معرفی رشته شیمی محض — از تحصیل تا اشتغال

۴۷۹۵۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۸ دقیقه
معرفی رشته شیمی محض — از تحصیل تا اشتغال

در این مطلب از مجموعه مطالب معرفی رشته‌های دانشگاهی مجله فرادرس، به رشته شیمی محض پرداخته‌ایم و سعی کرده‌ایم تناسب آن با روحیات افراد، دروسی که برای موفقیت در این رشته باید در آن‌ها پایه‌ای قوی‌تر داشت، گرایش‌های آن، بازار کار و سایر موارد مرتبط را مورد بررسی قرار دهیم.

رشته شیمی محض مناسب چه کسانی است؟

شیمی دانی در حال آزمایش

رشته شیمی دربرگیرنده گستره وسیعی از کاربردها در تهیه غذا، حفاظت از محیط زیست، بهبود امکانات بهداشتی، رفاه عمومی و کاربردهای نظامی است. این رشته برای افرادی که تمایل به کار تحقیقاتی تیمی دارند و از نظر جسمی توانایی کار در شرایط سخت‌تر (از قبیل محیط کار آلوده به بخارات ترکیبات شیمیایی) را دارا هستند مناسب است. همچنین با توجه به حجم بالای نیازمندی کشور به تولید مواد اولیه با ارزش از یک طرف و علم قابل اتکای فارغ التحصیلان رشته شیمی محض از طرف دیگر، این رشته برای کسانی که علاقه بالایی به کارآفرینی و خود اشتغالی دارند نیز مناسب است.

رشته شیمی محض همچنین برای افرادی که علاقه زیادی به فهم و درک عمیق از مفاهیم و نظریه‌های نوین در مورد مواد و پیچیدگی های خلقت دارند بسیار مناسب است، چرا که به عنوان یک علم پایه، قابلیت ورود به اکثر علوم از طریق این رشته محیا است و در کنار آن امکان ادامه تحصیل در مقاطع دکتری و حتی فوق دکتری نیز به راحتی در ایران و سایر کشورهای جهان برای محققین زیر شاخه‌های آن وجود دارد.

شاید این‌طور بتوان به رشته شیمی محض نگاه کرد که افراد علاقه‌مند به این رشته، به دنبال نظریه‌ها یا اصول اساسی شیمی هستند. البته در کنار شیمی محض باید به شیمی کاربردی هم اشاره کرد که این افراد نیز به دنبال حل مسائل علمی در جهان واقعی هستند و این دو در کنار هم،‌ به تعریف و حل مسائل شیمی در زندگی روزمره بشر می‌پردازند.

کدام دروس دوره دبیرستان در رشته شیمی محض بیشتر کاربرد دارند؟

دانش آموزی در حال مطالعه شیمی است

کلیه مباحث شیمی دبیرستان به تفکیک از قبیل سینتیک، ترمودینامیک، سنتز مواد آلی و معدنی، استوکیومتری و ... در قالب چهار گرایش اصلی شیمی آلی، شیمی تجزیه، شیمی معدنی و شیمی فیزیک در این رشته تدریس می‌شوند.

مباحث ریاضیات شامل حد و پیوستگی، مشتق‌گیری و کاربردها، انتگرال‌گیری و کاربردها و همچنین توالی سری‌ها به صورت پیشرفته در قالب دروس ریاضی عمومی (۱ و ۲) و معادلات دیفرانسیل تدریس می‌شوند.

مباحث مربوط به درس آمار از اهمیت ویژه‌ای در درس شیمی تجزیه (1) برخوردار هستند. مباحث درس فیزیک شامل بردارها، حرکت یک بعدی و چند بعدی، دینامیک، ترمودینامیک و الکترومغناطیس به صورت پیشرفته‌تر در دروس فیزیک عمومی (1 و 2) تدریس می شود. دروس عمومی از قبیل ادبیات فارسی، زبان انگلیسی، معارف اسلامی و... به تعداد ۲۱ واحد نیز در دوره دانشگاه باید گذرانده شوند.

گرایش‌های رشته شیمی محض برای ادامه تحصیل چه هستند؟

دانشجوی شیمی در حال انجام آزمایش

مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته شیمی محض چه هستند؟

معمولا در رشته شیمی محض در واحد‌های تخصصی اجباری، مباحث تئوریتیکال پایه‌ای در رابطه با بررسی مکانیزم واکنش‌ها مورد مطالعه قرار می‌گیرند، ولی در گرایش شیمی کاربردی، تمرکز دروس تخصصی اجباری بیشتر روی مفاهیم صنعتی از قبیل طراحی رآکتورها و بررسی فرآیندهای صنعتی است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین دروس رشته شیمی محض پرداخته‌ایم و فهرستی در همین رابطه ارائه کرده‌ایم:

فارغ التحصیل رشته شیمی محض در چه کارها و صنایعی می‌تواند شاغل شود؟

در ادامه به برخی از فرصت‌ها و موقعیت‌های شغلی پرداخته‌ایم که یک فارغ التحصیل رشته شیمی محض می‌تواند در آن‌ها مشغول به کار شود:

بازار کار رشته شیمی محض به چه صورت است؟

شیمیدانی در حال تحقیق و انجام پروژه

رشته شیمی از جمله رشته‌های علوم پایه‌ای است که رابطه تنگاتنگی با کلیه شرکتهای تولیدی در صنایع مختلف دارد. با توجه به نیاز مبرم به نیروهای مختصص در امر تحقیقات و کنترل فرآیندها در شرکت‌های تولیدی مواد شیمیایی، همواره نیاز به شیمیست توانا در آن‌ها برای پیشبرد اهداف کاملا مشهود است.

حقوق و مزایای دریافتی فارغ التحصیلان این رشته در سال 1398، با توجه به پارامترهایی چون مدرک تحصیلی، میزان تخصص و سابقه، نوع شرکت تولیدی و سمت کاری از حدود 20 میلیون ریال تا 200 میلیون ریال است. البته توجه داشته باشید که با مطالعه رشته شیمی محض، می‌توان در سایر رشته‌های شیمی نیز مشغول به کار شد و حتی تدریس در مدرسه و دانشگاه را نیز می‌توان به این بازار کار اضافه کرد.

برای ورود به بازار کار، علاوه بر آشنایی با مهارت‌های تخصصی رشته مورد نظر باید با سایر مهارت‌های فردی هم آشنایی داشته باشید. در حقیقت، این مهارت‌های فردی هستند که یک شخص را از میان رقبا متمایز می‌کنند و سبب موفقیت او در زمینه‌ها و موقعیت‌های شغلی می‌شوند. چنین مهارت‌هایی سبب تعامل بهتر فرد در سازمان و محیط‌های کاری خواهد شد و به طور معمول با نام «مهارت‌های نرم» از آن نام می‌برند. به همین دلیل، برای یادگیری مهارت‌های فردی، مشاهده مجموعه فیلم‌‌های آموزش توسعه مهارت فردی فرادرس پیشنهاد می‌شود که لینک آن در زیر آورده شده است.

امکان ادامه تحصیل در رشته شیمی محض در داخل ایران چگونه است؟

این رشته در داخل کشور در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در گرایش‌هایی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردیم، قابل دنبال کردن است. در سطح کارشناسی معمولا اکثر دانشگاههای سراسری تجهیزات و آزمایشگاه‌های مجهز جهت آموزش را دارا هستند.

در سطوح تحقیقاتی دوره کارشناسی ارشد و دکتری، جهت کسب دانش همپای دیگر دانشگا‌ه‌های دنیا به مواد و تجهیزات آنالیزی متعددی نیاز است؛ متاسفانه این موارد تنها در برخی از دانشگاه‌های برتر و مجهز‌تر کشور در دسترس هستند و لذا تلاش برای ورود به این دانشگاه بسیار حائز اهمیت است.

بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در رشته شیمی محض با توجه به فضای آموزشی و تحقیقاتی، دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، شهید بهشتی، خوارزمی، دانشگاه شیراز، دانشگاه تبریز و دانشگاه فردوسی هستند. دانشجویانی که تمایل به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر دارند، رشته شیمی محض گزینه مناسبتری برای آنها به حساب می‌آید. از یک طرف فارغ التحصیلان رشته شیمی محض با توجه به پایه قوی در مفاهیم تئوری شانس بیشتری برای کسب رتبه‌های بالاتر در کنکور کارشناسی ارشد دارند و از طرف دیگر در مقایسه با شیمی کاربردی، ورود به مقطع دکتری برای این قشر ساده‌تر است، زیرا دانشگا‌‌ه‌های بسیار محدودی دانشجویان را در مقطع دکتری برای رشته شیمی کاربردی پذیرش می‌کنند.

امکان ادامه تحصیل در رشته شیمی محض در خارج از کشور به چه صورت است؟

فردی به آینده رشته شیمی فکر می کند

گفتنی است که هم‌اکنون در اکثر کشورهای جهان برای انجام کارهای تحقیقاتی در حوزه شیمی بودجه بالایی در نظر گرفته می‌شود؛ از همین رو دانشجویانی که تمایل دارند در مقاطع کارشناسی ارشد، دکتری و یا حتی فوق دکتری در خارج از کشور ادامه تحصیل دهند از شانس پذیرش بالایی برخوردار هستند و حتی می‌توان گفت میزان این شانس از شانس پذیرش دانشجویان دیگر رشته‌های علوم پایه به مراتب بیشتر است. بدیهی است که ادامه تحصیل در این رشته در خارج از کشور از طریق پرداخت هزینه شخصی و یا دریافت بورسیه امکان‌پذیر است.

برای تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و بالاتر رشته شیمی در دانشگاه‌های امریکا دارا بودن نمره زبان بالا و همچنین مدرک GRE ضروری است . به منظور گرفتن پذیرش دانشگاه‌های کانادا و استرالیا، داشتن مدرک زبان برای اکثر دانشگاه‌ها کافی است.

در حال حاضر نیز تعداد زیادی از دانشجویان رشته شیمی در ایران به دلیل شرایط کاری مناسب بعد از فارغ التحصیلی، دانشگاه‌های این دو کشور را به عنوان مقصد نهایی خود انتخاب می کنند. برای پذیرش در دانشگاه‌های اروپایی نیز در این رشته، معمولا داشتن نمره زبان در کنار پیشینه علمی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در صورتیکه دانشجو قصد ادامه تحصیل با هزینه شخصی را داشته باشد، معمولا شرایط پذیرش به مراتب ساده‌تر است.

توجه داشته باشید که در بیشتر موارد، برای ادامه تحصیل در خارج از کشور، باید با زبان‌ خارجی کشور مورد نظر و همچنین زبان انگلیسی آشنایی خوبی داشته باشید. علاوه بر این، برای اثبات آشنایی با زبان انگلیسی نیز به شرکت در آزمون‌های بین‌المللی و معتبر زبان خارجی مانند تافل، آیلتس و دولینگو نیاز دارید. برای شروع این مسیر می‌توانید از مجموعه فیلم‌های آموزش زبان انگلیسی فرادرس کمک بگیرید.

دروس دانشگاهی رشته شیمی محض تا چه میزان نیازهای بازار کار را پاسخگو هستند؟

در سطح مشاغل تولیدی و صنعتی بسته به نوع شغل، کاربرد دروس دانشگاهی متفاوت است. به عنوان مثال، کارشناس تحقیقات شرکت‌های تولید مواد شیمیایی معمولا نیاز به پیش‌زمینه شیمی آلی و در مواردی شیمی معدنی دارد، در حالیکه در واحدهای کنترل کیفیت نیاز به پیش زمینه شیمی تجزیه پر رنگ‌تر است. کارشناس تولید هم به دلیل اهمیت مفاهیم ترمودینامیک و سینتیک، نیاز دارد که دانش شیمی فیزیک بسیار بالایی داشته باشد.

برای آشنایی بیشتر و بهتر با سایر رشته‌های دانشگاهی روی این لینک کلیک کنید.

در زمینه مشاغل آموزشی مرتبط با رشته شیمی محض در سطوح دانشگاهی و مدارس، داشتن دانش کافی در همه دروس چهارگانه تخصصی اهمیت ویژه‌ای دارد. در مشاغل مدیریتی و مسئولیت‌های فنی بیشتر از اینکه نیاز به اطلاعات تخصصی در رابطه با شیمی محض باشد، تجربه عملیاتی حائز اهمیت است.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

^^

بر اساس رای ۲۲۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۲۱ دیدگاه برای «معرفی رشته شیمی محض — از تحصیل تا اشتغال»

سلام منم امسال کنکور دارم میخوام شیمی محض بزنم رشته پتروشیمی یا نفت برم خواستم ببینم راه داره که به این دورشته برم

سلام خسته نباشید
من رشتم تجربی هست و قصد دارم شیمی محض بخونم. باید توی کنکور سراسری چه رتبه ای داشته باشم که بتونم توی یکی از دانشگاه هایی که گفتید انتخاب رشته کنم؟؟

من خودم شیمی محض میخونم ۱۸۰۰۰

با ۷۰۰۰ ، ۸۰۰۰ تجربی میتونی شهید بهشتی بری

سلام . آیا گرایشات شیمی محض و کاربردی مشابه هستن؟ مگه شیمی محض تئوری نیست . آخه من شنیده بودم تنها بازار کار رشته شیمی محض تدریسه.
خواهشا اگر کسی فارغ التحصیل شیمی محض هست بگه که آینده شغلی این رشته واقعا چه جوریه
آخه من شنیده بودم شیمی محض خیلی رشته ی بدیه از لحاظ آینده شغلی . ولی این مقاله چیز خیلی متفاوتی رو میگفت
لطفا راهنماییم کنید .

سلام. تقریبا فرقی با کاربردی نداره و حتی میشه توی شیمی محض هم واحدهایی رو از کاربردی ها تحت عنوان دروس اختیاری پاس کرد. توی گرایش های ارشد هم هیچ فرقی ندارن، تنها فرقشون درحد ۱۲ واحده تقریبا که کاربردیا یکم از صنعت هم میخونن ولی محض ها بجاش مفاهیم و رده های بالاتر از تئوزی رو میخونن.

سلام ببخشید رشته شیمی محض واقعا بعد از تمومی از دانشگاه واقعا کار داره یا نه لطفا جواب بدین؟

سلام خسته نباشید من دانشجوی ترم یک شیمی محض دانشگاه آزاد هستم و پایه ضعیفی دارم لازمه که دوباره کتابا و منابع دوم تا پیش دانشگاهی رو بخونم قبل شیمی عمومی برای تقویتش!

این یکی از کامل ترین توضیحاتی بود که از شیمی محض خوندم❤❤ و بنظرم اگه آدم عاشق یه رشته باشه و درست تلاش کنه طبق قانون جهان نباید نتیجه ی بدی بگیره.

سلام اطلاعات بسیارخوبی بودممنون

از جمله رشته هایی هست ک خیلی ب سختی ممکنه بعد از فارق التحصیلی کار پیدا کنید دریک کلام

درمورد دبیر شدن از محض بگید چند سال باید بخونیم؟

سلام یه سوال دارم با وجدانتون جواب بدین نه تبلیغات و فلان رشته شیمی دارویی رو اگه ارشدشو بگیرم کار تضمینی بهم میدن یا نه؟سطح خوندنش که هیچ فرض کن بهترین حالت ممکن خونده باشم

سلام عالی بود من فوق لیسانس شیمی تجزیه هستم البته لیسانس رو از دانشگاه یزد وفوق رو از پیام نور گرفتم برای تاسیس شرکت دانش بنیان باید چه کارکنیم؟ البته به صورت کاملا مبتدی

بهترین رشته هست البته اگر تو انتخاب دانشگاه دقت بشه من برای کارشناسی متاسفانه دانشگاه خوبی قبول نشدم ولی برای ارشد تمام سعی ام براین هست یکی از این دانشگاه هایی که شما فرمودید تحصیل کنم.

سلام و عرض ادب
یک سوال :
برای کارشناسی ارشد شیمی محض ایا امکان ورود به گرایش شیمی دارویی هست ؟

بله هست، هم با شیمی محض و هم با شیمی کاربردی میتونین ارشد و دکتری شیمی دارویی بگیرید.

سلام فرق شیمی محض با شیمی کاربردی چیه؟

با سلام؛

برای پاسخ به این سؤال پیشنهاد می‌کنیم مطلب «معرفی رشته شیمی کاربردی — از تحصیل تا اشتغال» را مطالعه کنید.

با تشکر

خیلی عالی و واقع بینانه

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *