روابط عمومی دیجیتال چیست؟ – توضیح اهداف و استراتژی ها + معرفی ابزارها

۵۱۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۳۱ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۲ دقیقه
روابط عمومی دیجیتال چیست؟ – توضیح اهداف و استراتژی ها + معرفی ابزارها

روابط عمومی در افزایش آگاهی از برند کسب و کارها و ایجاد تصویر مثبت برند اهمیت فراوانی دارد. روابط عمومی آنلاین یا دیجیتال، شکل جدیدی از روابط عمومی است که تلاش می‌کند با برقراری ارتباط برند با مخاطبان در فضای آنلاین، قدم مثبتی در راستای بالابردن آگاهی از برند بردارد. در این مطلب، بررسی می‌کنیم روابط عمومی آنلاین چیست و چه اهداف و مزایایی دارد. همچنین به بیان استراتژی‌های رایج، ابزارها و معیارهای روابط عمومی آنلاین خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب این نوشته

روابط عمومی چیست ؟

وجهه یا چهره برند از جنبه‌های مهم آگاهی از برند است و تأثیر زیادی در میزان شناخت، علاقه و اعتماد مخاطب هدف دارد. «روابط عمومی» (Public Relations) شامل تمامی استراتژی‌ها و اقدامات سازمان است که با هدف ارتباط با عموم مخاطبان و ایجاد و حفظ تصویر عمومی برند انجام می‌شوند.

روابط عمومی دیجیتال چیست ؟

«روابط عمومی دیجیتال یا آنلاین» (Digital Public Relations) به معنی استراتژی استفاده از روش‌ها، ابزارها و کانال‌های اینترنت‌محور با هدف آگاهی از برند و حضور بیشتر در فضای آنلاین است. در حال حاضر، آشنایی و ارتباط افراد با برندها بیشتر در محیط آنلاین شکل می‌گیرد. گوگل، پلتفرم شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ، پادکست و ... از اصلی‌ترین محل‌های حضور مخاطب برای شکل‌گیری این ارتباط هستند.

کسب و کارها برای رساندن پیام خود به گوش مخاطب هدف باید در کانال‌های مورد استفاده او حضور فعال و پررنگ داشته باشند.

تفاوت روابط عمومی دیجیتال و سنتی

ایجاد ارتباط با مخاطب از طریق کانال‌های ارتباطی مختلفی انجام‌پذیر است که هرکدام عملکرد و مزایای خاص خود را دارند. در گذشته و در روابط عمومی سنتی، بیشتر از رسانه‌های ارتباط جمعی مثل تلویزیون، رادیو و نشریه‌های چاپی برای اطلاع‌رسانی و انتشار اخبار و گزارش‌ها استفاده می‌شد. رسانه‌های جمعی اغلب دو ویژگی مهم داشتند:

  1. مخاطبان زیاد
  2. ارتباط یک‌طرفه
تفاوت روابط عمومی دیجیتال و سنتی

با گسترش دسترسی به اینترنت و دیجیتالی شدن هرچه بیشتر ارتباطات، این نیاز به وجود آمد که روابط عمومی نیز از شکل جدید برقراری ارتباط و اطلاع‌رسانی استفاده کند. از مهم‌ترین تفاوت‌های روابط عمومی دیجیتال و روابط عمومی سنتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارتباط مستقیم و دوطرفه با عدم محدودیت به زمان و مکان
  • اطلاع موضوعات مورد‌علاقه مخاطب در انجمن‌های آنلاین
  • امکان انتخاب رسانه، زمان و نحوه استفاده از آن
  • فرصت تبدیل شدن به منبع اطلاعات و ارائه بازخورد
  • دسترسی گسترده و بی‌انتها به منابع یادگیری
روابط عمومی دیجیتال چیست

نکته: ذکر این نکته لازم است که در روابط عمومی دیجیتال به ۴ سنگ بنای اصلی زیر متکی هستیم:

  1. بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO)
  2. بازاریابی محتوایی
  3. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  4. اینفلوئنسر مارکتینگ

تفاوت روابط عمومی دیجیتال و دیجیتال مارکتینگ

۴ سنگ بنای اصلی روابط عمومی دیجیتال، از اصلی‌ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ نیز هستند. در پاسخ به این سوال که پس «تفاوت دیجیتال مارکتینگ و روابط عمومی دیجیتال در چیست» می‌توان گفت فعالیت این دو حوزه در محل اجرا و تاکتیک‌ها مشابه ولی هدف اصلی آن‌ها متفاوت است.

فراموش نکنیم که هدف اصلی روابط عمومی دیجیتال بهبود چهره و افزایش اعتبار برند است در حالی‌که در دیجیتال مارکتینگ فروش بیشتر به عنوان هدف اصلی مطرح می‌شود. در کل، اقدامات روابط عمومی آنلاین در کسب و کارهای موفق در جهت ارتقا و حمایت از استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ است. این دو حوزه فعالیت‌های یکدیگر را تقویت می‌کنند و مکمل هم هستند.

 

وظایف روابط عمومی دیجیتال

کارشناس روابط عمومی وظیفه برنامه‌ریزی و اجرای استراتژی‌های برندها و سازمان‌ها را بر عهده دارد. برای انجام این کار باید با کسب شناخت درست از مخاطب هدف، محتوای موردعلاقه او را ارتقا داده و اشتراک‌گذاری کند.

وظایف روابط عمومی دیجیتال

بسیاری از کارشناسان روابط عمومی مدیریت بحران‌های سازمانی، حفاظت از اعتبار برند و برنامه‌ریزی برای واکنش درست به اطلاعات منفی در مورد برند را نیز بر عهده دارند. ازجمله مهم‌ترین وظایف روابط عمومی روابط عمومی دیجیتال در سازمان‌ها مختلف می‌تواند به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • برنامه‌ریزی برای استراتژی‌ها و کمپین‌های عمومی
  • نگارش و ارائه مقالات، پست‌های شبکه‌های اجتماعی، کنفرانس‌های خبری و غیره
  • طراحی و مدیریت پروژه‌های تولید ارتباطات تصویری و محتوای دیجیتال
  • سروکار داشتن با انتقادات و پیشنهادات مردمی، خبرگزاری‌ها و دیگر سازمان‌ها
  • تحلیل و بررسی پوشش رسانه‌ای
  • اجرا و تحلیل میزان موفقیت کمپین‌های تبلیغات آنلاین

چه کسانی به روابط عمومی دیجیتال نیاز دارند؟

از آنجا که تاکتیک‌ها روش‌های روابط عمومی ارتباط کسب کار با مشتری، شریک تجاری، خبرنگاران و به‌طور کلی عموم مردم را تعریف می‌کنند، باید گفت همه کسب و کارها صرف‌نظر از بزرگی یا کوچکی به روابط عمومی و خصوصا شکل دیجیتال آن نیاز دارند. بر همین اساس می‌توان در پاسخ به سوال چه کسانی به روابط عمومی دیجیتال نیاز دارند، سه مورد زیر را عنوان کرد:

  • کسب و کارها: هر برند یا کسب و کاری می‌تواند از روابط عمومی دیجیتال برای معرفی و تبلیغ محصول یا خدمت خود، ایجاد رابطه‌ای قوی با مشتریان و دسترسی به خریداران بالقوه این محصولات و خدمات استفاده کند.
  • سازمان‌های غیرانتفاعی: خیریه‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها و ... می‌توانند از روابط عمومی دیجیتال برای اطلاع‌رسانی و برگزاری بهتر رویدادهای جمع‌آوری بودجه و کمپین‌های تبلیغاتی خود استفاده کنند.
  • افراد برجسته: ازجمله این افراد می‌توان به افراد مشهور و هنرمندان اشاره کرد که برای برقراری ارتباط موثر با هواداران خود به تاکتیک‌های روابط عمومی سنتی و دیجیتال نیاز دارند.

چگونه برای کمپین روابط عمومی دیجیتال استراتژی طراحی کنیم؟

روابط عمومی دیجیتال تلاش می‌کند برقراری ارتباط با مخاطب را در بستر وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها و رسانه‌های اجتماعی دنبال کند. استراتژی روابط عمومی دیجیتال در درجه اول باید اهداف اصلی کسب و کار را در اولویت قرار دهد. گاهی اوقات استراتژی بهتر برای روابط عمومی دیجیتال باید آنالیز بک لینک و سئو را نیز شامل شود.

طراحی استراتژی برای کمپین روابط عمومی دیجیتال 8 قدم اصلی دارد:

  1. هدف‌گذاری
  2. بررسی مخاطب هدف
  3. جستجو
  4. شناخت نشریه‌ها و خبرگزاری‌های کلیدی
  5. طراحی استراتژی کمپین
  6. تولید محتوا
  7. توسعه محتوا در رسانه‌ها
  8. پایش منظم رسانه‌ها

هدف‌گذاری

با هدف‌گذاری دقیق و درست، همیشه بقیه مراحل آسان‌تر پیش می‌روند. اهداف اصلی بازاریابی و روابط عمومی کسب و کار در درجه اول اهمیت قرار می‌گیرند. در مورد هدف جزئی‌تری برای کمپین روابط عمومی در نظر داریم، باید کاملا دقیق عمل کنیم. برای مثال ۱۰ درصد افزایش در ترافیک ورودی صفحه اصلی سایت در بازه زمانی سه‌ماهه می‌تواند به عنوان هدفی دقیق در نظر گرفته شود.

بررسی مخاطب هدف

در این مرحله باید مخاطب هدف، مشخصات و علاقه‌مندی‌های او را دقیق بررسی کنیم. با این کار می‌توانیم خودمان را جای مخاطب بگذاریم و نیاز او را درک کنیم. تنها در این صورت است که می‌‌توان محتوایی تولید کرد که هم پاسخ‌گوی نیاز مخاطب باشد و هم در پیشبرد هدف اصلی کمپین به ما کمک کند.

جستجو

باید دانش کافی در مورد موضوع مورد بحث داشته باشیم. هرچه اطلاعات بیشتری جمع کنیم، راحت‌تر می‌توانیم پیام موردنظرمان را در قالب محتوا انتقال دهیم. قدم بعدی ایده‌پردازی است. باید بتوانیم چند ایده غیرتکراری برای داستان‌سرایی در مورد موضوع موردنظر پیدا کنیم.

شناخت نشریه‌ها و خبرگزاری‌های کلیدی

ضمن توجه به نوع هدف و شکل روایت، باید بع دو نکته دیگر نیز توجه کنیم:

  • انتخاب افرادی که قرار است اطلاع‌رسانی کمپین ما را انجام دهند.
  • جذابیت محتوا برای بلاگرها و خبرنگاران به اندازه‌ای باشد که بخواهند در مورد آن بنویسند.

تهیه فهرستی کوتاه از اسامی خبرنگاران، بلاگرها و اینفلوئنسرهای مرتبط با کسب و کار قبل از شروع کمپین در پیشبرد بهتر مراحل بسیار تأثیرگذار است. شبکه‌سازی در روابط عمومی موثر اهمیت بالایی دارد. مخاطب هدف ما جایی در میان مخاطبان این افراد است و تنها از طریق ارتباط گرفتن با آن‌ها، می‌توانیم نظر و توجه مخاطب هدف را جلب کنیم.

طراحی استراتژی

طراحی استراتژی کمپین

در ادامه، 7 مورد از رایج‌ترین استراتژی‌های روابط عمومی آنلاین آمده است:

  1. اشتراک‌گذاری کنفرانس‌های خبری قابل انتشار
  2. دریافت بک لینک باکیفیت از سایت‌ها، خبرگزاری‌های آنلاین و صفحات نقد
  3. افزودن وب‌سایت سازمان به فهرست اطلاعات مرتبط با کسب و کارها
  4. شبکه‌سازی با خبرنگاران، سردبیران، اینفلوئنسرها و بلاگرها
  5. تولید محتوای مرتبط برای اعتمادسازی و ایجاد اعتبار
  6. به‌کارگیری برنامه‌های بازاریابی ارجاعی و افیلیت
  7. اینفلوئنسر مارکتینگ از طریق شبکه‌های اجتماعی

تولید محتوا

حالا که برای نوع محتوا و نحوه اطلاع‌رسانی در مورد آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم، وقت آن رسیده که محتوا را تولید کنیم. در این مرحله باید اصول تولید محتوای حرفه‌ای را رعایت کنیم یا از تیم محتوا کمک بخواهیم.

یکی از ابزارهای کاربردی برای تولید محتوای رپورتاژ آگهی نشریلا است که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

در روابط عمومی به طور کلی سه دسته‌بندی محتوایی وجود دارد:

  • مدیریت دیدگاه (Thought Leadership)
  • ارائه داده (Data Presentation)
  • تاکتیکی (Tactical)
استراتژی روابط عمومی

توسعه محتوا در رسانه

در این مرحله محتوا آماده است و باید آن را به فرد تأثیرگذار موردنظر انتقال دهیم. ممکن است نیاز باشد چند بار در انتخاب فرد و نحوه ارائه محتوا امتحان کنیم تا به نتیجه دلخواه برسیم. آنچه در این مرحله نیاز داریم، صبر و شکیبایی زیاد است.

پایش منظم رسانه

برای پایش منظم روند کار می‌توانیم از استفاده از ابزارهای رصد رسانه و شبکه‌های اجتماعی استفاده کنیم.

اهداف روابط عمومی دیجیتال

روابط عمومی آنلاین به عنوان یکی از ابزارهای کاربردی کسب و کارها دستیابی به اهداف مشخصی را دنبال می‌کند. نهایی‌ترین هدف آن ایجاد و حفظ تصویر برند و ارتباط متقابل با مخاطبان در فضای آنلاین است. این هدف اصلی در ۵ هدف جزئی زیر نمود پیدا می‌کند:

اهداف روابط عمومی آنلاین

بهبود رتبه‌بندی سایت

گوگل به عنوان موتور جستجوی فرامتنی، بک‌ لینک را به عنوان عنصر کلیدی نمایش وب‌سایت‌ها در صفحه نتایج جستجو در نظر می‌گیرد. در کل، هرچه لینک‌ها مرتبط‌تر باشند، وب‌سایت رتبه بهتری کسب می‌کند. تیم روابط عمومی با ارتباطاتی که با خبرنگاران و افراد تأثیرگذار حوزه کسب و کار دارد، در مورد اعتبار و کیفیت بک لینک‌های حاصل از وب‌سایت خبرگزاری‌ها و دیگر افراد مرتبط کسب اطمینان می‌کند.

رشد ترافیک وب‌سایت

پیش‌فرض روابط عمومی، اطمینان از پوشش خبری و اطلاع‌رسانی سازمان و برند است. در روابط عمومی دیجیتال به دلیل پوشش خبر در فضای آنلاین، شاهد افزایش ارجاعات به سایت هستیم. این موضوع به رشد ترافیک وب‌سایت کمک می‌کند.

ساخت برند

برای معرفی سازمان به مخاطبان جدید می‌توانیم از یک رسانه شخص ثالث معتبر استفاده کنیم. یکی از استراتژی‌های روابط عمومی دیجیتال، ساخت برند از طریق افزایش دفعات «اشاره» (Mention) به نام آن برند است.

ایجاد مخاطب راغب

افزایش ترافیک وب‌سایت خود باعث افزایش تعداد مخاطبان راغب می‌شود. روابط عمومی دیجیتال ترافیک ارگانیک را افزایش می‌دهد و از طریق سئو به افزایش ترافیک ارجاعی نیز کمک می‌کند.

 

افزایش فروش

روابط عمومی آنلاین به اعتمادسازی برند کمک می‌کند. مشتری که به برند اعتماد دارد، تمایل بیشتری هم به خرید دارد.

مثال های روابط عمومی دیجیتال

با تعریف و اهداف روابط عمومی دیجیتال به طور کامل آشنا شدیم. در این قسمت از چند مثال برای توصیح بهتر روابط عمومی دیجیتال استفاده می‌کنیم.  برای فهم بهتر، سه نمونه از مقاله‌های روابط عمومی دیجیتال در فهرست زیر آورده شده است.

  • مقاله مصاحبه
  • مقاله مدیریت دیدگاه
  • مقاله پنل انجمن

مقاله مصاحبه

مقاله‌های مصاحبه بیشتر شامل مصاحبه با کارشناسان و متخصصان حوزه می‌شوند. این مقاله‌ها انواع مختلفی دارند. برای مثال، زندگینامه، دستاوردها، دیدگاه‌ها و غیره از موضوعات مقاله‌های مصاحبه‌محور هستند. در تصویر زیر، چند مورد از مقاله‌های مصاحبه مجله فرادرس را آورده‌ایم:

مقاله مصاحبه

نمونه دیگر مقاله‌های مصاحبه، مقاله‌های جشنواره یادگیری فرادرس هستند. در این مقاله‌ها کاربران فرادرس تجربیات خود را از شرکت در دوره‌های آموزشی فرادرس بیان می‌کنند. این مقاله‌ها مانند مصاحبه‌ها با پرسش و پاسخ پیش نمی‌روند اما سوالات مشخصی دارند. در تصویر زیر چند مورد از این مقاله‌ها را آورده‌ایم:

مقاله های جشنواره یادگیری فرادرس

مقاله پنل انجمن

کارشناسان و متخصصان یک حوزه کاری خاص در پنل انجمن، پاسخ خود را به سوالات مشخص در حدود ۴۰۰ کلمه یا کمتر ثبت می‌کنند. ویراستار پس از جمع‌آوری و دسته‌بندی این پاسخ‌ها، بهترین آن‌‌ها را انتخاب و در قالب مقاله در وب‌سایت یا وبلاگ منتشر می‌کند. تصویر زیر، نمایی از پنل انجمن وب‌سایت Markitors را نشان می‌دهد. در قسمت بالایی یک موضوع مطرح شده است. در قسمت پایینی ۱۰ نفر از کارشناسان نظرات خود را در رابطه با موضوع موردنظر ارائه می‌کنند.

مقاله پنل انجمن

مقاله مدیریت دیدگاه

مقاله‌های مدیریت دیدگاه مقاله‌های طولانی‌تری هستند که به طور مستقیم توسط کارشناسان آن حوزه نوشته می‌شوند. هم ناشر و هم نویسنده از مقاله‌های مدیریت دیدگاه سود می‌برند. ناشر به دلیل فراهم‌کردن اطلاعات سازنده و مفید برای خواننده و نویسنده به دلیل به دست‌آوردن بک‌لینک‌های معتبر. تصویر زیر، نشان‌دهنده مقاله تخصصی وب‌سایت PayPal در رابطه با سئو است که مدیرعامل یکی از کسب و کارهای معروف این حوزه نویسندگی آن را بر عهده داشته است.

مقاله مدیریت دیدگاه

مزایای روابط عمومی دیجیتال

حالا که با روابط عمومی آنلاین و اهداف آن به طور کامل آشنا شدیم، ۹ مزیت اصلی آن را بررسی می‌کنیم تا ببینیم چطور باید از آن برای سود کسب و کار استفاده کرد:

  1. اطلاع‌رسانی سریع و موثر
  2. رابطه قوی و طولانی با مخاطب هدف
  3. قدرت و نفوذ آنلاین
  4. افزایش آگاهی از برند
  5. تأثیر مثبت روی اعتبار برند
  6. برقراری «تعامل» (Engagement) هدفمند
  7. «تولید محتوا توسط کاربر» (UGC) برای اعتمادسازی
  8. سئو و ترافیک ورودی بهتر
  9. افزایش درآمد
مزایای روابط عمومی آنلاین

اطلاع‌رسانی سریع و موثر

انتشار محتوا و اطلاع‌رسانی اخبار در «رسانه‌های متعلق به کسب و کار» (Owned Media) مثل وب‌سایت، وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی تحت کنترل ماست و با استفاده از یک تقویم محتوایی می‌توانیم ارتباط مثبت و شفافی را با مخاطب ایجاد کنیم.

 

رابطه قوی و طولانی با مخاطب هدف

برای اعتمادسازی اول باید با مخاطب ارتباط برقرار کنیم. تبدیل مخاطب به مخاطب راغب از فروش مستقیم هم ارزش بیشتری دارد. با فراهم کردن دلایلی برای مشتریان و مخاطبان راغب در جهت ترغیب آن‌ها به برقراری ارتباط و پیگیری فعالیت‌های برند، با گذشت زمان رابطه‌ای طولانی‌مدت با برند ایجاد می‌شود.

یکی از ابزارهای بسیار کاربردی برای تبلیغات هدفمند و تشخیص خصوصیات مخاطب هدف کاپریلا است که در ادامه به معرفی آن پرداخته‌ایم.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا - مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

قدرت و نفوذ آنلاین

استمرار و کیفیت دو کلید اصلی قدرت در فضای آنلاین هستند. اگر محتوای تولیدی برند مرتبط، باکیفیت و منحصربه‌فرد باشد، مخاطب به برند به چشم متخصص حوزه موردنظر نگاه می‌کند و کسب و کار ما به عنوان برند اصلی آن حوزه تخصصی شناخته خواهد شد. یکی از روش‌های بازاریابی برای تحقق این هدف نیچ مارکتینگ است که می‌توانیم برای ایجاد تصویر تخصصی از برند در فضای آنلاین نیز از آن استفاده کنیم.

افزایش آگاهی از برند

آگاهی از برند اهمیت بالایی دارد. دیدگاه کلی، تصمیم‌گیری برای خرید و حتی خرید مجدد مشتری تا حد خیلی زیادی تحت‌تأثیر شناخت او از برند است. مشتری تمایل به خرید از برند آشنا دارد. روابط عمومی آنلاین زمینه این شناخت را از طریق کانال‌های مورد استفاده مشتری فراهم می‌کند. در نتیجه نه‌تنها شکل‌گیری ارتباط و اعتمادسازی، بلکه وفاداری به برند نیز در این مرحله ایجاد می‌شود.

تأثیر مثبت روی اعتبار برند

ساخت چهره برند و مدیریت اعتبار آنلاین، برند را به «آهنربای مخاطب راغب» (Lead Magnet) تبدیل می‌کند. به عنوان مشتری، همه ما تمایل داریم قبل از تصمیم‌گیری قطعی برای خرید کمی جستجو کنیم. دیدن مداوم نام یک برند خاص در بروشورها و تبلیغات، محتوای رایگان و ارزنده و بازخوردهای مثبت افراد نسبت به برند، به احتمال زیاد در ترغیب به خرید بسیار تأثیرگذار است.

برقراری تعامل هدفمند

تعداد لایک‌ها، نظرات یا اشتراک‌گذاری‌ها نشان‌دهنده این است که در مسیر درستی هستیم. تحلیل نرخ تعامل و اعداد و ارقام مرتبط با آن، به مانند راهنما در بهبود استراتژی یا حتی ارتقای خدمت و محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای نمونه، اگر از شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام برای برقراری ارتباط با مشتری استفاده می‌کنیم، تحلیل اینسایت آن و داده‌هایی که در این بخش در اختیار ما قرار می‌دهد، می‌تواند در شناخت بیشتر مخاطب هدف و تعامل بهتر با او راهگشا باشد.

 

محتوای تولیدی کاربر (UGC) برای اعتمادسازی بیشتر

شبکه‌های اجتماعی تولید محتوا را برای کاربران بسیار آسان کرده‌اند. محتوای تولیدی کاربر بهترین و قابل‌اعتمادترین نوع محتوا برای جذب مخاطب هدف است. این نوع محتوا برای مخاطب، موثق و واقعی به نظر می‌رسد. برای دسترسی به محتوای تولیدی کاربر و استفاده مثبت از آن، کافی است نظرات و گفتگوهای مرتبط با برند را دنبال کنیم.

سئو و ترافیک ورودی بهتر

بهبود روابط عمومی دیجیتال تأثیر مثبتی در رتبه سایت در گوگل دارد. در ادامه مسیر، شاهد اثر گلوله‌برفی هستیم. هرچه در صفحه نتایج جستجوی گوگل رتبه بهتری کسب کنیم، بازدید از سایت افزایش می‌یابد و مخاطبان راغب بیشتری با برند و کسب و کار ما آشنا می‌شوند. این چرخه به صورت پیوسته ادامه پیدا می‌کند.

افزایش درآمد

بهره‌مندی از مزایای بالا تا حد زیادی به افزایش فروش منجر می‌شوند. با حضور موثر و فعال در فضای آنلاین، به عنوان یک برند همیشه و همه‌جا حاضر شناخته می‌شویم. ادامه همین روند در نهایت فروش و درآمد بیشتر را برای کسب و کار به دنبال دارد.

معایب روابط عمومی دیجیتال

هر استراتژی بازاریابی یا ارتباطی ممکن است چندین عیب هم داشته باشد. در اینجا چند مورد از معایب روابط عمومی آنلاین را بررسی می‌کنیم:

  1. عدم کنترل
  2. پیچیدگی حوزه تخصصی
  3. نتایج تضمین نشده

عدم کنترل

روش‌های زیادی برای دنبال‌کردن ترندهای روز و آنالیز رفتار کاربران وجود دارد. اما ترندها و رفتار کاربران در بسیاری از موارد قابل پیش‌بینی نیست. انتشار محتوا و پیشبرد استراتژی تا حد زیادی به نوع و میزان حمایت رسانه‌هایی بستگی دارد که در مورد ما اطلاع‌رسانی می‌کنند. بنابراین متغیرهای زیادی در روابط عمومی وجود دارند که تحت کنترل کسب و کار نیستند.

پیچیدگی حوزه تخصصی

به دلیل پیچیدگی ذاتی این حوزه و تغییر دائمی چشم‌اندازها، همراه ماندن با ترندها و تغییرات بازار کار دشواری است. بنابراین به‌روز ماندن و اطلاع از آخرین اخبار و رویدادها برای اطمینان از موفقیت کمپین یا استراتژی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نتایج تضمین نشده

بزرگ‌ترین عیب روابط عمومی دیجیتال این است که در کسب نتیجه موفقیت‌آمیز تضمینی وجود ندارد. اگر استراتژی به هر دلیلی خوب اجرا نشود، ریسک دریافت‌ نکردن پاسخ مورد انتظار از مخاطب هدف به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد. البته ممکن است مشکل از استراتژی نباشد و پیام کلیدی به اندازه کافی تأثیرگذار نباشد. در هر صورت، نمی‌توانیم نتایج دلخواهمان را تضمین کنیم.

معیارها و ابزارهای روابط عمومی دیجیتال

برای سنجش و آنالیز میزان موفقیت استراتژی یا کمپین روابط عمومی دیجیتال، ابزارها و معیارهای مختلفی وجود دارد. در قسمت بعدی تعدادی از معیار‌های مفید و ابزارهای کاربردی برای اندازه‌گیری این معیارها را معرفی کرده‌ایم.

معیارهای روابط عمومی دیجیتال

در فهرست زیر تعدادی از معیارهای اصلی را که در روابط عمومی دیجیتال باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشته باشیم، آورده‌ایم.

  • ترافیک ارجاعی حاصل از توسعه رسانه
  • تعداد بک لینک‌ و لینک‌های Do-Follow
  • «اعتبار دامنه» (Domain Authority)
  • نرخ تعامل شبکه‌های اجتماعی
  • تعداد اشاره به نام برند و «نمایش محتوا» (Impression)
  • آنالیز تغییرات احساس مخاطب
  • مقایسه مواردی مثل ترافیک مستقیم، رشد طبیعی (ارگانیک)، نرخ کلیک و نرخ تبدیل قبل و بعد از شروع کمپین

 

ابزارهای روابط عمومی دیجیتال

از آنجایی که آگاهی از برند به طور دقیق قابل اندازه‌گیری نیست، اندازه‌گیری دقیق روابط عمومی دیجیتال هم امکان‌پذیر نخواهد بود.

برای اندازه‌گیری معیارهای بالا، چند ابزار کاربردی با ارائه امکانات متفاوت را معرفی می‌کنیم.

ابزارهای خارجی

در فهرست زیر برخی از ابزارهای خارجی برای اندازه‌گیری معیار‌های روابط عمومی دیجیتال آورده شده است.

ابزارهای ایرانی

در کنار ابزارهای خارجی، برخی ابزارهای داخلی هم وجود دارند که در فهرست زیر آورده شده‌اند.

  • نیوزباکس
  • زلکا

رسپنا (Respona)

رسپنا به عنوان پلتفرم همه‌کاره توسعه، تمامی ابزارهای لازم برای اجرای هر کمپین ایمیلی با هدف لینک‌سازی، روابط عمومی آنلاین، بازاریابی و حتی فروش را در خود جای می‌دهد.

لینک وب‌سایت رسپنا: «+»

رسپنا ابزار روابط عمومی

گوگل آنالیتیکس

می‌توانیم از گوگل آنالیتیکس برای اندازه‌گیری ترافیک جستجوی ارگانیک و ترافیک ارجاعی وب‌سایت استفاده کنیم. این ابزار برای اندازه‌گیری نرخ‌های تبدیل و مخاطبان راغب نیز قابل استفاده است.

لینک وب‌سایت گوگل آنالیتیکس: «+»

گوگل آنالیتیکس ابزار روابط عمومی

سرچ کنسول گوگل

برای سنجش و اندازه‌گیری «شاخص‌های کلیدی عملکرد» (KPI) مثل تعداد کلیک‌ها، اشاره به نام برند، جایگاه در نتایج جستجو و جستجوی نام برند، سرچ کنسول گوگل بهترین گزینه ممکن است.

لینک وب‌سایت سرچ کنسول گوگل: «+»

گوگل سرچ کنسول ابزار روابط عمومی

AHREFS

این ابزار برای تعیین اعتبار دامنه، آنالیز بک لینک‌ و یافتن منشن‌های بدون لینک گزینه مناسبی است.

لینک وب‌سایت AHREFS: «+»

ahrefs ابزار روابط عمومی

Moz

از ابزار Moz برای تشخیص رتبه دامنه، بررسی عملکرد اجرایی سایت و تحقیق کلمات کلیدی می توان استفاده کرد.

لینک وب‌سایت Moz: «+»

Moz ابزار روابط عمومی

نیوزباکس

نیوزباکس به عنوان سرویس پایش شبکه‌های اجتماعی ایرانی، امکانات متنوعی را در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهد. رابط کاربری ساده، ارائه گزارشات لحظه‌ای و به‌روزرسانی دائمی از اصلی‌ترین ویژگی‌های این سرویس است.

نیوزباکس ابزار رصد شبکه‌ های اجتماعی

زلکا

زلکا نیز از ابزارهای کارآمد ایرانی برای رصد شبکه‌های اجتماعی است. از جمله امکانات این ابزار، رصد رسانه‌های آنلاین و آفلاین، به‌روزسانی لحظه‌ای، سنجش احساسات عمومی و پایش ترندهای روز می‌باشد.

زلکا بلتفرم رصد شبکه های اجتماعی

همسو کردن استراتژی روابط عمومی آنلاین و بازاریابی دیجیتال

همزمان با دیجیتالی شدن هرچه بیشتر رسانه‌ها، روابط عمومی دیجیتال ارتباط نزدیک‌تری با سئو، بازاریابی محتوایی، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و بهینه‌سازی نرخ تبدیل پیدا کرده است.

با در نظر گرفتن این نکته، دیگر نباید روابط عمومی دیجیتال را بخشی جدا در نظر گرفت و باید تاکتیک‌های بازاریابی را با آن همسو کرد. این کار باعث می‌شود به شیوه‌ای واقعا موثر از استراتژی روابط عمومی دیجیتال بهره ببرید. در فهرست زیر، نگاهی به حوزه‌های مرتبط با روابط عمومی دیجیتال کرده‌ایم که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

  • روابط عمومی و سئو
  • روابط عمومی و بازاریابی محتوایی
  • روابط عمومی و شبکه‌های اجتماعی
  • روابط عمومی و تبلیغات کلیکی
  • روابط عمومی و ایجاد مخاطب راغب (لید)

در ادامه، یاد می‌گیرید چطور باید این حوزه‌ها را با یکدیگر ترکیب کنید.

همسو کردن بازاریابی دیجیتال و روابط عمومی آنلاین

روابط عمومی آنلاین و سئوی سایت

کمپین‌های روابط عمومی دیجیتال در فضای آنلاین برگزار می‌شوند به‌همین دلیل بسیار مهم است که با کمک گرفتن از اصول سئوی وب‌سایت بیشتر در فضای آنلاین دیده شوید و نتایج بهتری کسب کنید. به همین شکل، تاکتیک‌هایی که برای سئوی وب‌سایت استفاده می‌کنید باید با تلاش‌های روابط عمومی هم‌راستا باشند تا عملکرد وب‌سایت را در صفحه نتایج موتور جستجو بهبود دهند.

مثال ارتباط روابط عمومی آنلاین و سئو

همزمان با تمرکز تیم روابط عمومی آنلاین روی افزایش اشاره به نام برند و دریافت بک‌لینک‌های باکیفیت از وب‌سایت‌های معتبر، تیم سئو باید روی اثر بک‌لینک‌ها و سیگنال‌های سئو خارجی در بهبود رتبه‌بندی صفحات مختلف وب‌سایت کار کنند.

همکاری تیم روابط عمومی دیجیتال و سئو

این دو تیم در همکاری با یکدیگر می‌توانند استراتژی لینک‌سازی جدیدی تدوین کنند که هم به بهبود سئو و هم بیشترین میزان دیده شدن در فضای آنلاین کمک کند. این همکاری در نهایت «رتبه دامنه» (Domain Authority) وب‌سایت شما را افزایش می‌دهد.

روابط عمومی آنلاین و بازاریابی محتوایی

روابط عمومی دیجیتال و بازاریابی محتوایی به‌راحتی می‌توانند با یکدیگر همسو شوند چون هردوی آن‌ها هدف مشترکی را دنبال می‌کنند: ساخت قصه‌های الهام‌بخش و دسترسی به مخاطبان هدف درست. هر کدام از این روش‌ها نتایج ارزشمندی برای کسب و کار به همراه دارند ولی در همکاری با هم درخشان‌تر هم می‌شوند.

مثال همکاری روابط عمومی دیجیتال و کانتنت مارکتینگ

کارشناس روابط عمومی دیجیتال می‌تواند با آگاهی از آخرین ترندهای روز بازاریابی، توصیه‌ها و پیشنهادات عملی در اختیار تیم محتوا قرار دهد. در طرف دیگر، بازاریابان محتوای کسب و کار با توجه به نتایج تحلیل‌ها از محتواهای محبوب کاربران می‌توانند توصیه‌های کاربردی در مورد سبک محتوای موردعلاقه مخاطب هدف به کارشناس روابط عمومی ارائه کنند.

این میزان از هماهنگی کمک می‌کند نهایت استفاده را از هر قطعه محتوایی که منتشر می‌کنید، ببرید. از دیگر موارد همکاری این دو حوزه می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • همکاری در وبلاگ‌نویسی به‌عنوان نویسنده مهمان برای تبدیل شدن به منبع معتبر حوزه تخصصی کسب و کار
  • انتشار کنفرانس‌های خبری موفق در پلتفرم‌های مختلف بازاریابی کسب و کار
  • هدف‌گذاری مجدد روی محتوای موجود در کانال‌های بازاریابی مختلف برای افزایش بازدید آنلاین

روابط عمومی آنلاین و شبکه های اجتماعی

کارشناس شبکه‌های اجتماعی در اغلب موارد با روابط عمومی آنلاین نیز سروکار دارد. برای مثال، تیم سوشیال مدیا مارکتینگ می‌تواند اخبار مربوط به برگذاری رویدادهای روابط عمومی را در شبکه‌های اجتماعی اشتراک‌گذاری کند.

چنین اقداماتی کمک می‌کند روابط عمومی آنلاین و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی به شکل موثرتری به اهداف از پیش تعیین‌شده خود برسند و آگاهی از برند را در سطح بالاتری ارتقا دهند. ازجمله دیگر روش‌های همکاری روابط عمومی دیجیتال و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • اشتراک‌گذاری کنفرانس‌های خبری، کمپین‌های ایمیل مارکتینگ و دیگر ابزارهای روابط عمومی دیجیتال در شبکه‌های اجتماعی
  • پاسخ‌گویی سریع و فعال به سوالات و نظرات کاربران در شبکه‌های اجتماعی برای بهبود و ارتقای اعتبار روابط عمومی دیجیتال
  • همکاری تیم‌های روابط عمومی و سوشیال مدیا برای طوفان فکری در مورد ترندهای روز و تولید محتوای مرتبط بر اساس آن‌ها

روابط عمومی دیجیتال و تبلیغات کلیکی

با اجرای درست تکنیک‌های روابط عمومی آنلاین جایگاه کسب و کار را در سطح وب ارتقا می‌دهید و با تبلیغات کلیکی می‌توانید به بیشتر دیده شدن این جایگاه هم کمک کنید.

در تبلیغات PPC با هدف‌گذاری روی کلمات کلیدی خاص پیام روابط عمومی برند را در جایگاه‌های بالای صفحه نتایج به کاربران نمایش می‌دهید. هدف‌گذاری روی کلمات کلیدی احتمال دیده شدن شما را بیشتر می‌کند و با افزایش آگاهی از برند، دیدگاه مثبتی از کسب و کار شما در ذهن مخاطبان ایجاد می‌‌کند.

روابط عمومی آنلاین و ایجاد مخاطب راغب (لید)

روابط عمومی آنلاین با حوزه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ مرتبط است. اما در این مرحله ممکن است سوال شما این باشد که چه ارتباطی بین روابط عمومی آنلاین و ایجاد مخاطب راغب (لید) وجود دارد؟

ارتباط روابط عمومی دیجیتال و تولید لید برای کسب و کار

رابطه بین این دو حوزه غیرمستقیم است اما تلاش‌های شما در روابط عمومی دیجیتال تأثیر زیادی روی تولید مخاطب راغب و تکنیک‌های جذب مشتری دارد. برای مثال به موارد فهرست زیر توجه کنید:

  • روابط عمومی دیجیتال حضور کسب و کار را در فضای آنلاین پررنگ‌تر می‌کند که در نتیجه آن آگاهی از برند شکل می‌گیرد و در نهایت کسب و کار در نظر مخاطبان هدف معتبرتر به‌نظر می‌رسد.
  • روابط عمومی آنلاین با ایجاد تصویر مثبتی از برند به جلب اعتماد و وفاداری مشتریان کمک زیادی می‌کند.
  • مشارکت در رویدادهای مختلف فرصت‌های زیادی برای برقراری ارتباط با مخاطبان در کسب و کار قرار می‌دهد که این مخاطبان در نهایت ممکن است به مخاطب راغب (لیدهای) کسب و کار تبدیل شوند.

مدیریت بحران در روابط عمومی دیجیتال

مهم‌ترین سرمایه‌ای که هر کسب و کاری در طی سال‌ها تلاش کسب می‌کند، اعتبار و وجهه‌ای است که در بین مخاطبان دارد. این کسب و کار، بزرگ یا کوچک، در مواقعی ممکن است با بحران روبه‌رو شود. روابط عمومی به عنوان پل ارتباطی سازمان و مخاطبان وظیفه واکنش مناسب و پاسخ‌گویی به‌موقع را بر عهده دارد. نحوه و زمان واکنش روابط عمومی تیغ دولبه‌ای است که نتیجه آن به نجات یا نابودی برند منجر می‌شود.

از طرف دیگر قدرت رسانه‌ها و سرعت بالای انتشار اخبار و نظرات در فضای آنلاین، اهمیت پاسخ‌گویی درست و به‌موقع را دو چندان می‌کند. قبل از بررسی راه‌های مدیریت بحران بهتر است اول تعریفی از بحران روابط عمومی مطرح کنیم:

بحران روابط عمومی چیست ؟

بحران روابط عمومی اتفاق غیرمنتظره‌ای است که تأثیر منفی روی اعتبار یا فعالیت سازمان می‌گذارد. بحران‌ها می‌توانند طولانی یا کوتاه‌مدت باشند و گاهی اوقات نیز اثرات تضعیف‌کننده‌ای روی چهره برند داشته باشند. در ادامه نگاهی کوتاه به عوامل تأثیرگذار روی اعتبار برند خواهیم داشت تا ببینیم اعتبار برند از چه راه‌هایی ممکن است تهدید شود.

مدیریت بحران روابط عمومی آنلاین

عوامل تأثیرگذار روی اعتبار برند

اعتبار و تصویر برند به سادگی قابل تغییر است. کسب و کارها از رسانه‌ها برای ایجاد تصویر مثبت در ذهن مخاطبان استفاده می‌کنند. اما اعتبار برند تحت‌تأثیر متغیرهای خارجی هم هست.

عوامل تأثیرگذار روی اعتبار و چهره برند عبارتند از:

  • شبکه‌های اجتماعی
  • پوشش رسانه‌ای
  • روابط رسانه‌ای
  • پایش رسانه‌ای

۵ توصیه برای مدیریت بحران در روابط عمومی دیجیتال

در این قسمت ۵ توصیه برای مدیریت بهتر بحران در فضای آنلاین بیان می‌شود.

  1. داشتن طرح و نقشه
  2. استفاده از ابزارهای پایش فضای آنلاین
  3. واکنش سریع
  4. مسئولیت‌پذیری
  5. باز گذاشتن راه‌های ارتباطی

داشتن طرح و نقشه

برای عکس‌العمل بهتر بهتر است از قبل دستورالعمل مشخصی برای آمادگی تیم روابط عمومی آماده کنیم. چارچوبی مطابق با ارزش‌های سازمان به تیم کمک می‌کند آمادگی لازم را برای مواجهه با شرایط بحرانی داشته باشند. این چارچوب بهتر است ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • جامع و در برگیرنده بحران‌های مختلف باشد.
  • فهرستی از اتفاقات و خطرات محتمل برای برند و تأثیر آن‌ها روی چهره برند داشته باشد.
  • نوع پاسخ و واکنش احتمالی به هر بحران را توضیح دهد.

استفاده از ابزارهای پایش فضای آنلاین

در دنیای امروز که در عرض چند دقیقه در شبکه‌های اجتماعی بحران به سرعت توسط میلیون‌ها نفر دیده می‌شود، آمادگی برای پاسخ‌گویی سریع و درست بهترین اقدامی است که برای کم‌کردن میزان آسیب می‌توان انجام داد.

از آن‌جایی که پیشگیری بهتر از درمان است، استفاده از ابزارهای پایش رسانه کمک می‌کند قبل از تبدیل مسئله به بحران بتوانیم جلوی آن را بگیریم. این ابزارها کمک می‌کنند اشاره به نام برند قبل از ایجاد آسیب جدی پیگیری شود و حتی بتوانیم آن را به یک تجربه مثبت برند تبدیل کنیم. این ابزارها هم مدیریت بحران را آسان‌تر می‌کنند و داده‌های ارزشمندی را برای آینده در اختیار ما قرار می‌دهند.

واکنش سریع

در دنیای دیجیتال امروز سرعت انشتار اخبار بالاست. اگر سریع نتوانیم داستانی شکل دهیم، ممکن است فرد دیگری به جای ما این کار را انجام دهد. حتی اگر تمامی حقایق هنوز روشن نشده، بسیار مهم است که بحران را درک کنیم. اذعان به جدی گرفتن موضوع و تلاش برای پیگیری آن می‌تواند در قالب بیانیه رسمی منتشر شود.

پذیرش مسئولیت

صرف نظر از واقعیت نداشتن مسئله یا مقصر بودن سازمان، تایید پذیرش مسئله یا مشکل اهمیت بسزایی دارد.  تنها قضاوتی که در زمان بحران اهمیت دارد، نظر عموم مخاطبان است. تلاش برای حذف دیدگاه‌های منفی مخاطبان به معنی پنهان‌کردن وضعیت یا اهمیت ندادن به مشتریان است.

مهم است که شفاف و صادقانه در مورد هر مسئله‌ای که با آن روبه‌رو هستید عمل کنید. از افراد درگیر در قضیه عذرخواهی کنید و راه‌حلی را که شرایط را اصلاح می‌کند واضحا عنوان کنید.

راه‌های ارتباطی

صرف‌نظر ار نوع بحران، باید راه‌های ارتباطی را چه خط تلفن و چه شبکه‌های اجتماعی باز بگذاریم. جایی که مشتریان بتوانند سوال کنند و سازمان اطلاعات جدید و سودمند را از طریق آن‌ها مطرح کند.

افرادی که وظیفه پاسخ‌گویی را بر عهده می‌گیرند همگی باید لحنی قانع‌کننده، پاسخگو و مشابهی با یکدیگر داشته باشند.

جمع‌بندی

در این مطلب از مجله فرادرس به سوالات پایه مرتبط با روابط عمومی دیجیتال مانند روابط عمومی چیست و چه تفاوتی بین روابط عمومی آنلاین و سنتی وجود دارد، پاسخ دادیم. در ادامه نیز به هدف، وظایف و مزایای روابط عمومی دیجیتال پرداختیم و این موضوع را بررسی کردیم که صرف زمان و هزینه روی روابط عمومی آنلاین چطور می‌تواند دسترسی به مخاطبان هدف را گسترده‌تر کند و تصویر مثبتی از برند و جایگاه آن در ذهن مخاطب ایجاد کند.

در بخش‌های بعدی مطلب نیز به این نکته پرداختیم که برنامه‌ریزی برای بخش‌های مختلف روابط عمومی دیجیتال به‌تنهایی ممکن است در ابتدای کار چالش‌های زیادی برای کسب و کارهای مختلف ایجاد کند زیرا نمی‌توان و نباید روابط عمومی دیجیتال را از دیگر حوزه‌های بازاریابی دیجیتال جدا کرد بلکه لازم است براساس نیازهای کسب و کار، استراتژی روابط عمومی آنلاین را با توجه به داده‌ها و اطلاعات دیگر حوزه‌ها مثل سئو، بازاریابی محتوایی و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی تدوین کرد.

سوالات متداول

در بخش‌های قبلی در مورد روابط عمومی آنلاین، اهداف، مزایا و معایب آن صحبت کردیم. در ادامه، به چند سوال پرتکرار در مورد آن پاسخ می‌دهیم.

تفاوت روابط عمومی دیجیتال و سنتی چیست ؟

در گذشته و در روابط عمومی سنتی بیشتر از رسانه‌های ارتباط جمعی مانند تلویزیون، رادیو و نشریه‌ها برای انتشار اخبار و گزارش‌های مختلف مرتبط با کسب و کار استفاده می‌شد که در آن‌ها ارتباط یک‌طرفه‌ای با مخاطبان ایجاد می‌شد. با گسترش استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، شکل جدیدی از روابط عمومی به نام روابط عمومی آنلاین یا دیجیتال به وجود آمد که در آن ارتباط دوطرفه بین کسب و کار و مخاطب شکل می‌گیرد، رسانه‌های متنوع‌تری برای اطلاع‌رسانی وجود دارد و می‌توان از طریق آن موضوعات موردعلاقه مخاطبان را پیدا کرد.

وظایف روابط عمومی دیجیتال چیست ؟

ازجمله اصلی‌ترین وظایف روابط عمومی دیجیتال می‌توان به برنامه‌ریزی برای کمپین‌ها و رویدادهای عمومی، پاسخ‌گویی به انتقادات و پیشنهادات مردمی و خبرگذاری‌ها، همکاری با کارشناسان شبکه‌های اجتماعی برای پاسخ‌گویی بهتر و دقیق‌تر و مدیریت و تحلیل پوشش‌های رسانه‌ای اشاره کرد.

روابط عمومی دیجیتال چه معایبی دارد؟

از مهم‌ترین معایب و چالش‌های روابط عمومی دیجیتال می‌توان به مواردی مانند نبود کنترل کامل، پیچیدگی حوزه کاری و نبود تضمین کافی برای نتایج دلخواه اشاره کرد.

 

بر اساس رای ۱۷ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
PR labJBHMediatoolkitMarkitors.OnclusiveG2targetjobsthrive
۲ دیدگاه برای «روابط عمومی دیجیتال چیست؟ – توضیح اهداف و استراتژی ها + معرفی ابزارها»

با تشکر از فهیمه سکوتی 🙏
روابط عمومی دیجیتال، فرایند مدیریت و برنامه‌ریزی ارتباطات سازمانی از طریق رسانه‌ها و پلتفرم‌های دیجیتالی است که به منظور ارتباط با جامعه و مخاطبان، ترویج، تبلیغات و ایجاد ارزش ارتباطی برای سازمان انجام می‌شود.

با سلام؛

از همراهی شما با مجله فرادرس سپاس‌گزاریم.

شاد و پیروز باشید.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *