رشته علوم تغذیه | معرفی گرایش ها، دروس، درآمد و بازار کار

۸۱۷۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه
رشته علوم تغذیه | معرفی گرایش ها، دروس، درآمد و بازار کار

در این مطلب از مجموعه مطالب معرفی رشته‌های دانشگاهی مجله فرادرس، به رشته علوم تغذیه پرداخته‌ایم و سعی کرده‌ایم تناسب آن با روحیات افراد، دروسی که برای موفقیت در رشته علوم تغذیه باید در آن‌ها پایه‌ای قوی داشته باشید، گرایش‌ها، بازار کار و سایر موارد مرتبط را مورد بررسی قرار دهیم.

رشته علوم تغذیه مناسب چه کسانی است؟

یک متخصص تغذیه قبل از هرچیز باید به رشته خود علاقه داشته باشد تا بتواند در جهت کسب دانش روز و انجام وظایف خود به‌خوبی عمل کند. از جمله ویژگی‌های لازم برای فردی که در زمینه تغذیه کار می‌کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • علاقه به علم تغذیه و سلامت افراد
  • اهمیت و توجه داشتن به حرفه‌ای‌گری و اخلاق
  • تفکر نقادانه و توانایی حل مسئله
  • تلاش برای کسب دانش کافی و به‌روز درباره رژیم‌های غذایی مختلف و مطالعه و پیگیری آخرین مقاله‌ها در این زمینه
  • بهره‌مندی از مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی
  • قدرت بیان خوب و شیوا برای اینکه روزانه بتواند به مراجعان در هر سطحی از سن و دانش، اطلاعات لازم در مورد رژیم را ارائه کند.
  • صبور بودن و توانایی برقراری ارتباط عاطفی مناسب برای ایجاد انگیزه در افراد تا به رژیم غذایی خود پایبند بمانند.
  • انعطاف‌پذیری در کار با مراجعان و تنظیم رژیم غذایی متناسب با شرایط افراد مختلف
  • عدم پیش‌داوری و قضاوت کردن افراد از جمله اصول اخلاقی اولیه برای کسی است که با افراد دارای اضافه وزن کار می‌کند.
  • آشنایی نسبی با روانشناسی
  • مسئولیت‌پذیر بودن، چرا که متخصص تغذیه علاوه بر جسم با روح و روان انسان‌ها نیز در ارتباط است و باید پس از ارائه رژیم، به طور دائم پیگیر وضعیت سلامتی مراجع باشد و روند کاهش وزن را در کنار سلامت عمومی بدن اون دنبال کند.
  • خلاقیت به یک متخصص تغذیه کمک می‌کند تا با توجه به شرایط مراجع، بتواند بهترین برنامه را تنظیم کند.
  • توانای تجزیه و تحلیل و قدرت حل مسئله، چون تنظیم برنامه رژیمی برای هر فرد منحصربه‌فرد است و اطلاعات زیادی جمع‌آوری می‌شوند که متخصص باید بتواند آن‌ها را به‌خوبی دسته‌بندی کند و با تجزیه و تحلیل مناسب بهترین راهکارها را ارائه بدهد.
  • ارتباط اجتماعی قوی و توانایی انگیزه دادن به مراجع
  • خوش‌اخلاق و باحوصله بودن خصوصا در برخورد با کودکان و سالمندان یا گروه‌های خاص

بازار کار رشته تغذیه

کدام دروس دوره دبیرستان در رشته علوم تغذیه بیشتر کاربرد دارند؟

افرادی که در این رشته تحصیل می‌کنند، باید درس زیست‌شناسی و شیمی بسیار قوی داشته باشند تا هم در کنکور موفقیت بیشتری کسب کنند و هم در دانشگاه بتوانند با یک پایه درسی خوب، مطالب پیشرفته مرتبط با تغذیه و فیزیولوژی انسان را فرا بگیرند.

برای آشنایی بیشتر و بهتر با سایر رشته‌های دانشگاهی روی این لینک کلیک کنید.

کنکور تجربی رشته تغذیه

گرایش ‌های رشته علوم تغذیه برای ادامه تحصیل چه هستند؟

گرایش‌های رشته علوم تغذیه در وزارت بهداشت عبارتند از:

گرایش های علوم تغذیه

مهم ‌ترین دروس دانشگاهی رشته علوم تغذیه چه هستند؟

رشته علوم تغذیه در مقطع کارشناسی 130 واحد درسی را در بر می‌گیرد که 25 واحد درسی مربوط به دروس پایه، 37 واحد درسی مربوط به دروس اصلی، 28 واحد درسی مربوط به دروس اختصاصی، 18 واحد درسی مربوط به کارآموزی در عرصه و 22 واحد درسی هم به دروس عمومی اختصاص دارند.

نوع درسواحدهای درسی
عمومیدو درس از دروس مبانی نظری اسلام، یک درس از دروس اخلاق اسلامی، یک درس از دروس انقلاب اسلامی، یک درس از دروس تاریخ و تمدن اسلامی، یک درس از دروس آشنایی با منابع اسلامی، ادبیات فارسی، زبان انگلیسی عمومی، تربیت بدنی 1 و 2، جمعیت و تنظیم خانواده
پایهروش‏‌های مطالعه و یادگیری، بیوشیمی مقدماتی، فیزیولوژی، آناتومی، آمار حیاتی، مبانی روانشناسی، جامعه‌شناسی پزشکی، اپیدمیولوژی بیماری‏‌ها، بهداشت عمومی، میکروب‌شناسی عمومی، انگل‏‌شناسی
اصلیبیوشیمی متابولیسم، بهداشت و مسمومیت‏‌های غذایی، میکروب‏‌شناسی مواد غذایی، اصول و روش‏‌های نگهداری مواد غذایی، شیمی تجزیه مواد غذایی، اثر فرآیند بر ارزش غذا، تغذیه اساسی 1 و 2، فیزیولوژی تغذیه، زبان تخصصی، اصول تنظیم برنامه‌‏های غذایی، اصول ایمونولوژی، داروشناسی، مدیریت خدمات غذایی، کاربرد رایانه در علوم تغذیه، اکولوژی غذا و تغذیه، پاتوفیزیولوژی
تخصصیتغذیه در دوره‏‌های زندگی، تغذیه گروه‏‌ها و شرایط ویژه، خدمات تغذیه‏‌ای در نظام مراقبت‏‌های بهداشتی، اصول برنامه‌ریزی و مدیریت برنامه‏‌های تغذیه‌‏ای، ارزیابی وضع تغذیه، اصطلاحات پزشکی و بیمارستانی، اصول آموزش و مشاوره تغذیه، بیماری‏‌های ناشی از سوء‌تغذیه، رژیم‌درمانی 1 و 2، روش تحقیق در علوم بهداشتی، سمینار تغذیه، پروژه
کارآموزی در عرصهبخش صنایع غذایی: صنایع گوشت و روغن صنایع شیر، لبنیات و غلات صنایع کمپوت، کنسرو و نوشابه اداره استاندارد و اداره نظارت بر مواد غذایی

کارآموزی تغذیه در PHC و سایر مراکز جامعه:

مراکز روستایی مراکز شهری مراکز شهرستانی و سایر مراکز جامعه

کارآموزی تغذیه در بیمارستان:

مدیریت بخش غذایی بیمارستان آزمایشگاه تشخیص طبی بخش بیماریهای کودکان مشاوره بیماران سرپایی بخش گوارش، کبد و پانکراس بخش قلب، عروق و CCU بخش دیابت و غدد درون‌ریز بخش جراحی و ICU بخش کلیه

تعداد کل واحدهای درسی دوره کارشناسی ارشد علوم تغذیه ۳۲ واحد و شامل دسته‌های زیر است:

  • دروس تخصصی اجباری: 20 واحد
  • دروس تخصصی اختیاری: 6 واحد
  • پایان نامه: 6 واحد
نوع درسواحدها
دروس تخصصی اجباریروش‌های آمار زیستی، روش تحقیق در علوم تغذیه، فیزیولوژی تغذیه پیشرفته، تغذیه پیشرفته 1، تغذیه پیشرفته 2، تغذیه بالینی، اپیدمیولوژی تغذیه، مباحث جاری تغذیه، سمینار
دروس تخصصی اختیاریبرنامه‌ریزی غذا و تغذیه، تغذیه تجربی، زبان تخصصی پیشرفته، بیولوژی مولکولی، پاتوفیزیولوژی

فارغ التحصیل رشته علوم تغذیه در چه کارها و صنایعی می‌تواند شاغل شود؟

امکان تاسیس مطب برای فارغ‌التحصیلان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری علوم تغذیه وجود دارد. به همین دلیل جزو رشته‌های پرطرفدار علوم پزشکی محسوب می‌شود. البته به این نکته توجه کنید که قوانین تأسیس مطب سالانه ممکن است تغییراتی داشته باشد و باید در این خصوص قوانین وزارت بهداشت را پیگیری کنید. فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد تغذیه که کارشناسی نامرتبط داشته‌اند، مجوز تأسیس مطب ندارند، اما می‌توانند به عنوان مشاور در مراکز بهداشت و درمان، مطب‌های خصوصی و بیمارستان‌ها مشغول به کار شوند.

طبق مصوبه جدید وزارت بهداشت، دارندگان مدرک کارشناسی ارشد یا دکترای تغذیه ورودی از رشته‌های غیر مرتب ورودی سال 95 و قبل از آن، در صورت گذراندن ۳۱ واحد تئوری و کارورزی می‌توانند از سازمان نظام پزشکی شماره نظام و پروانه کار دریافت کنند. بنابراین به ورودی‌های غیر مرتبط سال 96 و بعد از آن، حتی اگر در هر دو مقطع ارشد و دکتری علوم تغذیه خوانده باشند، طبق این مصوبات شماره نظام و پروانه کار دریافت نخواهند کرد.

فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد رشته علوم تعذیه می‌توانند در مراکز مختلفی مشغول به کار شوند. برای مثال می‌توانند در بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی درمانی، درمانگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، کارخانجات تولید مواد غذایی، باشگاه‌های ورزشی، فدراسیون‌ها و مراکز کاهش وزن، کارشناس آزمایشگاه غذا، دارو و بهداشتی و نیز کارشناس مواد خوراکی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی کار کنند. همچنین مشاور تغذیه و رژیم درمانی در مهدکودک‌ها، مربی بهداشت در مدارس و تدریس در مدارس فنی و حرفه‌ای و دانشگاه از دیگر مشاغل موجود برای رشته علوم تغذیه است. از جمله  مسئولیت‌های یک فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد علوم تغذیه که در زمینه تناسب اندام یا رژیم درمانی کار می‌کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شناسایی و ارزیابی نیازهای تغذیه‌ای مراجع
  • تهیه و ارائه برنامه غذایی مناسب با سلامت عمومی فرد، سن، بیماری‌ها، سوابق پزشکی، رژیم‌های قبلی و فاکتورهای تغذیه‌ای دیگر
  • پیگیری اثر برنامه غذایی داده شده و در صورت لزوم تغییر دادن آن‌ها
  • پشتیبانی، صحبت کردن و روحیه دادن به مراجع
  • تهیه برنامه اجرایی برای رفع مشکلات تغذیه بیماران خاص مانند افراد مبتلا به سرطان

رژیم غذایی

بازار کار رشته علوم تغذیه به چه صورت است؟

علوم تغذیه جزو رشته‌های پیراپزشکی محسوب می‌شود و در مقایسه با بسیاری از رشته‌های علوم پایه در ایران بازار کار و سطح درآمد بالاتری دارد. ایران از لحاظ جمعیت مبتلا به چاقی و اضافه‌وزن، رتبه زیر ۵۰ را در بین کشورهای دنیا دارد و از طرفی امروزه تناسب اندام و زیبایی آن اهمیت بیسار بیشتری در بین مردم پیدا کرده‌ و سبک زندگی امروزی، بی تحرکی و مصرف چربی و کربوهیدرات بالاتر اضافه وزن را روز به روز گسترش داده است. همه‌ این عوامل در کنار هم، باعث رشد نیاز به متخصصین تغذیه در جامعه شده‌اند.

اگرچه این تنها نقش یک متخصص تغذیه نیست، بلکه پرداختن به وضعیت تغذیه جامعه، وضعیت تولید خوراک و غذا، کیفیت مواد غذایی تولیدشده، تغذیه گروه‌های در خطر مانند کودکان، زنان و سالمندان و تحقیق و پژوهش در این موارد از وظایف کلان و بسیار مهم این متخصصان محسوب می‌شوند. میانگین درآمد ماهیانه فارغ‌التحصیلان رشته علوم تغذیه به مدرک تحصیلی، مهارت حرفه‌ای و اجتماعی آن‌ها بستگی دارد. از طرفی شهر محل کار نیز مهم است. به طور مثال در شهرهای بزرگ مانند تهران، اهمیت و جایگاه این رشته شناخته‌شده‌تر است و مراجعه‌کننده بیشتری وجود دارد.

پس برای سنجش میانگین درآمد ماهیانه یک متخصص علوم تغذیه باید پارامترهای متعددی بررسی شوند. افرادی که دارای مدرک phD علوم تغذیه هستند، در صورت تأسیس مطب یا کلینیک تغذیه یا رژیم درمانی پس از مدتی به میانگین درآمد بالایی خواهند رسید. البته در دنیای امروزی نباید نقش فضای مجازی و بازاریابی را در شناخته شدن و کسب درآمد نادیده گرفت. برخی از بلاگرهای حوزه تغذیه درآمدهای قابل‌توجهی دارند. به عبارت دیگر، یک متخصص یا کارشناس علوم تغذیه با توجه به توانمندی‌های متعدد خود می‌تواند به درآمد خوبی دست پیدا کند.

برای ورود به بازار کار، علاوه بر آشنایی با مهارت‌های تخصصی رشته مورد نظر باید با سایر مهارت‌های فردی هم آشنایی داشته باشید. در حقیقت، این مهارت‌های فردی هستند که یک شخص را از میان رقبا متمایز می‌کنند و سبب موفقیت او در زمینه‌ها و موقعیت‌های شغلی می‌شوند. چنین مهارت‌هایی سبب تعامل بهتر فرد در سازمان و محیط‌های کاری خواهد شد و به طور معمول با نام «مهارت‌های نرم» از آن نام می‌برند.

شغل علوم تغذیه

امکان ادامه تحصیل در رشته علوم تغذیه در داخل ایران چگونه است؟

رشته علوم تغذیه در دانشگاه‌های دولتی، آزاد و غیر انتفاعی فقط از طریق آزمون ورودی ارائه می‌شود و تحصیل بدون کنکور در رشته علوم تغذیه امکان‌پذیر نیست. از جمله دانشگاه‌های دولتی ارائه‌دهنده مقطع کارشناسی ارشد این رشته می‌توان موارد زیر را نام برد که ممکن است برخی از سال‌ها به این دانشگاه‌ها اضافه شود یا تعدادی از آن‌ها پذیرش نداشته باشند:

  • دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
  • دانشگاه علوم پزشکی اهواز
  • دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
  • دانشگاه علوم پزشکی تبریز
  • دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • دانشگاه علوم پزشکی شیراز
  • دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  • دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
  • دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات

۴ دانشگاه آزاد هم در مقطع کارشناسی در رشته علوم تغذیه پذیرش دارند که شامل دانشگاه‌های آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد سروستان، سراب و مرند است.

دانشکده علوم تغذیه

آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت جزو پرتقاضاترین آزمون‌هایی است که هر ساله در کشور برگزار می‌شود و برای قبولی در آن رقابت زیادی بین داوطلبان وجود دارد. یکی از عوامل مؤثر در موفقیت داوطلبان، آگاهی از منابع آزمون و ضرایب آن‌ها است. در کنکور کارشناسی ارشد علوم تغذیه وزارت بهداشت، از چهار درس تغذیه، بیوشیمی، فیزیولوژی و زبان عمومی سؤال طراحی می‌شود که بر اساس گرایش مورد نظر، ضریب هر کدام متفاوت است. در جدول زیر مدارک مورد پذیرش برای شرکت در گرایش‌های مختلف کارشناسی ارشد علوم تغذیه وزارت بهداشت در سال 1399 نوشته شده‌اند.

رشته امتحانیمدارک مورد پذیرش
علوم تغذیهکارشناسی علوم و صنایع غذایی، مهندسی علوم و صنایع غذایی، علوم تغذیه، بهداشت مواد غذایی (کلیه گرایش‌ها به جز گرایش با منشأ دامی)، مهندسی کشاورزی گرایش صنایع غذایی، زیست‌شناسی جانوری، زیست‌شناسی عمومی، زیست‌شناسی سلولی مولکولی (گرایش‌های بیوشیمی، ژنتیک، بیوتکنولوژی، علوم سلولی مولکولی)، پرستاری، مامایی، بهداشت عمومی، فیزیولوژی، علوم آزمایشگاهی، بیوشیمی، رژیم شناسی، اقتصاد تغذیه
علوم تغذیه در بحران و حوادث غیرمترقبهکارشناسی علوم تغذیه، علوم و صنایع غذایی (کلیه گرایش‌ها)، علوم آزمایشگاهی، زیست‌شناسی عمومی، بهداشت عمومی، زیست‌شناسی گرایش میکروبیولوژی
علوم بهداشتی در تغذیهکارشناسی و بالاتر در رشته‌های: علوم تغذیه، رژیم شناسی، صنایع غذایی، بهداشت عمومی، مامایی، پرستاری، داروسازی، بهداشت مواد غذایی (کلیه گرایش‌ها به جز گرایش با منشأ دامی)، علوم پزشکی (BS in medical) (این رشته در خارج از کشور وجود دارد)، زیست‌شناسی جانوری، زیست‌شناسی سلولی مولکولی (گرایش‌های بیوشیمی، ژنتیک، بیوتکنولوژی، سلولی مولکولی)، مهندسی منابع طبیعی، دکتری حرفه‌ای دامپزشکی
تغذیه بالینیکارشناسی رشته علوم تغذیه
تغذیه ورزشیکارشناسی رشته علوم تغذیه و دکترای عمومی (پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی)

فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد علوم تغذیه می‌توانند در رشته‌های زیر در آزمون مقطع دکترای حوزه علوم پزشکی شرکت کنند:

  • علوم تغذیه
  • سیاست‌های غذا و تغذیه
  • بیوشیمی بالینی
  • سالمندشناسی
  • نانو فناوری پزشکی
  • انفورماتیک پزشکی
  • سلامت در بلایا و فوریت‌ها
  • سلامت و رفاه اجتماعی
  • اپیدمیولوژی

امکان ادامه تحصیل در رشته علوم تغذیه در خارج از کشور به چه صورت است؟

در جوامع پیشرفته، سلامت عمومی جامعه اهمیت بالاتری دارد و از طرف دیگر با افزایش صنعتی شدن، کم‌تحرکی، مصرف فست‌فود و غذاهایی که ارزش تغذیه‌ای پایینی دارند، نقش رشته علوم تغذیه در سطح خرد و همچنین برای برنامه‌ریزی‌های کلان، پررنگ‌تر شده است. به همین دلیل متخصصین علوم تغذیه در کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی نسبت به کشورهای آسیایی از جایگاه بالاتری برخوردار هستند. یکی از دغدغه‌های اصلی برای دانشجویان نخبه هر رشته یا افرادی که قصد ادامه تحصیل دارند، مهاجرت یا بورس تحصیلی در خارج از کشور است.

رتبه‌بندی‌های مختلفی برای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی وجود دارد، اما بیشتر دانشجویان از لیست QS استفاده می‌کنند که در حال حاضر معتبرترین رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها، در نظر گرفته شده است. شاید به این دلیل که پارامترهای استفاده شده در لیست QS برای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، از پارامترهای رتبه‌بندی در دیگر روش‌ها دقت بالاتری دارد. علوم تغذیه جزو رشته‌های پرطرفدار برای مهاجرت تحصیلی و کاری محسوب می‌شود. به طور کلی توصیه بر این است که قبل از اقدام به اخذ بورسیه تحصیلی، با بهترین دانشگاه‌های جهان در گرایش مدنظر خود آشنایی پیدا کنید. در ادامه لیستی از بهترین دانشگاه‌های جهان را در رشته علوم تغذیه به شما معرفی کرده‌ایم که از بهترین مراکز آموزش علوم تغذیه در دنیا هستند و رتبه QS بالایی هم دارند:

  • دانشگاه کارولینای شمالی
  • دانشگاه تگزاس
  • دانشگاه جورجیا
  • دانشگاه وسترن رزرو
  • دانشگاه آلاباما در بیرمنگام
  • دانشگاه میشیگان
  • دانشگاه آریزونا
  • دانشگاه نوتردام
  • دانشگاه فناوری ویرجینیا
  • دانشگاه کرنل
  • دانشگاه تگزاس آستین
  • دانشگاه کالیفرنیا برکلی
  • دانشگاه نیویورک
  • دانشگاه فلوریدا
  • دانشگاه ایالتی اوهایو
  • دانشگاه پوردو
  • دانشگاه کالیفرنیا دیویس
  • دانشگاه تافتز در بوستون

کارشناسی علوم تغذیه

اگر به رشته‌های تغذیه انسان، تغذیه مولکولی و سلولی و متابولیک و میکروبیولوژی مواد غذایی علاقه دارید می‌توانید برای دانشگاه فلوریدا در شهر گینزویل آمریکا اقدام کنید. برای رشته‌های تغذیه پزشکی، مشاوره تغذیه‌ای، متابولیسم ریز مغذی و ریز مغذی‌ها، پیشنهاد ما اپلای برای دانشگاه ایالتی اوهایو است. دانشگاه پوردو نیز از جمله بهترین دانشگاه‌های ارائه دهنده رشته علوم تغذیه است و مباحثی مانند تغذیه بیوشیمیایی و مولکولی، تغذیه انسانی و بالینی در آن تدریس می‌شوند. دردانشگاه کالیفرنیا دیویس، بر روی مباحث تغذیه‌ای بین المللی و جامعه بیوتکنولوژی صنایع غذایی تمرکز می‌شود. دانشگاه تافتز در بوستون بر مباحثی مانند سیاست جهانی غذا و تغذیه، اقتصاد سیاست‌گذاری غذایی و تغذیه‌ای تاکید می‌کند.

همیشه برای مهاجرت تحصیلی نیاز به داشتن مدرک زبان رسمی کشور مقصد نیست. بسیاری از دانشگاه‌های بین‌المللی به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند و نیاز به مدرک معتبر زبان انگلیسی دارند. در این بین تحصیل در برخی کشورها هیچ مدرک زبانی نیاز ندارد. به طور مثال، مالزی جزو کشورهایی است که برای مهاجرت تحصیلی به آن نیاز به داشتن مدرک زبان وجود ندارد. بعد از پشت‌سر گذاشتن تمامی مراحل پذیرش، کشور مالزی برای افرادی که دارای مدرک زبان نیستند دوره های آموزش زبان انگلیسی برگزار می‌کند و پس از گذراندن دوره‌های زبان، می‌توانید در رشته مورد نظر خود ادامه تحصیل دهید.

بسیاری از دانشجویان به دنبال بورسیه تحصیلی و گرفتن فاند پژوهشی دارند که در این صورت مخارج تحصیل دانشجو توسط دانشگاه پرداخت می‌شود. شرایط بورسیه شدن در رشته علوم تغذیه در دانشگاه‌های معتبر جهان برای مقاطع تحصیلی مختلف، کشور و دانشگاه مقصد و سطح رزومه داوطلب اهمیت دارد و متفاوت است. به عنوان مثال، امکان گرفتن بورسیه تحصیلی علوم تغذیه در مقطع لیسانس راحت‌تر از مقطع کارشناسی ارشد و امکان اخذ بورسیه تحصیلی در این دو مقطع نیز به مراتب راحت‌تر از مقطع دکتری است. در واقع هر چه مقطع تحصیلی بالاتر رود، شرایط اخذ بورسیه تحصیلی کمی رقابتی‌تر و سخت‌تر خواهد شد.

در صورت داشتن مدرک زبان با نمره بالای آیلتس یا تافل، کسب معدل بالا در مقطع تحصیلی دیپلم و لیسانس، شرکت در همایش‌های معتبر بین‌المللی و اثبات تمکین مالی می‌توان گفت که شرایط لازم برای اخذ بورسیه تحصیلی اکثر کشورهای اروپایی را دارید. رزومه قوی یا سابقه کاری در این مورد بسیار کمک‌کننده خواهند بود. یکی دیگر از شرایط پذیرش مختص به دانشگاه‌های آمریکا، داشتن مدرک GRE است. مقالات معتبر isi با ایمپکت فاکتور بالا، پایان نامه کاربردی در مقطع کارشناسی ارشد که با زمینه کاری استاد مورد نظر مرتبط و نزدیک باشد، معدل بالا در مقاطع قبلی و نمره زبان بالا، شانس دریافت بورسیه را افزایش می‌دهند. اگر هدف شما کشور غیر انگلیسی زبان باشد، یادگیری زبان رسمی یک مزیت محسوب می‌شود. به عنوان مثال، وضعیت استخدام یک فارغ‌التحصیل علوم تغذیه در کشورهای آمریکا و استرالیا به شرح زیر است:

  • آمریکا: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند میزان استخدام متخصصان تغذیه بین سال‌های 2010 تا 2020، رشد 20 درصدی خواهد داشت. در حالی‌ که متوسط این رشد برای همه مشاغل 14 درصد است.
  • استرالیا: در 5 سال گذشته میزان استخدام متخصصین علوم تغذیه در استرالیا رشد 31/3 درصدی داشته است و در آینده نیز رشد خواهد کرد.

از نظر درآمد سالانه یک کارشناس علوم تغذیه، بهترین کشورها همراه با میزان درآمد سالانه آن‌ها عبارتند از:

  • کالیفرنیا (حدود ۷۴ هزار دلار)
  • آلاسکا (حدود ۷۱ هزار دلار)
  • ایالت کانِتیکت (حدود ۶۹ هزار دلار)
  • هاوایی (حدود ۶۹ هزار دلار)
  • نیوجرسی (حدود ۶۸۵۰۰ هزار دلار)
  • نیویورک (حدود ۶۸ هزار دلار)
  • فلوریدا (حدود ۶۱ هزار دلار)
  • تگزاس و پنسیلوانیا (حدود ۵۶ هزار دلار)

توجه داشته باشید که در بیشتر موارد، برای ادامه تحصیل در خارج از کشور، باید با زبان‌ خارجی کشور مورد نظر و همچنین زبان انگلیسی آشنایی خوبی داشته باشید.

بورسیه علوم تغذیه

دروس دانشگاهی رشته علوم تغذیه تا چه میزان نیازهای بازار کار را مرتفع می‌کنند؟

در برخی مشاغل، افراد تحصیلات مرتبط با کار خود را ندارند و بیشتر از طریق تجربه عمل می‌کنند، اما اگر بخواهید کار علمی و دقیق همراه با نتایج قابل پیش‌بینی و مورد استناد انجام بدهید و به هدف مطلوب شامل کاهش وزن، تناسب اندام یا سلامت عمومی بدن مراجعان دست پیدا کنید، باید دانش تئوری خوب را همراه با تجربه و کار عملی در کنار یکدیگر داشته باشید. کار کردن در بیمارستان‌ها و مراکز دیگری که مراجعه‌کنندگان زیادی دارند، بستر تجربی خوبی را برای فارغ‌التحصیلان فراهم می‌کند. پیگیری منظم وضعیت مراجعان و تغییرات وزن و سلامتی آن‌ها نیز یک معیار خوب برای درک نقاط ضعف و قوت کاری متخصص علوم تغذیه است که بر اساس آن‌ها می‌تواند به مطالعه و رفع اشکال بپردازد و مهارت‌های  حرفه‌ای خود را افزایش دهد.

شرکت در کارگاه‌ها، سمینارها و کنرگه‌های داخلی و بین‌المللی و ارتباط با سایر متخصصان رشته تغذیه، سطح دانش و دایره مهارت‌های حرفه‌ای را بالا می‌برد و شما را با یافته‌های روز دنیا در زمینه علم تغذیه آشنا خواهند کرد. بنابراین از هر فرصتی برای علم‌اندوزی و کسب تجربه استفاده کنید و صرفا به دروس دانشگاهی متکی نباشید تا بتوانید شانس خود را در رابطه با یافتن مشاغل بهتر و پذیرش در دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان یا غیر انگلیسی‌زبان افزایش دهید.

بر اساس رای ۳۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۹ دیدگاه برای «رشته علوم تغذیه | معرفی گرایش ها، دروس، درآمد و بازار کار»

با سلام دختر من در دانشگاه ، کارشناسی تغذیه قبول شده و توضیحات شما بسیار کامل و دقیق بود . سپاسگزارم

سلام وقت بخیر من لیسانس ادبیات انگلیسی دارم میخاستم برای ارشد علوم تغذیه بخونم ولی این متن رو خوندم
یعنی فایده نداره با وجود لیسانس غیر مرتبط این رشته رو خوند؟

مجوز دفاتر مشاوره تغذیه در مقطع لیسانس نیز صادر می شود. این موضوع در متن اشتباه نوشته شده است.

سلام، وقت شما بخیر؛

با تشکر از دقت نظر شما، مطلب نوشته شده اصلاح شد.

از همراهی شما با فرادرس خرسندیم.

سلام من میخواستم بدونم ک دانشگاه بریتیش کلمبیا ی کانادا برای ادامه تحصیل در رشته ی تغذیه انسانی چجور دانشگاهی ایا خوب هست و مدرکش در جهان برای این رشته معتبر هست؟
ممنون میشم جواب بدین

توضیحات بسیار کامل و فوق العاده بود و برای کسی مثل من که پذیرفته شده این رشتست خیلی خیلی عالی و جذاب بود

سلام ینی چی رشته های نا مرتبط حق زدم مطب و ندارن. منک کارشناسی بهداشت خوندم نمیتونم یعنی؟

سلام من ترم چهارم هركي پيام منو خوند از دانشجويان علوم تغذيه به تلگرام ٠٩٠٢٠٨٢٥٣٣٤پيام بده راجب يه سري موضوع حرف بزنيم

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *