رشته علوم تربیتی | معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار

۲۵۶۶۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۵ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۹ دقیقه
رشته علوم تربیتی | معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار

در این مطلب از مجموعه مطالب معرفی رشته‌های دانشگاهی مجله فرادرس، به معرفی رشته علوم تربیتی پرداخته و سعی کرده‌ایم تناسب آن با روحیات افراد، دروسی که برای موفقیت در این رشته باید در آن‌ها پایه‌ای قوی‌تر داشت، گرایش‌های آن، بازار کار و سایر موارد مرتبط را بررسی کنیم.

رشته علوم تربیتی مناسب چه کسانی است؟

معلمی سر کلاس درس به کودکان آموزش می دهد. محیط کلاس رنگی و دوستانه است

موضوع رشته علوم تربیتی، تعلیم و تربیت انسان و به طور کلی و خلاصه، آموزش است که کاربرد آن شامل آموزش و پرورش، آموزش عالی و آموزش نیروی انسانی در سازمان‌‌ها می‌‌شود، به عبارت دیگر هرجا صحبت از آموزش باشد، رشته علوم تربیتی هم در آنجا حضور دارد.

بر این اساس، تعریف‌های فراوانی از تربیت وجود دارد. برخی آن را شکوفا کردن استعدادهای آدمی می‌دانند، اما می‌‌توان گفت علوم تربیتی مجموعه‌‌ دانش‌هایی است که از طریق شناخت و استفاده دقیق از آن‌‌ها می‌‌توان به رموز شناخت استعدادها و هدایت استعداد‌‌ها پی‌ برده و مسیر تعالی و سعادت افراد را هموار کرد.

به همین جهت این رشته به افرادی توصیه می‌‌شود که به آموزش و یاد دادن به دیگران علاقه دارند. این آموزش می‌تواند شامل ارائه آموزش به کودکان، دانش‌آموزان، والدین، دانشجوها، نیروهای انسانی سازمان‌‌ها و یا حتی شهروندان یک شهر باشد. پس افرادی مناسب این رشته هستند که می‌‌توانند روابط اجتماعی خوبی با دیگران برقرار کنند، خوش‌اخلاق و صبور هستند، در مهارت‌‌های ارتباطی و تعامل با دیگران خوب عمل می‌‌کنند، می‌‌توانند فن بیان مناسبی دارند و به طور کلی شخصیتی برونگرا دارند.

کدام دروس دوره دبیرستان در رشته علوم تربیتی بیشتر کاربرد دارند؟

کتاب های دوران دبیرستان و مطالعه آن ها

اکثر دروس علوم انسانی در این رشته مفید هستند، از آنجایی که موضوع این رشته، آموزش انسان است، بنابراین هر علمی که مربوط به انسان باشد در این رشته کاربرد دارد، به همین جهت از میان دروس دبیرستان که برای این رشته مفید هستند می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

روانشناسی: یکی از دروس مهمی که در دبیرستان ارائه می‌‌شود درس روانشناسی است که برای داوطلبان رشته علوم تربیتی اهمیت بسیار زیادی دارد. هر موقعیت آموزشی یک موقعیت ارتباطی و انسانی است، از طرفی شناخت رفتارها و درک روحیات افراد نیز در این رشته اهمیت بسیار زیادی دارد چراکه منجر به تعامل‌های بهتری می‌شود. دانشجویان این رشته در دانشگاه، مباحث روانشناسی را به صورت عمیق‌‌تر و جامع‌‌تر در قالب واحدهایی مانند روانشناسی عمومی، روانشناسی کودکان استثنایی، روانشناسی شخصیت، روانشناسی رشد، روانشناسی تربیتی و روانشناسی اجتماعی یاد خواهند گرفت.

فلسفه و منطق: از جمله دروس مهم دیگر دبیرستان برای داوطلبان این رشته دانشگاهی، می‌‌توان به فلسفه و منطق اشاره کرد. در این دروس به نوع نگاه تربیتی به انسان و جایگاه آن پرداخته می‌شود، همچنین نظریات تربیتی مختلفی در همین راستا ارائه شود. داوطلبان این رشته مباحث فلسفی را به صورت جامع‌‌تر در دروسی مثل کلیات فلسفه، فلسفه تعلیم و تربیت و اصول و مبانی تعلیم و تربیت یاد می‌گیرند، از سویی دیگر داوطلبان این رشته، برای بهتر اندیشیدن و گرفتن تصمیمات بهتر در آموزش، درس منطق را نیز به طور مفصل‌‌تر در دانشگاه ادامه خواهند داد.

جامعه‌شناسی: یکی دیگر از دروس مهمی که در این رشته اهمیت زیادی دارد جامعه‌شناسی است؛ چرا که آموزش، موقعیتی اجتماعی است و داوطلبان این رشته باید از مهارت‌‌های اجتماعی خوبی برخوردار باشند. این درس در دانشگاه در قالب واحدهای مختلف به طور جامع‌‌تری ارائه خواهد شد.

آمار: این درس که در دبیرستان هم ارائه می‌‌شود، در دانشگاه در قالب دروسی مثل آمار توصیفی و آمار استنباطی تدریس می‌‌شود. این درس به داوطلبان رشته علوم تربیتی کمک می‌کند تا بتوانند تصمیمات بهتری در مباحث آماری و عددی بگیرند.

اقتصاد: مسائل مالی و اقتصادی در امر آموزش اهمیت زیادی دارد، چراکه اگر تامین مالی به درستی انجام نشود، ممکن است آموزش با شکست مواجهه شود. به همین جهت داوطلبان این رشته، این مباحث را در قالب دروسی مثل کلیات اقتصاد، مسائل مالی آموزش و پرورش، بودجه و اصول حسابداری یاد خواهند گرفت.

دروس عمومی مانند دین و زندگی، ادبیات فارسی و زبان خارجه: این دروس در دانشگاه در قالب واحدهای مختلف ارائه خواهد شد.

گرایش‌های رشته علوم تربیتی برای ادامه تحصیل چه هستند؟

دانشجوی رشته علوم تربیتی در حال مطالعه

این رشته در مقطع کارشناسی شامل چهار زمینه، تکنولوژی آموزشی، مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، آموزش و پرورش پیش‌دبستانی و دبستان و آموزش و پرورش کودکان استثنایی می‌‌شود. دانشجویان این رشته بعد از گذراندن ترم اول، با توجه به امکانات دانشگاه خود،  یکی از این زمینه‌‌ها را انتخاب می‌کنند. البته سیاست اعلام‌شده از سوی وزارت علوم حاکی از آن است که دوره کارشناسی علوم تربیتی هیچ‌گونه گرایشی نداشته باشد.

اما اعضای کارگروه بازنگری این رشته درخواست کردند که اگر وزارت علوم با تدوین گرایش‌‌ها موافقت نمی‌‌کند، حداقل با وجود این چهار زمینه موافقت کند تا دانشجویان پس از گذراندن دروس زمینه خاصی بتوانند وارد فضای کار شوند و  در یکی از چهار زمینه اشتفغال یافته و ایفای نقش کنند، پس از آن نیز در صورت علاقه‌مندی به ادامه تحصیل بعد از کسب اطلاعات نسبتاً لازم وارد دوره کارشناسی ارشد شوند. در نهایت وزارت علوم با این درخواست موافقت کرد.

ٰاین رشته در مقطع کارشناسی ارشد شامل گرایش‌‌های زیر است:

  • برنامه‌ریزی آموزشی: این تخصص به مسائل کمی آموزش و همچنین نحوه برنامه‌ریزی در سطح مدرسه، دانشگاه و یا سازمان اشاره دارد.
  • برنامه ریزی درسی: این تخصص به مسائل کیفی آموزش از جمله محتوای کتب درسی و نظام یاددهی-یادگیری اشاره دارد.
  • تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش: این گرایش به موضوع دیدگاه‌‌های فلسفی و تربیتی و آراء دانشمندان اسلامی در آموزش می‌‌پردازد.
  • مدیریت آموزشی: این گرایش به مباحث مدیریتی آموزش از جمله مدیریت در آموزش و پرورش دانشگاه و سازمان‌ها می‌‌پردازد.
  • آموزش و بهسازی منابع انسانی: به طور خاص بر آموزش نیروی انسانی سازمان‌‌ها، به روز کردن آموزش کارکنان و آموزش ضمن خدمت تمرکز دارد.
  • آموزش بزرگسالان: این مبحث بر حیطه آموزش شهروندان در زمینه‌‌های مختلف از جمله سوادآموزی، مهارت‌‌های زندگی، شغلی و... تمرکز دارد.
  • تحقیقات آموزشی: این گرایش به تحقیق و پژوهش در زمینه مسائل و مشکلات آموزشی و همچنین ارائه راهکارهای مناسب می‌پردازد.
  • تکنولوژی آموزشی: به استفاده و کاربرد انواع فناوری‌‌های سخت و نرم در آموزش تمرکز دارد و تلاش می کند با استفاده از تکنیک‌‌های مختلف و همچنین استفاده از انواع فناوری‌‌ها آموزش را برای مخاطب جذاب‌‌تر و با کیفیت‌‌تر کند.
  • مدیریت و برنامه‌ریزی آموزش عالی: به طور تخصصی و خاص رروی مسائل دانشگاهی و عوامل آن تمرکز دارد.
  • آموزش و پرورش ابتدایی: به طور خاص و تخصصی به تعلیم و تربیت در مقطع ابتدایی می‌‌پردازد.

و همچنین این رشته در مقطع دکتری شامل گرایش‌‌های فلسفه تعلیم و تربیت، برنامه‌ریزی درسی، مدیریت آموزشی، تکنولوژی آموزشی، آموزش عالی و سنجش و اندازه‌گیری می‌‌شود.

مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته علوم تربیتی چه هستند؟

در ادامه مروری داریم بر مهم‌ترین دروسی که در رشته علوم تربیتی در دانشگاه تدریس می‌شوند:

فارغ التحصیل رشته علوم تربیتی در چه کارها و صنایعی می‌تواند شاغل شود؟

فارغ التحصیل رشته تربیت بدنی به عنوان مربی مهد کودک می تواند کار کند

از آنجایی که نوع مقطع در اشتغال فارغ التحصیلان این رشته تاثیرگذار است، لذا در ادامه به تفکیک مقطع به آن می‌‌پردازیم.

فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی این رشته می‌‌توانند در موارد زیر اشتغال داشته باشند:

  • مربی در مهد کودک‌ها
  • مربی مراکز پیش دبستانی
  • آموزگار مقطع ابتدایی
  • آموزگار کودکان با نیازهای خاص
  • کار در کتابخانه‌‌ها و مراکز فرهنگی

فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد این رشته علاوه بر موارد بالا می‌‌توانند در موارد زیر هم اشتغال پیدا کنند:

  • کارشناس آموزش دانشگاه‌‌ها
  • کارشناس آموزش ادارات آموزش و پرورش
  • تاسیس مراکز پیش دبستانی
  • تاسیس دفتر مشاوره تحصیلی
  • کارشناس آموزش مراکز تربیتی از جمله زندان‌‌ها و مراکز نظامی
  • کارشناس آموزش بیمارستان‌‌ها
  • معلم پرورشی در دوره‌‌های متوسطه
  • کارشناس آموزش نهادها و ادارات دولتی
  • کارشناس آموزش هتل‌‌ها و مراکز اقامتی
  • تاسیس و یا اشتغال در موسسات آموزشی
  • تاسیس و یا اشتغال در موسسات فرهنگی

و در نهایت فارغ التحصیلان مقطع دکتری این رشته علاوه بر کلیه موارد بالا می‌‌توانند در موارد زیر هم اشتغال داشته باشند:

  • تاسیس مدارس
  • عضو هیات علمی دانشگاه‌‌ها و موسسات آموزش عالی کشور در گرایش مربوطه

بازار کار رشته علوم تربیتی به چه صورت است؟

مربی مهد کودک در حال خواندن کتاب برای کودکان

با توجه به اینکه تخصص این رشته آموزش است و از سویی دیگر نیاز به آموزش در بخش‌‌های مختلف و ارتقای کیفیت آن، هر روز در حال افزایش است، می‌‌توان گفت بازار این رشته در مقایسه با سایر رشته‌‌های علوم انسانی از وضعیت تقریبا مناسبی برخوردار است. فارغ‌التحصیلان این رشته علاوه بر اینکه می‌‌توانند به عنوان معلم و یا کارشناس آموزش به استخدام نهادهای دولتی یا غیر دولتی درآیند، خود نیز می‌‌توانند از طریق مهارت‌‌هایی مثل ارائه مشاوره تحصیلی، تولید محتوای آموزشی، تدریس خصوصی و مواردی از این قیبل برای خود، اشتغال‌زایی کنند.

اما نکته قابل اهمیت این است که این رشته جزو رشته‌‌های مهارتی محسوب می‌‌شود و فارغ‌التحصیلان این رشته حتما باید به مهارت‌‌های آموزشی از جمله روش‌‌ها و فنون تدریس، انتخاب محتوای مناسب، آموزش کودکان، نحوه نوشتن طرح درس، نحوه مدیریت کردن کلاس درس، طراحی آموزشی، نحوه تعامل و اصول ارتباطی، فن بیان، اصول برنامه‌ریزی آموزشی و درسی، نیازسنجی آموزشی، اصول روانشناسی، نحوه سنجش و ارزشیابی آموزشی، استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات در آموزش و مهارت‌‌هایی در این راستا تسلط کافی نیز داشته باشند که ممکن است در طی دوره آموزش دانشگاهی فرصت کمتری برای تمرین عملی این مهارت‌‌ها فراهم شود.

بنابراین، توصیه می‌‌شود داوطلبان عزیز از طریق مشاهده فیلم‌‌های آموزشی که در این زمینه‌‌ها وجود دارد، تجربیات موفقی که در شبکه‌‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌‌شود، حضور داوطلبانه یا کارورزی در مدارس یا مراکز آموزشی، حضور در کارگاه‌‌های آموزشی که به صورت تخصصی به آموزش این مهارت‌‌ها می‌پردازند، استفاده از تجربیات افرادی که در حال حاضر در زمینه‌‌های آموزشی شاغل هستند از طریق طرح سوال و گفت‌و‌گو و هر روشی دیگری که برای ارتقای این مهارت‌‌ها وجود دارد، نسبت به یادگیری و ارتقای مهارت‌‌های تخصصی خود در آموزش اقدام کنند تا بعد از فارغ‌التحصیلی بتوانند با مهارتی بالا و مناسب در زمینه‌‌های مختلف آموزشی مشغول به کار شوند.

برای ورود به بازار کار، علاوه بر آشنایی با مهارت‌های تخصصی رشته مورد نظر باید با سایر مهارت‌های فردی هم آشنایی داشته باشید. در حقیقت، این مهارت‌های فردی هستند که یک شخص را از میان رقبا متمایز می‌کنند و سبب موفقیت او در زمینه‌ها و موقعیت‌های شغلی می‌شوند. چنین مهارت‌هایی که به طور معمول با نام «مهارت‌های نرم» از آن نام می‌برند، سبب تعامل بهتر فرد در سازمان و محیط‌های کاری خواهد شد. به همین دلیل، برای یادگیری مهارت‌های فردی، مشاهده مجموعه فیلم‌‌های آموزش توسعه مهارت فردی فرادرس پیشنهاد می‌شود که لینک آن در زیر آورده شده است.

امکان ادامه تحصیل در رشته علوم تربیتی در داخل ایران چگونه است؟

اکثر دانشگاه‌‌ها و موسسات آموزش عالی کشور در بیشتر مناطق این رشته و گرایش‌‌های مختلف آن در مقاطع مختلف را پوشش می‌‌دهند و از طرفی دیگر، اکثر گرایش‌‌های این رشته در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز ارائه می‌‌شود، به جز چند گرایش خاص مثل گرایش آموزش بزرگسالان و تحقیقات آموزشی که مقطع دکتری آن در حال حاضر (1۴۰۱) در داخل کشور وجود ندارد.

امکان ادامه تحصیل در رشته علوم تربیتی در خارج از کشور به چه صورت است؟

ادامه تحصیل در خارج از کشور

از آنجا که آموزش و تعلیم و تربیت برای همه کشورهای دنیا از اهمیت و ارزش بسیار زیادی برخوردار است، لذا رشته علوم تربیتی و گرایش‌‌های مختلف آن در بیشتر دانشگاه‌های دنیا ارائه می‌‌شود و داوطلبان جهت ادامه تحصیل در هر کشوری که بخواهند، می‌‌توانند اقدام کنند. با این حال برخی از دانشگاه‌‌ها مثل دانشگاه‌‌های کشور آمریکا، کانادا، فرانسه، فنلاند، آلمان، هلند، استرالیا و کشورهایی که در امر آموزش پیشرو هستند به افرادی که علاقه‌مند به ادامه تحصیل در این رشته هستند، بیشتر توصیه می‌‌شود.

توجه داشته باشید که در بیشتر موارد، برای ادامه تحصیل در خارج از کشور، باید با زبان‌ خارجی کشور مورد نظر و همچنین زبان انگلیسی آشنایی خوبی داشته باشید. علاوه بر این، برای اثبات آشنایی با زبان انگلیسی نیز به شرکت در آزمون‌های بین‌المللی و معتبر زبان خارجی مانند تافل، آیلتس و دولینگو نیاز دارید. برای شروع این مسیر می‌توانید از مجموعه فیلم‌های آموزش زبان انگلیسی فرادرس کمک بگیرید.

دروس دانشگاهی رشته علوم تربیتی تا چه میزان نیازهای بازار کار را پاسخگو هستند؟

دروس دانشگاهی این رشته هر چند سال یک بار مورد بررسی دقیق و بازنگری قرار می‌‌گیرد و در هر زمانی متخصصان این حیطه تلاش می‌‌کنند تا دروس ارائه شده متناسب با نیازهای آموزشی زمان حال و آینده باشد و لذا می‌‌توان گفت این تناسب در حد قابل قبولی رعایت شده است.

برای آشنایی بیشتر و بهتر با سایر رشته‌های دانشگاهی روی این لینک کلیک کنید.

 با این حال، نکته بسیار مهم سرعت بسیار زیاد تغییرات و نیازهای آموزشی در جامعه است که ممکن در برخی مواقع از برنامه‌‌های درسی دانشگاه‌‌ها کمی جلوتر باشد، به همین جهت به داوطلبان این رشته توصیه می‌‌شود علاوه بر مطالعه کتب درسی به تغییراتی که در نظام آموزشی رخ می‌‌‌‌دهد و یا نیازهای آموزشی که در جامعه وجود دارد نیز توجه کرده و این موارد را از طریق رسانه‌‌هایی که در زمینه آموزش فعالیت دارند، همایش‌‌های آموزشی و مقالات علمی-پژوهشی که در زمینه آموزش و تعلیم و تربیت منتشر می‌‌شود، پیگیری کنند تا همیشه جدیدترین و به روزترین اطلاعات ممکن در زمینه آموزش را در اختیار داشته باشند؛ چرا که داشتن اطلاعات به روز و همگام بودن با تغییرات در آموزش بسیار اهمیت دارد و باعث می‌‌شود، فرد داوطلب در آینده در هر نقش آموزشی که قرار بگیرد، بتواند بهترین عملکرد را داشته باشد.

بر اساس رای ۱۴۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۲۲ دیدگاه برای «رشته علوم تربیتی | معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار»

سلام من کارشناسی حسابداری دارم چگونه میتونم لیسانس علوم تربیتی بخونم

سلام
من لیسانس اقتصاد دارم چطور می تونم فوق لیسانس علوم تربیتی بخونم؟کنکور ارشد از رشته غیرمرتبط میشه ؟

من کارشناسی آموزش زبان انگلیسی دارم.میشه خواهش کنم بگید من میتونم ارشد علوم تربیتی بخونم و جذب اموزش پرورش با مدرک ارشد بشم؟ و اگر بله، کدام گرایش بهتر خواهد بود؟
پیشاپیش از راهنمایی شما سپاسگزاری میکنم.

سلام
من کارشناسی علوم تربیتی مدیریت برنامه ریزی آموزشی دارم و الان در مدارس دولتی در مقطع ابتدایی مشغول به کار هستم
آیا میتونم برای کارشناسی ارشد روانشناسی یا مشاوره بخونم
آیا راهنمایی و مشاوره یا روانشناسی جزے رشته های مرتبط با علوم تربیتی هست؟

سلام عزیزم ، منم دارم علوم تربیتی میخونم ، اما گرایشم آموزش به پیش دبستان و دبستان هستش ، به نظرت گرایشم خوبه یا نه !؟

سلام وقتتون بخیر
من دانشجوی ارشد علوم تربیتی گرایش پیش دبستانی هستم میخواستم بدونم اصلا این گرایش به درد میخوره آخه خیلی ها گفتن رشته خوبی نیست
ممنون میشم توضیحی بفرمایید🙏

رشته خوبیه اما اگه لیسانس علوم تربیتی داشتی و ارشد هم داری میخونی بیشتر میتونی ت آموزش و پرورش جایگاهی داشته باشی خیلی از معلما و کارمندا ت آموزش و پرورش هستن که الان دارن ت علوم تربیتی ادامه تحصیل میدن تا ت آموزش و پرورش ترقی کنن، البته به جز آموزش و پروش جاهای دیگه هم هستن اما شانس ت آموزش و پرورش بیشتره.
در کل اگر بعد از لیسانس، روانشناسی به ویژه گرایش تربیتی رو انتخاب می کردی خیلی بهتر بود!

سلام وقتتون بخیر بنده لیسانس حسابداری دارم ،میخواستم بپرسم به چه صورت میتونم برای کنکور دانشگاه علوم تربیت شرکت کنم؟

سلام من لیسانس معماری دارم میخوام برای جذب معلم ابتدایی آموزش پرورش ارشد مدیریت آموزشی بخونم ،تو استخدام این رشته هست؟

سلام وقتتون بخیر
من کارشناسی زیست خوندم برای کارشناسی ارشد آموزش ابتدائی بخونم یا مدیریت آموزشی برای استخدام کدوم بهتره تو رو خدا جوابمو بدین لطفا

سلام کارشناسی فناوری اطلاعات دارم میخوام برای استخدام شدن در اموزش پرورش ارشد علوم تربیتی بخونم ایا از این راه امکانش هست؟و باتوجه به علاقه ام به تدریس و کار در دانشگاه یا سازمان اموزش پرورش هست کدام گرایش بهتره؟

رشته بي خوديه. وقتتون رو براش نذاريد

سلام،در رشته علوم تربیتی آموزگار مقطع دبیرستان وجود دارد؟

سلام من کاردانی حسابداری وبرای کارشناسی دارم برای مربی پیش دبستان میخونم الان شنیدم که مدرک این رشته قابل قبول برای استخدام آموزش پرورش نیست؟چکارکنم؟

سلام وقتتون به خیر
بنده دارای مدرک تحصیلی مهندسی فناوری اطلاعات IT هستم .قصد دارم کارشناسی ارشد
رشته علوم تربیتی رو بخونم.از دو گرایش مدیریت وبهسازی منابع انسانی وآموزش وپرورش ابتدایی کدوم بازار کار بهتری داره ؟
آیا در آزمون های استخدامی اموزش وپرورش گرایش رشته تحصیلی مهم هست یا نه؟

با عرض سلام و خسته نباشید
صد در صد آموزش و پرورش ابتدایی بهتره
چرا که در آزمون های استخدامی پیش رو به علت جذب بیشتر معلم در پایه ابتدایی، شانس شما هم چند برابر خواهد شد

سلام ووقتتون بخیر من الان ترم ۶ رشته ادیان وعرفتن دانشگاه دولتی کاشان هستم وسال بعد لیسانس میگیرم اما میخوام برای ارشد رشته علوم تربیتی رو بخونم،ممنون میشم راهنمایی کنید

سلام من دانشجو فرهنگیان رشته آموزش ابتدایی‌ هستم، در مقطع ارشد چه گرایشی بخونم؟ و آیا رشته ای هست که بشه من با وجود استخدام رسمی خارج از کشور تحصیل کنم؟

شما نمیتونی با استخدام رسمی بری خارج

سلام وقتتون بخیر من لیسانس آمار دارم و میخواهم ارشد علوم تربیتی بخوانم آیا امکانش هست؟

سلام وقتتون بخیر
من پشت کنکوریم میخوام امسال برم دانشگاه میشه لطفا بگیددر صورت انتخاب رشته علوم تربیتی بعد از فارِغ التحصیلی چند درصد احتمال داره بتونم برم سرکار

سلام بله اما یسری واحد اضافه پاس کنید

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *