رشته علوم کامپیوتر | معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار + فیلم آموزش رایگان

۶۹۲۰۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۱ دقیقه
رشته علوم کامپیوتر | معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار + فیلم آموزش رایگان

در این مطلب از مجموعه مطالب معرفی رشته‌های دانشگاهی مجله فرادرس، به رشته علوم کامپیوتر پرداخته‌ایم و سعی کرده‌ایم تناسب آن با روحیات افراد، دروسی که برای موفقیت در این رشته باید در آن‌ها پایه‌ای قوی‌تر داشت، گرایش‌های آن، بازار کار و سایر موارد مرتبط را مورد بررسی قرار دهیم.

فیلم آموزشی معرفی رشته علوم کامپیوتر

دانلود ویدیو

رشته علوم کامپیوتر چیست ؟

رشته علوم کامپیوتر مطالعه کامپیوترها، زبان‌های برنامه نویسی و سیستم‌های محاسباتی را شامل می‌شود. برخلاف مهندسی الکترونیک و مهندسی کامپیوتر، رشته علوم کامپیوتر بیش‌تر به نرم‌افزار و سیستم‌های نرم‌افزاری مربوط می‌شود. در واقع رشته علوم کامپیوتر شامل نظریه نرم‌افزاری، طراحی، توسعه و کاربرد نرم‌افزار است. حوزه‌های مطالعاتی اصلی در رشته علوم کامپیوتر در ادامه فهرست شده‌اند:

(تصویر تزئینی مطلب رشته علوم کامپیوتر)

اگرچه داشتن دانش و مهارت برنامه نویسی برای تحصیل در رشته علوم کامپیوتر ضروری است، اما برنامه نویسی تنها یکی از عناصر این رشته به حساب می‌آید. دانشمندان کامپیوتر الگوریتم‌هایی را برای ساخت برنامه‌ها و مطالعه چگونگی عملکرد سخت‌افزار و نرم‌افزار کامپیوتر طراحی و تجزیه-تحلیل می‌کنند.

رشته علوم کامپیوتر مناسب چه کسانی است؟

رشته‌ علوم کامپیوتر برای مطالعه‌ نحوه‌ محاسبات به وجود آمد و یک راه ارتباطی موثر بین دانش کامپیوتر و ریاضی است؛ مهمترین هدف این رشته، دستیابی به بهترین روش، برای حل یک مسئله در کمترین زمان و با بالاترین دقت است.

خروجی رشته‌ علوم کامپیوتر، افرادی با دید ریاضی نسبت به مسائل منطقی در حوزه‌های مختلف مرتبط و غیر مرتبط با کامپیوتر است. نگرش فارغ التحصیلان این رشته به صورت پایه‌ای نسبت به موضوعات است و به عنوان مثال در آن، علاوه بر آموختن زبان‌های برنامه‌نویسی، نحوه‌ ساخت آن‌ها (زبان‌های برنامه‌نویسی) هم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پایه و اساس رشته‌ علوم کامپیوتر علاقه به ریاضیات است. دانشجوی این رشته باید علاوه بر مباحث ریاضی به ساخت استدلال و اثبات موضوعات مختلف با دید منطقی و عددی اشتیاق داشته باشد (حتی مسائل روزمره‌ جهان پیرامون). واژگان علوم کامپیوتر و گرایش‌های مربوطه بر خلاف معنا‌شناسی، برای انجام محاسبات، بیشتر نیازمند قلم و کاغذ هستند تا کامپیوتر.

یک مرد جوان پشت لپ تاپ در یک اتاق

کلید واژه‌ اصلی در این رشته، ریاضیات است و با توجه به دو دسته‌ کلی افراد (در باور عموم) که یا به ریاضیات علاقه دارند یا ندارند، انتخاب و عدم انتخاب این رشته و تحصیل در آن تا حدی قابل تشخیص است. البته تلاش زیاد در تمام کارها باعث رفع نقایص موجود و حتی به وجود آمدن علاقه در حوزه‌‌ای خاصی می‌شود که شاید تا پیش از آن هیچ جذابیتی در آن برای شخص وجود نداشته است.

فارغ از بحث ریاضیات، برخی ویژگی‌های شخصیتی که آمادگی ورود به دنیای علوم پایه و حتی ریاضیات محض را فراهم می‌کنند، در ذیل ذکر شده‌اند. اگر شما دارای این ویژگی‌ها هستید، احتمالا علاوه بر رشته‌ علوم کامپیوتر، در سایر رشته‌های علوم پایه و ریاضیات محض هم بر خلاف تصوری که از خودتان دارید، موفق خواهید بود (بدون قطعیت و به صورت احتمالی).

  • ذات کنجکاو و پرسشگر
  • علاقه به حل مسائل و معماها
  • شیوه تفکر منطقی و گام‌به‌گام
  • از زوایای نامتعارف به مسائل نگاه کردن
  • به دنبال یادگیری مسائل جدید به صورت روزمره بودن
  • تحمل دوره‌های طولانی عدم موفقیت
  • نحوه جستجو و مطالعه برای یافتن پاسخ سوالات (از طریق وب، کتاب‌های سنتی و الکترونیک، به صورت انفرادی و بدون نیاز به توضیح قضایا توسط شخص دوم)

نکته‌ بعد در رشته علوم کامپیوتر، خلاقیت است. اشخاصی که در این رشته تحصیل می‌کنند، یا دانش آموخته‌ آن و در بازار کار مشغول هستند، نیاز است تا به دلیل رشد سریع فناوری و تغییر در تکنولوژی‌های روز، همیشه در حال یادگیری باشند؛ در مورد جهان اطراف خود کنجکاوی کنند و با دید تحلیلی به آن بنگرند، چرا که برنامه‌ها و سیستم‌ها در هر زمینه‌ای از زندگی و تجارت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کدام دروس دوره دبیرستان در رشته علوم کامپیوتر بیشتر کاربرد دارند؟

با توجه به وابستگی زیاد رشته‌ علوم کامپیوتر به ریاضیات، افرادی که فارغ‌ التحصیل رشته ریاضی‌ و فیزیک در دوره‌ متوسطه هستند، شرایط بهتری از نظر پیش‌نیازهای لازم نسبت به فارغ‌التحصیلان سایر رشته‌ها دارند.

چند کتاب روی هم در کنار یک لپ تاپ

در گرایش‌های مختلف علوم کامپیوتر، دروس مرتبط با آمار پیش‌نیاز درس شبیه‌سازی به حساب می‌آیند که با توجه به وجود آمار و احتمال در دوره‌ متوسطه و در رشته‌ ریاضی و فیزیک، درصد موفقیت فارغ التحصیلان از این رشته در پشت سر گذاشتن این دروس به مراتب بیشتر از سایرین است. دروس مربوط به فیزیک و ریاضیات گسسته هم به عنوان پیش نیاز برای سایر دروس تخصصی و پایه‌ای هستند و به دلیل آشنا شدن با این مباحث در دوره‌ متوسطه، آمادگی فارغ التحصیلان از این رشته نسبت به سایرین برای گذراندن واحدهای مربوطه بیشتر است.

فارغ التحصیلان رشته‌ فنی و حرفه‌ای گرایش کامپیوتر هم شرایط مناسبی برای ورود به دنیای علوم کامپیوتر خواهند داشت؛ زیرا این قشر پیش از این با مقدمات لازم برای برنامه‌نویسی آشنا شده‌اند و تا حدی به دید منطقی در حل مسئله و ارائه راهکارهای الگوریتم‌وار برای آن دست یافته‌اند. از همین رو افراد مذکور با ورود به رشته علوم کامپیوتر برای بسیاری از مباحث پایه در این حوزه آمادگی ذهنی دارند.

گرایش‌های رشته علوم کامپیوتر برای ادامه تحصیل چه هستند؟

در کشورهای توسعه یافته، مثل کشورهای اروپایی و ایالات متحده‌ آمریکا، علوم کامپیوتر رشته اصلی در زمینه مهندسی کامپیوتر و سیستم‌های اطلاعاتی محسوب می‌شود. در این کشورها مهندسی نرم‌افزار شاخه‌ای از علوم کامپیوتر است و مهندسی کامپیوتر، سخت‌افزار و معماری کامپیوتر در کنار مهندسی برق در دانشکده‌های گوناگون ارائه می‌شوند.

اما در ایران رشته اصلی کامپیوتر، مهندسی کامپیوتر است که شامل مهندسی نرم‌افزار، مهندسی سخت‌افزار و فناوری اطلاعات می‌شود. در اصل در کنار مواردی که ذکر شد، علوم کامپیوتر نیز وجود دارد که بیشتر روی مسائل نظری متمرکز است و چیزی شبیه به علوم کامپیوتر نظری در کشورهای اروپایی است.

شخصی در حال کار با کامپیوتر است

در ایران و در رشته علوم کامپیوتر، دانشگاه‌های مختلف درس‌ها و دوره‌های یکسانی را تدریس نمی‌کنند و حتی روی شاخه‌های موجود در این رشته هم توافقی وجود ندارد. در مقطع کارشناسی از علوم کامپیوتر، 4 گرایش محاسبات علمی، نظریه‌ الگوریتم‌ها، سخت‌افزار و سیستم‌های اطلاعاتی وجود دارد.

  • گرایش محاسبات علمی: در گرایش محاسبات علمی، کاربرد ریاضیات در کامپیوتر مطالعه می‌شود و زمینه‌های برنامه‌ریزی خطی، غیرخطی، آنالیز عددی و نرم‌افزار در ریاضی مورد بحث قرار می‌گیرند.
  • گرایش نظریه‌ الگوریتم‌ها: در این گرایش به بررسی راه‌های مختلف حل مسئله پرداخته می‌شود تا با بکارگیری روش‌های سریع‌تر و بهتر، الگوریتم‌های بهینه‌تری پیاده‌سازی شوند.
  • گرایش سخت‌افزار: این گرایش مربوط به معماری و ساختار کامپیوتر است.
  • گرایش سیستم‌های اطلاعاتی: در این گرایش نیز به مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری و سیستم‌های اطلاعاتی پرداخته می‌شود.

علاوه بر 4 گرایش اصلی، رشته‌های زیر نیز جزء گرایش‌های علوم کامپیوتر به حساب می‌آیند:

برای آشنایی بیشتر با این رشته، مشاهده فیلم‌های آموزشی زیر پیشنهاد می‌شود.

مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته علوم کامپیوتر چه هستند؟

دروس مهم این رشته در ادامه فهرست شده‌اند:

این دروس که جزء دروس مشترک برای تمامی گرایش‌ها هستند، شالوده علوم کامپیوتر در ایران را تشکیل می‌دهند، هر چند در گرایش‌های مختلف، تمرکز روی مباحث متفاوت است. مثلاً در گرایش محاسبات علمی، تمرکز روی آنالیز اعداد، و استفاده از نرم‌افزار در ریاضیات است.

در گرایش نظریه الگوریتم‌ها، تمرکز روی نظریه‌ها برای ارائه راهکار جدید و متفاوت حل مسئله است، تا ضمن افزایش سرعت الگوریتم بتوان به دقت محاسبه و پاسخ آن هم اعتماد کرد. در این گرایش،‌ دروس زیر اهمیت بیشتری دارند.

تمرکز گرایش سخت‌افزار نیز بر روی دروس زیر قرار گرفته است.

  • طراحی مدار و ریزپردازنده
  • آشنایی با معماری کامپیوتر

نهایتاً در گرایش سیستم‌های اطلاعاتی، دروس زیر از جمله دروس مهم این رشته به شمار می‌آیند.

به صورت کلی، با دانشی که دانشجو در گرایش سیستم‌های اطلاعاتی کسب می‌کند در پایان دوره کارشناسی به دید منطقی برای ارائه راهکار حل مسئله در حوزه IT دست خواهد یافت.

فارغ التحصیل رشته علوم کامپیوتر در چه کارها و صنایعی می‌تواند شاغل شود؟

با توجه به شرایط جهان کنونی و پیشرفت روز افزون فناوری، برای دانش آموخته رشته علوم کامپیوتر فرصت‌های شغلی متعدد و متنوعی وجود دارد. در همین راستا در ادامه چند مورد از فرصت‌های شغلی مرتبط و مطرح ذکر شده‌اند:

  • توسعه‌دهنده‌ نرم‌افزار: توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، برنامه‌های نرم افزاری برای انواع پلتفرم‌ها تولید می‌کنند؛ این برنامه‌ها بر اساس نیاز کاربران، کاربردهای مختلفی را پوشش می‌دهند. یک توسعه‌دهنده مسئول تمام فرایندهای توسعه، تست و نگهداری محصول نرم‌افزاری است. توسعه‌دهنده نرم‌افزار باید با خلاقیت خود بتواند نیاز کاربران را شناسایی کرده، سپس برای برطرف کردن آن برنامه‌ریزی کند و در نهایت با به کارگیری دانش فنی‌اش در زمینه کدنویسی، اقدام به تولید نرم‌افزار در همین راستا کند.
  • مدیر پایگاه‌ داده: مدیران پایگاه داده نیازهای کاربران را تجزیه و تحلیل و ارزیابی می‌کنند؛ آن‌ها در عین حال منابع را برای ذخیره و بازیابی اطلاعات توسعه و بهبود می‌بخشند. این قشر نیز باید از مهارت حل مسئله برخوردار باشند و بتوانند هرگونه سوء عملکرد در منابع پایگاه داده را در مواقع لزوم برطرف کنند، برنامه‌ریزی برای تغییر سیستم‌ها و راهکارهای موجود نیز از جمله دیگر وظایف آن‌ها است.
یک مهندس کامپیوتر در اتاق سرور

در پایان این بخش لازم است اشاره شود که فرصت‌های شغلی موجود برای دانش آموخته علوم کامپیوتر، محدود به این موارد نیستند و گستره بسیار وسیع‌تری را شامل می‌شوند. مثلاً یکی دیگر از زمینه‌های شغلی محبوب و پرطرفدار مرتبط با علوم کامپیوتر، برنامه نویسی موبایل به حساب می‌آید.

بازار کار رشته علوم کامپیوتر به چه صورت است؟

موقعيت‌های شغلی این رشته مشابه با مهندسی نرم‌افزار است؛ اما در بسیاری از موارد، دانش آموختگان رشته علوم کامپیوتر به عنوان مدیر و هماهنگ کننده پروژه‌های گوناگون در بازار کار به خدمت گرفته می‌شوند. در همین راستا، این افراد طی دوران تحصیل باید دروسی را نیز در زمینه مدیریت و اقتصاد بگذرانند.

در مقاطع مرتبط با تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری)، دانش آموختگان رشته علوم کامپیوتر بیشتر به حل مسائل نظری در علم کامپیوتر می‌پردازند. در یک قانون کار استاندارد، به ازای هر چهار نفر مهندس نرم‌افزار به یک کارشناس علوم کامپیوتر نیاز است تا مدیریت گروه را بر عهده بگیرد.

لپ تاپ و اسکناس (تصویر تزئینی مطلب رشته علوم کامپیوتر)

انتخاب راه‌حل مسائل و پیاده‌سازی این راه‌‌حل‌ها، همچنین تقسیم الگوریتم‌ها در بین مهندسین نرم‌افزار و در انتها جمع کردن قسمت‌های توزیع شده بر عهده فارغ التحصیل رشته علوم کامپیوتر است.

زمینه‌های کاری و سطوح درآمدی متفاوتی در بازار کار برای فارغ التحصیلان رشته علوم کامپیوتر وجود دارد؛ اما در نهایت میزان درآمد دانش آموختگان رشته مورد بحث را میزان قدرت رهبری آن‌ها، تسلط‌شان بر داده‌کاوی و راهکارسازی و توانایی‌شان در حل چالش‌ها و مشکلات اساسی سازمان‌ها تعیین می‌کند. افرادی که این توانایی‌ها را در سطح مطلوب و عالی دارند و می‌توانند به درآمد قابل توجهی نیز دست پیدا کنند.

در ادامه نمونه‌هایی از فرصت‌های شغلی هدفمند در یک سازمان برای فارغ التحصیل رشته علوم کامپیوتر ذکر شده‌اند، البته مقطع تحصیلی افراد (کارشناسی، ارشد، دکتری) نیز بر شانس استفاده از این فرصت‌ها اثر گذار است.

  • ایجاد نظریه‌ها و مدل‌هایی برای نشان دادن مباحث حوزه کسب و کار و درآمد سازمان
  • کمک به متخصصین سازمان در حل مسائل پیچیده محاسباتی
  • کشف زبان‌ها، ابزار و روش‌های محاسباتی جدید برای بهبود خط مشئ سازمان در جهت نیل به اهداف
  • توسعه و بهبود سیستم‌های نرم‌افزاری
  • طراحی آزمایشاتی برای تست عملکرد سیستم‌های نرم‌افزاری طراحی و تولید شده
  • تحلیل نتایج آزمایشات و نتیجه گرفتن از آن‌ها برای بهبود کارایی نظریه‌ها و یا سیستم‌های تولید شده
  • آموزش نتایج به دست آمده از آزمایشات و تحقیقات به دانشجویان دانشگاه‌ها و سایر مراکز علمی و پژوهشی

برای ورود به بازار کار، علاوه بر آشنایی با مهارت‌های تخصصی رشته مورد نظر، باید با سایر مهارت‌های فردی هم آشنایی داشته باشید. در حقیقت، این مهارت‌های فردی هستند که یک شخص را از میان رقبا متمایز می‌کنند و سبب موفقیت او در زمینه‌ها و موقعیت‌های شغلی می‌شوند. چنین مهارت‌هایی سبب تعامل بهتر فرد در سازمان و محیط‌های کاری خواهد شد و به طور معمول با نام «مهارت‌های نرم» از آن نام می‌برند. به همین دلیل، برای یادگیری مهارت‌های فردی، مشاهده مجموعه فیلم‌‌های آموزش توسعه مهارت فردی فرادرس پیشنهاد می‌شود که لینک آن در زیر آورده شده است.

امکان ادامه تحصیل در رشته علوم کامپیوتر در داخل ایران چگونه است؟

در ایران، امکان تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری در رشته علوم کامپیوتر وجود دارد. مقطع کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر دارای 4 گرایش زیر است:

در مقطع دکتری نیز گرایش‌های زیر وجود دارند:

همچنین کلیه فارغ التحصیلان در مقطع ارشد از تمامی رشته‌ها، امکان انتخاب کد رشته علوم کامپیوتر در مقطع دکتری و تحصیل در این مقطع را دارند.

دانشگاه تهران، شهید بهشتی، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف و باهنر به صورت همزمان دارای مقاطع ارشد و دکتری در رشته علوم کامپیوتر هستند و دانشگاه‌های متعددی هم برای مقطع ارشد، آمادگی پذیرش دانشجو و ارائه رشته‌های مربوطه را دارند. در کل با توجه به پتانسیل دانشجو، امکان ادامه تحصیل در این رشته و در مقاطع تکمیلی در داخل ایران فراهم است.

امکان ادامه تحصیل در رشته علوم کامپیوتر در خارج از کشور به چه صورت است؟

از طریق رشته علوم کامپیوتر نیز مانند بسیاری از رشته‌های دیگر می‌توان برای مهاجرت به خارج از کشور اقدام کرد؛ در این رشته در یک کشور خارجی به تحصیل پرداخت، وارد بازار کار آن کشور شد و در نهایت نیز اقامت دائم آن را به دست آورد.

یک نفر در حال کار با کامپیوتر کنار پنجره ای رو به برج CN در کانادا

زبان تدریس رشته علوم کامپیوتر در کشور‌های مختلف متفاوت است، اما اغلب این رشته به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. تحصیل در رشته علوم کامپیوتر بدون مدرک زبان، بستگی به دانشگاه دارد و در برخی موارد امکان‌پذیر و در بسیاری از موارد امکان آن وجود نخواهد داشت. شهریه دانشگاه‌ها در رشته علوم کامپیوتر، از کشوری به کشور دیگر و بسته به نوع دانشگاه (خصوصی یا دولتی) متفاوت است. درآمد رشته علوم کامپیوتر در خارج از کشور نیز متغیر است و وابسته به کشوری است که در آن مشغول به کار می‌شوید.

در پایان لازم است به این نکته نیز اشاره کنیم که یکی از شرایط بسیار مهم جهت اخذ اقامت تحصیلی در رشته علوم کامپیوتر، کسب نمره بسیار عالی در درس ریاضیات است و لذا بهتر است در این زمینه انرژی و وقت قابل توجهی را صرف کنید.

توجه داشته باشید که در بیشتر موارد، برای ادامه تحصیل در خارج از کشور، باید با زبان‌ خارجی کشور مورد نظر و همچنین زبان انگلیسی آشنایی خوبی داشته باشید. علاوه بر این، برای اثبات آشنایی با زبان انگلیسی نیز به شرکت در آزمون‌های بین‌المللی و معتبر زبان خارجی مانند تافل، آیلتس و دولینگو نیاز دارید. برای شروع این مسیر می‌توانید از مجموعه فیلم‌های آموزش زبان انگلیسی فرادرس کمک بگیرید.

دروس دانشگاهی رشته علوم کامپیوتر تا چه میزان نیازهای بازار کار را پاسخگو هستند؟

بهتر است که افراد برای درک بهتر ماهیت رشته علوم کامپیوتر، مهارت‌ خود را در زبان‌های برنامه‌نویسی کلیدی تقویت کنند. پاسکال، جاوا، سی‌‌پلاس‌پلاس و پایتون از جمله زبان‌های برنامه‌نویسی هستند که یادگیری آن‌ها در ایجاد دید منطقی و تحلیلی کمک زیادی می‌کند.

رشته علوم کامپیوتر نیازمند مطالعه و تحقیق حتی بعد از فارغ التحصیلی است و در طول تحصیل و گذراندن واحدهای مربوطه در دانشگاه، فقط اطلاعات پایه‌ای و کلی با استفاده از منابع معرفی شده منتقل می‌شوند؛ بنابراین جهت حضور در بازار کار، دانش آموخته باید با تلاش و کوشش و مطالعه و تحقیق، اطلاعات و معلومات خود را به روز کند تا نیاز اصلی بازار کار، که همان شیوه‌ها و روش‌های نوین رسیدن به اهداف و افزایش سود دهی بنگاه‌های اقتصادی است را پاسخگو باشد.

برای آشنایی بیشتر و بهتر با سایر رشته‌های دانشگاهی روی این لینک کلیک کنید.

تحقیق و پژوهش و به‌روز‌رسانی اطلاعات بعد از فارغ التحصیلی در رشته علوم کامپیوتر، شامل انواع روش‌های مهندسی پروژه و رهبری گروه هم می‌شود. از سوی دیگر و از آنجایی که یک دانش آموخته رشته علوم کامپیوتر باید بتواند بر سر راهکارهای پیشنهادی خود با مدیران و صاحبین سازمان‌ها مذاکره کند، آشنایی با اصول روانشناختی و جامعه‌شناسی نیز می‌توانند برای وی مفید فایده باشند.

همچنین نباید از یاد برد که روانشناسی و جامعه‌شناسی قابلیت چگونگی تحلیل و پردازش داده‌های مرتبط با بشر را در دانش آموخته ایجاد می‌کنند؛ مطالعه و کسب علم در رابطه با سایر علوم طبیعی هم در موفقیت هرچه بیشتر فارغ التحصیلان رشته علوم کامپیوتر موثر است و می‌تواند آن‌ها را به یک متخصص ایده‌آل برای هر سازمانی در هر جای دنیا بدل کند. این موضوع قادر است موقعیت‌های شغلی بسیار جالبی را در اختیار فارغ التحصیلان این رشته قرار دهد.

بر اساس رای ۱۶۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۲۱ دیدگاه برای «رشته علوم کامپیوتر | معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار + فیلم آموزش رایگان»

سلام میشه برای کارشناسی علوم کامپیوتر بخونیم و برای ارشد مهندسی کامپیوتر؟؟

سلام بین علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر کدوم رشته برنامه نویسیش کمتره

سلام رشته علوم کامپیوتر بهتره یا مهندسی کامپیوتر برای اشتغال مهاجرت؟

سلام من به ساخت و تعمر قطعات کامپیوتر علاقه دارم کدام رشته مناسب من استظ؟
مهندسی کامپیوتر یا علوم کامپیوتر

مهندسی کامپیوتر

ب نظرم باید مهندسی کامپیوتر بخونی چون توی مطالب هم گفته شده علوم کامپیوتر همش برنامه نویسی و نرم افزاریه تا سخت افزاری

سلام
ممنون از توضیحات کامل و خوب شما بسیار کاربردی بود
سوالی که داشتم ابن است که من به هوش مصنوعی علاقه دارم ولی نمیدونم که علوم کامپیوتر بخونم یا مهندسی کامپیوتر
اگه بخام برای مهاجرت اقدام کنم با کدومشون راحت تر میتونم

علوم کامپیوتر بیشتر روی هوش مصنوعی کار میکنه پس ب نظرم علوم بخون

با سلام و احترام؛

صمیمانه از همراهی شما با مجله فرادرس و ارائه بازخورد سپاس‌گزاریم.

اکثر پیش‌نیازهای لازم برای یادگیری هوش مصنوعی از درس‌های رشته علوم کامپیوتر هستند و تحصیل در این رشته برای هوش مصنوعی نسبت به رشته مهندسی کامپیوتر بهتر است. مهندسی کامپیوتر بیشتر برای افرادی مناسب است که می‌خواهند وارد حوزه توسعه و ساخت نرم‌افزار شوند یا در زمینه سخت‌افزار فعالیت کنند. بهترین رشته تحصیلی برای ورود به حوزه هوش مصنوعی رشته علوم کامپیوتر است. در مطلب زیر در بخش یادگیری هوش مصنوعی توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه شده است.

  • یادگیری برنامه نویسی از صفر با فیلم های آموزشی فرادرس
  • همچنین می‌توانید مقاله زیر را هم در این رابطه مطالعه کنید:

  • هوش مصنوعی چیست؟ — به زبان ساده + مسیر یادگیری
  • برای شما آرزوی سلامتی و موفقیت داریم.

    واقعا عال بود . خیلی ممنون

    سلام وقت بخیر آیا برای کار استخدامی که رشته نرم افزار می خوان /رشته علوم کامپیوترهم می تونه ثبت نام کنه ؟
    آیا کلا وظیفه کسی که رشته نرم افزار هست رو رشته علوم کامپیوتر هم می تونه انجام بده ؟
    باتشکرازشما

    سلام یک سوال داشتم من به الگوریتم و برنامه نویسی علاقه دارم بنظرتون رشته علوم کامپیوتر مناسب من هست یا مهندسی کامپیوتر ؟

    با سلام و احترام؛

    صمیمانه از همراهی شما با مجله فرادرس و ارائه بازخورد سپاس‌گزاریم.

    طراحی الگوریتم و ساختمان داده‌ها در علوم کامپیوتر یکی از درس‌ها و مباحث پایه خصوصاً در حوزه هوش مصنوعی و علم داده به حساب می‌آیند. برنامه نویسی نیز از جمله مهارت‌هایی است که در زمینه‌های بسیاری از جمله هوش مصنوعی کاربرد دارد. در مهندسی نرم افزار استفاده از برنامه نویسی به حد کمال می‌رسد. در صورتی که به مدلسازی داده‌ها، پردازش اطلاعات و هوش مصنوعی علاقه‌مند هستید، تحصیل در رشته علوم کامپیوتر پیشنهاد می‌شود. اما در صورتی که به برنامه نویسی و توسعه نرم افزار بر بسترهای مختلفی از جمله سیستم عامل‌های گوناگون و کاربردهای تحت وب علاقه دارید و قصد دارید در این حوزه از یک برنامه نویس ساده به یک معمار نرم افزار حرفه‌ای تبدیل شوید،‌ تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر-نرم افزار به شما پیشنهاد می‌شود.

    برای شما آرزوی سلامتی و موفقیت داریم.

    سلام ببخشید برای دانشجو دختر رشته علوم کامپیوتر خوبه بازار کار داره؟؟

    سلام من علاقه به ادامه تحصیل در رشته هوش مصنوعی دارم و بنظر شما بیشتر رشته علوم کامپیوتر مربوط هوش مصنوعی است یا مهندسی کامپیوتر ؟

    سلام دوستان رشته علوم کامپیوتر کدام گرایش کارشناسی و کارشناسی ارشد اش مربوط به
    برنامه نویسی است؟ چون می خوام فقط برنامه نویسی یاد بگیرم

    نهایت بازار کارش اسنپه دیگه

    سلام. دوستان برنامه نویسی بیشتر تو حوزه علوم کامپیوتر هست یا مهندسی کامپیوتر؟

    برنامه نویسی یکی از علوم پایه هست برای هر دو رشته
    رشته علوم کامپیوتر گستردگی زیادی داره در این حد که میتونه در زمینه تحلیل و تجزیه نمودار های بازار مالی هم فعالیت کنه
    دقیقاً شما برای چه کاری میخوای

    سلام با توجه به تفاوتی که ذکر کردید از رشته علوم کامپیوتر در ایران و سایر کشورها ایا با این وجود مدرک دانشگاهی ایران در مقطع لیسانس هم ارز با computer science میدونن و همون اهمیتی که ذکر کردید و گفتید رشته مرکزی کامپیوتر هست رو براش قائلن؟الان من بین دو راهی مهندسی نرمافزار و علوم کامپیوتر موندم.

    ببین اگه بخواهی بری تو چیزای سایبری علوم کامپیوتر

    نظر شما چیست؟

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *