رشته پزشکی هسته ای | معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار (+ فیلم )

۱۳۰۳۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۹ دقیقه
رشته پزشکی هسته ای | معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار (+ فیلم )

در این مطلب از مجموعه مطالب معرفی رشته‌های دانشگاهی مجله فرادرس، به رشته پزشکی هسته ای که در منابع انتخاب رشته به تکنولوژی پزشکی هسته‌ای نیز شناخته می‌شود پرداخته‌ایم و سعی کرده‌ایم تناسب آن با روحیات افراد، دروسی که برای موفقیت در این رشته باید در آن‌ها پایه‌ای قوی‌تر داشت، گرایش‌های آن، بازار کار و سایر موارد مرتبط را مورد بررسی قرار دهیم.

فیلم آموزشی معرفی رشته پزشکی هسته ای

دانلود ویدیو

رشته پزشکی هسته ای مناسب چه کسانی است؟

رشته پزشکی هسته ای

رشته پزشکی هسته‌ای یکی از رشته‏‌های علوم تجربی و حوزه‌ای میان رشته‌ای است. این رشته تلفیقی از رشته‌های تصویربرداری پزشکی، فیزیک پزشکی و پرتونگاری مولکولی است که از خواص هسته‌ای مواد (مثل رادیوایزوتوپ‌ها) برای تشخیص و درمان بیماری‌ها استفاده می‌کند و طول دوره آن در دانشگاه برای دریافت مدرک کارشناسی چهار سال است.

رشته پزشکی هسته ای برای افرادی که در مقطع دبیرستان به درس زیست‌‏شناسی و به طور کل علوم تجربی علاقه داشته‌اند، مناسب است. این رشته مناسب افرادی است که به کار در عرصه‌‏های پزشکی و تشخیص بیماری‌ها علاقه دارند و حس همدردی با افراد دیگر را دارند. از طرف دیگر می‌‏توان گفت مناسب‌‏ترین افراد برای این رشته افرادی هستند که بتوانند در آینده در محیط‌های بیمارستانی و آزمایشگاهی فعالیت کنند. در انتخاب این رشته باید این نکته را مورد توجه قرار داد که به دلیل کار با مواد پرتوزا و فرآیندهای تصویربرداری آزمایشگاهی، احتمال دریافت دوز مواد رادیواکتیو وجود دارد و در انتخاب آن باید به این نکته توجه ویژه داشت.

کدام دروس دوره دبیرستان در رشته پزشکی هسته ای بیشتر کاربرد دارند؟

رشته پزشکی هسته ای زیر مجموعه رشته علوم تجربی در مقطع دبیرستان است و به طور کلی داشتن پایه قوی در درس‌‏های زیست‌‏شناسی، شیمی، ریاضی و در مواردی فیزیک می‌‏تواند به موفقیت دانشجویان کمک کند. در سال‌های اخیر ضریب درس‌های زیست و شیمی در کنکور برای این رشته ۴ بوده است، سپس درس ریاضیات با ضریب ۳ در آزمون ورودی دانشگاه برای این رشته در الویت قرار گرفته است. فیزیک و زمین‌ شناسی نیز به ترتیب با ضرایب ۲ و ۱ برای موفقیت در آزمون ورودی این رشته مهم هستند.

گرایش‌های رشته پزشکی هسته ای برای ادامه تحصیل چه هستند؟

در ایران این رشته تا مقطع کارشناسی در دانشگاه‌ها وجود دارد ولی فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در رشته‌های زیر در مقطع کارشناسی ارشد به تحصیل بپردازند:

رشته پزشکی هسته ای

مهم‌ترین رشته دروس دانشگاهی پزشکی هسته ای چه هستند؟

تکنولوژی پزشکی هسته ای

تعداد کل واحدهای درسی این رشته در مقطع کارشناسی، ۱۳۰ واحد است:

  • دروس عمومی: ۲۲ واحد
  • دروس پایه و اختصاصی: ۸۸ واحد
  • کارآموزی در عرصه: ۲۰ واحد

مهم‌ترین درس‏‌های اصلی و پایه رشته تکنولوژی پزشکی هسته‌ ای در ادامه آورده شده‌اند.

از دروس اختصاصی رشته پزشکی هسته ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • فیزیک پرتوشناسی تشخیصی و رادیواکتیویته
  • داروسازی هسته‌ای
  • رادیوبیولوژی
  • دوزیمتری پرتوها
  • حفاظت در برابر پرتوها
  • شناخت دستگاه‌های پزشکی هسته‌ای
  • روش‌های اختصاصی پزشکی هسته‌ای (۱-۵)
  • اصول و مبانی رادیولوژی تشخیصی (۱-۲)
  • ارزیابی و کنترل کیفی تصاویر پزشکی هسته‌ای
  • کنترل کیفی دستگاه‌های پزشکی هسته‌ای
  • اصول و مبانی تصویربرداری مقطعی در پزشکی هسته ای (MRI,CT,SPECT-CT,PET-CT)
  • (+) مبانی پردازش دیجیتالی تصاویر و ترکیب آن‌ها
  • تصویربرداری فراصوت و کاربرد آن‌ها در پزشکی هسته‌ای
  • و حدود ۱۰۰۰ ساعت کارآموزی

فارغ التحصیل رشته پزشکی هسته ای در چه کارها و صنایعی می‌تواند شاغل شود؟

از سال تحصیلی ۸۲-۸۳ تاکنون دانشگاه‌های علوم پزشکی داخل کشور اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی تکنولوژی هسته‌ای نموده‌اند. با توجه به توسعه مراکز آموزشی و بخش‌های پزشکی هسته‌ای در کشور نیاز به نیروی کارشناسی حس می‌شد که این فرآیند در کشور آغاز گردید.

کارشناسی تکنولوژی پزشکی هسته‌ای می‌تواند در مراکز پزشکی هسته‌ای به پزشک متخصص پزشکی هسته‌ای در انجام روش‌های پزشکی هسته ‌ای کمک کند. او تحت نظارت مستقیم پزشک متخصص پزشکی هسته ‌ای به تهیه پرتو دارو، ارائه پرتو دارو، کار با دستگاه‌های پزشکی هسته‌ ای و تصویربرداری از بیمار، چاپ تصاویر به دست آمده و ارائه آن‌ها به پزشک متخصص پزشکی هسته ‌ای می‌پردازد.

پزشکی هسته‌ای یکی از تخصص‌های پزشکی نیز است که شخص بعد از اتمام دوره طبابت می‌تواند آن را انتخاب کند ولی به عنوان یک فرد در مقطع کارشناسی فرد می‌تواند به عنوان تکنولوژیست هسته ‌ای در مراکز هسته ‌ای کشور مشغول به کار شود. همچنین به عنوان مامور حفاظت از پرتو می‌تواند کار کند.

از طرفی داروگر هسته‌ای که یکی از گرایش‌های داروسازی است هم می‌تواند هدف خوبی برای کار در این رشته باشد.

با اخذ مدرک دکتری در تکنولوژی پزشکی هسته‌ای در دانشگاه‌های خارج از کشور نیز فرد می‌تواند به امور دانشگاهی بپردازد و به تعلیم دیگر دانشجویان در این زمینه کمک کند.

بازار کار رشته پزشکی هسته ای به چه صورت است؟

تکنولوژی پزشکی هسته ای

واقعیت بازار کار در دنیا موضوع پیچیده‌ای است که به راحتی نمی‌توان در مورد آن اظهارنظر کرد و از آن سخن گفت اما در هر صورت بازار کار همواره به نیروهای متخصص و حرفه‌ای نیاز دارد. متاسفانه به دلیل رشد روزافزون انواع بیماری‌ها و لزوم استفاده از رادیو داروها و پرتودرمانی برای تشخیص و درمان آن‌ها، مراکز پزشکی هسته‌ای در کشور رشد و توسعه یافته‌اند و نیاز به حضور یک تکنولوژیست پزشکی هسته‌ای در این مراکز امری ضروری است.

همچنین باید عنوان کرد که این رشته شباهت‌های زیادی با رشته کارشناسی رادیولوژی دارد و در سطح دنیا و در کشورهایی مانند آمریکا، انگلستان و آلمان پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی این رشته در حال انجام است.

برای ورود به بازار کار، علاوه بر آشنایی با مهارت‌های تخصصی رشته مورد نظر باید با سایر مهارت‌های فردی هم آشنایی داشته باشید. در حقیقت، این مهارت‌های فردی هستند که یک شخص را از میان رقبا متمایز می‌کنند و سبب موفقیت او در زمینه‌ها و موقعیت‌های شغلی می‌شوند. چنین مهارت‌هایی سبب تعامل بهتر فرد در سازمان و محیط‌های کاری خواهد شد و به طور معمول با نام «مهارت‌های نرم» از آن نام می‌برند.

امکان ادامه تحصیل در رشته پزشکی هسته ای در داخل ایران چگونه است؟

همان طور که بیان شد این رشته در ایران تا مقطع کارشناسی امکان ادامه تحصیل دارد ولی فرد می‌تواند در زمینه‌هایی دیگری به ادامه تحصیل بپردازد.

امکان ادامه تحصیل در رشته پزشکی هسته ای در خارج از کشور به چه صورت است؟

ممکن است تصور کنید به دلیل کلمه هسته‌ای در رشته خود ممکن است در پذیرش در دانشگاه‌های دیگر دچار مشکل شوید ولی در حقیقت این گونه نیست و چون کاربرد شما از مواد پرتوزا کاربردهای درمانی دارد می‌توانید با آسودگی خیال برای پذیرش در دانشگاه‌های دیگر اقدام کنید.

برای آشنایی بیشتر و بهتر با سایر رشته‌های دانشگاهی روی این لینک کلیک کنید.

دانشگاه‌های آلمان و آمریکا می‌توانند مقصد مناسبی برای ادامه تحصیل در این رشته باشند. همچنین انگلیس هم می‌تواند به عنوان گزینه مناسبی برای ادامه تحصیل در این رشته لحاظ گردد.

توجه داشته باشید که در بیشتر موارد، برای ادامه تحصیل در خارج از کشور، باید با زبان‌ خارجی کشور مورد نظر و همچنین زبان انگلیسی آشنایی خوبی داشته باشید.

دروس دانشگاهی رشته پزشکی هسته ای تا چه میزان نیازهای بازار کار را پاسخگو هستند؟

دانش و اطلاعات علمی در رشته پزشکی هسته ای در دانشگاه‏‌ها محقق می‌‏شود، اما برای رسیدن به مهارت‌‏های عملی باید افراد در عرصه‌‏های مختلف فعالیت کنند.

به عنوان مثال، فعالیت به عنوان کارآموز در مراکز پزشکی هسته ای می‌‏تواند تجارب و مهارت‌‏های خوبی را برای فارغ‌التحصیلان این رشته فراهم کند. به عبارت دیگر، فعالیت عملی به تکمیل مباحث نظری ارائه شده در دانشگاه‏‌ها کمک می‏‌کند. نکته مهم و قابل‌ توجه این است که فرد باید مسائل امنیتی و حفاظت از پرتو را در محیط کار و کارآموزی بسیار جدی رعایت کند.

بر اساس رای ۸۷ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
۷ دیدگاه برای «رشته پزشکی هسته ای | معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار (+ فیلم )»

سلام
آیا من با لیسانس مهندسی پزشکی گرایش بیوالکتریک میتونم تو یه کشور دیگه، در مقطع ارشد، پزشکی هسته ای رو بخونم؟؟

ببخشید باشه رشته های می توان پزشکی هسته خوند

ببخشید این رشته توی ترکیه هم هست

ببخشید هیچ راهی نداره از رشته ریاضی و کنکور ریاضی وارد این رشته شد؟

سلام اگر میشه درصدی قبولی در پزشکی هسته ای دانشگاه کرمانشاه بزارید ممنون

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *