کارمندان بی‌انگیزه و ۶ روش برای احیای آنها

۲۷۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
کارمندان بی‌انگیزه و ۶ روش برای احیای آنها

کمبود روحیه کارکنان در یک محیط کاری، به روش‌های مختلفی بروز می‌کند. فراموش کردن مهلت تحویل کار یا انجام وظایف با کیفیت پایین‌تر را می‌توان از نشانه‌های احتمالی کمبود روحیه در کارکنان قلمداد کرد. مدیر یک مجموعه نباید وجود این علائم را نادیده بگیرد بلکه باید با انجام اقدامات پیشگیرانه، منشأ آن‌ها را بیابد و انگیزه کارمندان خود را بهبود بخشد. در این مقاله، شش نکته اساسی برای احیای روحیه اعضای یک تیم کاری، از زبان شش کارآفرین موفق را برای شما ارائه خواهیم کرد.

1. زمان و دلیل تضعیف روحیه کارمند خود را بیابید

حل مشکلی که دلیل آن مشخص نیست، امکان‌پذیر نخواهد بود.

«استنلی میتن» (Stanley Meytin)، مدیر اجرایی شرکت تولید فیلم «True Film Production»، دلیل شروع احساس ناامیدی در یکی از کارکنان خود را به این صورت بیان می‌کند:

زمانی که در طول یک روز، بهترین انیماتور تیم کاری من، هیچ سؤالی از من نپرسید، متوجه وجود مشکلی در رفتار او شدم. در ابتدا، خود او هم دلیل این امر را نمی‌دانست اما با صحبت با یکدیگر فهمیدیم که تعیین یک جدول زمانی انعطاف‌ناپذیر برای انجام پروژه‌ها، باعث بی‌انگیزگی او شده بود. او احساس می‌کرد با این کار، کمیت نسبت به کیفیت در اولویت قرار خواهد گرفت و دیگر جایی برای خلاقیت باقی نخواهد ماند. در چنین شرایطی، اول از هر چیزی باید زمان شروع یک مشکل و سپس دلیل آن را پیدا کرد. موقعیت‌ها با یکدیگر متفاوت هستند اما پاسخ اصلی همیشه در پیدا کردن دلیل به وجود آمدن آن موقعیت قرار دارد.

2. چالش جدیدی را به کارمند خود پیشنهاد دهید

«مارسلا د ویوو» (Marcela De Vivo)، مدیر ارشد بازاریابی در شرکت مالی «Mulligan Funding»، راهکار جالبی را برای روحیه دادن به کارکنان خود به کار می‌گیرد. وی با تقسیم‌بندی کارهای روزانه افراد و ارزیابی نقاط قوت آن‌ها، وظایف کاملاً جدیدی را به هر یک اختصاص می‌دهد. او حتی در برخی از مواقع، یک سمت شغلی کاملاً جدید را برای کارکنان خود تعیین می‌کند.

یکنواختی، روحیه افراد را از بین می‌برد. در مجموعه ما، هنگامی که متوجه عدم مشارکت یک کارمند می‌شویم، برنامه کاری او را تغییر می‌دهیم. به این ترتیب، آن‌ها با پروژه‌های جدید و چالش‌برانگیز رو به رو می‌شوند و مشارکت خود را بیش از پیش نشان می‌دهند. به عنوان مثال، مدیر بخش توسعه شرکت ما، برای سال‌ها کار خود را به خوبی انجام می‌داد اما به مرور در حال فاصله گرفتن از مسیر اصلی خود بود. در یکی از کمپین‌های مرتبط با روابط عمومی شرکت، متوجه استعداد او در این زمینه شدیم. به همین دلیل، وظایف جدیدی را در زمینه روابط عمومی به او محول کردیم. با این کار، او دوباره به یک مهره ارزشمند برای شرکت تبدیل شد.

3. مشکلات پنهان کارمند خود را جویا شوید

برطرف کردن برخی از مشکلات بسیار ساده است.

برای این کار، باید با کارمند خود رفتار مناسبی داشته باشید و به جای گرفتن انگشت اتهام به سمت او، حمایت و پشتیبانی خود را نشان دهید. «مایکل دش» (Michael Dash)، مدیر ارشد اجرایی و رئیس شرکت کاریابی «Parallel HR» در این مورد می‌گوید:

من دوست دارم در مواجه چنین شرایطی با کارمند مورد نظر یک جلسه خصوصی برگزار کنم. در اغلب موارد، منشأ اصلی کمبود روحیه کارمندان، وجود یک مشکل در زندگی شخصی آن‌ها است. دادن چند روز مرخصی برای حل وضعیت پزشکی یا خانوادگی، می‌تواند برای کارمند مورد نظر مفید واقع شود. در موارد دیگر، مشکل اصلی درون محیط کاری قرار دارد. حل مشکل در این شرایط برای من آسان‌تر است زیرا اگر شخص مورد نظر از کارمندان خوب من باشد، همیشه تصور می‌کنم که حتماً دلیل قانع‌کننده‌ای برای رفتار خود دارد.

4. از کارمند خود بخواهید تا یک نقشه راه شغلی برای خود ایجاد کند

به کارمندان خود نشان دهید که بر روی آینده آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اید. در غیر این صورت، ممکن است که اعضای ارزشمند تیم کاری خود را از دست بدهید. «برت فارمیلو» (Brett Farmiloe)، پایه‌گذار و مدیر ارشد اجرایی شرکت بازاریابی دیجیتال «Markitors»، بعد از مواجه با این مشکل، تصمیم گرفت که با کارمندان خود صحبت کند و اهداف کاری آن‌ها را جویا شود.

اخیراً شاهد استعفای یک کارمند ارزشمند در مجموعه خود بودیم. برای اولین بار، کارمندی شرکت را ترک که ما قصد حفظ آن را داشتیم. برای جلوگیری از چنین مشکلی در آینده، از تمام کارمندان خواستیم تا یک نقشه راه برای خود ترسیم کنند و چشم‌انداز شغلی، اهداف، اقدامات و تاکتیک‌های خود را در آن در نظر بگیرند. با سپردن کنترل آینده شغلی به کارمندان، شاهد افزایش مشارکت آن‌ها بودیم.

5. محیط کاری کارمند خود را تغییر دهید

اگر پروژه جدیدی در برنامه کاری کارمندتان قرار ندارد، می‌توانید با تغییر محیط کاری، روحیه او را افزایش دهید.

«برایس ولکر» (Bryce Welker)، پایه‌گذار و مدیر ارشد اجرایی سایت حسابداری «CPA Exam Guy»، اعتقاد دارد که تغییر سرعت در انجام کارها می‌تواند باعث ایجاد انگیزه در کارمندان شود.

راه حل آسان برای برطرف کردن مشکل کاهش انگیزه اعضای تیم، اختصاص کارهای متفاوت و چالش‌برانگیز به آن‌ها است. اگرچه، در مواردی که این روش امکان‌پذیر نباشد، تغییر محیط کاری افراد، بهترین راه حل جایگزین خواهد بود. جابجایی اعضای تیم به مکان‌های مختلف در شرکت یا اجازه دادن به آن‌ها برای کار کردن در خانه، گزینه‌های مناسبی به حساب می‌آیند. این تغییر جزئی می‌تواند تنها اقدام مورد نیاز برای بهبود انگیزه کارمندان باشند.

6. افراد را به انجام پروژه‌های شخصی تشویق کنید

یکی از فرصت‌های عالی برای تحت کنترل درآوردن اشتیاق و احیای انگیزه کارمندان، اختصاص پروژه‌های شخصی به آن‌ها است. «جرد اچیسون» (Jared Atchison)، یکی از سازندگان افزونه وردپرسی «WPForms»، نظر خود در مورد انگیزه دادن به کارکنان را این‌گونه بیان می‌کند:

بسیاری از کارمندانی که در محیط کاری خود با چالش‌های مختلف رو به رو نمی‌شوند، به دنبال انجام پروژه‌هایی می‌روند که نسبت به آن‌ها شور و اشتیاق بیشتری دارند. نوع این پروژه‌ها تفاوتی ندارد و می‌تواند در مورد نوشتن پست‌های وبلاگی، ارسال ویدیو به شبکه‌های اجتماعی و موارد دیگر باشند. اگر با یک کارمند بی‌انگیزه رو به رو شدید، احتمالاً او به کار دیگری علاقه دارد. از این‌رو، راهی برای هم سو کردن علایق کارمندان با اهداف کسب و کارتان پیدا کنید. به این ترتیب، تیمی را در اختیار خواهید داشت که اعضای آن را کارآفرینان کوچک تشکیل داده‌اند.

امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد. اگر به مطالعه موضوعات مشابه علاقه‌مند هستید، مطالب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

^^

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
INC
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *