رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی |‌ معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار

۴۵۷۲۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۹ دقیقه
رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی |‌ معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار

در این مطلب از مجموعه مطالب معرفی رشته‌های دانشگاهی مجله فرادرس، به رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی می‌پردازیم و سعی می‌کنیم تناسب آن با روحیات افراد، دروسی که برای موفقیت در این رشته باید در آن‌ها پایه‌ای قوی داشته باشید، گرایش‌های آن، بازار کار و سایر موارد مرتبط را بررسی کنیم.

رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی مناسب چه کسانی است؟

در حال حاضر، دو رشته مستقل در مقطع کارشناسی، در حوزه صنایع غذایی، ارائه می‌شوند و دانشجو می‌پذیرند. رشته اول، با عنوان «علوم و صنایع غذایی» و کد ردیف رشته 40 شناخته می‌شود. این رشته در زیرگروه یک گروه آزمایشی تجربی قرار دارد و پذیرش آن به صورت کشوری است.

رشته دوم، با عنوان «علوم و مهندسی صنایع غذایی (کشاورزی)» و کد ردیف رشته 106، شناسایی می‌شود. این رشته در زیرگروه ۵ گروه آزمایشی تجربی قرار دارد و پذیرش آن به صورت قطبی است. در این نوشتار، هر دوی این رشته‌ها را معرفی می‌کنیم، هرچند، موضوع بحث آن، بیشتر بر رشته دوم،‌ یعنی علوم و مهندسی صنایع غذایی است. لطفا به تشابه اسم رشته‌ها دقت کنید.

مهندس صنایع غذایی

رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی، یکی از شاخه‌های گروه کشاورزی است که هدف اصلی آن، تولید، برداشت و فراوری مواد خام گیاهی و دامی و حفظ کیفیت آن‌ها تا رسیدن به دست مصرف‌کننده است. این رشته، سرشار از درس‌های حفظی و محاسباتی است که بیشتر آن‌ها با زیست و شیمی مرتبط هستند و با دنیایی از اصطلاحات علمی و اسامی تخصصی سر و کار دارد که ورود به آن، نیازمند داشتن مهارت کافی در زبان انگلیسی است.

پس اگر:

  • حوصله ساعت‌های کاری طولانی در کارخانه‌ها را دارید.
  • به نکات ظریف بهداشتی، اهمیت می‌دهید.
  • به کار گروهی علاقمند هستید.
  • از توان جسمی مناسب برخوردارید.
  • به جزئیات،‌ دقت می‌کنید.
  • حوصله محاسبات سنگین، یادگیری انواع نرم افزارها و طرز کار دستگاه‌های پیچیده آزمایشگاهی را دارید.
  • عاشق زیست و شیمی هستید.
  • در زبان انگلیسی، مهارت کافی را دارید.

رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی، به احتمال زیاد، انتخاب مناسبی برای شماست.

رشته علوم و مهندس صنایع غذایی

کدام دروس دبیرستان در رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی بیشتر کاربرد دارند؟

همان‌طور که می‌دانید رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی (کشاورزی)، در زیرگروه 5 از گروه آزمایشی علوم تجربی قرار دارد. این زیرگروه، علاوه بر مهندسی صنایع غذایی، شامل رشته‌های گوناگونی است که در مقطع کارشناسی عبارتند از:

آموزش تربیت بدنی، اقتصاد کشاورزی، امنیت بین‌الملل، امنیت نرم، حفاظت اطلاعات، تربیت مروج سیاسی، ترویج و آموزش کشاورزی پایدار، پژوهشگری امنیت، ضد تروریسم،‌ علوم دامی، علوم فنی امنیت،‌ علوم و مهندسی باغبانی، علوم و مهندسی جنگل، علوم و مهندسی خاک، علوم و مهندسی شیلات، علوم و مهندسی محیط زیست، علوم ورزشی، کتابداری در شاخه پزشکی،‌ مددکاری اجتماعی، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مربیگری عقیدتی،‌ مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی، مهندسی صنایع چوب و فراورده‌های سلولزی، مهندسی صنایع مبلمان، مهندسی طبیعت، مهندسی فضای سبز.

لازم به ذکر است که برای آشنایی بیشتر با رشته صنایع غذایی و دوره‌های آن، می‌توانید از مجموعه آموزش علوم و مهندسی صنایع غذایی استفاده کنید.

مهندس صنایع غذایی

رشته‌های زیرگروه ۵ علوم تجربی، در مقطع کاردانی عبارتند از:

امور اراضی، امور زراعی و باغی، تکنولوژی صنایع غذایی، تکنولوژی محیط زیست، تولید و فراوری خرما، تکنولوژی مرتع و آبخیزداری، تکنولوژی مواد غذایی، تولید و بهره‌برداری از گیاهان دارویی و معطر، تکنولوژی تولیدات گیاهی و علوم ورزشی.

ضرایب دروس، در زیرگروه ۵ علوم تجربی، در طی سال‌های اخیر، مطابق با جدول زیر بوده است.

درسزمین‌شناسیریاضیزیستفیزیکشیمی
ضریب13222

همانطور که از این جدول و عناوین رشته‌های دیگر زیرگروه 5 پیداست، شالوده این زیرگروه بر درس ریاضی استوار است. بنابراین برای قبولی در هر یک از رشته‌های این زیرگروه، کسب نمره تراز بالا در درس ریاضی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و درس‌های زیست، شیمی و فیزیک، در اولویت‌های بعدی قرار دارند.

از طرفی، برخلاف رشته‌هایی مثل علوم و صنایع غذایی، پزشکی و دندان‌پزشکی، که در زیرگروه یک قرار دارند و درس زمین‌شناسی، برای آن‌ها ضریب صفر گرفته است، در زیرگروه 5، نمره تراز این درس با ضریب یک تخصصی،‌ محاسبه و در امتیاز نهایی داوطلبان، اعمال می‌شود.

نوع گزینش رشته مهندسی صنایع غذایی، به صورت قطبی است. یعنی پس از کسر سهمیه ایثارگران، 20 درصد از بقیه ظرفیت‌های موجود، به داوطلبان آزاد و مابقی،‌ به نسبت شرکت‌کنندگان هریک از سهمیه‌ها (مناطق و خانواده شهدا)،‌ به کل شرکت‌کنندگان آن بوم ‌در گروه آزمایشی تجربی تقسیم می‌شود. به بیان ساده‌تر، اگر یکی از دانشگاه‌های قطب خود را برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی صنایع غذایی انتخاب کنید، از شانس بیشتری،نسبت به داوطلبان دیگر مناطق برخوردار خواهید بود.

همان‌طور که می‌دانید، دانش‌آموزان، صرف نظر از نوع دیپلم خود و تنها برحسب علاقه، می‌توانند در هریک از گروه‌های آزمایشی آزمون سراسری،‌ شرکت کنند. اما علاوه بر نمره آن‌ها در آزمون سراسری، معدل آن‌ها در پایه‌های تحصیلی متوسطه نیز در امتیاز نهایی لحاظ می‌شود. در زیرگروه 5، برای دانش‌آموزان نظام جدید آموزشی (نظام ۳-۳-۶)، سوابق تحصیلی و معدل دیپلم، مطابق جدول زیر، در نمره نهایی آزمون، اعمال می‌شود.

ضریب دروس تجربی

درس‌های عمومی، برای همه گروه‌ها با ضریب یک، در فرمول محاسبه امتیاز نهایی، لحاظ می‌شوند. اما اگر نوع دیپلم داوطلب، با گروه آزمایشی او متفاوت باشد، تنها نمره آن دسته از درس‌های تخصصی، در این فرمول، اعمال می‌شوند که با زیرگروه آزمایشی داوطلب، تناسب داشته باشند. میزان این تاثیر، حداکثر ۳۰ درصد است.

گرایش‌های رشته مهندسی صنایع غذایی برای ادامه تحصیل چه هستند؟

رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی، پیش‌تر، به عنوان یکی از گرایش‌های مجموعه مهندسی کشاورزی، شناخته می‌شد. اما در سال‌های اخیر، به صورت یک رشته مستقل دانشگاهی عرضه می‌شود. در مقاطع تحصیلی بالاتر، این رشته، خود به گرایش‌های متنوع‌تری تقسیم می‌شود که در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم و دانشگاه‌های علوم پزشکی، دانشجو می‌پذیرند. در مورد دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، گرایش‌های رشته علوم و صنایع غذایی، در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا به صورت زیر دسته‌بندی می‌شوند:

  • مهندسی صنایع غذایی: دانش‌آموختگان این گرایش پرطرفدار، که اغلب با عنوان «مهندسان صنعت غذا» شناخته می‌شوند، در زمینه مدل‌سازی و بهینه‌سازی فرایندهای غذایی و تجهیزات صنایع غذایی، مهارت‌های فراوانی کسب می‌کنند.
  • شیمی مواد غذایی: تمرکز این گرایش، بر تحقیقات بنیادی و توسعه‌ای مرتبط با فرایندهای تولید و بسته‌بندی مواد غذایی است.
  • زیست فناوری مواد غذایی: دانشجویان این گرایش، می‌آموزند که چگونه از تکنیک‌های زیست فناوری، در ایجاد بو و مزه و تغییر بافت مواد غذایی خام استفاده کنند. این گرایش، یکی از شاخه‌های نوین علوم و صنایع غذایی به شمار می‌رود.
  • فناوری مواد غذایی: دانش‌آموختگان این گرایش، در طراحی تجهیزات و ماشین‌های فراوری مواد غذایی و همچنین در برنامه‌ریزی و توسعه خطوط تولید و سامانه‌های صنایع غذایی، مهارت‌های لازم را کسب می‌کنند.
مهندس صنایع غذایی در کارخانه تولید مواد غذایی

همانطور که گفتیم، رشته علوم و صنایع غذایی، در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، در دانشگاه‌های وابسته به وزرات بهداشت نیز ارائه می‌شود. در مورد دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت، گرایش‌های رشته علوم و صنایع غذایی، در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا،‌ عبارتند از:

مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته مهندسی صنایع غذایی چه هستند؟

علاوه بر درس‌های پایه و عمومی که تقریباً بین همه رشته‌ها در مقطع کارشناسی یکسان است، رشته مهندسی صنایع غذایی، به عنوان یکی از شاخه‌های مهندسی شیمی،‌ از یک سو و یکی از زیرگروه‌های مجموعه مهندسی کشاورزی،‌ از سوی دیگر، دربرگیرنده درس‌های تخصصی این رشته است که مهم‌ترین آن‌ها در جدول زیر،‌ آورده شده‌اند.

ردیفدرسردیفدرس
1کشاورزی عمومی16باغبانی عمومی
2دامپروری عمومی17زراعت عمومی
3طرح آزمایشهای کشاورزی 118میکروبیولوژی عمومی
4فیزیولوژی پس از برداشت19میکروبیولوژی مواد غذایی
5عملیات میکروبیولوژی مواد غذایی20شیمی مواد غذایی 1و2
6اصول محاسبات صنایع غذایی21تجزیه مواد غذایی
7اصول نگهداری مواد غذایی22ترمودینامیک مواد غذایی
8مبانی مهندسی صنایع غذایی23تکنولوژی گوشت
9صنایع شیلات24تکنولوژی روغن
10تکنولوژی غلات25تکنولوژی لبنیات
11عملیات تکنولوژی لبنیات26کنسرو سازی
12تکنولوژی قند27بسته بندی مواد غذایی
13صنایع آشامیدنیها28عملیات واحد در مهندسی صنایع غذایی
14اصول طراحی کارخانجات صنایع غذایی29تغذیه
15کنترل کیفیت مواد غذایی30پروژه

فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع غذایی در چه کارها و صنایعی می‌تواند شاغل شود؟

با این تعریف، می‌توان حدس زد که مهندسان علوم و مهندسی صنایع غذایی، در زمینه‌های عملیات تبدیل مواد غذایی، نگهداری محصولات کشاورزی، کنترل کیفیت، کمک به طراحی و بهینه سازی خطوط تولید در کارخانه‌ها، هدایت و نظارت مسئولیت فنی واحدهای تولید فرآورده های مختلف غذایی فعالیت می‌کنند.

کنترل کیفیت غذا توسط مهدس صنایع غذایی

زمینه‌های تخصصی حرفه‌ای دانش‌آموختگان گرایش‌های مختلف صنایع غذایی به صورت زیر دسته‌بندی شده است:

  • آشنایی با مبانی علوم پایه، علوم تخصصی شیمی، بیوشیمی و بیوتکنولوژی مواد غذایی
  • آشنایی تئوری و عملی با دروس تخصصی فرایندهای تبدیل، نگهداری و بسته‌بندی مواد غذایی
  • طراحی کارخانه و واحدهای فراوری و تبدیل مواد غذایی
  • فرمولاسیون و نوآوری در ساخت محصولات جدید، فرآیند و تجهیزات به منظور ایجاد افزایش ارزش افزوده در زنجیره غذایی
  •  استفاده بهینه از ضایعات کشاورزی و فراورده‌های جانبی واحدهای صنایع غذایی.
  • افزایش تخصص مهارت در زمینه‌های ایجاد و بهبود کیفیت ایمنی و سلامت مواد غذایی
  • توسعه راه‌های افزایش ایمنی و سلامت مواد غذایی در زنجیره تولید.

دانش‌آموختگان این رشته، اغلب، به عنوان مسئول فنی یا مسئول کنترل کیفی، در کارخانجات صنایع غذایی یا آزمایشگاه‌های مرتبط با آن‌ها مشغول به کار می‌شوند.

به عنوان مثال، دانش‌آموختگان گرایش فناوری صنایع غذایی می‌توانند در هر یک از موقعیت‌های شغلی زیر، به ارائه خدمت بپردازند.

  • کارشناس طراح تجهیزات و ماشین های فرآوری مواد غذایی
  • مسئول فنی خطوط و کارخانه‌های تولید مواد غذایی
  • کارشناس متخصص برای کمک در امر برنامه‌ریزی و توسعه خطوط تولید و سامانه‌های صنایع غذایی
  • کارشناس برای همکاری و کمک در امر آموزش و پژوهش

توجه داشته باشید، حجم عمده‌ای از درس‌های کلیدی و کاربردی در این رشته، در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی،‌ عرضه می‌شود. بنابراین، بدیهی است که دانش‌آموختگان این مقاطع، در مقایسه با فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی، از شانس بسیار بالاتری برای به دست آوردن موقعیت‌های شغلی، برخوردار هستند.

بازار کار رشته مهندسی صنایع غذایی به چه صورت است؟

امروزه، با توجه به این تغییر سبک زندگی، کارخانه‌های متعددی در زمینه مواد غذایی تأسیس شده‌اند و تعداد آن‌ها، همواره رو به افزایش است. این یعنی بازار کار علوم و مهندسی صنایع غذایی، رو به رشد است و برای دانش‌آموختگان این رشته می‌توان آینده مناسبی را پیش‌بینی کرد.

سکه ها به صورت ردیفی کنار هم قرار گرفته اند - حقوق و بازار کار رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی

توصیه می‌کنیم دانشجویان رشته مهندسی صنایع غذایی، در دوران تحصیل خود، با دانشجویان رشته‌های دیگر آموزشی، در ارتباط باشند. چنین تعاملی، دانشجویان را با پتانسیلی آشنا می‌کند که در دیگر رشته‌ها برای حل مسائل نهفته است. به بیان دیگر، به آن‌ها یاد می‌دهد که از زاویه‌های مختلفی به یک موضوع نگاه کنند. این مهارت کلید حل بسیاری از مشکلات در حوزه‌های مختلف کاری است.

برای ورود به بازار کار، علاوه بر آشنایی با مهارت‌های تخصصی رشته مورد نظر باید با سایر مهارت‌های فردی هم آشنایی داشته باشید. در حقیقت، این مهارت‌های فردی هستند که یک شخص را از میان رقبا متمایز می‌کنند و باعث موفقیت او در زمینه‌ها و موقعیت‌های شغلی می‌شوند.

امکان ادامه تحصیل در رشته مهندسی صنایع غذایی در داخل ایران چگونه است؟

ظرفیت دانشگاه‌ها برای رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی، در مقطع کارشناسی، در سال 1398، در جدول زیر آمده است.

ردیفدانشگاهظرفیتردیفدانشگاهظرفیت
1ارومیه2011صنعتی اصفهان20
2ایلام2012علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان-ملاثانی اهواز30
3بوعلی سینا- همدان2013علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری60
4تبریز4014علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان30
5تبریز- اهر2015فردوسی - مشهد24
6تهران- پردیس کشاورزی کرج2016فسا25
7جهرم2017کردستان - سنندج20
8زنجان3518گیلان - رشت40
9سمنان4019محقق اردبیلی - اردبیل35
10باهنر- کرمان25***جمع544

علاوه بر این، گرایش‌های جدیدی نیز در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی (PhD) در رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی، ایجاد شده است و هرساله به تعداد گرایش‌ها، دانشگاه‌های پذیرنده و ظرفیت پذیرش آن‌ها افزوده می‌شود.

جالب است بدانید در بین دانشگاه‌های مطرح پذیرنده رشته علوم و صنایع غذایی، در جهان، در سال 2019، دانشگاه تهران،‌ در گروه رتبه‌های بین 701 تا 750 جای داشته است و طبق جدیدترین رتبه‌بندی در سال ۲۰۲۱، جایگاه این دانشگاه تا گروه رتبه‌های بین 591 تا 600، ارتقا یافته است.

فارغ التحصیل رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی در حال بررسی امکان ادامه تحصیل

رشته علوم و صنایع غذایی، در دانشگاه‌های علوم پزشکی، عرضه می‌شود و ظرفیت پذیرش آن در سال 1398، در جدول زیر آمده است.

ردیفدانشگاه علوم پزشکیظرفیتردیفدانشگاه علوم پزشکیظرفیت
1تبریز276کرمانشاه30
2زاهدان207یاسوج15
3سمنان268مراغه24
4شهیدبهشتی259نیشابور15
5پردیس شهید بهشتی17***جمع199

امکان ادامه تحصیل در رشته مهندسی صنایع غذایی در خارج از کشور به چه صورت است؟

10 دانشگاه برتر دنیا از نظر رشته‌های مرتبط با فراورده‌های کشاورزی، عبارتند از:

  • واگِنینگِن (هلند)
  • دانشگاه کالیفرنیا (داویس، آمریکا)
  • دانشگاه علوم کشاورزی سوئد (سوئد)
  • آگروپاریس تِک (فرانسه)
  • انستیتو تکنولوژی زوریخ (ETH، سوییس)
  • دانشگاه کورنل (آمریکا)
  • دانشگاه کالیفرنیا (UCB، آمریکا)
  • دانشگاه ویسکونزین- مادیسون (آمریکا)
  • دانشگاه ریدینگ (انگلیس)
  • دانشگاه کشاورزی چین (چین)

همان‌طور که از این فهرست پیداست، بهترین کشورها برای ادامه تحصیل در رشته علوم و صنایع غذایی شامل هلند، آمریکا، سوئد، فرانسه، ‌انگلیس، سوییس و چین می‌شود. در بسیاری از کشورها، مهندسان صنایع غذایی، از درآمد خوبی برخوردارند و با تحصیل در این رشته دانشگاهی، حتی می‌توانید در برخی از کشورها، اقامت بگیرید.

توجه داشته باشید که در بیشتر موارد، برای ادامه تحصیل در خارج از کشور، باید با زبان‌ خارجی کشور مورد نظر و همچنین زبان انگلیسی آشنایی خوبی داشته باشید.

دروس دانشگاهی رشته مهندسی صنایع غذایی تا چه میزان نیازهای بازار کار را مرتفع می‌کنند؟

در بخش‌های پیش، مهم‌ترین درس‌های ارائه شده در رشته علوم و صنایع غذایی را مطرح کردیم. هرچند گذراندن این واحدهای تئوری و عملی، دانشجویان را آماده ورود به بازار کار می‌کند،‌ اما برای تبدیل شدن به یک مسئول فنی موفق، باید علاوه بر توانمندی‌های بالا، مهارت‌های زیر را هم کسب کنید.

کارخانه تولید بستنی

عجله نکنید! برای یادگیری و تقویت این مهارت‌ها دست کم چهار سال وقت دارید.

برای آشنایی بیشتر و بهتر با سایر رشته‌های دانشگاهی روی این لینک کلیک کنید.

این مهارت‌ها در فهرست زیر آورده شده‌اند.

  • مهارت‌های مرتبط با کارآفرینی، به ویژه بازاریابی و فروش
  • مهارت در علم ریاضی به دلیل محاسبات پیچیده در زمان طراحی و تفسیر آزمایش‌ها
  • مهارت در گفتگو و ارتباط با سازمان‌ها، کارگران و کارفرمایان
  • توانایی راهنمایی و آموزش دیگران
  • به‌روز بودن همیشگی به واسطه بهره‌گیری از پایگاه‌های اطلاعاتی موثق
  • آشنایی با پژوهش‌های علمی و عملی در زمینه کاری خود
  • آشنایی از استانداردهای ملی و جهانی
بر اساس رای ۱۳۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
سازمان سنجش آموزش کشورTOPUNIVERSITIESگروه آموزشی علوم و مهندسی صنایع غذایی- دانشگاه تهران
۲۸ دیدگاه برای «رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی |‌ معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار»

سلام
با تشکر از مطالب مفید
رشته لیسانس بنده کشاورزی گرایش خاکشناسی ایا امکان ثبت نام ارشد صنایع غذایی را دارم؟

صنایع غذایی وزرات بهداشت خوندم با رتبه خوب ای کاش پرستاری خونده بودم عمرم به هدر رفت الانم بیکارم

سلام من ۶ساله فوق دیپلم صنایع غذایی روگرفتم الان میتونم واسه لیسانس ثبت نام کنم؟؟

من رشته ام کارشناسی ارشد علوم دامی ع
میتونم ارشد صنایع غذایی کنکور بدم

سکویه پرشی برای افراد علاقه مند به صنعت غذا و علوم بیوشیمیایی (در مواد غذایی ، بسته بندی و…) که سقف آرزو های بلندی دارن و میخوان برای خودشون تو این زمینه ها کسی باشن

سلام
واقعا حقیقت داره که میشه بدون کنکور در دانشگاه های علوم و مهندسی صنایع غذایی (کشاورزی) شرکت کرد
ممنون میشم جواب بدین

باسلام
مطالب مفید و مورد نظر را از متن سایت شما و نیز از نظرات دوستان که پایین مطلب نوشته بودند دریافت کردم.
سلامت و موفق باشید.

صنایع غذایی از نظر بورسیه و مهاجرت کاری یا تحصیلی در کره جنوبی یا ژاپن،امریکا چطوره؟

با عرض سلام و درود.ببخشید من امسال قصد انتخاب کردن این رشترو(صنایع غذایی)دارم.میتونم ارتون راهنمایی بگیرم؟درباره بازارمارش و محیط و جاهایی که میشه مشغول به کارشد؟و اینکه ارزش وقت گذاشتن رو داره؟

سلام اصلا نرو این رشته چون نیاز به تخصص بالا داره برای استخدام واینکه بازار کارش زیاد نیست و اکثرا اقایون استخدام میکنندچون کارخونه ها اطراف شهر هستندمگراینکه خیلی توانمند باشید بتونین محصول جدید ارایه بدید ودر حد مقاله فوق باشید.

سلام خسته نباشید میشه در فنه حرفه ای اژن رشترو. خوند؟! البته بعد از گرفتن یه مدرک

سلام با رشته علوم انسانی(اقتصاد) آیامیتونم بدون کنکور برای کاردانی یا کارشناسی رشته علوم ومهندسی صنایع غذایی وارد دانشگاه بشم؟

سلام .بله شما می تونین بدون توجه به نوع دیپلم خود تو رشته ی بسیار زیبای مهندسی صنایع غذایی بدون کنکور ثبت نام کنین.چه دولتی / چه دانشگاه آزاد.

رشته مهندسی صنایع غذایی رشته بسیار خوبیه ب نظر من ، فقط در ابتدا برای بدست آوردن سابقه کار باید انتظار چندانی نداشته باشین ازحقوق ، اما بعد از آن آینده خوبی خواهید داشت
ضمنا بعد از فارغ التحصیلی حتما برای گرفتن شماره نظام مهندسی از سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی اقدام کنید همچنین افراد بیکار میتونن پس از مراجعه به این سازمان فرم مربوطه به تقاضای کار را پر کنند چون تمامی کارخانجات براب جذب نیرو از این افراد استفاده میکنند

بی نظیره.
راستش خیلی تعجب کردم از خوندن کامنت ها
بسته به خود فرد و تلاشش برای مشغول شدن در سن پایین داره به نظرم(چون شرایط کار تو ایران همینه)
کسی که یک ذره بخواد برای پول دراوردن تلاش کنه از بهترین رشته هاست براش
علاوه بر اینکه برای اپلای و ادامه تحصیل در برترین کشور ها هم بی نظیره
من از سال دوم دانشگاه همزمان با تحصیل دنبال کار در همین حیطه گشتم و درامدی که الان بعد از گذشت 6 سال دارم چندیدن برابر یه پزشکه
اما به روحیه و علاقتون توجه کنین و اگه به مسائل صنعتی و تولیدی علاقه دارین اقدام کنین

سلام میشه یه توضیحی بدید و اگر امکان داره به من هم کمک کنید چکاری درسته انجام بدم

سلام ببخشید من این رشته رو یکسال خوندم میشه کمک کنید و من راهنمایی کنید

سلام میشه بیشتر راجب کارتون توضیح بدید

سلام.من از دانشجوهای این رشته هستم.ممنون میشم که به عنوان یه فردموفق تواین رشته راهنماییم کنین

سلام
لطفا راجب مکان های این شغل اینکه کجا تونستین کار پیدا کنید و چطوری اصلا دنبال کار گشتین لطفا بیشتر توضیح بدین چون ب هر حال میدونیم ک تو کارخانه ها شغل هست برای این رشته ولی چطوری باید بریم درخواست کار بدیم و..؟

سلام میشه شفاف تر در مورد شغلی که توی این زمینه داری و درآمدت بیشتر توضیح بدید…

با نشکر

من کلی درس تو این رشته خوندم الان فوق لیسانس صنایع دارم ولی بدلیل نبود بازار کار در شرکتی ک مربوط ب رشتم نیست مشغول ب کارم
البته از چند کارگاه و کارخانه پیشنهاد کار داشتم ولی چون حقوق اداره کار میدن و هیچ حقی برا کسی که کلی درس خوتده تا مدرک گرفته قائل نمیشن
همون کارگری بیشتر از ی مهندس صنایع غذایی در آمد داره
پس وقت و عمرتونو تو این رشته هدر ندین

سلام من کنکور ارشد رشته اولم را مشاوره و رشته شناور را مددکاری زدم . به مشاوره خانواده و مددکاری هم به یه اندازه علاقه دارم و جفتش هیچ فرقی واسم نداره . میخوام بعد ارشد ، دوره های مهارت حرفه ای را هم بگزرونم که بتونم یا مرکز مشاوره خانواده یا مرکز خدمات مددکاری بزنم و جفتشم دوست دارم و فرقی نمیکنه چه مرکزی بزنم . فقط میخوام بدونم بعد از مدرک ارشد و جور کردن جواز تاسیس مرکز ، چه مرکزی بزنم ؟ الان مراکز مشاوره خانواده بیشتر کار میکنن یا مراکز مددکاری ؟ مراکز مشاوره الان در جامعه سرش شلوغ تره یا مراکز مددکاری ؟ لطفاً یه جواب کوتاه بدهید و مهم نیست در چه شهری هستم ، لطفاً به مراحل دریافت مجوز تاسیس مرکز هم ورود نکنید ، فقط کوتاه بگید الان مراکز مشاوره خانواده درآمد بیشتری دارن یا مراکز مددکاری ؟ الان در جامعه مردم بیشتر سراغ مراکز مشاوره خانواده میرن یا بیشتر سراغ مراکز خدمات مددکاری اجتماعی میرن ؟

خودتونو بدبخت نکنید این رشته اشباه شده حقوق کم میدن بهش
حقوق قانون کار میدن بهش این همه درس بخون

فرق مهندسی صنایع غذایی با علوم و مهندسی صنایع غذایی چیه؟

رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی توسط وزارت علوم و توی دانشگاه های این وزارت ارائه میشه ولی رشته علوم و صنایع غذایی توسط وزارت بهداشت و در دانشگاه های علوم پزشکی ارائه میشه و من شنیدم که مدرک وزارت بهداشت بازار کار بهتری داره هرچند که کلا وضعیت بازار کار
خوب نیست

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *