رشته مهندسی برق | معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار + فیلم آموزش رایگان

۵۹۷۸۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۳ دقیقه
رشته مهندسی برق | معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار + فیلم آموزش رایگان

در این مطلب از مجموعه مطالب معرفی رشته‌های دانشگاهی مجله فرادرس، به رشته مهندسی برق پرداخته‌ایم و سعی کرده‌ایم تناسب آن با روحیات افراد، دروسی که برای موفقیت در این رشته مهندسی باید در آن‌ها پایه‌ای قوی‌تر داشت، گرایش‌های آن، بازار کار و سایر موارد مرتبط را مورد بررسی قرار دهیم.

فیلم آموزشی معرفی رشته مهندسی برق

دانلود ویدیو

رشته مهندسی برق مناسب چه کسانی است؟

رشته برق مناسب افرادی است که پیش‌زمینه قوی در دروس محاسباتی از جمله ریاضی و فیزیک دارند. در واقع این رشته برای افرادی جذاب خواهد بود که هوش محاسباتی بالایی داشته باشند. افرادی که علاقه دارند وارد رشته مهندسی برق شوند، باید بدانند که وارد یکی از سخت‌ترین رشته‌های دانشگاهی خواهند شد. به همین دلیل، اشخاصی که خواهان انتخاب این رشته هستند، باید این موضوع را در نظر بگیرند که تحصیل در این رشته نیاز به تلاش و کوشش فراوانی دارد.

کدام دروس دوره دبیرستان در رشته مهندسی برق بیشتر کاربرد دارند؟

برق رشته‌ای است که نیازمند پایه ریاضیات قوی است. همچنین در کتب فیزیک بعضی از دوره‌های تحصیلی، دروسی از رشته برق توسط معلمان تدریس می‌شود. به همین منظور بهتر است که دانش‌آموزان دروس ریاضی و فیزیک (قسمت‌هایی که مربوط به رشته برق است) را جدی گرفته و تمام مطالبی را که در این دروس به آن‌ها آموزش داده می‌شود، به خوبی فرا گیرند.

تصویر گرافیکی چند دفتر خالی باز روی یکدیگر (تصویر تزئینی مطلب رشته مهندسی برق)

همچنین بهتر است آزمایش‌های فیزیک که مربوط به قسمت برق است را به خوبی انجام دهند تا با قسمت عملی این رشته نیز آشنایی داشته باشند و پایه خودشان را در این زمینه نیز محکم کنند.

گرایش‌های رشته مهندسی برق برای ادامه تحصیل چه هستند؟

تا چندین سال، رشته مهندسی برق بر اساس برنامه مصوب سال‌های گذشته شامل گرایش اصلی برق مخابرات، برق قدرت، برق کنترل و برق الکترونیک بود. اخیراً برنامه مهندسی برق به پیشنهاد دانشگاه تهران مورد بازنگری قرار گرفت و این برنامه درسی از مهر ۱۴۰۰ قابل اجرا است. طبق این برنامه رشته مهندسی برق به زیرشاخه‌های مخابرات، قدرت، کنترل، الکترونیک، سیستم‌های دیجیتال و بیوالکتریک تقسیم می‌شود.

دروس رشته مهندسی برق شامل ۲۲ واحد دروس عمومی، ۲۷ واحد دروس پایه، ۵۳ واحد دروس تخصصی ۳۵ واحد دروس اختیاری، ۳ واحد پروژه و ۳ واحد کارآموزی معادل ۳۲۰ ساعت بدون تأثیر در میانگین کل و بدون تأثیر در تعداد واحد است.

البته به این نکته باید دقت کرد که از چند سال پیش بعضی زیر گرایش‌ها به دلیل گسترده بودن از گرایش اصلی جدا شدند. به عنوان مثال، گرایش مهندسی پزشکی که زمانی زیر گرایشی از گرایش الکترونیک بود، هم اکنون از آن جدا شده است. البته باز هم می‌توان در آن چهار گرایش اصلی با رشته برق آشنا شد. در ادامه به شرح مختصری در رابطه با هر یک از این گرایش‌ها پرداخته‌ایم.

برای آشنایی بیشتر با این رشته، مشاهده فیلم‌های آموزشی زیر پیشنهاد می‌شود.

گرایش مخابرات

گرایش مخابرات به بررسی سیستم‌های مخابراتی به صورت سیستمی و مغناطیسی می‌پردازد. در این گرایش نحوه مخابره و انتقال اطلاعات در سیستم‌های مختلف مخابراتی بررسی می‌شود. به عنوان مثال، در گرایش مخابرات نحوه انتقال اطلاعات از آنتن منازل به شرکت مخابرات بررسی می‌شود. می‌توان گفت که یک مهندس مخابرات عموما روی ارسال و دریافت اطلاعات تحقیق و پژوهش انجام می‌دهد و سیستم‌های مورد نیاز را معرفی و طراحی می‌کند.

تصویر یک دیش فرستنده و گیرنده

گرایش مخابرات، خود نیز دارای زیرگرایش‌های مختلفی است. از زیر گرایش‌های آن می‌توان از مخابرات میدان (که اکثرا با امواج الکترومغناطیس سر و کار دارد)، مخابرات سیستم (که به طراحی سیستم‌های فرستنده و گیرنده به صورت سیستمی می‌پردازد) و مخابرات-رمزنگاری (که در قسمت امنیت اطلاعات کاربرد دارد) نام برد.

گرایش قدرت

این گرایش قدیمی‌ترین گرایش رشته مهندسی برق است. در گرایش قدرت به بررسی سیستم‌های انتقال و توزیع برق پرداخته می‌شود. به بیان خیلی ساده، می‌توان گفت که یک مهندس قدرت باید روی نحوه انتقال و توزیع برق از منبع آن (نیروگاه‌ها) به قسمت‌های مختلف، اشراف کامل داشته باشد. البته امروزه گرایش قدرت به زیرشاخه‌های گوناگونی تقسیم شده است. از مهمترین شاخه‌های این گرایش، می‌توان به ماشین‌های الکتریکی (که غالبا به بررسی موتورها و ژنراتورها می‌پردازد)، سیستم‌های قدرت و فشار قوی (به طراحی و نحوه انتقال و توزیع می‌پردازد) و الکترونیک قدرت (که تلفیقی از گرایش الکترونیک در قدرت است و تعدادی از مداراتی که در الکترونیک با ولتاژ و توان پایین سروکار دارند را در قسمت قدرت با توان و ولتاژ بالا پیاده سازی می‌کند) اشاره کرد.

به صورت بسیار ساده، می‌توان مهندسی برق گرایش قدرت را این‌گونه تعریف کرد: گرایش قدرت یعنی کار با قسمتی از برق که قدرت بالایی دارد (ولتاژ و جریان بالا).

گرایش کنترل

همان‌طور که از نام این گرایش پیداست، در آن به بررسی نحوه کنترل سیستم‌ها پرداخته می‌شود. در واقع، یک مهندس کنترل باید سیستم‌هایی را طراحی کند که یک سیستم برقی را بتواند به خوبی کنترل کند و با توجه به نیاز سیستم الکتریکی و الکترونیکی پایدار بماند (البته در برخی موارد نیاز است که سیستم ناپایدار شود). این گرایش نیازمند اطلاعات خوب در زمینه ریاضیات است.

نکته قابل توجهی که در این قسمت باید مطرح شود، این است که گرایش کنترل تا حد زیادی با ریاضیات سر و کار دارد و به همین منظور اشخاصی که وارد این گرایش می‌شود تا حدی از برق دور خواهند شد. نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد، این موضوع است که تمام سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی نیازمند یک قسمت کنترلی هستند و این قسمت از مهمترین بخش‌های هر یک از این سیستم‌ها است. به همین منظور، یک مهندس کنترل باید در طراحی این قسمت تمام دقت خود را به کار گیرد.

دانستن و یادگیری نرم‌افزارهایی از قبیل متلب در این گرایش بسیار ضروری هستند، زیرا در طراحی سیستم‌ها از این نرم‌افزار به شدت استفاده می‌شود. برای یادگیری نرم‌افزار متلب، پیشنهاد می‌کنیم به مجموعه آموزش‌های متلب فرادرس مراجعه کنید:

گرایش الکترونیک

در این گرایش همه چیزهایی که با آن سر و کار خواهید داشت بر اساس حرکت الکترون‌ها است. به همین دلیل می‌توان گفت که این گرایش را الکترونیک نامیده‌اند.

تصویر نزدیک از یک مدار الکترونیکی فرضی

گرایش الکترونیک در واقع پلی است بین تمام گرایش‌های برق که تاکنون معرفی شدند. اگر شخصی بخواهد وارد چنین گرایشی شود نیاز دارد که در زمینه‌های مختلفی اطلاعات داشته باشد. در گرایش الکترونیک به بررسی و طراحی و ساخت مدارهای الکترونیکی پرداخته می‌شود.

البته باید به این نکته توجه کرد که الکترونیک نیز مانند گرایش‌های دیگر زیرشاخه‌هایی دارد. از اصلی‌ترین زیرشاخه‌های آن می‌توان آنالوگ یا طراحی مدارات مجتمع، دیجیتال و افزاره‌های نانوالکتریک (Device) را ذکر کرد. در گرایش آنالوگ به طراحی و ساخت مدارات مجتمع و غیرمجتمع پرداخته می‌شود. در گرایش دیجیتال غالبا به برنامه‌نویسی و کدنویسی پرداخته می‌شود و گرایش افزاره‌ها نحوه طراحی و ساخت یک المان الکترونیکی را بررسی می‌کند.

یک مهندس الکترونیک طرح‌هایی که مهندسان کنترل و مخابرات به صورت سیستمی طراحی می‌کنند را باید به صورت مداری طراحی کند و پس از انجام شبیه‌سازی به ساخت آن بپردازد. در این گرایش، یادگیری نرم‌افزار مهمترین نکته است. یک مهندس الکترونیک خوب برای موفقیت باید حتما با نرم‌افزارهای مختلفی در زمینه طراحی مدار آشنا باشد. همچنین در زیرشاخه‌های دیگر این گرایش هم به همین صورت است و باید نرم‌افزارهای مربوطه را به خوبی فرا گیرد.

مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته مهندسی برق چه هستند؟

شاید به جرات بتوان گفت رشته برق سنگین‌ترین رشته دانشگاهی برای دوره کارشناسی است. با توجه به چارت دروسی که وزارت علوم برای این رشته اعلام کرده است، می‌توان گفت که اکثر دروس این رشته مهم و سخت هستند. در ذیل به دروس مهمی که در ترم‌های مختلف باید آن‌ها را گذراند اشاره می‌شود.

ترم اول

ترم دوم

ترم سوم

ترم چهارم

ترم پنجم

ترم ششم به بعد (الکترونیک)

ترم ششم به بعد (مخابرات):

ترم ششم به بعد (قدرت):

ترم ششم به بعد (کنترل):

فارغ التحصیل رشته مهندسی برق در چه کارها و صنایعی می‌تواند شاغل شود؟

فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی برق با توجه به گرایشی که در آن تحصیل خواهند کرد، می‌توانند در قسمت‌های مختلفی مشغول به کار شوند. فارغ‌التحصیلان گرایش مخابرات، می‌توانند در شرکت‌هایی که دارای قسمت‌های مخابراتی هستند شاغل شوند. به عنوان مثال، این افراد می‌توانند در قسمت مخابرات سازمان صدا و سیما استخدام شوند.

تصویر گرافیکی یک مهندس برق پشت میز در حال کار بر روی یک مدار (تصویر تزئینی مطلب رشته مهندسی برق)

دانش‌آموختگان گرایش قدرت نیز می‌توانند در نیروگاه‌های برق، وزارت نیرو و سازمان‌هایی از این قبیل استخدام شوند. دانش‌آموختگان گرایش الکترونیک، با توجه به تخصصشان در شرکت‌هایی که روی طراحی بردهای الکترونیکی و شرکت‌هایی که در زمینه برنامه‌نویسی مشغول به کار هستند، جذب می‌شوند.

دانش‌آموختگان گرایش کنترل نیز با توجه به اینکه اکثر شرکت‌ها نیاز به مهندسان کنترل برای نظارت و کنترل سیستم‌ها و همچنین طراحی سیستم‌های کنترلی دارند، از شانس بیشتری برای استخدام برخوردار هستند.

بازار کار رشته مهندسی برق به چه صورت است؟

برخلاف این موضوع که شرکت‌های زیادی برای استخدام دانش‌آموختگان رشته برق وجود دارد، امروزه به دلیل اشباع شدن کشورمان از مهندسان برق طی سالیان اخیر، فرصت‌های شغلی برای این قشر کم شده است. اما نکته حائز اهمیت این است که در طی سال‌های اخیر به دلیل سختی این رشته و تمایل اکثر دانشجویان برای رفتن به رشته تجربی، بسیار احتمال می‌رود که بازار کار رشته مهندسی برق در آینده‌ای نزدیک رو به بهبودی رود و دانشجویان بتوانند در سازمان‌های بسیار مختلفی مشغول به کار شوند.

برای ورود به بازار کار، علاوه بر آشنایی با مهارت‌های تخصصی رشته مورد نظر باید با سایر مهارت‌های فردی هم آشنایی داشته باشید. در حقیقت، این مهارت‌های فردی هستند که یک شخص را از میان رقبا متمایز می‌کنند و سبب موفقیت او در زمینه‌ها و موقعیت‌های شغلی می‌شوند. چنین مهارت‌هایی سبب تعامل بهتر فرد در سازمان و محیط‌های کاری خواهد شد و به طور معمول با نام «مهارت‌های نرم» از آن نام می‌برند. به همین دلیل، برای یادگیری مهارت‌های فردی، مشاهده مجموعه فیلم‌‌های آموزش توسعه مهارت فردی فرادرس پیشنهاد می‌شود که لینک آن در زیر آورده شده است.

امکان ادامه تحصیل در رشته مهندسی برق در داخل ایران چگونه است؟

رشته برق از رشته‌های بسیار قدیمی در کشورمان ایران است. به همین دلیل در اکثر دانشگاه‌های مادر و دولتی کشور و همچنین دانشگاه‌های آزاد و غیردولتی، امکان ادامه تحصیل این رشته در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا فراهم است. شما می‌توانید دروس مقاطع کارشناسی ارشد برق و منابع مورد نیاز برای ورود به گرایش‌های مختلف مقطع دکتری برق را با استفاده از مجموعه فیلم‌های آموزش کارشناسی ارشد مهندسی برق فرادرس، به خوبی یاد بگیرید.

تصویر یک سر جوان با کلاه مهندسی نشسته در کلاس دانشگاه

شاید بتوان گفت که کشور ایران در پرورش دادن مهندسان برق یکی از قوی‌ترین کشورهای خاورمیانه و قاره آسیا است. همچنین، به گفته رئیس دانشکده مهندسی برق دانشگاه استنفورد آمریکا (دانشگاه با رتبه ۲ در بین دانشگاه‌های جهان)، دانشگاه صنعتی شریف بهترین دانشجوهای رشته برق را در دوران کارشناسی تربیت می‌کند.

امکان ادامه تحصیل در رشته مهندسی برق در خارج از کشور به چه صورت است؟

در خارج از کشور برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی برق فضای بسیار وسیع و گسترده‌ای وجود دارد. امکاناتی که شاید به سختی بتوان در ایران به آن‌ها دست پیدا کرد، به راحتی می‌توان با تحصیل در خارج به دست آورد. تحصیل در خارج از کشور برای مهندسان برق علی‌الخصوص گرایش‌های مخابرات و الکترونیک برای آشنایی بیشتر با تجهیزات و امکانات می‌تواند بسیار عالی باشد.

برای آشنایی بیشتر و بهتر با سایر رشته‌های دانشگاهی روی این لینک کلیک کنید.

جنبه مالی و زبان انگلیسی، اصلی‌ترین چالش‌هایی هستند که یک دانشجوی رشته مهندسی برق برای تحصیل در خارج از کشور با آن‌ها مواجه می‌شود. مورد اول نیاز به گرفتن مدرک آیلتس و یا تافل دارد. اما مورد دوم به این صورت قابل حل است که شما باید برای ادامه تحصیل سعی کنید حتما بورس دانشگاه شوید تا مبلغی برای تحصیل نپردازید. زیرا مبلغ شهریه برای تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور بسیار بالا است.

توجه داشته باشید که در بیشتر موارد، برای ادامه تحصیل در خارج از کشور، باید با زبان‌ خارجی کشور مورد نظر و همچنین زبان انگلیسی آشنایی خوبی داشته باشید. علاوه بر این، برای اثبات آشنایی با زبان انگلیسی نیز به شرکت در آزمون‌های بین‌المللی و معتبر زبان خارجی مانند تافل، آیلتس و دولینگو نیاز دارید. برای شروع این مسیر می‌توانید از مجموعه فیلم‌های آموزش زبان انگلیسی فرادرس کمک بگیرید.

دروس دانشگاهی رشته مهندسی برق تا چه میزان نیازهای بازار کار را پاسخگو هستند؟

در این مطلب از مجله فرادرس با رشته مهندسی برق و دروس آن آشنا شدیم. اگر به صورت دقیق به چارت آموزشی این رشته دقت شود، دروس دانشگاهی در رشته مهندسی برق تا ترم ۵ به صورت مستقیم نیازهای بازار کار را رفع نمی‌کنند، اما دروس ترم‌های ۶ به بعد بسیار مهم می‌شوند. باید به این نکته توجه داشت که حتما برای قوی کردن پایه و قوی شدن در دروس ترم ۶ به بعد نیاز است که دروس پایه رشته مهندسی برق به خوبی فرا گرفته شوند.

در همین راستا نباید از یاد برد که اکثر دروس رشته برق برای وارد شدن به بازار کار مهم هستند و با توجه به گرایش مورد نظر باید آن‌ها را به صورت جدی فرا گرفت. همچنین نکته قابل توجه در رابطه با این رشته برای برطرف کردن نیازهای بازار کار، یاد گرفتن نرم‌افزارهای مرتبط است. برای وارد شدن به بازار کار و پاسخگو بودن نیازهای آن، ضروری است که این نرم‌افزارها به درستی و به خوبی یاد گرفته شوند.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۴۴ دیدگاه برای «رشته مهندسی برق | معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار + فیلم آموزش رایگان»

سلام برق صنعتی چجوری باید برم

باید ازسال نهم انتخاب رشته برق صنعتی کنی و سال متوسطه دوم بهتون یاد میدم

برای مهاجرت این رشته مناسب تره یا مکانیک ؟

سلام، من میخوام انتخاب رشته کنم و برق رو انتخاب کنم علاقه هم دارم، میخوام در کنارش هم کار کنم تا بصورت عملی و یه قول معروف کاربلد بشم، میخواستم بدونم از کی میتونم برم سمت کار و کنارش هم دانشگاه رو بخونم و چطور کارهایی باید برم؟

سلام برای کار با ابزار دقیق مانند plcباید چه گرایشی رو انتخاب کرد

سلام ممنون از اطلاعاتی که گذاشتید
من کلاس نهمم و درسم خوبه فقط بین اینکه از فنی برم الکترونیک یا از ریاضی موندم؟
از سخت بودن ریاضی میترسم
و از ساده بودن تدریس فنی حرفه ای در هنرستان ها هم همین طور
چه کنم؟

سلام، امیدوارم در تمام مراحل زندگی موفق باشین، من الان دانشجو هستم و ۳ سال دبیرستانم رو رشته ریاضی خوندم، از سختی درسهای ریاضی نترسین، اگر واقعا علاقه داشته باشین سختی خاصی نداره همه چیز برمیگرده به تلاش و علاقه شما… همچنین میتونین توی کلاس هایی که برگزار میشه شرکت کنین یا دوره های آماده تدریس رو خریداری کنین و ببینین…

سلام ازطریق فنی وهنرستان نیاچون پایه ات روضعیف بارمیاره وبعداضربه میخوری،بروریاضی فیزیک ازطریق کنکورسراسری مهندسی برق بخون کارشناسی وبالاتر،اونجورهم قوی بارمیایی وهم رشدوپیشرفت میکنی

ببخشد برای بورسیه داشگاه آکسفورد رتبته چقدر باید باشه

دانشگاه آکسفورد سالانه هزاران نفر از خارج انگستان متقاضی داره که اونم اکثرشون شهریه پرداخت میکنن بابتش و شمایی که مثلا فلان رتبه شدی کوچکترین شانسی برای پذیرش رایگان داخل این دانشگاه نداری. اگر توان مالی زندگی و شهریه های دانشگاه های انگلستان رو داری میتونی یه لیسانس بگیری با معدل متوسط بعد برای مقاطع بالا درخواست بدی که اونم نیازمند داشتن شرایط مالی هست. اینم بگم که اکثر این کشورها قبل مهاجرت از شما اثبات توان مالی میگیرن که شما باید نشون بدی که توانایی مخارج اون کشور رو داری. اگر خبر نداری هم باید بگم گول تبلیغات مافیا کنکورو نخور و هرکی گفته رتبه 1 بشی میتونی آمریکا یا کانادا یا کلا غرب بری برای جیب خودش گفته وگرنه اون کشورها تا شما توان مالی و شرایط دیگه نداشته باشی اصلا ویزا بهت نمیدن که پاشی بری

عالی بود

سلام خوب هستین ببخشیدچنددرصد محصولات برق بومی سازی شده است

سلام من دهم هستم رشتم تجربی هس میخوام تغیر رشته بدم به دلیل سختی درس ها ریاضی و فیزیک و اینا میخوام برق بردارم ولی موندم تغیر رشته بدم یانه؟
چون میترسم برق هم سخت باشه یا کنکورش یا دانشگاهش ولی به برق علاقه دارم واز الان هم میتونم یه برق ساختمونو بکشم وخیلی هم دوس دارم الان به نظر شما من تغییر رشته بدم یا نه از فنی برم یا ریاضی فیزیک؟

سلام واقعاً عالی بود

سلام
تا حالا فکر کردین که مثلا چرا لوله اب رو از یک نوع فلز خاص میسازن؟
تا حالا شده فکر کنید که مثلا چرا سیم های انتقال برق که تو کوچه میبینیمشون 5 تا هستند؟
تا حالا شده فکر کنید که فاصله اون 5 تا سیم بر چه اساسی انتخاب میشه؟
تا حالا شده فکر کنید که مثلا چرا بعضی از سیم های انتقال برق کلفت هستند و بعضی ها نازک تر؟
تا حالا شده به این فکر کنید که چرا من انگشتمو اگر بزنم به پریز برق ،برق حتما دست منو میگره .اما این گوشی من که اگر از دستم بیفته خورد میشه، اما موقع شارژ هیچیش نمیشه؟
تا حالا فکر کردین داخل شارژر ها چه خبره؟
تا حالا فکر کردین یه ماشین حساب ساده چه طوری میفهمه 2+2=4؟
تا حالا فکر کردین که موقع دانلود از اینترنت اطلاعات به چه شکلی تو هوا منتشر میشه؟
یا مثلا همین کیبورد که داریم ازش استفاده میکنیم چطوری حروف رو تشخیص میده؟
و خیلی سوالات دیگه…
همه این سوالات و سوالات مشابه بیشماری که هر روز و هر دقیقه ایجاد میشوند رو مهندس های برق جواب میدن.
حالا چه طوری سوالات و مشکلات رو حل می کنند؟
ما میدانیم که برای هر کار فنی مهندسی یا تحقیقی باید یک سری ابزار در اختیار داشته باشیم.
مثلا برای تعمیر یک ماشین نیاز به انواع و اقسام آچار ها و.. داریم.
حالا ابزار مهندس ها برای پاسخ گویی به سوالات پیش امده و حل مشکل چه چیز هایی هستند؟
ابزار مهندس ها دو دسته هستند:
1-قوانین فیزیک
2-قوانین ریاضی
(همین جا یک نکته روشن میشه و ان هم تفاوت بین یک مهندس و یک فیزیک دان یا یک ریاضی دان می باشد،مهندس بر خلاف ریاضی یا فیزیک دان، فقط از ریاضی یا فیزیک به عنوان ابزار استفاده میکند. )
مهندس ها با استفاده از قوانین ریاضی سعی میکنند مدلی برای مسله موجود(که یک مسله فیزیکی هست و از قوانین فیزیک پیروی میکنه) پیدا کنند و از آن پس آن پدیده را در قالب ریاضی بیان کنند (تا کار کردن با پدیده ها راحت تر بشه).
مثلا یک تکه سیم رسانا را در نظر بگیرد .
و حال این رابطه را در نظر داشته باشید: R=r*(L/A) .
(R:مقاومت سیم ، r:مقاومت ویژه سیم L:سیم A:سطح مقطع سیم)
چون در مهندسی برق ما با عبور جریان از هادی و هدایت آن به نحو دلخواه سرو کار داریم
سیم را فقط به صورت یک مقاومت میبینیم وآن را با رابطه بالا مدل میکنیم. و بعد از این مدل کردن ها نتیجه میگیریم که مثلا اگر فقط طول هادی رو زیاد کنیم مقاومت سیم افزایش پیدا میکنه ، اگر فقط سطح مقطع رو زیاد کنیم مقاومت سیم کم میشه ، اگر فقط جنس سیم رو تغییر بدیم مقاومت سیم متناسبا تغییر میکنه.
حالا مسله مهندسی میشود اینکه ((اگر طول سیم ثابت بماند . سطح مقطع آن هم ثابت باشد، چه کار کنیم که مقاومت سیم کم بشه))
خب حالا مهندس باید رجوع کند به فرمول بالا(که از قبل میداند) و پاسخ را از آن بدست آورد .فرمول بالا میگوید باید جنس سیم عوض شود.
حال سوال آیا عوض کردن جنس سیم مقدور هست؟ اگر مقدور هست اقتصادی هم هست؟
ایا عوض کردن جنس سیم (که ظاهرا تنها راه حل هست طبق مدل بالا که تا کنون فقط آن را در دست داریم)تنها راه حل هست؟ یا ممکن است پدیده دیگری هم در این دنیا باشد که
بتواند پاسخ بهتری بدهد.؟(که ما آن را تا کنون نیافته ایم و مدل ریاضی هم طبیعتا برای آن نداریم؟)
این از چند سوالی که فقط حول یک تکه سیم ناقابل شکل گرفت.و فقط از دیدگاه مهندس برق بود.
حالا مهندس مکانیک با هدایت جریان داخل این سیم اصلا کار ندارد برای او مهم این هست که این سیم که از این سر کوچه تا آن سر کوچه کشیده میشود بتواند تحمل وزن خود را داشته باشد و مثلا پاره نشود یا سم ها شکم ندهند.بنابر این او هم این سیم را با فرمول دیگری مدل کرده و جواب سوالات را که پیش می آید می دهد.
(اینجا نکته دیگری روشن میشود و ان اینکه ممکن است یک موجود فیزیکی در رشته های مختلف از دیدگاه های مختلف بررسی شود و برایند این دیدگاه هاست که تبدیل به محصول میشوند نه فقط یک دیدگاه)
================================================================
تا اینجا هدفم فقط اشنا کردن دانش اموز ها با واقعیت مهندسی بود و اینکه ابزار های مهندسی کدام ها هستند و کار مهندس حل کردن چه سوالاتی هست.
لازم به ذکر نیست که مطالب بالا فقط یک مثال بود و مهندس ها با مسایلی به مراتب پیشرفته تر سرو کار دارند و به موضوعاتی به مراتب جذاب تر از یک تکه سیم ناقابل
میپردازند.(گر چه همین یک تکه سیم هم میتواند موضوع باشد (مثلا یک تکه سیم در مخابرات یک انتن محسوب میشود))
================================================================
متاسفانه عده ای انتظار دارند که در دانشگاه به آن ها کار هایی از قبیل سیم کشی ساختمان
-نصب ایفون-تعمیرات موبایل -تعمیرات تلوزیون-و…یاد بدهند.
من از خواننده این مطلب سوال میکنم :(و امید وارم این سوال را ازخود بپرسد)
در دبیرستان های فنی و حرفه ای هم تعمیرات موبایل یاد می دهند هم تعمیرات تلوزیون
هم سیم کشی ساختمان و هم انواع و اقسام تعمیرات.
فارغ التحصیلان این دبیرستان ها هم میتوانند بلافاصله به کار تعمیرات بپردازند.
حال سوال، اگر هدف از رشته مهندسی، تعمیرات بود، همان دبیرستان های فنی حرفه ای کافی بود چرا دانشگاه ها دانشجوی مهندسی تربیت میکنند؟هدف چیست؟
متاسفانه تر( :)) ) اینکه این افراد اصلا نمیدانند که چون مهندس با مدل هر چیزی سر و کار دارد ، و به ابزار ریاضی و فیزیک در حد مورد نیاز مهندسی(و نه بیشتر) مسلط است عیب های سیستم را که طراحی میکند خود تشخیص میدهد و آن عیب های احتمالی را یاد تکنسین ها میدهد و از آن ها میخواهد که مثلا در صورت مواجه با فلان مشکل بدانند فلان قطعه دچار اسیب شده است(مثلا خازن الکترولیت اگر خراب شود باد میکند(نشانه فیزیکی) را اول مهندس ها کشف کرده اند نه تکنسین ها) .
توجه دیگری هم که باید بشود این هست که در دبیرستان های فنی حرفه ای کارگاه داریم
و در دانشگاه آزمایشگاه داریم این دو محیط با هم فرق میکنند.
کارگاه جای ان هست که ((این مدار را اینطوری میبندند و اینطوری کار میکند))
ازمایشگاه جای آن هست که(( بله مقاومت 1 کیلو واقعا 1 کیلو نیست خطا دارد .اندازه گیری
جمع اوری داده تحلیل داده و نتیجه گیری و… صورت میگیرد ))
================================================================
مورد بعدی آن هست که سر فصل دروس تمامی رشته های مهندسی با توجه به همان سرفصل دروس کشور های پیشرفته تدوین شده است . اگر پیشرفت نمیکنیم مشکل جای دیگر است.
================================================================
چند نکته خطاب به دانش آموزان بر اساس تجربه ام در این چند سال:
1- علاقه علاقه علاقه
علاقه ان نیست که بله این رشته تاپ و کوفتو زهرمار هست. اگر تا حالا سیم های برق
کلید پریز های خونتون مقاومت و خازن و… مدار های الکتریکی وسایل، بهت چشمک نزدن، و تا حالا برات بود و نبودشون فرقی نداشت، چطور میتونی بگی من عاشق برقم؟؟؟؟؟
(ناگفته نماند بعضی ها بعد از ورود به رشته علاقه مند میشوند که درصد بسیار کمی هم هستند(گونه نادر:)))‌‌‌ ))
2-بدانید سیم کشی یادتان نمیدهند بدانید تعمیر تلوزیون یادتان نمیدهند بدانید مهندس با فیزیک -و ریاضیات (به عنوان ابزار) سر و کار دارد. کار مهندس خلق آن چیز هایی است که اصلا تا حالا هیچ کس بهشون فکر نکرده است.(وگر نه برد گوشی که راحت تو جیب جا میشه رو باید یه کامیون میکشید :))) اره ….)
3-بدانید مهندسی یعنی خلاقیت – هنر -ریاضت – دید وسیع فیزیکی -اقتصادی (که به تدریج بدست می آیند)
4- بدانید که شما هیچ کدام از اون افرادی که تو تصاویر موجود در همین صفحه دیده میشه (بعد از فارغ التحصیلی ) نخواهید شد. همزمان این توانایی رو دارید که همه آن ها رو بدست بیاورید (بستگی به دیگاهتان دارد که از زندگی چه می خواهید)
5-چیزی به اسم اینده شغلی حرف خنده داری است اول فارغ التحصیل بشوید بعد (شاید اصلا با این رشته نتوانستید کنار بیایید. شاید تو همون قواعد اولیه این رشته هنگ کردید، شاید از 100 نفر 100 ام شدید انگاه چطوری انتظار استخدام شدن دارید؟؟؟ تازه اگر استخدامی باشد)
6-بدانید بسیاری از دانشگاه ها امکانات ازمایشگاهی و یا حتی کارگاهی رویایی ندارند -ممکن است در ازمایشگاه با جناب ویندوز xp مواجه شوید.و…
7-جو گیر نشوید دانشگاه = دبیرستان و دبیرستان = دانشگاه (البته بعدا هم از لحاظ درسی و هم از لحاظ جوی متوجه میشوید چه گفته شد.)

8- مصافت- هزینه دانشگاه های پولی و… را در نظر بگیرید به خدا دانشگاه ان مدینه فاضله ای که معلم های محترم دبیرستان تو گوش ما ها خوانده اند نیست.
هیچ ایده الی که در ذهن ساخته اید وجود ندارد.
فیلم بچه مهندس را از ذهنتون پاک کنید 🙂
9-خودتان بخوانید منتظر اساتید نباشید و از همان ترم اول هم بخوانید
دانشگاه جای تفریح نیست که نیست.
بسیاری از اساتید تدریسشان خوب نخواهد بود و شما مجبور به استفاده از ویدوهای اموزشی خواهید بود(حتما استفاده کنید تا حداقل بنیه علمی قوی تری داشته باشید )

10- نگران جو دانشگاه و… اداب و رسومش نباشید همون چند هفته اول همش حل میشه
انتخاب گرایش هم حداقل دو سالی فرصت دارید که با رشته به خوبی اشنا بشید و بعد انتخاب کنید (یعنی قبل ان انتخاب گرایش ممکن نیست)

11-درس های این رشته و برای سایر رشته ها سخت نیست . البته برای کسی که درک کرد مفاهیم ریاضی و فیزیک دبیرستان رو.ریاضیاتی که مهندس ها استفاده میکنند و یاد می گیرند،فقط بر اساس نیازشون هست اگر بخواهم مثال بزنم : مثلا به شما اموزش میدن که بتونید معادله درجه دو را حل کنید و اصلا اثبات اون رو نه ازتون میخواهند و نه خودشون تدریس میکنند.یعنی کاملا ریاضیات ای هست که کاربردی باشه و ادامه همون مطالبیست که در دانشگاه خوانده ای.

خیلی حرفای دیگه هم داشتم که بگم ولی موند تو این سینه.
فقط بدانید که ما برای کلمه engineer کلمه معادل داریم و داشتیم و خواهیم داشت انشاالله ،که میشه همون مهندس.
بدانید که ما در قرن سوم هجری دانشمندی داریم به اسم ابوالوفای بوزجانی که یکی از کتاب های ایشون «فیما یحتاج الیه الصانع من الاعمال الهندسه» میباشد ترجمه اسم کتاب ایشون
یعنی (آنچه که صنعت گران از هندسه برای استفاده در صنعت خود احتیاج دارند) است.و این نشان دهنده دغدغه این دانشمند و جو علمی و مهندسی ایران در ان قرن هست.
(قرون طلایی) رو هم جستجو بفرمایید تا انشاالله از این خود باختگی در زمینه مهندسی
بیرون بیاییم .
انشالله همه موفق باشند.

سلام من تازه در رشته مهندسی برق قبول شدم. از صحبت های شما بسیار لذت بردم. ممکنه که یک راه ارتباطی با خودتون معرفی کنید.

درود خسته نباشید به نظر شما من به عنوان یک زن میتونم وارد رشته برق بشم؟ چون خیلی بهش علاقه دارم

سلام بابت همه نظریات تان خیلی ممنون آقا واقعاً شما از یک زاویه خیلی متفاوت به رشته مهندسی برق نگاه کرده‌ید و بعد خواندن نوشته های تون من علاقه مند هم صحبت شدن با شما شدم.

سلام میشه یه راه ارتباطی با خودتون بگید سوال دارم

با سلام؛

سؤالات مرتبط را می‌توانید در بخش نظرات مطرح کنید و همکاران تا حد ممکن به این سؤالات پاسخ می‌دهند.

با تشکر از همراهی شما با مجله فرادرس

به به لذت بردم عالی بود

سلام جناب روز بخیر…ممنون از صحبتای مفیدتون..لطف میکنید یک راه ارتباطی با خودتون ارائه بدید؟تشکر

سلام یه سوال
برای کسانی که موبایل و کامپیوتر و لپ تاپ میسازند
چه رشته ای مناسب است؟

رشته برق و گرایش الکترونیک مناسب هست.

سلام دوستان
من دانشجوی کارشناسی برق دانشگاه علم و صنعت هستم .
چند تا توصیه می خواستم به دانش آموزانی که احتمالا تا الان کنکورشون رو دادند و می خوان انتخاب رشته کنند ، بکنم :‌
اول از همه حواستون باشه حتما حتما رشته ای که دوست دارید رو انتخاب کنید . چیزی به اسم رشته ی ( مطلقا) بد یا خوب وجود نداره . همه رشته ها خوب هستند و کاربرد دارند اما موضوع مهم اینه که کدوم رشته برای شما خوب تر و مناسب تره . در واقع خوب بودن رشته های مطلق نیست بلکه نسبی هست ! باور کنید انتخاب رشته حتی از خود کنکور هم مهم تره . کسی که رتبه مناسبی هم کسب نکرده باشه ولی انتخاب رشته درستی کرده باشه از کسی که دو رقمی شده ولی رشته مورد علاقش رو درست انتخاب نکرده باشه ، 10 هیچ جلو هست . هرگز هم اجازه ندید کسی براتون به غیر از خودتون انتخاب رشته کنه . نظرات افراد مختلف رو بپرسید و از مشورت هاشون استفاده کنید ولی تصمیم آخر رو خودتون برای خودتون بگیرید !
موضوع بعدی که می خوام بهش اشاره کنم در مورد خود مهندسی برقه
متاسفانه در اینترنت معمولا مهندسی برق و درساش رو شبیه غول سه سر برای دانش آموز های می کنند و انقدر مدام گفته می شه که شما باید در ریاضی و فیزیک قوی باشید که گویا این رشته فقط به درد مدال آور های المپیاد ریاضی و فیزیک میخوره ! اما اینطور نیست . نمیگم درسای برق آسون و عین آب خوردنه ولی شما اگر علاقه کافی به این رشته داشته باشید و مفاهیم مطرح شده در دروس فیزیک و ریاضی رو خوب فهمیده باشید( و نه حفظ کرده باشید ) ،‌احتمالا یک مهندس برق خوب خواهید شد
توصیه می کنم برای تحقیق و مشورت بهتر وارد یکی از دانشگاه های برتر بشید و از مشورت دانشجوها و اساتید استفاده کنید (‌که قطعا از سرچ کردن در اینترنت خیلی بیشتر بهتون کمک می کنه )
یه کار دیگه هم که میتونید بکنید اینه که مثلا برید کتاب مدار 1 یا مثلا الکرونیک 1 رو نگاه کنید و ببینید اصلا از موضوعات اون درس ها خوشتون میاد یا نه

با آرزوی موفقیت شما

دم شما گرم
من نتونستم ریاضیات دبیرستانو خوب بخونم ولی استعدادشو دارم. میترسم رشته برق رو انتخاب منم و بعد بفهمم باید خیلی بیشتر ریاضی میخوندم. حسابان۲ رو تقریبا صفرم، به نظرتون برم برق یا نه؟

مرسی از شما . متشکرم

عالی بود
ممنون

سلام ببخشید میخواستم ببینم که ۸ ترم مهندسی برق چند سال زمان میبره
وسوال دوم اینکه برای مهاجرت مدرک فنی حرفه ای اعتبار داره؟

رشته الکترونیک از جمله رشته هایی است که تو ایران عملا به هیچ دردی نمی خوره
من رشتم الکترونیکه درسم بجای اینکه ۴ ساله تموم شه الان ده ساله طول کشیده
نه براش کار هست ،چون عملا ما قادر به ساخت یک خازن ساده هم نیستیم نه بچه ها که فارق التحصیل میشن عملا چیزی از الکترونیک می فهمن ،فقط یک مشت مزخرفات و تئوری های بدرد نخور که استاد هم الکی تو کلاس میگن بعدا تو کار بدردتون می خوره درصورتی که همش چرت
تئوری محض ،استفاده از ریاضیات بصورت خیلی پیشرفته ،سوالات آخر ترم بدون هیچ محدوده ای طرح میشن ،و فقط این رشته رو بطور عجیبی سخت بدرد نخور و از مهم ترین جزو بی کار ترین فارق التحصیلان کرده
من تعجبم می کنم اگر تو دانشگاه های ما انقدر دروس امتحان محور و تئوری محض نبود آیا پیشرفت ما بهتر نبود ؟
آیا بجای این که دانشجویان بشینن سر کلاس هی خازن و مقاومت بکشن بهتر نبود ،تعمیرات موبایل ،تلویزیون ،ماهواره و ربات رو یادشون میدادیم بصورت عملی ؟؟؟
آیا اگر شیوه ی آموزشی دروس مهندسی انقدر امتحان محور و بازی با ریاضی و تئوری محض نبود و بیشتر می رفتیم بسمت تدریس کاربردی و عملی مثل موضوعاتی که گفتم آیا الان انقدر فارق التحصیل بیکار داشتیم؟؟؟
آیا با این دورس تئوری دانشجو وقتی فارق التحصیل میشه تخصص لازم رو داره ؟؟؟
متاسفانه وضع بشدت خرابه ،کافیه اونم نه از من بلکه از فارق التحصیلان مختلف معدل اولی بپرسید چند درصدشون الان شاغل هستن و مرتبط با رشته اشون فعال هستن ؟
آیا واقعا کار نیست یا دانشجویان تخصص لازم رو ندارند یعنی تو دانشگاه چیزی یادشون نمی دن که حالا بخواد براشون کار باشه

از فارق التحصیل گفتنتون معلومه چه دانشگاهی بودید و چقدر تلاش کردید…(فارق بر وزن فاعل و ریشه فرق هست که فارق التحصیل یعنی از تقاوت دستاورد :|)

بنده کاملا موافق نظر شما هستم
به نظرم دوستان وقتتون رو در دانشگاه تلف نکنین. فقط اگه دوست دارید از روی علاقه درس بخونین ولی روی کار مرتبط با رشته حساب باز نکنین بعد دانشگاه عملا متوجه می شین که همش یه سری تئوری محض بهتون گفتن. اونا به کنار اصلا جایی برای ساخت و تولید و طراحی و اینا نیست. بیشتر کار های مونتاژ و تعمیر می تونین پیدا کنین.

واقعا، حرف دل منم هست همیشه با خودم میگم خب این همه ریاضیات و کتاب چرت که تهش به هیچ دردی نمیخوره چرا ما باید تدریس کنیم خو تهش ما باید با برق سر و کار داشته باشیم و کار عملی و وقتی هم که بریم سر شغل میفهمیم اون همه مسئله های مختلف ریاضی به هیج دردمون نمیخوره و بحث کار و عمل کلا جداس و اونجاس که افسوس میخورین از اون همه وقتی که برا چیزی گذاشتیم که کارایی نداشته، تهشم کنکور جلو راه تو مگیره نمیزاره اصلا پیشرفت کنی بخدا کنکور چیه اخه ؟؟؟؟ خیلیا بخاطر همین ترک تحصیل کردن فقط دزدی پوله، مدارس و داتشگاه خارج توجه رو میزارن رو کار عملی بجای این همه درس و کتاب های بیخود و چیزی بنام کنکور اجباری چرند هم ندارن نتیجشم میشه این که اونجا نخبه هاشون بیشتر از ما هستش و تدریس اونجا بهتره

من حدود ۳۰ تا کتاب در ارتباط با الکترونیک دارم . کتاب ها کاملا نو و تمیز با نصف قیمت میفروشم .

سلام میشه لیست کتابها و قیمت ها رو بفرستین من واسه کسی بفرستم.
ممنون.

سلام میشه بگید الکترونیک بهتره یا الکتروتکنیک

الکتروتکنیک کامل ترهست واماسخت تر

سلام من کلاس نهم هستم دارم انتخاب رشته میکنم به دلیل اینکه پدر من در شرکت گاز کار میکند به من میگوید رشته مهندسی برق برو من خودم هم به برق علاقه زیادی دارم ولی نمدانم کدوم زیر شاخه بروم قدرت مناسب است به نظر شما و اینکه تا مدرک لیسانس چقدر صول میکشد اگر جواب بدین ممنون میشم

برای کارشناسی پیوسته 4سال است

سلام امیدوارم سلامت باشید
در ابتدا تا ترم ۵ لازم نیست گرایش خود را مشخص کنید. ابتدا دروس اصلی مهندسی برق را می خوانید سپس با توجه به دروس ارائه شده و علاقه ی شخصی تصمیم به انتخاب گرایش می کنید. مهندسی برق هم مانند سایر مهندسی ها ۸ ترم زمان می برد ولی دانشجویان بسیاری هستند که به علت حجیم بودن دروس این رشته، ۹ ترمه می شوند.

خیلی عالی بود ممنون از زحماتتون

خیلی کامل بود و ممنون ازتون بخاطر توضیح درباره مهندسی برق از جهت مهاجرت و تحصیل در خارج.

بازار کار الکترونیک چطوره؟

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *