رشته طراحی و دوخت | معرفی، حقوق و درآمد و بازار کار

۶۱۴۵۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۷ دقیقه
رشته طراحی و دوخت | معرفی، حقوق و درآمد و بازار کار

در این مطلب از مجموعه مطالب معرفی رشته‌های دانشگاهی مجله فرادرس، به بررسی رشته طراحی و دوخت پرداخته‌ایم و امکان ادامه تحصیل این رشته را به همراه بازار کار آن مورد بررسی قرار می‌دهیم. علاوه بر این، گرایش‌های این رشته و صنایع و مشاغل مرتبط با آن نیز بررسی می‌شوند.

رشته طراحی و دوخت مناسب چه کسانی است؟

طراحی لباس نوعی هنر است که نقش بسیار مهمی را در تولید انواع پوشاک دارد. طراحی لباس باید هم کاربردی و هم از نظر زیباشناسی مناسب و چشم‌نواز باشد و طراحی لباس، هنر کار با پارچه‌ها ، انواع سبک‌ها، رنگ‌ها و روش‌ها را برای تولید پوشاک به کار ببرد و طراحی و دوخت ارتباط مستقیمی با طراحی مد دارد. این رشته مناسب افرادی است که به کارهای فنی علاقه‌مند هستند زیرا این رشته به فعالیت بدنی و فکری زیادی نیاز دارد و شخص باید به کار خیاطی و طراحی و هنرهای مرتبط با آن، علاقه‌مند باشد.

پارچه (تصویر تزئینی مطلب رشته طراحی و دوخت)

رشته طراحی و دوخت یکی از رشته‌های کاربردی به شمار می‌آید و هدف آن تربیت افرادی است که با درنظر گرفتن نیازهای طراحی و بهره‌گیری از ماشین‌آلات موجود بتواند نیازهای طراحی لباس، طراحی الگو، برش و دوخت را در تولید برطرف سازد. علاوه بر این، موارد زیر نیز از ویژگی‌های افراد علاقه‌مند به حضور در رشته طراحی و دوخت ذکر می‌شود.

  • مهارت طراحی خوب
  • خلاقیت
  • مهارت نوآورانه
  •  مهارت مشاهده برای جست و جوی جزئیات
  • روحیه رقابتی
  • مهارت های ارتباطی خوب
  • تحلیل و پیش بینی علایق و سلایق مردم در حوزه ی مد و لباس

همچنین، تحصیل و اشتغال در زمینه‌های مرتبط با طراحی مد و لباس مزایای بسیار زیادی دارد. از مزایای تحصیل در زمینه طراحی مد و لباس می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • کسب فرصت برای استفاده از خلاقیت
  • کسب فرصت‌های کاری در زمینه‌های متنوع
  • امکان اشتغال مستقل و راه‌اندازی کسب و کار فردی
  • داشتن زندگی حرفه‌ای چالش‌برانگیز و راضی‌کننده در حوزه‌ای که همواره در حال تغییر است
  • امکان ایجاد هویت و برند شخصی و متمایز بودن از رقیبان
  • کسب دانش در زمینه‌های گسترده و متنوعی مانند طراحی و تاریخ

کدام دروس دوره دبیرستان در رشته طراحی و دوخت بیشتر کاربرد دارند؟

تکنولوژی طراحی و دوخت لباس در مقطع متوسطه در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش در گرایش‌های مختلف با طراحی لباس و اندام، هنرجویان خاص خودش را دارد. در این مقطع با طراحی لباس و اندام آشنا می‌شوند در زمینه دوخت لباس، هنرجویان کار و دانش، دوخت بیشتری نسبت به هنرجویان فنی و حرفه‌ای انجام می‌دهند.

چند کتاب رنگی روی هم

در سال دوم متوسطه واحد‌هایی مانند طراحی پایه، مبانی هنرهای تجسمی، دوخت و الگوی اولیه را می گذرانند. در پایه سوم، طراحی اندام و لباس، الیاف نساجی و دوخت و الگو 2 (مانند مانتو دوز، شلوار دوز، کاپشن دوز، سوزن‌دوزی و لباس مجلسی)، لباس کودک، تاریخ هنر ایران و جهان را یاد می‌گیرند که اهمیت بالایی نیز دارند. اگر به یادگیری در رابطه با مفاهیم مرتبط با رشته نساجی علاقه دارید، فیلم‌های مجموعه آموزش مهندسی نساجی در فرادرس را مشاهده کنید.

گرایش‌های رشته طراحی و دوخت برای ادامه تحصیل چه هستند؟

گرایش‌های مختلف رشته طراحی و دوخت در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در ادامه آورده شده‌اند.

کاردانی

  • طراحی و دوخت
  • طراحی پوشاک

کارشناسی

  • تکنولوژی طراحی و دوخت
  • طراحی لباس

کارشناسی ارشد

  • طراحی پارچه و لباس
  • هنرهای سنتی

گرایش‌های متنوعی برای کارشناسی ارشد وجود دارد. طراحی لباس زنان، طراحی لباس مردان، طراحی لباس کودکان، مدیریت طراحی مد، طراحی مد و تکنولوژی از جمله این گرایش‌ها به شمار می‌آیند اما اکثر واحدهای درسی این رشته در بیشتر گرایش‌ها مشترک هستند.

دکترا

دانشجویانی که تمایل دارند تحصیلات خود را تا مقطع دکترا ادامه دهند می‌توانند علاوه بر رشته طراحی لباس، در رشته های مد و نساجی، مدیریت پوشاک، مد و پوشاک ادامه تحصیل دهند. در این دوره، دانشجویان بیشتر به تحقیق و پژوهش در زمینه صنعت مد و طراحی لباس می‌پردازند. آنها وضعیت بازار مد و لباس را ارزیابی می‌کنند و به دنبال پیدا کردن روش‌های جدیدی برای ایجاد تحول در صنعت طراحی و پوشاک هستند.

در دوره دکترا دانشجویان باید در پروژه‌های عملی مربوط به برندهای مختلف دنیای مد شرکت و به عنوان یک طراح لباس فعالیت کنند. دانشجویان در دوره دکترا طراحی لباس مطالب زیادی را در مورد طراحی پوشاک، منسوجات، مدیریت مد، بازاریابی و اقتصاد فرا میگیرند تا آمادگی لازم برای فعالیت در دنیای مد را بدست آورند.

مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته طراحی و دوخت چه هستند؟

دروس مقطع کاردانی با دروس کارشناسی، اشتراک‌ بسیار زیادی دارد که در ادامه، دروس مقطع کاردانی آورده شده است.

یک زن در یک اتاق طراحی لباس

کارشناسی

کارشناسی ارشد

مهمترین مباحث در مقطع دکترا

  • نظریه مد و زیبایی‌شناسی
  • علم تجزیه و تحلیل فیبر
  • ارزیابی کیفیت و صنعت پوشاک
  • خرده‌فروشی و توزیع
  • رنگ، طرح و الگوبرداری
  • طراحی مد

فارغ التحصیل رشته طراحی و دوخت در چه کارها و صنایعی می‌تواند شاغل شود؟

موقعیت‌های شغلی برای رشته طراحی و دوخت در ادامه، آورده شده است.

  1. طراحی گرافیک
  2. مهندسی نساجی
  3. طراحی پارچه
  4. هنر تبلیغات و بازاریابی
  5. تصویرسازی
  6. طراحی صنعتی با ماشین آلات برش و دوخت
  7. مزون‌داری
  8. دوخت و دوز به صورت شخصی و تولید انبوه
  9. طراحی
  10. الگوساز
  11. کارگاه‌های تولیدی
  12. مدرس
  13. موسسه مد و لباس
  14. خانه مد
  15. به عنوان الگوساز و طراح برای برندها و تولیدی‌ها
  16. صنعت مد
  17. وزارت فرهنگ و ارشاد
  18. تاسیس آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای طراحی و دوخت

بازار کار رشته طراحی و دوخت به چه صورت است؟

مد و پوشاک همواره در سراسر تاریخ مورد توجه مردم بوده است. گرچه در مقاطعی از زمان این حوزه با افت و خیزهایی همراه بود اما باید توجه داشت که این صنعت همواره مورد توجه جامعه بوده و پیشرفت‌های شگرفی را تجربه کرده است. بازار کار این رشته چه در ایران  و چه در خارج از ایران متغیر است. معمولاً رشته طراحی و دوخت بازار کار خوبی دارد چراکه در سال‌های اخیر، توجه به تولید داخلی بیشتر شده است.

(تصویر تزئینی مطلب رشته طراحی و دوخت)

بازار کار در زمینه الگوسازی نیز متقاضی زیادی دارد و و الگوسازی در نرم‌افزار هم بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. طراحان مد و لباس در کشور ما با مسائل و مشکلاتی رو به رو هستند که نبود جایگاه مناسب و تعریف شده برای شغل طراحی مد و لباس و کپی برداری از بسیاری از نمونه کارهای خارجی برای طراحی‌های داخلی و بومی را می‌توان مواردی از این دست بر شمرد.

برای ورود به بازار کار، علاوه بر دانش آکادمیک، به مهارت عملی و تجربه نیاز نیاز دارید. برای مثال با تمرین طراحی پارچه با فتوشاپ یا با ایلوستریتور می‌توانید چنین مهارت‌هایی را کسب کنید.

امکان ادامه تحصیل در رشته طراحی و دوخت در داخل ایران چگونه است؟

دانشگاه‌های ارائه دهنده رشته طراحی و دوخت در زیر آورده شده‌اند:‌

  • دانشگاه الزهرا
  • دانشگاه غیرانتفاعی علم و هنر
  • دانشگاه هنر
  • دانشگاه شریعتی
  • موسسه غیرانتفاعی مارلیک
  • موسسه غیر انتفاعی آپادانا
  • موسسه غیر انتفاعی امام جواد
  • دانشگاه های فنی و حرفه ای مراکز استان ها

امکان ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معروف از جمله دانشگاه الزهرا و دانشگاه شریعتی، از طریق کنکور سراسری، با تعداد پذیرش محدود، امکان‌پذیر است ولی برخی دانشگاه‌های فنی با سوابق تحصیلی و بدون کنکور در مقطع کاردانی و کارشناسی پذیرش دارند. اما برای مقطع ارشد، باید در کنکور سراسری شرکت کرد. در مقطع دکترا در ایران، رشته طراحی پارچه و لباس وجود ندارد و می توان گرایش‌های دیگر از جمله پژوهش، هنرهای سنتی و ... را ادامه داد.

امکان ادامه تحصیل در رشته طراحی و دوخت در خارج از کشور به چه صورت است؟

  1. دانشگاه مد فرانسه
  2. دانشگاه مد لندن
  3. کالج سلطنتی هنر لندن
  4. دانشگاه پارسونز در نیویورک
  5. دانشگاه شیکاگو
  6. دانشگاه برت نیویورک
  7. دانشگاه طراحی رودآیلند آمریکا
  8. دانشگاه پلی تکنیک میلان
  9. دانشگاه گلاسکو اسکاتلند
  10. دانشگاه مد و لباس فرانسه (واقع در ترکیه و دبی)

دانشگاه‌های فوق مطرح ترین دانشگاه‌ها در این حوزه هستند. برای ورود به این دانشگاه‌ها شرط اول، داشتن مدرک زبان و مصاحبه در اکثر موارد است. همچنین فرد باید دارای رزومه و نمونه‌های تخصصی بسیار عالی باشد.

توجه داشته باشید که در بیشتر موارد، برای ادامه تحصیل در خارج از کشور، باید با زبان‌ خارجی کشور مورد نظر و همچنین زبان انگلیسی آشنایی خوبی داشته باشید. علاوه بر این، برای اثبات آشنایی با زبان انگلیسی نیز به شرکت در آزمون‌های بین‌المللی و معتبر زبان خارجی مانند تافل، آیلتس و دولینگو نیاز دارید. برای شروع این مسیر می‌توانید از مجموعه فیلم‌های آموزش زبان انگلیسی فرادرس کمک بگیرید.

دروس دانشگاهی رشته طراحی و دوخت تا چه میزان نیازهای بازار کار را مرتفع می‌کنند؟

دانشگاه، در واقع پلی است به سمت پیشرفت و محیطی که شخص جایگاه و علاقه خود را نسبت به یکی از گرایش‌ها پیدا می کند و می‌تواند برای پیشرفت و ادامه راه خود تصمیم قطعی بگیرد. افراد باید خودشان دنبال پیشرفت باشند و با گذارندن یک مقطع دانشگاهی و گرفتن مدرک نمی‌توانند به راحتی در بازار کار جایگاهی پیدا کنند شخص باید آموزش‌هایی فراتر از آموخته‌های دانشگاهی بدست آورد.

برای آشنایی بیشتر و بهتر با سایر رشته‌های دانشگاهی روی این لینک کلیک کنید.

با گذراندن دوره‌ها، کارگاه‌های آموزشی و کار کردن متوالی و کارآموزی در شرکت‌ها و کارگاه‌ها،‌ می‌توان تجربه کسب کرد. در دانشگاه روش کار صنعتی را آموزش نمی‌دهند و مثلا نحوه سایزبندی صنعتی، پارچه‌های صنعتی، چیدمان صنعتی و طراحی صنعتی در دانشگاه آموزش داده نمی شود. تحصیلات دانشگاهی نسبت به گذشته بسیار بهبود یافته است به طور مثال، دانشجو با آشنایی با نرم‌افزار‌های مختلف می‌تواند در خارج از محیط دانشگاه در ادامه مسیر پرتوان‌تر ظاهر شود و کار مناسبی را پیدا کند.

در حقیقت می‌توان گفت که دروس دانشگاهی در جای خود اهمیت زیادی دارند زیرا بدون یادگیری آنها عملاً شخص هیچ دانشی برای فعالیت در این حوزه ندارد اما نکته‌ای بسیار مهم این است که در این رشته بیش از دروس دانشگاهی، انجام کار عملی آن هم بطور حرفه‌ای اهمیت دارد. به عبارتی دیگر دروس دانشگاهی شرط لازم هستند ولی کافی نیستند.

بر اساس رای ۲۷۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۱۶ دیدگاه برای «رشته طراحی و دوخت | معرفی، حقوق و درآمد و بازار کار»

سلام من ۱۵ سالمه و سال دیگه میخوام به این رشته برم از اونجایی که خانواده من در رده مال متوسط به سمت پایین قرار دارن احساس مسئولیت مالی سنگینی میکنن و میگن این رشته خرج زیادی داره …میخواستم بدونم حقوق این رشته معمولن بعد از ۵ سال سابقه کاری تقریبی چقدر میشه گفت هست؟و اینکه بورسیه میشه؟اگر ایده های عالی تو ذهنمون باشه و ارائه بدیم میتونیم تویه شرکت خوب ثبت نام شیم و درامد عالی داشته باشیم؟و به موفیقت برسیم؟

سلام آیا امکانش هست مرکزی رو به من معرفی کنید که بتونم از اون مرکز دیپلم بگیرم
بزرگسال هستم

سلام
از مقاله مفید و کاربردی شما تشکر میکنم
بنده خودم مربی طراحی دوخت هستم و کلی هنرآموز دارم که دارن آموزش میبینن و مطالب شماهم نکات خوبی رو داشت که نهایت استفاده رو میکنم ممنون

سلام وقت بخیر من هنر اموز طراحی و دوخت سال سوم هستم راستش علاقه چندانی به خیاطی ندارم فقد دبیری این رشته رو دوست دارم میشه راهنمایی کنید؟ینی میتوان از طریق دانشگاه دبیر شد؟

سلام بعد از گرفتن کاردانی میتوان مدرس شد ؟؟
واگه بشه از چه طریقی میتوان مدرس شد ؟

سلام خسته نباشید ببخشید من میخوام رشته طراح دوخت برم بعد میخوام ببینم که رشته خوبیه درآمد داره
چون خیلی ، خیلی علاقه دارم
از یکی میپرسم میگه خوبه ، از اون یکی میپرسم مگیه نه

من خودم رشته م طراحی دوخته،بنظر من که نیا چون بجز بدبختی و خرج هیچی ندارع

طراحی و دوخت از جمله مشاغلیست که نامحدود جا برای پیشرفت وجود دارد ، از بازار ایران بگیر تا صادرات، میشه گفت بهتر از این وجود ندارد، من چهل ساله خیاطم

سلام من کلاس دوازدهم هستم ، رشته انسانی ولی می خوام کنکور هنر بدم برای رشته طراحی و دوخت ، دارم کلاس خیاطی میرم و ان شالله تا قبل از کنکور خیاطیم تمام میشه ، میشه بهم بگید کنکور هنر چه طوره؟ چه درس هایی رو باید بخونم؟ لطفا لطفا کمکم کنید

برای کنکور هنر.کتاب های زبان عربی ادبیات و دینی رو باید بخونی. منم ب رشته طراحی ودوخت علاقع دارم امسال میخوام کنکور هنر بدم. ولی اگر قبول نشدم در دانشگاه علمی کاربردی اصفهان بدون آزمون در سال آینده میتونم ثبت نام کنم و رشته مورد علاقم رو ادامع بدم…

سلام من مدرک کارشناسیم فیزیک مهندسی هست میخواستم ببینم میتونم کارشناسی ارشد رو طراحی پارچه و لباس شرکت کنم؟

سلام من میخام برم طراحی دوخت ولی زبانم ضعیفه بنظرتون میتونم ت این رشته موافق بشم

سلام من میخوام برم طراحی دوخت باید برم فنی حرفه ای در زمینه هنر؟

سلام استاد عزیز من خیلی دوست دارم خیاطی رو یاد بگیرم مدرک خیلی واسم مهم نیست فقط دوست دارم یه خیاط خوب و با سلیقه باشم تا الان چند بار اموزشگاه رفتم ولی خیلی متوجه نشدم از نظر شما اگه برم دانشگاه میتونم موفق بشم و یه خیاط خیلی عالی و بدون مشکل باشم یا باید برم اموزشگاه ممنون میشم راهنماییم کنید

سلام خسته نباشید من رشته تحصیلی دبیرستانم مدیریت خانواده بوده آیا میتونم برای دانشگاه طراحی دوخت رو ادامه بدم چون زیاد علاقه دارم امسال هم پایه دوازدهم رو تموم کردم

سلام خیلی ممنون از مطلب خوبتون ، اگر طراحی و دوخت رو بیرون از دانشگاه یاد بگیریم منظور از فرهنگسرا و یا جهاد دانشگاهی یاد بگیریم آیا مثل دانشجوی این رشته مدرکش معتبر و مثل دانشجو های این رشته میشیم؟!

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *