معرفی رشته شیمی — از تحصیل تا اشتغال + فیلم آموزشی رایگان

۱۹۷۵۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ آبان ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۰ دقیقه
معرفی رشته شیمی — از تحصیل تا اشتغال + فیلم آموزشی رایگان

در این مطلب از مجموعه مطالب معرفی رشته‌های دانشگاهی مجله فرادرس، به رشته شیمی پرداخته‌ایم و سعی کرده‌ایم تناسب آن با روحیات افراد، دروسی که برای موفقیت در این رشته باید در آن‌ها پایه‌ای قوی‌تر داشت، گرایش‌های آن، بازار کار و سایر موارد مرتبط را مورد بررسی قرار دهیم.

فیلم آموزشی معرفی رشته شیمی

دانلود ویدیو

رشته شیمی مناسب چه کسانی است؟

دانشجوی شیمی در حال انجام آزمایش

شیمی هنر ارتباط با جهان است. زبانی برای شنیدن نیروهای پنهان بین ذره‏‌ها و کشف حقیقت ماده است. شیمی شنیدن رازگشایی از یک رمز و خلق یک ترکیب با آموختن قواعدی بر مبنای روش علمی به حساب می‌آید. امروز شیمی حس گم شده‌ انسان است تا زندگی‌‏اش را به روز کند.

با توجه به اینکه در رشته شیمی خلاقیت برای یافتن کار و تولید ثروت حرف اول را می‏‌زند، کسانی که به خاطر جبر زمان یا جبر مکان و از روی ناچاری قصد انتخاب آن را دارند، بهتر است در انتخاب خود تجدید نظر کنند؛ آنهایی که بدنبال یک مدرک دانشگاهی برای قاب کردن هستند نیز به یقین در رشته شیمی راه به جایی نخواهند برد. اگر بخواهیم ساده بگوئیم، رشته شیمی برای کسانی مناسب است که حقیقتاً به علم شیمی عشق می‌روزند.

البته شاید این سؤال پیش بیاید که آیا می‌توان رشته شیمی را بدون یادگیری ریاضی دنبال کرد. در حقیقت، بسیاری از افرادی که به دروس شیمی علاقه دارند، از اهمیت سایر دروس مانند ریاضی غافل می‌شوند. اما واقعیت این است که شاید شیمی و فیزیک را بتوان در ابتدا بدون علم ریاضی یاد گرفت اما دیر یا زود مجبور به بررسی آن با ریاضی هستیم. نکته این است که شاید در گذشته، ریاضی را در شکل کاربردی آن مطالعه نکرده باشید و این فرصت در دانشگاه برای شما فراهم شود که در نهایت، ارتباط موثری با ریاضی و کاربردهای آن در سایر علوم ایجاد می‌شود.

کدام دروس دوره دبیرستان در رشته شیمی بیشتر کاربرد دارند؟

تعدادی کتاب روی میز

آنچه از ریاضی و فیزیک قابل لمس است در شیمی کاربرد دارد، پس یک علاقه‏‌مند به این رشته باید مجهز به این دو دانش باشد تا بتواند به سرعت در مسیر پیشرفت حرکت کند. آنهایی که از ریاضی یا فیزیک به هیچ وجه لذت نمی‏‌برند شیمی را نخواهند فهمید. در دوره کارشناسی شیمی، دروس ریاضی پایه و عمومی و معادلات دیفرانسیل و نیز دروس فیزیک مکانیک و الکتریسیته به عنوان دروس پایه تدریس می‌‏شوند. این امر بدان معنا است که اگر کسی به این دروس علاقه‌مند نبوده یا پایه ضعیفی در آن‌ها داشته است، می‌تواند در این دوره جبران کند و در این موارد خود را تقویت کند.

برای آشنایی با دروس پایه ذکر شده در بالا، مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزشی زیر پیشنهاد می‌شود.

گرایش‌های رشته شیمی برای ادامه تحصیل چه هستند؟

دانشجوی شیمی در آزمایشگاه شیمی

در ادامه و در راستای پاسخ به این پرسش به گرایش‌های رشته شیمی پرداخته‌ایم:

مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته شیمی چه هستند؟

مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته شیمی به ترتیب عبارت هستند از:

فارغ التحصیل رشته شیمی در چه کارها و صنایعی می‌تواند شاغل شود؟

فارغ التحصیل شیمی مشغول کار در شرکت دارویی

شیمی به علاقه‌‏مندانش عشق می‏‌ورزد تا آنجا که به آنها می‌‏آموزاند که چگونه با هر سرمایه و هر توانی کارآفرین بشوند. کدام رشته را می‌‏شناسید که دانش آموخته آن بتواند در یک زیر زمین ساده با کمترین امکانات اما با ایمنی بالا، محصول قابل فروش تولید کند؟ کدام صنعت را می‏‌شناسید که به شیمی احتیاج نداشته باشد؟ کدام کارخانه بدون آزمایشگاه شیمی می‏‌تواند پیشرفت کند؟

در شیمی برای کار باید کارگر بود. با بِشِر زندگی کرد و با مولکول دو اتمی اکسیژن دوست بود. دوستان اگر همچون گازهای نجیب لایه ظرفیت پر دارید و هیچ انگیزه‏‌ای برای واکنش شیمیایی ندارید به دنیای شیمی قدم نگذارید. شیمی نیاز به فلوئورهای تشنه‏ الکترون و سزیم‌‏های الکتروپوزیتیو دارد.

به طور عمومی عمده مشاغلی که فارغ التحصیلان رشته شیمی می‌توانند در آن‌ها مشغول به کار شوند در فهرست زیر قرار می‌گیرند:

بازار کار رشته شیمی به چه صورت است؟

فارغ التحصیل رشته شیمی در محل کار جدید

به طور کلی، بازار کار مرتبط با رشته شیمی از متغیرهای شناخته شده و ناشناخته متعددی تاثیر می‌پذیرد، از عوامل اقتصادی و سیاسی گرفته تا مسائل اجتماعی، فرهنگی و حتی مذهبی. البته ناگفته نماند هر چقدر دانش‌‏آموخته این رشته مهارت عملی بالاتری داشته باشد و از بروز آن ابایی نداشته باشد در پیدا کردن کار دلخواه موفق‌تر خواهد بود.

درکشوری مانند هند، تمام خروجی‌‏های شیمی و مهندسی شیمی دارای کار هستند و حتی به کشورهایی مانند ایران نیز صادر می‏‌شوند. در شرایط فعلی کشور رشته‏‌هایی که به محض اتمام درس دانشگاهی درآمد سرشاری را برای فرد به ارمغان بیاورند وجود ندارد. در رشته شیمی هم با تلاش می‏‌توان کار مرتبط پیدا کرد، اما باید در نظر گرفت که حقوق مورد نظر نیز متناسب با توان و ظرفیت کار خدماتی خواهد بود و برای رسیدن به ثروت بیشتر باید خلاقیت به خرج داد و وارد عرصه کارآفرینی شد.

رشته شیمی در شاخه کاردانی نیز به صورت شیمی علوم آزمایشگاهی دانشجو می‌‏پذیرد و پذیرش در آن بیشتر از شاخه فنی و کاربردی صورت می‌گیرد؛ افرادی که به این طریق تحصیل کرده‌اند با مقداری کسب تجربه در بازار کار، می‌‏توانند جایگزین استخدام کارشناس شیمی شوند، هر چند که دریافتی آن‌ها احتمالاً کمتر از کارشناسان شیمی خواهد بود.

برای ورود به بازار کار، علاوه بر آشنایی با مهارت‌های تخصصی رشته مورد نظر باید با سایر مهارت‌های فردی هم آشنایی داشته باشید. در حقیقت، این مهارت‌های فردی هستند که یک شخص را از میان رقبا متمایز می‌کنند و سبب موفقیت او در زمینه‌ها و موقعیت‌های شغلی می‌شوند. چنین مهارت‌هایی سبب تعامل بهتر فرد در سازمان و محیط‌های کاری خواهد شد و به طور معمول با نام «مهارت‌های نرم» از آن نام می‌برند. به همین دلیل، برای یادگیری مهارت‌های فردی، مشاهده مجموعه فیلم‌‌های آموزش توسعه مهارت فردی فرادرس پیشنهاد می‌شود که لینک آن در زیر آورده شده است.

امکان ادامه تحصیل در رشته شیمی در داخل ایران چگونه است؟

تقریبا دانشگاهی در حوزه وزارت علوم وجود ندارد که کارشناسی ارشد مرتبط با شیمی را نداشته باشد. حتی دانش‌‏آموخته شیمی می‌‏تواند در برخی کد رشته‌‏های وزارت بهداشت نیز در امتحان ارشد شرکت کند. بنابراین، امکان ادامه تحصیل تا مدرک دکتری در داخل کاملا فراهم است و حتی اخیرا برای گرفت دوره پسادکتری نیز دانشگاه‌‏های داخل اقدامات خوبی را انجام داده‌‏اند.

امکان ادامه تحصیل در رشته شیمی در خارج از کشور به چه صورت است؟

دانشجوی شیمی به آینده خود می اندیشد

رشته شیمی یکی از رشته‌‏های با پذیرش آسان در کشورهایی مانند استرالیا، کانادا، اتریش و ... برای مقطع بالاتر از کارشناسی است. پذیرش گرفتن با توجه به معدل دوره لیسانس، دانشگاه محل تحصیل و عوامل دیگر با دریافت توصیه‌‏نامه علمی از اساتید دوره کارشناسی کاملا امکان پذیر است، اما گرفتن بورسیه تحصیلی یا دریافت کمک هزینه تحصیلی و موارد این چنین، نیازمند تلاش و کوشش بیشتری است.

توجه داشته باشید که در بیشتر موارد، برای ادامه تحصیل در خارج از کشور، باید با زبان‌ خارجی کشور مورد نظر و همچنین زبان انگلیسی آشنایی خوبی داشته باشید. علاوه بر این، برای اثبات آشنایی با زبان انگلیسی نیز به شرکت در آزمون‌های بین‌المللی و معتبر زبان خارجی مانند تافل، آیلتس و دولینگو نیاز دارید. برای شروع این مسیر می‌توانید از مجموعه فیلم‌های آموزش زبان انگلیسی فرادرس کمک بگیرید.

دروس دانشگاهی رشته شیمی تا چه میزان نیازهای بازار کار را پاسخگو هستند؟

چون شیمی کاملا مبتنی بر تجربه است با آزمایش عجین شده است. بنابراین، آموختن دانش و پر کردن ذهن از مجموعه اطلاعات و ریزاطلاعات مهم برای جذب در بازار کار لازم است اما کافی نیست. یک علاقه‏‌مند شیمی، باید جزییات این علم را با تکرار و تکرار حفظ کند، با واحدهای عملی، دیدن دوره‌‏های مفید و بازدیدهای علمی و نیز فیلم‌‏ها و انیمیشن‏‌های مرتبط، آنچه را که حفظ کرده بفهمد و در نهایت بتواند آن‌ها را در عمل به کار ببرد.

برای آشنایی بیشتر و بهتر با سایر رشته‌های دانشگاهی روی این لینک کلیک کنید.

سرفصل‏‌های دروس شیمی، بر مبنای این گفتار کاملا تنظیم نشده است، اما با وجود نقص در ساختار آها یک دانشجوی هوشمند می‏‌تواند در صورتی که پله اول را به خوبی طی کرده باشد با استفاده از حاشیه‌‏ها و پاورقی‌‏های کتاب‌های درسی و گذراندن واحدهای آزمایشگاهی زیاد این رشته و بهره‌‏مندی از محضر اساتید با تجربه، روز به روز مهارت عملی خود را متناسب با اطلاعات علمی بالا برده تا برای جذب در بازار کار در اولویت قرار گیرد. به طور خلاصه دروس دانشگاهی در این رشته کمتر از 50 درصد نیازهای بازار کار را مرتفع می‌سازند.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

^^

بر اساس رای ۸۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۱۱ دیدگاه برای «معرفی رشته شیمی — از تحصیل تا اشتغال + فیلم آموزشی رایگان»

رشته شیمی رو از تجربی میشه رفت ؟

سلام من میخوام برم رشته شیمی ولی میترسم بازار کار نداشته باشه خانواده سطح پایینی هم از نظر مالی هستیم به نظر شما میشه درامد داشت ازش؟

خانوم باید ببینی علاقه داری یا نه این مهمه

سلام. شرایط من هم مثل شماست. واقعا به شیمی علاقه دارم. ولی چه داخل چه برای رفتن به خارج از این طریق هزینه زیادی لازمه. این موضوع روی درس خوندنم تاثیر گذاشته خیلی به خاطرش عصبانیم

یه سوال شاید احمقانه به نظر برسه اما واقعا کنجکاوم در این مورد اگه تونستین خواهشا پاسخ بدین این چیزایی که تو فیلم ها نشون میده درسته این که مثلا با علم شیمی میشه شیشه و فلان درست کرد؟
و این که نمیشه از طریق شیمی رفت و داروسازی خوند؟

صد البته درسته ( اما توی فیلم ها از واقعیت کمی دور میشن ) در ضمن برای ساخت موادی مثل شیشه حتما نیاز نیست شیمی دان بشید با مطالعه آزاد هم میشه علم لازم رو به دست آورد و همچین مواد ساخت

متاسفانه تو ایران نمیشه هم رشته مورد علاقتو بخونی و هم ازش پول دربیاری من خودم به علوم پایه مثل شیمی و فیزیک خیلی علاقه دارم واصن علاقه ای به پزشکی و بقیه رشته های کاربردی رشته تجربی ندارم اما میدونم رشته های علوم پایه آینده شغلی ندارن. در هرصورت اگه نیاز مالی نداشتم حتما شیمی میخوندم

با سلام اسم من پارسا هستش ۱۶ سالمه و بشدت به رشته شیمی علاقه مند هستم اما با رشته ها و انتخاب رشته در آن برای کنکور اطلاعات کافی ندارم من علاقه زیادی به اختراع مواد شیمی جدید دارم اما متاسفانه هیچکس کامل این رشته جذاب رو به ما خوب تدریس نکرده

خیلی خوبه که علاقه داری اینجوری خیلی راحت می تونی تو رشتت کارآفرین باشی ..شک نکن این همون رشته اییه که باید بخونی

سلام وخسته نباشید
تمام مطالبی که در مورد رشته شیمی گفته شده درسته منم یک فارغ التحصیل رشته شیمی گرایش محض هستم اولش که این رشنه رو انتخاب کردم خیلی علاقه مند نبودم ولی تو دوران تحصیلم به رشته ام علاقه مند شدم تا جایی که بعد از اتمام دوره کارشناسی در آزمون دوره ارشد شرکت کردم و خیلی با انگیزه بودم اما متاسفانه در دوره ارشد به خاطر نادیده گرفتن استعدادهایم توسط اساتید و مشکلات شخصی مجبور به انصراف شدم .
الان حدود دو سال هست که بیکارم به نظر من اصلا این رشته بازار کار خوبی برای آقایان نیست وبرای خانم ها هم متاسفانه بازار کار نیست. گول قیافه و اسم این رشته رو نخورین.

با سلام
وقت بخیر
من هم شیمیستم
ممنون از معرفی رشته شیمی

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *