین شبکه‌های اجتماعی در دنیا تبدیل شده است. نمودار زیر تعداد کاربران ماهانه را در هر پلتفرم نشان می‌دهد.

روش بازاریابی اینترنتی

برندها با استفاده از اینستاگرام محصولات خود را به نمایش می‌گذارند و سعی در افزایش فروش خود دارند.

تبلیغات پولی شبکه های اجتماعی

همه پلتفرم‌های اجتماعی شکل خاص تبلیغات پولی خود را دارند. از اینستاگرام و فیسبوک گرفته تا توییتر می‌توانید از پست‌ها حمایت مالی و حتی مخاطبان سفارشی ایحاد کنید. فیسبوک در میان دیگر شبکه‌های اجتماعی بهترین گزینه‌های هدف‌گیری مخاطبان را دارد. بنابراین، می‌توانید مخاطبان را به‌صورت مستقیم بر اساس درآمد، علایق، شغل و دیگر موارد هدف‌گیری کنید. در توییتر نیز یکی از روش‌ها برای تقویت پست‌ها، استفاده از تبلیغات است. با تبلیغات در لینکدین نیز می‌توانید به مدیران سطح بالا دست پیدا کنید.

۵. تبلیغات کلیکی

در «تبلغات کلیکی» (Pay Per Click Ads | PPC) به‌ازای هر کلیکی که روی تبلیغ شما می‌شود، باید هزینه بپردازید. تبلیغات کلیکی یکی از انواع بازاریابی موتورهای جستجو است، اما تنها به آن محدود نمی‌شود. بسیاری از پلتفرم‌ها، تبلیغات کلیکی را به کاربران خود ارائه می‌دهند. از جمله پلتفرم‌هایی که تبلیغات کلیکی را ارائه می‌دهند، علاوه بر گوگل می‌توان به لینکدین، توییتر، یوتیوب و اینستاگرام اشاره کرد. اما محبوب‌ترین پلتفرم‌ها برای تبلیغات کلیکی گوگل ادوردز و فیسبوک هستند.

در فیسبوک تبلیغی درست می‌کنید که شبیه به به‌روزرسانی دیگر پست‌ها است. سپس می‌توانید مخاطبان خاصی را انتخاب کنید. برای مثال، می‌توانید مردان در شهر خاصی را هدف قرار دهید که به تیم فوتبالی علاقه دارند. در نهایت باید بودجه خود را مشخص کنید. سپس فیسبوک تبلیغات شما را در فید خبری در نسخه موبایل و دسکتاپ نشان می‌دهد. همچنین می‌توانید تبلیغات خود را در نوار کناری سایت قرار دهید.

زمانی که افراد روی تبلیغ شما کلیک کنند، فیسبوک آن‌ها به URL وارد شده یا صفحه فیسبوک شما هدایت خواهد کرد. به این طریق می‌توانید از افراد بخواهید تا محصولات و خدمات شما را بخرند، در وب‌سایت شما ثبت‌نام کنند یا محتوا را بخوانند. تصویر زیر نمونه‌ای از تبلیغات در فیسبوک را نشان می‌دهد.

فیسبوک

پکپارچه بودن تبلیغات کلیکی با جریان پلتفرم در رسانه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، آن‌ها را جذاب کرده است. از زمانی که بازاریابان برای اولین بار شروع به تبلیغات کردند، مصرف‌کنندگان از تبلیغات اجتناب کردند. چراکه در ۹۹ درصد موارد تبلیغ به مخاطب مربوط نبود. برای مثال، تبلیغ پوشک بچه به دانشجویان ارائه می‌شد که به آن نیاز نداشتند. با استفاده از تبلیغات کلیکی، تبلیغات به‌صورت هدفمند انجام می‌گیرد. در تبلیغات کلیکی فیسبوک، کاربر در بخش فید پیمایش می‌کند و تبلیغات خیلی واضح به‌نظر نمی‌رسند.

به‌علاوه، به لطف هدف‌گذاری دقیق مطمئن هستید که مشتریان احتمالی تبلیغات شما را می‌بینند.

گوگل ادوردز

گوگل ادوردز محبوب‌ترین پلتفرم تبلیغات کلیکی در روش بازاریابی اینترنتی است. دلیل تسلط گوگل ادوردز بر فضای PPC این است که گوگل محبوب‌ترین موتور جستجو در جهان است. همه کسب و کارها می‌خواهند در گوگل تبلیغ کنند تا بتوانند مخاطبان خود را از میان میلیاردها کاربر آن جذب کنند. تبلیغات در سایر شبکه‌های جستجو نیز خوب است اما پایگاه کاربران بسیار کوچک‌تر  و دستیابی به بازار هدف دشوارتر است. در مجموع، گوگل ادوردز برای تبلیغات کلیکی بهترین گزینه است.

گوگل ادوردز بر سیستم مبتنی بر «قیمت پیشنهادی» (Bidding) کار می‌کند. برای مثال، می‌خواهید برای کلمه‌ای کلیدی، تبلیغات کلیکی راه‌اندازی کنید و مبلغ خود را پیشنهاد می دهید. کلمات کلیدی بسته به حوزه شما ممکن است بین ۱ تا بیش از ۵۰۰ دلار هزینه داشته باشند. قیمت هر کلمه کلیدی بر اساس مبلغ پیشنهادی تبلیغ‌کنندگان مشخص می‌شود. برای مثال، ممکن است کلمه کلیدی برای موسسه‌ای حقوقی ۱۰۰ دلار هزینه داشته باشد، چراکه سود نهایی آن‌ها از هر مورد هزاران دلار باشد. یعنی آن‌ها پیشنهاد بالایی برای قیمت می‌دهند چون سود آن‌ها هزینه‌ها را می‌پوشاند.

از طرف دیگر، هرچه محصولات کسب و کاری ارزان‌تر باشد، قیمت پیشنهادی برای هر کلمه کلیدی نیز پایین‌تر خواهد بود. گوگل ادز، گزینه‌های متنوعی را به کاربران ارائه می‌دهد که در ادامه آن‌ها را مطرح می‌کنیم.

شبکه جستجو

شبکه جستجوی گوگل ادوردز به همه تبلیغ‌کنندگان اجازه می‌دهد تا تبلیغات متنی خود را با در نظر گرفتن کلمکات کلیدی ایجاد کنند و آن را در نتایج جستجو نشان دهند.

جستجوی پولی

شبکه جستجو یکی از قدرتمندترین پلتفرم‌های تبلیغات کلیکی است. دلیل این موضوع هدف کاربر است. برای مثال، افراد برای دیدن تبلیغ یا خرید کالا و خدمات از فیسبوک استفاده نمی‌کنند. هدف آن‌ها از حضور در این شبکه اجتماعی تعامل با دوستان و خانواده و گاهی خواندن خبر است. اما شبکه جستجو در ادوردز کاملا متفاوت است. افراد برای یافتن راه‌حل، کلمات کلیدی را جستجو می‌کنند. برای مثال، کاربری عبارت «لوله‌کش نزدیک من» را جستجو می‌کند. این عبارت نشان می‌دهد که فرد می‌خواهد هرچه سریع‌تر لوله‌کش پیدا کند.

یعنی هدف کاربر خرید خدمات است. در پلتفرم‌هایی مانند فیسبوک، با استفاده از تبلیغات و کمپین‌های بازاریابی مجدد تلاش می‌شود تا مشتریان احتمالی تبدیل شوند اما در شبکه جستجو افراد به‌وسیله کلمه کلیدی تبدیل می‌شوند.

شبکه نمایش

شبکه نمایش یکی دیگر از انواع تبلیغات است که گوگل در پلتفرم خود ارائه می‌دهد. وب‌سایت‌های مورد تایید گوگل، تبلیغات این شبکه را نمایش می‌دهند. تبلیغ در هر سایت به کلمه کلیدی و موضوع سایت بستگی دارد. برای مثال، در تصویر زیر انواع نمایش این تبلیغات را مشاهده می‌کنید.

شبکه نمایش

وب‌سایت‌های ناشر تبلیغ از گوگل ادسنس استفاده می‌کنند. ناشران برای دریافت تبلیغات باید در گوگل ادسنس ثبت‌نام کنند. تبلیغات نمایشی، همان تبلیغات کلیکی مبتنی بر تصویر است که در آن به‌ازای هر کلیک باید هزینه بپردازید. این تبلیغات اغلب بالا یا در کنار صفحه قرار می‌گیرند و روشی مناسب برای جذب کاربران جدید هستند.

بازاریابی مجدد

در بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگ تلاش می‌کنیم تا کاربران قدیمی را دوباره به وب‌سایت خود بازگردانیم. تبلیغات ریمارکتینگ، روش تبلیغاتی است که در پلتفرم گوگل ادز ارائه می‌شود. با فعال کردن بازاریابی مجدد در پلتفرم گوگل ادز می‌توانید کاربرانی را هدف قرار دهید که وارد وب‌سایت شما شده اما تبدیل نشده‌اند. با این روش تبلیغات اینترنتی کاربرانی را به وب‌سایت باز می‌گردانید که خرید نکرده‌اند و جالب است بدانید ۹۶ درصد بازدیدکنندگان وب‌سایت شما آماده خرید از شما نیستند.

۶. بازاریابی همکاری در فروش

بازاریابی همکاری در فروش روش مناسبی برای کسب درآمد از سایت است. در این روش محصولات یا خدمات کسب و کار دیگری را برای تبلیغ می‌کنید و به فروش می‌رسانید و در ازای این کار کمیسون می‌گیرید. مفهوم این روش بازاریابی اینترنتی ساده است اما مراحل اجرای آن بخش‌های مختلفی دارد. در بازاریابی همکاری در فروش، فروشنده اصلی محصولات و خدمات، برنامه همکاری در فروش را ایجاد می‌کند و لینکی در اختیار بازاریابان قرار می‌دهد. بازاریابان این لینک را در وب‌سایت خود قرار می‌دهند و به وسیله آن به تبلیغ محصولات و خدمات فروشنده می‌پردازند.

ازآنجایی‌که این لینک‌ها برای هر بازاریاب منحصربه‌فرد است، به راحتی می‌توان بازاریاب را ردیابی کرد. هنگامی‌که  فرد روی لینک کلیک می‌کند، کوکی در مرورگر او ایجاد می‌شود. کوکی نشان می‌دهد که کدام بازاریاب محصول را به فروش رسانده است، حتی اگر شخصی که روی لینک کلیک کرده است، فوری خرید خود را انجام ندهد. البته دقت داشته باشید که کوکی‌ها تاریخ انقضا دارند و برای این‌که کمیسیون به بازاریاب تعلق بگیرد، خریدار باید قبل از منقضی شدن کوکی خرید خود را کامل کند.

بازاریابی همکاری در فروش

برای مثال، فرض کنید روی لینک بازاریابی همکاری در فروشی کلیک کرده‌اید که تاریخ انقضای ۳۰ روزه دارد، اما در آن لحظه محصول را نخریده‌اید. چند روز بعد تصمیم می‌گیرید که خرید خود را کامل کنید. بازاریاب برای خرید شما کمسیون دریافت می‌کند چراکه خرید در بازه زمانی ۳۰ روز اتفاق افتاده است.

روش های پرداخت در بازاریابی همکاری در فروش

به‌طور کلی زمانی‌که مصرف‌کننده اقدامی را انجام دهد، کمیسیون به بازاریاب پراخت می‌شود. این اقدام می‌تواند شامل پر کردن فرم، کلیک یا خرید باشد. در ادامه انواع روش‌های پرداخت در این روش بازاریابی اینترنتی را توضیح می‌دهیم.

  • در ازای فروش: پرداخت در ازای فروش، محبوب‌ترین مدل روش بازاریابی اینترنتی همکاری در فروش است. در این مدل، بازاریاب‌ها در ازای هر فروش، مبلغی را به عنوان کمیسیون دریافت می‌کنند.
  • در ازای کلیک: در روش پرداخت در ازای کلیک، بازاریاب‌ها در ازای ایجاد کلیک پول دریافت می‌کنند. در این روش مهم نیست که کلیک به خرید انجامیده است یا خیر. کسب و کارهایی که این روش را ارائه می‌دهند بسیار کمیاب هستند.
  • در ازای مشتری راغب: در مدل پرداخت در ازای «مشتری راغب» (Lead)، بازارایابان برای هر مشتری راغب ک تولید کنند، کمیسیون دریافت می‌کنند.

کانال های بازاریابی همکاری در فروش

بازاریابان در این روش بازاریابی اینترنتی می‌توانند به روش‌های مختلفی ترافیک ایجاد کنند و درآمد داشته باشند. در ادامه برخی کانال‌های بازاریابی همکاری در فروش را آورده‌ایم

وبلاگ

وبلاگ‌نویسی به بازاریابان کمک می‌کند تا در نتایج موتورهای جستجو رتبه‌بندی شوند و ترافیک طبیعی را به سمت پیشنهادهای بازاریابی همکاری در فروش هدایت کنند. معمولا بازارایابان محتوا از دستورالعمل‌ها، آموزش‌ها و نقد و بررسی برای تبلیغ محصولات بهره می‌‌گیرند. سپس لینک بازاریابی همکاری در فروش را در اختیار خواننده می‌گذارند تا در صورت خرید، کمیسیون خود را از فروشنده دریافت کنند.

بازاریابی اینفلوئنسری

اینفلوئنسرها، افرادی هستند که در پلتفرم‌های رسانه اجتماعی، فالوورهای زیادی جذب کرده‌اند و بر آن‌ها نفوذ دارند. افراد آن‌ها را دنبال می‌کنند چراکه به محتوای آن‌ها علاقه‌مند هستند و بسیاری از آن‌ها موارد معرفی شده توسط اینفلوئنسرها را امتحان می‌کنند. در اینفلوئنسر مارکتینگ، معرفی محصول با استفاده از ویدیو‌های زنده یا بررسی محصول انجام می‌گیرد.

میکروسایت

میکروسایت‌ها صفحات جدا از وب‌سایت اصلی شما هستند. با استفاده از این صفحات می‌توانید اطلاعات دقیقی برای فروش محصولات بازاریابی همکاری در فروش ارائه کنید. ازآنجایی‌که این صفحات جدا از سایت اصلی شما هستند، می‌توانید پیام را با جزئیات بیشتر و به صورت هدفمندتر و مرتبط‌تری ارائه دهید.

سایت های تخفیف

سایت‌های تخفیفی از زمان حضور تجارت الکترونیک بسیار محبوب شده‌اند. ارسال لینک‌های بازاریابی همکاری در فروش در سایت‌های تخفیف می‌تواند فروش زیادی را برای کسب و کارها به همراه داشته باشد. برای مثال در تصویر زیر وب‌سایت تخفیفان را مشاهده می‌کنید که در آن کسب و کارها، پیشنهادهای ویژه خود را برای افزایش فروش قرار می‌دهند.

روش بازاریابی اینترنتی

۷. بازاریابی ایمیلی

«Bryan Harris» کسی است که در طی سال از وبلاگی بدون درآمد توانسته تا درآمد ۶ رقمی دلاری کسب کند. او در ابتدا به صورت فریلنسری برای وب‌سایت‌های بزرگ کار می‌کرد ما در نهایت تمرکز خود را روی آموزش گذاشت. او می‌گوید، بزرگ‌ترین دارایی در کسب و کار او، فهرست ایمیلش است. بسیاری از مطالب در اینترنت به شما می‌گوید که چگونه ایمیل‌های بهتری بنویسید. اما قبل از این‌که بتوانید این ایمیل‌ها را ارسال کنید، به فهرستی از ایمیل نیاز دارید. روش بازاریابی ایمیلی در واقع برقراری ارتباط مستقیم با مخاطبان و مشتریان است.

از نظر تعامل، ایمیل بر بسیاری از پلتفرم‌های رسانه اجتماعی غلبه می‌کند. در واقع از طریق ایمیل ۴۰ برابر بیشتر از فیسبوک یا توییتر مشتری جدید به‌دست می‌آورید. از طرفی، ایمیل روشی مناسب برای تماس طولانی‌مدت با مشتریان احتمالی است.

روندهای بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی در طول زمان تکامل یافته است و همچنان یکی از تلاش‌هایی است که بالاترین نرخ بازگشت سرمایه را در روش بازاریابی اینترنتی دارد. تصویر زیر نرخ بازگشت سرمایه کانال‌های مختلف بازاریابی را نشان می‌دهد.

نرخ بازگشت سرمایه کانال های مختلف بازاریابی

بازاریابی ایمیلی برای افزایش مشتریان وفادار، حیاتی است. با استفاده از این روش بازاریابی اینترنتی، بدون افزایش هزینه‌های تبلیغاتی می‌توانند مشتریان جدید جذب کنید. شخصی‌سازی یکی از بزرگ‌ترین معیارها برای موفقیت کمپین بازاریابی ایمیلی است. کسب و کارها باید همه‌ چیز را از نام مشتری گرفته تا موارد موردعلاقه و سابقه او را در ایمیل شخصی‌سازی کنند. شخصی‌سازی ایمیل‌ها نرخ تبدیل آن‌ها را تا ۲۶ درصد افزایش می‌دهد.

بازاریابی ایمیلی

با بخش‌بندی مخاطبان می‌توانید درآمد کمپین‌های تبلیغات ایمیلی خود را تا ۷۶۰ درصد افزایش دهید. در بخش‌بندی باید فهرست ایمیل مخاطبان خود را تقسیم کنید و برای هر بخش محتوای متناسب را ارسال کنید. برای مثال، فرض کنید برخی مشتریان کفش بسکتبال و برخی دیگر کفش فوتبال خریده‌اند. ارسال ایمیلی یکسان حاوی کد تحفیف برای هردو گروه احتمالا باعث فروش نمی‌شود. در عوض باید این مشتریان را به دو دسته تقسیم و کدهای مخصوص به هریک را ارسال کنید.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

تبلیغات هدفمند از جمله روش‌های دیجیتال مارکتینگ است و پلتفرم‌های بین‌المللی مانند گوگل و فیسبوک از جمله گزینه‌های مرسوم برای این نوع تبلیغات به شمار می‌آیند. استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند در ایران معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. برای مثال در تصویر زیر نمونه بنر آن را مشاهده می‌کنید که مربوط به مطلب «روانشناسی رنگ‌ها در تبلیغات» در «مجله فرادرس» است. با توجه به تصویر، ویژگی‌های بنرهای کاپریلا از جمله حجم کم و ارتباط موضوعی آن مشخص است.

بنر کاپریلا

کسب‌وکارها، در بخش دیگر کاپریلا می‌توانند خود را به افراد معرفی کنند. از آنجایی‌که این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شود، نرخ تبدیل آن بالا است.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های بازاریابی اینترنتی محصولات و خدمات است. البته، تدوین متن رپورتاژ آگهی به دانش کافی و صرف زمان لازم نیاز دارد. به همین منظور می‌توان از «نشریلا» به عنوان پلتفرم متخصص در این حوزه، بهره برد. در نشریلا می‌توانید محصولات و خدمات خود را با انتشار مطالب تخصصی معرفی کنید.

سوالات متداول پیرامون روش بازاریابی اینترنتی

در ادامه سوالات متداول پیرامون روش بازاریابی اینترنتی را مطرح می‌کنیم.

روش بازاریابی اینترنتی در موتورهای جستجو چیست ؟

بازاریابی موتورهای جستجو شامل کسب رتبه بهتر در گوگل با پرداخت هزینه است. در واقع این روش بازاریابی اینترنتی مانند سئو است و تفاوت آن این است که به جای بهینه‌سازی، وب‌سایت با پرداخت هزینه در جایگاه‌های برتر گوگل قرار می‌گیرد.

تبلیغات کلیکی چگونه ترافیک وب سایت را افزایش می دهد ؟

موتورهای جستجو و پلتفرم‌های شبکه اجتماعی، تبلیغات کلیکی را به کاربران خود ارائه می‌دهند. این تبلیغات در صفحه نتایج موتور جستجو یا در فید شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرد و با سایر محتوای آن پلتفرم هماهنگ است و از این طریق ترافیک وب‌سایت را افزایش می‌دهد.

بر اساس رای ۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
NEILPATELB2CInfluencer Marketing Hub
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *